Vetyauto on valmis, mutta Suomesta puuttuu vielä vetytankkausasemat.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-vetyauto-toyota-mirai-on-entista-parempi-mutta-tankkausverkosto-ei/
Vetyauto on valmis, mutta Suomen vetyinfra ei
26
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Vetyautot ovat olleet jo pitkään valmiina, mutta myynti ei vaan ole lähtenyt lentoon. Suurissakin vetymaissa ollaan ajamassa vedyn jakeluinfraa alas koska kauppa ei käy.
- Anonyymi
Kyllä se käy. Usko pois.
- Anonyymi
Vety on helposti varastoitavissa toisin kuin sähkö. Vety soveltuu myös kuljetettavaksi pienin muutoksin maakaasuverkostossa, joka on tiheä Keski-Euroopassa.
Vetyä voidaan kuitenkin kuljettaa myös laivoissa nesteytetyn maakaasun tapaan sellaisenaan tai typen kanssa yhdistettynä ammoniakiksi.
Teollisuuden ohella maanteiden raskaan liikenteen ja lentoliikenteen odotetaan tulevan olemaan vedyn suurkäyttäjiä. Myös henkilöautot käyttävät tulevaisuudessa enenemässä määrin vetyä.
Vety on kevyt polttoaine suhteessa energiasisältöön. Se soveltuu näin liikenteeseen, jossa paino on ratkaiseva tekijä. Raskaat akut soveltuvat huonosti rekkoihin ja lentokoneisiin. Myös henkilöautot hyötyvät kun ei tarvitse kuljettaa mukana satojen kilojen akkuja.- Anonyymi
Maakaasuverkkoa ei kannata muuttaa vedyn jakeluun, koska maakaasua tarvitaan edelleen. Lisäksi vety joudutaan kuljettamaan maakaasuputkissa samassa paineessa rakenteen vuoksi ja sitten korottamaan paine varastointia varten (nostaa hintaa).
- Anonyymi
Tuo Mirai on oikea luksusauto.
- Anonyymi
No jaa, miten tuon tulkitsee. Ainakin hinnan puolesta. Samalla hinnalla saa todellakin luksusmallisen bensiini- tai sähköauton.
- Anonyymi
Biokaasu/maakaasu käyttösiä seateja myynnissä, ei jostain syystä oikein käy kauppa, olisiko huonoja vääntämään
- Anonyymi
Taitaa ratkaista se ettei Kokkola-Lappeenranta linjan pohjoispuolella pysty tankkaamaan ja bensasäiliö on onnettoman pieni.
- Anonyymi
Diesel menopeli on todella mielenkiintoinen. 3-4min tankkauksella sillä pääsee 700-1000km autosta riippuen. Diesel tankkausasemia ympäri suomea on noin 1700 kun vetyasemia 0. Diesel auto maksaa huomattavasti vähemmän uutena kuin käytettynäkin vetyautoon verrattuna. Polttoainekulutkin yleensä pienemmät kuin vetyauton per 100km eli halvempaa ajamista vuositasolla. Helppoa lähteä lomamatkalle kun aina löytyy diesel asema matkan varrelta eikä tarvitse koukkia sivuun... toisin kuin vetyautolla. Jälleenmyyntikin on paljon helpompaa kuin vetyautolla, koska diesel autoille on paljon enemmän kysyntää, jolloin se pitää myös arvonsa paremmin. Dieseleitä löytyy nyt jo käytettynä jopa alle 1000e, mutta vetyautoja ei jolloin liian kallis hankkia monelle. Diesel korjaamoja löytyy ympäri suomea, mutta vetyautoille tulevaisuudessa vähän. Vetyauton varaosia joutuu tilaamaan ja odottamaan toisin kuin diesel hakemalla vaikkapa motonetistä.
Diesel on todella hyvä auto ja tämä on jo testattu monta kymmentä vuotta suomessa. Vetyautoa ei, joten tekninen kestävyys suomen oloissa kysymysmerkki.
Ja hei, se maaginen 3-4min tankkaus! Aivan parasta! - Anonyymi
Polttokenno on keksintönä lähes kaksisataa vuotta vanha.
