Viime syksynä minulle todettiin masennus ja minulle aloitettiin masennuslääke seronil paino oli tuossa vaiheessa noin 70 ja olin normaalin kokoinen. Nyt 6 kuukautta myöhemmin olen 85 kiloa, kävin kuukausi sitten 90 kilossa mutta olen alkanut laihduttamaan. Lihoin puolessa vuodessa 20 kiloa ja nyt on raskausarpia ympäri kehoa. Onko muilla ollut samaa.
Seronil lääkitys ja lihoaminen.
Anonyymi
4577
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 4
Vanhimmat
Masennuslääkkeet, sekä myös neuroleptit saavat painon nousemaan lyhyessäkin ajassa.
Vuosia sitten kun itse sain useampaa lääkettä, en enää edes muista nimiä, niin painoni nousi 20 kiloa kolmessa kuukaudessa.
Tälläkin hetkellä tunnen ihmisiä, jotka käyttävät, tai ovat käyttäneet, kuka mitäkin lääkettä, mielialaan tai psykoottisuuteen, ja kaikilla on paino noussut lyhyehkössä ajassa lääkitysten alettua.
Tuntuu olevan ihan normaalia tuo painonnousu lääkitysten yhteydessä.
Onpa outoa?
Itse käytin aikoinaan kyseistä lääkettä vuosia, ja paino päin vastoin laski. Ruokahalu katosi.
Samoin kävi eräälle tuttavalleni.
Katsoin lääke-infosta:
Yleiset (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 10:stä):
unihäiriöt tai poikkeavat unet (myös painajaisunet)
horros (letargia), uneliaisuus (liikaunisuus)
haukottelu
***ruokahalun heikkeneminen, painon lasku***
ahdistuneisuus, hermostuneisuus, levottomuus, jännittyneisyys
näön hämärtyminen
huomiokyvyn häiriöt
heitehuimaus, vapina, sydämentykytys
punastuminen, kuumat aallot
kihelmöinti, vilunväristykset
makuaistin muutokset, suun kuivuminen
oksentelu, ylävatsavaivat
ihottumat (esim. punoittava, hilseilevä tai rakkulainen ihottuma, yleistynyt ihottuma), nokkosihottuma, kutina
liikahikoilu
lisääntynyt virtsaamistarve (myös tiheävirtsaisuus)
seksuaalisten halujen väheneminen, erektiohäiriöt, ejakulaatiohäiriöt
gynekologinen verenvuoto (esim. kohdunkaulan, kohdun, sukupuolielinten tai emättimen verenvuoto, runsaat tai epäsäännölliset kuukautiset)
nivelkipu.
Tässä siis myös tuo painon lasku yleisenä oireena.
Käytin ko. lääkettä muutaman vuoden jopa 60 mg annoksella, enkä siis todellakaan lihonut. Nyt olen ollut ilman jo muutaman vuoden eikä paino ole hievahtanut mihinkään suuntaan. Edelleen olen hoikka jos en jopa laiha. Samassa pysynyt mihin lääkkeen käytön aikana laihduin.
Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään raju pudotus, 3-4 kiloa ja olin ennestään hoikka, joten laihdutukseen tätä ei voi käyttää.
Masennuslääkkeet yleensäkin aiheuttavat välinpitämättömyyttä. Lihoin normaalipainon yli, kun kärsin anoreksiasta.
Kyseistä lääkettä käytetään mm. ahmimishäiriön hoitoon ja poikkeuksena moneen muuhun mielialalääkkeeseen sen pitäisi ennemminkin laihduttaa tai ainakin auttaa estämään painonnousua.
Entä jos lääke onkin parantanut masennuksesi ja ruokahalusi on palannut ennalleen?