Sähkö on täällä jo nyt - ja pysyy

Anonyymi

Viime kuun lukuja Saksasta:

"Täyssähköautoissa kasvua oli 380 prosenttia, niitä ensirekisteröitiin 26 800 kappaletta. Ladattavissa hybrideissä myynnin kasvu oli 300 prosenttia, ja niitä meni kilpien väliin 27 200 kappaletta. Yhteensä ladattavien autojen osuus oli viime kuussa vähän yli 23 prosenttia rekisteröinneistä."

Isot prosentit ja isot määrät. Sähköauto on tämän päivän valtavirtaa ja polttisten alasajo on jo pitkällä.
Vedyn pyristelyn lopetti viimeistään VW pomon ilmoitus ettei VW lähde tuollaisiin pelleilyihin ja haihatteluihin mukaan. Toyotakin on muuttanut mielensä ja satsaa nyt täysillä sähköautoihin.

107

287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oletkos koskaan kuullut sananlaskua: "Tyhjä kaivo täyttyy nopeasti"

      Eli kun sähköautoja ei ole markkinoilla liiemmälti ollut, niin nyt niitä on, ja se "kaivo"
      täyttyy määräänsä saakka. Ei yhtään enempään.

      • Anonyymi

        Ja Norjan luvuista näkee, että tuo määrä voi olla todella suuri. Siellä toukokuussa myydyistä uusista autoista 60,4% oli täyssähköautoja ja 22,9% ladattavia hybridejä. Eli ladattavien autojen osuus oli yli 83%. Ja tätä kehitystä on ollut jo pitkään.

        Eli tuo määrä, johon tuo voi täyttyä on lähemmäs 100% markkinoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Norjan luvuista näkee, että tuo määrä voi olla todella suuri. Siellä toukokuussa myydyistä uusista autoista 60,4% oli täyssähköautoja ja 22,9% ladattavia hybridejä. Eli ladattavien autojen osuus oli yli 83%. Ja tätä kehitystä on ollut jo pitkään.

        Eli tuo määrä, johon tuo voi täyttyä on lähemmäs 100% markkinoista.

        Norjan myyntiluvut asettavat täysin naurunalaiseksi väitteet että sähköauto ei sopisi pohjoisiin maihin.
        Toki aina löytyy yksilöitä joille sähköauto ei sovi, mutta suuressa kuvassa taviskansalaiselle sähköauto on hyvä ja toimiva vaihtoehto myös pohjoisessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Norjan luvuista näkee, että tuo määrä voi olla todella suuri. Siellä toukokuussa myydyistä uusista autoista 60,4% oli täyssähköautoja ja 22,9% ladattavia hybridejä. Eli ladattavien autojen osuus oli yli 83%. Ja tätä kehitystä on ollut jo pitkään.

        Eli tuo määrä, johon tuo voi täyttyä on lähemmäs 100% markkinoista.

        Kun se norja kuitenkin elää pääosin sillä öljyntuotannolla, niin minnekkä sinä kuvittelet sen niiden pumppaaman öljyn menevän? Ulkoavaruuteenko? Ai niin. Eihän se sieltä meren uumenista pumpattu öljy ole enää norjalaisten murhe, kun ovat sen myyneet muualle. Norjan ilma pysyy siis putipuhtaana. Ilmansaasteethan pysähtyy valtion rajoille, eiks vaan?...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun se norja kuitenkin elää pääosin sillä öljyntuotannolla, niin minnekkä sinä kuvittelet sen niiden pumppaaman öljyn menevän? Ulkoavaruuteenko? Ai niin. Eihän se sieltä meren uumenista pumpattu öljy ole enää norjalaisten murhe, kun ovat sen myyneet muualle. Norjan ilma pysyy siis putipuhtaana. Ilmansaasteethan pysähtyy valtion rajoille, eiks vaan?...

        Ja mitä tekemistä tuolla on oman tekstini kanssa? Norjan sähköautojen myyntimäärät vain osoittavat, että mitä tulee tapahtumaan muualla ja polttomoottoriautot hiljalleen katoavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitä tekemistä tuolla on oman tekstini kanssa? Norjan sähköautojen myyntimäärät vain osoittavat, että mitä tulee tapahtumaan muualla ja polttomoottoriautot hiljalleen katoavat.

        No lähdeppä vetämään siperian pakkasissa 3500kg peräkärryä 1300km yhtäsoittoa sähkärilläsi, niin näet, miten lelu se siihen tarkoitukseen on!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No lähdeppä vetämään siperian pakkasissa 3500kg peräkärryä 1300km yhtäsoittoa sähkärilläsi, niin näet, miten lelu se siihen tarkoitukseen on!

        Ja jottei totuus unohtuisi, niin venäjä on maailman suurin valtio pinta-alaltaan, ja viis veisaa sinun kaltaistesi sähkärifanaatikkojen mitättömistä soperruksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitä tekemistä tuolla on oman tekstini kanssa? Norjan sähköautojen myyntimäärät vain osoittavat, että mitä tulee tapahtumaan muualla ja polttomoottoriautot hiljalleen katoavat.

        Sillä on tekemistä sen verran, että ilman norjan öljyntuotantoa millään hummerien pyynnillä ei norjalainenkaan sitä sähkäriä osta. Se kun ei tuota niin paljon rahaa kenellekään norjalaiselle, että sen tuotoilla olisi sähkäri varaa ostaa. You know?...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No lähdeppä vetämään siperian pakkasissa 3500kg peräkärryä 1300km yhtäsoittoa sähkärilläsi, niin näet, miten lelu se siihen tarkoitukseen on!

        Ja kuinka monen tarvitsee ajaa siperian pakkasissa 3500 kg peräkärryä 1300 km yhtäsoittoa ylipäätään? Itse asiassa edes ammattikuskit eivät kulje 1300 km yhtäsoittoa vaan heilläkin on pakolliset tauot.

        Ja miksi auton ostajan pitäisi tuollaisesta piitata, jos hän ei koskaan tuota tee? Jos vaikka ajaa vain Etelä-Euroopassa niin auton ei tarvitse kestää siperian pakkasia. Jos autolla ei koskaan vedä kuormia kärryssä niin autoon ei kannata hankkia edes peräkoukkua. Ja jos ei koskaan kulje yhtäsoittoa 1300km (mitä kukaan tuskin tekee muutenkaan) niin auton ei tarvitse kulkea noin pitkää matkaa kerralla. Sillä ei ole mitään väliä, mitä muut autolta tarvitsee.

        Ja suuri osa ihmisistä ajelee pienillä bensa-autoilla, joilla ei edes saa kuljettaa tuollaista kärryä. Sellaiset autot, joilla saa kuljettaa yli 3500 kg peräkärryä ovat todella harvassa. Ja kaupungeissa valtaosassa bensa-autoja ei ole edes peräkoukkua. Loppujen lopuksi suuria kuormia peräkärryssä kuljettavat on täysin merkityksetön marginaaliryhmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä on tekemistä sen verran, että ilman norjan öljyntuotantoa millään hummerien pyynnillä ei norjalainenkaan sitä sähkäriä osta. Se kun ei tuota niin paljon rahaa kenellekään norjalaiselle, että sen tuotoilla olisi sähkäri varaa ostaa. You know?...

        Norjalaista lohtahan saa suomestakin ostaa, joten jospa ne sitten vaikkapa sen tuotoilla niitä sähkäreitä ostavat....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kuinka monen tarvitsee ajaa siperian pakkasissa 3500 kg peräkärryä 1300 km yhtäsoittoa ylipäätään? Itse asiassa edes ammattikuskit eivät kulje 1300 km yhtäsoittoa vaan heilläkin on pakolliset tauot.

        Ja miksi auton ostajan pitäisi tuollaisesta piitata, jos hän ei koskaan tuota tee? Jos vaikka ajaa vain Etelä-Euroopassa niin auton ei tarvitse kestää siperian pakkasia. Jos autolla ei koskaan vedä kuormia kärryssä niin autoon ei kannata hankkia edes peräkoukkua. Ja jos ei koskaan kulje yhtäsoittoa 1300km (mitä kukaan tuskin tekee muutenkaan) niin auton ei tarvitse kulkea noin pitkää matkaa kerralla. Sillä ei ole mitään väliä, mitä muut autolta tarvitsee.

        Ja suuri osa ihmisistä ajelee pienillä bensa-autoilla, joilla ei edes saa kuljettaa tuollaista kärryä. Sellaiset autot, joilla saa kuljettaa yli 3500 kg peräkärryä ovat todella harvassa. Ja kaupungeissa valtaosassa bensa-autoja ei ole edes peräkoukkua. Loppujen lopuksi suuria kuormia peräkärryssä kuljettavat on täysin merkityksetön marginaaliryhmä.

        " Loppujen lopuksi suuria kuormia peräkärryssä kuljettavat on täysin merkityksetön marginaaliryhmä."

        Elikkä he eivät ainakaan täyssähkäriä valitse autokseen. Siinä olet kyllä oikeassa. Tarvitaan siis muu päästötön käyttövoima heidän tarpeisiinsa. Onneksi sellainen on jo olemassa. VETY!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Loppujen lopuksi suuria kuormia peräkärryssä kuljettavat on täysin merkityksetön marginaaliryhmä."

        Elikkä he eivät ainakaan täyssähkäriä valitse autokseen. Siinä olet kyllä oikeassa. Tarvitaan siis muu päästötön käyttövoima heidän tarpeisiinsa. Onneksi sellainen on jo olemassa. VETY!

        Ja mistä ostat tuollaisia suuria kuormia kuljettavia vetyautoja? Ei edes Toyota Mirai kykenisi tuollaista kuormaa vetämään. 3500 kg on todella paljon ja edes ne harvat vetyautot, jotka ovat myynnissä eivät tuollaista kuormaa kykene vetämään.

