Miksi Raamattua ei juurikaan tunnuta lukevan?

Anonyymi

Olen lähipiirissäni törmännyt siihen, että vaikka seuroissa käydään, ja seurapuheista kuunnellaan, juuri kukaan ei lue Raamattua tai jaksa paneutua muuhun uskoa tukevaan kirjallisuuteen?

Jos sinä et lue Raamattua, miksi?

Kiinnostaisi tietää, onko kyseessä ajanpuute, muut muka tärkeämmät asiat tai ehkä käsitys siitä ettei yksin ole hyvä lähteä lukemaan ettei tule vääriä tulkintoja? Monenlaista kokemusta tästäkin kun on.

Ja jos luet, niin kerropa oma kokemuksesi asiasta - onko joku asia avautunut sinulle uudella tavalla, oletko kokenut sen tukevan uskoasi?

Loppuun vielä Raamattua lukeville, että suositelkaapa, mistä Raamatun lukemisen voisi aloittaa? Kannesta kanteen luettava kirjahan se ei oikein ole, ja varmaan aloitustapoja on monia. Itse olen aloittanut evankeliumeista.

50

58

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannatan jyrkästi raamatun lukemista, se on paras tapa karistaa jumalvalheen jäljet mielestä ja ryhtyä täysin synnittömäksi ateistiksi.

• Anonyymi

Sehän on niin että kun pysyy ristillä ei eksy. Jos lankeaa vanhaan lakiin joutuu hammasten kiristelyyn.

• Anonyymi

Raamatun voi lukea kannesta kanteen, mutta ko. järjestyksessä on suuri vaara, että jää kesken. Aikakirjoissa haukotuttaa ja ajatukset pyörivät ihan muualla.

Jos olisin sinä, lukisin ensin Uuden testamentin alusta loppuun ja sitten Vanhan testamentin alusta loppuun.

Tulet huomaamaan, että Raamatussa on paljon kohtia, joita ei lueta seuroissa eikä jumalanpalveluksissa. Toisaalta ko. kohdista voisi kenen tahansa olla vaikeaa keksiä hirveästi selitettävää.

En suosittele lukemiseen 1776 Bibliaa sen kankean kielen vuoksi. Itse luin Biblian ja lukuprojekti venähti vuosien mittaiseksi, sillä käännös on oikeasti monin paikoin tosi raskaslukuinen.

Monet vl-saarnoissa esiintyvät kielikuvat ovat Biblian sanamuotoja. Niitä on helppoa etsiä internetistä löytyvillä Raamatun hakupalveluilla.

• Bibliaako?
        Käännös 1990 on käännetty lähes oikein alkukielestä, mutta Biblia on käännöksen käännös ja hyvin täynnä virheitä.
        King James oli silloin Britannian päällikkö, ja Hän käännätti sen ajan tiedoilla, josta uupuu 10-15% tekstistä, koska mm Qumran löytöjä ei vielä oltu löydetty.
        Sieltä käännöksestä sitten tehtiin Suomeen biblia, ja kieliasukin tänään on aivan eri.

Otan esimerkin; Kun Mooses kulki autiomaassa jne.
        Bibliassa se on korvessa?? Siellä erämaassa hietikossa ei elä yhtään kuusta. Vai pensaita ja jokunen hedelmää tuottava puu.

• Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

Bibliaako?
        Käännös 1990 on käännetty lähes oikein alkukielestä, mutta Biblia on käännöksen käännös ja hyvin täynnä virheitä.
        King James oli silloin Britannian päällikkö, ja Hän käännätti sen ajan tiedoilla, josta uupuu 10-15% tekstistä, koska mm Qumran löytöjä ei vielä oltu löydetty.
        Sieltä käännöksestä sitten tehtiin Suomeen biblia, ja kieliasukin tänään on aivan eri.

Bibliassa se on korvessa?? Siellä erämaassa hietikossa ei elä yhtään kuusta. Vai pensaita ja jokunen hedelmää tuottava puu.

Roskaa. Biblian käännöshistorialla ei ole mitään liitäntää King Jamesiin eli Englannin kuningas Jaakion aikaiseen englanninkieliseen Raamattuun.

Ut:n ja osia Vt:sta käänsi suomeksi Mikael Agricola Lutherin saksannosten pohjalta. Ensimmäinen kokonainen suomenkielinen kirkkoraamattu eli Biblia on vuodelta 1642.

