Antavatko mormonit koskaan anteeksi?

(1) Eesau antoi anteeksi veljelleen Jaakobille vuosien eron ja ”mykkäkoulun” jälkeen (1 Moos. 25:19–34; 32:1–22)

”Muta Eesau juoksi häntä vastaan, halasi häntä, kietoi kätensä hänen kaulaansa ja suuteli häntä ja he itkivät.” (1 Moos. 33:4)

(2) Joosef antoi anteeksi veljilleen, jotka olivat pettäneet hänet (1 Moos. 37–50).

”Te tosin aioitte minulle pahaa, mutta Jumala käänsi sen hyväksi tehdäkseen sen, mikä nyt on tapahtunut, ja pitääkseen hengissä paljon kansaa.” (1 Moos. 50:20)

(3) Daavid pyysi Jumalalta anteeksi aviorikostaan Batseban kanssa (2 Sam. 11:1-12:25; Psal. 51).

”Jumala, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden, pyyhi pois syntini suuren laupeutesi tähden. Pese minut puhtaaksi rikoksestani, puhdista minut synnistäni.” (Psal. 51:3–4)

(4) Anteeksisaanut nainen pesi Jeesuksen jalat – hän rakasti paljon, koska oli saanut paljon anteeksi (Luuk. 7:36–50).

”Sen tähden sanon sinulle: hänen paljot syntinsä on annettu anteeksi, ja sen vuoksi hän rakasti paljon. Mutta se, jolle annetaan vähän anteeksi, rakastaa vähän.” (7:47)

(5) Tuhlaajapoika sai isältä anteeksi (Luuk. 15:11–32)

”Kun hän vielä oli kaukana, hänen isänsä näki hänet ja tunsi sääliä. Isä juoksi häntä vastaan, sulki hänet syliinsä ja suuteli häntä hellästi.” (15:20)

(6) Publikaani pyysi armoa, mutta fariseus ei kyennyt näkemään omaa anteeksisaamisen tarvettaan (Luuk. 18:9–14).

”Mutta publikaani seisoi taempana eikä tohtinut kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: ’Jumala ole minulle syntiselle armollinen.’” (18:13)

(7) Jeesus armahti aviorikoksesta kiinni otetun naisen (Joh. 8:1–11).

”En minäkään sinua tuomitse. Mene, äläkä enää syntiä tee.” (8:11).

(8) Jeesus pyysi ristillä Isää antamaan anteeksi ristiinnaulitsijoilleen (Luuk. 23:32–43)

”Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät.” (Luuk. 23:34)

(9) Jeesus uudisti Pietarin, joka oli kieltänyt hänet kolme kertaa (Joh. 13:31–38; 18:15–27; 21:15–19).

”Jeesus kolmannen kerran kysyi häneltä: ’Simon, Johanneksen poika, pidätkö minua rakkaana?’, ja hän vastasi Jeesukselle: ’Herra, sinä tiedät kaiken. Sinä tiedät, että pidän sinua rakkaana.’ Jeesus sanoi hänelle: ’Ruoki minun lampaitani.’” (21:17).

(10) Stefanus pyysi Jumalaa antamaan anteeksi kivittäjilleen (Apt. 7:54–60).

”Lyyhistyen polvilleen hän huusi kovalla äänellä: ’Herra, älä lue heille syyksi tätä syntiä!’ Sen sanottuaan hän nukkui pois.” (7:60).

Raamatun kohdat ovat Pasi Turunen

0

51

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
        Ikävä
        108
        2298
      2. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
        Ikävä
        66
        1425
      3. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
        Maailman menoa
        232
        1208
      4. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
        Ikävä
        97
        1145
      5. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
        Haapavesi
        11
        1108
      6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
        Ikävä
        67
        1055
      7. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
        Ikävä
        91
        962
      8. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
        Sanaristikot
        56
        949
      9. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
        Kotimaiset julkkisjuorut
        175
        948
      10. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
        Ikävä
        43
        918
      Aihe