        Ja onhan monissa nykyisissä sähköautoissakin jo vetokoukut, eli niillä pystyy vetämään peräkärryjä. Ja tulevat ladattavat avolavasähkikset kykenevät tuollaista kuormien vetämiseen. Vai oletko kuullut Cybertruckista, joka voi vetää 6 tonnin peräkärryä? Ja suurten kuormien vetämiseen sopivia lataussähköautoja on tulossa myös Fordilta ja muutamalta muulta valmistajalta.


    • Anonyymi

      "Ja mistä ostat tuollaisia suuria kuormia kuljettavia vetyautoja? Ei edes Toyota Mirai kykenisi tuollaista kuormaa vetämään. 3500 kg on todella paljon ja edes ne harvat vetyautot, jotka ovat myynnissä eivät tuollaista kuormaa kykene vetämään."

      Et selvästikää ymmärrä sitä, että tuo on tulevaisuutta, eikä menneisyyttä , kuten täyssähköily.

      • Anonyymi

        Hyvin kaukaista tulevaisuutta, jos sitäkään. Puhut sellaisista vetyautoista, joita ei ole edes olemassa eikä tule olemaankaan pitkään aikaan.


      • Anonyymi

        Norja tekee ison tilin myymällä fossiilivapaata vesivoimaa sähköpoolissa. Sillä tehdään paljon rahaa maailman tappiin saakka sillä vettä tulee taivaasta niin kauan kuin tämä maapallo on olemassa. Vaikka öljy loppuu ja ihmiset ja eläimet kuolevat saasteisiin. Vettä tulee taivaasta vielä pitkään sen jälkeen.
        Toki Norjan vesivoimaloita ei enää ole olemassa mutta niinkauan kuin sivilisaatiomme on olemassa niin sateesta tehdään sähköä päästöttömästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Norja tekee ison tilin myymällä fossiilivapaata vesivoimaa sähköpoolissa. Sillä tehdään paljon rahaa maailman tappiin saakka sillä vettä tulee taivaasta niin kauan kuin tämä maapallo on olemassa. Vaikka öljy loppuu ja ihmiset ja eläimet kuolevat saasteisiin. Vettä tulee taivaasta vielä pitkään sen jälkeen.
        Toki Norjan vesivoimaloita ei enää ole olemassa mutta niinkauan kuin sivilisaatiomme on olemassa niin sateesta tehdään sähköä päästöttömästi.

        Ja Norjalaiset ostavat sillä rahalla sähköautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Norjalaiset ostavat sillä rahalla sähköautoja.

        Ihanaa toiveunta!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihanaa toiveunta!!

        Parasta mahdollista. En muusta toiveunesta edes tiedä mitään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parasta mahdollista. En muusta toiveunesta edes tiedä mitään!

        What a Fuck? Etkö ole kuullut lumikista, ja sen seitsemästä kääpiöstä muka mitään?...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihanaa toiveunta!!

        Vesivoima on kylää todellisuutta ja on sitä niin pitkään maapallolla sataa vettä. Ja vesivoimaa Norjassa riittää.
        Mikä tuossa ei mahdu sun tajuntaan?


    • Anonyymi

      Mikä on patteriautojen osuus taxeissa?

      Sitten kun taxeista yli 80% käy jollakin muulla kuin besalla/naftalla, kannattaa oma auto vaihtaa sillä muulla toimivaksi.

      • Anonyymi

        Normi taviksella on aivan erilainen käyttö autolleen kuin taksisuharilla.
        Siksi dieselmersut eivät koskaan ole olleet eniten ostettu auto.
        Jotain järjenhiventä saisi näissä törinöissä olla.


    • Anonyymi

      Kaikki muut autonvalmistajat paitsi Vw satsaavat vetyyn akkuautojen lisäksi.

      • Anonyymi

        Tuo on vain näennäistä kehitystä päästömaksujen vähentämiseksi. Pääosa satsauksista menee kaikilla autovalmistajilla akkuautojen kehitykseen. Jopa Toyota on siirtänyt kehitysrahojaan enemmän akkuautoihin.


    • Anonyymi

      Ei taida mennä käytetyt sähköautot kaupaksi. Niiden osalta uuden tilaaja ajaa niin kauan kuin pystyy. Tämä tulee olemaan todellisuutta.

      Kuka ostaa auton jossa kiinteä iso ja kallis akku joka heikkenee kokoajan. Autovalmistaja ei tue akkujen vaihtoa ja käy niin että jos malli on esim 10v ikäinen niin valmistaja hinnoittelee akun niin pilviin että kukaan ei asennuta uutta. Sama näkyy muissakin auton osissa, traktoreiden voimansiirron osissa.

      Juuri ostin kaksi uutta tuoretta boschin litium akkua työkaluihin saksasta vanhat oli tehty 2008 - 2010. Varaus yli puolet uuden Ah. Eli yli 10 vuotta sitten tehtyjä akkuja sai samanlaisia ja itseasiassa vielä paremmilla samsung kennoilla ja isommilla Ah määrällä.

      • Anonyymi

        Hajoaahan polttomoottoriautoissa osia koko ajan, mutta et taida sitä laskeakaan. Ei polttomoottorikaan usein 20 vuotta kestää ja ainakin siitä suuri osa pitää laittaa kokonaan uusiksi. Voin sanoa, että tuona 20 vuoden aikana polttomoottoriauton korjaamiseen menee enemmän rahaa kuin mitä siitä on ostettaessa maksettu.

        Ja muuten, viimeisten tietojen mukaan uusimmat sähköautojen akut kestää yli 20 vuotta.

        Eikä tuollainen 10v vanha polttomoottoriautokaan kovin arvokas enää ole, senkin hinta on romahtanut murto-osaan ostohinnasta. Aivan normaali kehitys, kuten kaikissa autoissa muutenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hajoaahan polttomoottoriautoissa osia koko ajan, mutta et taida sitä laskeakaan. Ei polttomoottorikaan usein 20 vuotta kestää ja ainakin siitä suuri osa pitää laittaa kokonaan uusiksi. Voin sanoa, että tuona 20 vuoden aikana polttomoottoriauton korjaamiseen menee enemmän rahaa kuin mitä siitä on ostettaessa maksettu.

        Ja muuten, viimeisten tietojen mukaan uusimmat sähköautojen akut kestää yli 20 vuotta.

        Eikä tuollainen 10v vanha polttomoottoriautokaan kovin arvokas enää ole, senkin hinta on romahtanut murto-osaan ostohinnasta. Aivan normaali kehitys, kuten kaikissa autoissa muutenkin.

        Lisään... Takseina on ollut jo useita Tesloja, joilla on ajettu yli 700 000 km ilman akun vaihtamista. Joten kertoo siitä, että akut kestävät kauemmin kuin monet ovat kuvitelleet.


      • Anonyymi

        Sillä sähköauto jolla ajetaan nyt 300-500km yhdellä latauksella ajetaan samat kilometrit 10 vuoden päästäkin. Ja 20 vuoden päästä.

        Tuo on normaali-ihmisen viikon ajot. Miksi normaali-ihmisen tarvitsisi ostaa 10 vuoden päästä tuoreinta akkuteknologiaa kun vuoden 2020 sähköautossa on akkukapasiteettia riittävästi koko viikon ajoihin?

        Totta on että vuonna 2030 markkinoilla on paljon parempia sähköautoja kuin nyt mutta tavis ostaa silloin käytetyn vuoden 2021 sähköauton paljon mieluummin koska siinä on tarvittava range paljon halvemmalla kuin uudessa vuoden 2030 sähköautossa.

        Vuonna 2030 kun lähtee myymään vuoden 2021 polttista niin ei saa kuin räkäiset naurut.


      • Anonyymi

        Niin ja noi bosch akut oli alkuperäiset

        ( kiinassa ei saa yhtään kunnollista tarvikeakkua koska kennot on merkittömiä kiinalaisten omia) sama käy sähköautojen akuille jos ns tulisi kiinalaisia tarvikeakkuja. Niistä puuttuisi paljoin ah vaikka speksit kertoisi muuta ja akku huononisi vauhdilla. Eli käytettävyys huono


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja noi bosch akut oli alkuperäiset

        ( kiinassa ei saa yhtään kunnollista tarvikeakkua koska kennot on merkittömiä kiinalaisten omia) sama käy sähköautojen akuille jos ns tulisi kiinalaisia tarvikeakkuja. Niistä puuttuisi paljoin ah vaikka speksit kertoisi muuta ja akku huononisi vauhdilla. Eli käytettävyys huono

        Jotkut tarvikeakut työkaluihin ovat eri tekniikkaa kuin sähköautojen akut. Niitä ei edes ole suunniteltu yhtä pitkäaikaisiksi ja tarvikeakut on myös tehty halvemmalla. On olemassa monenlaista akkutekniikkaa. Ja tietenkin kopioakut ovat yleensä laadultaan heikompia kuin valmistajan omat ja kalliimmat akut.

        Ei todista mitään sähköautojen akuista. Ja tietenkin myös sähköautoissa akkutuotantoa tulee olemaan muuallakin kuin Kiinassa, suunnitellaanhan akkutehtaita Suomeenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut tarvikeakut työkaluihin ovat eri tekniikkaa kuin sähköautojen akut. Niitä ei edes ole suunniteltu yhtä pitkäaikaisiksi ja tarvikeakut on myös tehty halvemmalla. On olemassa monenlaista akkutekniikkaa. Ja tietenkin kopioakut ovat yleensä laadultaan heikompia kuin valmistajan omat ja kalliimmat akut.

        Ei todista mitään sähköautojen akuista. Ja tietenkin myös sähköautoissa akkutuotantoa tulee olemaan muuallakin kuin Kiinassa, suunnitellaanhan akkutehtaita Suomeenkin.

