ystävän menetys

surun murtama

Kertokaa,miten ootte selvinneet lemmikin menetyksestä?Kohta viikko kissan kuolemasta,mutta vieläkin suru valvottaa.Onko kohtalotovereita?

11

1912

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suru

Olen käynyt kyseisen asian monta kertaa läpi. Minua on auttanut se kun olen ottanut uuden kissan, vaikka suren ja ajattelen edellistäkin hyvin paljon, mutta en pysty tulemaan tyhjään kotiin jos ei ole ystävää vastaanottamassa. Suosittelen uuden ottamista. se helpottaa jo paljon sinun suruasi.

• kyynel...........

mulla kuoli koira noin kuukaus sitte mut mä ajattelen sitä joka päivä.on sitä tullu itkettyäkin monia öitä.Tuskin kukaan nyt ihan täydellisesti selviää lemmikin menetyksestä mutta on vaan pakko jatkaa elämää.

• Tellu

Miisa piti lopettaa syksyllä -00, ja surua pukkaa vieläkin toisinaan. Olin muuten nähnyt vähän ennen sen sairastumista unen, jossa se seisoi seinällä, eli symbolisesti oli "siirtynyt toiselle tasolle". Sinnehän se sitten päätyikin... Ainoa lohtu on että se eli edes 10 v. Miisan veljen Jessen annoin muuttaessani kissalle sopimattomaan asuntoon ystävälleni. Tämä mies sitten teki itsemurhan, ja Jesse ilmeisesti vietiin lopetettavaksi. Se ehti 11 v ikään. Ottaa sekin päähän - en edes hirveä kysyä miten sen loppujen lopuksi kävi, kun se Miisankin kuolema oli niin raskas juttu.

Ehkä uuden kissan/kissojen ottaminen toisi eloa elämään, toistaiseksi joudun tämän s-nan asunnon takia kärvistelemään kissatta. Ja se on kamalaa!

Turha on ainakaan kenenkään tulla mussuttamaan että elukoitahan ne vain ovat. Olkaa itse 10 v jonkun olennon kanssa, ja johan on kumma jos ei tunnu menetys missään...

• ilman pilkkaa!

Osanotto sinulle! Mutta pakko kysyä muutama juttu! 1.Onko kissa teille tärkeämpi,kuin ihminen? 2.Kuinka uuden kassan ottaminen muka auttaa edellisen kuoleman aiheuttamaan suruun? 3.Eikö se vain auta unohtamaan se edellinen? 4.Vaikka kissa on ehkä hyvä ystävä,se on kuitenkin eläin,miten siis kestätte rakkaan ihmisen kuoleman,jos kissan kuolema saa teidät surun murtamaksi? 5.Miksi ottaa heti uusi kissa,eihän uutta ihmistäkään saa ikinä,kukaan ei voi korvata entistä!!? 6.Olisiko mahdollista noudattaa järjellistä kirjoittelua kissan kuolemasta,ettei se olekkaan pahinta,mitä ihminen voi menettää?

• Tellu

Isäni kuoli vuosia sitten, ja se oli kamala paikka, vaikka en voi sanoa häntä ylitsevuotavasti rakastaneeni (juoppo kun oli). Exäni teki taannoin itsemurhan, sekin tuntui pahalta. Auta armias jos nykyisin minulle rakkaista ihmisistä kuolisi, olisin varmaan melkein hirteen menossa.

Tällaiseen varmaan vaikuttaa se, että emme elä enää heimoyhteisöissä missä ihmisiä kuolee jatkuvasti, lapsia myöten (taudit yms.) Isänikin oli 1. ihminen elämässäni joka kuoli. Ihmisellä on kuitenkin taipumus muodostaa voimakkaita tunnesiteitä, ja mitä vähemmän ihmisiä/eläimiä elämässä, sitä tärkeämmiksi nämä tulevat(?). Ei eläin ole ikinä verrannollinen ihmiseen (se ei osaa puhua, eikä sen kanssa voi jakaa ihan kaikkea), mutta jos se on vuosia kumppanina ja välillä jopa ainoa olento elämässäsi, kyllä siihen kiintyy siinä missä ihmiseenkin. Varsinkin naiset saattavat tuntea äidillisiä tunteita lemmikkejään kohtaan, ja se on TERVE, NORMAALI reaktio, sillä huonostihan maailman käy jos naiset eivät yksi kaunis päivä tunne mitään!!! Itse en ole koskaan ollut kauhean äidillinen, mutta elävien olentojen läheisyys on silti minullekin tärkeää.

