Sähköautoja rekisteröitiin taas toukokuussa kolmasosa kaikista autoista.

Anonyymi

Sähköautojen vyöryä ei pysäytä enää mikään.
Lukemat nousevat kuukaudesta kuukauteen.
Nytkin lukumäärä on on reilusti isompi kuin huhtikuussa.

35

56

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ja tuon takia sähköautoa ei kannata vielä ostaa, jos sellaisen haluaa kohtuulliseen hintaan. On järkevämpää odottaa ainakin muutama vuosi.


    • Anonyymi

      Aivan sama. Ei vaikuta minun liikkumisiini.

      • Anonyymi

        Aivan sama sulle mutta oli pakko kuitenkin lukea ja kommentoida. Kommentoitko kaikkia asioita jotka eivät merkkaa sulle mitään?
        Melkoinen duuni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan sama sulle mutta oli pakko kuitenkin lukea ja kommentoida. Kommentoitko kaikkia asioita jotka eivät merkkaa sulle mitään?
        Melkoinen duuni.

        Jos totta puhutaan, ei nuo luvut oikeastaan vaikuta kenenkään liikkumisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos totta puhutaan, ei nuo luvut oikeastaan vaikuta kenenkään liikkumisiin.

        Paitsi että kaikenmaailman diesel- ja Lada-korjaamot lopettelevat toimintaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi että kaikenmaailman diesel- ja Lada-korjaamot lopettelevat toimintaansa.

        Ei ne lopeta toimintaansa, koska diesel-autoilla ajellaan vielä ainakin 20 vuotta. Nuohan huoltaa käytettyjä autoja eikä ne ole katoamassa mihinkään. Toistaiseksi niiden toiminta ei ole edes vähentynyt.

        Ja lisäksi, ei ole olemassa "diesel-korjaamoja", on vain korjaamoja ja ne korjaavat sekä bensa- että diesel-autoja. Bensa- ja diesel-autojen ero on niin pieni, että kaikki korjaamot ottavat vastaan molempia autoja. Ja tulevat ottamaan vastaan tulevaisuudessakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne lopeta toimintaansa, koska diesel-autoilla ajellaan vielä ainakin 20 vuotta. Nuohan huoltaa käytettyjä autoja eikä ne ole katoamassa mihinkään. Toistaiseksi niiden toiminta ei ole edes vähentynyt.

        Ja lisäksi, ei ole olemassa "diesel-korjaamoja", on vain korjaamoja ja ne korjaavat sekä bensa- että diesel-autoja. Bensa- ja diesel-autojen ero on niin pieni, että kaikki korjaamot ottavat vastaan molempia autoja. Ja tulevat ottamaan vastaan tulevaisuudessakin.

        Lisään... Itse asiassa, jos ajaa paljon autolla niin edelleenkin on järkevää ostaa käytetty diesel-auto. Varsinkin kun niiden hinta käytettynä on laskenut.


    • Anonyymi

      Tosin oikeita sähköautoja, eli täyssähköautoja, on 9,65%. Mikä on toki myös melko paljon.

      Plugarit ovat puolisähköautoja, koska niissä on polttomoottori ja käyttäjästä riippuen niillä voidaan ajaa paljonkin bensalla. Tiedän, että joillakin on plugari vaikka auto pysäköidään kadulle ja mitään latauspaikkaa plugarille kotona ei ole.

      • Anonyymi

        Koko maailma lukee virallisesti sekä ladattavat hybridit että täyssähköautot sähköautoiksi ja yksikään pelle ei pysty asiaa muuksi muuttamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko maailma lukee virallisesti sekä ladattavat hybridit että täyssähköautot sähköautoiksi ja yksikään pelle ei pysty asiaa muuksi muuttamaan.

        "Koko maailma" on liioittelua. Ja miten auto jolla puolet ajasta kuljetaan polttomoottorilla on sähköauto? Ladattava hybridi on puolittain polttomoottoriauto ja vain idiootti väittää vastaan. Mikään auto, missä on polttomoottori ei ole aito sähköauto.

