Sähköautojen vyöryä ei pysäytä enää mikään.
Lukemat nousevat kuukaudesta kuukauteen.
Nytkin lukumäärä on on reilusti isompi kuin huhtikuussa.
Sähköautoja rekisteröitiin taas toukokuussa kolmasosa kaikista autoista.
35
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Autoliikkeet soittelvat sähköautojen omistajille, että saisivat suuren kysynnän vuoksi käytettyjä myyntiin.
https://yle.fi/uutiset/3-11941078- Anonyymi
Ja tuon takia sähköautoa ei kannata vielä ostaa, jos sellaisen haluaa kohtuulliseen hintaan. On järkevämpää odottaa ainakin muutama vuosi.
- Anonyymi
Aivan sama. Ei vaikuta minun liikkumisiini.
- Anonyymi
Aivan sama sulle mutta oli pakko kuitenkin lukea ja kommentoida. Kommentoitko kaikkia asioita jotka eivät merkkaa sulle mitään?
Melkoinen duuni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan sama sulle mutta oli pakko kuitenkin lukea ja kommentoida. Kommentoitko kaikkia asioita jotka eivät merkkaa sulle mitään?
Melkoinen duuni.Jos totta puhutaan, ei nuo luvut oikeastaan vaikuta kenenkään liikkumisiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos totta puhutaan, ei nuo luvut oikeastaan vaikuta kenenkään liikkumisiin.
Paitsi että kaikenmaailman diesel- ja Lada-korjaamot lopettelevat toimintaansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi että kaikenmaailman diesel- ja Lada-korjaamot lopettelevat toimintaansa.
Ei ne lopeta toimintaansa, koska diesel-autoilla ajellaan vielä ainakin 20 vuotta. Nuohan huoltaa käytettyjä autoja eikä ne ole katoamassa mihinkään. Toistaiseksi niiden toiminta ei ole edes vähentynyt.
Ja lisäksi, ei ole olemassa "diesel-korjaamoja", on vain korjaamoja ja ne korjaavat sekä bensa- että diesel-autoja. Bensa- ja diesel-autojen ero on niin pieni, että kaikki korjaamot ottavat vastaan molempia autoja. Ja tulevat ottamaan vastaan tulevaisuudessakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne lopeta toimintaansa, koska diesel-autoilla ajellaan vielä ainakin 20 vuotta. Nuohan huoltaa käytettyjä autoja eikä ne ole katoamassa mihinkään. Toistaiseksi niiden toiminta ei ole edes vähentynyt.
Ja lisäksi, ei ole olemassa "diesel-korjaamoja", on vain korjaamoja ja ne korjaavat sekä bensa- että diesel-autoja. Bensa- ja diesel-autojen ero on niin pieni, että kaikki korjaamot ottavat vastaan molempia autoja. Ja tulevat ottamaan vastaan tulevaisuudessakin.Lisään... Itse asiassa, jos ajaa paljon autolla niin edelleenkin on järkevää ostaa käytetty diesel-auto. Varsinkin kun niiden hinta käytettynä on laskenut.
- Anonyymi
Tosin oikeita sähköautoja, eli täyssähköautoja, on 9,65%. Mikä on toki myös melko paljon.
Plugarit ovat puolisähköautoja, koska niissä on polttomoottori ja käyttäjästä riippuen niillä voidaan ajaa paljonkin bensalla. Tiedän, että joillakin on plugari vaikka auto pysäköidään kadulle ja mitään latauspaikkaa plugarille kotona ei ole.- Anonyymi
Koko maailma lukee virallisesti sekä ladattavat hybridit että täyssähköautot sähköautoiksi ja yksikään pelle ei pysty asiaa muuksi muuttamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koko maailma lukee virallisesti sekä ladattavat hybridit että täyssähköautot sähköautoiksi ja yksikään pelle ei pysty asiaa muuksi muuttamaan.
"Koko maailma" on liioittelua. Ja miten auto jolla puolet ajasta kuljetaan polttomoottorilla on sähköauto? Ladattava hybridi on puolittain polttomoottoriauto ja vain idiootti väittää vastaan. Mikään auto, missä on polttomoottori ei ole aito sähköauto.
Kannattaa muistaa, ladattava hybridi toimii vaikka sitä ei ikinä lataisi. Ja, kyllä, tunnen tosiaan yhden jolla on plugari, mutta ei latauspaikkaa kotona eikä tulossakaan sellaista lähiaikoina.