Vl:ten käyttämä Lizeliuksen Biblia on vuodelta 1776, mutta siihen on tehty kielellisiä korjauksia useaan otteeseen, joista viimeisimmät 1878.

1933 Vt ja 1938 Ut eivät saavuttaneet koskaan seuraraamatun asemaa vl-liikkeessä muutamien epäonnistuneiksi katsottujen käänöskohtien vuoksi.

Myös 1992 käännös jäi nousematta pääasialliseksi seuraraamatuksi.

2000-luvulla vl-seuroissa on kuitenkin yleistynyt trioraamattu, jossa on rinnakkain nämä kolme käännöstä. Puhuja voi periaatteessa valita, mistä käännöksestä hän tekstinsä lukee. UKR:n käyttö on jonkin verran yleistynyt. Riippumatta siitä, mistä puhuja tekstinsä lukee, hän usein puheessaan voi verrata, miten asia on toisissa käännöksissä ilmaistu ja täydentää tekstin syvyyttä niillä.

UKR 1992 ei edes pyri olemaan sanatarkka käännös, vaan siinä pyritään kääntämään ajatus. Tällaisessa vapaassa käännöstavassa heikkoutena on se, että kyseessä on aina kääntäjien tulkinta.

VKR 1933/1938 on käännöksistä alkukielelle uskollisin.

• Anonyymi

Internettihän oli syntiä eikö niin.

• Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

Bibliaako?

Katsot kartasta Siinai. Sehän on arabiaa Egyptiä. YouTube MOUNT SINAI

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Roskaa. Biblian käännöshistorialla ei ole mitään liitäntää King Jamesiin eli Englannin kuningas Jaakion aikaiseen englanninkieliseen Raamattuun.

Ut:n ja osia Vt:sta käänsi suomeksi Mikael Agricola Lutherin saksannosten pohjalta. Ensimmäinen kokonainen suomenkielinen kirkkoraamattu eli Biblia on vuodelta 1642.

Vl:ten käyttämä Lizeliuksen Biblia on vuodelta 1776, mutta siihen on tehty kielellisiä korjauksia useaan otteeseen, joista viimeisimmät 1878.

1933 Vt ja 1938 Ut eivät saavuttaneet koskaan seuraraamatun asemaa vl-liikkeessä muutamien epäonnistuneiksi katsottujen käänöskohtien vuoksi.

2000-luvulla vl-seuroissa on kuitenkin yleistynyt trioraamattu, jossa on rinnakkain nämä kolme käännöstä. Puhuja voi periaatteessa valita, mistä käännöksestä hän tekstinsä lukee. UKR:n käyttö on jonkin verran yleistynyt. Riippumatta siitä, mistä puhuja tekstinsä lukee, hän usein puheessaan voi verrata, miten asia on toisissa käännöksissä ilmaistu ja täydentää tekstin syvyyttä niillä.

UKR 1992 ei edes pyri olemaan sanatarkka käännös, vaan siinä pyritään kääntämään ajatus. Tällaisessa vapaassa käännöstavassa heikkoutena on se, että kyseessä on aina kääntäjien tulkinta.

Jotkut ei koskaan pääse totuuden tuntoon. Tutkitte kirjoituksia . Elämä ei ole siellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomessa oli latinan kieliset uudet testamentit jo kauan ennen lutteria.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomessa oli latinan kieliset uudet testamentit jo kauan ennen lutteria.

Kyllä, ja toki Agricola teki Ut:sta oman suomennoksen. Suurena apunaan hän käytti Lutherin käännöstä. Saksan kielen vaikutus näkyy 1878 painoksessakin esim. sanajärjestyksessä.

• Anonyymi kirjoitti:

Katsot kartasta Siinai. Sehän on arabiaa Egyptiä. YouTube MOUNT SINAI

Mitä siitä? Miksi kommentointisi.

• Anonyymi

Itse luin ensin Ut ja sitten Vt 97käännös . Sen jälkeen v.38 käännös alusta loppuun . Ei ole mahdoton urakka, mutta tosi avartava ja mielenkiintoinen.

• Anonyymi

Ymmärsitkö myös lukemasi . Kenestä kerrottiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ymmärsitkö myös lukemasi . Kenestä kerrottiin.

