Mitä saisi kastamiseksi

Anonyymi

Jos joku tulis juuri nyt kotiisi kylään eli yllätys vieras

45

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jos nainen, niin sais mitä haluais..
      Jos mies, niin sais turpaansa..

• Anonyymi

Ei löydy kun leipää ja kolme tai neljä kaneliässää. Vaan jos yllättäen tulee kyläilemään niin sekin on jo paljon.

• Anonyymi

Mitä etkö pidä vieras varaa ja mitä vastakkainen sukupuolinen kyläilijä sanois kaksi vanhaa ässä keksiä sais

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä etkö pidä vieras varaa ja mitä vastakkainen sukupuolinen kyläilijä sanois kaksi vanhaa ässä keksiä sais

No en todellakaan pidä. Aika outoa, jos joku tulee kylään pelkkien syötävien toivossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No en todellakaan pidä. Aika outoa, jos joku tulee kylään pelkkien syötävien toivossa.

No tiedä sitten jos vatsa tyhjä niin piti tulla kylään että sais pimppiä mutta maha tyhjä niin kiva jos vielä sais vatsan täyteen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No tiedä sitten jos vatsa tyhjä niin piti tulla kylään että sais pimppiä mutta maha tyhjä niin kiva jos vielä sais vatsan täyteen

Kulttuurieroja ilmeisesti. Meilläpäin on tapana tuoda tuliaisia, jos tullaan kylään yllättäen. Jos menen johonkin ihan odotettunakin vieraana ja haluan "jota kastettavaa" niin vien itse mukanani. Poislukien se, josminut on erikseen kutsuttu juuri syömään tai vaikkapa johonkin juhliin. Tosin harvemmin silloinkaan menen täysin tyhjin käsin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kulttuurieroja ilmeisesti. Meilläpäin on tapana tuoda tuliaisia, jos tullaan kylään yllättäen. Jos menen johonkin ihan odotettunakin vieraana ja haluan "jota kastettavaa" niin vien itse mukanani. Poislukien se, josminut on erikseen kutsuttu juuri syömään tai vaikkapa johonkin juhliin. Tosin harvemmin silloinkaan menen täysin tyhjin käsin.

Itsellä taas että kun joku tulee luokseni niin minä tarjoan ja kun menen heille niin he tarjoavat

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itsellä taas että kun joku tulee luokseni niin minä tarjoan ja kun menen heille niin he tarjoavat

Eli kulttuurieroja tosiaan löytyy. Kyllä mulla, esim. ystävät toimii täysin samalla tavalla kuin minä. Eikä tällasista todellakaan ole ikinä puhuttu. Aina vaan tullaan kylään joku pussi tai paketti mukana, että keitätkö teet/kahvit. Muksuna kun mentiin peheen kanssa mummilaankin niin aina oli viemiset mukana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli kulttuurieroja tosiaan löytyy. Kyllä mulla, esim. ystävät toimii täysin samalla tavalla kuin minä. Eikä tällasista todellakaan ole ikinä puhuttu. Aina vaan tullaan kylään joku pussi tai paketti mukana, että keitätkö teet/kahvit. Muksuna kun mentiin peheen kanssa mummilaankin niin aina oli viemiset mukana.

Tuo on ihan yleinen suomalainen tapa. Niin ainakin minun tuttavapiirissäni toimitaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kulttuurieroja on. Minulla on aivan eri kulttuuri eri sukulaisten ja eri ystävien kesken.

Lapsena äidilleni oli erittäin tärkeää, että kaapissa oli AINA tarjottavaa vieraiden varalle. Yllätysvieraita kävi paljon. Myös niitä vieraita, jotka kyllä soittivat sunnuntaiaamuna "Oletteko kotona? Nyt lähdetään tulemaan, ollaan puolen tunnin päästä siellä". Sunnuntaina ei muutenkaan ollut kaupat auki, niin äidille olisi tullut paniikki, jos kaapissa ei ole mitään tarjottavaa. Pullaa oli innokas leipomaan, muttei se tapahtunut ihan puolessa tunnissa...