        Kannattaa muistaa, ladattava hybridi toimii vaikka sitä ei ikinä lataisi. Ja, kyllä, tunnen tosiaan yhden jolla on plugari, mutta ei latauspaikkaa kotona eikä tulossakaan sellaista lähiaikoina.

        Ja jos vaikka itse ostaisin plugarin niin kulkisin pääosan ajasta sillä polttomoottorilla, sillä käytän autoa lähinnä pitkiin matkoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Koko maailma" on liioittelua. Ja miten auto jolla puolet ajasta kuljetaan polttomoottorilla on sähköauto? Ladattava hybridi on puolittain polttomoottoriauto ja vain idiootti väittää vastaan. Mikään auto, missä on polttomoottori ei ole aito sähköauto.

        Kannattaa muistaa, ladattava hybridi toimii vaikka sitä ei ikinä lataisi. Ja, kyllä, tunnen tosiaan yhden jolla on plugari, mutta ei latauspaikkaa kotona eikä tulossakaan sellaista lähiaikoina.

        Ja jos vaikka itse ostaisin plugarin niin kulkisin pääosan ajasta sillä polttomoottorilla, sillä käytän autoa lähinnä pitkiin matkoihin.

        Ei ole liioittelua. Se on juuri näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole liioittelua. Se on juuri näin.

        Silloin kun ajaa pelkällä sähköllä niin silloin auto sähköauto, Mutta heti kun polttomoottori käynnistyy niin ladattava hybridikin muuttuu polttomoottoriautoksi. On turha valehdella muuta.

        Ja tuskin kukaan ostaa ladattavaa hybridiä ajaakseen sillä pelkästään sähköllä, koska se olisi typerää. Jos ajaa pelkällä sähköllä, on kunnon täyssähköauto paljon järkevämpi.

        Ladattava hybridi on lähinnä väliaikainen kompromissi, joka katoaa markkinoilta tulevaisuudessa (ehkä pikkuisen myöhemmin kuin polttikset, mutta ei kovin montaa vuotta myöhemmin). Useimmille on järkevää jättää ladattavat hybridit väliin ja joko ajaa polttiksella tai sitten siirtyä suoraan täyssähköautoon. Turha tyytyä kompromisseihin.


    • Anonyymi

      Sähköautoja rekisteröitiin toukokuussa kaikkein aikojen suurin määrä eli 3.121 autoa. Huhtikuussa niitä sekisteröitiin 2.748 autoa. Määrä kasvoi siten 373 autolla.

      • Anonyymi

        Noin 31 prosenttia toukokuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli ladattavia. Ladattavien hybridien osuus oli 21,7 prosenttia ja täyssähköautojen 9,7 prosenttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin 31 prosenttia toukokuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli ladattavia. Ladattavien hybridien osuus oli 21,7 prosenttia ja täyssähköautojen 9,7 prosenttia.

        Eli todellisia sähköautoja on 9,7%, koska ladattavat hybridit ovat vain puolisähköautoja. Nimittäin noin puolet ajasta niillä kuljetaan polttomoottorilla. Ja pakkaskeleillä monissa niistä sähkömoottori ei käynnisty ollenkaan edes lyhyellä matkalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli todellisia sähköautoja on 9,7%, koska ladattavat hybridit ovat vain puolisähköautoja. Nimittäin noin puolet ajasta niillä kuljetaan polttomoottorilla. Ja pakkaskeleillä monissa niistä sähkömoottori ei käynnisty ollenkaan edes lyhyellä matkalla.

        Ladattavat hybridit jotka kaikkialla luetaan sähköautoiksi kasvattavat koko ajan suosiotaan rajummin kun täyssähköautot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladattavat hybridit jotka kaikkialla luetaan sähköautoiksi kasvattavat koko ajan suosiotaan rajummin kun täyssähköautot.