Ymmärsin vain sen mitä on kirjoitettu. VT:n puolelta juutalaiset ottivat kaikki pilkutkin, millä kanssaihmisiä rassasivat. UT kertoo keskiössä Jeesus. Vapautti perinnäissäännöista. Ja on ainoa välimies.

• Kristillisissä piireissä on lähes kaikilla Raamattu mukana, josta Hän seuraa Puhujan sanomisia, ja tarvittaessa kokouksen jälkeen kysyy Häneltä epäselvää asiaa. Näin Raamattu ohjeistaa.

Raamattua ei itseasiassa lueta, sitä tutkitaan ja kyllä se aika löytyy ja on hyvä toteuttaa 0,5-1h päivässä, niin pysyy kartalla.

Jospa Kerhossa ajan vie TV, onhan se heille uutta?

Raamatun tutkiminen on hyvä aloittaa Kirjeistä, ja siellä juuri Johanneksen evankeliumista, se on helppotajuisin.

Toinen, ja parempi vaihtoehto on hankkia mm David Pawsonin kirjasarja, Hän on yksi maailman parhaita mentoreita.

UT on Jeesuksen seuraajille, jota hakevat pelastusta, VT on Israelin kirja, mutta se tulee tutkia myöhemmin, siellä on elämään hyviä neuvoja.

• Anonyymi

Kaikella tuolla on seurauksensa: joku menee sekaisin marista , Jussi Raamatusta .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikella tuolla on seurauksensa: joku menee sekaisin marista , Jussi Raamatusta .

siinäpä sitä mallia veeäluskomisen laadusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saalemista kirjoitin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Leevi jäi kun Jeesus tuli. Jeesus on Moosesta suurempi. ( Lestat hellarivaparit on vähän sairaita siionisteja vanhan liiton lakia Moosesta vihaa kyttäämistä kabbalaa vapaamuurareita eikä muut ole lestoja kuin heidän lahkot pieni ryhmä muut on kirkkojen vapaita Jeesuksen lunastamia kasteen eikä lestojen kautta). Lestat eksyttää kuten vaparit hellarit maailman alkeisvoimiin.

• Anonyymi kirjoitti:

Leevi jäi kun Jeesus tuli. Jeesus on Moosesta suurempi. ( Lestat hellarivaparit on vähän sairaita siionisteja vanhan liiton lakia Moosesta vihaa kyttäämistä kabbalaa vapaamuurareita eikä muut ole lestoja kuin heidän lahkot pieni ryhmä muut on kirkkojen vapaita Jeesuksen lunastamia kasteen eikä lestojen kautta). Lestat eksyttää kuten vaparit hellarit maailman alkeisvoimiin.

Kerroppa selkokielellä missä vapaakirkko ja helluntai harhauttaa,

• Anonyymi

On totta, että harvat meistä lukee tai tuntee Raamattua. Olisi hyvä kyllä lukea sitä, mutta pelkästään lukemalla ei voi saada syntejä anteeksi, eikä päästä osalliseksi Jumalan valtakunnasta. Raamattu tosin kertoo tästä Jumalan valtakunnasta ja neuvoo, miten sinne voi löytää. Olisi hyvä, jos muistaisimme lukea Raamattua, jotta osaisimme vastata kyselijöille, mihin toivomme perustuu!

• Anonyymi

Lestoja ei kiinnosta muu kuin syntien anteeksisaaminen, se on kaiken seuroissa kulkemisen päätarkoitus.

eivätkä he siksi osaa koskaan arvioida kuulemiaan saarnoja mikä niissä on puhujan omia höpöjä ja mikä jotain muuta.

Raamatullisia uskovia kiinnostaa mitä on Jeesuksen seuraaminen, ja siksi he tutkivat Raamattujaan kaiken aikaa ja kokouksissa on R mukana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lestoja ei kiinnosta muu kuin syntien anteeksisaaminen, se on kaiken seuroissa kulkemisen päätarkoitus.

eivätkä he siksi osaa koskaan arvioida kuulemiaan saarnoja mikä niissä on puhujan omia höpöjä ja mikä jotain muuta.

Raamatullisia uskovia kiinnostaa mitä on Jeesuksen seuraaminen, ja siksi he tutkivat Raamattujaan kaiken aikaa ja kokouksissa on R mukana.

Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa parannusta ja syntien anteekisi antamusta oli Elämän Herran käsky.

• Anonyymi

Raamattua ei kaikki edes suosittele lukemaan kun se usko voi mennä Raamattua lukemalla.

• Anonyymi

Mitenkäs itse koet tämän ja miten te muut keskustelijat ajattelette tästä?

Minusta on hieman kummallinen ajatus, että usko menisi Raamattua lukemalla. Aika monessa usko yhteisössä lukemiseen ihan kehotetaankin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minusta on hieman kummallinen ajatus, että usko menisi Raamattua lukemalla. Aika monessa usko yhteisössä lukemiseen ihan kehotetaankin.

On se vaan valitettava tosi asia että monet ovat menettäneet uskonsa Raamattua lukemalla ja jotkut ovat menettäneet mielenterveytensä lopullisesti Raamattua lukemalla.

• Anonyymi

Rehellisyyden nimissä on sanottava, että eräs kaverini kertoi tulleensa myöhemmin uskon vieneisiin epäilyksiin nimenomaan Raamattua lukemalla. Hän aloitti Vt:n alusta, ja lukeminen käi ainakin jossain vaiheessa kesken. En ole varma, saiko projektia loppuun.

Suosittelen lukemaan erityisesti Ut:ia. Vt:n ymmärtämiseen auttaa kristillinen selitystraditio jo alkukristillisyyden ajoilta. Vt:n kertomuksia on ymmärrettävä vertauskuvina. Niitä voi lähestyä kysymällä itseltään, mitä tämä teksti haluaisi sanoa juuri minulle, juuri tähän maailmanaikaan ja juuri nyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rehellisyyden nimissä on sanottava, että eräs kaverini kertoi tulleensa myöhemmin uskon vieneisiin epäilyksiin nimenomaan Raamattua lukemalla. Hän aloitti Vt:n alusta, ja lukeminen käi ainakin jossain vaiheessa kesken. En ole varma, saiko projektia loppuun.

Suosittelen lukemaan erityisesti Ut:ia. Vt:n ymmärtämiseen auttaa kristillinen selitystraditio jo alkukristillisyyden ajoilta. Vt:n kertomuksia on ymmärrettävä vertauskuvina. Niitä voi lähestyä kysymällä itseltään, mitä tämä teksti haluaisi sanoa juuri minulle, juuri tähän maailmanaikaan ja juuri nyt.

Niinkuin eläinten uhraaminen . Kristus ei ole miksikään hyödyksi teille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Usko menee siirtymällä Jeesuksen sovitustyöstä eläinuhreihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On se vaan valitettava tosi asia että monet ovat menettäneet uskonsa Raamattua lukemalla ja jotkut ovat menettäneet mielenterveytensä lopullisesti Raamattua lukemalla.

Koraania Talmud kabbalaa hindujen kirjoja lukemalla joutuu noituuteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vanhan testamentin kabbala noituus okkulttismia budha myös.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinkuin eläinten uhraaminen . Kristus ei ole miksikään hyödyksi teille.

Eläinuhrit kävivät tarpeettomiksi Karitsan, Kristuksen tähden. Ko. asia ilmenee Ut:sta eikä tarvitse selitystraditiota.

• Anonyymi

Itse olen lukenut Uuden Testamentin läpi. Olen kokenut sen uskoa vahvistavaksi ja lohduttavaksi. Ehkä joskus luen vielä uudestaankin, mutta nyt olen aloittanut Vanhaa Testamenttia.

Siinä Mooseksen kirjoissa on kyllä minulle käsittämättömiä asioita. Osaako joku kertoa, miksi Jumala antaa hirveän tarkkoja ohjeita pappien puvuista, temppelin esiripun ompelemisesta tai uhrieläimen eri osien käytöstä? Koetan kahlata nekin kohdat läpi ja odotan pääseväni mielestäni tärkeämpiin lukuihin.

• Anonyymi

Ajattelitko alkaa uhrata uhri eläimiä ????

• Anonyymi

Minä olen käsittänyt tämän niin, että nuo asiat kuvaavat sen ajan käytäntöjä ja esim. sitä miten on ollut turvallista toimia. Esimerkiksi mitä syödä, mitä ei syödä, ovat monessa kohtaa olleet turvallisuuskysymyksiä.

