Vetyauto on valmis, mutta Suomen vetyinfra ei

Anonyymi

26

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vetyautot ovat olleet jo pitkään valmiina, mutta myynti ei vaan ole lähtenyt lentoon. Suurissakin vetymaissa ollaan ajamassa vedyn jakeluinfraa alas koska kauppa ei käy.

      • Anonyymi

        Kyllä se käy. Usko pois.


    • Anonyymi

      Vety on helposti varastoitavissa toisin kuin sähkö. Vety soveltuu myös kuljetettavaksi pienin muutoksin maakaasuverkostossa, joka on tiheä Keski-Euroopassa.

      Vetyä voidaan kuitenkin kuljettaa myös laivoissa nesteytetyn maakaasun tapaan sellaisenaan tai typen kanssa yhdistettynä ammoniakiksi.

      Teollisuuden ohella maanteiden raskaan liikenteen ja lentoliikenteen odotetaan tulevan olemaan vedyn suurkäyttäjiä. Myös henkilöautot käyttävät tulevaisuudessa enenemässä määrin vetyä.

      Vety on kevyt polttoaine suhteessa energiasisältöön. Se soveltuu näin liikenteeseen, jossa paino on ratkaiseva tekijä. Raskaat akut soveltuvat huonosti rekkoihin ja lentokoneisiin. Myös henkilöautot hyötyvät kun ei tarvitse kuljettaa mukana satojen kilojen akkuja.

      • Anonyymi

        Maakaasuverkkoa ei kannata muuttaa vedyn jakeluun, koska maakaasua tarvitaan edelleen. Lisäksi vety joudutaan kuljettamaan maakaasuputkissa samassa paineessa rakenteen vuoksi ja sitten korottamaan paine varastointia varten (nostaa hintaa).


    • Anonyymi

      Tuo Mirai on oikea luksusauto.

      • Anonyymi

        No jaa, miten tuon tulkitsee. Ainakin hinnan puolesta. Samalla hinnalla saa todellakin luksusmallisen bensiini- tai sähköauton.


    • Anonyymi

      Biokaasu/maakaasu käyttösiä seateja myynnissä, ei jostain syystä oikein käy kauppa, olisiko huonoja vääntämään

      • Anonyymi

        Taitaa ratkaista se ettei Kokkola-Lappeenranta linjan pohjoispuolella pysty tankkaamaan ja bensasäiliö on onnettoman pieni.


    • Anonyymi

      Diesel menopeli on todella mielenkiintoinen. 3-4min tankkauksella sillä pääsee 700-1000km autosta riippuen. Diesel tankkausasemia ympäri suomea on noin 1700 kun vetyasemia 0. Diesel auto maksaa huomattavasti vähemmän uutena kuin käytettynäkin vetyautoon verrattuna. Polttoainekulutkin yleensä pienemmät kuin vetyauton per 100km eli halvempaa ajamista vuositasolla. Helppoa lähteä lomamatkalle kun aina löytyy diesel asema matkan varrelta eikä tarvitse koukkia sivuun... toisin kuin vetyautolla. Jälleenmyyntikin on paljon helpompaa kuin vetyautolla, koska diesel autoille on paljon enemmän kysyntää, jolloin se pitää myös arvonsa paremmin. Dieseleitä löytyy nyt jo käytettynä jopa alle 1000e, mutta vetyautoja ei jolloin liian kallis hankkia monelle. Diesel korjaamoja löytyy ympäri suomea, mutta vetyautoille tulevaisuudessa vähän. Vetyauton varaosia joutuu tilaamaan ja odottamaan toisin kuin diesel hakemalla vaikkapa motonetistä.

      Diesel on todella hyvä auto ja tämä on jo testattu monta kymmentä vuotta suomessa. Vetyautoa ei, joten tekninen kestävyys suomen oloissa kysymysmerkki.

      Ja hei, se maaginen 3-4min tankkaus! Aivan parasta!

    • Anonyymi

      Polttokenno on keksintönä lähes kaksisataa vuotta vanha.
      Polttoaineenahan voidaan käyttää lähes mitä tahansa kaasu- tai nestemäistä polttoainetta. Vety on ollut eniten julkisuudessa.

      Vuosien varrella on ollut monenlaista käytötarkoitusta avaruusaluksista traktoreihin ja autoihin kuin myös pienempiin laitteisiin. 50-luvulla Allis Chalmers rakensi polttokennotraktorin, New Holland teki saman 2010. Kumpikin toimi mutta jatkoa ei seurannut.

      Tarvittavien jalometallien takia polttokenno on kallis ja vetykäytössä polttoainesäiliö ongelmallinen.

      Yleistymistä taitaa haitata eniten muna / kana-ilmiö. Kun ei ole tankkausasemaa ei kukaan osta vetyautoakaan eikä jakelija rakenna asemaa kun ei ole käyttäjiä.

    • Anonyymi

      Jepulijee

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ei ole. Maakaasubussitkin on jo poistolistalla sitä mukaa kun kilometrit täyttyy. Kaupunkiajoon tulee koko ajan lisää sähköbusseja ja dieselbussit ajaa biodieselillä. Vetybusseille ei ole mitään tarvetta, päästöjenkään takia. Lippuhinnat vaan tuplaantuisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Maakaasubussitkin on jo poistolistalla sitä mukaa kun kilometrit täyttyy. Kaupunkiajoon tulee koko ajan lisää sähköbusseja ja dieselbussit ajaa biodieselillä. Vetybusseille ei ole mitään tarvetta, päästöjenkään takia. Lippuhinnat vaan tuplaantuisi.

        Maakaasubussit ovat tosiaan poistolistalla.
        EU ei hyväksy niitä jatkossa päästöjen vuoksi.
        Vetybussit ovat EU:n suosikkeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maakaasubussit ovat tosiaan poistolistalla.
        EU ei hyväksy niitä jatkossa päästöjen vuoksi.
        Vetybussit ovat EU:n suosikkeja.

        Myös biodiesel on jatkossa EU:n kiellettyjen listalla päästöjen vuoksi.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      moottori lehti kertoo että asia on helppo rakentaa

      maakasuverkkoihin ja vetyä voidaan kuljettaa kuten dieselia ja bensaa nyt

      siis kuka sitä ongelmaa löytää ja miksi?

      latauslobbarit jakaa väärää tietoa?

      • Anonyymi

        Kertoiko Moottori-lehti? No voi! Sehän onkin varsinainen tieteen airut. Toimittajat kaikki fyysikoita. Vedyn valmistus saastuttaa, ei sen poltto. Jospa Einstein eläisi nykyään, täytyisi hänen varmaan ottaa tuoli alleen lukiessaan aivokääpiöitten kirjoituksia vedystä.


    • Anonyymi

      Hieno on.

    • Anonyymi

      Kyllä se siitä

    • Anonyymi

      patterimosse on turhake ja kallis hyötyyn nähden

      äkkiä vetyasemat suomeen

    • Anonyymi

      Atomeja ja vetyä saa jo torilta.

    • Anonyymi

      Kohta on vetyasemia

    • Anonyymi

      Ajetaan vetyhullu pois tältä palstalta.
      Propyleesivety on kuollut ja kuopattu.

      "markkinat"

    • Anonyymi

      Neste vedyn tankkaus rosterisäiliöihin. Spacex starshitistä tiedämme että cryolämpötiloissa rosterin tensile strenght vain nousee! Hitech!

    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7776
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2862
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1835
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1444
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1405
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe