pajeron hehku pimeni

glow plug

no nyt se sitten tuli, pitkän odottelun jälkeen pajeroon vika.
Eli hehkutus lopetti toimimisen.
tämä tapaus on se semmoinen missä ei ole hehkulle merkkivaloa (asiasta ennenkin kestusteltu tällä foorumilla)
Eli hehkutuksen loppumisen on ainoastaan kuullut releen naksahtamisesta.
Aamulla naksausta ei enää kuulunut, eikä auto liioin lähtenyt enää ensimmäisesta puristuksesta käyntiin.

En ole asiaa vielä ehtinyt sen kummemmin tutkia, mutta ajattelin täältä kysäistä, että onko näissä jotain tyypillistä paikkaa joka kannattaisi ensin tutkia (rele??)
Sen verran aamulla katsoin pellin alle todetakseni että en tunnistanut sieltä edes hehkurelettä ensi silmäyksellä. Kuskin puolella sisälokasuojassa oli muistaakseni kolme jotain mötikkää, mahtaako joku niistä olla ko. rele? Onko muita mahdollisia vikapaikkoja (ohjaukselle sulake?)

auto on Vm. -89 tdi

7

4753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kipinä

      mulla oli sama vika jos toimii pitäisi kuulua kaksi naksahdusta syy oli virta piuhat jotka tulee hehkujen kiskolle 2kpl huono kontakti putsasin liittemet ja sähkömies juotti liittimet ja alkoi toimimaan tämä on yksi mahdollisuus

      • glow plug

        Töistä lähtiessä rele taas naksahti normaalisti (mulla kuuluu ja on aina kuulunut vain yksi naksaus, siis autossa). Samoin vehje toimi tänä aamuna.

        Eli Pajeroon ei ilmeisesti tullut vieläkään vikaa, vain joku ohimenevä häiriö.

        Pitää varmaan vähän rynkyttää liitoksia.


    • Autohuolto

      Vaiva voisi olla myöskin peräisin lämpötila-anturista, joka sijaitsee kannen etuosassa. Anturi mittaa lämpötilaa ja antaa hehkuille infoa, että onko moottori lämmin tai kylmä, Vika on aika yleinen, mutta hehkutulpat kannattaisi tarkistaa ensin. Lämpötila anturi maksaa n. 40-50 € ja hehkutulpat n. 140-150 € alkuperäiset. (ei kannata laittaa tarvike tulppia) Harvoin pajeroista mennee rele tms. Yleensä anturi tai tulpat!

      • Onollut pajero

        Hehkun releitä on kaksi rinnakkain,toinen jälkihehkua varten,ainakin -88 mallissaoli niin.Tilapäinen apu on,että starttaat jonkun kierroksen,ja odotat jonkun aikaa jälkihehku on silloin mennyt päälle,ja auttaa käynnistyksessä,kun yrität uudelleen.


      • Anonyymi

        Mitkä ne alkuperäis Hehkut sitten on?
        Tuotenumero?
        Joka palstalla puhutaan näistä mut kukaan ei laita tietoo mistä nämä voi ostaa.


    • Mika

      Mitsubishi Pajeron hehkut tuntuvat olevan melkoinen murheen kryyni. Yksi jos toinen Pajen kuski on tuskaillut näiden asioiden kanssa, näin myös itsekin. En toki tiedä ja tunne muita Pajen eri versioita kun oman autoni, joten en osaa kommentoida muuta kuin vm.-89 2.5l td osalta.

      Tuo kyseinen vuosimalli taitaa olla sieltä pahemmasta päästä Mitsuja, sillä kuuleman mukaan siihen ajoneuvoon on jo Suomiversioissakin ollut ainakin kaksi eri hehkujärjestelmää. Puhumattakaan niistä ulkomailta tuotuja malleja joissa on lämpimille alueille tarkoitettuja Keski-Euroopan hehkuja.

      Siis nyt puhun yhdestä hehkujärjestelmästä joten jos tarina kuulostaa uskomattomalta niin autossasi voi olla joku toinen (useista) eri järjestelmistä.

      Itselläni on ns. 6V hehkut. Eräänlaisista pikahehkuistakin puhutaan. Ensimmäisenä talvena en asiasta vielä mitään tiennyt, vaan hehkuongelman ilmaannuttua marssin varaosaliikkeeseen ja ostin uudet hehkut. Ajattelin että kun kerran Boschin tulpat ostaa niin pakko niiden hyvät on olla. Vaan kun eivät toimineet ollenkaan, kierteet olivat sopivat, mutta hehkut olivat 12V hehkuja. Eivät toimineet edes niin hyvin kun vanhat, joista kaksi tulppaa oli jo ”pimeänä”.

      Pienen selvittelyn jälkeen totesin että ei auttanut mikään muu kuin alkuperäisten tulppien ostaminen (160 eur). Näyttää olevan niin että se joka ei halua mitään radikaaleja muutoksia sähköjärjestelmään tehdä on tyytyminen maksaa tuo huima summa alkuperäisistä osista. Miksi sitten ei vastaavia hehkuja ole tehty varaosina muiden toimesta?