Eli varmaan joku vastaava asia tässä on.

• Anonyymi

1Moos.3:21. Biblia (1776) Ja Herra Jumala teki Adamille ja hänen emännällensä nahoista hameet, ja puetti heidän yllensä.

• Anonyymi

Vaatteen tarkoittaa tässä ihmisen ihoa lihasta ja suojaa mikä ihmisen ryhmillä on . Heistä tuli maallisia tomumajoja .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaatteen tarkoittaa tässä ihmisen ihoa lihasta ja suojaa mikä ihmisen ryhmillä on . Heistä tuli maallisia tomumajoja .

Ruumilla on.

• Anonyymi

2Moos.20:26 Äläkä nouse portaita myöten minun altarille, ettei häpysi sen päällä paljastuisi. 2Moos.28:42-43 Ja tee heille pellavavakaatiot hävyn peitteeksi; ulottukoon ne lanteilta reisiin asti. Ja Aaron ja hänen poikansa pitäköön ne yllään mennäksensä ilmestysmajaan, tahi kun he lähestyvät alttaria tehdäkseen palvelusta pyhäkössä, etteivät he joutuisi syynalaiseksi ja kuolisi. Tämä olkoon ikuinen säädös hänelle ja hänen jälkeläisilleen.

• Anonyymi

Jer.2:1-3 Ja minulle tuli tämä Herran sana: Mene ja julista Jerusalemin kuullen ja sano: Näin sanoo Herra: Minä muistan sinut nuoruutesi armauden, morsiusaikasi rakkauden, kuinka sinä seurasit minua erämaassa, maassa, jossa ei kylvöä tehdä. Herralle pyhitetty oli Israel, hänen satonsa esikoinen. Kaikki, jotka siitä söivät, joutuivat syynalaiseksi: onnettomuus kohtasi heitä, sanoo Herra. Hes.16:8 Niin minä kuljin ohitsesi ja näin sinut, ja katso, sinun aikasi oli lemmen aika. Ja minä levitin liepeeni sinun ylitsesi ja peitin häpysi. Ja minä vannoin sinulle ja menin liittoon sinun kanssasi, sanoo Herra, Herra; ja sinä tulit minun omakseni. Hoos.11:1 Kun Israel oli nuori, rakastin minä sitä, ja Egyptistä minä kutsuin poikani.

• Anonyymi

Egyptistä tarkoittaa tässä nyt sitten Poikaa Jeesus Messiasta joka oli pakolaisena Egyptissä .

• Anonyymi

> Kiinnostaisi tietää, onko kyseessä ajanpuute, muut muka tärkeämmät asiat tai ehkä käsitys siitä ettei yksin ole hyvä lähteä lukemaan ettei tule vääriä tulkintoja?

Luulen, että monilla tuo on syy. Ja vaikuttaa siltä, että ei myöskään tuosta syystä kannusteta lukemaan. Ja se on ymmärrettävää, jos ihmiset lukisivat itse, he voisivat huomata epäRaamatulliset ihmisopit, joita kristillisissä seuraukunnissa on paljon.

• Anonyymi

Raamattua on hyvä tuntea kokonaisuutenakin, mutta pelastavan uskon saamisekai tärkeimpiä on kohtia tuntea mm. Joh. 20:23, Matt. 16:19 ja Matt.18:18. Tärkeää on myös huomata, että pelastava usko välittyy Apostolien teoissa aina Kristuksen Henkeä sydämessään kantavien uskovien välityksellä.

Jos nämä kohdat Pyhän Hengen avaamina löytää ja ymmärtää siten, löytääkseen Kristuksen on ensin löydettävä häneen uskovansa, on Raamatun lukeminen tehnyt tärkeimmän tehtävänsä.

Jos löydettyään taivaan valtakunnan avaimia käyttävän kristittyjen joukon, ihminen voi saada syntinsä anteeksi, rauhan tunnolleen ja Pyhän Hengen sydämensä asukkaaksi ja opettajakseen.

Siitä eteenpäin Raamattua tulee lukea etsien sieltä neuvoa ja lohdustusta kristityn elämän mittaiseen vaellukseen kohti taivasta.

