Vetyauto on valmis, mutta Suomen vetyinfra ei

Anonyymi

26

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vetyautot ovat olleet jo pitkään valmiina, mutta myynti ei vaan ole lähtenyt lentoon. Suurissakin vetymaissa ollaan ajamassa vedyn jakeluinfraa alas koska kauppa ei käy.

      • Anonyymi

        Kyllä se käy. Usko pois.


    • Anonyymi

      Vety on helposti varastoitavissa toisin kuin sähkö. Vety soveltuu myös kuljetettavaksi pienin muutoksin maakaasuverkostossa, joka on tiheä Keski-Euroopassa.

      Vetyä voidaan kuitenkin kuljettaa myös laivoissa nesteytetyn maakaasun tapaan sellaisenaan tai typen kanssa yhdistettynä ammoniakiksi.

      Teollisuuden ohella maanteiden raskaan liikenteen ja lentoliikenteen odotetaan tulevan olemaan vedyn suurkäyttäjiä. Myös henkilöautot käyttävät tulevaisuudessa enenemässä määrin vetyä.

      Vety on kevyt polttoaine suhteessa energiasisältöön. Se soveltuu näin liikenteeseen, jossa paino on ratkaiseva tekijä. Raskaat akut soveltuvat huonosti rekkoihin ja lentokoneisiin. Myös henkilöautot hyötyvät kun ei tarvitse kuljettaa mukana satojen kilojen akkuja.

      • Anonyymi

        Maakaasuverkkoa ei kannata muuttaa vedyn jakeluun, koska maakaasua tarvitaan edelleen. Lisäksi vety joudutaan kuljettamaan maakaasuputkissa samassa paineessa rakenteen vuoksi ja sitten korottamaan paine varastointia varten (nostaa hintaa).


    • Anonyymi

      Tuo Mirai on oikea luksusauto.

      • Anonyymi

        No jaa, miten tuon tulkitsee. Ainakin hinnan puolesta. Samalla hinnalla saa todellakin luksusmallisen bensiini- tai sähköauton.


    • Anonyymi

      Biokaasu/maakaasu käyttösiä seateja myynnissä, ei jostain syystä oikein käy kauppa, olisiko huonoja vääntämään

      • Anonyymi

        Taitaa ratkaista se ettei Kokkola-Lappeenranta linjan pohjoispuolella pysty tankkaamaan ja bensasäiliö on onnettoman pieni.


    • Anonyymi

      Diesel menopeli on todella mielenkiintoinen. 3-4min tankkauksella sillä pääsee 700-1000km autosta riippuen. Diesel tankkausasemia ympäri suomea on noin 1700 kun vetyasemia 0. Diesel auto maksaa huomattavasti vähemmän uutena kuin käytettynäkin vetyautoon verrattuna. Polttoainekulutkin yleensä pienemmät kuin vetyauton per 100km eli halvempaa ajamista vuositasolla. Helppoa lähteä lomamatkalle kun aina löytyy diesel asema matkan varrelta eikä tarvitse koukkia sivuun... toisin kuin vetyautolla. Jälleenmyyntikin on paljon helpompaa kuin vetyautolla, koska diesel autoille on paljon enemmän kysyntää, jolloin se pitää myös arvonsa paremmin. Dieseleitä löytyy nyt jo käytettynä jopa alle 1000e, mutta vetyautoja ei jolloin liian kallis hankkia monelle. Diesel korjaamoja löytyy ympäri suomea, mutta vetyautoille tulevaisuudessa vähän. Vetyauton varaosia joutuu tilaamaan ja odottamaan toisin kuin diesel hakemalla vaikkapa motonetistä.

      Diesel on todella hyvä auto ja tämä on jo testattu monta kymmentä vuotta suomessa. Vetyautoa ei, joten tekninen kestävyys suomen oloissa kysymysmerkki.

      Ja hei, se maaginen 3-4min tankkaus! Aivan parasta!