Kun omat lapset olivat pieniä, kävimme lähes viikottain syömässä vanhempieni luona. Äiti olisi loukkaantunut tosi pahasti mukana tuoduista tarjottavista!

Oma kulttuuri vieraiden kesken on etenkin niin, että äkkikäynneille tuovat tarjottavat mukaan. Siis jos haluavat jotain syödä. Kaikki eivät halua. Omat aikuiset lapset haluavat ruokaa... mutta eivät koskaan tule yllättäen. Jos tulevat vain pikaisesti, niin eivät halua mitään.

- Sheena

• Anonyymi

Homeista korppua löytyy aina. Äkkiä se kyllä pehmenee kun pari kertaa uittaa ja kermaa saa kanssa.

• Ruisleipää olisi. Jos nälkä on, niin voin tarjota hernekeittoa. Aamuisin yleensä kysyn: "Ottaako H**ra puuroa, vai lähdetkö heti meneen?"

• Anonyymi

Onko sinulla poikaystävä? "Ottaako Herra puuroa"? Ei se mitään minä olen itsekin suvaitsevainen. Rakkaus on rakkaus. ♥️⚧️

• Anonyymi kirjoitti:

Onko sinulla poikaystävä? "Ottaako Herra puuroa"? Ei se mitään minä olen itsekin suvaitsevainen. Rakkaus on rakkaus. ♥️⚧️

Hyvin sä vedät. Tottakai tajuat mitä tarkoitin.

• Anonyymi

Nykyään ei mennä kylään kutsumatta ja ennakkoon sopimatta kellekään jos ei ole joku hätä.

Joutuu puhelunkin sopimaan etukäteen whatsapissa tai mesessä. Asian saa toimitettua viestinäkin.

Muistan lapsuudesta kun naapurit pistäytyi kysymättä ja kutsumatta ja nekin käytiin lapsena naapurissa. Se oli sitä aikaa kun ihmisiin saattoi luottaa pienessä kylässä ja kaikki tunsi toisensa. Äidit oli aina kotona joten ovet oli auki. Silloin oli vierasvaraa ja kahvit tarjottiin. Yleensä ei kuitenkaan menty milloin sattuu. Saattoi olla pyykkipäivä siivouspäivä jne. Vieraat kauempaa soitti eikä törmänneet toisen kotiin silloinkaan kutsumatta.

• Anonyymi

Kaikki tehtiin kotona ainakin meillä. Vasta 80-luvulla meillä yleistyi ostokeksit ja -pullat kun äiti ikääntyi ja lapset muutti pois kotoa. Ennen pullat leivottiin kotona lauantaina ja pikkuleipiä äiti leipoi juhliin. Oli suorastaan huikea juhla jos oli jotain kaupasta ostettua tarjottavaa tai keksejä. Meillä ei ikinä ollut täytekakkua, joka olisi ostettu.

Joskus päästiin kylään "hienoihin" paikkoihin, joissa ei tehty itse mitään, oli käpykakkua tai kreemillä koristettua, voiruusuilla somistettua täytekakkua leipomosta tilattuna. Ne oli erikoisuuksia. Voikreemi oli älllöttävää. Käpykakku on edelleenkin herkkua ja ihanaa että ainakin Turusta saa käpyleivoksia silloin tällöin.

• Anonyymi

Joillekin kutsuminen on kaiken a ja o. Joillekin taas ei. Meidän suvussa tai ystävienkään kesken ei kutsuminen ole kovin tapana normaalivisiitteihin. Ennakkoon kyllä sovitaan missä nähdään, meillä teillä vai muualla.

