Mua kiinnostaisi luotuttaa verta, mutta samalla ajatus siitä tuntuu melko pelottavalta. onko sulla kokemusta? sattuiko, tuliko huono olo?
Verenluovutus
5
691
Vastaukset
- Monesti luovuttanut
Ei satu. Ovat taitavia: löytävät suonet paremmin kuin satunnaiset labran tädit.
vanhempani ovat ahkeria verenluovuttajia, tosin isäni ei nyt lääkityksen vuoksi pysty luovuttamaan. Äitini yritti viime viikolla houkutella luovutukseen, mutta olin sairaana.
Mulla on hemoglobiini todennäköisesti vain juuri ja juuri sen vaadittavan 125 (olikohan se noin) niin pelkään että saan helpommin heikotusta ja huonoa oloa luovutuksen jälkeen. Lisäksi pelkään piikkejä ja verikokeita, vaikkeivat ne oikeastaan satukaan...
- werty
Olen käynyt kerran itse luovuttamassa ja seurannut monia kertoja sivusta, kun ystäväni on luovuttanut. Henkilökunta on aina ollut ystävällistä ja kun mainitsee, että kyseessä on ensimmäinen kerta niin varmasti rohkaisevat!
Ennen kuin menee luovuttamaan, pitää täyttää ns. terveystietolomake ja sinulta otetaan hemoglobiini.
Sitten kutsutaan nimellä luovuttamaan ja hoitaja kertoo koko ajan mitä tapahtuu, joka ainakin minua helpotti paljon. Kannattaa rohkeasti kertoa jos jännittää ym.
Luovutuksen jälkeen täytyy jäädä vielä hetkeksi makaakaan, ettei ala pyörryttää ja vaikkapa mehua on mahdollisuus saada jo siinä makoillessa. Sitten saapi mennä juomaan mehua/kahvia/teetä ja syömään keksejä/pullaa/leipää ja saa pinssin =)
Kannattaa mennä rohkeasti luovuttamaan, minäkin pelkäsin isoa neulaa mutta ihan vähän se vain nipistää...taidan mennä toistekin! - m.m.
Ei se satu yhtään. Pientä painetta vaan tuntuu kädessä, ja kannattaa sitä kättä koko ajan liikutella (sormia) että veri kiertää paremmin. Itse olen käynyt luovuttamassa kahdesti ja aion mennä jatkossakin. Joillekin tulee huono olo, se on yksilöllistä. Itselleni ei tullut. Loppupäivän kun ottaa rennosti ja muistaa juoda paljon nestettä niin ei sitä huomaakaan.
- luovuttanut
neljä kertaa verta. Kahdella kerralla tuli hieman huono olo. Johtui kyllä siitä, etten ollut syönyt kovin hyvin aiemmin päivällä. Eli kun aiot mennä verenluovutukseen, juo ja syö hyvin jo ennen luovutusta. Neulan pisto tuntui hieman ja painon tunne käsivarressa luovutuksen aikana. Hyvä kokemus kaikenkaikkiaan ollut aina. Kannattaa käydä, varsinkin jos on korkea hemoglobiini. Mene ihmeessä, voit pelastaa sillä ihmishenkiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937768
- 403732
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241180
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321033Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28983Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31782Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10740