Sytyttikö äiti tulipalon?

S24ylläpito

Porvoolaista 23-vuotiasta naista syytetään lastensa murhaamisesta ja tulipalon sytyttämisestä. Nainen itse kiisti murhat oikeudenkäynnissä viimeiseen asti. Eilen nainen määrättiin mielentilatutkimuukseen ja tuomio voidaan julistaa vasta sen jälkeen. Eilen oikeudessa kuultiin myös todistajaa, jonka mukaan nainen oli myöntänyt sytyttäneensä tulipalon.

Uskotko naisen syyttömyyteen vai onko hän tämän raa'an teon takana?

211

62210

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väsynyt äiti, joka

on kokenut elämäntilanteensa vaikeaksi/raskaaksi ja teki mielenhäiriössä tämän epätoivoisen teon.
      En kyllä tiedä tapausta sen tarkemmin. Vain sen mitä lehdestä eilen luin.

• Mielentilatutkimukseen

Mitä sitä tarvitsee alkaa etukäteen arvailemaan, eiköhän mielentilatutkimuksen jälkeen tiedetä jo paremmin.

• Tuisku<3

ei se sytyttänyt!! mun äiti ja isä tuntee sen naisen ja asun ite porvoossa!! totta tää on!!! siis nainen ei sytyttänyt tuli paloa!!

• ei tarvitse tutkia
        Mielentilatutkimukseen kirjoitti:

Mitä sitä tarvitsee alkaa etukäteen arvailemaan, eiköhän mielentilatutkimuksen jälkeen tiedetä jo paremmin.

Ihminen joka omat lapsensa tappaa on kyllä niin sairas, että tuskin asiaa sen enempiä tarvitsee tutkia. Tunnevammanen ja pahasti!!!!

• Kari L
        Tuisku<3 kirjoitti:

ei se sytyttänyt!! mun äiti ja isä tuntee sen naisen ja asun ite porvoossa!! totta tää on!!! siis nainen ei sytyttänyt tuli paloa!!

tai sitten olet selvännäkijä. Jos kerta tiedät asioista, miksi täällä lätiset. Lätise poliisille!

Mistä lähin sinusta on selvännäkijä tullut?

• lintu
        Tuisku<3 kirjoitti:

Miten se siihen liittyy ettei se olis voinu sytyttää sitä paloa, jos sinun vanhempasi tuntee kyseisen henkilön ja satut itekkin asumaan Porvoossa? Ei se varmaan keneltäkään ole lupaa kysynyt noin raakaan ja hirvittävään tekoon.Ei se että tuntee jonkun takaa mitään etteikö se tuttu henkilö voisi tehdä jotain tällaista, ainahan murhaajat ym:t jonkun tuttuja on ,vai mitä?

• minä vain
        Kari L kirjoitti:

tai sitten olet selvännäkijä. Jos kerta tiedät asioista, miksi täällä lätiset. Lätise poliisille!

Mistä lähin sinusta on selvännäkijä tullut?

ihme höpinöitä ulkopulisista.kyllä normaali järkinen äiti olisi heti silloin palon havaittuaan napannut lapsensa henkeään uhmaten kainaaloonsa ja paennut vasta sitten ulos.ja sitten nämä kaikki faktat jotka puhuu äitin syyllisyydestä,että kyllä sillä lepakot alkoi lyödä laipioon ja pimeänä hetkenä poltti itse lapsensa.todella surullista.ei sillä,että kun äiti pääsee hoitoon ja toivottavasti joskus "järkiintyy" potee loppu elämänsä kyllä hirvittäviä tuskia lastensa kohtalon vuoksi! mutta oikeus tuomitsee,ei kansa!

• Jassu
        Tuisku<3 kirjoitti:

Mútta eihän sun äiti ja isä sitä voi sulle vakuuttaa, vaikka ne sen tuntiskin! Naurettavaa.

• Lellu(äiti)
        ei tarvitse tutkia kirjoitti:

Ihminen joka omat lapsensa tappaa on kyllä niin sairas, että tuskin asiaa sen enempiä tarvitsee tutkia. Tunnevammanen ja pahasti!!!!

Mielisairashan äiti on. Uusi mies kuvioissa ja lapset tiellä.. Ei muuta kuin henki pois viattomilta lapsilta. Huh huh. Tyhmää vielä luulla ettei jää teostaan kiinni. Mielisairaalaan tuollainen kuuluu, ei vankilaan.

• Milla

...että on syyllinen!
      Ei minkäänlaisia tunteita voi olla tuollasella tyypillä joka lähtee ryyppäämään, kun lapset on just kuolleet, odottaa kesää, että pääsee ajelemaan moottoripyörällä ym sairasta!
      Sillä akalla on isompi ratas pyörähtäny päässä.................

• Lonely Wolf

Täysin tunteeton psykopaatti täytyy olla kyseessä.

• xxx

Eikös tuo ole se tyyppi joka juuri tunnusti sellikaverillensa sytyttäneensä sen tulipalon?

• -nainen-

Eihän ole mitään pätevää näyttöä, mikä todistaisi naisen syyttömyyden. Enemmän todisteet kertovat syyllisyydestä. Myös naisen ja todistajien kertomusten eriäväisyydet pistävät epäilyttämään.

• Penasetä

Syyttömyyttä varten ei todistusaineistoa tarvita, vaan nimenomaan syyllisyyttä varten. Itseään ei tarvitse todistaa syyttömäksi.

• Sydämen omaava

Aivan uskomatonta sikamaisuutta. Ei herranjestas.
      Se ei edes kertonut lasten isille että näillä on lapsia. Mitä se kertoo? Se muija on paha psykologinen ongelmavyyhti. Vapaudenkaipuu, tappo, syytön olo? Mitä tästä voi päätellä? Ja kaksi salaraskautta. Millainenkohan lapsuus naisella on ollut? Syrjimistä, epäluotettavuutta, kenties hyväksikäyttöä? Me voidaan vaan arvailla mutta lopputuls on tämä... :/.

• Sydämen omaava

Ei suinkaan lopputuls, vaan lopputulos.

• jusda

Todellakin sikamaisuutta on myös syytellä toista jostain mistä itse ei tiedä yhtään mitään. Mitä se kertoo? :)

• Maritus

...aivan varmasti. Jos on noin välinpitämätön ja tunteeton niin pakko olla itse sytyttänyt palon. En pysty kuvittelemaankaan kesän odotusta ja ryyppäämistä kapakassa jos omat lapseni olisivat menehtyneet. Todisteet ovat kyllä vahvasti häntä vastaan.

• Nimetön

Vai miten voit noin varmasti tietää toisen ihmisen puolesta, miten äärimmäisen kamalaan tilanteeseen reagoi? On tosi helppo väittää pystyvänsä kuvittelemaan, miltä missäkin tilanteessa tuntuu, niin kauan kuin se tilanne ei ihan oikeasti osu omalle kohdalle.

Kaikki eivät reagoi "oppikirjojen mukaisella tavalla", järkytys voi viedä kyvyn reagoida ja tuntea, niin että mielessä on vaan jotain turhaa kuten kesän tulo, koska mieli ei kykene käsittelemään niin vaikeaa asiaa kuin rakkaimpien äkillinen kuolema.

Itse en ole jyrkästi kumpaakaan mieltä "syytön vai syyllinen", koska myönnän, että en minä sitä voi TIETÄÄ mitä tapahtui. Sitä vaan ihmettelen että mikä tekee muista ihmisistä näin päteviä tuomareita palstan täydeltä? Eikö muka koskaan ole jälkeenpäin käynyt ilmi, että syytön on tuomittu, vaikka olikin "todisteita ja todistajia"?

Ja jos omien lasten kuoleman jälkeen vielä äitiä syytetään siitä, ja koko kansa pitkin nettiäkin tuomitsee, niin siitäkö ei muka äiti jo "sisältä kuole"? Mikä määrä tunnetta pitäisi sen kaiken kälkeen medialle ilmaista että se tyydyttäisi ulkopuolisia?

• v.t

ehkä äiti sytytti ehkä ei.Kuka tietää muutakun hän itse.No se kyllä saataisiin selville mutta se olisi aika kivuliasta mutta kyllä se voi naurattaakki

• Marjatta

Mitä merkitystä sillä on, uskonko hänen syyllisyyteensä tai en? Hän joko on tai ei ole syyllinen eikä minun mielipiteeni siihen vaikuta.

• Domare

Ja loppuelämäksi pimeään vankityrmään vedelle ja leivälle, jotta tietää tekonsa. Paatunut pohjasakka!

• juha pyykkö

minusta äiti ei sytyttänyt tulipaloa sillä äidit masentuvat ja syyttävät itseänsä , koska ei ehtinyt pelastaa lapsia

• Ei ole meidän täysin sivullisten ollenkaan asiallista ottaa kantaa syyllisyyteen!
        Emmehän koskaan tiedä kaikkia faktoja, vain sen, minkä toimittajat ovat tapauksesta kertoneet. Vaikka lukisimme itse po asiakirjat, tulkitsisimme niitä eri tavoin.
        Parempi siis puhua asiasta yleisellä tasolla.

• btbw
        VempelKolli kirjoitti:

Ei ole meidän täysin sivullisten ollenkaan asiallista ottaa kantaa syyllisyyteen!
        Emmehän koskaan tiedä kaikkia faktoja, vain sen, minkä toimittajat ovat tapauksesta kertoneet. Vaikka lukisimme itse po asiakirjat, tulkitsisimme niitä eri tavoin.
        Parempi siis puhua asiasta yleisellä tasolla.

Missä lehdessä/-issä tästä on ollut juttua? Oulussa asustelen, ei viitsi alkaa penkomaan vanhoja Kalevia jos juttu onkin vain iltalehdissä.

• neito

Minkä ikäisiä ne lapset olivat?

tuntuu aika oudolta, mikäli tulipalo on alkanut eikä äiti ole hakenut lapsiaan turvaan?
      tuskin kukaan jättäisi lapsiaan kotiin, jos on esim. kauppareissulle lähtenyt... Ja mikäli siis lapset ovat niin pieniä...

Törkeää syyllistää ilman vankkoja perusteluja, mutta mielestäni ennuste näyttää huonolta..

• .............

yks ja kaks vee

• .............

yks ja kaks vee

• koira...
        ............. kirjoitti:

yks ja kaks vee

Äiti,lapset ja koira olivat kotona nukkumassa.äiti oli juossut pihalle,pistänyt tupakaksi ja huudellut koiraansa.lapset jäivät sisälle huoneisiinsa ja kuolivat häkään.Isompi poika löytyi huoneensa ovelta,oli yrittänyt ulos...

• yksi raskauttava todiste
        koira... kirjoitti:

Äiti,lapset ja koira olivat kotona nukkumassa.äiti oli juossut pihalle,pistänyt tupakaksi ja huudellut koiraansa.lapset jäivät sisälle huoneisiinsa ja kuolivat häkään.Isompi poika löytyi huoneensa ovelta,oli yrittänyt ulos...

Lehdessä luki, että muuten yleensä vapaana ollut koira oli lukittuna pieneen häkkiinsä ja kuoli sinne. Tietääkö mikä rotu on kyseessä?

Ja jos koira ois ollut vapaana niin varmasti olis olis karannut äidin mukana ulos.

• iippo86

Mielestäni ei ole meidän asia ruveta oikeudeksi. Antaa oikeuden päättää tuomiosta. Kyllä se tietää mitä tekee.

• aggis

osaako kukaan täällä sanoa TIETÄVÄNSÄ tämän naisen olevan syyllinen? Minä en ainakaan osaa! Siksi en myöskään voi sanoa uskovani hänen tehneen näin..
        Ainakin toivon ettei hän sitä tehnyt.. koska olen itsekin melkein saman ikäinen äiti, enkä koskaan haluaisi tahallani satuttaa lastani..
        Oikeudessa asia toivottavasti saadaan selville, edelleenkin toivon naisen olevan syytön!
        Sitäpaitsi, media osaa kyllä antaa kärjistyneitä mielipiteitä, ja syyttää syyttömiä! Viimekädessä ihminen ei ihmistä tuomitse, vaan Jumala!

• A1979
        aggis kirjoitti:

osaako kukaan täällä sanoa TIETÄVÄNSÄ tämän naisen olevan syyllinen? Minä en ainakaan osaa! Siksi en myöskään voi sanoa uskovani hänen tehneen näin..
        Ainakin toivon ettei hän sitä tehnyt.. koska olen itsekin melkein saman ikäinen äiti, enkä koskaan haluaisi tahallani satuttaa lastani..
        Oikeudessa asia toivottavasti saadaan selville, edelleenkin toivon naisen olevan syytön!
        Sitäpaitsi, media osaa kyllä antaa kärjistyneitä mielipiteitä, ja syyttää syyttömiä! Viimekädessä ihminen ei ihmistä tuomitse, vaan Jumala!

Ja sun Jumala on sit olemassa ja sen SÄ tiedät? Voi luoja! Ensinnäkin ei tarvii todisteiden valossa hirmu Einstein olla,että älyää tämän sekopään tappaneen omat lapsensa. Onnea sulle Jiisus.

• minä vaan

eihä sitä sytyttänyt. haluaisiko oma äiti tappaa lapsensa. tulipalo syttyi vahingossa ja äiti itkee viellä

• KirsikkaMansikka
        minä vaan kirjoitti:

eihä sitä sytyttänyt. haluaisiko oma äiti tappaa lapsensa. tulipalo syttyi vahingossa ja äiti itkee viellä

No eihän se mitään vahingossa syttynyt koska joka paikkaan oli ruiskittu palavaa nestettä ja sitten sytytetty tuleen! Sekä puolustus että syyttäjä sanovat että tuhopoltosta oli kyse.

Ainoa kysymys on kuka sen sytytti; joku ulkopuolinen joka pääsi aamulla klo 10 (kun oli jo valoisaa) kenenkään huomaamatta asuntoon sisälle ja sytytti tulen, vai lasten äiti? Viimeinen vaihtoehto on paljon todennäköisempi.

• mie
        minä vaan kirjoitti:

Se äiti oli palomiesten tullessa siinä toisessa talossa vetämäs röökiä ja joi kahvia..... Siinä sun vahinko.
        Katoppas niitä kuvia hiukan tarkemmin.. tuli pyrkii mun tietääkseni ylöspäin jostai ikkunoista jne.. Mutta yhdessä kuvassa, koko seinä maasta alkaen on jo palanut ja kunnolla. Äidin paidalla oli sitä ainetta, mutta väitti että se on joko wildia tai jotai muuta hajuvettä robinhoodista... Nii varmaan.

• sannukka
        minä vaan kirjoitti:

"Kuka haluaisi murhata lapsensa"

No, maailmaan nyt vaan mahtuu monenlaisia ihmisiä ja valittavasti vaan ihmiset tappaa läheisiään, jopa lapsiaan. Minullakin miehen kautta tuttavapiiriin kuuluu nainen, joka ampui oman lapsensa. Ei kai kukaan ole niin sinisilmäinen, ettei usko moista pahuutta maailmassa olevan?!

Kyllä kanta kääntyy syyllisen puoleen, jos ne asiat pitää paikkansa mitä lehdissä lukee (olkoonkin että on ns.keltainen lehdistö, joka liioittelee), odottaa kesää että saa tehdä kaikkea kivaa ym. Juu, kesälomaahan minäkin odottaisin, jos olisin läheiseni menettänyt - PAH!

• ERIK

Asioista pitää pystyä kuitenkin puhumaan rakentavasti. Kaikki eivät täällä tuomitse tekoa.
        Vaikka oikeus vapauttaisi naisen se ei muuta tai muutoinkaan vaikuta totuuteen. Oli se sitten tappanut tai ei.

Oikeudet on ennenkin tehnyt oikeusmurhia ja muita ns. kurapäätöksiä. Näyttöä monessakin rikoksessa, mutta lakia on luettu siitä kohdasta, missä se on lievin ja porsaanreikiä täynnä. Sen lakikirjan on laatinut valitsemamme eduskunta, jolla on heikko moraali. Tehdään laki, joka ei kuitenkaan kaikeltaosin kansanedustajia koske. Sallitaan rikokset ja laaditaan lyhyitä tuomioita. Niin se menee. Esim. vankiloissa on liian hyvät oltavat ja vanki usein tuntee olevansa jossain muualla kuin vankilassa. Tämä taas madaltaa ryhtymästä uuteen rikokseen.

Kerron tämän koska kavereita on nytkin osa taas istumassa ja ollaan asioita keskusteltu. Jääviä oikeutta on helppo naruttaa ja manipuloida.

Oikuden päätökset ovat usein fiktioon perustuvia, jolloin syntyy vääriä tuomioita.

• keko

että olisi sytyttänyt,minä kyllä äitinä olisin ensimmäiseksi lapsien luo yrittänyt tulipalo tilanteessa..hän ei!!!!!!mutta kuten monet sanonut oikeus tekee päätöksen..mut voihan se kyllä vääräkin olla?????

• Ahtong

....Miksi hän muuten jättäisi OMAT RAKKAAT lapsensa tulen kouriin!

• Lapset ovat elämän suola

Syyllinen on,sitä saa mitä tilaa,surkeita tollaset äidit,en tunne edes sääliä!

• hope

valitettavasti yhteiskuntamme ei tunne rangaistusta lapsensa tappamisesta tiedän tapauksen jossa lapsi löytyi jätteiden seasta ja nyt kyseinen "äiti" on taas onnellinen pikkuisen äiti (ennestään 5 lasta joista suurin osa huostaanotettuja) eikä päivääkään vankilassa..................

• eräs porvoosta

Tiedän naisen joka sytytti tulipalon..
      On ollu aika seko jo yläasteella, uhkaili jengii jo silloin, että hakkaa tai jopa tappaa.. Koskaan tuolla naisella ei ollut kuulemma halukkuutta saada lapsia, muttei vaan viitsinyt tehdä aborttia taikka jopa ehkäistä raskautta jo yhdyntä vaiheessa.
      Hänen muu perheensä/sukulaiset jotka tiedän ovat ihan normaaleja ja fiksuja, mutta tällä kyllä vinksahti lopullisesti päässä.

