Tässäkään IL:n vetymainoksessa ei puhuta sanaakaan siitä paljonko Ruotsissa maksaa ajaa vedyllä 100km.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f7ddae2d-3b77-4d07-8554-efb69def0125
Jos tuo olisi oikea artikkeli eikä maksettu mainos niin siinä kerrottaisiin mitä vedyllä ajaminen maksaa. Ei se vahingossa ole jäänyt pois.
Vetypellet eivät halua puhua vedyn hinnasta
39
749
Vastaukset
- Anonyymi
ei sillä hinnalla ole aluksi väliä
työssäkäyvät ajaa vetybuumin ensin sisään-sitten köyhät perässä kuin oledtv asiassa- Anonyymi
Olen työssäkäyvä mutta en tyhmä.
Vedyn kustannukset ovat sitä luokkaa ettei kukaan uäyspäinen maksa suitä vaikka olisi varaakin.
Miksi maksaa moninkertainen hinta vedystä kun sen käytössä ei ole mitään plussapuolia sähköön verrattuna. - Anonyymi
Vaikka vety tulisikin jossain määrin autoihin niin vetyautot ei tule korvaamaan lataussähköautoja. Vetyautojen tuloon menee vielä todella kauan aikaa ja lataussähköautot myyvät koko ajan enemmän ja enemmän ja niiden laatu ja toimintamatkat huomattavasti nykyistä parempia. Ja julkisten latauspisteiden määrä moninkertainen nykyiseen verrattuna.
Korkeintaan vetyautot tulevat marginaaliporukalle lataussähköauton rinnalle, mutta vety ei lataussähköautoja syrjäytä. Ei ne kotiin laitetut latauspisteet katoa ja julkiset latauspisteetkin pysyvät, vaikka vetyautoja hieman olisi. Molemmat mahtuvat hyvin markkinoille eikä niiden tarvitse syrjäyttää toisiaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen työssäkäyvä mutta en tyhmä.
Vedyn kustannukset ovat sitä luokkaa ettei kukaan uäyspäinen maksa suitä vaikka olisi varaakin.
Miksi maksaa moninkertainen hinta vedystä kun sen käytössä ei ole mitään plussapuolia sähköön verrattuna.ei ne asemien perustamiset ole ongelma
kyllä anttoset osaa ja muut - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei ne asemien perustamiset ole ongelma
kyllä anttoset osaa ja muutKyllä sen vetyaseman voi rakentaa mutta paljon vety siellä asemalla maksaa kuluttajalle? Se hinta on niin törkeän korkea ettei kukaan vetupelle uskalla edes sanoa sitä. Siksi vedyn hintaa ei koskaan mainita noissa mainosjutuissa.
Loppuu se vetyhöpinä samantien kun km-hinta tulisi julkisesti esille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka vety tulisikin jossain määrin autoihin niin vetyautot ei tule korvaamaan lataussähköautoja. Vetyautojen tuloon menee vielä todella kauan aikaa ja lataussähköautot myyvät koko ajan enemmän ja enemmän ja niiden laatu ja toimintamatkat huomattavasti nykyistä parempia. Ja julkisten latauspisteiden määrä moninkertainen nykyiseen verrattuna.
Korkeintaan vetyautot tulevat marginaaliporukalle lataussähköauton rinnalle, mutta vety ei lataussähköautoja syrjäytä. Ei ne kotiin laitetut latauspisteet katoa ja julkiset latauspisteetkin pysyvät, vaikka vetyautoja hieman olisi. Molemmat mahtuvat hyvin markkinoille eikä niiden tarvitse syrjäyttää toisiaan.Vety voi tulla vain raskaan kaluston käyttöön Suomessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vety voi tulla vain raskaan kaluston käyttöön Suomessa.
Kuljetukset sähkörekoilla olisivat edullisempia. Vety tuo mukanaan kalliimman ruoan.
- Anonyymi
Tässä tietoa asiasta. Vedyllä ajaminen maksaa kaksi kertaa niin paljon kuin bensalla.
https://cleantechnica.com/2019/04/26/hydrogen-cars-have-4x-annual-fuel-cost-2-70-times-the-carbon-debt-as-electric-vehicles/
Suomessa se tarkoitta sitä että Sähköllä ajaminen maksaa kaksi euroa sadalle kilometrille. Bensalla noin 10 euroa ja vedyllä noin 20 euroa.