        Pidetääs pieni tauko tässä ja funtsitaan mitä kukin höpöttää.

        Tämä ensimmäinen kaveri kertoo että nykyään saa paljon isomman kapasiteetin akkuja samalla rahalla mitä 2010.

        Näin on.

        On turha sekoittaa asiaan mitä poran akku kestää tai kuinka paljon Ah maksaa 2010, 2020 tai 2030.

        Sähköautoissa juttu menee niin että on aika sama mitä uuden auton akkukapasiteetti onvuonna 2030 koska silloinnkin käytettyjen autojen markkinat ovat täysin erillään uusien autojen markkinoista.
        Vuoden 2021 sähköauto on täysin soiva peli erittäin edulliseen hintaan tavikselle. Vuoden 2021 polttis on ongelmajätettä jonka omistaminen maksaa sikana käyttömaksuina. Kukaan ei huoli sellaista edes ilmaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidetääs pieni tauko tässä ja funtsitaan mitä kukin höpöttää.

        Tämä ensimmäinen kaveri kertoo että nykyään saa paljon isomman kapasiteetin akkuja samalla rahalla mitä 2010.

        Näin on.

        On turha sekoittaa asiaan mitä poran akku kestää tai kuinka paljon Ah maksaa 2010, 2020 tai 2030.

        Sähköautoissa juttu menee niin että on aika sama mitä uuden auton akkukapasiteetti onvuonna 2030 koska silloinnkin käytettyjen autojen markkinat ovat täysin erillään uusien autojen markkinoista.
        Vuoden 2021 sähköauto on täysin soiva peli erittäin edulliseen hintaan tavikselle. Vuoden 2021 polttis on ongelmajätettä jonka omistaminen maksaa sikana käyttömaksuina. Kukaan ei huoli sellaista edes ilmaiseksi.

        Typo:
        "Tämä ensimmäinen kaveri kertoo että nykyään saa paljon isomman kapasiteetin akkuja samalla rahalla mitä 2010."

        Tämä ensimmäinen kaveri kertoo että nykyään poraan saa paljon isomman kapasiteetin akkuja samalla rahalla mitä 2010.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hajoaahan polttomoottoriautoissa osia koko ajan, mutta et taida sitä laskeakaan. Ei polttomoottorikaan usein 20 vuotta kestää ja ainakin siitä suuri osa pitää laittaa kokonaan uusiksi. Voin sanoa, että tuona 20 vuoden aikana polttomoottoriauton korjaamiseen menee enemmän rahaa kuin mitä siitä on ostettaessa maksettu.

        Ja muuten, viimeisten tietojen mukaan uusimmat sähköautojen akut kestää yli 20 vuotta.

        Eikä tuollainen 10v vanha polttomoottoriautokaan kovin arvokas enää ole, senkin hinta on romahtanut murto-osaan ostohinnasta. Aivan normaali kehitys, kuten kaikissa autoissa muutenkin.

        Paljonko maksaa esim öljysyöpön moottorin korjaus? Helposti 8000 euroa eikä siitä miksikään muutu.


      • Anonyymi

        "Kuka ostaa auton jossa kiinteä iso ja kallis akku joka heikkenee kokoajan."

        Miksi tämä heikkeneminen ei sitten ilmene esim. Teslan akkujen tilastoista? Lähinnä näyttää siltä, että heikkenee ensimmäiset pari vuotta ja sitten pysyy lähes samana vuodesta toiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidetääs pieni tauko tässä ja funtsitaan mitä kukin höpöttää.

        Tämä ensimmäinen kaveri kertoo että nykyään saa paljon isomman kapasiteetin akkuja samalla rahalla mitä 2010.

        Näin on.

        On turha sekoittaa asiaan mitä poran akku kestää tai kuinka paljon Ah maksaa 2010, 2020 tai 2030.

        Sähköautoissa juttu menee niin että on aika sama mitä uuden auton akkukapasiteetti onvuonna 2030 koska silloinnkin käytettyjen autojen markkinat ovat täysin erillään uusien autojen markkinoista.
        Vuoden 2021 sähköauto on täysin soiva peli erittäin edulliseen hintaan tavikselle. Vuoden 2021 polttis on ongelmajätettä jonka omistaminen maksaa sikana käyttömaksuina. Kukaan ei huoli sellaista edes ilmaiseksi.

        "Kukaan ei huoli sellaista edes ilmaiseksi."

        Kyllä vanhoille polttisautoille aina löytyy ottajia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kukaan ei huoli sellaista edes ilmaiseksi."

        Kyllä vanhoille polttisautoille aina löytyy ottajia!

        Vaikka on todennäköistä, että polttisten määrä koko ajan laskee niin vuonna 2030 valtaosa ajelee edelleen polttiksilla ja käytetyt polttikset kelpaavat vielä. Ei muutos niin nopea ole. Jopa vuonna 2040 nähdään liikenteessä vielä polttiksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka on todennäköistä, että polttisten määrä koko ajan laskee niin vuonna 2030 valtaosa ajelee edelleen polttiksilla ja käytetyt polttikset kelpaavat vielä. Ei muutos niin nopea ole. Jopa vuonna 2040 nähdään liikenteessä vielä polttiksia.

        Kyllä niitä tulee olemaan rikkaiden leluina mutta normaali-ihmisen perse ei kestä vuonna 2030 maksaa polttiksien käyttömaksuja vaikka sen saisi ilmaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä niitä tulee olemaan rikkaiden leluina mutta normaali-ihmisen perse ei kestä vuonna 2030 maksaa polttiksien käyttömaksuja vaikka sen saisi ilmaiseksi.

        Ei ihmiset niin vain vaihtele autoja eikä kehitys noin nopeasti kulje. Noin 80% liikenteessä olevista autoista on polttiksia vuonna 2030 ja ne ovat käytännössä kaikki normaali-ihmisillä. Kuvitelma siitä, että valtaosa noin vain siirtyisi sähköautoihin alle 10 vuodessa on naurettavan idioottimaista fantasiaa. Sähköautoihin siirrytään, mutta siihen menee reilusti yli 20 vuotta. Luultavasti jopa 30 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ihmiset niin vain vaihtele autoja eikä kehitys noin nopeasti kulje. Noin 80% liikenteessä olevista autoista on polttiksia vuonna 2030 ja ne ovat käytännössä kaikki normaali-ihmisillä. Kuvitelma siitä, että valtaosa noin vain siirtyisi sähköautoihin alle 10 vuodessa on naurettavan idioottimaista fantasiaa. Sähköautoihin siirrytään, mutta siihen menee reilusti yli 20 vuotta. Luultavasti jopa 30 vuotta.

        Lisään... Edes Norjassa ei kehitys ole ollut lähimainkaan noin nopeaa ja norjalaiset ovat sentään suomalaisia rikkaampia ja uusia autoja myydään enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ihmiset niin vain vaihtele autoja eikä kehitys noin nopeasti kulje. Noin 80% liikenteessä olevista autoista on polttiksia vuonna 2030 ja ne ovat käytännössä kaikki normaali-ihmisillä. Kuvitelma siitä, että valtaosa noin vain siirtyisi sähköautoihin alle 10 vuodessa on naurettavan idioottimaista fantasiaa. Sähköautoihin siirrytään, mutta siihen menee reilusti yli 20 vuotta. Luultavasti jopa 30 vuotta.

        " Noin 80% liikenteessä olevista autoista on polttiksia vuonna 2030 ja ne ovat käytännössä kaikki normaali-ihmisillä. "

        Jos vaan perse kestää maksaa kalliit käyttökustannukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Noin 80% liikenteessä olevista autoista on polttiksia vuonna 2030 ja ne ovat käytännössä kaikki normaali-ihmisillä. "

        Jos vaan perse kestää maksaa kalliit käyttökustannukset.

        Ei ne käyttökustannukset niin kalliiksi tule verrattuna uudemman auton hankintaan. Jopa vuonna 2030 vuoden 2021 sähköauto on taviksille aivan liian kallis ja vastaa todella monen vuoden käyttökustannuksia.

        Totuus on, että tavikset kulkevat vuonna 2030 pääosin vielä polttiksilla ja he myös ostavat käytettyjä polttiksia. Aivan kuten dieselit kelpaavat käytettynä edelleen hyvin, vaikka uusien dieselien myynnit on romahtanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne käyttökustannukset niin kalliiksi tule verrattuna uudemman auton hankintaan. Jopa vuonna 2030 vuoden 2021 sähköauto on taviksille aivan liian kallis ja vastaa todella monen vuoden käyttökustannuksia.

        Totuus on, että tavikset kulkevat vuonna 2030 pääosin vielä polttiksilla ja he myös ostavat käytettyjä polttiksia. Aivan kuten dieselit kelpaavat käytettynä edelleen hyvin, vaikka uusien dieselien myynnit on romahtanut.

        Lisään... Ja vuoden 2021 sähköautot ovat todella kalliita vuonna 2030, koska niitä on todella vähän. Ainakin jos puhutaan täyssähköautoista, jotka ovat aitoja sähköautoja. Ladattavat hybridit eivät ole aitoja sähköautoja, koska niissä on myös polttomoottori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Ja vuoden 2021 sähköautot ovat todella kalliita vuonna 2030, koska niitä on todella vähän. Ainakin jos puhutaan täyssähköautoista, jotka ovat aitoja sähköautoja. Ladattavat hybridit eivät ole aitoja sähköautoja, koska niissä on myös polttomoottori.