Itseäni ottaa päähän se, että kun ei jaksanut enää omia lapsiaan, niin olisi antanut heidät adoptioon, mutta sitä hän ei olisi kuulemma kestänyt sisimmässään. Tän se kyllä kestää!! Olis vaan antanu pois heidät ja tappanu ittesä.
      Minä vaan saan keskenmenoja, vaikka niin kovasti haluisin lapsia.. No nyt saan, mutta nää mielipuolet vaan tekee niit huvikseen ja sen jälkeen tappaa..
      Linnaan lapsensa tappaneet ja pysyköön siellä koko loppuelämänsä.

• jussi9

olet vain juoruileva akka joka etsii kaikki mahdolliset syyt tähän traagiseen tapahtumaan.
        Voi olla niinkin että tiedät naisen ja olet ollut
        hänelle koko lapsuutesi kateellinen kun itse olet ollut joku helvetin "nynny" luokan nurkassa.
        Zemppiä sinulle

• eräs porvoolainen
        jussi9 kirjoitti:

olet vain juoruileva akka joka etsii kaikki mahdolliset syyt tähän traagiseen tapahtumaan.
        Voi olla niinkin että tiedät naisen ja olet ollut
        hänelle koko lapsuutesi kateellinen kun itse olet ollut joku helvetin "nynny" luokan nurkassa.
        Zemppiä sinulle

Juuh... No en ainakaan kateellinen ole. Sitäpaitsi oltiin eri luokilla. Olen joskus pyörinyt samoissa porukoissa kuin tämä nainen.
        Niin "nynny" olen kyllä, etten koskaan menisi uhkailemaan ketään hakkaamisella taikka tappamisella. Vaan selvittäsin mielummin puhumalla taikka pois kävelemisellä. Tämä nainen oli kumminkin ihan mukavakin kun häneen hiukan tutustui.. Mutta ei silti tarvii omii lapsii tappaa. En olis koskaan tollasta tuosta tytöstä uskonut.

• ei kukaan
        eräs porvoolainen kirjoitti:

Juuh... No en ainakaan kateellinen ole. Sitäpaitsi oltiin eri luokilla. Olen joskus pyörinyt samoissa porukoissa kuin tämä nainen.
        Niin "nynny" olen kyllä, etten koskaan menisi uhkailemaan ketään hakkaamisella taikka tappamisella. Vaan selvittäsin mielummin puhumalla taikka pois kävelemisellä. Tämä nainen oli kumminkin ihan mukavakin kun häneen hiukan tutustui.. Mutta ei silti tarvii omii lapsii tappaa. En olis koskaan tollasta tuosta tytöstä uskonut.

kävele pois tai saa puhutuksi aina asiat selviksi kun siltä tuntuu. Jos elelet muuallakin kuin 4 seinän sisällä niin uskoisin että olet kohdannut vaikeitakin tilanteita. On pelkkää fantasiaa väittää täällä että "en minä ole uhkaillut yms. ketään".
        Sellaista ihmistä ei ole! uhkailuakin voi harjoittaa
        monella eri tapaa uskoisin ja sinä et vain itse sitä huomaa.

• Hama

..luettuani kyseisen jutun Iltasanomista, että äiti on syyllinen!! JOKAIKINEN ÄITI PELASTAISI OMAT RAKKAAT KULLANNUPPUNSA TAI EDES YRITTÄISI PELASTAA TULIPALON SATTUESSA! Paatunut psykopaatti koko nainen, sanon mä.

• maipuli82

täysin samaa mieltä, kukaan terve ja lapsiaan rakastava äiti ei poistu palavasta rakennuksesta ja jätä lapsia sinne. jos itse olisin noin toiminut, olisin jo tappanut itseni, en suinkaan miettisi ensi kesänä moottoripyörällä ajoa! itsellä lapsi, kohta kaksi vuotias, ja sellaista asiaa ei ole mitä en lapseni puolesta tekisi. Minua lähinnä ihmetyttää, että eikö missään ole huomattu äidin ongelmia, miten suomen kaltaisessa sosiaalivaltiossa ainoa ratkaisu voi olla lastensa murha?? Täällä apua saa jos haluaa, ja kiitos kyttäävien naapureiden, sitä saa vaikkei haluaisikaan. :) Meidän talossa ainakin mummot kuuntelee pattereiden kautta milloin lapsi itkee, ja heti ollaan viikkosaunassa kyselemässä, että mikä milloinkin on ollut hätänä...

• seurannut
        maipuli82 kirjoitti:

täysin samaa mieltä, kukaan terve ja lapsiaan rakastava äiti ei poistu palavasta rakennuksesta ja jätä lapsia sinne. jos itse olisin noin toiminut, olisin jo tappanut itseni, en suinkaan miettisi ensi kesänä moottoripyörällä ajoa! itsellä lapsi, kohta kaksi vuotias, ja sellaista asiaa ei ole mitä en lapseni puolesta tekisi. Minua lähinnä ihmetyttää, että eikö missään ole huomattu äidin ongelmia, miten suomen kaltaisessa sosiaalivaltiossa ainoa ratkaisu voi olla lastensa murha?? Täällä apua saa jos haluaa, ja kiitos kyttäävien naapureiden, sitä saa vaikkei haluaisikaan. :) Meidän talossa ainakin mummot kuuntelee pattereiden kautta milloin lapsi itkee, ja heti ollaan viikkosaunassa kyselemässä, että mikä milloinkin on ollut hätänä...

Onhan se ihan selvää, että tämä äiti hoiti
        pois sellaiset riesat kuin lapset. Mielen-
        häiriö sen varmasti aikaan sai, mutta sitä
        ihmettelen, että tämän naisen äiti asuu samassa
        pihapiirissä, eikä huomaa tyttärensä mielentilaa.
        Luulisihan tuon huomaavan.
        Minä ainakin mummina vahtisin toki sekä lapsiani
        että lapsenlapsiani.
        Hirveää, sydäntä särkevää ajatellakaan tapahtu-
        nutta.

• Roiskeita

Uutisten mukaan palo oli sytytetty jotain nestettä apuna käyttäen.

Nesteellä on taipumus roiskua myös vaatteille ja kengille sitä levitettäessä.
      Kai äidin vaatteet on tutkittu näiden jäämien löytämiseksi, jos hän on ollut sitä sinne laittamassa?

Näyttöä pitää olla enemmän, eikä kuulopuheita pidä pitää totena

• porvoolainen

Roiskeita oli ollut äidin paidassa ja niillekkin oli keksinyt jonkun typerän selityksen.
        Ja äiti oli ollut huolissaan koirastansa,kun lapset olivat olleet vielä talossa.Se jo kertoo totuuden...

• ei meillä

Ihminen voi olla raaka. Ihminen voi olla sairas. Ehkä usea nuori äiti ei olisi kypsä vielä äidiksi ja siten joutuu ahdinkoon, koska ei kykenekkään kasvattamaan lapsiaan. Julmuutta on monenlaista. Ajateltava olisi, että oliko äitillä jokin henkinen rasite teossaan. Kenellä on kaikenkaikkiaan vastuu...äitillä, isällä (puoliso) yhteiskunnalla. Tässä yhteiskunnan järjestelmässä on puutteita suojata nuoria perheitä. Parempi oisi tukea perheitä, jospa siten säästyisi surmateot: / Ei tuomita äitiäkään..hän on saanut tuomionsa.Ikuisesti sydämessä painaa.

• Hama

Ei välttämättä kuule paina! Kertakaikkiaan kaikilla ihmisillä ei ole kykyä tuntea empatiaa, katumusta ja riipivän huonoa omaatuntoa, koska ovat henkisesti sairaita ja tunnekylmiä. MAAILMA ON PAHA! IHMISET OVAT SAIRAITA PETOJA JA JULMUREITA!

• rakastakaa
        Hama kirjoitti:

Ei välttämättä kuule paina! Kertakaikkiaan kaikilla ihmisillä ei ole kykyä tuntea empatiaa, katumusta ja riipivän huonoa omaatuntoa, koska ovat henkisesti sairaita ja tunnekylmiä. MAAILMA ON PAHA! IHMISET OVAT SAIRAITA PETOJA JA JULMUREITA!

Olen samaa mieltä asiasta. Ei aggressivuus ole miksikään hyväksi tälläisten asioiden puimisessa. Ei kenenkään tuomitseminen ole hyvä asia. Nyt tulisi yhteiskunnan ajatella, kuka ja missä tapahtuu seuraava surmateko...
        Maailma on paha, mutta ei se hyväksi tule tuomitsemallakaan:) Ihmisiä voi olla paljon jotka tarvitsee apua ongelmiinsa. Hyvää päivän jatkoa..

• kalkkiskapina

Pakko sterilisaatio tuollaisilla kylmille murhaajille. Olisi antanut pojat pois, tässä maassa olisi varmasti ollut lapseton perhe joka riemumielin olisi pojat omikseen ottanut ja rakastanut niitä enemmän kuin koskaan!

• KirsikkaMansikka

Fakta on että ympäri asuntoa oli huiskittu summamutikassa palavaa nestettä ja sitten tuikattu koko mökki tuleen.

Teoria ulkopuolisesta: mahdollinen, mutta.. Kuinka usein tuollaista oikeasti tapahtuu? Mikä olisi ollut motiivi? Miten ulkopuolinen pääsi taloon sytyttämään palon, kun ottaa huomioon että oli valoisaa ja kello jo yli kymmenen aamulla?

Miksi koira joka oli aina vapaana mökissä, oli juuri tuolla hetkellä lukittu häkkiin mökin takaosaan?

Ja asia joka minua todella paljon ihmetyttää: äiti on kertonut että heräsi ja liekit olivat sen verran kovat ettei päässyt makuuhuoneeseen jossa lapset nukkuivat.

Kuitenkin toinen lapsista löytyi olohuoneesta sohvan viereltä kontaltaan.

Jos äiti ei päässyt makuuhuoneeseen lapsia hakemaan liekkien takia, miten lapsi pääsi sieltä pois?

Miksi äiti veti paloiltana pullollisen Koskenkorvaa ja lähti baariin?

Outoa on muuten se miksi äiti yleensä määrättiin mielentilatutkimukseen kun sitä eivät pyytäneet ei syyttäjä eikä syytetty? Onko oikeuden käsitys jotain sellaista että "Hullu sen täytyy olla kun tuollaista tekee"?

• mustikkimansikki

Kuulin itsekkin kyseisestä ryyppy reissusta joka minua kyllä kanssa ihmetytti, kuinka äiti voi mennä lastensa kuolemien jälkeen ryypiskelemään?Itse ainakin olisin kauhusta kankeana!! En pystyisi edes liikkumaan...että ottakaa nyt sitten selkoa

• cheri
        mustikkimansikki kirjoitti:

Kuulin itsekkin kyseisestä ryyppy reissusta joka minua kyllä kanssa ihmetytti, kuinka äiti voi mennä lastensa kuolemien jälkeen ryypiskelemään?Itse ainakin olisin kauhusta kankeana!! En pystyisi edes liikkumaan...että ottakaa nyt sitten selkoa

jos aikoo kuollakseen juoda raskaan menetyksen jälkeen niin hyvin ymmärrettävissä

• outoa

Yleensähän vähintään puolustus pyytää tutkimusta jos on todisteita sen verran, että ei-vapauttava tuomio tod.näk. tulee. Ainakin vähemmän linnaa sais jos äiti katsotaan täyttä ymmärrystä vailla olevaksi.

Ehkä TI haluaa selvittää äidin mielentilan teon hetkellä, jotta katsotaan mihin laitokseen hänet sijoitetaan (vankila vai sairaala). Varmaan maallikkojäsenet halunneet tutkimuksen.

• Thunderleg

Sehän on jo ihme tosiaan jos lapsia tänne maailmaan syntyy, että en tiedä sitten äidin motiiveja, kun olisi kuitenkin lapset kerran huoneesta saannut noudettua ainakin toisen joka tuupertui oven kohdalle...(nainenhan valehteli huoneesta jossa lapset ovat olleet ja missä itse oli)...että mikä muu voi sitten olla syynä tähän? En ymmärrä ihmistä joka voi pienen lapsensa antaa jäädä kuolemaan...ihmettelen tätä kaikkea swuuresti. Tiedän henkilön ja olen myös kuullut että hänelle on annettu jo nuorena skitsofreenikon paperit ja tiedän että hän yläasteella hakkaili ihmisiä sun muuta...mutta ajatuksia ei voi lukea:(...

• hymykuopat

Olen lueskellut näitä kirjoituksia,puolesta ja vastaan,syytöksiä yms...Mikäli se on totta että, hänellä on skitsofrenia,se selittäisikin miksi joku voisi tehdä jotain vastaavaa.Myös sen nuorena olleen väkivaltaisuuden,skitsofreenikot ovat ajoittain hyvin arvaamattomia.Häntä ei kuitenkaan pitäisi silloin tuomita samanlailla,kuin terveihminen tuomittaisi.Mikäli hän on syyllinen,niin hän ei välttämättä vielä tiedä itsekkään tehneensä sellaista.Jos joku miettii miksi ei tietäisi,niin asia selviää tutkimalla
        lääkärikirjaa...Häntä ei siinä tapauksessa tulisi
        tuomita vankilaan,koska siitä ei olisi mitään apua
        päinvastoin tilanne pahentuisi entisestään...
        Siinä tapauksessa hänet pitäisi tuomita sairaalaan
        pakkohoitoon suljetulle,määräämättömäksi ajaksi,
        kunnes hoitohenkilökunta voisi olla siitä varma
        että,hänen psyykkeensä olisi kunnossa...Sen jälkeen,hänet pitäisi siirtää avohoitoon,
        mielenterveystoimistoon,jossa hänen psyykettään voitaisiin seurata,että se pysyisikin kunnossa.
        Mikäli hän on syyllinen,niin ellei hän vielä tiedä
        mitä on tehnyt niin siinä vaiheessa kun asia hänelle selviää,se tulee varmasti olemaan hyvin
        paha järkytys ja silloin hän tarvitsee apua...
        Voi olla että,hänen psyykkeensä pettää silloin
        täysin...

• Korkein oikeus

Murhatuomio ja elinkaudeksi linnaan on vapauttava päätös kaikille muille ihmisille. Syyllinen pitää nimetä ja tuomita. Vasta sitten tapaus voidaan unohtaa.

• myös äiti

todistaja joka ei pidä tästä äidistä voi kertoa tämän tunnustaneen palon sytyttämisen mutta onko se
      riittävä todiste? mielestäni tarvitaan enemmän todisteita!! voi helvetti miten monta syytöntäkin joutuu istumaan nykypäivänä.

• Kuinka joku äiti voi tehdä noin omille lapsilleen! Todella julmaa ja sydämetöntä. Ymmärrän toki että pienten lasten kanssa ei ole aina helppoa mutta sitten pitää jättää lapset tekemättä jos ei niitä jaksa hoitaa. Ja jos nyt käykin näin että niitä lapsia silti on niin sitten kun tuntuu todella siltä ettei enään jaksa ja alkaa hautoa jotain tuollaista niin aina parempiakin ratkaisuja löytyy! Kenelläkään ei ole oikeutta tuomaroida noin toisen ihmisen elämää!
      Olisi antanut mielummin vaikka adoptioon sitten...
      Lapsi raukoilla kun ei ollut mitään mahdollisuuksia pelastautua! Hirveää...tämä sattui sydämeeni!

• tulipalo

kuulin semmosen jutun,että äiti oisi käynnyt pyytännyt apua aikaisemmin sosiaalipuolelta saamatta sieltä apua ko. pulmaan? tämä on vain kuullopuhetta erään paikkakuntalaisen suusta voi ottaa varauksella.ihmettelin vaan kun,ei oo kirjoitelu oliko ennen ongelmia.

• tietoinen sossusta

Sosiaalipuolen apu voi olla joskus "kylmää kyytiä"..
        eli eivät ehdi auttamaan taikka sitten vain annetaan
        aika kuukausien päähän oli kyse mistä tahansa!!
        viranomaiset eivät aina ole kovin empaattisia. Ei ihme että ihmiset tekevät näitä pahimpia ratkaisuja

• epätoivo

oli kerran nuori mies joka haki apua, mutta ei sitä saanut...itsemurha auton pakokaasulla seurauksena. Mitä tähän tapaukseen tulee, äiti on joutunut epätoivoiseen tilanteeseen ja tehnyt ehkä teon, joka on kauhein mahdollinen...surmannut omat lapsensa, mutta odotetaan lisätodisteita, ennenkuin tuomitaan!

• mamik
        epätoivo kirjoitti:

oli kerran nuori mies joka haki apua, mutta ei sitä saanut...itsemurha auton pakokaasulla seurauksena. Mitä tähän tapaukseen tulee, äiti on joutunut epätoivoiseen tilanteeseen ja tehnyt ehkä teon, joka on kauhein mahdollinen...surmannut omat lapsensa, mutta odotetaan lisätodisteita, ennenkuin tuomitaan!

Niin ja muistaako kukaan ampumatapausta jossa äiti
        ampui pienet lapset sänkyynsä, isän ja viimeiseksi
        itsensä? taustalla oli velkahelvetti ja perimätoimistot/ulosotto jotka kiristivät tilannetta. Epätoivoisia ratkaisuja tekevät ihmiset totta mutta voi olla myös äidin viimeinen ajatus siitä ettei anna lasten kärsiä näistä sotkuista tulevaisuudessa. Yleensä äidit haluavat nimenomaan
        lapselleen parasta.

• Uskoton 10

Uskon, ettei äiti sytyttänyt sitä tulipaloa.Kytät
      haluaa vain saada kunniaa itselleen ja lavastavat syyttömän syylliseksi. Vrt: Nils Gustafson!

