TM testissä ID 3 Pro performance Tech euroja 100 km
60000 km ajettu 2 vuodessa ylläpitokulut € 6,55/ 100 km
Polttoainekulu sähkön hinta € 4/100km
Kaksi vuotta ja 60000 km Ylläpitokulut 6,55x 600= 3,930 €
2v 60000km polttoaine 4x600 = 2,400 €
Arvon alenema , onko mahdollisesti ? 9,400 - 12,200 euroa
Kuinka paljon laskelmat poikkeavat todellisuudessa ja mihin suuntaan ????
https://www.mikrobitti.fi/uutiset/sahkoautoilun-kokonaiskustannukset-ovat-suomessa-jarisyttavan-kovat-tasta-se-johtuu/b711c9e5-0ece-43c0-a82d-b89672d90f38
Sähköauton arvonalenema osuus kokonais kuluista, mielenkiintoista
79
5696
Vastaukset
- Anonyymi
Kun avauksen aihe ei ilmeisesti kiinnosta , vastaan itselleni.
Oletettavasti sähköautointoilijoilla ei muuta vastattavaa polttoainekustannukset ovat 4-5 kertaa pienemmät kuin polttomoottori käyttöisillä huollot ovat halvempia verrattuna polttiksiin polttiksiin .Lisäksi polttomoottorikäyttöisten arvo romahtaa 5-10 vuoden päästä. Sähköautot ovat vielä haluttuja vielä 10vuoden käytön jälkeenkin.
Mutta onko näin ?- Anonyymi
Kaikein helpoimmalla tällaisista pohdinnoista pääsee kun kun vertailee yksityisleasing-soppareiden hintoja.
ID.3:n saa pihaansa noin 360 eurolla kuussa. Ei tarvii spekuloida arvonalennuksista tai lukea lehdistä jotain ympäripyöreitä yleistyksiä keskieuroopasta. - Anonyymi
Sähköautot on 10 vuoden päästä yhtä haluttuja kuin 10 vuotta vanha elektroniikka yleensäkin on, eli hyvä jos saa edes ilmaiseksi jättää johonkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikein helpoimmalla tällaisista pohdinnoista pääsee kun kun vertailee yksityisleasing-soppareiden hintoja.
ID.3:n saa pihaansa noin 360 eurolla kuussa. Ei tarvii spekuloida arvonalennuksista tai lukea lehdistä jotain ympäripyöreitä yleistyksiä keskieuroopasta.Ilman spekulointia . Miksi aina esitettän hintaesimerkkinä"karvalakkimalli"
Pienillä vuotuisilla Kilometreilla ja pitkällä sopimuksella .
Kunnollisella rangella, ja hyvillä varusteilla ja riittävillä vuotuisilla ajokilometreillä muodostuu kk hinta aivan toisenlaiseksi, Käytännössä tarvitaan rahaa 700-1000 euroa
kuukaudessa . - Anonyymi
Kukaan ei halua 10 vuotta vanhaa sähköautoa koska siinä ei ole enää mitään takuuta jäljellä ja sen huoltaminen maksaa todella paljon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot on 10 vuoden päästä yhtä haluttuja kuin 10 vuotta vanha elektroniikka yleensäkin on, eli hyvä jos saa edes ilmaiseksi jättää johonkin.
Tekniikkaa ymmärtämättömän hölmön kommentti. Polttiksissa on on monimutkaisempaa elektroniikkaa kuin sähköautossa. Hybrideissä on huonoin mahdollinen tilanne koska niissä on sekä polttiksien että sähköautojen elektroniikka.
Sähköauto on elektroniikaltaan kaikkein yksinkertaisen ja lisäksi mekaniikaltaankin ylivoimaisen yksinkertainen, Sen takia esimerkiksi VW:n sähköautoissa ei ole edes mitään km-pohjaisia huoltoja vaan tarkastus joka toinen vuosi ja se maksaa 320 euroa.
Tyotan hybridin huollot 60.000km matkalla maksaa melkein 1.300 euroa. Ssen lisäksi VW:n sähköautojen kantavat raketeet ovat alumiinia joka ei ruostu koskaan.
Helppo päätellä mikä auto kestää pitkään ja on halpa ylläpitää. Sähköautot ovat tässä vertailussa ylivoimainen voittaja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot on 10 vuoden päästä yhtä haluttuja kuin 10 vuotta vanha elektroniikka yleensäkin on, eli hyvä jos saa edes ilmaiseksi jättää johonkin.
Väärin, tyhmä vertaus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilman spekulointia . Miksi aina esitettän hintaesimerkkinä"karvalakkimalli"
Pienillä vuotuisilla Kilometreilla ja pitkällä sopimuksella .
Kunnollisella rangella, ja hyvillä varusteilla ja riittävillä vuotuisilla ajokilometreillä muodostuu kk hinta aivan toisenlaiseksi, Käytännössä tarvitaan rahaa 700-1000 euroa
kuukaudessa .Miksi pitäisi ottaa pitkän rangen ja kallis verrokki, kun lähes kaikille riittää tuo lyhyt ranga ja vaatimattomampi versio?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tekniikkaa ymmärtämättömän hölmön kommentti. Polttiksissa on on monimutkaisempaa elektroniikkaa kuin sähköautossa. Hybrideissä on huonoin mahdollinen tilanne koska niissä on sekä polttiksien että sähköautojen elektroniikka.