Olisin mielelläni niin järkevä ihminen että en olisi tippa linssissä milloin mistäkin. En sentään itke elokuvissa, mutta jotkut niinkin tekevät enkä minä heille naureskele. Ihmisten maailma on välillä niin julma ja kova, että todellakin on hyvä että joku vielä pystyy tuntemaan jotakin.

Sitä minä tietysti joskus ihmettelen, että hyvin menee liharuoat minulle alas, vaikka nekin ovat joskus olleet eläviä olentoja... Mutta siinäpä se onkin, etten ole tuntenut henk.koht. sitä sikaa, nautaa, lammasta tai kanaa jota suuhuni ängen. Ihmistä en toki voisi syödä... Tuttu tai tuntematon. No, se siitä...

• mamma39

kissa (tai mikä tahansa eläin) voi olla tärkeämpi kuin ihminen - jos ihmissuhteiden solmiminen on ylivoimaista, heitäkin on. Toisiin ihmisiin pahasti pettyneille, eläimen varaukseton kiintymys voi olla ainoa "elämänlanka" ja järjissään pysymisen väline. Pitää huomioida, ettemme ole kaikki samanlaisia, jokin sairaus esim. voi pitää toisista ihmisistä erillään - joko psyykkinen tai fyysinen - ja silloin eläimellä voi olla suuri merkitys.

Ei uuden kissan ottaminen auta suruun vaan auttaa kestämään menetyksen aiheuttaman surun paremmin. Vaikka minulla on monta kissaa (13 kpl) ei yhden rakkaan kuolema viime syksynä ollut yhtään helpompi (vieläkin tulee kyyneleet), enkä ole häntä unohtanut.

Syntymä ja kuolema kuuluvat elämään ja lähes jokaiselle ne jossain vaiheessa tulevat eteen, siis suru ja ilo pitää kokea, mutta jokainen käsittelee ne eri tavalla, eri lähtökohdista, riippuen kokemuksesta ja kyvystä käsitellä eri tunnetiloja.

Ei uusi eläin korvaa menetettyä vaan se voi antaa syyn jatkaa elämää ja jollekin kissan kuolema voi olla pahinta. Eihän esim. aviopuolisonsa menettänyt korvaa uudella kumppanilla menetettyä vaikka avioituisi uudelleen, kyse ei siis ole korvaamisesta.

Järjellistä kirjoittelua KYLLÄ, mutta on otettava huomioon erilaisuus, liian musta-valkoinen ajattelu "minä en ainakaan, niin ei muutkaan" on liian yksioikoista kun on olemassa ihmisiä jotka ajattelevat enemmän "järjellä" ja niitä jotka ajattelevat "sydämellä" ja kumpikin malli voi olla hyvä. Emme ole samasta muotista valettuja, ei siis pidä yrittää laittaa meitä samoihin kaavoihin;-))

• Mirkku

Olipa kiva huomata, että löytyy kohtalotovereita. Minä menetin noin kuukausi sitten rakkaan koirani. Se ehti elää jo yksitoista pirteää vuotta, mutta silti sen kuolema tuli aivan yllättäen. Heräsin yöllä, kun viimeiset hetket olivat käsillä. Muistan varmasti ikuisesti sen viimeisen katseen, joka ikään kuin välitti kiitoksen kaikesta, mitä olemme yhdessä kokeneet. Viimeiset henget vedot se veti maatessaan sylissäni. Voitte kuvitella, että viimeiset viikot ovat olleet koettelevia ja ikävän määrää on mahdoton sanoin kuvailla. Silti uskon, että tämä joskus helpottaa ja jäljelle jäävät kauniit muistot perheenjäsenestämme. Voimia myös teille kaikille lemmikinne menettäneille!