• Hama

Ei voi olla totta..Herää nyt hyvä ihminen tähän todellisuuteen ja unohda tuollaiset salaliittoteoriat yms. Maailma on täynnä julmureita. Poliisit osaavat asiansa, joten antakaamme heille työrauha.

• Kebil
        Hama kirjoitti:

Ei voi olla totta..Herää nyt hyvä ihminen tähän todellisuuteen ja unohda tuollaiset salaliittoteoriat yms. Maailma on täynnä julmureita. Poliisit osaavat asiansa, joten antakaamme heille työrauha.

Kuulehan poika! poliisit eivät ihan aina tee ammattimaisesti työtään eikä kukaan muukaan. Virheitä tehdään joka päivä usko tai älä..

• Hama
        Kebil kirjoitti:

Kuulehan poika! poliisit eivät ihan aina tee ammattimaisesti työtään eikä kukaan muukaan. Virheitä tehdään joka päivä usko tai älä..

Ensinnäkään en ole poika, vaan nainen ja toisekseen taidat olla harvinaisen naivi tapaus.

• osaatko
        Hama kirjoitti:

Ensinnäkään en ole poika, vaan nainen ja toisekseen taidat olla harvinaisen naivi tapaus.

kirjoittaa muuta kuin sanan naivi?

• sanna

Ootkohan sä kattonu liikaa elokuvia??? Että Suomalainen poliisi edes osais ketään lavastaa ja miks olis tälläsen asian lavastanu???

• kokemusta löytyy

Kytät on sikoja.
        Tarkoitus pyhittää keinot.

• Helena

Ettekö te nyt ymmärrä, että väkivalta ja muu rikollinen toiminta on nykyään iso trendi. Se on ollut ja tulee olemaan kasvavassa määrin. TV, lehdet ja pelit ym. ruokkii sitä lisää. Niin kuin uutisissakin sanotaan, että; ”Hyvää iltaa! ..Irakissa taas jälleen autopommi-isku”.

Asiaan..

Meidänkin kylällä asui ennen kaunis nuori nainen, joka tappoi ensin miehensä ja sitten lapsensa. Juttu oli iltalehdessä myös. Paineet kasvoivat niin, että piti tehdä jotain. Kyseinen henkilö kävi useilla keskustelupalstoilla keskustelua, niin kuin muutkin. Myös Suomi24 :lla.

Oliko se myös hänen hätähuutonsa?. Pattämisestä kirjoittamiseen täytyy olla jokin syy jos sitä keskustelupalstoilla haluaa mainostaa. Tuskin he itsekään sitä tietävät kun ovat niin muissa maailmoissa.

Ko. henkilö vaikutti silloin jo aika moraalittomalta ihmiseltä, joka ei halunnut ottaa vastuuta pettämisistään, eikä muista teoistaan. No se sitten istuu kakkua ja pitkään. Tytön vanhemmat, joutuivat muuttamaan kylältä vainoamisen ja muun juoruamisen takia pois kun heitä syytettiin huonosta kasvatuksesta ym.

Kyllä on kyllä Nykäsen Mattia ja Toni Halmettakin, sekä muita marakatteja, jotka tekevät mitä huvittaa aseilla ja puukoilla heiluen. On ne ihmiset sitten kansanedustajia, taikka huippu-urheilijoita, laulajia tai poliiseja, jotka tekevät pankkiryöstöjä. Sitä sattuu paremmissakin piireissä.

Eräs lehti kertoi taannoin nykyperheen elämästä, jossa mies kertoi; ” Että ei eihän se ole perheilta, eikä mikään jos puukko ei heilu ainakin kerran illassa ”.

Kaikista asioistakaan ei tietenkään puhuta. Mitä siis selkämme takana tapahtuu, sitä vain voimme arvailla.

Kummastelen sitä, että ihmiset tällaiseen tappamiseen ryhtyvät. Kyllä nyt asioihin pitäisi olla jokin muu ratkaisukeino kun lähteä tappamaan. Tässäkin tapauksessa. Miksi myöntää jotain sellaista mitä ei ole tehnyt. Tämä jo herättää kysymyksiä ihmisen todellisesta heikkoudesta, oli sitten tehnyt tai ei. No nyt sitä tutkitaan ja sitten hutkitaan.

Näilläkin pastoilla on tavattu näitä moraalittomia äitejä viimepäiviin asti. Eri persoonia.
      Kello käy, sitä tässä nyt odotellaan, että koska suuri kupla taas puhkeaa ja kenen psyyke pettää pahan kerran.

Laitan tähän loppuun löytämäni linkin, josta voitte käydä vetämässä johtopäätöksiä.
      Tässä hyvä esimerkki rakastavan ”Nyky -Äidin” moraalinen puoli. Totuuden tullessa esille, sitä lähdetään kääntelemään ja vääristelemään. Mielenkiintoista luettavaa kokonaisuudessaan.

Muuten tiedoksi! Näitäkin palstoja lukee muutkin kuin matti meikäläiset. Joten ihminen on erehtyväinen.

Rakastakaa ja muistakaa olla rehellisiä toisillenne..

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=500000000000010&posting=22000000007816149

• mother3

Et voi tietää kaikkeen ratkaisua. Varo vain ettei osu ja uppoa omalle kohdallesi kun elät noin sinisilmäisesti!

• JYKÄ
        mother3 kirjoitti:

Et voi tietää kaikkeen ratkaisua. Varo vain ettei osu ja uppoa omalle kohdallesi kun elät noin sinisilmäisesti!

Mikä tuossa oli sinisilmäisesti ajateltu?.

Kirjoitushan kertoi reilusti tapahtuneista asioista. Taitaa olla nyt taas joku "rivienvälistälukija" liikkeellä.
        Juttu oli mielestäni hyvä, palstan osuvimpia ja asiallisimpia.

Mikä olikaan tasosi?

• same fucking
        JYKÄ kirjoitti:

Mikä tuossa oli sinisilmäisesti ajateltu?.

Kirjoitushan kertoi reilusti tapahtuneista asioista. Taitaa olla nyt taas joku "rivienvälistälukija" liikkeellä.
        Juttu oli mielestäni hyvä, palstan osuvimpia ja asiallisimpia.

Mikä olikaan tasosi?

voi sitä leikkiä äiti Teresaa antamalla valaistusta asioihin kuten >joku muu ratkaisu pitäisi löytää kuin tappaminen< voi hyvät hyssykät. Noin ei kirjoita ihminen jolla on todella elämän kokemusta niin ylä-ja alamäessä! herää itse

• Helena
        mother3 kirjoitti:

Kerro sitten mitä minulle, sekä muille lukijoille, että mitä en tiedä ja mitä en ole kokenut jos kerta tiedät niin tarkkaan mitä olen tehnyt nämä vuodet?.

• pohjanoteeraus4
        Helena kirjoitti:

Kerro sitten mitä minulle, sekä muille lukijoille, että mitä en tiedä ja mitä en ole kokenut jos kerta tiedät niin tarkkaan mitä olen tehnyt nämä vuodet?.

lausumasi> täytyy olla muita keinoja/ratkaisuja<
        mitä se kertoo elämänkokemuksistasi? oletko itse ollut aivan pohjalla ja saanut AHAA elämyksen ja löytänyt ratkaisun kaikelle? ed.lausumasi kuvastaa sitä että olet käynyt tosiaan kaiken läpi.

Jos näin on asia niin voitko sitten antaa näitä
        hyviä ratkaisuja/keinoja niille jotka oikeasti käyvät läpi jotain niin hirveetä ennenkuin tapahtuu jotain niin traagista?

• Kari L
        same fucking kirjoitti:

voi sitä leikkiä äiti Teresaa antamalla valaistusta asioihin kuten >joku muu ratkaisu pitäisi löytää kuin tappaminen< voi hyvät hyssykät. Noin ei kirjoita ihminen jolla on todella elämän kokemusta niin ylä-ja alamäessä! herää itse

Sinähän sen parhaiten tiedät mikä on kirjoittajien elämänkokemus ja todellinen ajattelumaailma.

Mitästä lähin sinusta on selvännäkijä tullut?
        Käyppäs kuule hakemassa sieltä Hong Kong - Tavaratalosta kristallipallo ja turbiinirätti päähäsi ja rupea ennustajaksi. Voi sanoa, että asiakkaita saat odottaa ja pitkään.

Kyllä sä ja kans olet yks vätys.

Selvännäkijä voi kertoa nyt omat viisautensa lukijoille.

• opettele lukemaan vinosilmä
        Kari L kirjoitti:

Sinähän sen parhaiten tiedät mikä on kirjoittajien elämänkokemus ja todellinen ajattelumaailma.

Mitästä lähin sinusta on selvännäkijä tullut?
        Käyppäs kuule hakemassa sieltä Hong Kong - Tavaratalosta kristallipallo ja turbiinirätti päähäsi ja rupea ennustajaksi. Voi sanoa, että asiakkaita saat odottaa ja pitkään.

Kyllä sä ja kans olet yks vätys.

Selvännäkijä voi kertoa nyt omat viisautensa lukijoille.

missähän kohtaa puolustin tappamisen puolesta? käy koulu ja opettele lukemaan kiitos:)

• voi...
        opettele lukemaan vinosilmä kirjoitti:

missähän kohtaa puolustin tappamisen puolesta? käy koulu ja opettele lukemaan kiitos:)

Kun kerta olet itse koulusi käynyt, niin missä koulussa oppivelvollisuutesi suoritit. Ainakin minulle opetettiin äidinkielessä käyttämään isoja alkukirjaimia, sanojen taivutusta ja pilkkusääntöjä.
        Vaikeatahan kirjoitusta on tulkita oikein, jos se vilisee kirjoitusvirheitä.

• kirjoituksesi
        voi... kirjoitti:

Kun kerta olet itse koulusi käynyt, niin missä koulussa oppivelvollisuutesi suoritit. Ainakin minulle opetettiin äidinkielessä käyttämään isoja alkukirjaimia, sanojen taivutusta ja pilkkusääntöjä.

Takerrut yhteen pilkkuun etkä sen takia pysty tulkitsemaan?:D hah hah hah olet päivän paras vitsi"reps"

• T.R
        opettele lukemaan vinosilmä kirjoitti:

Aikuisten kieltä räkänokka!
        Kysyppäs vanhemmilta tai joltain viimaammalta tuon lauseen merkitystä mitä siteerasit edellisessä. Saat pitkät nokallesi.

Ei tainnut napero ymmärtää mitä tuo tarkoittaa. Oli vissiin liian vaikeata pienen pään ymmärtää.
        Kiva kun lähtee tänne huutelemaan. Taitaa olla jokin tarve lähteä vääristelemään toisten kirjoituksia. Onko jokin ongelma?

Tärkeitä kumminkin on että muut tietävät mitä ko. kirjoittaja tarkoitti. Se on taas lukijan oma vika jos ei ymmärrä suomea. Tässä taas huomattiin aikuisen ja lapsen välinen ero. Aina ei asioita ymmärretä.

Lukeminen ja ymmärtäminen ovat kaksi eri asiaa pilli-piipari. Mitenköhän se sinun koulu muuten on sujunut, kysyn vaan?

Takaisin kouluun mars, mars..

• Helena
        voi... kirjoitti:

Rakänokka kompastui ns. omiin kengännaihoihin.
        Hah.. Hah..

• räkänokka kakkonen
        T.R kirjoitti:

Aikuisten kieltä räkänokka!
        Kysyppäs vanhemmilta tai joltain viimaammalta tuon lauseen merkitystä mitä siteerasit edellisessä. Saat pitkät nokallesi.

Ei tainnut napero ymmärtää mitä tuo tarkoittaa. Oli vissiin liian vaikeata pienen pään ymmärtää.
        Kiva kun lähtee tänne huutelemaan. Taitaa olla jokin tarve lähteä vääristelemään toisten kirjoituksia. Onko jokin ongelma?

Tärkeitä kumminkin on että muut tietävät mitä ko. kirjoittaja tarkoitti. Se on taas lukijan oma vika jos ei ymmärrä suomea. Tässä taas huomattiin aikuisen ja lapsen välinen ero. Aina ei asioita ymmärretä.

Lukeminen ja ymmärtäminen ovat kaksi eri asiaa pilli-piipari. Mitenköhän se sinun koulu muuten on sujunut, kysyn vaan?

Takaisin kouluun mars, mars..

Ja sinä olet sitten räkänokka number one vastaus tyylistäsi päätellen. Ymmärrän ihan hyvin mitä luen mutta tulkita voi tekstiä ja myös sinä olet koulua käyneenä kai sitten lukenut ja osannut myös tulkita?
        Kritiikkiä on hyvä elämässä sietää vai?

Se mitä tekstistä tulkitsin ei jätä kyllä arvailun
        varaa. Turha kenenkään jeesustella ja antaa elämänohjeita jos omasta elämästä puuttuu ne huonotkin kokemukset ja ollaan elelty vain pilvilinnoissa.

• vaan sinä et osannut vastata
        Helena kirjoitti:

Rakänokka kompastui ns. omiin kengännaihoihin.
        Hah.. Hah..

Eikö olekin vaikea ensin kirjoittaa asioita tuosta vain ja sitten selventää tulkintaa??#reps# nauran katketakseni:)

• better
        Helena kirjoitti:

Eri asia on laiskuuttaan jättää isot kirjaimet tekstistä kuin kirjoittaa viisauksia sellaisille ihmisille jotka todella tarvitsevat apua. Ikävää että sinunlaisiasi on. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia!

• kipikapi

------sulle nauraa mieletön poppoo----

• 5kpl lukijoita
        pohjanoteeraus4 kirjoitti:

lausumasi> täytyy olla muita keinoja/ratkaisuja<
        mitä se kertoo elämänkokemuksistasi? oletko itse ollut aivan pohjalla ja saanut AHAA elämyksen ja löytänyt ratkaisun kaikelle? ed.lausumasi kuvastaa sitä että olet käynyt tosiaan kaiken läpi.

Jos näin on asia niin voitko sitten antaa näitä
        hyviä ratkaisuja/keinoja niille jotka oikeasti käyvät läpi jotain niin hirveetä ennenkuin tapahtuu jotain niin traagista?

Oli esitetty kaiketi kysymyksiä?

• T.R
        räkänokka kakkonen kirjoitti:

Ja sinä olet sitten räkänokka number one vastaus tyylistäsi päätellen. Ymmärrän ihan hyvin mitä luen mutta tulkita voi tekstiä ja myös sinä olet koulua käyneenä kai sitten lukenut ja osannut myös tulkita?
        Kritiikkiä on hyvä elämässä sietää vai?

Se mitä tekstistä tulkitsin ei jätä kyllä arvailun
        varaa. Turha kenenkään jeesustella ja antaa elämänohjeita jos omasta elämästä puuttuu ne huonotkin kokemukset ja ollaan elelty vain pilvilinnoissa.

Jep.. Kyllä on huonosti asiasi.

Jos et ymmärrä, niin et ymmärrä.
        Noh, Onko se kirjoittajan vika jos sinä et ymmärrä selkeätä viestin sisältöä.

Ymmärtäminen on liian vaikeaa joillekin.

Jatka sinä vaan tätä ketjua ihan itseksesi.
        Kyllä sinä vielä joskus aikuisena opit, toivottavasti.

• selvänä näkijä
        T.R kirjoitti:

Jep.. Kyllä on huonosti asiasi.

Jos et ymmärrä, niin et ymmärrä.
        Noh, Onko se kirjoittajan vika jos sinä et ymmärrä selkeätä viestin sisältöä.

Ymmärtäminen on liian vaikeaa joillekin.

Jatka sinä vaan tätä ketjua ihan itseksesi.
        Kyllä sinä vielä joskus aikuisena opit, toivottavasti.

Ei ole tod.huonosti asiani:)tietäisitpä vain niin
        kateellinen olisit. Aikuistua ei enää tarvitse luojan kiitos. Moni muukaan tuskin sietää sitä että
        tänne kirjoittelee joku äiti teresa ja antaa erittäin hyvää ohjeistusta tuossa "paketissa" noin niinkuin vaivihkaa! silmät päähän poika:D

• äiti kyllä--&gt;mutta ei äi...
        Helena kirjoitti:

--> tulkinnan varaa ei ole tekstilläsi. Piste!
        tule 20v.päästä neuvomaan miten kenenkin pitäisi
        elää ja auta ratkaisujen hakemisessa kun apua tar-
        vitaan.

• Raimo56
        kipikapi kirjoitti:

------sulle nauraa mieletön poppoo----

Taitaa nyt olla, niin, että nykynuoret eivät ymmärrä retorista, aikuisten välittämää tietoa. Mitenköhän mahtavat nuoret nykyään pärjätä siellä koulussa. Tuosta kirjoituksesta paistaa komiikka ja ajanhenki mitä kirjoittaja on halunnut korostaa erityisesti. Myös muuta kirjoitusta ei voi ymmärtää väärin, ellei sitä halua aivan tarkoituksella käännellä ja väännellä.

Itse tykkään lukea vastaavia mielenilmaisuja, koska ne tuovat perspektiiviä eri näkökulmiin. Projisoituminen on aivan liikaa joillekin.

Meillä päin on tapana sanoa. Syytön siihen olen jos keskustelukumppanin mielikuvat ja ajatukset ovat esiasteisia.

• Raimo57
        selvänä näkijä kirjoitti:

Ei ole tod.huonosti asiani:)tietäisitpä vain niin
        kateellinen olisit. Aikuistua ei enää tarvitse luojan kiitos. Moni muukaan tuskin sietää sitä että
        tänne kirjoittelee joku äiti teresa ja antaa erittäin hyvää ohjeistusta tuossa "paketissa" noin niinkuin vaivihkaa! silmät päähän poika:D

Katsos kun aina ei voi voittaa.

Hyvän ja selkeän kirjoituksen nimimerkki Helena kirjoitti ja sitä asiaa ymmärtämättömät haluavat sitä vähätellä ja provosoida.
        Kiitos kirjoittajalle. Kirjoitus on tehnyt tehtävänsä, koska on saanut näinkin paljon huomiota. Tästä se keskustelu alkaa.

