Lapset odottavat jo touhukeskusten avaamista. Toki hyväkuntoinen mummo/pappa voi lähteä leikkimään.
Mutta millainen olisi ikäihmisten HopLop ennen loppusijoituspaikkaa.
Beng
On kait meillä vielä mielikuvitusta?
Ikäihmisten HopLop
53
98
Vastaukset
- Anonyymi
Siellä niitä ”hoploppeja” on, mummotaloissa. Kaikenlaista tekemistä olis, jos olis.
- Anonyymi
Sehän se.
Kuvittelin jotain piuhapaikkaa. Eläkeläisryhmien tapaamiset ovat kuin kokouksia (ihan hyviä esitelmöitsijöitä kylläkin) ja kahvin ryystämistä.
Mutta haluttaisiinko me muuts?
Uskaltaako kukaan enää seinäkiipeilyä, tai liukumäkeä?
Ulkohuvipuisto alkaa olla liian rajua. Tupee lentää, aamupalat lentää, pää sekoaa vuoristoradassa....eikä pelkkä hattara huvita.
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän se.
Kuvittelin jotain piuhapaikkaa. Eläkeläisryhmien tapaamiset ovat kuin kokouksia (ihan hyviä esitelmöitsijöitä kylläkin) ja kahvin ryystämistä.
Ulkohuvipuisto alkaa olla liian rajua. Tupee lentää, aamupalat lentää, pää sekoaa vuoristoradassa....eikä pelkkä hattara huvita.
BengEikö sitten mummotalojen menot riitä? Siellä on kaikenlaista tekemistä, jos vaan viitsii tehdä.
Linnanmäen aukeamista kyllä itse odotan. Se on aivan ihana paikka🎡🎢🎠🍦❤️ Anonyymi kirjoitti:
Eikö sitten mummotalojen menot riitä? Siellä on kaikenlaista tekemistä, jos vaan viitsii tehdä.
Linnanmäen aukeamista kyllä itse odotan. Se on aivan ihana paikka🎡🎢🎠🍦❤️Ano 13:02
Mitä tekemistä on mummotaloilla?- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano 13:02
Mitä tekemistä on mummotaloilla?Jaa-a! Täytyy katsoa ohjelmaa, kun talot taas joskus aukeavat. Ohjelmasta ne menot näkee, jos lukea osaa.
- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano 13:02
Mitä tekemistä on mummotaloilla?Minulla ei ole kokemusta mummotaloista.
Ja enämpi kannatan sekä mummeleille että papparaisille yhteistiloja, missä olisi halleja kaikenlaiseen puuhasteluun.
Ja oikeastaan eilen aloin ihmettelemään tätä, kun kukaan business-immeinen ei ole kekannut, että 1,6 miljoonalta voisi löytyä fyrkkendaalia pienoiseen hupailuun.
Beng
(Kypsyttelen tässä ideoitani vielä.....) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla ei ole kokemusta mummotaloista.
Ja enämpi kannatan sekä mummeleille että papparaisille yhteistiloja, missä olisi halleja kaikenlaiseen puuhasteluun.
Ja oikeastaan eilen aloin ihmettelemään tätä, kun kukaan business-immeinen ei ole kekannut, että 1,6 miljoonalta voisi löytyä fyrkkendaalia pienoiseen hupailuun.
Beng
(Kypsyttelen tässä ideoitani vielä.....)Täh! Nehän on ”kehitetty” vuoskymmeniä sitten, ns. senioritalot. Ovat vain olleet kiinni vuoden -20 maaliskuun puolvälistä asti.
Mitä sitä pyörää aina vaan uudelleen keksimään! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täh! Nehän on ”kehitetty” vuoskymmeniä sitten, ns. senioritalot. Ovat vain olleet kiinni vuoden -20 maaliskuun puolvälistä asti.
Mitä sitä pyörää aina vaan uudelleen keksimään!Mutta eikös senioritalo ole asumiseen ja elämiseen tarkoitettu vaihtoehto?
Minäpä laitoin virikemielessä aloituksen.
Beng Anonyymi kirjoitti:
Jaa-a! Täytyy katsoa ohjelmaa, kun talot taas joskus aukeavat. Ohjelmasta ne menot näkee, jos lukea osaa.
Ano 13:14
Kirjotetaankohan me samasta asiasta ollenkaan?
Minä kirjoitan Ympärivuorokautisesta tehostetusta palvelukodista.
Siellä ovat ohjelmat huvenneet lähes täysin korona-aikaan.
Eikä sieltä pääse edes invataksiin virkistysajoon omaisen kanssa.
Sinä kirjoitat Ilmeisesti Vanhustentalosta, jossa itsekin asun.
Täällä sitä ohjelmaa piisaa, kun porukat viettävät oikein kunnon railakkaita viikonloppuja.
Piipaat ja paloautot vain hätiin.Anonyymi kirjoitti:
Minulla ei ole kokemusta mummotaloista.