• littlesoul

toinen kissoistani jouduttiin lopettamaan noin kk sitten kavereideni huolimattomuuden takia... vaikka se ehti luonani asustella vain 6 kuukautta oli sen lopettaminen melkoinen isku. otin uuden kissan jäljelle jääneen kaveriksi, mutta kaipaan entistä vieläkin. uusi ei kyllä korvaa edellistä, mutta kaippa siihenkin ajan mittaan kiintyy...

• Kissatar

Meiltä kuoli pari vuotta sitten kissanpentu ihan silkkaan huolimattomuuteen ja tyhmyyteen! Putosi parvekkeelta, löi luultavasti jalkansa pudotessaan ja reisiluu murtui. Siinä elämän tilanteessa ei ollut varaa tuhansien markkojen leikkaukseen ja kissa lopetettiin. Kadun tuota virhettä katkerasti ja syytän siitä aina itseäni, vaikka muut ovat yrittäneet lohduttaa että ei aina voi olla kissan perässä vahtimassa.
      Tämä kissa oli kyllä aivan hirveä täystuho ja rasavilli, ei kuunnellut mitään, mutta rakkaaksi se kävi niinä muutamina kuukausina mitä se meillä vietti. Kaipaan sitä ja kadun.
      Kissanpennun, Sepin, veli on vielä muistuttamassa minua hänestä ja siitä kaikkea elävää tulee arvostaa.
      Sepistä olisi tullut kaunis ja iso poika. *kaipaava hymy*
      Vieläkin kyyneleet silmiin nousee kun tuota miettii.

Olen kissoilleni kiitollinen, he ovat auttaneet minua jaksamaan elämän kolhuissa. He ovat minulle hyvin tärkeitä, "perheenjäseniä", vaikka samanlaista suhdetta niihin ei saa luotua kuin ihmiseen.
      Ehkäpä eläimiin, juuri kissoihin, saa luotua paljon rehellisemmän suhteen kuin ihmiseen. Kissat eivät valehtele, ne armottomasti kertovat totuuden omalla kielellään. Niiden luottamus on ansaittava ja ne eivät teeskentele olevansa ystäviäsi jotta hyötyisivät sinusta mahdollisimman paljon. Esimerkkejä löytyy luultavasti paljonkin, mutta kyllähän jokaisen lemmikkiään rakastavan omistajan pitäisi ne tietää ;).

En voisi kuvitella eläväni ilman kissoja! Sitten joskus, kun ystäväni ja elämänkumppanini kuolevat, otan varmasti uuden/uusia kissoja, olen menettänyt kissoille "sieluni" :).
      Eihän toinen kissa voi korvata entistä, mutta tuo se elämään uutta ja jännittävää, saa seurata kissan elämää vierestä. Kukin kissa on oma persoonansa :).

Taas tuli tekstiä sekavasti ja asian vierestäkin..

~Kissatar~

• juho

ymmärrän sua, vaikka ite en oo vielä onneks menettäny kissojani. mää valittin perheen sijasta kissat. muija läks ja otti lapset. nyt jos multa vielä kissa tai toinen kuolee mulle ei jää ketään. akkahan lähti siksi että lekurilta tuli kielto pittää niitä saatanan kakaroita samassa huushollissa kissojen kans. mä en voinu vaan antaa periksi. nää suloset misset on ollu mulla olleet toinen 11 vuotta ja toinen 13 vuotta. pennut noi meijän pojat oli 2 ja 3 wee. vaikee oli valinta mutta mitää en kadu. kissat nukkuu mun kans samasa sängysä enkä mää mittään naista tartte huutavia apinapentujakkaan.
      lapsia ei voi nähä koska äitin ei tarvi niitä tämmöseen kissakottiin tuoja. kakaroilla on kummallaki astma tai joku semmonen. no en mää niistä kauhiasti välitäkään. mutta kissat ja mää pärjätään kuhan ne vielä elläis pitkän elämän. viis muista. yritä sinähi jaksaa vaikka heleppoa se ei tuu olleen ilman sitä kissaas. ku kissan menettää se on pahempi ko ihimisen menetys. määhän sen tiiän. tsemiä.