        Ne luetaan sähköautoiksi vain, koska halutaan huijata kuluttajia. Jos autossa on polttomoottori niin se on polttomoottoriauto. Eli ladattava hybridi on puolittain sähköauto ja puoliksi polttomoottoriauto. Silloin kun ladattavassa hybridissä käynnistyy polttomoottori, se muuttuu polttomoottoriautoksi.

        On vain itsepetosta väittää, että ladattava hybridi on aito sähköauto, jos edelleen hankkii autoon bensaa ja ajaa ajoittain polttomoottorilla. Jos kulkee autolla metrinkin vuodessa polttomoottorilla niin auto ei ole aito sähköauto.

        Vaikka niiden suosio kuinka kasvaisi niin ne eivät silti muutu koskaan aidoiksi sähköautoiksi. Lisäksi, suhteellisesti täyssähköautojen suosio kasvaa enemmän kuin ladattavien hybridien. Täyssähköautojen myynnit ovat kasvaneet yli 150% viime vuoden vastaavasta ajasta, kun taas ladattavien hybridin on kasvanut 100%. Tietenkin kappaleissa mitattuna ladattavat hybridit on kasvattanut suosiota enemmän, mutta prosentit kertoo enemmän suunnasta.

        Luultavasti pitkällä tähtäimellä käy kuten Norjassa, missä myydään enää lähinnä täyssähköautoja. Norjan autokannassakin on 12,7% täyssähköautoja, mutta vain hieman yli 5% ladattavia hybridejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne luetaan sähköautoiksi vain, koska halutaan huijata kuluttajia. Jos autossa on polttomoottori niin se on polttomoottoriauto. Eli ladattava hybridi on puolittain sähköauto ja puoliksi polttomoottoriauto. Silloin kun ladattavassa hybridissä käynnistyy polttomoottori, se muuttuu polttomoottoriautoksi.

        On vain itsepetosta väittää, että ladattava hybridi on aito sähköauto, jos edelleen hankkii autoon bensaa ja ajaa ajoittain polttomoottorilla. Jos kulkee autolla metrinkin vuodessa polttomoottorilla niin auto ei ole aito sähköauto.

        Vaikka niiden suosio kuinka kasvaisi niin ne eivät silti muutu koskaan aidoiksi sähköautoiksi. Lisäksi, suhteellisesti täyssähköautojen suosio kasvaa enemmän kuin ladattavien hybridien. Täyssähköautojen myynnit ovat kasvaneet yli 150% viime vuoden vastaavasta ajasta, kun taas ladattavien hybridin on kasvanut 100%. Tietenkin kappaleissa mitattuna ladattavat hybridit on kasvattanut suosiota enemmän, mutta prosentit kertoo enemmän suunnasta.

        Luultavasti pitkällä tähtäimellä käy kuten Norjassa, missä myydään enää lähinnä täyssähköautoja. Norjan autokannassakin on 12,7% täyssähköautoja, mutta vain hieman yli 5% ladattavia hybridejä.

        Norjassa 50 000 rekisteröintiä tuli täyteen jo vuonna 2015.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-in_electric_vehicles_in_Norway#/media/File:Feiring_av_EL60000_i_Norge_50K.jpg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Norjassa 50 000 rekisteröintiä tuli täyteen jo vuonna 2015.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-in_electric_vehicles_in_Norway#/media/File:Feiring_av_EL60000_i_Norge_50K.jpg

        Tarkoitatko tätä?

        "50,000th all-electric car registered"

        Tuo tarkoittaa, että 50 000 täyssähköauton rekisteröintiä tuli täyteen vuonna 2015, mikä ei tietenkään sisällä ladattavia hybridejä. All-electric tarkoittaa nimen omaan täyssähköautoa.

        Toki taisin vähän liioitella, mutta Norjassa uusista autoista ladattavia oli maaliskuussa 2021 jo 85 %, mutta valtaosa noista oli täyssähköautoja. Täyssähköautoilla oli 56 % markkinaosuus ja ladattavilla hybrideillä 28 % markkinaosuus, joten täyssähköautoja myytiin 2 kertaa enemmän kuin ladattavia hybridejä. Tähän suuntaan tullaan muuallakin menemään, kun latausverkosto on riittävän hyvä.