Beng
(Kypsyttelen tässä ideoitani vielä.....)Ben
Minulla on viidenvuoden vierailukokemus kahteen erillaiseen palvelukotiin.
Kunnalliseen ja yksityiseen.
Mitä siellä eniten kaivattiin, on läheiset ja ystävät vierailuille.
Lämmin halaus ja muistaminen on parasta.
Ei sairaat ihmiset kaipaa enää mitään hulapaloota.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano 13:14
Kirjotetaankohan me samasta asiasta ollenkaan?
Minä kirjoitan Ympärivuorokautisesta tehostetusta palvelukodista.
Siellä ovat ohjelmat huvenneet lähes täysin korona-aikaan.
Eikä sieltä pääse edes invataksiin virkistysajoon omaisen kanssa.
Sinä kirjoitat Ilmeisesti Vanhustentalosta, jossa itsekin asun.
Täällä sitä ohjelmaa piisaa, kun porukat viettävät oikein kunnon railakkaita viikonloppuja.
Piipaat ja paloautot vain hätiin.Noin taisi käydä. Lesken ja Ano13:14
Esimerkki siitä, miten eri tavoin asiat assosioituu niissä omissa ympyröissä.
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän se.
BengEiköhän ne aamupalat ole jo riittävästi lennellet...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta eikös senioritalo ole asumiseen ja elämiseen tarkoitettu vaihtoehto?
Minäpä laitoin virikemielessä aloituksen.
BengEsimerkiksi Helsingissä niitä kutsutaan seniorikeskuksiksi. Siellä on kaikenlaista aktiviteettia, kokouksia ja voi käydä kahvilla ja jopa syödä edullisen aterian.
- Anonyymi
Hyvä näkökohta.
Onhan niitä vaikka mitä harrasteita senioreillekkin. Mutta tollanen keskitetty huvipuistotyyppinen mesta puuttuu, kaikki on jotenkin spesifioituneet yhteen juttuun. Jossain voi varmasti jorailla, jossain voi tehdä käsitöitä, jossain voi maalailla kukkatauluja, voi veisata virsiä ja ihan kaikenlaista voi kyllä tehdä, mutta sellainen monitoimipaikka puuttuu.
Lähinnä sopiva lienee Tuurin kyläkauppa, missä on kaikenlaisia oheistoimintoja kaupustelun lisäksi ja se onkin hyvin suosittu loispummieläkeläisten keskuudessa.
Olen joskus koittanut ehdotella, että monien juttujen markkinointia pitäis kohdistaa loispummieläkeläisiin, niitä paljon, niillä paljon ylimääräistä rahaa. Jokin korkeasaari markkinoi lähes kokonaan lapsille, samaten linnanmäki. Mutta kumpikaan ei markkinoi eläkeläisille ollenkaan. Tosiasiassa kumpikin sopii oikein hyvin liikuntakykysille vanhuksillekin. Mutta, lapsilla helpompi tehdä rahaa, koska aina mukana tulee koko perhe ja tottakai kannattaa myydä pitsat neljälle ennemmin, kuin yksi pitsa.
Markkinoilla on kyllä suuri aukko vanhusten tapauksessa. Toi hop-lop oli erittäin osuva esimerkki, ei sen tyyppistä paikkaa kannata perustaa pelkästään vanhuksia varten, pitää saada laajempi asiakaspohja. Eli joku vois keksiä paikan, minne kakarat roudailee vanhuksiaan ja vanhusten leikkiessä istuvat sen aikaa puffetin puolella kiskomassa keskaria.
Asiaan ratkaisu siis olemassa, kaitpa jokin startuppi nyt ottaa kopin ja alkaa etsimään rahoitusta idealle.
=DW=- Anonyymi
Täytyy myöntää, etten Tuurissa ole käynyt.
Korkeasaari, on nimensäkin mukaan kumpuilevat.
Siellä pitäisi senioreille olla sellainen juna, mikä pysähtelisi.
Tuo sai raikuvan hymyn, että lapset parkkeeraavat vanhukset leikkimään...
Beng
Voisiko joku mennä tämän kanssa "Leijonan kitaan" eli hakea Business Finlandilta tai tms. starttirahaa? Tai voisi olla säätiö, mihin voisi lahjoittaakin, niin kuin Lintsin taustalla on? Anonyymi kirjoitti:
Täytyy myöntää, etten Tuurissa ole käynyt.
Korkeasaari, on nimensäkin mukaan kumpuilevat.
Siellä pitäisi senioreille olla sellainen juna, mikä pysähtelisi.
Tuo sai raikuvan hymyn, että lapset parkkeeraavat vanhukset leikkimään...
Beng
Voisiko joku mennä tämän kanssa "Leijonan kitaan" eli hakea Business Finlandilta tai tms. starttirahaa? Tai voisi olla säätiö, mihin voisi lahjoittaakin, niin kuin Lintsin taustalla on?Porissa on juna ollut kesäisin monena kesänä.
