Euroopan unionin julkistama kunnianhimoinen vetystrategia yhdessä kansallisten strategioiden kanssa on lupaava askel kohti vetytalouden käynnistymistä. Vety tulee olemaan suuressa roolissa tulevaisuuden päästöttömässä energiajärjestelmässä. Esim. Fortum on perustanut vetytiimin kehittämään tapoja, joilla he voivat kiihdyttää puhtaan vedyn käyttöönottoa. Fortum on liittynyt Hydrogen Europeen, joka on Euroopan merkittävin vedyn käyttöä päästöttömässä yhteiskunnassa ajava toimiala- ja tutkimusjärjestö.
Fortumin tytäryhtiö Uniper on myös järjestön jäsen ja energia-alan edelläkävijä vedyn osalta. Uniper omistaa Saksassa kaksi vedyntuotantolaitosta, yksi Hampurissa ja toinen Falkenhagenissa, missä sähköllä tuotettua vetyä voidaan myös metanoida tai siirtää sellaisenaan maakaasuverkkoon ja vähentää näin kaasunkäyttäjien päästöjä. Lisäksi Uniper on mukana lukuisissa hankkeissa Keski-Euroopassa ja Isossa-Britanniassa, joissa päästötöntä vetyä tullaan tuottamaan, varastoimaan ja käyttämään mm. liikenteen päästöjen vähentämiseksi.
Sen lisäksi, että vedyllä korvataan fossiilisia polttoaineita, se mahdollistaa myös puhtaan energian varastoinnin useiksi viikoiksi ja kuukausiksi kerrallaan. Energian varastointi on välttämätöntä, jotta yhteiskunnat voivat saavuttaa päästöttömyyden vaarantamatta toimitusvarmuuttaan.
Suomessa on toki myös vastakkaisia mielipitetä kuten VTT:llä joka yrittää estää vetyinfrastruktuurin rakentamisen Suomeen.
Vetyinfrastruktuuri tulee Suomeenkin
13
60
Vastaukset
- Anonyymi
Pariisissa taksiyhtiöt alkavat vaihtamaan autojaan vetykattaviin.
Esimerkiksi Hysetco joka omistaa 700 taksia vaihtaa kaikki autonsa vetyautoiksi vuoteen 2024 mennessä.
https://fuelcellsworks.com/news/france-total-acquires-20-stake-in-hydrogen-taxi-provider-hysetco/- Anonyymi
Joku taksiyhtiö voikin tehdä tuollaisen tempun, koska autot vaihdetaan uusiin hyvissä ajoin ennen kuin tulee suuria huolto- ja ylläpitokuluja (mm. vetysäiliön ja polttokennon vaihto). Ne jää seuraavalle omistajalle ja muutaman vuoden ajon jälkeen auto menee romuksi liian suurien kulujen vuoksi.
- Anonyymi
onneksi voi dieselillä ajaa vielä pitkään
sitten vetyauto alle- Anonyymi
Juuri näin. Lataussähköauto ei ole mikään vaihtoehto ainakaan minulle. Vetyauto on se tulevaisuuden ratkaisu uudistaa tulevaisuudessa autokantaa.
- Anonyymi
”Lähitulevaisuus yliarvioidaan ja kaukainen tulevaisuus aliarvioidaan.”
Osmo A. Wiio.
Se, että vetytaloutta käynnistellään EU:n alueella ei tarkoita automaattisesti sitä, että suomen henkilöautoliikenne on ensimmäinen asia, mikä laitetaan toimimaan vedyllä. - Anonyymi
Lataussähköauto on henkilöille joilla on aikaa näperrellä latausjohtojen ja pitkien latausaikojen kanssa. Mutta normaalille autonkäyttäjälle, jolla on muutakin elämää kuin se auto, vetyauto on oikea ratkaisu.
- Anonyymi
Fortum suunnittelee siis teollisuuskäyttöä, ei henkilöautokäyttöä.
- Anonyymi
Fortum ei ole autonvalmistaja. Fortum alkaa tekemään vetyä auto ja teollisuuskäyttöön.
- Anonyymi
Vetypolttokennoihin mullistava keksintö.
Moni on ollut sitä mieltä että vetyauton polttokennon platina on liian kallista.
Nyt siihenkin on löytynyt edullinen vaihtoehto.
https://www.talouselama.fi/uutiset/vetypolttokennot-ovat-huijausta-vaitti-volkswagenin-paajohtaja-sitten-platinalle-loytyi-edullinen-korvaaja/d77735c1-244c-4827-819f-148a86472bf1- Anonyymi
Tuolla myös vetyauton hyötysuhdekin paranee huomattavasti vaikka se ei ole ollut mikään ongelma tähänkään asti.
Vetyauton tankkaa n. 3 minuutissa ja sillä ajaa 700 km (Toyota Mirai ja Honda Clarity).
Esim. Peugeotin, Citroenin, Renaultin ja Opelin pakettiautoissa tuo ajomatka on jonkun verran lyhyempi pienemmistä vetytankeista johtuen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuolla myös vetyauton hyötysuhdekin paranee huomattavasti vaikka se ei ole ollut mikään ongelma tähänkään asti.
Vetyauton tankkaa n. 3 minuutissa ja sillä ajaa 700 km (Toyota Mirai ja Honda Clarity).
Esim. Peugeotin, Citroenin, Renaultin ja Opelin pakettiautoissa tuo ajomatka on jonkun verran lyhyempi pienemmistä vetytankeista johtuen.Kyllä vetykäyttöinen polttokennoauto tulee vääjäämättömästi syrjäyttämään lataussähköauton.
- Anonyymi
Vetyauto on ehdottomasti oikea ratkaisu auton voimanlähteeksi.
- Anonyymi
Suomeen rakennetaan pian useita vedyntuotantolaitoksia.
Ensimmäinen tulee olemaan teholtaan 20MW.
https://p2x.fi/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän261356Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k71282- 51196
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.21194Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis11173Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,11171Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p421167Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin21154Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä31139Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta21130