Kerro meille milloin ensimmäinen vetyauto ja tankkausasema tulevat Suomeen.

Anonyymi

Sähköautoja on jo rekisteröity 14.000 autoa. Milloin saadaan ensimmäinen vetyauto ja tankkauysasema? Kerro!

16

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Veikkaan 2030 jos ei lasketa firmojen autoja mukaan.

      • Anonyymi

        No, miksi joku täällä sitten meuhkaa jo nyt vedustä. Miksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, miksi joku täällä sitten meuhkaa jo nyt vedustä. Miksi?

        Koska Toyotan omapoika on huomannut ettei itsetydyttävällä ole tulevaisuutta, eikä Toyotalla ole omia sähköautoja. Silloin pitää rummuttaa sen yhden epätoivoisen vetymallin asiaa.


    • Anonyymi

      Vetyasemia oli jo 2 kappaletta, mutta ne suljettiin, koska käyttäjiä ei ollut. En muista, koska ne otettiin käyttöön ja koska suljettiin, mutta tankkausasemia siis on ollut jo. Ne vain on hylätty.

    • Anonyymi

      Vaikka noita vetyasemia joskus tulisikin, niin kuka on valmis maksamaan n. 10€/100km.n vedystä ja maksaa enemmän vetyautosta kuin sähköautosta, sekä käyttää neljä kertaa enemmän huoltokuluihin. Ja kaikki tuo vain ja ainoastaan koska tankkaus pitkällä matkalla saattaa olla nopeampaa kuin sähköautolla.

      • Anonyymi

        Mistä helvetistä sinä tuon 10€/100km hinnan repäisit? Samoin muka neljä kertaa enemmän huollossa käynti?
        Oi kerro, sinä älyn, ja järjen jättiläinen. Pelkkä oman pääsi sisäinen ääni ei ole totuus. Pitää olla myös linkkiä väitteensä todisteeksi, you know?...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä helvetistä sinä tuon 10€/100km hinnan repäisit? Samoin muka neljä kertaa enemmän huollossa käynti?
        Oi kerro, sinä älyn, ja järjen jättiläinen. Pelkkä oman pääsi sisäinen ääni ei ole totuus. Pitää olla myös linkkiä väitteensä todisteeksi, you know?...

        Kaliforniassa vety maksoi vuonna 2019 tankkausasemilla 16,51 dollaria kilolta ja tuo on noin 13-14 euroa kilolta. Ja kilolla vetyä pääsee noin 100 km. Eli ainakin Kaliforniassa tuo ylittyy kevyesti ja siellä on sentään suuret tuet vetyautoillekin. Ei ole ihme, että ihmiset eivät sielläkään osta vetyautoja kun bensa on USA:ssa puolet halvempaa. Ja tietenkin USA:n lähes kaikki vetyautojen tankkausasemat ovat Kaliforniassa, muualla niitä ei pahemmin ole.

        Linkki: https://cafcp.org/content/cost-refill

        Toki pientä laskua on voinut tulla vuodesta 2019 vuoteen 2020 (en löytänyt virallisia tilastoja), mutta eri uutisten perusteella vedyn hinta ei ole laskenut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaliforniassa vety maksoi vuonna 2019 tankkausasemilla 16,51 dollaria kilolta ja tuo on noin 13-14 euroa kilolta. Ja kilolla vetyä pääsee noin 100 km. Eli ainakin Kaliforniassa tuo ylittyy kevyesti ja siellä on sentään suuret tuet vetyautoillekin. Ei ole ihme, että ihmiset eivät sielläkään osta vetyautoja kun bensa on USA:ssa puolet halvempaa. Ja tietenkin USA:n lähes kaikki vetyautojen tankkausasemat ovat Kaliforniassa, muualla niitä ei pahemmin ole.

        Linkki: https://cafcp.org/content/cost-refill

        Toki pientä laskua on voinut tulla vuodesta 2019 vuoteen 2020 (en löytänyt virallisia tilastoja), mutta eri uutisten perusteella vedyn hinta ei ole laskenut.

        Ruotsissa kustannus on tuota luokkaa (9 kruunua per 10km), eli pyöreästi 9 eur/100km:

        https://www.vatgas.se/faktabank/faq/

        Käytännössä siis dieselillä ajaa halvemmalla. Jos vety tulisi laajamittaisempaan käyttöön niin ei sen hinta tule ainakaan merkittävästi laskemaan koska tuotantolaitosten ja jakeluinfran investoinnit pitää saada jollain kuoletettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsissa kustannus on tuota luokkaa (9 kruunua per 10km), eli pyöreästi 9 eur/100km:

        https://www.vatgas.se/faktabank/faq/

        Käytännössä siis dieselillä ajaa halvemmalla. Jos vety tulisi laajamittaisempaan käyttöön niin ei sen hinta tule ainakaan merkittävästi laskemaan koska tuotantolaitosten ja jakeluinfran investoinnit pitää saada jollain kuoletettua.