Juna kuljettaa vauvasta vaariin ihmisiä ja myös koiriakin pitkin poikin Poria.
Juna vie Jazzien aikaan ja muutenkin porukkaa Kirjurinluodolle.
Kirjurissa on Jazzien lisäksi kesäteatteri, minigolfrata, ravintola jossa myös tanssitaan, jätskikioskeja, suuri lastenpuisto, eläinkarsinat, kilejä, aaseja, riikinkukkoja, kanoja ym., hiekkaranta uimiseen,suihkuineen,
Tivoli kaksi kertaa vuodessa.
Kaunis, ihana japanilainen puutarha
Ja vaikka mitä .
Kirjurinluoto on Suomen paras ja sijaitsee keskellä kaupunkia.
Oleskelu ei maksa mitään.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Porissa on juna ollut kesäisin monena kesänä.
Juna kuljettaa vauvasta vaariin ihmisiä ja myös koiriakin pitkin poikin Poria.
Juna vie Jazzien aikaan ja muutenkin porukkaa Kirjurinluodolle.
Kirjurissa on Jazzien lisäksi kesäteatteri, minigolfrata, ravintola jossa myös tanssitaan, jätskikioskeja, suuri lastenpuisto, eläinkarsinat, kilejä, aaseja, riikinkukkoja, kanoja ym., hiekkaranta uimiseen,suihkuineen,
Tivoli kaksi kertaa vuodessa.
Kaunis, ihana japanilainen puutarha
Ja vaikka mitä .
Kirjurinluoto on Suomen paras ja sijaitsee keskellä kaupunkia.
Oleskelu ei maksa mitään.Kuullostaa kivalta. Toimii kesäaikaan muutaman päivän?
Eri puolilla maata järjestetään pikkutapahtumia.
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuullostaa kivalta. Toimii kesäaikaan muutaman päivän?
BengSivusta.
Kyllähän nähtävyyksiä pääsee katteleen ja turistikierroksia tekeen vähän kaikkialla. Se mun mielestä eri asia, kuin mitä kaipailit. Noin mainiten, Oulussa on Potnapekka, sellainen kumipyöräinen junannäköinen kulkuneuvo joka kiertelee paria reittä ympäri kaupunkia. Toki matkan varrella jotain hiekkarantaa ja sellaista, mutta ei sellaiset ole aktiivireissuja, niissä katellaan maisemia.
=DW= - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sivusta.
Kyllähän nähtävyyksiä pääsee katteleen ja turistikierroksia tekeen vähän kaikkialla. Se mun mielestä eri asia, kuin mitä kaipailit. Noin mainiten, Oulussa on Potnapekka, sellainen kumipyöräinen junannäköinen kulkuneuvo joka kiertelee paria reittä ympäri kaupunkia. Toki matkan varrella jotain hiekkarantaa ja sellaista, mutta ei sellaiset ole aktiivireissuja, niissä katellaan maisemia.
=DW=Oli tosiaan eri asia, minkä ymmärsit just oikein, mitä kaipailin.
Muistelen, että tuolla olisin ajellut Oulun asuntomessuille.
Beng Anonyymi kirjoitti:
Kuullostaa kivalta. Toimii kesäaikaan muutaman päivän?
BengAno/Ben
Että mitä.
Kirjurinluoto on auki ympäri vuoden.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano/Ben
Että mitä.
Kirjurinluoto on auki ympäri vuoden.Olen Porissakin käynyt Jazzien alla, mutta ei havaintoja moisista asioista.
Kävelykadulla yhteislaulua.
Beng - Anonyymi
Eipä taida kovin moni vanhus kaivata jotain hop-lopin tyylistä touhua. Ne vaan harmittaa kun omien vavojensa vuoksi ei voi osallistua mihinkään fyysistä rasitusta edellyttävään toimintaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä taida kovin moni vanhus kaivata jotain hop-lopin tyylistä touhua. Ne vaan harmittaa kun omien vavojensa vuoksi ei voi osallistua mihinkään fyysistä rasitusta edellyttävään toimintaan.
Ei voi kaivata, kun sellaista ei ole.
Oma liikkumisenikaan ei ole kovin ketterää, kun odotan puukkoa jalkaan.
Beng
Selasin senioritalot Helsinki kuvahaulla. Erinäköisiä taloja. Jossain istuskeli seniori pariskunta, toisessa istuskeli ryhmä, jossain istuskeli seniori pyörätuolissa.
Yksi kuva jostain kellarista, missä kolme ihmistä jotenkin voimisteli. Jossain kuvassa muutama ihminen seisoi pihalla....
Täytyy selventää. En ole kiinnostunut senioritalosta asumismuotona.
Joku kirjoitti, että helmat hulmuten...joo. Menoa ja meininkiä.
Enkä lasten leikkipaikkoihin halaja kuin valvomaan.
Olen aikuinen iäkäs ihminen, joka pärjää vielä kotona.
En etsi hoitoa.