Ja jos vaikka itse ostaisin plugarin niin kulkisin pääosan ajasta sillä polttomoottorilla, sillä käytän autoa lähinnä pitkiin matkoihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Koko maailma" on liioittelua. Ja miten auto jolla puolet ajasta kuljetaan polttomoottorilla on sähköauto? Ladattava hybridi on puolittain polttomoottoriauto ja vain idiootti väittää vastaan. Mikään auto, missä on polttomoottori ei ole aito sähköauto.
Kannattaa muistaa, ladattava hybridi toimii vaikka sitä ei ikinä lataisi. Ja, kyllä, tunnen tosiaan yhden jolla on plugari, mutta ei latauspaikkaa kotona eikä tulossakaan sellaista lähiaikoina.
Ja jos vaikka itse ostaisin plugarin niin kulkisin pääosan ajasta sillä polttomoottorilla, sillä käytän autoa lähinnä pitkiin matkoihin.Ei ole liioittelua. Se on juuri näin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole liioittelua. Se on juuri näin.
Silloin kun ajaa pelkällä sähköllä niin silloin auto sähköauto, Mutta heti kun polttomoottori käynnistyy niin ladattava hybridikin muuttuu polttomoottoriautoksi. On turha valehdella muuta.
Ja tuskin kukaan ostaa ladattavaa hybridiä ajaakseen sillä pelkästään sähköllä, koska se olisi typerää. Jos ajaa pelkällä sähköllä, on kunnon täyssähköauto paljon järkevämpi.
Ladattava hybridi on lähinnä väliaikainen kompromissi, joka katoaa markkinoilta tulevaisuudessa (ehkä pikkuisen myöhemmin kuin polttikset, mutta ei kovin montaa vuotta myöhemmin). Useimmille on järkevää jättää ladattavat hybridit väliin ja joko ajaa polttiksella tai sitten siirtyä suoraan täyssähköautoon. Turha tyytyä kompromisseihin.
- Anonyymi
Sähköautoja rekisteröitiin toukokuussa kaikkein aikojen suurin määrä eli 3.121 autoa. Huhtikuussa niitä sekisteröitiin 2.748 autoa. Määrä kasvoi siten 373 autolla.
- Anonyymi
Noin 31 prosenttia toukokuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli ladattavia. Ladattavien hybridien osuus oli 21,7 prosenttia ja täyssähköautojen 9,7 prosenttia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin 31 prosenttia toukokuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli ladattavia. Ladattavien hybridien osuus oli 21,7 prosenttia ja täyssähköautojen 9,7 prosenttia.
Eli todellisia sähköautoja on 9,7%, koska ladattavat hybridit ovat vain puolisähköautoja. Nimittäin noin puolet ajasta niillä kuljetaan polttomoottorilla. Ja pakkaskeleillä monissa niistä sähkömoottori ei käynnisty ollenkaan edes lyhyellä matkalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli todellisia sähköautoja on 9,7%, koska ladattavat hybridit ovat vain puolisähköautoja. Nimittäin noin puolet ajasta niillä kuljetaan polttomoottorilla. Ja pakkaskeleillä monissa niistä sähkömoottori ei käynnisty ollenkaan edes lyhyellä matkalla.
Ladattavat hybridit jotka kaikkialla luetaan sähköautoiksi kasvattavat koko ajan suosiotaan rajummin kun täyssähköautot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ladattavat hybridit jotka kaikkialla luetaan sähköautoiksi kasvattavat koko ajan suosiotaan rajummin kun täyssähköautot.
Ne luetaan sähköautoiksi vain, koska halutaan huijata kuluttajia. Jos autossa on polttomoottori niin se on polttomoottoriauto. Eli ladattava hybridi on puolittain sähköauto ja puoliksi polttomoottoriauto. Silloin kun ladattavassa hybridissä käynnistyy polttomoottori, se muuttuu polttomoottoriautoksi.
On vain itsepetosta väittää, että ladattava hybridi on aito sähköauto, jos edelleen hankkii autoon bensaa ja ajaa ajoittain polttomoottorilla. Jos kulkee autolla metrinkin vuodessa polttomoottorilla niin auto ei ole aito sähköauto.
Vaikka niiden suosio kuinka kasvaisi niin ne eivät silti muutu koskaan aidoiksi sähköautoiksi. Lisäksi, suhteellisesti täyssähköautojen suosio kasvaa enemmän kuin ladattavien hybridien. Täyssähköautojen myynnit ovat kasvaneet yli 150% viime vuoden vastaavasta ajasta, kun taas ladattavien hybridin on kasvanut 100%. Tietenkin kappaleissa mitattuna ladattavat hybridit on kasvattanut suosiota enemmän, mutta prosentit kertoo enemmän suunnasta.