• Raimo57
        äiti kyllä--&gt;mutta ei äi... kirjoitti:

--> tulkinnan varaa ei ole tekstilläsi. Piste!
        tule 20v.päästä neuvomaan miten kenenkin pitäisi
        elää ja auta ratkaisujen hakemisessa kun apua tar-
        vitaan.

Taitaa nyt olla, niin, että nykynuoret eivät ymmärrä retorista, aikuisten välittämää tietoa. Mitenköhän mahtavat nuoret nykyään pärjätä siellä koulussa. Tuosta kirjoituksesta paistaa komiikka ja ajanhenki mitä kirjoittaja on halunnut korostaa erityisesti. Myös muuta kirjoitusta ei voi ymmärtää väärin, ellei sitä halua aivan tarkoituksella käännellä ja väännellä.

Itse tykkään lukea vastaavia mielenilmaisuja, koska ne tuovat perspektiiviä eri näkökulmiin. Projisoituminen on aivan liikaa joillekin.

Meillä päin on tapana sanoa. Syytön siihen olen jos keskustelukumppanin mielikuvat ja ajatukset ovat esiasteisia.

• tieto tosiaan lisää tuskaa
        Raimo57 kirjoitti:

Katsos kun aina ei voi voittaa.

Hyvän ja selkeän kirjoituksen nimimerkki Helena kirjoitti ja sitä asiaa ymmärtämättömät haluavat sitä vähätellä ja provosoida.
        Kiitos kirjoittajalle. Kirjoitus on tehnyt tehtävänsä, koska on saanut näinkin paljon huomiota. Tästä se keskustelu alkaa.

Helenalla kaiketi muuten asiallinen teksti mutta hänen täytyisi myös pystyy vastaamaan kirjoituksestaan tulleisiin kysymyksiin. Kukaan ei voi leikkiä äiti Teresaa palstalla ja varsinkaan jos aiheesta ei kokemusta eikä muutenkaan kovia koskaan kokenut.

• siippa
        Raimo57 kirjoitti:

Sinun aikanasi koulussa ei kaiketi tullut vielä kaikkia oppisääntöjä luulisin. Mitä epäselkeetä on
        tulkita kirjoituksessa olevaa kohtaa? taisin sittenkin osua arkaan:)! p.s en ole kovin nuori minäkään

• äiti

luulen,että sytytti, mutta täytyy ymmärtää,että tämä on todella äärinmäinen teko. äiti ei ole nähnyt muuta ulospääsyä ongelmistaan, kaikki on kaatunut niskaan. en tietenkään hyväksy tekoa, mutta ymmärän että näinkin voi käydä jos apua ei mistään heru. äidillähän oli pahoja taloudellisia ongelmia ja mitä on sosiaalitoimisto tehnyt? auttanut vai. no enpä oikein usko. tälläiset tapaukset lisääntyvät jollei sosiaalityöntekijöitä kouluteta muuhunkin kuin lukemaan kirjoista miten missäkin kriisissä pitäisi toimia. kosketusta oikeaan elämään ja ongelmiin he tarvitsevat kokemusta.

• toinen äiti

Ei ole tietenkään hyväksyttävä teko mutta tosiasia
        on se että sossut yms. viranomaiset voivat viedä
        ihmisen erittäin ahtaalle jolloin järki alkaa
        sumeta kun auttamista ja ymmärrystä ei löydy.
        Kenenkään on turha tuomita ellei elämästä sen ver-
        ran ole kokemusta että tod.ahdinkoon voi joutua!!

• Hama
        toinen äiti kirjoitti:

Ei ole tietenkään hyväksyttävä teko mutta tosiasia
        on se että sossut yms. viranomaiset voivat viedä
        ihmisen erittäin ahtaalle jolloin järki alkaa
        sumeta kun auttamista ja ymmärrystä ei löydy.
        Kenenkään on turha tuomita ellei elämästä sen ver-
        ran ole kokemusta että tod.ahdinkoon voi joutua!!

Ei sosiaalitoimisto ketään ihmistä ahdinkoon vie. Kyllä se on ihminen itse. Sosiaalitoimistossa on lakiin perustuvat säädökset ja ohjeistukset siitä, kenelle maksetaan ja millä perustein. Jos siitä ruvetaan lipsumaan, niin kaaoshan siitä syntyisi.

• pippuri

SYYLLINEN!!!!

EI KUKAAN LAPSENSA MENETTÄNYT ÄITI KÄYTTÄYDY
      NOIN KYLMÄSTI JA VARSINKIN KUN LAPSET KUOLIVAT TODELLA JULMALLA TAVALLA JA ELÄMÄNSÄ ALUSSA.
      JOS OLTAISIIN YHDYSVALLOISSA KUOLEMAN TUOMIO TULISI HETI. VIHAA JA INHOA TUNNEN NOIN KYLMÄÄ JA BRUTAALIA IHMISTÄ KOHTAAN ON SE KUMMA ET TOISET JOTKA HALUAISI ÄIDIKSI EI SAA LAPSIA JA SIT TOLLAISELLE PSYKOPAATILLE NIITÄ OLI SIUNAANTUNUT KAKSI. JOS TOI JUMALA OIS OIKEESTI OLEMASSA EI TÄLLÄISIA TAPAHTUISI. ELINKAUTISEEN VAIN EIKÄ MIHINKÄÄN MIELENTILA TUTKIMUKSEEN!!!!!

• äippä10

Hyville ihmisille lapsia siunaantuukin mutta julma maailma ja byrokratian rattaat sekoittavat mielen
        ja tämä on fakta.

• .....
        äippä10 kirjoitti:

Hyville ihmisille lapsia siunaantuukin mutta julma maailma ja byrokratian rattaat sekoittavat mielen
        ja tämä on fakta.

Eli siis yhteiskunta on syyllinen? Voi kiesus, miten nykyään ihmiset syyttää yhteikuntaa kaikesta. Jokainen aikuinen ihminen tekee itsenäisesti omat ratkaisunsa. Valitsee opiskeleeko vai ei, elääkö lakeja noudattaen, tekeekö lapsia vai ei, tappaako lapsensa vai ei.

Yhteikuntaa on turha syyllistää, jos ihmiset eivät kestä elämää tai tekevät vääriä ratkaisuja. Yhteiskunnan säännöt on luotu siksi, että vallitsevassa elämänmenossa olisi joku tolkku. Ei yhteiskunta ole velkaa yhdellekkään ihmiselle yhtään mitään. On täysin yhteiskunnan ja byrokratian hyväntahtoisuutta ja ahkeruutta, että yleensä jotain etuuksia kansalaisilla on haettavana ja saatavana.

Jos suomessa on about 5 miljoonaa ihmistä ja muutama tuhat sosiaalivirkailijaa yms. tahoa - niin miten ihmeessä niillä muka aika riittäisi joka ressukan ja välistäputoajan paapomiseen. Ja koska sossutäditkin ovat inhimillisiä, oikeita ajattelevia ihmisiä, sattuu heillekin joskus virhearviointeja. Ja uskoisin myös, että useimpiin virhearviointeihin vaikuttaa myös asiakkaiden antamat virheelliset lausunnot ja asioiden liioittelut. Vakiasiakkaat(alkoholistit, lusmut yms. vastuunkantamisen välttelijät) työllistävät sossuja aivan valtavasti. Eri asia onkin sitten vanhukset ja muut, jotka ovat jo kantaneet kortensa kekoon, auttaneet yhteiskuntaa omalla työpanoksellaan. Heidän kohdalla on reilua, että annetaan jotain takaisinkin. Heidän maksamilla veroillaan tätä yhteiskuntaa pyöritetään.

Eli turhaa vinkua sossun ja maailman julmuudesta. Jokainen on vastuussa omista tekemisistään, ja jos äiti kerta tappoi lapsensa, se on hänen ratkaisunsa. Ei yhteiskunnan.

• Hama

Tuohon ei ole mitään lisättävää. Piste!

• suurimmaksi osin
        ..... kirjoitti:

Eli siis yhteiskunta on syyllinen? Voi kiesus, miten nykyään ihmiset syyttää yhteikuntaa kaikesta. Jokainen aikuinen ihminen tekee itsenäisesti omat ratkaisunsa. Valitsee opiskeleeko vai ei, elääkö lakeja noudattaen, tekeekö lapsia vai ei, tappaako lapsensa vai ei.

Yhteikuntaa on turha syyllistää, jos ihmiset eivät kestä elämää tai tekevät vääriä ratkaisuja. Yhteiskunnan säännöt on luotu siksi, että vallitsevassa elämänmenossa olisi joku tolkku. Ei yhteiskunta ole velkaa yhdellekkään ihmiselle yhtään mitään. On täysin yhteiskunnan ja byrokratian hyväntahtoisuutta ja ahkeruutta, että yleensä jotain etuuksia kansalaisilla on haettavana ja saatavana.

Jos suomessa on about 5 miljoonaa ihmistä ja muutama tuhat sosiaalivirkailijaa yms. tahoa - niin miten ihmeessä niillä muka aika riittäisi joka ressukan ja välistäputoajan paapomiseen. Ja koska sossutäditkin ovat inhimillisiä, oikeita ajattelevia ihmisiä, sattuu heillekin joskus virhearviointeja. Ja uskoisin myös, että useimpiin virhearviointeihin vaikuttaa myös asiakkaiden antamat virheelliset lausunnot ja asioiden liioittelut. Vakiasiakkaat(alkoholistit, lusmut yms. vastuunkantamisen välttelijät) työllistävät sossuja aivan valtavasti. Eri asia onkin sitten vanhukset ja muut, jotka ovat jo kantaneet kortensa kekoon, auttaneet yhteiskuntaa omalla työpanoksellaan. Heidän kohdalla on reilua, että annetaan jotain takaisinkin. Heidän maksamilla veroillaan tätä yhteiskuntaa pyöritetään.

Eli turhaa vinkua sossun ja maailman julmuudesta. Jokainen on vastuussa omista tekemisistään, ja jos äiti kerta tappoi lapsensa, se on hänen ratkaisunsa. Ei yhteiskunnan.

Yhteiskunnassa todella on paljon vikaa jos sitä todella seuraa. Sosiaalihuollon mielestä he tekevät pikkuvirheitä mutta todellisuudessa nämä ovat helvetin isoja virheitä. Elikä turhaan sinä puolustat yhteiskuntaa jos olet tuurilla eläjä.

• äityli
        Hama kirjoitti:

Tuohon ei ole mitään lisättävää. Piste!

Te kuljette elämänne ohi laput silmillä niinkuin ravihevoset. Kaikki niin mustavalkoista, hävetkää aikuiset.

• ....
        suurimmaksi osin kirjoitti:

Yhteiskunnassa todella on paljon vikaa jos sitä todella seuraa. Sosiaalihuollon mielestä he tekevät pikkuvirheitä mutta todellisuudessa nämä ovat helvetin isoja virheitä. Elikä turhaan sinä puolustat yhteiskuntaa jos olet tuurilla eläjä.

Lopetetaan siis koko sosiaalitoimi? Kun eivät tee muuta kuin "helvetin isoja virheitä."

Itse seuraan myös ammattini puolesta sossun työskentelyä, ja kyllä minulle on välittynyt sellainen kuva, että parhaansa he tekevät. Oletko itse ammatissasi täysin erehtymätön? Kaikki meistä tekevät virheitä, mutta vain surkeimmat yksilöt syyttävät yhteiskuntaa.

Ja tottakai yhteiskunnassa on vikansa. Ei kai tässä missään paratiisissa kukaan luullutkaan elävänsä.

Itse valitettavasti tunnen muutamia tapauksia, jotka eivät edes halua itse kantaa vastuuta omasta hyvinvoinnistaan - haetaan vain sossulta rahaa tekaistuilla argumenteilla. Töissä ei viihdytä, kun ei jaksa. Elämän pitäisi olla yhtä juhlaa ja ilonpitoa....

Kuinka pitkälle yhteiskunnan paapomisen pitäisi mennä? Onko sosiaalitoimi yms.tahot vastuussa ihmisen elämästä?
        Yhteiskuntako se kaataa viinaa kurkusta alas, tykittää huumeita suoneen, kehoittaa jättämään asiat hoitamatta? Sekö pakottaa miehen/naisen pahoinpitelemään kumppaniaan ja lapsiaan?

Perintötekijöitähän voi myös aina syyttää - mutta tieteellistä todistusta niiiden vaikutuksista ei kauheasti ole. Tosin esim. skitsofrenian ja muiden mielisairauksien todetaan esiintyvän suvuittain.

Kyse ei ole tuurilla seilaamisesta, vaan valinnoista ja vastuunkantamisesta. Jos esim. ei ole valmis kantamaan vanhemmuuden vastuuta, niin miksi sitten tehdä niitä lapsia? Ehkäisypillereitä on saanut 60-luvulta alkaen, kondoomeja on myyty vielä kauemmin. On myös mahdollista käyttää muita joko hormonaalisia tai ei-hormonaalisia ehkäisykeinoja. Raskaudenkeskeytys ja katumuspillerit ovat yksi vaihtoehto.

• ammattilainen
        .... kirjoitti:

Lopetetaan siis koko sosiaalitoimi? Kun eivät tee muuta kuin "helvetin isoja virheitä."

Itse seuraan myös ammattini puolesta sossun työskentelyä, ja kyllä minulle on välittynyt sellainen kuva, että parhaansa he tekevät. Oletko itse ammatissasi täysin erehtymätön? Kaikki meistä tekevät virheitä, mutta vain surkeimmat yksilöt syyttävät yhteiskuntaa.

Ja tottakai yhteiskunnassa on vikansa. Ei kai tässä missään paratiisissa kukaan luullutkaan elävänsä.

Itse valitettavasti tunnen muutamia tapauksia, jotka eivät edes halua itse kantaa vastuuta omasta hyvinvoinnistaan - haetaan vain sossulta rahaa tekaistuilla argumenteilla. Töissä ei viihdytä, kun ei jaksa. Elämän pitäisi olla yhtä juhlaa ja ilonpitoa....

Kuinka pitkälle yhteiskunnan paapomisen pitäisi mennä? Onko sosiaalitoimi yms.tahot vastuussa ihmisen elämästä?
        Yhteiskuntako se kaataa viinaa kurkusta alas, tykittää huumeita suoneen, kehoittaa jättämään asiat hoitamatta? Sekö pakottaa miehen/naisen pahoinpitelemään kumppaniaan ja lapsiaan?

Perintötekijöitähän voi myös aina syyttää - mutta tieteellistä todistusta niiiden vaikutuksista ei kauheasti ole. Tosin esim. skitsofrenian ja muiden mielisairauksien todetaan esiintyvän suvuittain.

Kyse ei ole tuurilla seilaamisesta, vaan valinnoista ja vastuunkantamisesta. Jos esim. ei ole valmis kantamaan vanhemmuuden vastuuta, niin miksi sitten tehdä niitä lapsia? Ehkäisypillereitä on saanut 60-luvulta alkaen, kondoomeja on myyty vielä kauemmin. On myös mahdollista käyttää muita joko hormonaalisia tai ei-hormonaalisia ehkäisykeinoja. Raskaudenkeskeytys ja katumuspillerit ovat yksi vaihtoehto.

On hiukan eri asia tehdä virhe esim. varastotyössä
        eli vaikka pakata vehnäjauhojen sijaan riisiä ja
        saada siitä virhe raporttiin kuin että sosiaali-
        tantta näpyttelee väärän tilinumeron ja korvaukset
        joutuvat väärälle henkilölle.

• hissu

KAMLALAA tapattaa lapset joko omankäden kautta tai jonkun toisen.Olisi antanut lapset pois sillä suomessa on paljon hyviä koteja johon lapset olisi voinut sijoittaa ja olisi äiti päässy rilluttelemaan.Lapset ei ole mitään pahaa tehneet ja tuskin itse ovat tulipaloa sytyttäneet.Toivottavasti kun äiti todetaan syylliseksi palaa siellä missä kaikki pahantekijät toivotetaan HELVETTIIN!

• eräs äiti

asia-ja aihetodisteita ja päättää sen mukaan. Eli mamma menee mielentilatutkimukseen. Faktisesti lukiessani lehdestä epäilen, että hän sen on tehnyt, vaikka toivonkin että ei. Meistä monet luovat mielikuvat median antamana, joten emme voi olla varmoja, mikä on totuus. Media kuitenkin lisää myytävyyttä sillä, että kirjoitetaan dramatisoiden tosiasioita mukaillen, joten ennenkuin tuomitaan täysin, odotellaan mikä on oikeuden päätös.

Itse kun ajattelen omia lapsiani ja mietin sitä, pystyisinkö sellaista tekemään, niin kyllä tuloksena on se, että en omia enkä muita pystyisi satuttamaan kuin siinä tapauksessa, että mielentilani järkkyisi niin paljon, etten enää hallitsisi omia toimiani.

• edam80

Mun mielestä on aika julmaa tällä tavoin "keskustella" ihmisestä, jota ei tunneta. Mikäli äiti on teon takana, on hän ollut jo pitkään avun tarpeessa ja ilmeisesti on mennyt niin loppuun (kun ei ole apua saanut), että on voinut tuollaisen teon tehdä. Mutta luultavasti hän ei enää edes tajua mitä on tehnyt, jos voi niin pahoin.

Mun mielestä on todella ÄRSYTTÄVÄÄ ja kakkamaista puida mediassa muiden ihmisten elämää ja syytää heille kakkaa niskaan. Esim. Vanhanen ja Karpela, Prinsessa Diana on varmaan saanut kärsiä pahiten....

Olisi fiksumpaa aloittaa julkinen keskustelu vaikkapa siitä mitä voitaisi tehdä tällaisten tragedioden ennaltaestämiseksi! Ja Suomessahan voidaan tosi huonosti, ainakin sellaisen kuvan saa kun lukee iltapäivälehtien otsikoita.