- Sheena

• Anonyymi

Mikko tuli aamulla käymään a toi tullessaan 12 kpl Lidlin berliininmunkkeja, 6kpl vielä jäljellä. Minulta löytyy myös kanelikorppuja ja hapankorppuja kaapista.
      Juustosämpylät on loppuneet, joten voileipiä en pystyisi tarjoamaan, sen puolesta mennään hapankorpuilla, jos vieras jotain suolaisen puolta kaipaisi, kahvi/tee pöytään.

Siinäpä ne tarjottavat tällä kertaa ovat; hyvä ett löytyy tuonkin veran...
      ja berliininmunkit NE tulivat vieraan mukana. ( tarjoustuotteita kuulemma)
      Mikko tuli ihan Faijan pyynnöstä; huoltamaan valvontakameran ja pihavalon, joka on viallinen. Tosin ei pihavaloa edes tarvita tähän aikaan vuodesta.

• Anonyymi

Saiko mikko mitään muuta

• Anonyymi

Meillä juodaan aina pelkästään mustaa kahvia.
      Yksikään ystävä tai tuttava ei halua mitään "kastamista".

• Anonyymi

Kai ne haluaisi kastaa makkaransa koloosi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kai ne haluaisi kastaa makkaransa koloosi

Niin ei ne muuten kylässä kävisi

• Anonyymi kirjoitti:

Niin ei ne muuten kylässä kävisi

Välis hei, käykö jokainen sun nais- tai miespuolinen ystävä/tuttu/sukulainen, olivat he minkä ikäisiä tahansa, sun luona kahvilla vain ja ainoastaan sun munan takia, siis vain ja ainoastaan sen vuoksi, että he haluavat juuri sinun panevan heistä jokaista joka kerta kun käyvät?

• Anonyymi
        Lauruska kirjoitti:

Välis hei, käykö jokainen sun nais- tai miespuolinen ystävä/tuttu/sukulainen, olivat he minkä ikäisiä tahansa, sun luona kahvilla vain ja ainoastaan sun munan takia, siis vain ja ainoastaan sen vuoksi, että he haluavat juuri sinun panevan heistä jokaista joka kerta kun käyvät?

Ei hänen luonaan koskaan käy ketään ja siksi hänellä ei ole mitään käsitystä todellisesta elämästä.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei hänen luonaan koskaan käy ketään ja siksi hänellä ei ole mitään käsitystä todellisesta elämästä.

Hyvin todennäköisesti olet oikeassa. Toiset kaipaa ihmisiä ympärilleen, kun taas toiset ovat tyytyväisiä ihan issessein.

• Anonyymi
        Lauruska kirjoitti:

Ei käy ei mut kyllä joku kiva sinkkunainen sais käydä joka päivä pari kertaa ainakin kylässä tai sit eri sinkkunaisia mut yksikin ahkera kylässä kävojäkin riittäisi ja tuliskin ihan minun ja kikkelini takia usein käymään ja kitsuis minut kotiinsa käymään usein se olis kivaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No itselläni että joko vie tarjoamisia kun menee kylään tai ei vie eli kyläpaikassa tarjotaan mutta kun he tulee luokseni niin minä tarjoan no ne on kyllä läheisiä ihmisiä ja vieraimmille sanon että juuri nyt täytyy lahteä tai ei avaa ovea eli kukaan ei kotona mut kivoille sinkkunaisille oveni on aina avoinna

• Anonyymi
        Lauruska kirjoitti:

Hyvin todennäköisesti olet oikeassa. Toiset kaipaa ihmisiä ympärilleen, kun taas toiset ovat tyytyväisiä ihan issessein.

Joo yksin viihdyn eli lähimpiä ihmisiä kaipaan mutta muuten olen erakkomainen luonne tai perhekeskeinen luonne

• Anonyymi kirjoitti:

Joo yksin viihdyn eli lähimpiä ihmisiä kaipaan mutta muuten olen erakkomainen luonne tai perhekeskeinen luonne

Ymmärrän hyvin yksin viihtymisen. Mulla sama juttu, ja jos oon vaikka vaan parikin päivää ollut porukoilla käymässä, niin omaa rauhaa ja yksin oloa kaipaan että saan akkuni taas ladattua.