Luultavasti pitkällä tähtäimellä käy kuten Norjassa, missä myydään enää lähinnä täyssähköautoja. Norjan autokannassakin on 12,7% täyssähköautoja, mutta vain hieman yli 5% ladattavia hybridejä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne luetaan sähköautoiksi vain, koska halutaan huijata kuluttajia. Jos autossa on polttomoottori niin se on polttomoottoriauto. Eli ladattava hybridi on puolittain sähköauto ja puoliksi polttomoottoriauto. Silloin kun ladattavassa hybridissä käynnistyy polttomoottori, se muuttuu polttomoottoriautoksi.
On vain itsepetosta väittää, että ladattava hybridi on aito sähköauto, jos edelleen hankkii autoon bensaa ja ajaa ajoittain polttomoottorilla. Jos kulkee autolla metrinkin vuodessa polttomoottorilla niin auto ei ole aito sähköauto.
Vaikka niiden suosio kuinka kasvaisi niin ne eivät silti muutu koskaan aidoiksi sähköautoiksi. Lisäksi, suhteellisesti täyssähköautojen suosio kasvaa enemmän kuin ladattavien hybridien. Täyssähköautojen myynnit ovat kasvaneet yli 150% viime vuoden vastaavasta ajasta, kun taas ladattavien hybridin on kasvanut 100%. Tietenkin kappaleissa mitattuna ladattavat hybridit on kasvattanut suosiota enemmän, mutta prosentit kertoo enemmän suunnasta.
Luultavasti pitkällä tähtäimellä käy kuten Norjassa, missä myydään enää lähinnä täyssähköautoja. Norjan autokannassakin on 12,7% täyssähköautoja, mutta vain hieman yli 5% ladattavia hybridejä.Norjassa 50 000 rekisteröintiä tuli täyteen jo vuonna 2015.
https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-in_electric_vehicles_in_Norway#/media/File:Feiring_av_EL60000_i_Norge_50K.jpg - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Norjassa 50 000 rekisteröintiä tuli täyteen jo vuonna 2015.
https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-in_electric_vehicles_in_Norway#/media/File:Feiring_av_EL60000_i_Norge_50K.jpgTarkoitatko tätä?
"50,000th all-electric car registered"
Tuo tarkoittaa, että 50 000 täyssähköauton rekisteröintiä tuli täyteen vuonna 2015, mikä ei tietenkään sisällä ladattavia hybridejä. All-electric tarkoittaa nimen omaan täyssähköautoa.
Toki taisin vähän liioitella, mutta Norjassa uusista autoista ladattavia oli maaliskuussa 2021 jo 85 %, mutta valtaosa noista oli täyssähköautoja. Täyssähköautoilla oli 56 % markkinaosuus ja ladattavilla hybrideillä 28 % markkinaosuus, joten täyssähköautoja myytiin 2 kertaa enemmän kuin ladattavia hybridejä. Tähän suuntaan tullaan muuallakin menemään, kun latausverkosto on riittävän hyvä.
Tosin tuosta huolimatta Norjassa vain 12,7 % autokannasta on täyssähköautoja ja 5,4 % ladattavia hybridejä. Lähemmäs 80% ajaa edelleen polttiksilla. Muutos autokannassa ei tapahdu nopeasti vaikka lähes kaikki uudet autot olisivat sähköautoja. Ja norjalaiset ovat sentään suomalaisia varakkaampia. Tämäkin tieto löytyy tuosta linkittämästäsi artikkelista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ladattavat hybridit jotka kaikkialla luetaan sähköautoiksi kasvattavat koko ajan suosiotaan rajummin kun täyssähköautot.
Volkswagen ja sen maahantuoja vapisevat kun kansa ostaakin ladattavia hybridejä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Volkswagen ja sen maahantuoja vapisevat kun kansa ostaakin ladattavia hybridejä.
Mutta oikeasti tuo lause ei pidä paikkaansa, suhteellisesti täyssähköautot kasvattavat suosiota enemmän kuin ladattavat hybridit. Ja Norjassa, jossa on tuettu voimakkaasti sähköautoilua, valtaosa ostaa täyssähköautoja. Ei siis ladattavia hybridejä.
- Anonyymi
Ajelkaa te sähköautoilla, minä ajan dieselillä ja tankkaat alvitonta polttoainetta.
- Anonyymi
...ja maksat joka vuosi suurta vähintään kuudensadan euron käyttövoimamaksua ja vuosittista suurta, suurista päästöistä johtuvaa käyttömaksua.
Sähköauton käyttövoimavero on vain 30 -50 euroa vuodessa ja kotona lataaminen maksaa vain viidesosan polttoaineen hinnasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...ja maksat joka vuosi suurta vähintään kuudensadan euron käyttövoimamaksua ja vuosittista suurta, suurista päästöistä johtuvaa käyttömaksua.