        Uuden sähköauton saa allensa noin 350 euron kuukausimaksulla. Oma veikkaus on että polttiksen käyttömaksut plus bensan hinta on 2030 sen verran korkea että tauno tasalakki valitsee ennemmin uuden sähköauton tuolla hintaa kuin maksaa vanhan polttiskatiskan ylläpitokustannukset vaikka sen saisi ilmaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uuden sähköauton saa allensa noin 350 euron kuukausimaksulla. Oma veikkaus on että polttiksen käyttömaksut plus bensan hinta on 2030 sen verran korkea että tauno tasalakki valitsee ennemmin uuden sähköauton tuolla hintaa kuin maksaa vanhan polttiskatiskan ylläpitokustannukset vaikka sen saisi ilmaiseksi.

        Tuo 350 euroakin on aivan liikaa useimmille eikä tuolla saa juuri sellaista autoa mitä monet haluavat. Itse olen ostanut jokaisen autoni käteisellä ja kallein autoni on maksanut 7 tonnia. Ja koska olen silti käyttänyt kaikkia autoja vähintään 7 vuotta, on kulu ollut paljon tuon alle, vaikka auton arvo hyvin alas onkin mennyt. En rupea maksamaan 350 euroa koko ajan autosta, minusta satanen saa luvan riittää. Ja silläkin rahalla sähköauton pitää olla riittävän suuri ja pitkällä toimintamatkalla.

        Ja vaikka mitä tahansa höpötät niin yli 80% suomalaisista silti ajelee polttiksilla vuonna 2030. Mikään ennuste ei tuon suurempaa lukua anna. Ja ihmiset ostavat edelleen polttiksia käytettynä vuonna 2030.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo 350 euroakin on aivan liikaa useimmille eikä tuolla saa juuri sellaista autoa mitä monet haluavat. Itse olen ostanut jokaisen autoni käteisellä ja kallein autoni on maksanut 7 tonnia. Ja koska olen silti käyttänyt kaikkia autoja vähintään 7 vuotta, on kulu ollut paljon tuon alle, vaikka auton arvo hyvin alas onkin mennyt. En rupea maksamaan 350 euroa koko ajan autosta, minusta satanen saa luvan riittää. Ja silläkin rahalla sähköauton pitää olla riittävän suuri ja pitkällä toimintamatkalla.

        Ja vaikka mitä tahansa höpötät niin yli 80% suomalaisista silti ajelee polttiksilla vuonna 2030. Mikään ennuste ei tuon suurempaa lukua anna. Ja ihmiset ostavat edelleen polttiksia käytettynä vuonna 2030.

        Lisään... Itse asiassa, minusta 350 euroa kuussa on kiskurihinta uudesta pienestä sähköautosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo 350 euroakin on aivan liikaa useimmille eikä tuolla saa juuri sellaista autoa mitä monet haluavat. Itse olen ostanut jokaisen autoni käteisellä ja kallein autoni on maksanut 7 tonnia. Ja koska olen silti käyttänyt kaikkia autoja vähintään 7 vuotta, on kulu ollut paljon tuon alle, vaikka auton arvo hyvin alas onkin mennyt. En rupea maksamaan 350 euroa koko ajan autosta, minusta satanen saa luvan riittää. Ja silläkin rahalla sähköauton pitää olla riittävän suuri ja pitkällä toimintamatkalla.

        Ja vaikka mitä tahansa höpötät niin yli 80% suomalaisista silti ajelee polttiksilla vuonna 2030. Mikään ennuste ei tuon suurempaa lukua anna. Ja ihmiset ostavat edelleen polttiksia käytettynä vuonna 2030.

        Lisään... Ja täyssähköautoja vuonna 2030 on autokannasta edelleen alle 10%. Eihän niitä nytkään ole kuin 0,5% autokannasta, vaikka täyssähköautoja on myyty jo kauan.


    • Anonyymi

      "En rupea maksamaan 350 euroa koko ajan autosta, minusta satanen saa luvan riittää. "

      Et ole ymmärtänyt kupletin juonta. Vuonna 2030 verottaja rankaisee jo pelkästään polttisauton omistamisesta niin paljon että siihen ei satanen per kuukausi riitä.

      • Anonyymi

        2.000 km kuukaudessa kuluttaa bensaa noin 200 euron verran. Sama matka sähköllä maksaa vain 40 euroa. Tämä ero ei tule pienentymään. Päinvastoin.


      • Anonyymi

        Ja sinä taas et myöskään paljoa. Sähköauto maksaa liikaa jopa vuonna 2030 eikä nuo maksut niin paljon nouse, että sähköauton ostaminen kannattaa siitäkään huolimatta. Eikä käyttömaksut tule vuoteen 2030 mennessä merkittävästi nousemaan, koska mikään hallitus ei uskalla tehdä valtavia nostoja verotuksessa sellaiseen hyödykkeeseen, jota yli 80% kansasta vielä käyttää (vaikka huomioitaisiin ladattavat hybridit). Tuollainen olisi puolueelle poliittinen itsemurha.

        Vuonna 2030 täyssähköautoja on autokannasta alle 10% ja toiset noin 10% ladattavia hybrideitä. Loput suomalaiset ajavat edelleen polttiksilla ja valtaosa ostaa niitä käytettynä.

        Ja edelleen, valtaosa suomalaisista ei tule silloinkaan maksamaan 350 euroa autosta kuukaudessa. Joko ajellaan polttiksella tai sitten luovutaan autosta kokonaan. 350 euroa kuussa on kiskurihinta pikkuautosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2.000 km kuukaudessa kuluttaa bensaa noin 200 euron verran. Sama matka sähköllä maksaa vain 40 euroa. Tämä ero ei tule pienentymään. Päinvastoin.

        Ehkä, mutta silti yli 80% suomalaisista ajelee polttiksilla vuonna 2030 ja monet jopa vuonna 2040. Tätä faktaa ei mikään muuta.

        Lisäksi, uudessa sähköautossa menee moninkertaisesti pelkkään arvon alennukseen vuodessa. Joten ei ole riittävä syy ostaa sähköautoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinä taas et myöskään paljoa. Sähköauto maksaa liikaa jopa vuonna 2030 eikä nuo maksut niin paljon nouse, että sähköauton ostaminen kannattaa siitäkään huolimatta. Eikä käyttömaksut tule vuoteen 2030 mennessä merkittävästi nousemaan, koska mikään hallitus ei uskalla tehdä valtavia nostoja verotuksessa sellaiseen hyödykkeeseen, jota yli 80% kansasta vielä käyttää (vaikka huomioitaisiin ladattavat hybridit). Tuollainen olisi puolueelle poliittinen itsemurha.

        Vuonna 2030 täyssähköautoja on autokannasta alle 10% ja toiset noin 10% ladattavia hybrideitä. Loput suomalaiset ajavat edelleen polttiksilla ja valtaosa ostaa niitä käytettynä.

        Ja edelleen, valtaosa suomalaisista ei tule silloinkaan maksamaan 350 euroa autosta kuukaudessa. Joko ajellaan polttiksella tai sitten luovutaan autosta kokonaan. 350 euroa kuussa on kiskurihinta pikkuautosta.

        "Ja edelleen, valtaosa suomalaisista ei tule silloinkaan maksamaan 350 euroa autosta kuukaudessa. Joko ajellaan polttiksella tai sitten luovutaan autosta kokonaan. 350 euroa kuussa on kiskurihinta pikkuautosta."

        No siinähän sitten maksat kaikki käyttömaksut ja bensaverot. Aivan oma valinta.
        Sähköautolla ajava ei maksa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja edelleen, valtaosa suomalaisista ei tule silloinkaan maksamaan 350 euroa autosta kuukaudessa. Joko ajellaan polttiksella tai sitten luovutaan autosta kokonaan. 350 euroa kuussa on kiskurihinta pikkuautosta."

        No siinähän sitten maksat kaikki käyttömaksut ja bensaverot. Aivan oma valinta.
        Sähköautolla ajava ei maksa.

        Ja yli 80% suomalaisista suomalaisista tulee ne maksamaan vielä vuonna 2030. Jopa nuo maksamalla pääsee reilusti alle tuon 350 euron.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja yli 80% suomalaisista suomalaisista tulee ne maksamaan vielä vuonna 2030. Jopa nuo maksamalla pääsee reilusti alle tuon 350 euron.

        Ja täyssähköauton omistaa alle 10% suomalaisista vuonna 2030. Tämä on kylmä totuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja täyssähköauton omistaa alle 10% suomalaisista vuonna 2030. Tämä on kylmä totuus.

        "Ja täyssähköauton omistaa alle 10% suomalaisista vuonna 2030. Tämä on kylmä totuus."

        Ja ne yli 90% maksavat isot käyttömaksut ja bensaverot polttiksestaan. Tämäkin on kylmä totuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja täyssähköauton omistaa alle 10% suomalaisista vuonna 2030. Tämä on kylmä totuus."

        Ja ne yli 90% maksavat isot käyttömaksut ja bensaverot polttiksestaan. Tämäkin on kylmä totuus.

        Ja nuo "isojen" käyttömaksujen ja bensaverojen kanssakin käytetty polttis tulee paljon halvemmaksi kuin uusi sähköauto. Tai jopa käytetty sähköauto.

        Ja edelleen nämä luvut vain ovat näin. Eivät normaalit suomalaiset haaskaa rahojaan uusien sähköautojen kaltaisiin ylihinnoiteltuihin peltiromuihin.

        Ja jos esimerkiksi nykyinen hallitus nostaisi paljon polttisten verotusta, ne tuhoavat kannatuksensa. Mitään mahdollisuuksia päästä seuraavaan hallitukseen ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja täyssähköauton omistaa alle 10% suomalaisista vuonna 2030. Tämä on kylmä totuus."

        Ja ne yli 90% maksavat isot käyttömaksut ja bensaverot polttiksestaan. Tämäkin on kylmä totuus.