• tyttö

Eka kissa osoittautui minulle todella rakkaaksi ja tärkeäksi. Kerkesi olla luonani vain vuoden.
      Kissa oli kai vieroitettu liian aikasin, kun minusta leimautui sen emo ja se lussutti kainaloani ja tunki aina syliini. Se luotti ihmisiin ja meni vieraidenkin syliin nukkumaan, mutta mä olin sille sitten tärkein. Mä en voinut olla päivääkään ilman sitä, heti iski ikävä molemmin puolin. Kuin oltais oltu parhaat erottamattomat ystävät. Se jutteli mulle paljon ja aina vastasikin. Ja oi kuinka mä pelkäsin että sille sattuisi jotain, kun se ulkona vapaasti liikuskeli. No siinä sitten tuli kesä ja Täytyi lähteä viikon leirille. Tuntui kamalalta jättää kissa "yksin" koko viikoksi, tai no muu perhe siitä huolehti. Kun viikko oli kulunut ja ikävä painoi mahaa, menin heti kotiin ja aloin etsiä kissaa huoneista, ei näkynyt sisällä, no se on sitten ulkona, ajattelin ja avasin oven huutaakseni sitä (kissa tuli AINA kun huusin sen nimeä), mutta nyt se ei tullut. Jotain on pielessä, ajattelin ja soitin veljelle kysyäkseni onko kissa ollut kauan ulkona, mutta kauhukseni veli sanoi kissan olleen kadoksissa jo useita päiviä. Siinä siiten pillahdin huutavaan itkuun. Etsittiin kissaa, mutta sitä ei näkynyt.
      Kummaa oli että kissasta ei ollut koskaan lähtenyt karvaa paitsi silloin kun olin leirillä, se oli tressiä. Ja kissa oli käynyt pari päivää katoamisen jälkeen yhdellä naapurilla. Naapurit eivät olleet tienneet että kissa oli kadonnut. Vasta myöhemmin kuulivat siitä. Kissa oli ollut silloin todella nälkäinen ja surkea.
      Vielä on mielessäni uskomus että kissa olisi lähtenyt etsimään minua. Tai sitten naapuri teki sille jotain.

Nyt minulla on kaksi kissaa ja olen saanut lujan tahdon myötä pitää ne sisällä, kunnes naapurin pyynnöstä vanhemmat suostuivat rakentamaan niille tarhan. En voisi kestää sitä murhetta toista kertaa. Harmi vaan että kumpikaan nykyisistä kissoista ei voi korvata ikinä sitä ensimmäistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas
      Kaste
      162
      1107
    2. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      366
      1077
    3. Ehkä vähän

Rakastunut sinuun
      Ikävä
      47
      1002
    4. Sijaiskasteet kuolleitten puolesta

Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j
      Kaste
      373
      999
    5. Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta
      Kaste
      153
      892
    6. Upotuskaste on raamatullisin kaste

Jokainen raamattua lukenut tietää sen. Päivänselvä asia. Vauvalle annettu kaste ei löydy raamatusta.
      Kaste
      717
      827
    7. Et taida paljoa

treffeillä käydä? 😆 mieheltä Naiselle
      Ikävä
      87
      791
    8. Martina ja jalkapalloilija2

Seiska: Martina iski nuoren jalkapalloilijan vuosia sitten. Könysikö milf teinin kanssa?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      181
      787
    9. Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion

Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu
      Ikävä
      105
      689
    10. Oikea kaste on syntisten kaste

Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka
      Kaste
      46
      687
    Aihe