Sähköauton käyttövoimavero on vain 30 -50 euroa vuodessa ja kotona lataaminen maksaa vain viidesosan polttoaineen hinnasta.Kauanko arvelit sähköjuhlien kestävän? Ei valtio lakkaa verottamasta liikkumista vaikka käyttövoimana olisi pyhä henki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kauanko arvelit sähköjuhlien kestävän? Ei valtio lakkaa verottamasta liikkumista vaikka käyttövoimana olisi pyhä henki.
Tuolla ei ole merkitystä, koska polttomoottoriautojen verotusta tullaan lisäämään vielä paljon enemmän kuin sähköautojen. Ja lisäksi, kodista ladattavaan sähköön on vaikeampaa laittaa lisäveroja, koska ainakaan vielä ei voida erottaa mikä osa sähköstä menee autoon ja mikä muuhun käyttöön. Kaikki sähkö näkyy vain kotitaloussähkönä.
Ja suunnitelmahan oli laittaa kilometripohjainen verotus. Tällöin kilometriverotus tulee sekä sähkö- että dieselautoihin ja polttoaineverotus pysyy ennallaan tai kasvaa. Eli molempien verotus kasvaa, mutta dieselin ja sähkön ero käytössä pysyy samana tai kasvaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuolla ei ole merkitystä, koska polttomoottoriautojen verotusta tullaan lisäämään vielä paljon enemmän kuin sähköautojen. Ja lisäksi, kodista ladattavaan sähköön on vaikeampaa laittaa lisäveroja, koska ainakaan vielä ei voida erottaa mikä osa sähköstä menee autoon ja mikä muuhun käyttöön. Kaikki sähkö näkyy vain kotitaloussähkönä.
Ja suunnitelmahan oli laittaa kilometripohjainen verotus. Tällöin kilometriverotus tulee sekä sähkö- että dieselautoihin ja polttoaineverotus pysyy ennallaan tai kasvaa. Eli molempien verotus kasvaa, mutta dieselin ja sähkön ero käytössä pysyy samana tai kasvaa.Lisään... Ja sähkönhän voi tuottaa itsekin esimerkiksi omasta aurinko- tai tuulivoimalasta ja siihen on vaikeaa (tosin ei mahdotonta) puuttua verotuksella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään... Ja sähkönhän voi tuottaa itsekin esimerkiksi omasta aurinko- tai tuulivoimalasta ja siihen on vaikeaa (tosin ei mahdotonta) puuttua verotuksella.
Verottaja verottaa jo nyt pelkästään omistamisesta. Se on tämä ajoneuvovero, eikä se tule muuksi muuttumaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Verottaja verottaa jo nyt pelkästään omistamisesta. Se on tämä ajoneuvovero, eikä se tule muuksi muuttumaan.
Totta kai, mutta silti dieselauton verotus tulee myöhemminkin olemaan paljon kovempaa kuin sähköauton. Ja ajoneuvoverohan maksetaan molemmista, mutta dieselistä vain paljon enemmän. Kun sähköautoja on enemmän, diesel pakotetaan poistumaan reilusti korotetuilla veroilla. Kun diesel maksaa yli 3 euroa litralta ja sen lisäksi on muut omistamiseen liittyvät verot korotettuina niin monet lopettavat dieselin käyttämisen.
- Anonyymi
Minä saan kaiken sähkön aurinkopaneeleista eli se autoon menevä sähköa ei tavallaan maksa mitään ja veroja siitä ei onnistu perimään kukaan.
- Anonyymi
Tuskin saat keskellä talvea. Missään Suomessa ei ole riittävästi valoa joulu- ja tammikuussa, jotta aurinkopaneeleista tulisi pahemmin sähköä. Ei edes Helsingissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin saat keskellä talvea. Missään Suomessa ei ole riittävästi valoa joulu- ja tammikuussa, jotta aurinkopaneeleista tulisi pahemmin sähköä. Ei edes Helsingissä.
Mitäs parista talvikuukaudesta.
- Anonyymi
Sähköön ei ole mahdollista sähköautojen vuoksi lisätä mitään veroja.
- Anonyymi
Täällä oli joku hyvittava juttu asiasta, kun sähkön hintakin on suurelta osalta jo nyt veroa.
- Anonyymi
Miksiköhän tuo sähköautojen suosio aiheuttaa joillekin noin hirveää tuskaa?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 676519
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap274203Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei2702607Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei262030MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna301548- 971397
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel3041107Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee551101Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.771046Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..391031