Miksi joku haluisi maksaa 20 eura siitä matkasta jonka pääsee kahdella eurolla? Miten idiootti pitäisi olla? Diess sanoi niinkuin asia oikeasti on.- Anonyymi
Vaikka olen samaa mieltä siitä että vety on tulisi olemaan kallista (paljon kalliimpaa kuin sähkö) niin tuo laskutoimitus ei toimi noin suoraviivaisesti. Kaliforniassa kun on paljon alhaisempi bensiinin verotus. Bensa maksaa muutenkin puolet siitä mitä Suomessa alemman verotuksen takia.
Mutta ongelmana on, että Kalifornia on voimakkaasti tukenut vetyasemia, joten ilman tukea hinta olisi tuotakin korkeampi. Ilman tukia kukaan ei edes olisi tehnyt vetyasemia.
- Anonyymi
50 litran vetypullo maksaa 101 euroa Lindellä. Vetyä kuluu noin 3,2 litraa per 100 km. Tuolla pullolla ajaa siis 1562 km, eli hinta on bensiiniin verrattuna kilpailukykyinen.
- Anonyymi
Laskutoimitus ei taida toimia noin. Tuon mainitsemasi vetypullon paine on 200 baria ja vetyautossa paine on 700 baria. Et edes voi saada tuota vetyä vetyautoon, koska paine-ero on suuri. Kun nostat painetta tuo tilavuus pienenee huomattavasti, joten oikeasti tuo sinun pullosi ei vie 1562 km, se vie vetyautoa 446 km.
Ja kulutus lasketaan vetyautoissa kiloissa, ei litroissa ja nuo ovat eri asioita. 1 kg vetyä vie vetyautoa noin 100 km. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laskutoimitus ei taida toimia noin. Tuon mainitsemasi vetypullon paine on 200 baria ja vetyautossa paine on 700 baria. Et edes voi saada tuota vetyä vetyautoon, koska paine-ero on suuri. Kun nostat painetta tuo tilavuus pienenee huomattavasti, joten oikeasti tuo sinun pullosi ei vie 1562 km, se vie vetyautoa 446 km.
Ja kulutus lasketaan vetyautoissa kiloissa, ei litroissa ja nuo ovat eri asioita. 1 kg vetyä vie vetyautoa noin 100 km.Lisään... Toki laskutoimitus on teoreettinen, koska tuota Linden pullon sisältöä ei voi saada vetyautoon millään tavalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään... Toki laskutoimitus on teoreettinen, koska tuota Linden pullon sisältöä ei voi saada vetyautoon millään tavalla.
Teoriassa puhuinkin ja teoreettisen vastauksen annan. En keksi yhtään syytä, miksei pulloa voisi sitoa autoon ”turvallisesti” ja kytkeä se paineenalentimen ja ohuiden kaasuputkien kanssa viemään kaasua polttokennolle.
- Anonyymi
Kuis se nyt niin kallist on eiks se tehä paikan päällä H kaks oosta?🤡🤡🤡🤡
- Anonyymi
Täyssähkärien omistajat ovat tietenkin aivan kauhuissaan, kun sen oman kalliin sähkärin arvo alenee ihan silmissä jo nyt!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täyssähkärien omistajat ovat tietenkin aivan kauhuissaan, kun sen oman kalliin sähkärin arvo alenee ihan silmissä jo nyt!
Voiko typerämpää kommenttia olla? Kaikki tänään kilvissä olevat autot paalissa jo paljonn ennen kuin ensimmäinen vetyauto on Suomen liikenteessä. Vaikka kaikki menisi parhaalla mahdollisella tavalla vedyn suhteen.
Mikä uhka tuollainen ikuinen täyttämättä jäänyyt lupaus on millekään?
Yhtä tuhnu kuin tojon vapari.
- Anonyymi
Kuka haluaa maksaa 20 euroa sadasta kilsasta? En minä ainakaan.
Vedyllä ei ole mitään jaka sähköä vastaan. Sähköllä sama matka maksaa kaksi euroa.- Anonyymi
Vety on varsin kannattavaa jakeluketjun omistajille. Ei heitä haittaa, jos vedyn myötä autojen määrä Suomessa supistuu 2,7 miljoonasta alle 0,5 miljoonaan. Köyhät saavat kävellä. Suuremmat tuotot silti.