        Eipä sillä ole paljon merkitystä omistaako 0,1%, 1% tai 10% tai 80% kanssani samanlaisen auton. Ainoa asia mikä oikeasti merkitse on se kuinka paljon auton käyttö maksaa.
        Polttikset tapetaan pois verotuksella. Tämä on selvä juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä sillä ole paljon merkitystä omistaako 0,1%, 1% tai 10% tai 80% kanssani samanlaisen auton. Ainoa asia mikä oikeasti merkitse on se kuinka paljon auton käyttö maksaa.
        Polttikset tapetaan pois verotuksella. Tämä on selvä juttu.

        Ja tuollainen verotuksella polttisten tappaminen tarkoittaisi keskiluokan ja köyhien elämän kurjistamista. Aikamoisen fasistista touhua, tosin vihreiden kaltainen fasistipuolue toki sitä kannattaa. Vihreäthän on rikkaiden eliittipellejen puolue ja he vihaavat köyhiä ja jopa keskiluokkaa.

        Jos verotusta todella paljon nostetaan niin ihmiset vihaavat tuon päättäneitä poliitikkoja ja tulemme näkemään suuria väkivaltaisia mielenosoituksia. Itse asiassa nykyisessä taloustilanteessa ne poliitikot, jotka ilmoittavat kannattavansa polttoaineiden verotuksen alentamista saisivat suuren suosion.


    • Anonyymi

      "Itse asiassa nykyisessä taloustilanteessa ne poliitikot, jotka ilmoittavat kannattavansa polttoaineiden verotuksen alentamista saisivat suuren suosion."

      Ei edes klikkaushuoraavat persut pysty tuollaiseen äänestäjien kusetukseen. Päästöjä on pakko vähentää jotta seuraavat sukupolvet voisivat elää täällä.

      • Anonyymi

        No nyt kun verotulot putoavat polttomoottori käyttöisillä autoilla , johtuen siitä kun täys sähkikset lisääntyvät ,samoin ladattavat hybridit . Varmasti myöskin näille sähkökäyttöisille tulee omat veroluonteiset maksut. Norjassa tuetaan sähköautoilua ja siihen heillä on varaa , mutta meillä ei ole muuta kun rohkeasti lainaa , velkarahalla on vaikea tukea sähköautoilua
        Siinä kyllä tulee pian pää vetävän käteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt kun verotulot putoavat polttomoottori käyttöisillä autoilla , johtuen siitä kun täys sähkikset lisääntyvät ,samoin ladattavat hybridit . Varmasti myöskin näille sähkökäyttöisille tulee omat veroluonteiset maksut. Norjassa tuetaan sähköautoilua ja siihen heillä on varaa , mutta meillä ei ole muuta kun rohkeasti lainaa , velkarahalla on vaikea tukea sähköautoilua
        Siinä kyllä tulee pian pää vetävän käteen.

        Sähköautojen verollepanoon on aikaa vielä pari vuosikymmentä. Polttiksien verollepano on täyttä totta jo nyt.


      • Anonyymi

        Ai, tuon "ilmastonmuutoksen" takiako? Ei ole mitään ilmastonmuutosta eikä mitään ekokatastrofia. Ilmastonmuutos on pelkkää huijausta. Ihmisten ei tarvitse sen takia käyttää rahojaan sähköautojen kaltaisiin turhiin leluihin.

        Ja nykyisessä taloustilanteessa taloutta kohentaisi paljon, jos leikattaisiin reilusti sekä polttoaine- että käyttövoimaveroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen verollepanoon on aikaa vielä pari vuosikymmentä. Polttiksien verollepano on täyttä totta jo nyt.

        Ne ovat jo nyt verolla, yhtäkään syytä nostaa veroja eurollakaan ei ole. Pikemminkin veroja pitäisi alentaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne ovat jo nyt verolla, yhtäkään syytä nostaa veroja eurollakaan ei ole. Pikemminkin veroja pitäisi alentaa.

        Mitä ? ai alentaa pitäisi . Nykyisin tieliikenteeltä kerätään veroja ja veroluontaisia maksuja vuodessa 8, 3 Miljardia , siis euroja 8300000000 juu no ei se yksi miljardi ole kuin tuhatmiljoonaa. Lisä lainallako nämä menetetyt verotulot korvataan . Nämä maksavat veroa joilla on siihen halu ja mahdollisuus . Siis jatkossa myöskin sähköautoilla ajavat osallistuvat tähän verojen maksuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ? ai alentaa pitäisi . Nykyisin tieliikenteeltä kerätään veroja ja veroluontaisia maksuja vuodessa 8, 3 Miljardia , siis euroja 8300000000 juu no ei se yksi miljardi ole kuin tuhatmiljoonaa. Lisä lainallako nämä menetetyt verotulot korvataan . Nämä maksavat veroa joilla on siihen halu ja mahdollisuus . Siis jatkossa myöskin sähköautoilla ajavat osallistuvat tähän verojen maksuun.

        Ei, nuo verotulot pitäisi ottaa muualta tai sitten pitää leikata julkisista menoista. Autoilijoita verotetaan jo nyt liikaa ja verotusta pitäisi leikata. Tuon veron määrän pitäisi saada laskettua alle 6 miljardiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, nuo verotulot pitäisi ottaa muualta tai sitten pitää leikata julkisista menoista. Autoilijoita verotetaan jo nyt liikaa ja verotusta pitäisi leikata. Tuon veron määrän pitäisi saada laskettua alle 6 miljardiin.

        Pitäisi ja pitäisi , mutta kun noita vapaa ehtoisia veronmaksajia on niin vähän .
        Verovarojen käyttö lisääntyy ja samalla veronmaksajien määrä vähentyy .
        Ei toimi tuo yhtälö.
        No lisää lainaa niin kauan kun sitä saa sopivalla korolla .


    • Anonyymi

      ". Siis jatkossa myöskin sähköautoilla ajavat osallistuvat tähän verojen maksuun."

      Se mikä on varma on se että niin kauan kuin polttiksia on liikenteessä ne maksavat reilusti enemmän kuin sähköautot.

      • Anonyymi

        Ehkä, mutta oleellista on myös hankintahinta tai kuukausimaksu. Jos ison polttiksen pitkällä toimintamatkalla saa pilkkahintaan niin polttiksen ostaminen on kannattavaa jopa vuonna 2030. Isot sähköautot pitkällä toimintamatkalla tulevat olemaan kalliita myös vuonna 2030, joten monet ostavat silti polttiksen ja se tulee halvemmaksi jopa silloin. Hankintahinnan tai kuukausimaksun unohtaminen laskuista on idiotismia.


    • Anonyymi

      "Jos ison polttiksen pitkällä toimintamatkalla saa pilkkahintaan niin polttiksen ostaminen on kannattavaa jopa vuonna 2030."

      Käytettyjen polttisten hinta tulee olemaan vuonna 2030 todellakin se pilkkahinta. Ihan kiva niille jotka ovat ostaneet sellaisen kalliilla uutena.

      • Anonyymi

        Ei se mitään merkitse, jos ajaa saman auton loppuun saakka eli yli 20 vuotta. Jos kerran autosta ei mitään saa, niin sittenhän kannattaa ajella monta vuotta kauemmin. Näinhän olen nytkin kuullut vanhojen autojen omistajien sanovan. Koska auto on alle tonnin arvoinen niin sillä kannattaa taloudellisesti ajaa kunnes se hajoaa lopullisesti. Ei menetä oikeastaan mitään. Mitä arvottomampi auto, sitä kauemmin sillä ajetaan.

        Itse ennustan, että nykyinen politiikka aiheuttaa sen, että kasvaa reippaasti ja vuonna 2030 suomalaisten ajamien autojen keski-ikä kasvaa 15 vuoteen (tällä hetkellä 12,5 vuotta). Uusia autoja tullaan vuosi vuodelta ostamaan vähemmän ja vähemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se mitään merkitse, jos ajaa saman auton loppuun saakka eli yli 20 vuotta. Jos kerran autosta ei mitään saa, niin sittenhän kannattaa ajella monta vuotta kauemmin. Näinhän olen nytkin kuullut vanhojen autojen omistajien sanovan. Koska auto on alle tonnin arvoinen niin sillä kannattaa taloudellisesti ajaa kunnes se hajoaa lopullisesti. Ei menetä oikeastaan mitään. Mitä arvottomampi auto, sitä kauemmin sillä ajetaan.

        Itse ennustan, että nykyinen politiikka aiheuttaa sen, että kasvaa reippaasti ja vuonna 2030 suomalaisten ajamien autojen keski-ikä kasvaa 15 vuoteen (tällä hetkellä 12,5 vuotta). Uusia autoja tullaan vuosi vuodelta ostamaan vähemmän ja vähemmän.

        Lisään... Jos on vähän rahaa niin tonnin autoa ei kannata vaihtaa uudempaan, koska auton käyttöarvo on moninkertainen verrattuna siitä saatavaan rahaan.


      • Anonyymi

        Lisään... Kaikkien autojen arvo romahtaa muutenkin. Ihan normaalissakin tilanteessa autojen arvo romahtaa kymmenessä vuodessa. Joten eipä tuossa paljon menetä. Ja jos käyttää autoa vielä kauemmin, kuten 15 vuotta, niin eipä nytkään 15 vuotta vanhasta autosta saa kuin korkeintaan pari tonnia. Ja tämä tulee tapahtumaan sähköautoissakin.


    • Anonyymi

      " Ihan normaalissakin tilanteessa autojen arvo romahtaa kymmenessä vuodessa. Joten eipä tuossa paljon menetä. "

      Vuonna 2030 saa paljon tuoreempiakin polttiksia pilkkahinnalla. Halpa hankkia, kallis ajaa.

      • Anonyymi

        Vaikka hieman kallis ajaa olisikin niin on se silti kokonaisuudessaan halvempaa kuin uuden auton hankkiminen tai liisaaminen. Ainakin jos kilometrejä tulee vähän. Pitää laskea kokonaiskustannukset.