- Anonyymi
Stadissa niitä vanhusten puuhapaikkoja on ainakin 15kpl. Miksikä niitä kutsutaankin; palvelukeskus, senioritalo. Aina kulloisenkin muodin mukaan.
Jokaisessa niistä on kyllä ohjelmaa ihan riittämiin. Päivien ja viikkojen mukaan jokaisesta jokainen tekemistä löytää, jos haluaa. Lisää saa myös itsekin keksiä, jos on keksiäkseen. Jokaiseen keskukseen voi mennä mielensä mukaan.- Anonyymi
No.
HopLoppini ideat ( ei tyhjentävästi):
Pelit. Ei rahapelejä. Sudokua hipaisutekniikalla iso näyttö, oma ennätys tai talon. Opastus.
Korttipelit pöydissä. Esim. ristiseiskasta bridgeen. Opastus.
Minigolf-alue.
Snooker.
Tikanheitto.
Shakki.
Tanssisali, missä jytäkin soisi Yellow Riverja laahauskappaleet esim. Je t'aime.
Tanssiopastusta.
Konserttisali: tähdet, tähdet.
Eri ruokailuravintoloita: salaatit, keitot, lihaisat, kalaisat jne.
Lemmikkihuoneita.
Liikuntaesteetön paikka.
Elokuvastudio.
Lehtisali.
Beng
Kaikki kunnia pitsinnypläämiselle, neulomiselle, kirjallisuuspiireille jne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No.
HopLoppini ideat ( ei tyhjentävästi):
Pelit. Ei rahapelejä. Sudokua hipaisutekniikalla iso näyttö, oma ennätys tai talon. Opastus.
Korttipelit pöydissä. Esim. ristiseiskasta bridgeen. Opastus.
Minigolf-alue.
Snooker.
Tikanheitto.
Shakki.
Tanssisali, missä jytäkin soisi Yellow Riverja laahauskappaleet esim. Je t'aime.
Tanssiopastusta.
Konserttisali: tähdet, tähdet.
Eri ruokailuravintoloita: salaatit, keitot, lihaisat, kalaisat jne.
Lemmikkihuoneita.
Liikuntaesteetön paikka.
Elokuvastudio.
Lehtisali.
Beng
Kaikki kunnia pitsinnypläämiselle, neulomiselle, kirjallisuuspiireille jne.On jo! Senkun menee mukaan vaan, jos siltä tuntuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On jo! Senkun menee mukaan vaan, jos siltä tuntuu.
Missä?
Kaikki yhden katon allako?
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä?
Kaikki yhden katon allako?
BengNo, jos mummotaloja on ainakin 15 kpl, niin kyllä niistä jokainen löytää menonsa. Jos ei yhdestä talosta löydy, niin sitten toiseen taloon mieltymystensä mukaan.
Ovat hyvin suosittuja ja kovasti odotetaan niiden aukeamista, että jokainen pääsisi tekemään mieleisiään asioita ja menemään toimintaan mukaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, jos mummotaloja on ainakin 15 kpl, niin kyllä niistä jokainen löytää menonsa. Jos ei yhdestä talosta löydy, niin sitten toiseen taloon mieltymystensä mukaan.
Ovat hyvin suosittuja ja kovasti odotetaan niiden aukeamista, että jokainen pääsisi tekemään mieleisiään asioita ja menemään toimintaan mukaan.En tahdo. En.
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tahdo. En.
BengMitä et nyt sitten tahdo?
Pelaamista, tanssimista, laulamista, bändejä, retkiä, saunomista, uimista, leffoja, myyjäisiä, askarteluja, puutöitä, kirjastoja, syömistä, kahvittelua, ym., ym.
Mitä et tahdo? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä et nyt sitten tahdo?
Pelaamista, tanssimista, laulamista, bändejä, retkiä, saunomista, uimista, leffoja, myyjäisiä, askarteluja, puutöitä, kirjastoja, syömistä, kahvittelua, ym., ym.
Mitä et tahdo?No, nyt raotit ovea. Hmmm.
Beng
- Anonyymi
Kai nyt ihmisillä on omat mieltymykset ja kyky ideoida sitä, mikä on itselle kivaa. Jos ei omin avuin keksi, miten viihtyä, niin sitten varmaan tarvitsee avukseen jonkin puuhapalvelun ja ehkä sen palvelutalonkin.
Kansalaisopustoissa on monia harrastuspiirejä, joissa eläkeikäiset opettelevat asioita, joihin eivät ehtineet työikäisinä paneutua. Tulee nyt ensimmäisenä mieleen taide - ja käsityöharrastukset. Jos uuden oppiminen ei innosta, niin ehkä pallomeri jossain puuhamaassa nostaa fiilikset kattoon- Anonyymi
Työväen- ja kansanopistojen kursseilla olen ollut.
Uutta olen oppinut.
Moniin kursseihin voi osallistua vain rajallinen määrä. Tai jos on liian vähän osallistujia, niin koko kurssia ei toteuteta, vaikka voisi kysyä, maksaisivatko osallistujat 1,5 kertaisen kurssimaksun pienryhmäopetuksesta.
