Perusteeton pakkoenglanti lyö korvalle ajattelun taitoja

Anonyymi

ja näin myös koulun perustehtävää....

13

<50

2Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Totta, pakkoenglanti tyhmistää ja raaistaa. Hyvinä havaintoesimerkkkeinä tästä vaikurtuksesta ovat palstan pakkoenglannittajat.

• Anonyymi

Totta, ovat tyhmyyksissään valmiit uhraamaan kaiken kauniin ja arvokkaan pyhän pakkoenglannin alttarille.

• Anonyymi

Englanti tuli kaikille pakkokieleksi 50 vuotta sitten peruskoulun syntymisen myötä. Vain aniharvassa koulussa oli mahdollista lukea pitkä saksa englannin tilalla.

Nyt kun englanti osataan hyvin yleisesti, niin tavoite on tarjota vaihtoehtoja englannille 1. kieleksi. Silti nekin, jotka valitsevat aloittavaksi kieleksi vaikkapa ranskan, lukevat englantia hyvinkin a2-kielenä, 10 vuotta. Näin oppilas oppii molemmat kielet hyvin.

Kieliaktiivi taistelee raivokkaasti tätä uudistusta vastaan vedoten siihen, että turistina pärjää englannilla kaikkialla.

Eikö kielten opetusta kuitenkin suunnitella vähän muuhunkin kuin turismin tarpeisiin?

• Anonyymi

Miksi joku haluaa estää sen, että opitaan useampi kieli? Miksi on niin vaikea hyväksyä sitä, että joku on oikeasti kielitaitoinen?

• Anonyymi

Minä luin 80-luvulla neljää vierasta kieltä. Samoin lukee lapseni, tosin hän aloitti ranskalla. Pidän erittäin hyvänä, että vaihtoehtoja tarjotaan, vaikka toki vanhalla systeemilläkin oppi, kunhan näki vähän vaivaa. Itse lähdin heti lukion jälkeen ulkomaille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi joku haluaa estää sen, että opitaan useampi kieli? Miksi on niin vaikea hyväksyä sitä, että joku on oikeasti kielitaitoinen?

Om man inte själv är ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Om man inte själv är ?

Estetään muilta useamman (pitkän) kielen opinnot, kun itse ei olla kiinnostuneita kielten opiskelusta? Missä järki?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä luin 80-luvulla neljää vierasta kieltä. Samoin lukee lapseni, tosin hän aloitti ranskalla. Pidän erittäin hyvänä, että vaihtoehtoja tarjotaan, vaikka toki vanhalla systeemilläkin oppi, kunhan näki vähän vaivaa. Itse lähdin heti lukion jälkeen ulkomaille.

Joten et joutunut kärsimään suomalaisesta lukion jälkeisestä pakkoenglannista?

• Anonyymi

Harmi että englanti on saanut ylivallan kaikessa. Ei enää panosteta muihin kieliin.

• Anonyymi

Todella harmillista, varsinkin kun se haittaa jo taloutta ja paljoa muutakin.

• Anonyymi

Det är synd det.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Det är synd det.

Javist!

• Anonyymi

Herätkää Hölmöt! Suomessa ei ole pakkoenglantia.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huh! Kohujulkkis Sofia Belorf rajussa somerumbassa: "Pelleviihdettä" "White trash meininkiä"...

Huh huh! Nyt käy tunteet kuumina - jopa hellelukemissa! https://www.suomi24.fi/viihde/huh-kohujulkkis-sofia-bel-rf-rajussa-somerumbassa-pelleviihdett
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      14136
    2. Yllätyin Sofian ohjelmasta

Ihan yllätin itseni , kun katsoin Sofian salaisuuksia , oli ihan viihdyttävä ja kyllä noiden kahden elämä on näin ruudun toiselta puolen katsoen aikam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      1743
    3. Koita rakas jaksaa

Sitten kun oot mun, tehdään jotain muuta..
      Ikävä
      73
      1466
    4. En malta odottaa että nähdään

Vihdoinkin, vähän rennommissa merkeissä. Toivottavasti osaan olla jotenkin järkevästi ja innostumatta liikaa, etten paljasta tunteitani. En halua sä
      Ihastuminen
      56
      1202
    Aihe