      • Anonyymi

        Kallis ajaa ? suhteellinen käsitys tuo kalleus kun polttoaineeseen menee kuukaudessa noin 40 euroa auto yaris hybrid . Jokaiselle maksaa autoilu jotain kelle enemmän kelle vähemmän, jopa täyssähkö autolla ajaminen maksaa vaikka polttoaine kulut ovat vähäiset.
        Ainoastaan ammatti autoilu on kannattavaa tai ainakin pitäisi olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka hieman kallis ajaa olisikin niin on se silti kokonaisuudessaan halvempaa kuin uuden auton hankkiminen tai liisaaminen. Ainakin jos kilometrejä tulee vähän. Pitää laskea kokonaiskustannukset.

        Tietenkin uuden auton hankkiminen tai liisaaminen maksaa , kun ei uutta osta tai liisaa niin silloin ei uudella aja.

        "Ainakin jos kilometrejä tulee vähän. Pitää laskea kokonaiskustannukset."
        Kyllä näin se menee vähän ajoa vähän kokonaiskustannuksia .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin uuden auton hankkiminen tai liisaaminen maksaa , kun ei uutta osta tai liisaa niin silloin ei uudella aja.

        "Ainakin jos kilometrejä tulee vähän. Pitää laskea kokonaiskustannukset."
        Kyllä näin se menee vähän ajoa vähän kokonaiskustannuksia .

        Vähän ajavan kilometrikustannukset ovat kaikkein korkeimmat. Kaikki autoverot ja vakuutukset yms. joutuu kuitenkin maksamaan täysimääräisesti. Ja jatkossa nämä käyttömaksut nousevat nimenomaan polttiksille jolloin autosta on korkeat kulut vaikka sillä ei ajaisikaan.


    • Anonyymi

      winkswagenin pomot on aina väärässä kuten lähihistoria todistaa. raskas kalusto liikkuu saksassa lähitulevaisuudessa vedyllä, suomessa ollaan aina 10 vuotta jälkijunassa. jos vihervassarit saa jatkaa vallassa koko suomi suljetaan ettei tule päästöjä

      • Anonyymi

        Raskas liikenne, mutta ei henkilöautot. Ja VW ei valmista rekkoja.


      • Anonyymi

        Ja eikö vedyn käytöstä päätä yritykset, ei hallitus? Ei nykyhallitus vedyn tuloa ole estänyt, vaan yritykset ovat todenneet vedyn jakelun kannattamattomaksi.

        Aivan kuten nykyinenkin polttoaineiden jakeluverkosto niin vedynkin jakelun tulevat tekemään yritykset. Ja näin tapahtuu muuallakin Euroopassa, Saksassakin yksityiset tekevät jakeluverkoston, valtio vain antaa hieman tukia. Jos sitten vedyn jakelu ei tule taloudellisesti kannattavaksi, se hylätään.

        Eihän valtio tee sähköautojen julkisia latauspisteitäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raskas liikenne, mutta ei henkilöautot. Ja VW ei valmista rekkoja.

        Raskaan liikenteenkin osalta vaikuttaa siltä, että vedylle jää korkeintaan 5-10% rippeet, eli erittäin pitkän matkan rahti. Akkurekat vievät leijonan osan, koska niiden elinkaarikulut ovat ALLE PUOLET vetyrekan vastaavista!


    • Anonyymi

      Patteriautojen hinnat saa tulla aika reippaasti alas ennen kuins ellaiseen kosken.

      Täyssähköauton tai ladattavan hybridin hankintaa jarruttavat tekijät ovat tällaisia:

      - Latausmahdollisuuksien vähäisyys pidemmillä matkoilla: 61 %
      - Latausmahdollisuuden puuttuminen kotoa tai työpaikalta: 57 %
      - Hinta: 55 %
      - Auton toimintamatka mietityttää: 51 %
      - Epäselvyys akkujen kestoiästä: 47 %
      - Akkujen valmistuksen ympäristöhaitat: 30 %

      • Anonyymi

        Esim ID.3 ja ID.4 ovat varsin kilpailukykyisiä myös hankintahinnaltaan.
        Esim ID.3 on isompi kuin Corolla tai Focus HB ja suorituskyvyltään vastaavat mallit noista maksavat yli 30.000€ ID.3 on 32.000€.
        ID.4 ja ja RAV ovat samassa hintaryhmässä. Ladattava RAV jopa selkeästi kalliimpi.

        eUP! maksaa noin 17.000 kun Yaris maksaa yli 20.000€ .
        Ja markkinoille tulee koko ajan edullisia sähköautoja.


      • Anonyymi

        Mutta monet näistä korjaantuvat lähitulevaisuudessa:

        "Latausmahdollisuuksien vähäisyys pidemmillä matkoilla: 61 %"

        Näitä tehdään lisää koko ajan, näitä moninkertaisesti jo parin vuoden sisällä.

        "Latausmahdollisuuden puuttuminen kotoa tai työpaikalta: 57 %"

        Sama juttu, näitä latauspaikkoja ilmestyy koko ajan lisää. Ja ok-talon omistajilla ei ole mitään hankaluuksia tehdä tätä halutessaan.

        "Hinta: 55 %"

        Suurin osa suomalaisista ajaa käytetyillä vanhoilla autoilla ja sähköautot ovat vielä kalliita käytettynäkin. Mutta tämä muuttuu ajan myötä, kun uusia autoja on myyty ensin enemmän.

        "Auton toimintamatka mietityttää: 51 %"

        Tämä on vuosi vuodelta parantunut ja luultavasti parantuu jatkossakin, nyt se ei ole yhtä suuri ongelma kuin ennen.

        "Epäselvyys akkujen kestoiästä: 47 %"

        Akut ovat osoittautumassa kestävämmiksi kuin niiden oletettiin olevan. Nyt niiden kestoiäksi arvellaan jopa yli 20 vuotta.

        "Akkujen valmistuksen ympäristöhaitat: 30 %"

        Totta, akkujen teosta tulee ympäristöhaittoja. Mutta auton elinaikaiset ympäristöhaitat ovat tärkeämpi asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta monet näistä korjaantuvat lähitulevaisuudessa:

        "Latausmahdollisuuksien vähäisyys pidemmillä matkoilla: 61 %"

        Näitä tehdään lisää koko ajan, näitä moninkertaisesti jo parin vuoden sisällä.

        "Latausmahdollisuuden puuttuminen kotoa tai työpaikalta: 57 %"

        Sama juttu, näitä latauspaikkoja ilmestyy koko ajan lisää. Ja ok-talon omistajilla ei ole mitään hankaluuksia tehdä tätä halutessaan.

        "Hinta: 55 %"

        Suurin osa suomalaisista ajaa käytetyillä vanhoilla autoilla ja sähköautot ovat vielä kalliita käytettynäkin. Mutta tämä muuttuu ajan myötä, kun uusia autoja on myyty ensin enemmän.

        "Auton toimintamatka mietityttää: 51 %"

        Tämä on vuosi vuodelta parantunut ja luultavasti parantuu jatkossakin, nyt se ei ole yhtä suuri ongelma kuin ennen.

        "Epäselvyys akkujen kestoiästä: 47 %"

        Akut ovat osoittautumassa kestävämmiksi kuin niiden oletettiin olevan. Nyt niiden kestoiäksi arvellaan jopa yli 20 vuotta.

        "Akkujen valmistuksen ympäristöhaitat: 30 %"

        Totta, akkujen teosta tulee ympäristöhaittoja. Mutta auton elinaikaiset ympäristöhaitat ovat tärkeämpi asia.

        Sähköauton hinta on monelle kynnyskysymys jos ja kun puuttuu tuo 35-50 tuhatta euroa.
        eikä e up maantieominaisuudet , toimintamatka ja tilat eivät riitä ainoa mikä sopii tuo hankintahinta . Sähköauto on rahakkaan tekniikasta kiinnostuneen harrastus joka vaatii
        euroja paljon no saahan sellaisen liisattua 1000 eurolla kuukaudeksi . Joo kyllä siinä säästöä syntyy kun polttoaineeseen menee rahaa ainoastaa 100/km 4-10 euroa.
        Edullinenko ? no kelle on ja kelle ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton hinta on monelle kynnyskysymys jos ja kun puuttuu tuo 35-50 tuhatta euroa.
        eikä e up maantieominaisuudet , toimintamatka ja tilat eivät riitä ainoa mikä sopii tuo hankintahinta . Sähköauto on rahakkaan tekniikasta kiinnostuneen harrastus joka vaatii
        euroja paljon no saahan sellaisen liisattua 1000 eurolla kuukaudeksi . Joo kyllä siinä säästöä syntyy kun polttoaineeseen menee rahaa ainoastaa 100/km 4-10 euroa.
        Edullinenko ? no kelle on ja kelle ei.

        Pitää muistaa verrata uusien autojen hintoja tai edes samanikäisten autojen hintoja.
        Jos verrataan uutta sähköautoa 10 vuotta vanhaan polttikseen niin silloin ei verrata kahta eri käyttövoimaa vaan vanhaa autoa ka uutta autoa.
        Aivan samalla tavalla uusi polttis in monille liian kallis ratkaisu. Ei ole kyseessä käyttövoimasta johtuva ongelma vaan varallisuudesta johtuva.

        Kun esim ID.3 alkaa irtoamaan käytettynä hintaan 15.000 niin eivät kauaa pölyty käytettyjen rivissä. Siihen viereen jää 15.000 käytetty polttis odottelemaan ja pölyyntymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää muistaa verrata uusien autojen hintoja tai edes samanikäisten autojen hintoja.
        Jos verrataan uutta sähköautoa 10 vuotta vanhaan polttikseen niin silloin ei verrata kahta eri käyttövoimaa vaan vanhaa autoa ka uutta autoa.
        Aivan samalla tavalla uusi polttis in monille liian kallis ratkaisu. Ei ole kyseessä käyttövoimasta johtuva ongelma vaan varallisuudesta johtuva.