• fiksumpi

voi idiootit palstalaiset..tuon edellisen kirjoituksen viesti oli oikeasti todella viisasta mutta tuskin monikaan ymmärtää muuta tehdä kuin tehdä syylliseksi tuntematonta naista. Fakta on se että yhteiskunta ei auttanut tätä äitiä kun tarve olisi ollut. Aikaa kului ja seurauksena tämä! yhteiskunta apu sucks. Yhteiskunta oli murhaaja!

• Fiikus oon
        fiksumpi kirjoitti:

voi idiootit palstalaiset..tuon edellisen kirjoituksen viesti oli oikeasti todella viisasta mutta tuskin monikaan ymmärtää muuta tehdä kuin tehdä syylliseksi tuntematonta naista. Fakta on se että yhteiskunta ei auttanut tätä äitiä kun tarve olisi ollut. Aikaa kului ja seurauksena tämä! yhteiskunta apu sucks. Yhteiskunta oli murhaaja!

Mä olen juoppo ja sekin on yhteiskunnan syy.

• retku
        Fiikus oon kirjoitti:

Mä olen juoppo ja sekin on yhteiskunnan syy.

skooooooooooool

• Laku

Varmasti sytytti sen tulipalon. Ihan varmana! Jos kerta se itse vaan kiistää yksinään, niin varmasti se murhasi itse lapsensa. Tosi hirveä nainen! Ja niin monta lasta niin nuorena!

• nainen

Kylläpä täällä on nurkkakuntaista porukkaa.
      Ollaan valmiita tuomitsemaan toinen ihminen iltapäivälehtien juttujen perusteella. Vaikka ihminen olisikin syyllinen tuohon tekoon, hän on selvästi sairas. Hän itse on luultavasti joutunut lapsena kasvamaan huonoissa oloissa, ehkä hän on saanut kokea kauheuksia. Mistä me sen tiedämme. Mistä me tiedämme kuinka hän on yrittänyt. On typerää tuomita toinen ihminen tietämättä asioiden oikeaa laitaa. Ja sairas ihminen on sairas, se täytyy aina muistaa.
      Hurskastelevia juttuja äideiltä, jotka nähtävästi yrittävät sanoa samalla, että ovat niin niin hyviä äitejä. Ummistetaan silmät omilta ongelmista ja osoitetaan syyttävästi toisia.
      Olen itsekin äiti ja kauhealta se tuntuu ajatus siitä, että lapsensa tappaisi. Mutta se on kyllä todella epätoivoinen teko, äärimmäinen teko, en usko, että kukaan terve ihminen sellaisen tekisi.
      Joten ei tuomita sittenkään, jos selviää, että hän on syyllinen, hän kyllä on rangastuksensa saanut ja oikeuslaitos pitää lopusta huolta.

• Voisi sanoa

Tämä on ilmiönä uudenlainen Anna Seunala-syndrooma.

• - ERIK -

• nainen
        - ERIK - kirjoitti:

Niin on, katsos peiliin!
        No mitä sieltä löytyikään?

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=123&conference=4500000000000476&posting=22000000007981807

Kaikki ei ajattele todellakaan samoin.

Täytyy sanoa, etten tunne asiaa, muuta kuin tuon, mitä luin ja olen kuullut. Iltapäivälehtiä en edes lue.
        Luulen kuitenkin, että taparikolliset ovat eri asia. Enemmänkin yritin ottaa kantaa siihen, että tuomitaan tietämättä, suurella äänellä. Olen todella sitä mieltä, että tuollainen teko on äärimmäinen, sitä ei terve ihminen tee, jotain on pielessä. En tiedä sitten, onko minun käsitykseni terveestä sama kuin niillä, jotka tutkivat ihmisen mielentilaa.
        Tuskin.

Miksi minun pitäisi katsoa peiliin, kyllä se peili sen kestää ja minäkin. Sieltä löytyy naimisissa oleva kahden lapsen äiti, työssäkäyvä, tällä hetkellä sairaslomalla oleva niiskunenä, joka yrittää selvitä tästä elämästä suhtkoht kunnialla. Olen ihmisläheinen, yritän aina ymmärtää, no rajansa silläkin tietysti on. Lapset ovat erityisen tärkeitä minulle, kaikki lapset, mutta se ei silti merkitse sitä, ettenkö ymmärrä ihmistä, joka tekee jotain epätoivoista tai joka on muuten ajautunut elämässään väärille urille. En usko, että kukaan siellä väärillä urilla mielellään on.. ja voi olla, että sinne joutumiseen on syynsä. Niitä syitä me ulkopuoliset emme useinkaan tiedä.

Että sellaista löytyi.. ja paljon muutakin.

Mukavaa päivänjatkoa Erikille :)

• ????????
        nainen kirjoitti:

Täytyy sanoa, etten tunne asiaa, muuta kuin tuon, mitä luin ja olen kuullut. Iltapäivälehtiä en edes lue.
        Luulen kuitenkin, että taparikolliset ovat eri asia. Enemmänkin yritin ottaa kantaa siihen, että tuomitaan tietämättä, suurella äänellä. Olen todella sitä mieltä, että tuollainen teko on äärimmäinen, sitä ei terve ihminen tee, jotain on pielessä. En tiedä sitten, onko minun käsitykseni terveestä sama kuin niillä, jotka tutkivat ihmisen mielentilaa.
        Tuskin.

Miksi minun pitäisi katsoa peiliin, kyllä se peili sen kestää ja minäkin. Sieltä löytyy naimisissa oleva kahden lapsen äiti, työssäkäyvä, tällä hetkellä sairaslomalla oleva niiskunenä, joka yrittää selvitä tästä elämästä suhtkoht kunnialla. Olen ihmisläheinen, yritän aina ymmärtää, no rajansa silläkin tietysti on. Lapset ovat erityisen tärkeitä minulle, kaikki lapset, mutta se ei silti merkitse sitä, ettenkö ymmärrä ihmistä, joka tekee jotain epätoivoista tai joka on muuten ajautunut elämässään väärille urille. En usko, että kukaan siellä väärillä urilla mielellään on.. ja voi olla, että sinne joutumiseen on syynsä. Niitä syitä me ulkopuoliset emme useinkaan tiedä.

Että sellaista löytyi.. ja paljon muutakin.

Mukavaa päivänjatkoa Erikille :)

Kirjoitit, että ymmärrät ihmistä, joka tekee jotain epätoivoista ,kuten TAPPAA omat lapsensa. Minä en ymmärrä. Voin yrittää, mutta silti en ymmärrä, miten joku voi toimia noin.

Ko. ihminen lienee vakavasti sairas, mutta silti...

Lopuksi ei voi taas kuin ihmetellä miksi kaiken maailman kelvottomat otukset saavat lapsia jopa vahingossa ja aktiivisesti niitä tuottavat. Lakialoite: Lapsenteon alaikärajaksi 26-v ja pakollinen psukologinen testaus.

• niinpäs
        ???????? kirjoitti:

Kirjoitit, että ymmärrät ihmistä, joka tekee jotain epätoivoista ,kuten TAPPAA omat lapsensa. Minä en ymmärrä. Voin yrittää, mutta silti en ymmärrä, miten joku voi toimia noin.

Ko. ihminen lienee vakavasti sairas, mutta silti...

Lopuksi ei voi taas kuin ihmetellä miksi kaiken maailman kelvottomat otukset saavat lapsia jopa vahingossa ja aktiivisesti niitä tuottavat. Lakialoite: Lapsenteon alaikärajaksi 26-v ja pakollinen psukologinen testaus.

sinä et ainakaan ole realisti .. sori

• Kahden lapsen äiti

Olen varma, että lasten äiti teki teon tahallaan ja täydessä ymmärryksessä. Jo silloin kun tämä tapahtui, sanoin miehelleni, että tahallaan tehty. Kukaan äiti ei jättäisi lapsiaan palavaan taloon. En ainakaan minä. Yrittäisin lapseni saada turvaan, vaikka itseltäni menisi henki.

• syytön

Suomen poliisi on paitsi suunnaton varas,niin erittäin epäkelpo hoitamaan mitään. Asia on vain niin, kun ne ääliöt ei löydä syytä tekevät syyllisen kenestä hyvän.
      Helvetinmoisia varkaita,minulta varastivat ammattivälineet autosta,eikä varmasti ollut mitään syytä viedä. Älkää koskaan luottako suomen poliisiisiin tai oikeuslaitokseen,pelkkiä pellejä kaikki.

• minä täällä

Taas jälleen yksi hirvittävä osoitus siitä, että lapsia syntyy aina väärille ihmisille, niille jotka eivät osaa hoitaa ja kasvattaa niitä kunnolla ja jotka eivät ole ollenkaan sopivia vanhemmiksi. Sellaisilta ihmisíltä tulisi viattomat lapset ottaa ajoissa pois!

• ei ainakaan

tee sinustakaan hyvää äitiä

• kirjoitat

.. jaa, että lapsia syntyy aina väärille ihmisille..
        Tuo kirjoituksesiko on osoitus siitä, että olisit muita parempi vanhemmaksi..
        Ehkäpä juuri tuon ajatuksen takia et ole yhtään parempi kuin muutkaan, päinvastoin.. sori vaan.

• minä täältä kans

Juu, lapsia syntyy kaikenlaisille ihmisille ja kaikenlaisiin olosuhteisiin. Monta kertaa lastensuojelutyöntekijöitä syljetään päin naamaa, mutta jos heitä ei olisi, niin tämänkaltaisia tarinoita olisi enemmän kun vanhempi väsyy lasten mukanaan tuomaan työmäärään ja vastuuseen.Suomessa aika hyvin tukipisteitä vanhemmille, kunpa tarjolla oleva apu tavoittaisi ongelmaiset vanhemmat tehokkaasti! Ettei tilanne kärjistyisi näin traagiseksi, joilloin monen elämä tuhoutuu lopullisesti.

• Nitsku
        minä täältä kans kirjoitti:

Juu, lapsia syntyy kaikenlaisille ihmisille ja kaikenlaisiin olosuhteisiin. Monta kertaa lastensuojelutyöntekijöitä syljetään päin naamaa, mutta jos heitä ei olisi, niin tämänkaltaisia tarinoita olisi enemmän kun vanhempi väsyy lasten mukanaan tuomaan työmäärään ja vastuuseen.Suomessa aika hyvin tukipisteitä vanhemmille, kunpa tarjolla oleva apu tavoittaisi ongelmaiset vanhemmat tehokkaasti! Ettei tilanne kärjistyisi näin traagiseksi, joilloin monen elämä tuhoutuu lopullisesti.

Olen aivan samoilla linjoilla kanssasi. Ilman lastensuojelutyöntekijöitä olisimme todellisessa pulassa. He tekevät erittäin arvostettavaa työtä, jossa harvoin kohtaavat onnellisia tapauksia. He näkevät jokapäiväisessä työssään meidän muiden ihmisten varjopuolet, sen kuinka väärin voi äiti/isä lapsiaan kohdella, kylmästi ja välinpitämättömästi, vain omaetu tavoitteena. Nostankin hattua kaikille heille, jotka "pelastavat" pienet ja isommatkin lapset kurjista oloista ja antavat heille sen onnellisen lapsuuden joka kuuluu meidän jokaisen perusoikeuksiin.

Ja tiedän kyllä, jokainen lapsi rakastaa vanhempiaan, olivatpa he sitten millaisia tahansa. Ja kun heidät erotetaan vanhemmistaan, tuntuu se varmasti erittäin pahalta ja jättää jälkensä lapseen. Mutta pitkällä aikavälillä ajateltuna, on se paras, ainoa oikea vaihtoehto. Ja eihän huostaanotto aina ole lopullinen. Jotkut vanhemmat tajuavat tekojensa vääryydet ja ottavat uuden suunnan elämälleen ja saavatkin lapsensa takaisin.

Olisihan se upeaa jos huostaanottoja ei tarvitsisi tehdä, että kaikki saisivat oman osansa onnesta. Mutta niin kauan kun niitä tarvitsee tehdä, nostetaan hattua maamme sosiaalityöntekijöille. He jaksamisellaan ovat mielestäni tämän päivän sankareita.

• siina

Naiset varmasti hankkivat ja ovat aina hankkineet lapsia mitä oudoimmista syistä, suurin osa sentään ns.normaaleista syistä. Paljon on näitä omaisuuteen, miehen "sitomiseen" yms. perustuvia syitä.
        Minäkin hoidan omieni lisäksi kahta lasta, jotka varmasti on hankittu em.syistä isän mielipidettä kysymättä..."näitä unohdin vaihdattaa kierukan"-lapsia ja nyt, kun syitä ei enää ole eli taloudellinen hyväksikäyttö ei enää toimi, niin kýseinen äiti ei ole mitenkään yhteydessä lapsiinsa ja kyseessä on suhteellisen pienet lapset. Eli melko varmasti nämäkin lapset voisivat kokea vaikka minkälaisen kohtalon biologisen äitinsä hoivissa...isompi sanoi menevänsä mieluummin auton alle kuin edes käymään äitinsä luona...naisia on joka lähtöön, on aina ollut ja tulee aina olemaan...Ai niin, nämä kertomani lapset eivät ole ainoita lapsia ko.äidillä, jotka ovat pysyvästi "unohtuneet" isälle...
        Tosi on, että olisi hyvä jos jollain tapaa voisi kontrolloida ihmisten lisääntymistä tai viimeistään ensimmäisen lapsen jälkeen joku taho selvittäisi kykyä selvitä vanhempana ja kasvattajana, ehkä muutama räikein juttu jäisi sillä tavalla pois.

• :))
        siina kirjoitti:

Naiset varmasti hankkivat ja ovat aina hankkineet lapsia mitä oudoimmista syistä, suurin osa sentään ns.normaaleista syistä. Paljon on näitä omaisuuteen, miehen "sitomiseen" yms. perustuvia syitä.
        Minäkin hoidan omieni lisäksi kahta lasta, jotka varmasti on hankittu em.syistä isän mielipidettä kysymättä..."näitä unohdin vaihdattaa kierukan"-lapsia ja nyt, kun syitä ei enää ole eli taloudellinen hyväksikäyttö ei enää toimi, niin kýseinen äiti ei ole mitenkään yhteydessä lapsiinsa ja kyseessä on suhteellisen pienet lapset. Eli melko varmasti nämäkin lapset voisivat kokea vaikka minkälaisen kohtalon biologisen äitinsä hoivissa...isompi sanoi menevänsä mieluummin auton alle kuin edes käymään äitinsä luona...naisia on joka lähtöön, on aina ollut ja tulee aina olemaan...Ai niin, nämä kertomani lapset eivät ole ainoita lapsia ko.äidillä, jotka ovat pysyvästi "unohtuneet" isälle...
        Tosi on, että olisi hyvä jos jollain tapaa voisi kontrolloida ihmisten lisääntymistä tai viimeistään ensimmäisen lapsen jälkeen joku taho selvittäisi kykyä selvitä vanhempana ja kasvattajana, ehkä muutama räikein juttu jäisi sillä tavalla pois.

En ota kantaa tuohon alkuosaan jutustasi. Mutta
        tuo loppu oli jo todella typerää.. mietipäs vähän; kontrolloida ihmisten lisääntymistä ??? ja mitenkähän se sopisi tähän yhteiskuntaamme, yksilönvapauteen ja ihmisoikeuksiin ja mitenkähän se toimisi käytännössä??? Muutaman räikeän jutun takiako esimerkiksi sinäkin kävisit jonkun perhesuunnittelijan luona tekemässä selkoa lapsentekomahdollisuuksistasi..ja naisetko vain.. vähän niinkuin Kiinassa...

• juliantotuudet23

kyllä uskon että,äiti on sen takana,hän sytytti ja tappoi lapsensa mutta syy on siinä että hän ei ollut täysissä järjissään...
      on siinä mielessä liian myöhäistä tehdä mielitila tutkimus,koska siitä on kumminkin tovi aikaa kun tuo yapahtui joten nyt äidillä on vain koettelemus kestää tekonsa!!!

• näin on

Voin jo nyt lyödä vetoa, että tuomio tulee. Ja syystä tuleekin! Jos oma asenne on jo kotona opittu yhteiskunta- ja poliisivastaiseksi niin sietää saadakin rangaistus kovimman päälle. Sitten onkin hyvä murhata säälimättä omat lapsensa, juoda pullo viinaa ja syyttää poliisia ja muita viranomaisia kaikesta. Todellinen yhteiskunnan toivo.

Ja katumuksen puute se pahinta on.

Tuomioon riittää se, että tekijä on ymmärtänyt, että teko voi aiheuttaa kuoleman. Ja tässä tapauksessa juuri näin on asia.

Ihmeen katkeraa porukkaa osa näistä kirjoittajista.

• kertomaan
        näin on kirjoitti:

Voin jo nyt lyödä vetoa, että tuomio tulee. Ja syystä tuleekin! Jos oma asenne on jo kotona opittu yhteiskunta- ja poliisivastaiseksi niin sietää saadakin rangaistus kovimman päälle. Sitten onkin hyvä murhata säälimättä omat lapsensa, juoda pullo viinaa ja syyttää poliisia ja muita viranomaisia kaikesta. Todellinen yhteiskunnan toivo.

Ja katumuksen puute se pahinta on.

Tuomioon riittää se, että tekijä on ymmärtänyt, että teko voi aiheuttaa kuoleman. Ja tässä tapauksessa juuri näin on asia.

Ihmeen katkeraa porukkaa osa näistä kirjoittajista.

miten ihmiset toimii? oletko aina noin mustavalkoinen asioille?
        ei ole katkeraa porukkaa vaan realisteja.
        Äiti teki väärin mutta yhteiskunta sairastuttaa useita ihmisiä ja se on vielä enemmän väärin!!!!!!!!!!

• äiti myös

EN USKO JA SILLÄ SIISTI.ÄIDILLÄ VARMAAN PAHEMPI OLO NYT KUN NOSTETAAN HIRMU HALOOO JULKISESTI!