      Ilmeisestikin Mitsubishi toimittaa vain hyvin pienelle rajatulle alueelle näitä ”arktisia” malleja joissa on erikoishehkut. Keski-Euroopassa olevat mallit ovat jo niitä tavallisia malleja joita on tehty tuhansia ja tuhansia kappaleita. Jos noita arktisilla hehkuilla varustettuja malleja toimitetaan vain Suomeen ja Grönlantiin, niin markkinat eivät ole suuren suuria. Ehkä tämä osiltaan selvittää miksi näihin Suomimalleihin ei varaosahehkuja löydy.

      Hehkujärjestelmässä on kaksi ohjausrelettä (lokasuojassa kuljettajan puolella). Toinen on 12 V suora jännite ja toinen on 6V alennettu jännite. Periaate on tuossa hehkujärjestelmässä se että kun avaimesta käännetään virrat päälle, kytkeytyy 12V hehkujännite tulppaan. Kun kyseessä on 6V tulppa, niin se lämpiää hyvin nopeasti punahehkuiseksi. Ehkä noin 3…6 s kuluttua 12V rele aukeaa ja 6V rele vetää pitäen ”jälkihehkutuksen” päällä vielä noin 30 s.

      Jos 12V jännitettä ei tarjota hehkulle sen lämpiäminen hidastuu huomattavasti. Toisaalta taas jos 6V jälkihehku ei kytkeydy päälle, lisää se huomattavasti koneen savutusta. Pahimmassa tapauksessa kone ei lähde käyntiin vaan hehkuteho häviää ”sahatessa” konetta turhaan käyntiin.

      Vaihtoehtoja tilanteen korjaamiseksi on muutamia:
      a) vaihdetaan niin kauan uusia osia korjaamolla että hehkujen toiminta palaa ennalleen, normaaliksi (erittäin kallis tapa)
      b) vaihdetaan alkuperäiset hehkut 12V hehkuiksi ja rakennetaan itse uusi hehkuautomatiikka
      c) muutetaan alkuperäinen hehkujärjestelmä manuaaliseksi…

      Itse olen ”valitettavasti” pohtimassa järjestelmää c). Järjestelmä rakennetaan niin että 12V releeseen asennetaan suora painonappi ohjaus ja 6V järjestelmän ohjaukseen vipukytkin. Eli kun ollaan käynnistämässä autoa niin ensin painetaan 12V releen painonappiohjausta 5…10 s. Sen jälkeen käynnistetään kone normaalisti. Kun kone on käynnistynyt napsautetaan 6V ohjauksen vipukytkimestä päälle ja pidetään ”jälkihehkuja” päällä noin puoli minuuttia savutuksen vähentämiseksi.

      Ongelmia tässä järjestelmässä on se että 12V ohjausta ei saa pitää kauaa päällä (siksi painonappi) sillä se väistämättä polttaa liian pitkään päällä ollessaan hehkutulpat. Toisaalta 6V ohjauskaan ei saa jäädä päälle liikkeelle lähtemisen jälkeen, sillä se vie vaan turhaan sähköä ja hehkuttaa tulppia turhaan jo koneen muutenkin käydessä.

      Ehkä paras järjestelmä olisi puoliautomaattinen kiinteillä ajoilla varustettu ohjain joka hehkuttaisi 12V jännitteellä hehkutulppia 5…10s ja pitäisi 6V jälkihehkun päällä 30s ajan kun kone olisi käynnistynyt (avain palautuu käynnistys asennosta). Tällöin ei tarvitsisi ajajan itse muistaa tiputtaa hehkuja pois päältä (vrt. kytkin ohjaus). Lisäksi tässä voisi olla ohjaus jolla voidaan kesäajaksi ohittaa koko hehkutus.

      Olen kuullut että tällaisia ”manuaalisia” hehkuja on jonkin verran käytetty ja tuntuu toimivan, ainakin paremmin kuin alkuperäinen järjestelmä. Alkuperäinen järjestelmä on ”liian” fiksu. Se mittaa koneen lämpötilaa, hehkukiskon jännitettä ja vakiovirtaa sekä päättelee näistä tarvittavan hehkun ajan ja tehon. Useimmiten automatiikka tutkiskelee ajan ja määrän juuri väärin.

      No saapahan naapurin täditkin jotain ihmeteltävää kun Paje poistuu paikalta omasuoja savuverhon saattelemana…

      • glow plug

        Kuinka kauan sitten alkuperäiset hehku mahtaa kestää??
        Meinaan että kannaattaako moiset modifioinnit kun se ei kuitenkaan hehkuja ikuiseksi tee.
        Mun pajero ei kyllä savuuta vaikka kuinka starttais, hehkuttamalla tai ilman.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

      Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      142
      6743
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

      Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      614
      2468
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      47
      1690
    4. Pakko kertoa mies

      Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      114
      1391
    5. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      89
      1242
    6. Miten koskettaisit häntä?

      Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      71
      1087
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      48
      1055
    8. Tiesitkö mies

      Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      63
      1053
    9. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

      muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      27
      1029
    10. Mitä ajattelet

      Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      63
      966
    Aihe