        Kun esim ID.3 alkaa irtoamaan käytettynä hintaan 15.000 niin eivät kauaa pölyty käytettyjen rivissä. Siihen viereen jää 15.000 käytetty polttis odottelemaan ja pölyyntymään.

        "Kun esim ID.3 alkaa irtoamaan käytettynä hintaan 15.000 niin eivät kauaa pölyty käytettyjen rivissä. Siihen viereen jää 15.000 käytetty polttis odottelemaan ja pölyyntymään."
        Kyllä sitä saa odottaa vielä vähintään kymmenen vuotta kun käytetyt Id kolmoset maksavat 15000 euroa.Nyt on tilanne tämä halvin käytetty ID kolmonen maksaa 38000 euroa .
        Siis, onko siinä tarpeeksi arvon alenemista 38000- 23000= 15000 euroa .
        Tai mikä on oletus putoaako hinta enemmän tai vähemmän kymmenessä vuodessa.
        Edullinen on 15 tuhannen käytetty sähköauto jokseenkin saman hintainen kuin ajoakku.
        Tietenkin jokainen käytetyn sähköauton ostaja on varautunut tuohon 15-25 tuhannen euron akun ostoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun esim ID.3 alkaa irtoamaan käytettynä hintaan 15.000 niin eivät kauaa pölyty käytettyjen rivissä. Siihen viereen jää 15.000 käytetty polttis odottelemaan ja pölyyntymään."
        Kyllä sitä saa odottaa vielä vähintään kymmenen vuotta kun käytetyt Id kolmoset maksavat 15000 euroa.Nyt on tilanne tämä halvin käytetty ID kolmonen maksaa 38000 euroa .
        Siis, onko siinä tarpeeksi arvon alenemista 38000- 23000= 15000 euroa .
        Tai mikä on oletus putoaako hinta enemmän tai vähemmän kymmenessä vuodessa.
        Edullinen on 15 tuhannen käytetty sähköauto jokseenkin saman hintainen kuin ajoakku.
        Tietenkin jokainen käytetyn sähköauton ostaja on varautunut tuohon 15-25 tuhannen euron akun ostoon.

        Ensinnäkin, akut eivät luultavasti maksa lähellekään noin paljon tulevaisuudessa, jo nyt akkujen hinnat per kWh ovat romahtaneet murto-osaan siitä, mitä ne maksoivat muutama vuosi sitten. On idioottimaista ajatella akkuje hintojen olevan tulevaisuudessa samoja kuin nyt.

        Toiseksi, nykytiedon perusteella akut kestävät yli 20 vuotta, ehkä jopa 30 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun esim ID.3 alkaa irtoamaan käytettynä hintaan 15.000 niin eivät kauaa pölyty käytettyjen rivissä. Siihen viereen jää 15.000 käytetty polttis odottelemaan ja pölyyntymään."
        Kyllä sitä saa odottaa vielä vähintään kymmenen vuotta kun käytetyt Id kolmoset maksavat 15000 euroa.Nyt on tilanne tämä halvin käytetty ID kolmonen maksaa 38000 euroa .
        Siis, onko siinä tarpeeksi arvon alenemista 38000- 23000= 15000 euroa .
        Tai mikä on oletus putoaako hinta enemmän tai vähemmän kymmenessä vuodessa.
        Edullinen on 15 tuhannen käytetty sähköauto jokseenkin saman hintainen kuin ajoakku.
        Tietenkin jokainen käytetyn sähköauton ostaja on varautunut tuohon 15-25 tuhannen euron akun ostoon.

        Muuten, myös polttomoottoriautoissa hinta tippuu kymmenessä vuodessa noin paljon. Joten nykytiedon perusteella käytetty ID3 maksaisi 15000 euroa 10 vuoden päästä. Täysin normaali arvon alenema, kuten kaikilla autoilla nytkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuten, myös polttomoottoriautoissa hinta tippuu kymmenessä vuodessa noin paljon. Joten nykytiedon perusteella käytetty ID3 maksaisi 15000 euroa 10 vuoden päästä. Täysin normaali arvon alenema, kuten kaikilla autoilla nytkin.

        Niin polttisautoista kun sähköautoista katoaa puolet hinnasta paljon nopeammin kuin 10 vuodessa.
        Se vaan että polttiksien haluttavuus kaikissa hintaryhmissä putoaa vuosi vuodelta kun niiden omistamisesta ja ajamisesta on tehty ja tehdään selkeästi kalliimpaa kuin sähköauton. Ei tarvitse olla Einstein osatakseen päätellä miten nyt ostetun uuden 35.000 polttiksen ja sähköauton arvonalenema on kun lähtee vaihtamaan sitä uuteen viiden tai 10 vuoden päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensinnäkin, akut eivät luultavasti maksa lähellekään noin paljon tulevaisuudessa, jo nyt akkujen hinnat per kWh ovat romahtaneet murto-osaan siitä, mitä ne maksoivat muutama vuosi sitten. On idioottimaista ajatella akkuje hintojen olevan tulevaisuudessa samoja kuin nyt.

        Toiseksi, nykytiedon perusteella akut kestävät yli 20 vuotta, ehkä jopa 30 vuotta.

        Missä haavemaailmassa elät , utopiassko , ai että laskee akkujen hinnat , no unelmissaon hieno elää...
        https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/jos-aiot-ostaa-sahkoauton-parempi-toimia-heti-akkujen-hinta-nousee-pian-liki-20-kun-materiaalien-kysynta-nousee-taivaisiin-iso-finanssitalo-ennustaa/3cb7c157-0f45-4ca6-8a39-c0f012fe0721


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensinnäkin, akut eivät luultavasti maksa lähellekään noin paljon tulevaisuudessa, jo nyt akkujen hinnat per kWh ovat romahtaneet murto-osaan siitä, mitä ne maksoivat muutama vuosi sitten. On idioottimaista ajatella akkuje hintojen olevan tulevaisuudessa samoja kuin nyt.

        Toiseksi, nykytiedon perusteella akut kestävät yli 20 vuotta, ehkä jopa 30 vuotta.

        "On idioottimaista ajatella akkuje hintojen olevan tulevaisuudessa samoja kuin nyt"

        Olen kanssasi samaa mieltä ,lue ja sisäistä, juu varmasti akkujen hinta on eri tulevaisuudessa
        https://www.mikrobitti.fi/uutiset/sahkoautojen-hintoihin-ennustetaan-pian-nousua-kaytetyn-auton-myyja-kiittaa/672bf011-1ec9-4ea1-a30f-7d414a66c985


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä haavemaailmassa elät , utopiassko , ai että laskee akkujen hinnat , no unelmissaon hieno elää...
        https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/jos-aiot-ostaa-sahkoauton-parempi-toimia-heti-akkujen-hinta-nousee-pian-liki-20-kun-materiaalien-kysynta-nousee-taivaisiin-iso-finanssitalo-ennustaa/3cb7c157-0f45-4ca6-8a39-c0f012fe0721

        Akkujen hinnat per kWh ovat laskeneet voimakkaasti koko niiden historian ajan ja hetkittäiset raaka-aineiden hintapompsut eivät muuta isoa kuvaa.
        Akkujen raaka-aineet ovat muuttuneet ja muuttuvat jatkossakin. 10 vuoden päästä akut tehdään eri raaka-aineista kuin nyt.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkujen hinnat per kWh ovat laskeneet voimakkaasti koko niiden historian ajan ja hetkittäiset raaka-aineiden hintapompsut eivät muuta isoa kuvaa.
        Akkujen raaka-aineet ovat muuttuneet ja muuttuvat jatkossakin. 10 vuoden päästä akut tehdään eri raaka-aineista kuin nyt.

        Kyllä juuri näin .mutta ei tämä hinnan lasku jatku loputtomiin, syystä. lainaus asiallisesta kirjoituksesta.
        "Historiallinen selvitys ja tulevaisuuden ennuste eivät ole kuitenkaan välttämättä ristiriidassa. Mitä paremmin akkujen – tai minkä tahansa muunkin teknisen tuotteen – massatuotanto on optimoitu, sitä suuremman osan raaka-aineet muodostavat sen hinnasta. Niinpä raaka-aineiden kysyntä todella voi näkyä tulevaisuudessa akkujen hinnassa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä juuri näin .mutta ei tämä hinnan lasku jatku loputtomiin, syystä. lainaus asiallisesta kirjoituksesta.
        "Historiallinen selvitys ja tulevaisuuden ennuste eivät ole kuitenkaan välttämättä ristiriidassa. Mitä paremmin akkujen – tai minkä tahansa muunkin teknisen tuotteen – massatuotanto on optimoitu, sitä suuremman osan raaka-aineet muodostavat sen hinnasta. Niinpä raaka-aineiden kysyntä todella voi näkyä tulevaisuudessa akkujen hinnassa."

        " massatuotanto on optimoitu, sitä suuremman osan raaka-aineet muodostavat sen hinnasta. "

        Tämä perustuu täysin idioottimaisen virheelliseen oletukseen siitä että akkujen raaka-aineet pysyisivät samoina. Ne ovat muuttuneet jo monta kertaa ja muuttuvat myös jatkossa.

        Halvempia raaka-aineita käyttäviä akkuja kehitetään koko ajan. Solid State on jo hyvin pitkällä tuotantovalmistusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " massatuotanto on optimoitu, sitä suuremman osan raaka-aineet muodostavat sen hinnasta. "

        Tämä perustuu täysin idioottimaisen virheelliseen oletukseen siitä että akkujen raaka-aineet pysyisivät samoina. Ne ovat muuttuneet jo monta kertaa ja muuttuvat myös jatkossa.