Sähköauto on elektroniikaltaan kaikkein yksinkertaisen ja lisäksi mekaniikaltaankin ylivoimaisen yksinkertainen, Sen takia esimerkiksi VW:n sähköautoissa ei ole edes mitään km-pohjaisia huoltoja vaan tarkastus joka toinen vuosi ja se maksaa 320 euroa.
Tyotan hybridin huollot 60.000km matkalla maksaa melkein 1.300 euroa. Ssen lisäksi VW:n sähköautojen kantavat raketeet ovat alumiinia joka ei ruostu koskaan.
Helppo päätellä mikä auto kestää pitkään ja on halpa ylläpitää. Sähköautot ovat tässä vertailussa ylivoimainen voittaja.Kyllä hyvin pitää hintansa tuo ID 3 vuoden käytetty tai oikeammin hieman vajaa yksi vuosi
Vuodessa ainoastaan 5000- 10000 euroa mutta kyllä varmasti seuraavat vuodet menevät
noin 3000- 6000 euroa per vuosi . Tietenkin tämä hinta vaihtelee riippuen varustetasosta ja ajetuista kilometreistä riippuu . Nettiautosta voi katsoa kuinka hyvin erimerkkiset autot pitävät hintansa . Jos sähköautot pitäisivät hyvin hintansa niille ei löytysi ostajaa koskaan . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan ei halua 10 vuotta vanhaa sähköautoa koska siinä ei ole enää mitään takuuta jäljellä ja sen huoltaminen maksaa todella paljon.
Olipas taas niin typerä kommentti. Antaa hyvin kuvaa polttisfanien ajatuksen tasosta. Ei 10 vuotta vanhassa polttiksessa ole ollut mitään takuuta voimassa enää moneen vuoteen. Sähköauton takuut ovat paljon pidemmät ja niiden takuuohjelma on kertaluokkaa halvempi.
Oikeesti teidän polttishemmojen kommentit kertovat hyvin huonosta geneettisestä tsägästä.
Teidän teilaaminen tuntuu vähän niinkuin löisi lasta. Puolustuskyvytöntä pitäisi kohdella säälillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pitäisi ottaa pitkän rangen ja kallis verrokki, kun lähes kaikille riittää tuo lyhyt ranga ja vaatimattomampi versio?
Sitä sopii ihmetellä miksi ei kelpaa tuo pieni akkuneinen vaatimaton versio . Huolimatta siitä , vaikka väittämäsi mukaan lähes kaikille riittää tuo pieniakkuinen . Nettiautossa on 41kpl
käytettyjä ID 3 myynnissä niistä pieniakkuisten osuus 0kpl. Johtuen siitä kun tämä pikkuakkuinen ei tyydytä ostajien tarpeita. Näitä pieniakkuisia ei myydä suomessa kuin ihan muutamia vuodessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipas taas niin typerä kommentti. Antaa hyvin kuvaa polttisfanien ajatuksen tasosta. Ei 10 vuotta vanhassa polttiksessa ole ollut mitään takuuta voimassa enää moneen vuoteen. Sähköauton takuut ovat paljon pidemmät ja niiden takuuohjelma on kertaluokkaa halvempi.
Oikeesti teidän polttishemmojen kommentit kertovat hyvin huonosta geneettisestä tsägästä.
Teidän teilaaminen tuntuu vähän niinkuin löisi lasta. Puolustuskyvytöntä pitäisi kohdella säälillä.Sähköauton ajoakun takuu 8 vuotta tai 16000 km . No on aivan sama mitä ajoakku maksaa 10 vuoden päästä näitä kun ei vielä toistaiseksi ei edes korjaa kukaan eli ei voi ostaa edes rahalla tätä edullista tehdaskunnostettua 10000-35000 euron akkua . Siis Täysin uutta akkua ei edes valmisteta 10 vuoden päästä tämän päivän sähköautoihin , Tekniikka kun muuttuu lähes vuosittain . Totuus on tarua ihmeellisempää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä sopii ihmetellä miksi ei kelpaa tuo pieni akkuneinen vaatimaton versio . Huolimatta siitä , vaikka väittämäsi mukaan lähes kaikille riittää tuo pieniakkuinen . Nettiautossa on 41kpl
käytettyjä ID 3 myynnissä niistä pieniakkuisten osuus 0kpl. Johtuen siitä kun tämä pikkuakkuinen ei tyydytä ostajien tarpeita. Näitä pieniakkuisia ei myydä suomessa kuin ihan muutamia vuodessa.Kannattaa muistaa että että myös tuo keskikokoinen akku on hinnaltaan luokassa 35.000 euroa kuluttajalle. Siis siinä samassa taviskeskiluokassa mikä on lähellä uusien autojen hinnan keskiarvoa.
Tuonkin mallin leasinghinta jää alle 400 euroa kuussa. Ei sillä että leasing olisi kannattava tapa hankkia mutta indikaattoriksi siitä että ID.3 on kilpailukykyinen TCO-vertailussa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa muistaa että että myös tuo keskikokoinen akku on hinnaltaan luokassa 35.000 euroa kuluttajalle. Siis siinä samassa taviskeskiluokassa mikä on lähellä uusien autojen hinnan keskiarvoa.