Täyssähköautot ovat avain köyhien autoiluun myös tulevaisuudessa. Niistä tulee muutamassa vuodessa halvempia kuin uusista polttomoottoriautoista. N. 10-15 vuoden siirtymäajan köyhät ajavat polttiksilla ja sen jälkeen siirtyvät suveneeristi käytettyihin sähkiksiin.
- Anonyymi
Vaikea siitä on puhua kun ei ole mitään pohjaa arvioida mikä vähittäismyyntihinta voisi olla. Ei sitä millään tuotannon omakustannushinnalla myydä, se on selvää, eihän bensaakaan myydä. Valtion interventio on vahva.
- Anonyymi
Eipä arviointi kovin vaikeaa ole, kun ymmärtää vedyn vaativan kolminkertaisen energiamäärän verrattuna akkusähköautoihin. Koska energiaa on rajallinen määrä, kysynnän ja tarjonnan laki tekee vedystä aina kallista.
Tähän päälle vetyinfran kallis hinta, 1 milj. € pumppua kohti, sen vaatima kuljetusrumba sekä jatkuva huolto ja ylläpito. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä arviointi kovin vaikeaa ole, kun ymmärtää vedyn vaativan kolminkertaisen energiamäärän verrattuna akkusähköautoihin. Koska energiaa on rajallinen määrä, kysynnän ja tarjonnan laki tekee vedystä aina kallista.
Tähän päälle vetyinfran kallis hinta, 1 milj. € pumppua kohti, sen vaatima kuljetusrumba sekä jatkuva huolto ja ylläpito.Polttoaineiden hinnat eivät noudata kysynnän ja tarjonnan lakia koska valtion karttuisa tai kärttyisä käsi on vahvasti välissä hinnanmuodostuksessa. Puhtaassa markkinataloudessa bensa ja diesel olisivat ylivoimaisia koska pumppuhinnoissa 80% on valtion määräämää veroa. Vetyhinnoissa valtio voi ja tulee subventoimaan vastaavassa määrin hintoja alaspäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttoaineiden hinnat eivät noudata kysynnän ja tarjonnan lakia koska valtion karttuisa tai kärttyisä käsi on vahvasti välissä hinnanmuodostuksessa. Puhtaassa markkinataloudessa bensa ja diesel olisivat ylivoimaisia koska pumppuhinnoissa 80% on valtion määräämää veroa. Vetyhinnoissa valtio voi ja tulee subventoimaan vastaavassa määrin hintoja alaspäin.
"Vetyhinnoissa valtio voi ja tulee subventoimaan vastaavassa määrin hintoja alaspäin."
Ahaa, eli raha tulee taikaseinästä? Ei käy, en halua maksaa 10-20% enemmän veroja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Vetyhinnoissa valtio voi ja tulee subventoimaan vastaavassa määrin hintoja alaspäin."
Ahaa, eli raha tulee taikaseinästä? Ei käy, en halua maksaa 10-20% enemmän veroja.Kuka sinulta kysyy? Paraikaa autoaan tankkavat kansalaiset maksavat bensamaijoilla kaksinkertaista ylihintaa tankkauksesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka sinulta kysyy? Paraikaa autoaan tankkavat kansalaiset maksavat bensamaijoilla kaksinkertaista ylihintaa tankkauksesta.
Ahaa. Eli tuo ei vielä riitä, pitää siirtyä vetyyn ja tuplata hinta vielä? Tervetuloa 15€ /100km kustannukset!
80% kansasta ei siis saa siirtyä sähköautoihin ja ajaa 2€/100km "polttoainekuluilla" (HUOM. vero mukana!).
Ok, Lapissa ja syrjäseuduilla siirtomaksut ovat kovempia, joten siellä maksetaan max. 4€/100km. Silti puolet halvempaa kuin bensa nykyisin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ahaa. Eli tuo ei vielä riitä, pitää siirtyä vetyyn ja tuplata hinta vielä? Tervetuloa 15€ /100km kustannukset!
80% kansasta ei siis saa siirtyä sähköautoihin ja ajaa 2€/100km "polttoainekuluilla" (HUOM. vero mukana!).