        Halvempia raaka-aineita käyttäviä akkuja kehitetään koko ajan. Solid State on jo hyvin pitkällä tuotantovalmistusta.

        No odotellaan sitä Solid State akkua muutamia vikkoja , vuosia ,vuosikymmeniä kyllä se sieltä tulee . Hyvää kannattaa odottaa ja jos tuo akku olisi vielä sopiva hankinta hinnaltaan . Toivossa on hyvä elää.
        https://www.is.fi/autot/art-2000006701387.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä haavemaailmassa elät , utopiassko , ai että laskee akkujen hinnat , no unelmissaon hieno elää...
        https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/jos-aiot-ostaa-sahkoauton-parempi-toimia-heti-akkujen-hinta-nousee-pian-liki-20-kun-materiaalien-kysynta-nousee-taivaisiin-iso-finanssitalo-ennustaa/3cb7c157-0f45-4ca6-8a39-c0f012fe0721

        Lyhyen ajan ennusteet ja pitkän ajan ennusteet ovat eri asioita. Tuo hinnan nousu on väliaikainen ilmiö ja hinnat kääntyy takaisin laskuun, kun raaka-aineiden tuotanto saadaan vastaamaan kysyntää. Vähän sama juttu kuin sirupulan kohdalla, ei tämäkään kestä ikuisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lyhyen ajan ennusteet ja pitkän ajan ennusteet ovat eri asioita. Tuo hinnan nousu on väliaikainen ilmiö ja hinnat kääntyy takaisin laskuun, kun raaka-aineiden tuotanto saadaan vastaamaan kysyntää. Vähän sama juttu kuin sirupulan kohdalla, ei tämäkään kestä ikuisesti.

        Tahtoo vain odottavan aika käydä pitkäksi . VW ilmoitti jo vuonna 2017 ID sähköautosta joka tulee maksamaan alle 30 tuhatta piti tulla tuotantoon 2020 nyt on kulunut puolitoista vuotta eikä vieläkään ole myynnissä suomessa tuota alle kolmenkympin ID kolmosta.
        No eipä tuo ole kovinkaan suure ihme sähköautoja kun valmistetaan tappiollisella tuotolla , eli valmistaminen maksaa enemmän kun siitä saatu rahamäärä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No odotellaan sitä Solid State akkua muutamia vikkoja , vuosia ,vuosikymmeniä kyllä se sieltä tulee . Hyvää kannattaa odottaa ja jos tuo akku olisi vielä sopiva hankinta hinnaltaan . Toivossa on hyvä elää.
        https://www.is.fi/autot/art-2000006701387.html

        Akkujen hintojen aleneminen ei ole mitään toivomista vaan trendi ja fakta joka on jatkunut jo vuosikymmeniä. Ei ole näkyvissä mitään tekijää joka muuttaisi tämän Mooren lain akkujen(kaan) osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tahtoo vain odottavan aika käydä pitkäksi . VW ilmoitti jo vuonna 2017 ID sähköautosta joka tulee maksamaan alle 30 tuhatta piti tulla tuotantoon 2020 nyt on kulunut puolitoista vuotta eikä vieläkään ole myynnissä suomessa tuota alle kolmenkympin ID kolmosta.
        No eipä tuo ole kovinkaan suure ihme sähköautoja kun valmistetaan tappiollisella tuotolla , eli valmistaminen maksaa enemmän kun siitä saatu rahamäärä.

        "VW ilmoitti jo vuonna 2017 ID sähköautosta joka tulee maksamaan alle 30 tuhatta piti tulla tuotantoon 2020"

        On ollut tuotannossa jo pitkään. Saksassa ID.3:n kuluttajahinta on noin 24.000€.
        VW on tehnyt sen minkä lupasi ja tilauskirjat pullottavat kaikilla mantereilla. Myös Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "VW ilmoitti jo vuonna 2017 ID sähköautosta joka tulee maksamaan alle 30 tuhatta piti tulla tuotantoon 2020"

        On ollut tuotannossa jo pitkään. Saksassa ID.3:n kuluttajahinta on noin 24.000€.
        VW on tehnyt sen minkä lupasi ja tilauskirjat pullottavat kaikilla mantereilla. Myös Suomessa.

        Ei pullottele kuitenkaan USA:ssa, mutta siellä myykin toisenlaiset autot, eikä siellä noin pienet autot kiinnosta. Itse asiassa, ID.3:sta ei ole edes myynnissä USA:ssa, siellä myydään tällä hetkellä vain ID.4:sta.


    • Anonyymi

      Kun aletaan puhumaan katteettomista lupauksista niin missä viipyy tojon rakentama sähköauto? Sen piti olla esittelyssä jo viime kesänä mutta eipä näy missään edelleenkään.

      Taitaa olla että Fordin sähköautot jotka tehdään Volsun MEB-platformille ovat liikenteessä ennenkuin Tojon räpellykset.

      • Anonyymi

        Tojo lupaa, Volsu tekee. Siinä se ero.


      • Anonyymi

        Huhtikuussa Toyotan sähköautoa (RAV4:sta vastaava auto) kyllä esiteltiin, mutta sen pitäisi tulla myyntiin vasta ensi vuonna. Mitään tarkkoja tietojakaan siitä ei annettu, siitä näytettiin vain kuvia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tojo lupaa, Volsu tekee. Siinä se ero.

        Juu , samoin tekee toyota ensin lupaa sitten alkaa valmistus. VW esitteli ID mallinsa ensi esittelyn Pariisin autonäyttelyssä vuonna 2016 tuotanto alkoi 2019 ensinmäiset autot tulivat myyntiin 2020 keskeneräisinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu , samoin tekee toyota ensin lupaa sitten alkaa valmistus. VW esitteli ID mallinsa ensi esittelyn Pariisin autonäyttelyssä vuonna 2016 tuotanto alkoi 2019 ensinmäiset autot tulivat myyntiin 2020 keskeneräisinä.

        Ero on se että VW sanoi alusta saakka että toimitukset alkaa 2020 ja piti sen lupauksen.

        Tojo on luvannut vaikka mitä pitämättä lupauksiaan. Viime kesänä piti esitellä uusi mullistava sähköauto. Mitään ei ole näkynyt. Ainoa mikä on valmiina on bensakoppaiseen leluxiin jälkiasennetut akut. VW teki ssman Golfille jo 10 vuotta sitten ja nyt menossa on jo toinen sukupolvi eli vain sähköautoksi suunniteltu MEB-platform.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ero on se että VW sanoi alusta saakka että toimitukset alkaa 2020 ja piti sen lupauksen.

        Tojo on luvannut vaikka mitä pitämättä lupauksiaan. Viime kesänä piti esitellä uusi mullistava sähköauto. Mitään ei ole näkynyt. Ainoa mikä on valmiina on bensakoppaiseen leluxiin jälkiasennetut akut. VW teki ssman Golfille jo 10 vuotta sitten ja nyt menossa on jo toinen sukupolvi eli vain sähköautoksi suunniteltu MEB-platform.

        Ettei totuus unhottuisi.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Sähköautojen_historia


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Torstaina tulee ulos uutispommi

      Ihan uskomatonta on luvassa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      129
      5612
    2. Jussi Halla-aho ei jatka puolueen puheenjohtajana

      Jussi Halla-aho ei asetu ehdolle Perussuomalaisen puolueen puheenjohtajaksi.
      Maailman menoa
      418
      4165
    3. Ilmaöämpöpumpun tehonkulutus jäähdytyksessä?

      Paljonko kuluttaa, kun jatkuvasti käy täysillä? Mikä on jäähdytyksen COP ?
      71
      3935
    4. No nyt! Vappu Pimiä ja Teemu-rakas harvinaisessa yhteiskuvassa: "Suostuu, kun ei tiedä aluksi..."

      Vappu ja harvoin nähty "mysteerimies" eli aviomies Teemu poseeraavat Instassa kesäisissä tunnelmissa: https://www.suomi24.fi/viihde/no-nyt-vappu-pimia
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      3103
    5. syy siepin happamuuteen selvisi!

      Voiko paljoa happamampaa ilmestystä olla kuin Sara Sieppi Kaunissaaren rannalla ? ressukka kuvitteli iskeneensä kultasuoneen ja pääsevänsä tämän uu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      60
      2228
    6. Sofia ja velipoika.

      Sofia on tuonut velipoikansa mukaan psykologin vastaanotolle. Taitaa velikin olla yhtä hömelö kun lähtee ratsastamaan tuon lokin mukaan. Sofialla m
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1073
    7. Oikeasti olisin sut halunnut mies

      omaksi, kullaksi, rakkaaksi, kumppaniksi, ystäväksi, olkapääksi, hellittäväksi, arkeen ja juhlaan, eteiseen ja peräkammariin, sohvalle ja sänkyyn, rii
      Ikävä
      101
      1000
    8. Maisa torpa selittää hyymylehdessä

      Syötä hakusana… UUTISET 20.6.2021 Maisa Torppa selittelee miksi lomakuvissa on alkoholia ja hänkin juo drinksulasista Maisa Torppa on lähtenyt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      32
      881
    9. Me kuulumme yhteen.

      Mies, minä olen sinulle oikea ja sinä oikea minulle.Me kuulumme toisillemme. Me kuulumme yhteen. Se on näin.
      Ikävä
      51
      854
    10. Katariina Anttila oli saanut väkevää palautetta tänään 21.6. toimituksessa!

      Toimitukseen marssi hyvin harmistunut haapavetinen rouva henkilö. Oli antanut Katariinalle kunnolla palautetta Ilkka Revon jatkuvasta maalittamisesta.
      Haapavesi
      33
      851
    Aihe