Ja kansanopistolla on oma funktionsa.
Beng
Tässähän yritän katsella vähän laajemmalti.
Tehdäänhän niitä risteilyjä, mutta maalla olisi monelle turvallisempaa.
Jotkut viihtyvät kotinurkissaan.
Keilaus unohtui. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työväen- ja kansanopistojen kursseilla olen ollut.
Uutta olen oppinut.
Moniin kursseihin voi osallistua vain rajallinen määrä. Tai jos on liian vähän osallistujia, niin koko kurssia ei toteuteta, vaikka voisi kysyä, maksaisivatko osallistujat 1,5 kertaisen kurssimaksun pienryhmäopetuksesta.
Ja kansanopistolla on oma funktionsa.
Beng
Tässähän yritän katsella vähän laajemmalti.
Tehdäänhän niitä risteilyjä, mutta maalla olisi monelle turvallisempaa.
Jotkut viihtyvät kotinurkissaan.
Keilaus unohtui.Missä pöpelikössä itse olet, kun et palvelu- tai seniorikeskusten monipuolisesta tarjonnasta et ole perillä? Kaikenlaisia sitä onkin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä pöpelikössä itse olet, kun et palvelu- tai seniorikeskusten monipuolisesta tarjonnasta et ole perillä? Kaikenlaisia sitä onkin!
Ajatteles, kaikenlaisia.
Käpykylässähän minä.
Se tarjonta on vähän sellaista virkamiesmäistä touhua.
Beng
Tavallaan paikka, johon haluaisin mennä, olisi aktiivinen kaiken aikaa.
Ei tarvitse kuin yksilönä avata ovi. Sitten voin valita, sen mukaan, mikä moodi sillä hetkellä on, tekemiseni.
Kunnallisiin järjestelyihini, missä tehdään ryhmissä vähän kuin kouluissa tai hartaushetkessä sovitun ohjelman mukaan jotain ja ero on juuri niin, että tahdon aktiviteettien tempaisevan mukaan tavallaan arvaamattomasti.
Olen ollut ryhmän kanssa paikallisessa seniorikeskuksessa kyllä.
Siellä haisee lounas ja tunnelma vaisu, vähän kuin sairaalan esikartano.
Ei virkisty.
Teen lisäyksiä HopLoppiini: Atrium puutarhoineen. Anonyymi kirjoitti:
Ajatteles, kaikenlaisia.
Käpykylässähän minä.
Se tarjonta on vähän sellaista virkamiesmäistä touhua.
Beng
Tavallaan paikka, johon haluaisin mennä, olisi aktiivinen kaiken aikaa.
Ei tarvitse kuin yksilönä avata ovi. Sitten voin valita, sen mukaan, mikä moodi sillä hetkellä on, tekemiseni.
Kunnallisiin järjestelyihini, missä tehdään ryhmissä vähän kuin kouluissa tai hartaushetkessä sovitun ohjelman mukaan jotain ja ero on juuri niin, että tahdon aktiviteettien tempaisevan mukaan tavallaan arvaamattomasti.
Olen ollut ryhmän kanssa paikallisessa seniorikeskuksessa kyllä.
Siellä haisee lounas ja tunnelma vaisu, vähän kuin sairaalan esikartano.
Ei virkisty.
Teen lisäyksiä HopLoppiini: Atrium puutarhoineen.Ano/Ben
Jotenkin tuntuu että kirjoittaja on taivaanrannanmaalari ja iältään jotain 30-vee.
Tuo viimeinen lisäys,Atrium-piha puutarhoineen, kuului äitini asuttaman palvelutalon pihaan.
Kun/jos henkilö ei enää voi asua kotonaan, hän asuu palvelutalossa tai vastaavassa.
Hän on sairas ja väsynyt.
Hän kaipaa kivuilleen hoitoa ja lääkitystä.
Moni ei jaksa/ halua osallistua mihinkään virkistystoimintaan.
Heille riittää televisio ja radio huoneessa.
Olen tämän kaiken nähnyt satoja kertoja.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano/Ben
Jotenkin tuntuu että kirjoittaja on taivaanrannanmaalari ja iältään jotain 30-vee.
Tuo viimeinen lisäys,Atrium-piha puutarhoineen, kuului äitini asuttaman palvelutalon pihaan.
Kun/jos henkilö ei enää voi asua kotonaan, hän asuu palvelutalossa tai vastaavassa.
Olen tämän kaiken nähnyt satoja kertoja.Aloittaja varmaan tarkoittikin heiluvahelmaisia ”nuoria” ikäihmisiä, jotka aktiivisesti palvelukeskuksissa touhuavat. Jotka ”spontaanisti” menevät eri aktiviteetteihin mukaan.