Tuonkin mallin leasinghinta jää alle 400 euroa kuussa. Ei sillä että leasing olisi kannattava tapa hankkia mutta indikaattoriksi siitä että ID.3 on kilpailukykyinen TCO-vertailussa.Mielikuvitus hinnat ja se mitä autot todellisuudessa maksavat. Ovat kaksi eri asiaa.
https://media.volkswagen.fi/autojanopeaantoimitukseen/?gclid=EAIaIQobChMIuqGS4_O38QIVgdKyCh3wggZqEAAYASACEgIDhfD_BwE - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä sopii ihmetellä miksi ei kelpaa tuo pieni akkuneinen vaatimaton versio . Huolimatta siitä , vaikka väittämäsi mukaan lähes kaikille riittää tuo pieniakkuinen . Nettiautossa on 41kpl
käytettyjä ID 3 myynnissä niistä pieniakkuisten osuus 0kpl. Johtuen siitä kun tämä pikkuakkuinen ei tyydytä ostajien tarpeita. Näitä pieniakkuisia ei myydä suomessa kuin ihan muutamia vuodessa.Vai johtuisiko kuitenkin siitä, ettei alkuvaiheessa myytyä 1st Edition -mallia ollut saatavissa sillä pikkuakulla?
45 kWh versio on ollut niin vähän aikaa myynnissä että tuskin montaa yksilöä on vielä ehtinyt kiertoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipas taas niin typerä kommentti. Antaa hyvin kuvaa polttisfanien ajatuksen tasosta. Ei 10 vuotta vanhassa polttiksessa ole ollut mitään takuuta voimassa enää moneen vuoteen. Sähköauton takuut ovat paljon pidemmät ja niiden takuuohjelma on kertaluokkaa halvempi.
Oikeesti teidän polttishemmojen kommentit kertovat hyvin huonosta geneettisestä tsägästä.
Teidän teilaaminen tuntuu vähän niinkuin löisi lasta. Puolustuskyvytöntä pitäisi kohdella säälillä.Kylläpä minun kommenttini nyt osui ja upposi sinuun kivuliaasti. Sinä voit väittää mitä haluat mutta totuus on se, että 10 vuotta vanhassa sähköautossa ei ole takuuta jäljellä. Ei ole 10v polttomoottoriautossakaan mutta tässä tuleekin iso ero. Sinunkin tuttavapiirissäsi on useampi joka osaa korjata/huoltaa polttomoottoriautoja mutta olen täysin varma, että kukaan tuttavistasi ei osaa, tai sukalla, huoltaa sähköautoa, eli sähköauto on pakko viedä (kalliiseen) huoltoliikkeeseen.
Suomen olosuhteet ovat sellaiset, että elektroniikka on usein kovilla (suolaus ja pakkanen) joten 10 vuotta vanhan sähköauton akusto alkaa olemaan jo aika lopuillaan. Uusi akku maksaa halvimmillaan sellaiset 2000 euroa eli suurin piirtein saman verran kuin "perusmoottori" polttomoottoriautoon. Lisäksi sähköautoon pitää todennäköisesti uusia kaikki akut samalla, eli jo pelkkä akuston uusiminen tulee maksamaan halvimmillaan noin 8000 euroa, ilman työtunteja.
Sähköautojen tekniikka kehittyy kuitenkin koko ajan sen verran nopeasti, että tänä vuonna ostettu sähköauton tekniikka on kymmenen vuoden päästä elektroniikkaromuun verrattavaa jota ei halua kuin alan harrastajat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton ajoakun takuu 8 vuotta tai 16000 km . No on aivan sama mitä ajoakku maksaa 10 vuoden päästä näitä kun ei vielä toistaiseksi ei edes korjaa kukaan eli ei voi ostaa edes rahalla tätä edullista tehdaskunnostettua 10000-35000 euron akkua . Siis Täysin uutta akkua ei edes valmisteta 10 vuoden päästä tämän päivän sähköautoihin , Tekniikka kun muuttuu lähes vuosittain . Totuus on tarua ihmeellisempää.
Vai takuu 8 vuotta tai 16 000 kilometria. Siis yksi vuosi!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kylläpä minun kommenttini nyt osui ja upposi sinuun kivuliaasti. Sinä voit väittää mitä haluat mutta totuus on se, että 10 vuotta vanhassa sähköautossa ei ole takuuta jäljellä. Ei ole 10v polttomoottoriautossakaan mutta tässä tuleekin iso ero. Sinunkin tuttavapiirissäsi on useampi joka osaa korjata/huoltaa polttomoottoriautoja mutta olen täysin varma, että kukaan tuttavistasi ei osaa, tai sukalla, huoltaa sähköautoa, eli sähköauto on pakko viedä (kalliiseen) huoltoliikkeeseen.
Suomen olosuhteet ovat sellaiset, että elektroniikka on usein kovilla (suolaus ja pakkanen) joten 10 vuotta vanhan sähköauton akusto alkaa olemaan jo aika lopuillaan. Uusi akku maksaa halvimmillaan sellaiset 2000 euroa eli suurin piirtein saman verran kuin "perusmoottori" polttomoottoriautoon. Lisäksi sähköautoon pitää todennäköisesti uusia kaikki akut samalla, eli jo pelkkä akuston uusiminen tulee maksamaan halvimmillaan noin 8000 euroa, ilman työtunteja.
