(1) Eesau antoi anteeksi veljelleen Jaakobille vuosien eron ja ”mykkäkoulun” jälkeen (1 Moos. 25:19–34; 32:1–22)
”Muta Eesau juoksi häntä vastaan, halasi häntä, kietoi kätensä hänen kaulaansa ja suuteli häntä ja he itkivät.” (1 Moos. 33:4)
(2) Joosef antoi anteeksi veljilleen, jotka olivat pettäneet hänet (1 Moos. 37–50).
”Te tosin aioitte minulle pahaa, mutta Jumala käänsi sen hyväksi tehdäkseen sen, mikä nyt on tapahtunut, ja pitääkseen hengissä paljon kansaa.” (1 Moos. 50:20)
(3) Daavid pyysi Jumalalta anteeksi aviorikostaan Batseban kanssa (2 Sam. 11:1-12:25; Psal. 51).
”Jumala, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden, pyyhi pois syntini suuren laupeutesi tähden. Pese minut puhtaaksi rikoksestani, puhdista minut synnistäni.” (Psal. 51:3–4)
(4) Anteeksisaanut nainen pesi Jeesuksen jalat – hän rakasti paljon, koska oli saanut paljon anteeksi (Luuk. 7:36–50).
”Sen tähden sanon sinulle: hänen paljot syntinsä on annettu anteeksi, ja sen vuoksi hän rakasti paljon. Mutta se, jolle annetaan vähän anteeksi, rakastaa vähän.” (7:47)
(5) Tuhlaajapoika sai isältä anteeksi (Luuk. 15:11–32)
”Kun hän vielä oli kaukana, hänen isänsä näki hänet ja tunsi sääliä. Isä juoksi häntä vastaan, sulki hänet syliinsä ja suuteli häntä hellästi.” (15:20)
(6) Publikaani pyysi armoa, mutta fariseus ei kyennyt näkemään omaa anteeksisaamisen tarvettaan (Luuk. 18:9–14).
”Mutta publikaani seisoi taempana eikä tohtinut kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: ’Jumala ole minulle syntiselle armollinen.’” (18:13)
(7) Jeesus armahti aviorikoksesta kiinni otetun naisen (Joh. 8:1–11).
”En minäkään sinua tuomitse. Mene, äläkä enää syntiä tee.” (8:11).
(8) Jeesus pyysi ristillä Isää antamaan anteeksi ristiinnaulitsijoilleen (Luuk. 23:32–43)
”Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät.” (Luuk. 23:34)
(9) Jeesus uudisti Pietarin, joka oli kieltänyt hänet kolme kertaa (Joh. 13:31–38; 18:15–27; 21:15–19).
”Jeesus kolmannen kerran kysyi häneltä: ’Simon, Johanneksen poika, pidätkö minua rakkaana?’, ja hän vastasi Jeesukselle: ’Herra, sinä tiedät kaiken. Sinä tiedät, että pidän sinua rakkaana.’ Jeesus sanoi hänelle: ’Ruoki minun lampaitani.’” (21:17).
(10) Stefanus pyysi Jumalaa antamaan anteeksi kivittäjilleen (Apt. 7:54–60).
”Lyyhistyen polvilleen hän huusi kovalla äänellä: ’Herra, älä lue heille syyksi tätä syntiä!’ Sen sanottuaan hän nukkui pois.” (7:60).
Raamatun kohdat ovat Pasi Turunen
Antavatko mormonit koskaan anteeksi?
0
56
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.
Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.2224882Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki483305Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan
eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma362975PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan
kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist842953Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella
Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne612842Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle
Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv902665Pidennetään viikko 8 päiväiseksi
Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest142391Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?
"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k1032207- 1501568
Vapaa- ajan asunto palanut Haapavedellä
Haapavesi päässyt Iltalehteen Vapaa- ajan asunto palanut 35 neliötä palanut. Missä päin tämä on ollut? Poliisin tutkinn91230