Ok, Lapissa ja syrjäseuduilla siirtomaksut ovat kovempia, joten siellä maksetaan max. 4€/100km. Silti puolet halvempaa kuin bensa nykyisin.Syrjäseudulla vetykin olisi rutkasti kalliimpaa. Tosin tuskin sitä edes saisi 300 km säteellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ahaa. Eli tuo ei vielä riitä, pitää siirtyä vetyyn ja tuplata hinta vielä? Tervetuloa 15€ /100km kustannukset!
80% kansasta ei siis saa siirtyä sähköautoihin ja ajaa 2€/100km "polttoainekuluilla" (HUOM. vero mukana!).
Ok, Lapissa ja syrjäseuduilla siirtomaksut ovat kovempia, joten siellä maksetaan max. 4€/100km. Silti puolet halvempaa kuin bensa nykyisin.Sähkön siirtomaksun kWh hinta ei poikkea paljonkaan eri sähkölaitosten alueella. Suurin ero on siirtomaksun perushinnassa (euroa/kk) ja sehän maksetaan kiinteistöstä jo silloinkin vaikka ei olisi sähköautoa ladattavana. Eikä tuo muutu sähkönkulutuksen mukaan, vaan se on kiinteä hinta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkön siirtomaksun kWh hinta ei poikkea paljonkaan eri sähkölaitosten alueella. Suurin ero on siirtomaksun perushinnassa (euroa/kk) ja sehän maksetaan kiinteistöstä jo silloinkin vaikka ei olisi sähköautoa ladattavana. Eikä tuo muutu sähkönkulutuksen mukaan, vaan se on kiinteä hinta.
Enpä tiedä. Meillä maksaa siirron perusmaksu 5€ kuussa (3x35A) ja kWh:tä kohti veroineen vähän päälle 9 senttiä, josta siirron osuus 2,7 senttiä.
- Anonyymi
50e niin pääsee 1000km
ei tarvi patteriautoa joka hyytyy pakkaseen- Anonyymi
Todellisuudessa jotain 100-200€.
Pakkaseen hyytymättömällä akkusähköautolla 1000 km 15-25€. Hyvin täyssähköautot toimivat pakkasella.
- Anonyymi
Sähkäreissä renkaat alle 20 tkm kuluneet. Tonnin kierros lisää 5 € sataselle kustannusta.
Autoissa on useissa mainoksissa isot renkaat.- Anonyymi
Vetyauto painaa sähkistä enemmän, vaikka sisätilat ovat pienemmät
- Anonyymi
Vetyautolla ajaminen olisi noin 10 kertaa sähköä kalliimpaa. Ei kukaan sellaista ala maksamaan aivan tyhjästä. Sähköauto on päästötön samalla tavalla.
- Anonyymi
Kannatan kusiautoa.
Kusestakin voi jalostaa polttoainetta, kun käyttää tarpeeksi paljon energiaa.
Vetypellet toimivat ehtymättömänä kusentuottajina, se tulee suoraan heidän päästään.- Anonyymi
Paskasta voi tehdä pontikkaa. Ja se on tosi se.
- Anonyymi
Mita tarkoittaa
- vetypelle?
- sähköpelle?
- bensapelle?
-dieselpelle?
Mihin ryhmään sinä kuulut?- Anonyymi
Kylmä totuuspelle täällä.
- Anonyymi
Vety on liian kallista.
- Anonyymi
Kyllä ihmisiä kiinnostaa autoilun kokonaiskustannukset. Jos energia on selkeästi kalliimpaa vedyllä kuin sähköllä, niin aika mahdotonta nähdä vetyä voittajaksi. Firmatkin miettii kovasti kustannuksia liiketaloudellisesti, joten tuskin yrityksetkään vetyautoon päätyy kuin korkeintaan ympäristö imagona (viherpesua). Jos työntekijä joutuu tekemään turhaa "tankkausajoa" sivummalle vetyaseman kaukaisen sijainnin takia, niin työnantajan pitää maksaa koko ajan palkkaa myös työntekijälle tästä tankkausoperaatiosta eli lisää kustannuksia. Firmathan kun koittavat välttää turhia kustannuksia. Ja kaikki turha ajelu vetyautolla lisää siis kilometrikustannuksia kun se 100km keskimäärin tulee nopeammin täyteen.
- Anonyymi
Vety on vain tuhoon tuomittu yritys lopettaa autoilu Suomessa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2202414Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691776Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä881610- 561539
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin147145790-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1401235Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2421150- 1731007
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja56929Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat62837