Sähköautojen tekniikka kehittyy kuitenkin koko ajan sen verran nopeasti, että tänä vuonna ostettu sähköauton tekniikka on kymmenen vuoden päästä elektroniikkaromuun verrattavaa jota ei halua kuin alan harrastajat."Suomen olosuhteet ovat sellaiset, että elektroniikka on usein kovilla (suolaus ja pakkanen) joten 10 vuotta vanhan sähköauton akusto alkaa olemaan jo aika lopuillaan. "
Nämä ovat kyllä niin höpöhöpöjuttuja jos ajattelee edes vähän maalaisjärjellä. Miten teiden suolaus vaikuttaa mitenkään akun kestoikään? Suola ei pääse mitenkään akun sisälle tai vaikuta akun kuorien kestoon.
Tai pakkaset? Akut kuluvat lataussyklien kautta, ei pakkasessa.
Oikeesti. Ei tällaisten kommenttien nollaaminen vaadi raketti-insinöörin tutkio. Pieni annos maalaisjärkeä riittää. Surkean tasoista trollaamista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Suomen olosuhteet ovat sellaiset, että elektroniikka on usein kovilla (suolaus ja pakkanen) joten 10 vuotta vanhan sähköauton akusto alkaa olemaan jo aika lopuillaan. "
Nämä ovat kyllä niin höpöhöpöjuttuja jos ajattelee edes vähän maalaisjärjellä. Miten teiden suolaus vaikuttaa mitenkään akun kestoikään? Suola ei pääse mitenkään akun sisälle tai vaikuta akun kuorien kestoon.
Tai pakkaset? Akut kuluvat lataussyklien kautta, ei pakkasessa.
Oikeesti. Ei tällaisten kommenttien nollaaminen vaadi raketti-insinöörin tutkio. Pieni annos maalaisjärkeä riittää. Surkean tasoista trollaamista.Kieltämättä sorrut surkeaan trollaamiseen, siinä olemme samaa mieltä.
Jos bemarissa maatuu akkukaapelit Suomen suolateillä niin noita kaapeleita on sähköautossa paljon enemmän ja aivan yhtä herkkiä suolalle.
terveisin: alan ammattilainen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kieltämättä sorrut surkeaan trollaamiseen, siinä olemme samaa mieltä.
Jos bemarissa maatuu akkukaapelit Suomen suolateillä niin noita kaapeleita on sähköautossa paljon enemmän ja aivan yhtä herkkiä suolalle.
terveisin: alan ammattilainenTaas vain puoliksi ajateltua asiaa. Akkukaapeli on eri asia kuin akku. Se että kaapelin liittimet hapettuvat on aivan eri asia kuin että itse akku ottaisi nokkiinsa.
Vai mitä?
Ja se mitä olen katsonut esim ID:n akkupakettia niin siinä se kaapelointi on koteloidun akkupaketin keskellä minne suolalla ei ole mitään reittiä.
Bemun insinööreillä on vielä paljon oppimista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton ajoakun takuu 8 vuotta tai 16000 km . No on aivan sama mitä ajoakku maksaa 10 vuoden päästä näitä kun ei vielä toistaiseksi ei edes korjaa kukaan eli ei voi ostaa edes rahalla tätä edullista tehdaskunnostettua 10000-35000 euron akkua . Siis Täysin uutta akkua ei edes valmisteta 10 vuoden päästä tämän päivän sähköautoihin , Tekniikka kun muuttuu lähes vuosittain . Totuus on tarua ihmeellisempää.
Käytetyille akuille syntyy markkinat. Ne ostetaan omakotitalojen aurinkosähkövarastoiksi.
- Anonyymi
Nuo tulevaisuuden arviot ovat omiasi, tuskin toteutuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tekniikkaa ymmärtämättömän hölmön kommentti. Polttiksissa on on monimutkaisempaa elektroniikkaa kuin sähköautossa. Hybrideissä on huonoin mahdollinen tilanne koska niissä on sekä polttiksien että sähköautojen elektroniikka.
Sähköauto on elektroniikaltaan kaikkein yksinkertaisen ja lisäksi mekaniikaltaankin ylivoimaisen yksinkertainen, Sen takia esimerkiksi VW:n sähköautoissa ei ole edes mitään km-pohjaisia huoltoja vaan tarkastus joka toinen vuosi ja se maksaa 320 euroa.
Tyotan hybridin huollot 60.000km matkalla maksaa melkein 1.300 euroa. Ssen lisäksi VW:n sähköautojen kantavat raketeet ovat alumiinia joka ei ruostu koskaan.
Helppo päätellä mikä auto kestää pitkään ja on halpa ylläpitää. Sähköautot ovat tässä vertailussa ylivoimainen voittaja.Tavallinen alumiini syöpyy joutuessaan tekemisiin suolaveden kanssa. Onneksi sitä ei Suomessa tieltä löydy !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikein helpoimmalla tällaisista pohdinnoista pääsee kun kun vertailee yksityisleasing-soppareiden hintoja.
ID.3:n saa pihaansa noin 360 eurolla kuussa. Ei tarvii spekuloida arvonalennuksista tai lukea lehdistä jotain ympäripyöreitä yleistyksiä keskieuroopasta.ID.3:n saa tuolla hinnalla pihaan rahoituksellakin. Leasing on vuokraamista ja tulee AINA kalliimmaksi kuin ostaminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton ajoakun takuu 8 vuotta tai 16000 km . No on aivan sama mitä ajoakku maksaa 10 vuoden päästä näitä kun ei vielä toistaiseksi ei edes korjaa kukaan eli ei voi ostaa edes rahalla tätä edullista tehdaskunnostettua 10000-35000 euron akkua . Siis Täysin uutta akkua ei edes valmisteta 10 vuoden päästä tämän päivän sähköautoihin , Tekniikka kun muuttuu lähes vuosittain . Totuus on tarua ihmeellisempää.