        Tosin tuosta huolimatta Norjassa vain 12,7 % autokannasta on täyssähköautoja ja 5,4 % ladattavia hybridejä. Lähemmäs 80% ajaa edelleen polttiksilla. Muutos autokannassa ei tapahdu nopeasti vaikka lähes kaikki uudet autot olisivat sähköautoja. Ja norjalaiset ovat sentään suomalaisia varakkaampia. Tämäkin tieto löytyy tuosta linkittämästäsi artikkelista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladattavat hybridit jotka kaikkialla luetaan sähköautoiksi kasvattavat koko ajan suosiotaan rajummin kun täyssähköautot.

        Volkswagen ja sen maahantuoja vapisevat kun kansa ostaakin ladattavia hybridejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Volkswagen ja sen maahantuoja vapisevat kun kansa ostaakin ladattavia hybridejä.

        Mutta oikeasti tuo lause ei pidä paikkaansa, suhteellisesti täyssähköautot kasvattavat suosiota enemmän kuin ladattavat hybridit. Ja Norjassa, jossa on tuettu voimakkaasti sähköautoilua, valtaosa ostaa täyssähköautoja. Ei siis ladattavia hybridejä.


    • Anonyymi

      Ajelkaa te sähköautoilla, minä ajan dieselillä ja tankkaat alvitonta polttoainetta.

      • Anonyymi

        ...ja maksat joka vuosi suurta vähintään kuudensadan euron käyttövoimamaksua ja vuosittista suurta, suurista päästöistä johtuvaa käyttömaksua.

        Sähköauton käyttövoimavero on vain 30 -50 euroa vuodessa ja kotona lataaminen maksaa vain viidesosan polttoaineen hinnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...ja maksat joka vuosi suurta vähintään kuudensadan euron käyttövoimamaksua ja vuosittista suurta, suurista päästöistä johtuvaa käyttömaksua.

        Sähköauton käyttövoimavero on vain 30 -50 euroa vuodessa ja kotona lataaminen maksaa vain viidesosan polttoaineen hinnasta.

        Kauanko arvelit sähköjuhlien kestävän? Ei valtio lakkaa verottamasta liikkumista vaikka käyttövoimana olisi pyhä henki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauanko arvelit sähköjuhlien kestävän? Ei valtio lakkaa verottamasta liikkumista vaikka käyttövoimana olisi pyhä henki.

        Tuolla ei ole merkitystä, koska polttomoottoriautojen verotusta tullaan lisäämään vielä paljon enemmän kuin sähköautojen. Ja lisäksi, kodista ladattavaan sähköön on vaikeampaa laittaa lisäveroja, koska ainakaan vielä ei voida erottaa mikä osa sähköstä menee autoon ja mikä muuhun käyttöön. Kaikki sähkö näkyy vain kotitaloussähkönä.

        Ja suunnitelmahan oli laittaa kilometripohjainen verotus. Tällöin kilometriverotus tulee sekä sähkö- että dieselautoihin ja polttoaineverotus pysyy ennallaan tai kasvaa. Eli molempien verotus kasvaa, mutta dieselin ja sähkön ero käytössä pysyy samana tai kasvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla ei ole merkitystä, koska polttomoottoriautojen verotusta tullaan lisäämään vielä paljon enemmän kuin sähköautojen. Ja lisäksi, kodista ladattavaan sähköön on vaikeampaa laittaa lisäveroja, koska ainakaan vielä ei voida erottaa mikä osa sähköstä menee autoon ja mikä muuhun käyttöön. Kaikki sähkö näkyy vain kotitaloussähkönä.