Sellaisiahan ne palvelu-/seniorikeskukset ovat. ”Virkamiesmäistä!” Jonkunhan se homma täytyy hanskassa pitää. Eiväthän lapsetkaan saa hoplopeissaan valvomatta olla. Sekasotkuhan siitä tulee, jos vanhukset pääsisivät keskenään touhuamaan. Ovat senverran vittumaista porukkaa! - Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano/Ben
Olen tämän kaiken nähnyt satoja kertoja.On erilaisia vanhoja ihmisiä.
Minusta tuntuu, että suurelle osalle kommentoijista, on kertakaikkisen uusi ajatus Ikäihmisten HopLopista.
Se on jännää, että muut suunnittelevat ja toteuttavat vanhusten toiminnan.
Pelkään pahoin, että on sisäänkirjoitettu, jotta senioritalojen toiminta kesysti totuttaa vanhukset laumana sellaisiksi helposti hoidettaviksi nauriiksi.
Milloin kysytään, mitä vanhukset haluavat.
Eivät kaikki vanhukset ole tasalaatuisia.
Tulee mieleen takavuosien nuorisotoiminta, mitä suunnitteli ja toteutti yli 40-vuotiaat perheenäidit. Niin nuorisotointa, liikuntaa kuin raittiustointa johti varsin vanha ihminen 50 - 60 v.
Kysyin heiltä, onko nuorilta, lähes teineiltä, mitä he haluavat ja mikä olisi hyvä?
Ja mikä kalabaliikki siitä nousi.
En pyytänyt anteeksi, että kysyin.
Osoitti jotakin ajattelukyvystä, ympyröiden ahtaudesta.
Freedom, freedom.
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On erilaisia vanhoja ihmisiä.
Minusta tuntuu, että suurelle osalle kommentoijista, on kertakaikkisen uusi ajatus Ikäihmisten HopLopista.
Se on jännää, että muut suunnittelevat ja toteuttavat vanhusten toiminnan.
Pelkään pahoin, että on sisäänkirjoitettu, jotta senioritalojen toiminta kesysti totuttaa vanhukset laumana sellaisiksi helposti hoidettaviksi nauriiksi.
Milloin kysytään, mitä vanhukset haluavat.
Eivät kaikki vanhukset ole tasalaatuisia.
Tulee mieleen takavuosien nuorisotoiminta, mitä suunnitteli ja toteutti yli 40-vuotiaat perheenäidit. Niin nuorisotointa, liikuntaa kuin raittiustointa johti varsin vanha ihminen 50 - 60 v.
Kysyin heiltä, onko nuorilta, lähes teineiltä, mitä he haluavat ja mikä olisi hyvä?
Ja mikä kalabaliikki siitä nousi.
En pyytänyt anteeksi, että kysyin.
Osoitti jotakin ajattelukyvystä, ympyröiden ahtaudesta.
Freedom, freedom.
BengNo, mutta hyvä ihminen, kun kaikki aktiviteetti on jo olemassa.
En tiedä, oletko käynyt hoplopissa, missä riisutaan kengät eteiseen ja siitä sitten lähdetään riehumaan, että hiki lentää. Henkilökunta ja vanhemmat vahtivat, ettei mitään satu ja tarjoilevat välillä syötävää ja juotavaa.
Miten kyseinen toiminta nyt niin erityisesti vanhuksia kiinnostaa? ”Sponttaanisti!”
Muutenhan kaikki kuvaamasi toiminnat on jo järjestetty. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, mutta hyvä ihminen, kun kaikki aktiviteetti on jo olemassa.
En tiedä, oletko käynyt hoplopissa, missä riisutaan kengät eteiseen ja siitä sitten lähdetään riehumaan, että hiki lentää. Henkilökunta ja vanhemmat vahtivat, ettei mitään satu ja tarjoilevat välillä syötävää ja juotavaa.
Miten kyseinen toiminta nyt niin erityisesti vanhuksia kiinnostaa? ”Sponttaanisti!”
Muutenhan kaikki kuvaamasi toiminnat on jo järjestetty.Ei aukea minulle, että on jo.
Beng
Lsittakaa joitain toiminimiä, niin voin netistä tutkia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei aukea minulle, että on jo.
Beng
Lsittakaa joitain toiminimiä, niin voin netistä tutkia.Meinaatko, että kauppakeskuksen seinässä on ehkä jo hieman harmain kirjaimin; vanhusten hoplop?
Kaikki tietäisivät, että siellä ne vanhukset purkavat energiaansa ja liikunnan tarvettaan kiipeilemällä ja mäkeä laskemalla.
Kun ei nyt oikein aukea, että pitääkö jo olemassaolevaa toimintaa vielä erikseen järjestää?
- Anonyymi
Eikös nuo risteilyalukset ole aikuisten "HopLoppeja"? Toimii varmasti myös ikäihmisille?
- Anonyymi
Pakkoko on laineille? Se on nähty ja koettu. Oli pari kivaa laivaa ennen S.Europaa ja toista isoa, sellaisia pienempiä, mutta toinen jouti Intiaan romuksi, toisesta ei tietoa.