Ajoakun 8 vuoden ja 160 000 km takuu ei tarkoita, että se olisi loppuunkäytetty silloin. Se tarkoittaa, että se korjataan, jos se alittaa tietyt raja-arvot. Näin käy vain pienelle murto-osalle akuista, koska muu tulisi valmistajalle hyvin kalliiksi. Suurin osa akuista kestää huomattavasti kauemmin. Ei läheskään kaikkiin polttomottoriautoihin tarvitse tehdä isoa koneremonttia niiden elinkaaren aikana. Tässä on kyse täysin samantyyppisestä asiasta.
Akkujen korjauspajoja tulee sitä mukaa, kun kysyntä kasvaa. Tästä on ihan turha olla huolissaan. Ympäristö- ja kuluttajajärjestöt pitävät kyllä tarpeeksi meteliä, jos jonkun auton akku osoittautuu lyhytkestoiseksi ja kalliiksi korjata. Kaikki suuret firmat nykyään ottavat ympäristöasiat entistä paremmin huomioon ja hyvin vakavasti, koska päättäjät ja kuluttajat tulevat koko ajan vaativammiksi niiden suhteen. Yritykset, jotka eivät tee näin, menettävät markkinaosuuksiaan ja niiden osakekurssit laskevat. Ei kenelläkään ole sellaiseen varaa. Ja tämä on pelkästään hyvä asia sekä ympäristön että kuluttajien kannalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipas taas niin typerä kommentti. Antaa hyvin kuvaa polttisfanien ajatuksen tasosta. Ei 10 vuotta vanhassa polttiksessa ole ollut mitään takuuta voimassa enää moneen vuoteen. Sähköauton takuut ovat paljon pidemmät ja niiden takuuohjelma on kertaluokkaa halvempi.
Oikeesti teidän polttishemmojen kommentit kertovat hyvin huonosta geneettisestä tsägästä.
Teidän teilaaminen tuntuu vähän niinkuin löisi lasta. Puolustuskyvytöntä pitäisi kohdella säälillä.Ei 10 vuotta vanhassa polttiksessa ole ollut mitään takuuta voimassa enää moneen vuoteen. Sähköauton takuut ovat paljon pidemmät ja niiden takuuohjelma on kertaluokkaa halvempi.
Koritakuu esimerkiksi on pitempi kuin 10 vuotta useissa autoissa. Jos jollakin Toyotallakin on ajettu 1,8 miljoonaan kilometriä ja silloin vaihdettu kannentiiviste ja vaihteisto 2,1 miljoonan kohdalla, niin mitä sähköskinnerille on siihen mennessä tehty. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan ei halua 10 vuotta vanhaa sähköautoa koska siinä ei ole enää mitään takuuta jäljellä ja sen huoltaminen maksaa todella paljon.
Samaa voi sanoa 10-vuotiaista bensa- tai dieselautoista. Siinä vaiheessa minä olen jo hankkiutunut niistä eroon, ja hyviyyksestä päätellen ei nekään kiinnosta ketään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipas taas niin typerä kommentti. Antaa hyvin kuvaa polttisfanien ajatuksen tasosta. Ei 10 vuotta vanhassa polttiksessa ole ollut mitään takuuta voimassa enää moneen vuoteen. Sähköauton takuut ovat paljon pidemmät ja niiden takuuohjelma on kertaluokkaa halvempi.
Oikeesti teidän polttishemmojen kommentit kertovat hyvin huonosta geneettisestä tsägästä.
Teidän teilaaminen tuntuu vähän niinkuin löisi lasta. Puolustuskyvytöntä pitäisi kohdella säälillä.Kiitos. Aivan huippu kommentti... päivä naurut.
- Anonyymi
Vanha lanka jo, mutta epäilen osan jättäneen vastaamatta ihan siitä syystä, että kirjoittamasi teksti on hyvin vaikea lukuista. Kokeile jättää tuo ”tajunnanvirta” pois ja laittaa pari pistettä enemmän, niin lukija ymmärtää missä kohtaa lause vaihtuu.
- Anonyymi
Tuo arvonaleneminen on kovin epävarma tekijä joka tulee muuttumaan kovasti lähivuosina ja sähköautokannan muutos ja kehittyminen vaikuttaa siihen todella paljon ja tuokin ATK-lehden artikkeli on jo vanhentunutta tietoa, vaikka ei ole vuottakaan vanha.
- Anonyymi
Kyllä tämä on näin...
"Tuo arvonaleneminen on kovin epävarma tekijä joka tulee muuttumaan kovasti lähivuosina ja sähköautokannan muutos ja kehittyminen vaikuttaa siihen todella paljon "
Käytännössä kun sähköautot kehittyvät ja tulevat lähemmäksi polttiksen hintoja . Tämä seikka painaa vielä vielä seuraavat 5-10 vuotta käytttyjen sähköautojen hintaa alaspäin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tämä on näin...
"Tuo arvonaleneminen on kovin epävarma tekijä joka tulee muuttumaan kovasti lähivuosina ja sähköautokannan muutos ja kehittyminen vaikuttaa siihen todella paljon "
Käytännössä kun sähköautot kehittyvät ja tulevat lähemmäksi polttiksen hintoja . Tämä seikka painaa vielä vielä seuraavat 5-10 vuotta käytttyjen sähköautojen hintaa alaspäin."Käytännössä kun sähköautot kehittyvät ja tulevat lähemmäksi polttiksen hintoja . Tämä seikka painaa vielä vielä seuraavat 5-10 vuotta käytttyjen sähköautojen hintaa alaspäin."