    • Anonyymi

      Polttokenno on keksintönä lähes kaksisataa vuotta vanha.
      Polttoaineenahan voidaan käyttää lähes mitä tahansa kaasu- tai nestemäistä polttoainetta. Vety on ollut eniten julkisuudessa.

      Vuosien varrella on ollut monenlaista käytötarkoitusta avaruusaluksista traktoreihin ja autoihin kuin myös pienempiin laitteisiin. 50-luvulla Allis Chalmers rakensi polttokennotraktorin, New Holland teki saman 2010. Kumpikin toimi mutta jatkoa ei seurannut.

      Tarvittavien jalometallien takia polttokenno on kallis ja vetykäytössä polttoainesäiliö ongelmallinen.

      Yleistymistä taitaa haitata eniten muna / kana-ilmiö. Kun ei ole tankkausasemaa ei kukaan osta vetyautoakaan eikä jakelija rakenna asemaa kun ei ole käyttäjiä.

    • Anonyymi

      Jepulijee

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ei ole. Maakaasubussitkin on jo poistolistalla sitä mukaa kun kilometrit täyttyy. Kaupunkiajoon tulee koko ajan lisää sähköbusseja ja dieselbussit ajaa biodieselillä. Vetybusseille ei ole mitään tarvetta, päästöjenkään takia. Lippuhinnat vaan tuplaantuisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Maakaasubussitkin on jo poistolistalla sitä mukaa kun kilometrit täyttyy. Kaupunkiajoon tulee koko ajan lisää sähköbusseja ja dieselbussit ajaa biodieselillä. Vetybusseille ei ole mitään tarvetta, päästöjenkään takia. Lippuhinnat vaan tuplaantuisi.

        Maakaasubussit ovat tosiaan poistolistalla.
        EU ei hyväksy niitä jatkossa päästöjen vuoksi.
        Vetybussit ovat EU:n suosikkeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maakaasubussit ovat tosiaan poistolistalla.
        EU ei hyväksy niitä jatkossa päästöjen vuoksi.
        Vetybussit ovat EU:n suosikkeja.

        Myös biodiesel on jatkossa EU:n kiellettyjen listalla päästöjen vuoksi.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      moottori lehti kertoo että asia on helppo rakentaa

      maakasuverkkoihin ja vetyä voidaan kuljettaa kuten dieselia ja bensaa nyt

      siis kuka sitä ongelmaa löytää ja miksi?

      latauslobbarit jakaa väärää tietoa?

      • Anonyymi

        Kertoiko Moottori-lehti? No voi! Sehän onkin varsinainen tieteen airut. Toimittajat kaikki fyysikoita. Vedyn valmistus saastuttaa, ei sen poltto. Jospa Einstein eläisi nykyään, täytyisi hänen varmaan ottaa tuoli alleen lukiessaan aivokääpiöitten kirjoituksia vedystä.


    • Anonyymi

      Hieno on.

    • Anonyymi

      Kyllä se siitä

    • Anonyymi

      patterimosse on turhake ja kallis hyötyyn nähden

      äkkiä vetyasemat suomeen

    • Anonyymi

      Atomeja ja vetyä saa jo torilta.

    • Anonyymi

      Kohta on vetyasemia

    • Anonyymi

      Ajetaan vetyhullu pois tältä palstalta.
      Propyleesivety on kuollut ja kuopattu.

      "markkinat"

    • Anonyymi

      Neste vedyn tankkaus rosterisäiliöihin. Spacex starshitistä tiedämme että cryolämpötiloissa rosterin tensile strenght vain nousee! Hitech!

    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      4479
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

      Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      35
      3296
    3. Suomessa eletään liian pitkään

      "Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      303
      3291
    4. Deodoranttiteollisuus

      Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      11
      2479
    5. Voitaisko olla kavereita?

      Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      15
      2145
    6. 256
      1953
    7. Martinan mies on Suomessa.

      Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      274
      1545
    8. Näyttääkö kaivattusi

      Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      83
      1474
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

      Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      44
      1246
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

      Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      8
      1143
    Aihe