Mutta en sellaista kuvittele.
Beng
Hyppäsin ekan kerran pyörälle. Ahter tuli kipeäksi.
- Anonyymi
Mielestäni vanhusten palveluraloihin pitäisi järjeztää kiertäviä Hoplop-sessioita. Ihminen, joka pärjää omillaan, käyttäköön mielikuvitustaan ja auttakoon itse itseään. Minua huoletta nuo sänkyyn sidotut ja rajallisesti liikkuvat. Heille olis tarpeen tarjota jitain kivaa.
Tuttavani äiti, ei vielä edes 80v, sänkyyn sidottuna jo kohta 10 vuotta aivoinfarktin vuoksi. Taantuu henkisesti koko ajan. Yksityinen palvelukoti. Hänen kaltaisilleen jokin virkistystoiminta olisi tarpeen. Varmaankin se olisi mahdollista vain vapaaehtoistyönä. Jotakuinkin terveet pärjää omin avuin, jos ei, niin oma vika.- Anonyymi
Oma vika. Särähtää korvaan.
Ei kenenkään vika.
Vikaa voi olla, jos on liikuntarajoitteinen tai sydän tai keuhkot rajoittavat.
Toki me 60 keksimme kuntomme mukaan mitä kukin.
19:05 Miten virkistäydyt itse, nyt vielä, kun voit ja pärjäät?
Milloin seniorius alkaa? Kun meistä tulee vanhempia. Vanhemmat. Komparatiivi. Vanhemmat kuin lapsensa. Föräldrar ruotsinkielessä. Eltern saksaksi. Mutta parents englanniksi.
Siis senioriuteni alkoi himpsasen päälle kolmeakymppiä.
Jotkut tuntevat huolta palvelutaloista ja passivoiduista äideistä ja isistä, jonkun toisenkin.
Mietin. Jos kohdistan aloituksen meihin, miksi se siirtyy muuanne (vaikka tärkein huomioin), sillä sellaiselle voi tehdä aloituksen ja saisi siihen omansisältöisiä kommentteja.
Onko se torjuntaa, kun kääntää katseensa muualle? Onko se vähän teeskentelyä?
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kenenkään vika.
Milloin seniorius alkaa? Kun meistä tulee vanhempia. Vanhemmat. Komparatiivi. Vanhemmat kuin lapsensa. Föräldrar ruotsinkielessä. Eltern saksaksi. Mutta parents englanniksi.
Jotkut tuntevat huolta palvelutaloista ja passivoiduista äideistä ja isistä, jonkun toisenkin.
Mietin. Jos kohdistan aloituksen meihin, miksi se siirtyy muuanne (vaikka tärkein huomioin), sillä sellaiselle voi tehdä aloituksen ja saisi siihen omansisältöisiä kommentteja.
BengHuomenta.
Taidan sulkea tämän ketjun.
Ihmeekseni totean, että jos haastaa ihmiset vain mielikuvittelemaan jotain juttua, ei taida saada ilmaa alleen.
Monen mieli pitäytyy siinä, mitä on.
Jos nyt kirjoittaneet olisivat jossain kehittämislautakunnassa, ilmeisesti yhtä lukuunottamatta, kukin mitätöisi, ampuisi alas idean.
No. Tapahtuisiko mitään kehitystä?
Jos idea on lapsellinen, tarkoittaako, että se ei voisi olla rahallisesti kannattava.
Tietyt ristiriita-asetelmat eivät sulje pois jonkin idean mahdollisuutta.
Beng
Lähden maalaamaan taivasta, jalkani ovat maassa.
En pidä penkistä kiinni. Olen irroittanut ajattelun turvavyöt tietäen olevani aikuinen.
Jonain päivänä, kun epidemia on voitettu, tahtovat monet kuroa ajan kiinni niinä viimeisinä vuosina, mitä jäi kokematta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomenta.
Taidan sulkea tämän ketjun.
Ihmeekseni totean, että jos haastaa ihmiset vain mielikuvittelemaan jotain juttua, ei taida saada ilmaa alleen.
Monen mieli pitäytyy siinä, mitä on.
Jos nyt kirjoittaneet olisivat jossain kehittämislautakunnassa, ilmeisesti yhtä lukuunottamatta, kukin mitätöisi, ampuisi alas idean.
No. Tapahtuisiko mitään kehitystä?
Jos idea on lapsellinen, tarkoittaako, että se ei voisi olla rahallisesti kannattava.
Tietyt ristiriita-asetelmat eivät sulje pois jonkin idean mahdollisuutta.
Beng
Lähden maalaamaan taivasta, jalkani ovat maassa.
En pidä penkistä kiinni. Olen irroittanut ajattelun turvavyöt tietäen olevani aikuinen.
Jonain päivänä, kun epidemia on voitettu, tahtovat monet kuroa ajan kiinni niinä viimeisinä vuosina, mitä jäi kokematta.Ei kannata viimemetreihin kokemuksia jättää. Kokee kaiken aikanaan.