Sähköauto on käytettyjen ravintoketjussa aina polttiksien yläpuolella. Sähköautot ovat niin paljon halvempia ajaa että että kaikki niiden hinnanpainuminen kertautuu polttiksiin.
Tämä aivan peruslogiikka ei katoa minnekään kenellekään jotka osaavat laskea yksi plus yksi.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tämä on näin...
"Tuo arvonaleneminen on kovin epävarma tekijä joka tulee muuttumaan kovasti lähivuosina ja sähköautokannan muutos ja kehittyminen vaikuttaa siihen todella paljon "
Käytännössä kun sähköautot kehittyvät ja tulevat lähemmäksi polttiksen hintoja . Tämä seikka painaa vielä vielä seuraavat 5-10 vuotta käytttyjen sähköautojen hintaa alaspäin.Toki, mutta ei ihan pian.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Käytännössä kun sähköautot kehittyvät ja tulevat lähemmäksi polttiksen hintoja . Tämä seikka painaa vielä vielä seuraavat 5-10 vuotta käytttyjen sähköautojen hintaa alaspäin."
Sähköauto on käytettyjen ravintoketjussa aina polttiksien yläpuolella. Sähköautot ovat niin paljon halvempia ajaa että että kaikki niiden hinnanpainuminen kertautuu polttiksiin.
Tämä aivan peruslogiikka ei katoa minnekään kenellekään jotka osaavat laskea yksi plus yksi..Varmasti näin mutta 10-15 vuoden päästä tämä realisoituu. On ennustettu 5 vuoden päästä
isoakkuisen valmistaminen maksaa, enää kuin 10-20 % enenmän kuin polttis . Pikkuakkuinen voi olla suurinpiirtein polttiksen hintainen. 5 vuoden päästä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmasti näin mutta 10-15 vuoden päästä tämä realisoituu. On ennustettu 5 vuoden päästä
isoakkuisen valmistaminen maksaa, enää kuin 10-20 % enenmän kuin polttis . Pikkuakkuinen voi olla suurinpiirtein polttiksen hintainen. 5 vuoden päästä.Ei tarvitse ennustajanlahjoja. Pelkkää laskutaitoa nykyisillä hinnoilla kun vertaa esim. Corollaa ID.3een
Huoltokustannukset
1200 euroa / 300 euroa per 60.000km
Polttoainekustannukset
9 euroa / 2 euroa per 100km.
hankkimiskustannus
31.000 euroa / 35.000 euroa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvitse ennustajanlahjoja. Pelkkää laskutaitoa nykyisillä hinnoilla kun vertaa esim. Corollaa ID.3een
Huoltokustannukset
1200 euroa / 300 euroa per 60.000km
Polttoainekustannukset
9 euroa / 2 euroa per 100km.
hankkimiskustannus
31.000 euroa / 35.000 euroa.ilman ennustusta , siis pelkkää faktaa kumpi on suositumpi ? jos näistä myyntimääristä voi vetää jotain johtopäätöstä
Rekisteröinti 1.-5. 2021 corolla 2200 kpl
Rekisteröinti 1.-5. 2021 ID3 86kpl - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ilman ennustusta , siis pelkkää faktaa kumpi on suositumpi ? jos näistä myyntimääristä voi vetää jotain johtopäätöstä
Rekisteröinti 1.-5. 2021 corolla 2200 kpl
Rekisteröinti 1.-5. 2021 ID3 86kplSuomi on tojojunttien luvattu maa ja laahaa aina perässä kehityksessä. Sekä Ruotsissa että Norjassa sähkövolsut pyyhkivät jo nyt pöytää co-rollaattorilla. Suomessakin tilanne tulee samaksi, se vaan kestää vielä pari vuotta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomi on tojojunttien luvattu maa ja laahaa aina perässä kehityksessä. Sekä Ruotsissa että Norjassa sähkövolsut pyyhkivät jo nyt pöytää co-rollaattorilla. Suomessakin tilanne tulee samaksi, se vaan kestää vielä pari vuotta.
Varmasti näin tulee käymään . Mutta kestää vielä 10-30 vuotta ennenkuin juntit luopuvat
polttomoottorikäyttöisen autoilla ajamisesta . Järki käteen kun myydään vuodessa noin 200 kpl ID3 . Kahdessa vuodessa näiden osuus autokannasta on marginaalinen. Puhutaan promilleista ei prosenteista. Ainoastaan tosiasioilla on merkitystä. Kyllä minun puolesta voit elää utopiassa , mikään ei estä hönön haaveilua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmasti näin tulee käymään . Mutta kestää vielä 10-30 vuotta ennenkuin juntit luopuvat
polttomoottorikäyttöisen autoilla ajamisesta . Järki käteen kun myydään vuodessa noin 200 kpl ID3 . Kahdessa vuodessa näiden osuus autokannasta on marginaalinen. Puhutaan promilleista ei prosenteista. Ainoastaan tosiasioilla on merkitystä. Kyllä minun puolesta voit elää utopiassa , mikään ei estä hönön haaveilua."kestää vielä 10-30 vuotta ennenkuin juntit luopuvat
polttomoottorikäyttöisen autoilla ajamisesta ."