Eri tulkintoihin tutustuminen on mielenkiintoista, mutta ei kristillisen elämän ja vaelluksen kannalta välttämätöntä.

• Anonyymi

Siis kristityt on sovitettu 2000 vuotta sitten Golgatan ristillä ikuisesti eikä edes lestat voi erottaa meitä Jumalan pojan rakkaudesta.

• Anonyymi

Siksi en lue koska heitin ko. kirjan roskiin jo v. 1967.

• Anonyymi

Kuules Mooses. Laki saa aikaan vihaa. Kristittyjen kirja on uusi testamentti ja sen soveltaminen Jeesuksen käskyyn rakastaa ja hoivata sekä kertoa hyvää uutista sovituksesta on toteutettu 2000 vuotta uuden liiton Jeesuksen pappeudesta käsin. Nythän teillä on Mooseksen aikaiset leeviläiset . Ikävä kertoa mutta armo on poissa teiltä.

• Anonyymi

Ei sinun kertomuksesi mitään poistanut, koska se oli sinun sanaasi eikä Jumalan sanaa.

• Anonyymi

Eikö kuitenkin ole ihan tervettä lukea itse? Ihmisiähän ne puhujatkin on, ja siten erehtyväisiä. Kun itse lukee, voi myös huomata jos joku asia ei menekään Raamatun mukaan.

Jotenkin itsestä tuntuu, että kuinka ristiriitaiset opetukset oikeasti ovat suhteessa Pyhän kirjan sanomaan, jos Raamatun lukeminen vie uskon?

• Anonyymi

Tosi on, että VT:ssa on kohtia, jotka eivät välttämättä aukea ja vahvista kristillistä uskoa. Pitää nostaa hattua, kun ei ymmärrä. Toisaalta voi luottaa siihen, että seurakunnassa on kaikki "viisauden ja taidon aarteet". Tarkoittaa sitä, että ymmärrys on hajautettua eli yksi ymmärtää yjden kohdan, toinen toisen ja kolmas kolmannen. Niin rakentuu seurakunnan yhteinen ymmärrys. "Että heidän sydämensä saisivat lohdutuksen ja liitetyksi tulisivat rakkaudessa kaikkeen rikkauteen, täydellisessä ymmärryksessä Jumalan ja Isän ja Kristuksen salaisuuden tuntemiseen, Jossa kaikki viisauden ja taidon tavarat kätketyt ovat." Kol. 2:2-3.

• Anonyymi

Kun raamattua kukee, niin siihen aikaan on kyllä ollut elämä ihan hirveääkin, joillekkin, silloinkin on vainottu Kristuksen omia, seuraajia.
      Jeesushan saarnasi ja puhui vertauskuvin, joku uskoi ja toiset eivät, niin on nykyäänkin.!
      Vanha testamentti aika "rajuja" juttuja !
      Joku ei usko koko raamatun kertomuksiin, mutta nykyään kun on tehty kaivauksia, niin on löytynyt kokonaisia kaupunkeja hiekan alta , hautautuneita muumioita jne.
      Uskon, että se maailman aika on kerran ollut ja ne raamatun kertomukset ovat totta.
      Esim. Mooses-kaisla-arkku, Joosefin kertomus, Jeesuksen syntymä ja elämänvaiheet, ja monet muut mielenkiintoiset asiat. Ei ne voi olla vain "tarinoita ja satua"!
      Nykyään, kunhan vielä kehittyy historian tutkimukset ja kaivaukset, niin mitä vain voi löytyä ! Jostainhan tämä elämä on saanut alkunsa ja jatkunut näihin päiviin saakka. ! Raamattua on vain uusittu ja käännetty ja väännetty liian paljon tähän päivään sopivaksi, kun on vanhaa, uutta ja siltä väliltä olevia painoksia. Ihmiset eivät kestä kuulla ja lukea niitä tekstejä, kun sieltä löytyy totuus !
      Harvassa alkaa olla myös heitä jotka ymmärtävät raamatun tekstien merkitykset.
      Sananlaskuissakin on monia hyviä ohjeita, ihan tähän päivään sopiviakin !

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      594
      2094
    2. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      104
      1049
    3. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      987
    4. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      4
      857
    5. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      845
    6. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      78
      778
    7. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      749
    8. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      87
      727
    9. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      715
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65