• ja syyttömänä tuomitaan...

linnaan joutuu usein syyttömiä, sääli naista!

• äiti myös

mielestäni äiti ei voi selvitä hengissä tulipalossa missä lapset ovat. äiti enemmin vaikka kuolisi kuin antaisi lastensa kuolla

• äiti myös

ET VOI TUOMITA....OLITKO PAIKALLA?

• Nitsku
        äiti myös kirjoitti:

ET VOI TUOMITA....OLITKO PAIKALLA?

Jos et sattumoisin ole kuullut, on kyseinen äiti tunnustanut tekonsa.

• nitta35
        Nitsku kirjoitti:

Jos et sattumoisin ole kuullut, on kyseinen äiti tunnustanut tekonsa.

Joo niin väittää sellikaveri joka on itekki ihan pimee ja sekasin joten se siitä tunnustuksesta....Mutta olen aivan varma että äiti on syyllinen.Se halusi eroon niistä muksuista ja nyt jäi onneksi kiinni teostaan ja toivottavasti istuu linnassa ja pitkään!!!Ehkäpä saa vielä tuntea tekonsa nahoissaan vankilassa...

• äiti myös
        nitta35 kirjoitti:

Joo niin väittää sellikaveri joka on itekki ihan pimee ja sekasin joten se siitä tunnustuksesta....Mutta olen aivan varma että äiti on syyllinen.Se halusi eroon niistä muksuista ja nyt jäi onneksi kiinni teostaan ja toivottavasti istuu linnassa ja pitkään!!!Ehkäpä saa vielä tuntea tekonsa nahoissaan vankilassa...

NIIN TODISTAJALLE...SIIS ONKOHA TOTTA....haloooo.PISTE!

• tiuku

Olen täysin samaa mieltä, ihmettelin jo silloin kun tästä jutusta oli eka uutinen, että miten äiti ei edes yrittänyt pelastaa lapsiaan. Itselläni ei ole lapsia, mutta minä olisin valmis kuolemaan jo veljeni lasten puolesta. Äiti on täysi psykopaatti vailla tunteita ja minä en sääli yhtään.

• Ylläpito hukassa

Pikkuisen on ylläpito hukassa kun tämmösia alkaa kyselemään. Mitä sillä on väliä mihin kukin uskoo. Me ei olla asiaan hyvin perehtyineitä. Sitä varten ovat asianajajat ja tuomarit.

• aku

Just näin!Mielentilaan ja sitä kautta sitten hoitoon.

• äiti myös

toivon mukaan ei joudu linnaan syyttömänä...ja ihme HALOO täälä tästä.

• äiti m
        aku kirjoitti:

Just näin!Mielentilaan ja sitä kautta sitten hoitoon.

OOTKO ÄITI...

• on ilmeisesti
        äiti myös kirjoitti:

yhtesikunnan syytä! joten ei muutaku kaikki vankiloista vapaaks vaan!

• näköjään
        äiti myös kirjoitti:

yhteiskunnan syytä! joten vankilat tyhjäks vaan ja kaikki vapauteen ku syyttöminä kaikki kerran istuu

• big haloo
        äiti myös kirjoitti:

Sehän TUNNUSTI!!!!!!!!! Miten SÄ voit TIETÄÄ et on syytön jos se tunnusti jo? Kysympä vaan.

• nitta35
        äiti myös kirjoitti:

Nii kyllä sitä täytyy yleensä jotain tehdä että on vaarassa joutua linnaan!!!ja aina se syyllisyys tulee ilmi.Ei siellä syyttömät istu.Ja jos istuu niin kovat rahat ne sieltä saa.:)Juu olen äiti ja sitä mieltä että apua pitää hakea ajoissa että ei tarvi noin epätoivoseksi heittäytyä.Itselläki tosi vaikeeta aikoinaan mutta ei tullu tommonen mieleen vaan hain apua ajoissa ja asiat järjestyi.Niin kuin tapana on usimmiten kuiteski

• äiti-74
        big haloo kirjoitti:

Sehän TUNNUSTI!!!!!!!!! Miten SÄ voit TIETÄÄ et on syytön jos se tunnusti jo? Kysympä vaan.

Tunnusti ehkä kaverilleen mutta ei viranomaisille.
        Siinä on ISO ERO! kyse on harhaanjohtavista juoruista.

• äiti-74
        nitta35 kirjoitti:

Nii kyllä sitä täytyy yleensä jotain tehdä että on vaarassa joutua linnaan!!!ja aina se syyllisyys tulee ilmi.Ei siellä syyttömät istu.Ja jos istuu niin kovat rahat ne sieltä saa.:)Juu olen äiti ja sitä mieltä että apua pitää hakea ajoissa että ei tarvi noin epätoivoseksi heittäytyä.Itselläki tosi vaikeeta aikoinaan mutta ei tullu tommonen mieleen vaan hain apua ajoissa ja asiat järjestyi.Niin kuin tapana on usimmiten kuiteski

Sitä vaan tapahtuu että joko tosi pienistä sakoista istuu porukkaa taikka sitten syyttömänä!!usko pois.

• myös äiti

Sattuuko vahinkoja? Tuleeko vahingossa raskaaksi? Eikös sitten vahingossa voisi tehdä aborttiakin? Kaateleeko sitä vahingossa palavia aineita (hajuvesipullosta?) pitkin poikin taloa? Syyttääkö omia lapsia tulipalosta? Avaako oven kun havaitsee tulipalon? Yrittääkö ensin sammuttaa paloa vai viekö ensin lapset turvaan? Juoko alkoholia samana iltana humalahakuisesti kun menettää vahingossa lapsensa? Meneekö seuraavana päivänä parturiin kun omat lapset on kuolleet? Hmmm... no vahinkoja vissiin sattuu. Vai?
      Kyllä sydäntä särkee kahden viattoman lapsen kohtalo... ei osaa kuvitellakaan tuollaista...vahinkoa... omalle kohdalleen.
      Oli kuinka oli, vahinko tai ei, ehkä lapsille kuitenkin parempi olla tuolla pivien päällä.

• äiti minäkin

No vahinkoja sattuu.. mutta kun kirjoitit tuon, tuliko mieleesi, että kyseessä voi todellakin olla sairas ihminen, joka on kadottanut todellisuudentajunsa kokonaan tehtyään mahdollisesti tuon teon ? Tyhjänpäiväistä ironiaa siinä tapauksessa. Olisi vain toivonut, että joku jossain olisi mennyt väliin ajoissa. Kenenkähän vahinko se on, mikäli ongelmat ovat olleet tiedossa. Ja mitä pitemmälle mietitään, sitä monimutkaisempi juttu.
        Todella valitettava.

• säälikää murhaajaa...
        äiti minäkin kirjoitti:

No vahinkoja sattuu.. mutta kun kirjoitit tuon, tuliko mieleesi, että kyseessä voi todellakin olla sairas ihminen, joka on kadottanut todellisuudentajunsa kokonaan tehtyään mahdollisesti tuon teon ? Tyhjänpäiväistä ironiaa siinä tapauksessa. Olisi vain toivonut, että joku jossain olisi mennyt väliin ajoissa. Kenenkähän vahinko se on, mikäli ongelmat ovat olleet tiedossa. Ja mitä pitemmälle mietitään, sitä monimutkaisempi juttu.
        Todella valitettava.

Sairas ko. henkilö varmasti oli, sitä ei kai kukaan voi kieltää. Samaa mieltä, että yhteiskunnalla pitäisi olla kunnon lääkkeet, jolla lapset saa pois tollaisilta kelvottomilta yksilöiltä. Suomalainen yhteiskunta on itsekin sairas, kun kaikenmoisia paskiaisia vaan hyysätään ja ymmärretään.

• DenePola

Meistä ketään ei voi tietää onko äiti syytön vai syyllinen....Syytön kunnes toisin todistetaan,vai mitä?

• satu

ei voi varmuudella tietää onko äiti teon takana, mutta epäilyttävältä kuulostaa, kun äiti oli jättänyt parin kuukauden vuokrat maksamatta ym. ja muutenkin meni huonosti. sitä vaan sitten napsahtaa jossakin ja halutaan siitä tilanteesta ulos. mikäpä olisi paras keino kuin hetken mielijohteesta hankkiutua lapsistaan eroon??? jos äiti on syytös, hänellä on käynyt aikamoisen huono munkki...

• hanki rahaa!!!

Rahavaikeuksissa luulisi, että ensin vaikka ryöstäisi pankin ennenkuin moiseen tekoon ryhtyisi. Miksi tuo ihminen ei samalla tappanut itseään??? Sääli....

• vitun pelle
        hanki rahaa!!! kirjoitti:

Rahavaikeuksissa luulisi, että ensin vaikka ryöstäisi pankin ennenkuin moiseen tekoon ryhtyisi. Miksi tuo ihminen ei samalla tappanut itseään??? Sääli....

Ryöstää pankin...buahahhaahhaaa. Satu oli oikeassa että viimeisenä keinona on toivottamassa tilassa olevalle äidille hankkiutua muksuista eroon. Se vain on näin joillakin jotka mahdollisesti ajattelevat eri tavalla kuin ne jotka puhuvat adoptiosta jne.
        eipä tuo adoptiokaan pelasta kaikkia lapsia varman päälle ainakaan parempaan elämään.

• juu ei
        vitun pelle kirjoitti:

Ryöstää pankin...buahahhaahhaaa. Satu oli oikeassa että viimeisenä keinona on toivottamassa tilassa olevalle äidille hankkiutua muksuista eroon. Se vain on näin joillakin jotka mahdollisesti ajattelevat eri tavalla kuin ne jotka puhuvat adoptiosta jne.
        eipä tuo adoptiokaan pelasta kaikkia lapsia varman päälle ainakaan parempaan elämään.

Se oli vaan heitto PÖLÖJÄ! Tottakai lapset olisi pitänyt ajoissa PAKKO huostaanottaa, mutta systeemi ei vain toimi kovin hyvin ja paskoillakin vanhemmilla on liikaa oikeuksia.

• elokuvissa
        vitun pelle kirjoitti:

Ei edes elokuvissa kukaan ikinä polta omia lapsiaan elävältä. Todellisuus on tarua ihmeellisempää...

• jansku

sairasta... ei voi muuta sanoa... miksei se voinut esim. antaa lapsia pois jos tunsi että ei jaksa... ei pienet lapset voi tehdä mitään niin pahaa että ne pitäisi tappaa... kunnon tuomio pitää antaa... mieluiten piikki käsivarteen... lapsia syntyy väärille ihmisille...

• Piko

Ensin tutkitaan ja sitten vasta hutkitaan.
      Jospa annettaisiin oikeuslaitoksen selvittää ensin, onko äiti syytön vai syyllinen. Meidän tehtävämme ei ole sittenkään tuomita, vaikka äiti todettaisiin syylliseksi.

• eikö kuitenkin

Juu yhteiskunnan ja ihmisten ei kannata tekoa tuomita, vaan silittää murhaajan päätä ja todeta että ompa sinulla ollut kauhia lapsuus. Tuomita pitää, mutta voi koettaa tutkia taustoja ja ottaa opiksi. SAIRAS IHMINEN, eri kukaan terve lapsiaan tapa

• shitttiii
        eikö kuitenkin kirjoitti:

Juu yhteiskunnan ja ihmisten ei kannata tekoa tuomita, vaan silittää murhaajan päätä ja todeta että ompa sinulla ollut kauhia lapsuus. Tuomita pitää, mutta voi koettaa tutkia taustoja ja ottaa opiksi. SAIRAS IHMINEN, eri kukaan terve lapsiaan tapa

ensinnäkin, ylläpito on mennyt jo mauttomuuksiin näiden avaustensa kanssa, totaalisesti.

toisekseen juttu on vielä ratkaisematta, mutta salapoliisejahan on ruutu täynnä..

kolmanneksi, minkä takia Suomessa äidien tekemät murhat(tässä tapauksessa epäily) ovat AINA muiden syytä. tässäkin viestiketjussa syylliseksi on löydetty jo sossu, vankila, velkaantuminen, mielenterveysongelmat jne.
        ne eivät suorita rikoksia, rikoksen suorittaa AINA ihminen. äidit nyt vaan on suomessa nostettu ansaitsemattomalle pyhimyksenjalustalle,
        eikä heistä ainakaan rikollista saa!!!

pyh sanon minä!

• tasa-arvoa
        shitttiii kirjoitti:

ensinnäkin, ylläpito on mennyt jo mauttomuuksiin näiden avaustensa kanssa, totaalisesti.

toisekseen juttu on vielä ratkaisematta, mutta salapoliisejahan on ruutu täynnä..

kolmanneksi, minkä takia Suomessa äidien tekemät murhat(tässä tapauksessa epäily) ovat AINA muiden syytä. tässäkin viestiketjussa syylliseksi on löydetty jo sossu, vankila, velkaantuminen, mielenterveysongelmat jne.
        ne eivät suorita rikoksia, rikoksen suorittaa AINA ihminen. äidit nyt vaan on suomessa nostettu ansaitsemattomalle pyhimyksenjalustalle,

pyh sanon minä!

ei löydy työelämästä, niin miksei naiset voi olla edes äiteinä "hyviä"? Ei niitä murhaaja äitejä pidetä hyvinä ihmisiä, sen kummemmin kuin isiäkään. Älä nyt ole niin kauhean katkera, ihmiset kun ovat sellaisia, että aina löytyy puolustaja pahallekin ihmiselle, oli mies tai nainen.

• Kiteen murhaisistä
        shitttiii kirjoitti:

pyh sanon minä!

niin eiköhän löytyisi puolesta ja vastaan mielipiteitä ihan samalla tavalla kuin tässäkin tapauksessa...Ja se äiti on SYYLLINEN.

• ÄITI-69

Eihän tuollaista naista voi edes äidiksi sanoa,joka murhaa pienet lapsensa. Olisi hakenut ajoissa apua, kyllä sitä apua saa jos pyytää, mutta ei nähtävästi osannut sitä tehdä. Ei mitään mielentilatutkimuksia, kyllähän se on nähty, kun vedotaan mielentilatutkimukseen niin roimasti tuomio kevenee.Mitäs mieltä olette? Suomessa on liian löyhä rikoslaki. Kuinka paljon lapset saavat kärsiä vanhempien toilauksista ennenkuin viranomaiset puuttuvat asioihin ja usein liian myöhään!!!! Itselläni on neljä vuotias tyttö ja rakastava mies, joten itselläni asiat hyvin, mutta pistää vain miettimään, mikä ihmisiä vaivaa, kun tälläisiä tapauksia sattuu tuon tuosta.

• kokenut, viisaampi

Vai että apua saa aina kun vain pyytää:) hah hah. Tulkitaan tämäkin nyt niinkuin nimimerkillä HELENA
        tuolla ylempänä. Tiedättekö elämästä tuon hevonhelvettiä? ottakaa nyt yhteiskunnan palveluista hiukan selvää ennenkuin ohjeita jakelette. Heittäytykää vaikka päiväksi tuon "kurjuuden" nähneen äidin asemaan ja kipaiskaa sossussa. Tämän jälkeen olette hiukan viisaampia.

• vieläkin viisaampi
        kokenut, viisaampi kirjoitti:

Vai että apua saa aina kun vain pyytää:) hah hah. Tulkitaan tämäkin nyt niinkuin nimimerkillä HELENA
        tuolla ylempänä. Tiedättekö elämästä tuon hevonhelvettiä? ottakaa nyt yhteiskunnan palveluista hiukan selvää ennenkuin ohjeita jakelette. Heittäytykää vaikka päiväksi tuon "kurjuuden" nähneen äidin asemaan ja kipaiskaa sossussa. Tämän jälkeen olette hiukan viisaampia.

Miksi ihmeessä sinne sossuun pitäisi kipaista? Viisas ihminen hankkii lapset kun pystyy itse ne elättamään eikä millään sossun rahoilla!

• fiksumpi äiti
        vieläkin viisaampi kirjoitti:

Miksi ihmeessä sinne sossuun pitäisi kipaista? Viisas ihminen hankkii lapset kun pystyy itse ne elättamään eikä millään sossun rahoilla!

Sossussa voi kuulepa olla muitakin asioita kuin rahan hakeminen. Et taida ihan tietää kaikkea:)
        että hahhaaa itsellesi. Sitäpaitsi ihminen voi hankkia lapsia sitten kun haluaa joten älä sä niistä huolehdi. Huom.Minä en tarvitse sossua rahatarkoituksiin

• Hama
        vieläkin viisaampi kirjoitti:

On se kumma, että juostaan sossusta hakemassa toimeentulotukea, kun suuri osa rahoista tuhlataan ryyppäämiseen. Näin on. Piste.

• mikä se on??
        fiksumpi äiti kirjoitti:

Sossussa voi kuulepa olla muitakin asioita kuin rahan hakeminen. Et taida ihan tietää kaikkea:)
        että hahhaaa itsellesi. Sitäpaitsi ihminen voi hankkia lapsia sitten kun haluaa joten älä sä niistä huolehdi. Huom.Minä en tarvitse sossua rahatarkoituksiin

Juu kerroppas mitä sieltä sossusta saa. Meidän nelihenkinen perhe makseleekin vain veroja onnellisen tietämättömänä minne ne menee. Vai onko niin, että ne ei tällaisia kunnon ihmisiä asiakkaikseen huoli??