Mistä niitä 3000 euron hintaisia käytettyjä sähköautoja löytyy. Ostan heti kun on mahdollista.
Niin, suomalaiset ajavat keskimäärin 3000 euron hintaisilla autoilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmasti näin mutta 10-15 vuoden päästä tämä realisoituu. On ennustettu 5 vuoden päästä
isoakkuisen valmistaminen maksaa, enää kuin 10-20 % enenmän kuin polttis . Pikkuakkuinen voi olla suurinpiirtein polttiksen hintainen. 5 vuoden päästä.Mikä sitä hintaa laskee, kun akkujen hinnat on nousussa ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä sitä hintaa laskee, kun akkujen hinnat on nousussa ?
"Mikä sitä hintaa laskee, kun akkujen hinnat on nousussa ?"
10 vuoden aikana akkujen hinnat ovat pudonneet kymmenesosaan, ja tämä kehitys jatkuu.
Vieläkin raaka-aineet ovat vain pieni prosentti kokonaiskuluista. Kun tuotantoerät suurenevat, hinnat putoavat.
- Anonyymi
ja eikös tutkimus kertonut että vikaa rajusti sekä kallis korjata on E
what car- Anonyymi
Ossssssi taas heräilee koomastaan. Ja ymmärryksen taso on yhtä alhaalla kuin aina.
Pelkkiä tyhjiä kysymyksiä.
Ossssssi. Kiva nähdä että olet edelleen elossa. Mutta sun ymmärrys autoista on edelleen aika olematon. Anna palaa vaan. Kylähulluille on kysyntää myös nettimaailmassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ossssssi taas heräilee koomastaan. Ja ymmärryksen taso on yhtä alhaalla kuin aina.
Pelkkiä tyhjiä kysymyksiä.
Ossssssi. Kiva nähdä että olet edelleen elossa. Mutta sun ymmärrys autoista on edelleen aika olematon. Anna palaa vaan. Kylähulluille on kysyntää myös nettimaailmassa.Ihan selvää, että tuo E-höpöttäjä käy melkoisen vajaalla. Ei osaa edes välimerkkejä käyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ossssssi taas heräilee koomastaan. Ja ymmärryksen taso on yhtä alhaalla kuin aina.
Pelkkiä tyhjiä kysymyksiä.
Ossssssi. Kiva nähdä että olet edelleen elossa. Mutta sun ymmärrys autoista on edelleen aika olematon. Anna palaa vaan. Kylähulluille on kysyntää myös nettimaailmassa.oliko aiheesta mitään sanottavaa vai haluatko vain arvioida kanssakeskustelijoiden olemusta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
oliko aiheesta mitään sanottavaa vai haluatko vain arvioida kanssakeskustelijoiden olemusta
Sanopa nyt rehellisesti miten itse asetat Ossssin kirjoitukset loogisuusasteikolla 1-10.
Kaikki ne kymmenet tuhannet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanopa nyt rehellisesti miten itse asetat Ossssin kirjoitukset loogisuusasteikolla 1-10.
Kaikki ne kymmenet tuhannet.En tiedä kenestä juttelet, liekö olet vainoharhainen.
Mutta sen tiedän, että et ainakaan aiheesta puhu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanopa nyt rehellisesti miten itse asetat Ossssin kirjoitukset loogisuusasteikolla 1-10.
Kaikki ne kymmenet tuhannet.Jos tarkotat tuota E-höpöttäjää, aika heikoilla mennään. Ehkä 2 voisi armosta antaa. Kaverilla on haasteita ihan perusasioiden ymmärtämisestä, en ole varma onko hän päässyt edes peruskoulua läpi.
- Anonyymi
Juu, kalliiksi tulee noi sähköautot. Täytyy vaan ajaa vanhalla bensautolla.
- Anonyymi
Työt hoituvat etänä, kotoa käsin, senkin bensabiilin voi laittaa pukkien päälle, kustannukset nolla euroa.
- Anonyymi
Juu, sekö on nyt sitten sitä vihreää siirtymää.
- Anonyymi
Sanoisin, että juuri näin. Eipä saastuta ilmaa, eikä vettä likaa. Sähköä säästyy.
- Anonyymi
Se että täyssähköautoilla menee hyvin ensirekisteröinneissä 5 vuoden kuluttua, on erikoinen peruste sähköauton hankinnalle nyt. Nyt kun vielä myynnissä olevissa malleissa on läskiä hinnassa kymmeniä prosentteja. Se läski tulee nykyisten sähköautojen ostajille kalliiksi arvonaleneman muodossa.
Sähköautot tulevat valtaamaan markkinat henkilöautopuolella, se on lähes varma fakta, mutta nyt kun eri valmistajat hoipertelevat vielä ensimmäisten viritelmiensä kanssa, on tämä oikea aika ostaa sähköauto vain jos kuuluu siihen pioneerien tärkeään joukkoon, joka ensimmäisenä tarttuu uusiin vimpaimiin, oli se taloudellisesti perusteltavissa tai ei. Suomalaisten olohuoneessakin olisi vielä kuvputkitelevisiot, elleivät pioneerit olisi olleet 1997 valmiita maksamaan plasmatelevisiosta 25 000$ = yli 100 000 markkaa, silloin kun kuvanlaadultaan yhtä hyvän kuvaputkitelevision sai noin 10 000 markalla...
Nykyisin ensimmäisten plasmatelevisioiden kokoisen, mutta paremman LCD television saisi noin 249€...