        Ja suunnitelmahan oli laittaa kilometripohjainen verotus. Tällöin kilometriverotus tulee sekä sähkö- että dieselautoihin ja polttoaineverotus pysyy ennallaan tai kasvaa. Eli molempien verotus kasvaa, mutta dieselin ja sähkön ero käytössä pysyy samana tai kasvaa.

        Lisään... Ja sähkönhän voi tuottaa itsekin esimerkiksi omasta aurinko- tai tuulivoimalasta ja siihen on vaikeaa (tosin ei mahdotonta) puuttua verotuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Ja sähkönhän voi tuottaa itsekin esimerkiksi omasta aurinko- tai tuulivoimalasta ja siihen on vaikeaa (tosin ei mahdotonta) puuttua verotuksella.

        Verottaja verottaa jo nyt pelkästään omistamisesta. Se on tämä ajoneuvovero, eikä se tule muuksi muuttumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Verottaja verottaa jo nyt pelkästään omistamisesta. Se on tämä ajoneuvovero, eikä se tule muuksi muuttumaan.

        Totta kai, mutta silti dieselauton verotus tulee myöhemminkin olemaan paljon kovempaa kuin sähköauton. Ja ajoneuvoverohan maksetaan molemmista, mutta dieselistä vain paljon enemmän. Kun sähköautoja on enemmän, diesel pakotetaan poistumaan reilusti korotetuilla veroilla. Kun diesel maksaa yli 3 euroa litralta ja sen lisäksi on muut omistamiseen liittyvät verot korotettuina niin monet lopettavat dieselin käyttämisen.


    • Anonyymi

      Minä saan kaiken sähkön aurinkopaneeleista eli se autoon menevä sähköa ei tavallaan maksa mitään ja veroja siitä ei onnistu perimään kukaan.

      • Anonyymi

        Tuskin saat keskellä talvea. Missään Suomessa ei ole riittävästi valoa joulu- ja tammikuussa, jotta aurinkopaneeleista tulisi pahemmin sähköä. Ei edes Helsingissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin saat keskellä talvea. Missään Suomessa ei ole riittävästi valoa joulu- ja tammikuussa, jotta aurinkopaneeleista tulisi pahemmin sähköä. Ei edes Helsingissä.

        Mitäs parista talvikuukaudesta.


    • Anonyymi

      Sähköön ei ole mahdollista sähköautojen vuoksi lisätä mitään veroja.

      • Anonyymi

        Täällä oli joku hyvittava juttu asiasta, kun sähkön hintakin on suurelta osalta jo nyt veroa.


    • Anonyymi

      Miksiköhän tuo sähköautojen suosio aiheuttaa joillekin noin hirveää tuskaa?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eriksenin hypetys mennyt yli

      Jos huuhkajien pelaaja olisi saanut samanlaisen sairauskohtauksen häntä ei olisi kohdeltu yhtä hyvin. Kun kyse oli jumaloitujen pallosankarien pel
      Maailman menoa
      112
      4095
    2. Oho! Martina Aitolehti tuo Anne-äitinsä tv:seen: "Ei ole varmasti aina ollut helppoa olla mun äiti"

      Martina Aitolehden lapsuuden perhe on osittain tuttu julkisuudesta, mutta ehkä äiti vähiten. Nyt Anne-äiti nähdään tv:ssä yhdessä Martinan kanssa. Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      3540
    3. Rekkakolari

      Yksi ihminen on kuollut henkilöauton ja säiliörekan nokkakolarissa Pohjois-Pohjanmaan eteläosassa Pyhäjärvellä. Molemmat ajoneuvot syttyivät palamaan
      Pyhäjärvi
      66
      2861
    4. Hannu Pikkaraisen työ

      Mitä hän nykyään tekee? Vaiko mitään?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      2279
    5. Sofia haukkuu Martinaa

      Jaaha.. Nyt Sofia haukkuu Martinaa, että M on hänelle niin kamala. Ja jutun mukaan S aloitti kuvauksien aikana myös terapian, johon tietenkin myös kam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      319
      2173
    Aihe