Polttoaineenahan voidaan käyttää lähes mitä tahansa kaasu- tai nestemäistä polttoainetta. Vety on ollut eniten julkisuudessa.
Vuosien varrella on ollut monenlaista käytötarkoitusta avaruusaluksista traktoreihin ja autoihin kuin myös pienempiin laitteisiin. 50-luvulla Allis Chalmers rakensi polttokennotraktorin, New Holland teki saman 2010. Kumpikin toimi mutta jatkoa ei seurannut.
Tarvittavien jalometallien takia polttokenno on kallis ja vetykäytössä polttoainesäiliö ongelmallinen.
Yleistymistä taitaa haitata eniten muna / kana-ilmiö. Kun ei ole tankkausasemaa ei kukaan osta vetyautoakaan eikä jakelija rakenna asemaa kun ei ole käyttäjiä. - Anonyymi
Jepulijee
- Anonyymi
Myös vetybusseilla olisi Suomessa käyttöä.
https://www.apu.fi/artikkelit/hyundai-tuo-vetybussit-eurooppaan-olisi-kayttoa-myos-suomessa- Anonyymi
Ei ole. Maakaasubussitkin on jo poistolistalla sitä mukaa kun kilometrit täyttyy. Kaupunkiajoon tulee koko ajan lisää sähköbusseja ja dieselbussit ajaa biodieselillä. Vetybusseille ei ole mitään tarvetta, päästöjenkään takia. Lippuhinnat vaan tuplaantuisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole. Maakaasubussitkin on jo poistolistalla sitä mukaa kun kilometrit täyttyy. Kaupunkiajoon tulee koko ajan lisää sähköbusseja ja dieselbussit ajaa biodieselillä. Vetybusseille ei ole mitään tarvetta, päästöjenkään takia. Lippuhinnat vaan tuplaantuisi.
Maakaasubussit ovat tosiaan poistolistalla.
EU ei hyväksy niitä jatkossa päästöjen vuoksi.
Vetybussit ovat EU:n suosikkeja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maakaasubussit ovat tosiaan poistolistalla.
EU ei hyväksy niitä jatkossa päästöjen vuoksi.
Vetybussit ovat EU:n suosikkeja.Myös biodiesel on jatkossa EU:n kiellettyjen listalla päästöjen vuoksi.
- Anonyymi
Hyundai laajentaa vetyautomallitoaan.
https://www.electrive.com/2021/07/23/hyundai-wants-to-build-more-fuel-cell-vehicles/ - Anonyymi
moottori lehti kertoo että asia on helppo rakentaa
maakasuverkkoihin ja vetyä voidaan kuljettaa kuten dieselia ja bensaa nyt
siis kuka sitä ongelmaa löytää ja miksi?
latauslobbarit jakaa väärää tietoa?- Anonyymi
Kertoiko Moottori-lehti? No voi! Sehän onkin varsinainen tieteen airut. Toimittajat kaikki fyysikoita. Vedyn valmistus saastuttaa, ei sen poltto. Jospa Einstein eläisi nykyään, täytyisi hänen varmaan ottaa tuoli alleen lukiessaan aivokääpiöitten kirjoituksia vedystä.
- Anonyymi
Hieno on.
- Anonyymi
Kyllä se siitä
- Anonyymi
patterimosse on turhake ja kallis hyötyyn nähden
äkkiä vetyasemat suomeen - Anonyymi
Atomeja ja vetyä saa jo torilta.
- Anonyymi
Kohta on vetyasemia
- Anonyymi
Ajetaan vetyhullu pois tältä palstalta.
Propyleesivety on kuollut ja kuopattu.
"markkinat" - Anonyymi
Neste vedyn tankkaus rosterisäiliöihin. Spacex starshitistä tiedämme että cryolämpötiloissa rosterin tensile strenght vain nousee! Hitech!
- Anonyymi
Mielenkiintoinen
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?134479Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja353296Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3033291Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin112479Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk152145- 2561953
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2741545- 831474
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi441246Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81143