        Ja oikeasti vety olisi vielä kalliimpaa, jos vetyä ei tuettaisi todella paljon. Ei vetyasemia olisi Ruotsissa tai Kaliforniassa ollenkaan ilman tukia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä helvetistä sinä tuon 10€/100km hinnan repäisit? Samoin muka neljä kertaa enemmän huollossa käynti?
        Oi kerro, sinä älyn, ja järjen jättiläinen. Pelkkä oman pääsi sisäinen ääni ei ole totuus. Pitää olla myös linkkiä väitteensä todisteeksi, you know?...

        "Samoin muka neljä kertaa enemmän huollossa käynti?"
        Toyotan vetyauton huoltoväli on 10 000km. Vetysäiliöt on uusittava viiden vuoden välein, Polttokenno uusitaan 10 000 tunnin käytön jälkeen joka vastaa noin 300tkm.
        SähköautoTeslassa ei ole minkäänlaista pakollista määräaikaishuoltoa. Eikä millekään osalle ole annettu maksimikestoaikaa jolloin osa pitää uusia.
        Tuosta vedyn tankkaamisesta... Vetyaseman paine tulee olla 700 bar. Paine vähenee jo yhden auton tankkaamisesta niin, että seuraava auto joutuu odottamaan paineistusta. Eli tuurista kiinni saatko heti vetyä vai odotatko paineistusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Samoin muka neljä kertaa enemmän huollossa käynti?"
        Toyotan vetyauton huoltoväli on 10 000km. Vetysäiliöt on uusittava viiden vuoden välein, Polttokenno uusitaan 10 000 tunnin käytön jälkeen joka vastaa noin 300tkm.
        SähköautoTeslassa ei ole minkäänlaista pakollista määräaikaishuoltoa. Eikä millekään osalle ole annettu maksimikestoaikaa jolloin osa pitää uusia.
        Tuosta vedyn tankkaamisesta... Vetyaseman paine tulee olla 700 bar. Paine vähenee jo yhden auton tankkaamisesta niin, että seuraava auto joutuu odottamaan paineistusta. Eli tuurista kiinni saatko heti vetyä vai odotatko paineistusta.

        No linkkiä, linkkiä, eikä mitään omasta päästä keksittyä hölynpölyä! Eikö löydy vai?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No linkkiä, linkkiä, eikä mitään omasta päästä keksittyä hölynpölyä! Eikö löydy vai?

        Ei ole aikaa eikä viitseliäisyyttä etsiä mitään linkkejä. Kirjoittelin tiedoista joita sain Woikoskella kolme vuotta sitten työskennellessäni. En oikein usko että mitään mullistavia muutoksia noihin tietoihin on sen jälkeen tullut.


    • Anonyymi

      Suomessa on rekisteröity yksi vetyauto, rekisterikirjaimet WOI joka paljastaa auton omistajan (liisaajan?). Tankkaus vain oman firman varastolla.

      • Anonyymi

        Kompressori on rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kompressori on rikki.

        Sen vaihtoon ei haluta investoida. Siihen odotetaan valtiolta tukea.


      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eriksenin hypetys mennyt yli

      Jos huuhkajien pelaaja olisi saanut samanlaisen sairauskohtauksen häntä ei olisi kohdeltu yhtä hyvin. Kun kyse oli jumaloitujen pallosankarien pel
      Maailman menoa
      135
      4811
    2. Oho! Martina Aitolehti tuo Anne-äitinsä tv:seen: "Ei ole varmasti aina ollut helppoa olla mun äiti"

      Martina Aitolehden lapsuuden perhe on osittain tuttu julkisuudesta, mutta ehkä äiti vähiten. Nyt Anne-äiti nähdään tv:ssä yhdessä Martinan kanssa. Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      75
      4170
    3. Rekkakolari

      Yksi ihminen on kuollut henkilöauton ja säiliörekan nokkakolarissa Pohjois-Pohjanmaan eteläosassa Pyhäjärvellä. Molemmat ajoneuvot syttyivät palamaan
      Pyhäjärvi
      75
      3043
    4. Sofia haukkuu Martinaa

      Jaaha.. Nyt Sofia haukkuu Martinaa, että M on hänelle niin kamala. Ja jutun mukaan S aloitti kuvauksien aikana myös terapian, johon tietenkin myös kam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      338
      2543
    5. Hannu Pikkaraisen työ

      Mitä hän nykyään tekee? Vaiko mitään?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      209
      2451
    Aihe