Vetyauto on valmis, mutta Suomen vetyinfra ei

Anonyymi

26

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vetyautot ovat olleet jo pitkään valmiina, mutta myynti ei vaan ole lähtenyt lentoon. Suurissakin vetymaissa ollaan ajamassa vedyn jakeluinfraa alas koska kauppa ei käy.

      • Anonyymi

        Kyllä se käy. Usko pois.


    • Anonyymi

      Vety on helposti varastoitavissa toisin kuin sähkö. Vety soveltuu myös kuljetettavaksi pienin muutoksin maakaasuverkostossa, joka on tiheä Keski-Euroopassa.

      Vetyä voidaan kuitenkin kuljettaa myös laivoissa nesteytetyn maakaasun tapaan sellaisenaan tai typen kanssa yhdistettynä ammoniakiksi.

      Teollisuuden ohella maanteiden raskaan liikenteen ja lentoliikenteen odotetaan tulevan olemaan vedyn suurkäyttäjiä. Myös henkilöautot käyttävät tulevaisuudessa enenemässä määrin vetyä.

      Vety on kevyt polttoaine suhteessa energiasisältöön. Se soveltuu näin liikenteeseen, jossa paino on ratkaiseva tekijä. Raskaat akut soveltuvat huonosti rekkoihin ja lentokoneisiin. Myös henkilöautot hyötyvät kun ei tarvitse kuljettaa mukana satojen kilojen akkuja.

      • Anonyymi

        Maakaasuverkkoa ei kannata muuttaa vedyn jakeluun, koska maakaasua tarvitaan edelleen. Lisäksi vety joudutaan kuljettamaan maakaasuputkissa samassa paineessa rakenteen vuoksi ja sitten korottamaan paine varastointia varten (nostaa hintaa).


    • Anonyymi

      Tuo Mirai on oikea luksusauto.

      • Anonyymi

        No jaa, miten tuon tulkitsee. Ainakin hinnan puolesta. Samalla hinnalla saa todellakin luksusmallisen bensiini- tai sähköauton.


    • Anonyymi

      Biokaasu/maakaasu käyttösiä seateja myynnissä, ei jostain syystä oikein käy kauppa, olisiko huonoja vääntämään

      • Anonyymi

        Taitaa ratkaista se ettei Kokkola-Lappeenranta linjan pohjoispuolella pysty tankkaamaan ja bensasäiliö on onnettoman pieni.


    • Anonyymi

      Diesel menopeli on todella mielenkiintoinen. 3-4min tankkauksella sillä pääsee 700-1000km autosta riippuen. Diesel tankkausasemia ympäri suomea on noin 1700 kun vetyasemia 0. Diesel auto maksaa huomattavasti vähemmän uutena kuin käytettynäkin vetyautoon verrattuna. Polttoainekulutkin yleensä pienemmät kuin vetyauton per 100km eli halvempaa ajamista vuositasolla. Helppoa lähteä lomamatkalle kun aina löytyy diesel asema matkan varrelta eikä tarvitse koukkia sivuun... toisin kuin vetyautolla. Jälleenmyyntikin on paljon helpompaa kuin vetyautolla, koska diesel autoille on paljon enemmän kysyntää, jolloin se pitää myös arvonsa paremmin. Dieseleitä löytyy nyt jo käytettynä jopa alle 1000e, mutta vetyautoja ei jolloin liian kallis hankkia monelle. Diesel korjaamoja löytyy ympäri suomea, mutta vetyautoille tulevaisuudessa vähän. Vetyauton varaosia joutuu tilaamaan ja odottamaan toisin kuin diesel hakemalla vaikkapa motonetistä.

      Diesel on todella hyvä auto ja tämä on jo testattu monta kymmentä vuotta suomessa. Vetyautoa ei, joten tekninen kestävyys suomen oloissa kysymysmerkki.

      Ja hei, se maaginen 3-4min tankkaus! Aivan parasta!

    • Anonyymi

      Polttokenno on keksintönä lähes kaksisataa vuotta vanha.
      Polttoaineenahan voidaan käyttää lähes mitä tahansa kaasu- tai nestemäistä polttoainetta. Vety on ollut eniten julkisuudessa.

      Vuosien varrella on ollut monenlaista käytötarkoitusta avaruusaluksista traktoreihin ja autoihin kuin myös pienempiin laitteisiin. 50-luvulla Allis Chalmers rakensi polttokennotraktorin, New Holland teki saman 2010. Kumpikin toimi mutta jatkoa ei seurannut.

      Tarvittavien jalometallien takia polttokenno on kallis ja vetykäytössä polttoainesäiliö ongelmallinen.

      Yleistymistä taitaa haitata eniten muna / kana-ilmiö. Kun ei ole tankkausasemaa ei kukaan osta vetyautoakaan eikä jakelija rakenna asemaa kun ei ole käyttäjiä.

    • Anonyymi

      Jepulijee

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ei ole. Maakaasubussitkin on jo poistolistalla sitä mukaa kun kilometrit täyttyy. Kaupunkiajoon tulee koko ajan lisää sähköbusseja ja dieselbussit ajaa biodieselillä. Vetybusseille ei ole mitään tarvetta, päästöjenkään takia. Lippuhinnat vaan tuplaantuisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Maakaasubussitkin on jo poistolistalla sitä mukaa kun kilometrit täyttyy. Kaupunkiajoon tulee koko ajan lisää sähköbusseja ja dieselbussit ajaa biodieselillä. Vetybusseille ei ole mitään tarvetta, päästöjenkään takia. Lippuhinnat vaan tuplaantuisi.

        Maakaasubussit ovat tosiaan poistolistalla.
        EU ei hyväksy niitä jatkossa päästöjen vuoksi.
        Vetybussit ovat EU:n suosikkeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maakaasubussit ovat tosiaan poistolistalla.
        EU ei hyväksy niitä jatkossa päästöjen vuoksi.
        Vetybussit ovat EU:n suosikkeja.

        Myös biodiesel on jatkossa EU:n kiellettyjen listalla päästöjen vuoksi.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      moottori lehti kertoo että asia on helppo rakentaa

      maakasuverkkoihin ja vetyä voidaan kuljettaa kuten dieselia ja bensaa nyt

      siis kuka sitä ongelmaa löytää ja miksi?

      latauslobbarit jakaa väärää tietoa?

      • Anonyymi

        Kertoiko Moottori-lehti? No voi! Sehän onkin varsinainen tieteen airut. Toimittajat kaikki fyysikoita. Vedyn valmistus saastuttaa, ei sen poltto. Jospa Einstein eläisi nykyään, täytyisi hänen varmaan ottaa tuoli alleen lukiessaan aivokääpiöitten kirjoituksia vedystä.


    • Anonyymi

      Hieno on.

    • Anonyymi

      Kyllä se siitä

    • Anonyymi

      patterimosse on turhake ja kallis hyötyyn nähden

      äkkiä vetyasemat suomeen

    • Anonyymi

      Atomeja ja vetyä saa jo torilta.

    • Anonyymi

      Kohta on vetyasemia

    • Anonyymi

      Ajetaan vetyhullu pois tältä palstalta.
      Propyleesivety on kuollut ja kuopattu.

      "markkinat"

    • Anonyymi

      Neste vedyn tankkaus rosterisäiliöihin. Spacex starshitistä tiedämme että cryolämpötiloissa rosterin tensile strenght vain nousee! Hitech!

    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      129
      2083
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      105
      1906
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1679
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      66
      1559
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1212
    6. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1202
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      56
      1152
    8. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1103
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1076
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1023
    Aihe