Voiko nämä olla oireita masennuksesta?

Anonyymi

Olen 16v. Voiko olla masennuksen oireita, jos on jatkuva epätodellinen olo. Koko ajan päässä ns paineen tunne, tuntuu ettei ole läsnä missään. Vaikea keskittyä ja muisti katkoilee. Väsyttää kokoajan. Yhtäkkiä tulee semmonen et niiku havahtuu siihen missä on. Kokoajan itkettää ja ahdistaa kaikki. Ei jaksa tehdä mitään eikä kykene edes perusasioita tekemään vaikka haluaisi. Mikään ei tunnu samalta ja ei pysty nauttia entiseen tapaan. Arvostan vastauksia.

4

103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sairastuin 13 vuotiaana paniikkihäiriöön.Masennusta oli myös.Epätodellinen olo,ihan kuin olisin irronnut ruumistani.Ihokosketus tuntui vieraalta.Koulussa alkoi mennä huonosti koska en kyennyt keskittymään mihinkään.Muisti huononi.Jos olisin silloin saanut sitä lääkettä mitä nyt on saatavilla elämäni olisi ollut helpompaa.Minulla oli serotoniini välittäjäainepuutos.Jos olosi on huono niin hae lääkettä.Ei ole pakko kärsiä oireista.Tsemppiä

• Anonyymi

Oliko sinulla kaikkia noita samoja oireita?

• Anonyymi

Kokeile nyt vähentää älypuhelimen käyttöä ja laita wi-fi pois päältä koneessasi ihan testataksesi, vaikuttavatko ne. Ne voivat aiheuttaa päänsärkyä yms. Joskus joillakin vaikuttavat, laitteiden käytön ja tehojen lsääntyessä yhä useammilla. Helppo kokeilla, joten kannattaa.
      Muita mahdollisia syitä on vaikka kuinka paljon, selvitä myös niitä vaikka lääkärissä.

• Hei,

Hyvä, että kirjoitit tänne! Jos haluat jutella tilanteestasi jonkun turvallisen aikuisen kanssa, niin tässä tiedoksesi pari linkkiä:

https://sekasin247.fi/

Sekasin-chat on auki vuoden jokaisena päivänä, maanantaista perjantaihin klo 9-24 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin 15-24. Chatissa päivystävät mielenterveyden ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset.

Myös Tukinetissä on monenlaisia palveluita, joita voit halutessasi käyttää. Tukinet -tukipisteesi netissä, https://tukinet.net/

Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa mieltä painavasta aiheesta. Tukinetissä on monia tukisuhdepalveluia, joista esim. Mieli Tukisuhde https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/ tai Etsivan nettityön tukisuhde voisivat sopia sinulle https://tukinet.net/teemat/etsivan-nettityon-tukisuhde/tukisuhteet/.

Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja ryhmächattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä. Tukinetin kaikki palvelut saa maksutta käyttöönsä, kun on anonyymisti rekisteröitynyt ja kirjautunut sivuille.

Ja kuten aikaisempi kirjoittaja sanoikin, niin aina voi hakeutua lääkäriin tai vaikka kouluterveydenhoitajalle, ja jutella siellä näistä asioista.

Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4692
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      184
      2023
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1722
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      167
      1333
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1211
    6. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1076
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      973
    8. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      946
    9. Hyvää huomenta!

Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      902
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      273
      884
    Aihe