• Anonyymi
        Lauruska kirjoitti:

Ymmärrän hyvin yksin viihtymisen. Mulla sama juttu, ja jos oon vaikka vaan parikin päivää ollut porukoilla käymässä, niin omaa rauhaa ja yksin oloa kaipaan että saan akkuni taas ladattua.

Onhan se noinkin ja itsellä taas vanhempien tai sisarusten luona tai kanssa on kivaa mutta muita ihmisiä en sitten kaipaakkaan mutta yksin kotonaan saa olla oma itsensä ja tehdä mitä huvittaa ja itse päättää asioista niin silloin ei tarvi ottaa muita huomioon

• Anonyymi

Tarjottavista lisää:
      Nykyään ei mennä kahvilla ja pullalla, kekseillä ja leivällä edes. Ihmisillä ruokarajoituksia ja -valioita. Jotkut ei juo kahvia, jotkut ei syö vehnää, ei hiilaria, leipää, rasvaa ei alkoholia ei sitä eikä tätä.

Yleensä tarjoan sovituillekin vieraille kivennäisvettä ja kysyn juoko kahvia. Etukäteen pitää kysyä tässäkin tapauksessa onko rajoituksia, käyttääkö sokeria maitoa tai kermaa. Tummaa vai vaaleaa paahtoa jos kahvia yleensä.

Joskus tarjoan vadin missä erilaisia hedelmiä (ananasta, viinirypäleitä, kiviä, mansikoita, päärynöitä) pilkottuna eri karsinoihin, kysyn etukäteen onko allergioita kun monet on allergisia. Lisänä juustokuutioita ja pähkinöitä ja annan haarukan millä saa napsia mitä haluaa. Suolapähkinöitä eri kupissa.

En muista aikaa kun joku olis pullaa ja keksiä syönyt.

• Anonyymi

No kun tulisit luokseni kylään sitten voisit saada äkkiä pullaa viinereitä munkkeja keksejä tai voileipiä tai uunimakkaraa jäätelöä

• Anonyymi

Yllätysvieraat jää oventaakse. Ilmoittaa täytyy kun on kännykät keksitty😏

• Kirjaimellisesti ei saisi mitään, koska tuli yllättäen. Jos päivällä tulee ennen kuutta, voin kahvit keittää, mutta koska en juo itse enää kahvia ilta kuuden jälkeen, en sitä edes vieraalle keittäisi. Joko keittää itse itselleen, tai hakee muualta kahvinsa. Mulla kofeiini vaikuttaa unen saamiseen, ja otankin noin kuuden aikaan ensimmäisen unta parantavan lääkkeen. Lääkkeen ottamisen jälkeen en enää kahvia juo....missään. En edes kylässä.

En pidä kaapeissa vierasvaraa, koska ne jäisi syömättä ja menisi vanhaksi. Alkuun tein niin, että ostin keksejä kaappiin, mutta koska juuri kukaan ei mulla käy, mistä oon ihan hyvilläni, unohdin jopa itse että kuivakaapissa on keksiä, ja kun ne lopulta muistin/löysin, oli päiväys mennyt vuotta tai kahta aiemmin umpeen.

Itse en syö yksin ollessa koskaan yhtään mitään kahvin kanssa, en suolaista enkä makeaa, niin sillä mulla jää syömättä kaikki keksit ja pullat ja muut vastaavat. Todella harvoin syön kahvin kanssa mitään muuallakaan. Ne ketkä mulla silloin tällöin käy, tietävät tuoda syötävät tullessaan, jos haluavat kahvin kanssa jotain.

• Anonyymi

Saisko joku kiva sinkkumies edes pimppiä ja suukkoja

• Anonyymi kirjoitti:

Saisko joku kiva sinkkumies edes pimppiä ja suukkoja

Joku random sinkkumies ei pääse edes ulko-ovea pitemmälle, oli se sitten kuka tahansa, vaan vetäisin oven nokan edestä kiinni sanaakaan sanomatta.