• äiskä myös

Valitettava totuus on se, että lapsia kohdellaan maailmalla tosi huonosti. Luulen, että Suomessa lasten asiat ovat paljon paremmin, kuitenkin. Ja johtopäätöksiä on tavallaan turhakin vetää tällaisten sairaiden ihmisten tekosten vuoksi, ne ovat kuitenkin marginaalinen ryhmä. Erikseen on sitten se, että lapsia käytetään hyväksi sumeilematta, se on tosi suuri ongelma, ollut aina ja nähtävästi tulevaisuudessakin. On niin monta tapaa tuhota lapsen elämä, monta sellaistakin, joka ei näy.. tuntuu vasta joskus aikuisena, asianomaisen lapsen elämässä.
        En jaksa uskoa, että rikoslakia muuttamalla muutettaisiin tällaisia tapauksia. Kyllä sen avun on tultava aiemmin muualta, perheelle ja lapsille, ennaltaehkäisy olisi parasta. Ihminen, jonka järki sumenee, ei pysty ajattelemaan, että saako tästä nyt miten pitkän "kakun", ei todellakaan. Hän tekee tekonsa, jostain syystä.. tuskin se murha oli, tappo, täysin järjetön teko, jotain sellaista. Sitähän sanotaan, että jokaisella on jossain se raja.. minulla, sinulla, meillä kaikilla, jos ihminen joutuu nimittäin sellaisiin olosuhteisiin. En tiedä, mutta niin väitetään.
        Toisaalta tätä naista ei ole vielä tuomittu...
        me emme tiedä.

• kantaan!!
        äiskä myös kirjoitti:

Valitettava totuus on se, että lapsia kohdellaan maailmalla tosi huonosti. Luulen, että Suomessa lasten asiat ovat paljon paremmin, kuitenkin. Ja johtopäätöksiä on tavallaan turhakin vetää tällaisten sairaiden ihmisten tekosten vuoksi, ne ovat kuitenkin marginaalinen ryhmä. Erikseen on sitten se, että lapsia käytetään hyväksi sumeilematta, se on tosi suuri ongelma, ollut aina ja nähtävästi tulevaisuudessakin. On niin monta tapaa tuhota lapsen elämä, monta sellaistakin, joka ei näy.. tuntuu vasta joskus aikuisena, asianomaisen lapsen elämässä.
        En jaksa uskoa, että rikoslakia muuttamalla muutettaisiin tällaisia tapauksia. Kyllä sen avun on tultava aiemmin muualta, perheelle ja lapsille, ennaltaehkäisy olisi parasta. Ihminen, jonka järki sumenee, ei pysty ajattelemaan, että saako tästä nyt miten pitkän "kakun", ei todellakaan. Hän tekee tekonsa, jostain syystä.. tuskin se murha oli, tappo, täysin järjetön teko, jotain sellaista. Sitähän sanotaan, että jokaisella on jossain se raja.. minulla, sinulla, meillä kaikilla, jos ihminen joutuu nimittäin sellaisiin olosuhteisiin. En tiedä, mutta niin väitetään.
        me emme tiedä.

"Kyllä sen avun on tultava aiemmin muualta, perheelle ja lapsille, ennaltaehkäisy olisi parasta." Samaa mieltä pakkosterilisointi tollaisille!

• tietävä4
        mikä se on?? kirjoitti:

Juu kerroppas mitä sieltä sossusta saa. Meidän nelihenkinen perhe makseleekin vain veroja onnellisen tietämättömänä minne ne menee. Vai onko niin, että ne ei tällaisia kunnon ihmisiä asiakkaikseen huoli??

Miksi et käy katsomassa tarkemmin sosiaalihuoltoa että sieltä haetaan muutakin apua kuin fyrkkaa! voi pällien pällit. Ihan hyvä että myös teidän perheestä otetaan verorahoja muillekin kun pentuja menette väsäämään ison liudan ja sitten voivottelette tulojenne kanssa.

• mitä saa
        tietävä4 kirjoitti:

Miksi et käy katsomassa tarkemmin sosiaalihuoltoa että sieltä haetaan muutakin apua kuin fyrkkaa! voi pällien pällit. Ihan hyvä että myös teidän perheestä otetaan verorahoja muillekin kun pentuja menette väsäämään ison liudan ja sitten voivottelette tulojenne kanssa.

Hei ihan aikuisten oikeesti. Ei meillä ole rahasta pulaa, riittää jopa hyväntekeväisyyden kautta muiden maiden lapsille. Sossua en vaan käytä. Minun mielestäni jokaisen tuli itse kyetä rahoittaamaan elämänsä.

ps. ei varakkaat ihmiset oikeesti tiedä miten rahvas elää

• ette tiedä missä menette
        kantaan!! kirjoitti:

"Kyllä sen avun on tultava aiemmin muualta, perheelle ja lapsille, ennaltaehkäisy olisi parasta." Samaa mieltä pakkosterilisointi tollaisille!

Kaikki äidit ovat alkujaan hyviä äitejä mutta sitten vain yhteiskunta tekee mokan elikä ei anna tukea tälle hyvälle äidille riittävän ajoissa vaan pitkittää tuskaa kunnes napsahtaa!

• äippä myös
        mitä saa kirjoitti:

Hei ihan aikuisten oikeesti. Ei meillä ole rahasta pulaa, riittää jopa hyväntekeväisyyden kautta muiden maiden lapsille. Sossua en vaan käytä. Minun mielestäni jokaisen tuli itse kyetä rahoittaamaan elämänsä.

ps. ei varakkaat ihmiset oikeesti tiedä miten rahvas elää

vähän tiedät asioista niin tuskin kerrot ihan kaikkia faktoja omasta perheestäsi. Olet taas joku kade, lapseton, köyhä vanhapiika joka sanelee miten tykkää.

• iskä myös
        äippä myös kirjoitti:

vähän tiedät asioista niin tuskin kerrot ihan kaikkia faktoja omasta perheestäsi. Olet taas joku kade, lapseton, köyhä vanhapiika joka sanelee miten tykkää.

faktat pöytään:
        - en ole vanhapiika, vaan kahden lapsen onnellinen isä
        - lapsia kaksi tyttö poika
        - rahaa tarpeeksi
        - Sossua en käytä
        - kaksi kummilasta nigeristä planin kautta
        - Puutteita iskässä on, mutta lapset aina ehdottomasti ykkössijalla

t.Iskä

• jos sitä kerjäät
        iskä myös kirjoitti:

faktat pöytään:
        - en ole vanhapiika, vaan kahden lapsen onnellinen isä
        - lapsia kaksi tyttö poika
        - rahaa tarpeeksi
        - Sossua en käytä
        - kaksi kummilasta nigeristä planin kautta
        - Puutteita iskässä on, mutta lapset aina ehdottomasti ykkössijalla

t.Iskä

--1 ihana tyttölapsi(sisältyy isä myös:)
        --kunnon työpaikka, hyvät tulot
        --kulkuväline: auto
        --rivitalo asunto
        --koira

Sinun faktoista ei ota selvää siinä mielessä koska voisin myös väittää että vaikkei olekaan mikään sossun asiakas niin luulisi sinun tietävän yhteiskunnallisista asioista. Myös lapsen päivähoitopaikoista voi kysyä sosiaalitoimistosta!tiesitkö?

• iskä myös
        jos sitä kerjäät kirjoitti:

--1 ihana tyttölapsi(sisältyy isä myös:)
        --kunnon työpaikka, hyvät tulot
        --kulkuväline: auto
        --rivitalo asunto
        --koira

Sinun faktoista ei ota selvää siinä mielessä koska voisin myös väittää että vaikkei olekaan mikään sossun asiakas niin luulisi sinun tietävän yhteiskunnallisista asioista. Myös lapsen päivähoitopaikoista voi kysyä sosiaalitoimistosta!tiesitkö?

BLAAH: lisää faktaa

- lapsilla kotihoitaja (kun useampi lapsi ei edes tuhottoman kallis)
        - kaksi koiraa
        - kaksi autoa
        - kaksi työssäkäyvää
        - Nyt tietää, että sossusta saa tietää hoitopaikoista
        - kesämökki

t.iskä

• faktan sait
        iskä myös kirjoitti:

BLAAH: lisää faktaa

- lapsilla kotihoitaja (kun useampi lapsi ei edes tuhottoman kallis)
        - kaksi koiraa
        - kaksi autoa
        - kaksi työssäkäyvää
        - Nyt tietää, että sossusta saa tietää hoitopaikoista
        - kesämökki

t.iskä

Lisäfaktan tekeminen tekee sinusta viimeistään paskanpuhujan. Heti kun toinen muistaa kertoa että mikä on paremmin niin lisäilet samaan suuntaan omiasi. Voin vain sanoa että you loose baby this time:)

• näin se vaan on
        faktan sait kirjoitti:

Lisäfaktan tekeminen tekee sinusta viimeistään paskanpuhujan. Heti kun toinen muistaa kertoa että mikä on paremmin niin lisäilet samaan suuntaan omiasi. Voin vain sanoa että you loose baby this time:)

Elämä on ,voisin tähän lisätä. Eiköhän minun perhetilanteeni ole aika tavanomainen kun ylempää keskiluokkaa tarkastellaan. On lapsia, auto kummallekin työssäkäyvälle puolisolle ja kaksi ennen lapsia otettua koiraa. Perintönä saatu kesämökki on ehkä hieman epätavallisempi 30-kymppiselle perheelle. Kaikenkaikkiaan tyytyväinen itseeni.

• ja keskiluokassa
        näin se vaan on kirjoitti:

Elämä on ,voisin tähän lisätä. Eiköhän minun perhetilanteeni ole aika tavanomainen kun ylempää keskiluokkaa tarkastellaan. On lapsia, auto kummallekin työssäkäyvälle puolisolle ja kaksi ennen lapsia otettua koiraa. Perintönä saatu kesämökki on ehkä hieman epätavallisempi 30-kymppiselle perheelle. Kaikenkaikkiaan tyytyväinen itseeni.

Taidamme sitten täällä päässä olla tosi onnekkaita:)! jee jee köyhät kyykkyyn:D

• ollut siitä
        ja keskiluokassa kirjoitti:

Taidamme sitten täällä päässä olla tosi onnekkaita:)! jee jee köyhät kyykkyyn:D

ei kysymys ollut köyhät kyykkyyn asenteesta. Itsekin olen ollut köyhä opiskelija, mutta lapsia hankimme vasta kun pystyimme ne kunnialla hoitamaan.... ja huom. lapsia emme ole tehtailleen liukuhihnalta, vaan tarkkaa arvioiden mihin henkiset ja rahalliset rahkeet riittää.

• äiti-69
        äiskä myös kirjoitti:

me emme tiedä.

Niinhän se on, kuten aiemmin kerroinkin. Liian löyhä rikoslaki.Se on mielipiteeni ja tiedän että sitä muuttamalla ei "sairaille ihmisille" mahda mitään.
        Kukaan ei voi määrätä lapsien tekoa, mutta yhteiskunta voi puuttua siihen, että autetaan hädässä olevia ja annetaan verorahoista ennaltaehkäisevään hoitoon rahaa.Juuri oli jokin päivä sitten lehdessä että joka kymmenes lapsi elää päihdeperheessä, mistähän se johtuu. Syyt ovat niin syvällä, että yksittäisten ihmisten mielipiteillä ei niihin vaikuteta. Ei kenenkään tällä palstalla tarvitse suuttua. Mielipiteiden antoa vartenhan nämä keskustelupalstat on tehty.

• yks äiti/ja 2-lasta

varmasti sytytti palon.
      itse äitinä en ymmärrä moisia äitejä jotka tekevät moisia tekoja. olisi sitten antanut lapset pois esim: sijoittanut sosiaali toimiston kautta ne muualle. moiselle äidille jota nyt ei varmasti voi edes äidiksi kutsua, niin antaisin kyllä elinikäisen tuomion, ja tuomion että mokomalla naisella ei ole ikinä enää oikeutta hankkia lapsia, kun ei niistä pysty huolehtimaan.
      surullinen olen noiden lapsien puolesta.
      että kunnon tuomion tarvitsi´si koko nuori nainen.
      jotain vikaa piää päässä olla ja pahasti että lapsilleen noin tekee.
      hyi, tuollaista ei voi edes ihmiseksi kutsua, ennemminkin hirviöksi.
      ja vaikka kuinka naapurit olisivatkin tunteneet naisen hyvin, niin mistäs ne naapurit tietää mitä tuollaisen hirviön päässä on liikkunut, ei mistään.
      sairas on koko ihminen´, ei se siittä miksikään muutu.

• nitta35

Joo ,jos syylliseksi todetaan niin röörit tukkoon että ei ikinä enää raskaaksi hankkiudu moinen monsteri!!Ei tarvi lapsia tekemän jos ei niiden kanssa jaksa olla.Niin se on!!

• kyllä

huh tuota tekstiä.. on se varmaan mieltäylentävää, kun tietää olevansa niin hyvä ja pystyy määrittelemään, kuka on ihminen ja kuka ei, hirviöistä puhumattakaan ..
        ja vankilako olisi oikea paikka hirviölle ??
        tai sairaalle ihmiselle..
        onneksi Suomessa oikeuslaitos päättää nämä
        asiat.

sori vaan tuli joku käsitys tuon jutun perusteella sinusta, en taitaisi haluta naapuriksi ..
        vaikka olenkin aivan tavallinen kansalainen.

• nitta35
        kyllä kirjoitti:

huh tuota tekstiä.. on se varmaan mieltäylentävää, kun tietää olevansa niin hyvä ja pystyy määrittelemään, kuka on ihminen ja kuka ei, hirviöistä puhumattakaan ..
        asiat.

sori vaan tuli joku käsitys tuon jutun perusteella sinusta, en taitaisi haluta naapuriksi ..

Nii on se meillä helppo täälä tumita ja haukkua ja lynkata elävältä kun ei taustoja tiedetä.Kaikkea kamalaa sattuu nyt ja aina.Ihminen on peto ja se on aina ollutniin ja tulee aina olemaan.Ei voida muuta ko toivoa omalle kohalle rauhaisaa eloa ja oloa ja turvaisaa elämää omille lapsille ja läheisille.On täällä maailmassa kivojaki asioita nautitaan niistä ja jätetään ikävät asiat pois mielestä.Lämmintä kevään jatkoa kaikille.Olkaa ihmisiä toisillenne:)

• kunnon äiti joo
        kyllä kirjoitti:

asiat.

Täytyy sanoa että aika moni säväyttää tekstillään siihen malliin että voi sääli jos teillä on lapsia!
        te tuomitsette varmaan muutenkin elämässä kaikki ja
        ihan heti. Koittakaa pärjätä!

• iskä!
        kunnon äiti joo kirjoitti:

Täytyy sanoa että aika moni säväyttää tekstillään siihen malliin että voi sääli jos teillä on lapsia!
        te tuomitsette varmaan muutenkin elämässä kaikki ja
        ihan heti. Koittakaa pärjätä!

Juu, minä tuomitsen kaikki rikolliset: pedofiilit, murhaajat,raiskaajat tms. Uskon, että olen silti hyvä isä, vaikka en ymmärräkään ihmisiä, jotka tuottavat toisille tuskaa ja murhetta.

• kunnon äiti
        iskä! kirjoitti:

Juu, minä tuomitsen kaikki rikolliset: pedofiilit, murhaajat,raiskaajat tms. Uskon, että olen silti hyvä isä, vaikka en ymmärräkään ihmisiä, jotka tuottavat toisille tuskaa ja murhetta.

ETUKÄTEEN TUOMITSEMISESTA!!!!

• äiti, ihan hyvä toivottavasti
        iskä! kirjoitti:

Niin, ymmärrän mitä tarkoitat. Pedofiilit, raiskaajat, murhaajat ja hyväksikäyttäjät ja muut. En minäkään hyväksy sellaisia tekoja mielessäni, mutta se ei silti tarkoita sitä, ettenkö ymmärtäisi ihmistä, kuitenkin.
        Oletko koskaan syvällisesti keskustellut ihmisen kanssa, joka on haavoittanut toista ihmistä, joka on tehnyt jotain pahaa ? Minä olen, siis ihan kuuntelijana, en asiantuntijana tai viranomaisena. Jotenkin olen tajunnut millainen tuo ihmisen mielimaailma voi olla, kun ihmistä on haavoitettu. Kun ihminen piilottaa tunteensa, pelkää, esittää rohkeaa, mutta sisällään pelkää. Käyttäytyy äärimmäisen huonosti tai holtittomasti. Jossain siellä sisällä on ihminen, samanlainen kuin muutkin, hänen maailmansa on vaan niin kieroon kasvanut, hän on ehkä kovettanut itsensä, mikään ei kosketa.
        En tarkoita puolustella, teot pitää tuomita, mutta silti voi yrittää ymmärtää, tosin ei kaikkia. Ehkä ymmärrän enemmänkin tällaisia, jotka tekevät tekonsa äkkipikaistuksissaan, vihastuessaan tai muuten.
        Täällä niin moni vanhempi puhuu, toiset tuomitsevat aika rankasti, toisilla maltillisempi linja. Minua huolestuttaa nämä lapset, joita juuri nyt kasvatamme; toinen lapseni on toistakymmentävuotta vanhempi, kun hän kävi koulua oli niin paljon helpompi pitää kiinni omasta arvomaailmastaan ja opettaa lapselle käyttäytymistä ja sitä mikä on oikein ja mikä väärin. Nuoremman kohdalla on paljon vaikeampaa, jatkuvasti tulee yhteentörmäyksiä ympäristön kanssa, nettimaailma on hyvin arveluttavaa, jos vanhemmat eivät seuraa, kielenkäyttö, joka puolelta tulee asioita, joita vanhempien on vaikea kontrolloida. On jotenkin avuttomampi olo, joutuu jatkuvasti pitämää rajoja tiukalla. Eikä ole kysymys siitä, että olisi kovin erilainen lapsi.
        Siksi ajattelenkin, että vanhempien on hyvä olla nöyriä, joskus tuntuu, että jos tuomitsee toiset, koskaan ei tiedä millainen tilanne on itsellä edessä, nimittäin lasten suhteen. Houkutukset ovat niin monet. Ja silti on tunne, että on tehnyt parhaansa, vaikka onkin vähän epäonnistunut jossain mielessä. Sitten voi tulla se suuri epäonnistuminen, mitä silloin tarvittaisiin.. tukea. Toivottavasti kaikki pienten ja vähän suurempienkin lasten vanhemmat saavat sitä ja älyävät mennä hakemaan, sillä ei se kynnys niin kovin matala ole.
        Tämä meni nyt vähän sivuraiteille tää juttu, mutta tuli vaan mieleen, kun luki noita kommentteja. Että vaikka omat asiat ovatkin nyt hyvin, silti ei pitäisi tuomita toisia, kun ei koskaan tiedä.. kun ei koskaan tiedä esimerkiksi sitä, millainen elämä omalle lapselle tulee, mihin hän ajautuu tai millaisen puolison hän saa..