Kehittämisidea on hyvä sinänsä, mutta saman, jo olemassaolevan kehittäminen, on turhaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kannata viimemetreihin kokemuksia jättää. Kokee kaiken aikanaan.
Kehittämisidea on hyvä sinänsä, mutta saman, jo olemassaolevan kehittäminen, on turhaa.Mä ajattelen niin, että pikkasen erilaiset lähtöasetelmat olisi siinä, onko jokin virkamieslähtöistä vai liikeidealähtöistä.
Se, millä on kysyntää, kannattaisi.
Beng
Lisäys HopLop-ideoihin: toivomuslähde, halauspiste, sitä haluaville. Toimisi järkevänkin kehittämisen pohjana.😎 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kenenkään vika.
BengOlen käynyt erästä perheetöntä 90 ihmistä viihdyttämässä eläin- ja karttakirjat mukana. Etukäteen mietin aina, mitä tänään jutellaan. Mummo ei ole kovin sosiaalinen. Kyllä se joskus työstä käy. Nyt koronan aikaan en ole käynyt, enkä ole soitellut puhelimella, kun tuo smalltalk ei ole mun juttu.
Tällaisia ihmisiä ajattelen, kun mietin tarpeeseen tulevaa virkistystoimintaa. Nuorempien ikäihmisten viihdetarve ei mielestäni ole niin polttava, jos pystyy jalkautumaan ympäröivään masilmaan, ja saattaa olla jopa omaisia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä ajattelen niin, että pikkasen erilaiset lähtöasetelmat olisi siinä, onko jokin virkamieslähtöistä vai liikeidealähtöistä.
Se, millä on kysyntää, kannattaisi.
Beng
Lisäys HopLop-ideoihin: toivomuslähde, halauspiste, sitä haluaville. Toimisi järkevänkin kehittämisen pohjana.😎Kai se konsepti olis jo kehitetty, jos joku siinä huomais kultakaivoksen, mitä ei varmaankaan ole. Palvelukeskuksissa toiminta on ilmaista, paitsi erikseen mainitut tapahtumat. Ei kun taloon sisään vaan ja toimimaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kai se konsepti olis jo kehitetty, jos joku siinä huomais kultakaivoksen, mitä ei varmaankaan ole. Palvelukeskuksissa toiminta on ilmaista, paitsi erikseen mainitut tapahtumat. Ei kun taloon sisään vaan ja toimimaan.
Ei ole kehitetty.
Laitoin googlen hakusanaksi palvelukeskus: tulokseksi tuli hoitolaitoksia.
Sitten hei. Ajatukseni on, että HopLop meille.
En lähde siitä ajatuksesta, että me tai muut lähtisimme viihdyttäjiksi hoivalaitoksiin.
Sitä varten ovat vapaaehtoistyö ja lähisukulaiset ja hoitolaitoksen järjestämät tapahtumat.
Ilmeisesti en osaa viestittää niin, että ymmärrettäisiin. 1 ymmärsi.
Tai sitten, mihin itsekin syllistyn, sivuraiteille eksyminen.
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole kehitetty.
Laitoin googlen hakusanaksi palvelukeskus: tulokseksi tuli hoitolaitoksia.
Sitten hei. Ajatukseni on, että HopLop meille.
En lähde siitä ajatuksesta, että me tai muut lähtisimme viihdyttäjiksi hoivalaitoksiin.
Sitä varten ovat vapaaehtoistyö ja lähisukulaiset ja hoitolaitoksen järjestämät tapahtumat.
Ilmeisesti en osaa viestittää niin, että ymmärrettäisiin. 1 ymmärsi.
Tai sitten, mihin itsekin syllistyn, sivuraiteille eksyminen.
BengNiin, ei ilmeisesti ole tietoa! Ei siellä palvelukeskusten toimintapuolella kukaan hoida. Ei kai ne heiluvahelmaiset tanssimaan menisi, jos hoidettaviksi menisivät. Sinulla on itselläsi suppea näkemys menoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, ei ilmeisesti ole tietoa! Ei siellä palvelukeskusten toimintapuolella kukaan hoida. Ei kai ne heiluvahelmaiset tanssimaan menisi, jos hoidettaviksi menisivät. Sinulla on itselläsi suppea näkemys menoista.
Ai. Minulla suppea käsitys menoista, kun olen pääkaupunkiseudulla asunut lähes koko ikäni.
Älä puijjaa.
Se, mistä en tiedä paljoakaan, on vanhusten hoitolaitokset. Molemmat vanhempani menehtyivät ilman tuollaista. Kotona/sairaalassa. Eikä läheisistä muistakaan ole ollut.
Viimeinen matka joillakin Terhokodista tai sairaalassa saatto.
Etäisempiä olen käynyt tapaamassa. Silloin ehdotin hoitajalle, voiko vanhukselle saada hierontaa, jos kunto sallii.
Beng
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292228
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261848Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121419Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121277Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701221- 931038
- 17927
- 87890
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17790Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks114731