Antaisitko itse kenelle tahansa naiselle, joka tulis sun ovikelloo soittamaan?

• Anonyymi

Jotenkin se yllätysvierailu loppui tuossa juuri 1980-luvun tietämissä. Asuin maalla. Huomattiin että noloa kun emäntä saattoi olla suursiivousta tekemässä ja oli kaikki paikat levällään kun iso porukka tuli kylään kutsumatta. Olihan se ajattelematonta ja junttimaista, kun kaikilla oli jo puhelimet. Vielä seitsemänkymmentäluvulla meillä oli tienoon ainut puhelin, ja monesti naapurit tuli soittamaan meiltä ja meidän piti toimittaa naapureidenkin asioita. Isä sanoi, että meillä oli 60-luvulla ainut telkkari ja kaikki tuli meille katsomaan telkkaria.

Ihan hulvatonta on ajatella tätäkin:
      Muistan kun olin ihan lapsi joskus 70-luvun lopussa ja joku vanha täti soitti meille ja olin puhelimessa. Muita ei ollut kotona. Hän ei edes esitellyt itseään, vaan sanoi että mene katsomaan sinne X taloon (noin puolen kilometrin päässä) , että miten siellä asiat on että mitä heille kuuluu. Että onko sitä N,N:ä näkynyt viime aikoina. Se naapuri, josta puhe oli aika pelottava juoppo. Ei olisi tullut mieleenkään mennä katsomaan ja sanoin vaan että katson täältä. Täti sanoi että eikun nyt heti mene sinne paikanpäälle katsomaan mitä siellä tapahtuu. Muistan että tämä on eka kerta kun kehtasin sanoa vieraalle ihmiselle vastaan, kun sanoin että minulla on muutakin tekemistä. En olisi uskaltanut mennä sitä mökkiä lähellekään.

• Anonyymi

Nuku, herää ja kävele.

• Anonyymi

Yllätysvieraallesi sopisi varmaankin kastemalja?

• Anonyymi

Piparkakkutaikinasta oli joulun aikaan ohje, että tekee palleron siitä ja paistaa vohveliraudalla sellaiseksi pehmeäksi vähän raaaksi, ja tarjoaa jäätelön kanssa. Joskus vuosia sitte myytiin sellaista jäätelöö, joka oli ruskeiden pehmeiden keksien välissä. Vähän tuli tuosta ohjeesta se mieleen. Pumpernikkeliki tuli mieleen, mutta siinä sitä pinkkiä kuorrutettu. Pitäis koittaa ku jaksas kaivaa pakastimessa jouluiset piparitaikinat esiin. Taitaa olla yks toissajouluinenki vielä, kyllä kai se yllärivieraalle menis.

• Anonyymi

Kyllä Puffettia myydään vieläkin. On kyllä yksi suosikki jäätelöistäni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä Puffettia myydään vieläkin. On kyllä yksi suosikki jäätelöistäni.

Niin toihan se on, pitääpä ostaa jos sitä vielä saa. Se pehmeän keksin ja jäätelön yhdistelmä on hyvä, ei siinä piparkakun makuu kuitenkaan oo.

• Anonyymi

Piparia :D

• Anonyymi

"Kastamiseksi" tarkoittaa mitä? Itsellä tulee vain kaste/kastajaiset.

Yllätysvieraasta päättelen, että kyselet tarjottavien perään. Kahvit/teet keittäisin.

- Sheena

• Anonyymi

Itseleivottuja kanelipullia ja suklaakeksejä. Ehkä myös jäätelöä itsepoimituilla marjoilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4458
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      156
      3352
    3. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      58
      2667
    4. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      49
      2584
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      133
      2487
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1903
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1721
    8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1636
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      174
      1590
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      38
      1293
    Aihe