• asiasta tietämättömälle

Onko tämä äiti ensin murhannut lapset ja vasta myöhemmin sytyttänyt tulipalon? Kertokaa pliis vähän taustaa kun en ole yhtään seurannut tapahtumia. Lööpistä luin vain sen että äiti oli murhannut lapset ja lähtenyt baariin?

• Jepjep

Ei todellakaan ollut niin empaattinen, että olisi ensin murhannut pienokaiset. Poltti ihan elävältä, myös häkkiin sulkemansa koiran. 2-vuotias poika löytyi konttausasennosta makuuhuoneen ovelta ja 1-vuotias oli palanut korpuksi pinnasänkyyn.

Ulos päästyään äiti oli estänyt isoäitiä pääsemästä pelastamaan lapsia roikkumalla ovenkahvassa ja huutamalla, että kuinka tämä ovi voi olla lukossa vaikka ovi olisi ollut auki.
        Palokunnan tultua oli eniten ollut huolissaan paikalla olevista uteliaista kuin sisällä palavista lapsistaan.

Että sellainen äiti oli niillä lapsilla.

• Tapaus

Ihmettelin jo aluksi kuinka vanhempi voi pelastaa itsensä ensin??? Ennekuin tätä tapausta edes alettiin tutkimaan.Luin Iltalehdestä tapauksen ja olin aivan varma,että joku tässä jutussa mättää.Yleensä Äiti pelastaa ensin lapset ja kuin pelastaa ensin itsensä ja jos aikaa jää niin lapset?! Uskoin kokoajan äidin olevan asialla.Luultavasti on mielenterveys ollut aika pahasti sekasin,eikö sillä naisella ollut häätökin tulossa? Ja ulosottovelkaakin? Hakeutuisi enemmin ihmiset apua,kuin tilanne menee tuohon pisteeseen.Hullu saa olla,muttei tyhmä!Lapset sai kokoea aikamoisen kohtalon äidin ongelmista.Aina on joku oljenkorsi johon voi tarttua hädän keskellä,ollaanhan sentään Suomessa.

• voipi^^olla

uskon että nainen ei kestäny lapsia ja oli päästään sekaisin kauheaa kuulla tuollaista että äiti tappaisi kaksi lastaan ja kiistää syytteet....siitä hän saisi syyttää itseään.... mutta voihan se olla joku toinenkin....!!!:(

• voi lapsia

uskon että nainen ei kestäny lapsia ja oli päästään sekaisin kauheaa kuulla tuollaista että äiti tappaisi kaksi lastaan ja kiistää syytteet....siitä hän saisi syyttää itseään.... mutta voihan se olla joku toinenkin....!!!:(

• Piko

En olisi uskonut, että näin monet ihmiset ovat valmiit tuomitsemaan äidin, vaikka hänen syyllisyyttään ei ole vielä varmistettu.
      Äiti voi olla syyllinen, mutta itse emme ole sen parempia, kun ajattelee käytöstämme. Tuntuu, että murhanhimoa löytyy meistäkin ns. terveistä ihmisistä.
      Kyllä äiti saa rangaistuksen ilman meidän tuomioitakin, jos hän on syyllinen ja kärsii rangaistustaan elämänsä loppuun asti omassa sisimmässään.

• mother3

Aivan totta joka sana! kerrankin viisasta tekstiä:)
        Toivottavasti luit sinä HELENA myös tätä tekstiä.

• Tapaus

Kyse ei ole tuominnasta.Eikö tämä ole mielipde ja keskustelupalsta? Tottakai tämmöinen asia järkyttää jokaista ja oman mielipiteen saa toki ilmaista.Samalla tavalla media yms.tekee oman johtopäätöksen ja kirjoittaa asiasta tuomitsematta ketään.Jokaisesta järkytyksestä puhutaan oli kyse murhasta,taposta,luonnonvoimasta.Kamaluuksia sattuu ja niistä keskustelu käydään nykyään netissä yleisimmin,aikaisemmin lehtien mielipidepalstoilla.Toivottavasti en saanut taistoa aikaan =)

• angelina_84

Onhan tässä vuosien varrella monesti äidit tappaneet omia lapsiaan epätoivoissaan..tässä porvoon tapauksessa en usko että äiti olisi omat lapsensa tappanut sytyttämällä tulipalon..Itselläni on kohta 3 vuotias poika ja tämä porvoon tapaus kosketti paljon vaikka en henkilöä tunnekkaan..Jos totta puhutaan niin äiti joka haluaa lapsensa tappaa niin varmasti haluaa tälle mahdollisimman "kivuttoman" kuoleman..Tuskin haluaisi lasten kärsivän ollenkaan..mutta äiti joka oman lapsensa pystyy tappamaan ylipäätään niin hänellä täytyy olla päässä pahasti vikaa..Uskon Porin äidin syyttömyyteen..mutta tässä maassakin on niin paljon pahaa että en enää tässä vaiheessa yllättyisi mistään..!!

• jos joku...

niin hyvä pointti tekstissäsi on nimenomaan tuo kärsimisen mainitseminen. Jos äiti haluaisi tappaa lapsensa niin eiköhän tekisi sen niille vähemmän kivuttomammin.

• KirsikkaMansikka
        jos joku... kirjoitti:

niin hyvä pointti tekstissäsi on nimenomaan tuo kärsimisen mainitseminen. Jos äiti haluaisi tappaa lapsensa niin eiköhän tekisi sen niille vähemmän kivuttomammin.

No johan on outoa logiikkaa. Siis: äiti ei voi olla syytön, koska jokainen äiti joka haluaa lapsensa tappaa tekee sen ehdottomasti tavalla jolla lapsille aiheutuu mahdollisimman vähän kipua.

Ensinnäkin ajatus on järjetön ja todistettu vääräksi useaan kertaan. Sekä Suomessa että ulkomailla ovat äidit kautta aikojen tappaneet lapsiaan tavoilla joista on aiheutunut suurta kipua ja tuskaa.

Lisäksi täytyy muistaa että äti tuskin halusi jäädä teostaan kiinni, vaan yritti selvitä siitä kuin koira veräjästä. Silloin ei hirveän montaa surmakeinoa jää jäljelle. Tukehduttaminen, myrkyttäminen, ampuminen yms. keinot jättävät jäljet. Tulipalo sen sijaan on oiva keino, sillä "sehän olisi voinut olla onnettomuus".

• KirsikkaMansikka
        KirsikkaMansikka kirjoitti:

No johan on outoa logiikkaa. Siis: äiti ei voi olla syytön, koska jokainen äiti joka haluaa lapsensa tappaa tekee sen ehdottomasti tavalla jolla lapsille aiheutuu mahdollisimman vähän kipua.

Ensinnäkin ajatus on järjetön ja todistettu vääräksi useaan kertaan. Sekä Suomessa että ulkomailla ovat äidit kautta aikojen tappaneet lapsiaan tavoilla joista on aiheutunut suurta kipua ja tuskaa.

Lisäksi täytyy muistaa että äti tuskin halusi jäädä teostaan kiinni, vaan yritti selvitä siitä kuin koira veräjästä. Silloin ei hirveän montaa surmakeinoa jää jäljelle. Tukehduttaminen, myrkyttäminen, ampuminen yms. keinot jättävät jäljet. Tulipalo sen sijaan on oiva keino, sillä "sehän olisi voinut olla onnettomuus".

Pitää tietysti olla "Siis: äiti ei voi olla syyllinen", eikä "Siis: äiti ei voi olla syytön".

Pahoittelen!

• koko keskustelusta

Luin kutakuinkin kaikki viestit tähän mennessä ja oma mielipiteeni ja kommenttini on tämä:
      Äiti oli pitkään ollut jo masentunut, tiedän miltä masentuneisuus voi tuntua. Olin itse lievästi masentunut odotus aikanani ja täysin hormoonieni vallassa. Jokainen äiti tietää millaista ryöpytystä on olla esim. raskaana kun mielialat tahtomattaan heittelee ihan laidasta laitaan...samalta voi tuntua, kun on masentunut..ei hallitse itse itseään, eikä ymmärrä tekojaa.
      Monesti, ainakin minä, mietin miksi suutuin niin tai mikä minua itketti niin paljon, vaikka kaikki oli aivan hyvin.Moni mieskin on varmasti ihmetellyt raskaana olevan naisen tuntemuksia.

Luulen, että tämä äiti on ollut pahassa tilanteessa, yksin lastensa kanssa. Pienet lapset saattavat ottaa joskus kovastikin voimille, jokainen äiti tietää tämänkin.
      Hän on hakenut ulos pääsyä tilanteesta ja keksinyt tälläisen keinon.Hyvin hän kuitenkin on sunnitellut tilanteen..tai sitten ei, vaan antanut homman hoitua niin kuin pitikin.
      Pieni, yksivuotias vauva nukkui pinnasängyssä, varmasti toinenkin lapsi oli päiväunilla.Äiti oli valellut palavaa nestettä litroittain lattioille ja seinille...se on jo tutkittu...samoja aineen jäämiä oli löytynyt hänen puseroltaan.
      koiran oli lukinnut häkkiin, joka oli myös epänormalia...syystä tai toisesta näin oli hänestä toimittava.
      Luulen että hän on vain halunnut jatkaa elämässään yksin,ilman mitään tai ketään.
      Kaikenlaista puhetta on ollut siitä minne äiti oli seuraavksi mennyt kun oli sytyttänyt talon palamaan mutta varmaa on kuitenkin se että hän ei ollut talossa itse kun se paloi.
      Oliko hänessä merkkejäkään siitä että olisi ollut palon hetkellä sisällä talossa?
      Paniikissa ja shokissa tietenkin voi tehdä mitä vaan typerää mutta tosiasiassa aivan terve äiti joka lapsiaan rakastaa niin kuin kuuluukin niin ei heitä jättäsi taloon palamaan hengiltä.Minä olisin oman henkenikin uhalla yrittänyt pelastaa omat lapseni kuolemalta..huolimatta siitä palaisinko itse.

Että voisin todeta että tämä kyseinen nainen oli sairaasti masentunut ja tarvitsee hoitoa.
      Mielentila tutkimus on suoritettava että sairas henkilö saa apua. Masentuneisuus ei korjaannu itsestään, tuossa tilanteessa ainakaan.
      Vuokrat oli maksamatta ja varmasti taloudellinen tilanne muutenkin hankala.

Nainen on käynyt tulipalon raunioilla viranomaisten kanssa...itkuaan hän on pidätellyt viimeiseen asti...häntä on kävelytetty kodin huoneesta toiseen ja kerrottu mitä on tapahtunut. Mistä on löytynyt toinen lapsi ja missä toinen poika on ollut. Äiti ei purskahtanut edes itkuun..muutamia kyyneliä oli pyyhkinyt hihaansa.
      Miten paljon vihaa hän on tuntenut lapsiaan kohtaan kun ei edes tilanteen paljastuttua itke??!!Jos olisin menettänyt lapseni kuukausia sitten ja shokista selvittyäni ja päätäni selvitettyäni;koska siihen hänellä on ollut aikaa, olisin palannut paikalle jossa menetin lapseni..olisin luhistunut täysin ja itkenyt vuolaasti.Niin varmasti moni äiti olisi tehnyt.Mutta kun hän ei ole terve!

Syytönkö hän on? kuka sitten olisi heitellyt ainetta pitkin lattioita...syyttäjä oli tutkituttanut hajuvesipullonkin, josta oli väitetty löytyvän tätä tulenarkaa ainetta ....se ei pitänyt paikkaansa...tästä pullosta ei ainakaan löytynyt sitä nimenomaista ainetta.

tapahtuma iltana hän on lähtenyt ryyppäämään ...juonut itsensä humalaan ja puhunut ensi kesän lomista ja seuraavien päivien kuluessa käynyt parturissa???!!!!!!!mitä hän sitten on ajatellut???Mitä häntä puolustelevat ihmiset ajattelee näistä tapahtumista...että se on aivan ymmärrettävää, että ryyppää ja suunnittelee kesää ja käy kampaajalla????????

Dramatiikkaahan on tämä ajattelu että miten pienet, avuttomat lapset ovat tuupertuneet sänkyyn ja lattialle ja kuolleet tulessa palaen...mutta ajatelkaa ihmiset mikä tilanne?toinen poika oli yrittänyt ulos..ehkä etsinyt äitiään..jonka olisi pitänyt pelastaa hänet..ja toinen poika, joka pinnasängyssään nukkuen, toivottavasti, ei tajunnut mitä tapahtui...minä en voi ymmärtää ihan oikeasti ihmisiä, jotka puolustelevat tälläistä nk.äitiä, näiden todisteiden valossa..kun ajattelee näitä viattomia pieniä lapsia jotka joutuivat oman äidin julmuuden kohteiksi.

Toivon että äiti tuomitaan pakkohoitoon teoistaan!Vankila on liian mukava paikka tuollaiselle julmurille.
      Muutenkin suomessa tuomiot ja rangaistuspaikka ovat jotain aivan muuta, kuin pitäisi.Ajatelkaapa kauas historiaan jolloin tuomiot oli todella rajuja..mutta ihmiset elivät kuten kuuluikin tai muuten odotti riutuminen ankeissa oloissa tai kuolema.
      Nykyaikana on tietysti kehitys sen verran mennyt eteenpäin ettei meillä ole oikeutta ketään tappaa tai laittaa kitumaan jonnekin mutta miettikää mikä piti ennen ihmisiä järjissään? Ei ollut paljon varaa löysäillä.
      Rangaistuksen pelko oli niin suuri ettei uskaltanut!

Yhteiskuntaa voidaan aina syyttää tai jumalaa tai jotain yleistä mutta miksi syyttää muita, kun kuitenkin tämä nainen tekee omat ratkaisunsa..huolimatta muista ihmisistä.
      Jumalakin on olemassa toisille ja toisille ei mutta, jotka uskoo voivat myös ajatella että ei jumala voi sinun päätöksiäsi tehdä tai päättää puolestasi..sinä itse päätät ja jo raamatussakin lukee se kuinka ihmisillä on vapaa tahto..on vaan annettu vaihoehdot mistä valita..jokainen elää maanpäällisen elämän omilla avuillaan..ei jumala voi elää puolestasi...tästä en halua tapella ja onkin vain silkaa omaa uskomustani...uskokoot muut mitä haluaa.

Sossu auttaa muutenkin kuin vaan rahallisesti mutta miten ketään voidaan auttaa jos ei tiedetä tai ei nähdä todellista syytä siihen..neuvolassa sekä sosiaalitoimistossa pitäisi olla ammattitaitoista henkilökuntaa tunnistamaan tälläiset oireet mutta miten voimme ulkopuolisina tietää millainen tausta tällä naisella oli sosiaaliviraston kanssa...jos häntä ei voitu ottaa tosissaan..rahallisestikin toimitaan juuri niiden sääntöjen mukaan, jotka yhteiskunta itse on asettanut.
      "Veronmaksajien rahoilla" - kommenttien kirjoittajille voin vain omasta puolestani vastata että kilsee on klisee ja tilanne on syntynyt varmasti muustakin kuin rahaongelmista.
      Nainen ei vaan ole ottanut itse itseään ns. niskasta kiinni hoitaakseen asiaa...miksi?
      koska taas tullaan siihen että hän ei ole ollut terve eikä kykenevä ajattelemaan terveesti.
      Kuka vaan joka tuntee lähipiiristään jonkun "hullun" on varmasti kuullut tai jopa itse sanonut lauseen: en olisi ikinä uskonut hänestä"...
      Miten muut olisivat,vieläpä viraston "vieraat ihmiset", pystyneet arvaamaan hänen tekevän tällaista?

No kaikkea voidaan jakaa mielipiteisiin..niin myöskin tämä kirjoitusta, josta varmasti löytyy myös kieliopillisia virheitä ja totta on sekin että olen nuori..tai pikkusen vanhempi kuin tämä surmaaja äiti mutta kuitenkin... ja olen kouluissani pärjännyt aivan kohtalaisesti ja mitähän vielä???...jos et miellytä täällä jokaista, mikä on aivan mahdotontakin, niin joudut muiden riepoteltavaksi...omituista touhua!
      Tämä palsta on siksi, että jokainen voisi kertoa omat juttunsa tänne..kommentoidakin saa mutta onko järkeä poiketa aiheesta ja ruveta syyttelemään ketään ikänsä tai kirjoituksensa perusteella??Aikuisetkin alentuivat tähän, kuin se olisi asiallista. Asiattomiakin kommentteja oli matkan varrella mutta se oli kai sen henkilön silloinen kanta.
      Provosointi on turhaa!

Tämäkin oli vain minun mielipteeni ja niitähän löytyy yhtä monia kuin ihmisiäkin!

rakastakaa lapsianne ja itseänne ja elämäänne...

kaikille kaikkea hyvää! toivottaa eräs äiti vaan eteläsuomesta.

• Pieni lisäsäväys

jutussa on. Nimittäin se, että kun tämä akka joutuu vankilaan elinkaudeksi niin muut vangit kyllä pitävät huolen, että ajasta tulee todella helvetillinen. Ja kun nainen ei tätä kestä niin eristykseenhän sitä joutuu. Eli yksinäisyys tai jatkuva turpiinveto.

Lapsenmurhaajat ovat heti pedofiilien ja raiskaajien jälkeen vankilan alinta kastia ja se myös tuntuu!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5196
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3601
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3233
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2375
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      28
      1986
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1907
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163