No sähköautoissa ei ole odotettavissa ihan samanlaista hintapudotusta, kun ei ole kysymys vain vaikeasti valmistettavasta mutta vähän raaka-aineita sisältävästä 50 kg elektroniikkatuotteesta, vaan 1500 kg autosta.- Anonyymi
"Se että täyssähköautoilla menee hyvin ensirekisteröinneissä 5 vuoden kuluttua, on erikoinen peruste sähköauton hankinnalle nyt. "
Enpä tiedä onko kukaan käyttänyt tuollaista argumenttia perusteksi ostaa sähköautoa nyt. En minä ainakaan. Itse olen laskeskellut asiaa Corolla/ID.3 kustannusvertaillla tämän päivän hankinta/huolto/sähkö/bensa-hinnalla ja se kertoo että sähköauto on jo nyt TCO vertailussa vahvempi.
Se että ihmiset siirtyvät sähköautoihin viiveellä on luonnollista ja niin käy kaiken uuden kanssa. Osa ei uskalla ostaa edes kilpailukykyistä ja valmista tuotetta ennenkuin se on valtavirtaa. Ihmisluonto on sellainen. Katsokaapa Norjaan ja Ruotsiin. Ei siellä ole sen kehittyneempiä sähköautoja kuin meillakään mutta myyntiluvut ovat toiselta planeetalta Suomeen verrattuna. Täällä ollaan kovin jähmeitä ja pelokkaita.
- Anonyymi
Täältä on hyvä vertailla leasinghintoja.
https://autoleasing.fi/autot/
Niistä saa hyvän käsityksen auton käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta.
Esim C-HR 370€ / ID.4 390€
Turha puhua enää siitä että sähköautot ovat ylihintaisia.- Anonyymi
Tuossa ID.4:n leasing-hinnassa näkee selvästi alhaiset ylläpitokulut ja korkea jälleenmyyntiarvo. Ja Toyotan kohdalla tietenkin päinvastaiset asiat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa ID.4:n leasing-hinnassa näkee selvästi alhaiset ylläpitokulut ja korkea jälleenmyyntiarvo. Ja Toyotan kohdalla tietenkin päinvastaiset asiat.
Leasing hinnassa näkyy. 2000 euron hinta tuen vaikutus kk maksuihin . Katso vaikka 24 kk hinta . Tietenkin kun verovaroin tuetaan sähköautoihin siirtymistä tämä näkyy kuukausihinnassa. Lisäksi kun tulee enemmän ajoa vuodessa kun tuo 10000 km hinta kk hinta on aivan toinen . Tämä taas kertoo sen kuinka paljon ajettu sähköauto menettää arvoaan.
- Anonyymi
Hyvä linkki kiitos ! linkkisi osoittaa kuinka sähköauto pitää hintansa 48 kk sopimus ja 30000 km vuodessa , siis 4 vuotta vanha ja 120000 km ajettu on menettänyt arvostaan paljon lisäksi tämä keroo käyttökustannuksista 4 vuodessa leasing maksuja 31,920 tämä summa olisi vielä parituhatta korkeampi jos ei tuettaisi verovaroin sähköautoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Leasing hinnassa näkyy. 2000 euron hinta tuen vaikutus kk maksuihin . Katso vaikka 24 kk hinta . Tietenkin kun verovaroin tuetaan sähköautoihin siirtymistä tämä näkyy kuukausihinnassa. Lisäksi kun tulee enemmän ajoa vuodessa kun tuo 10000 km hinta kk hinta on aivan toinen . Tämä taas kertoo sen kuinka paljon ajettu sähköauto menettää arvoaan.
Neljän vuoden hinnassa näkyy kaikkein eniten alhaiset ylläpitokustannukset ja hyvä jälleenmyyntiarvo. Ei siinä yksi kaksitonnia paljoa vaikuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Neljän vuoden hinnassa näkyy kaikkein eniten alhaiset ylläpitokustannukset ja hyvä jälleenmyyntiarvo. Ei siinä yksi kaksitonnia paljoa vaikuta.
Ei se jälleenmyyntiarvo loputtomiin voi pysyä korkealla.
Jossakin vaiheessa se romahtaa, kukapas sen sitten maksaa. Omistaja, autoliike, liisinkivirma vai valtio? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Neljän vuoden hinnassa näkyy kaikkein eniten alhaiset ylläpitokustannukset ja hyvä jälleenmyyntiarvo. Ei siinä yksi kaksitonnia paljoa vaikuta.
Kun autolla ajetaan 30000 km vuodessa ja 24 kk sopimus niin näkyy hyvin arvon aleneminen ja ylläpitokustannukset. kk leasingmaksu 787€ kk sopimusaikana eli 24 kk
18,888 euroa . No näitä 24 kk jaksoja peräkkäin 4-5 kertaa niin tietää kuinka edullista on sähköautoilu. On näillä lyhyillä sopimusjaksoilla se hyöty että ei ole sidottu ajamaan samalla autolla jos ja kun tarpeet muuttuvat, muuta kuin kerralla parivuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se jälleenmyyntiarvo loputtomiin voi pysyä korkealla.
Jossakin vaiheessa se romahtaa, kukapas sen sitten maksaa. Omistaja, autoliike, liisinkivirma vai valtio?Kaikkien autojen arvo laskee nollaan 20 vuodessa. Myös sähköautojen. Ei mitään draamaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkien autojen arvo laskee nollaan 20 vuodessa. Myös sähköautojen. Ei mitään draamaa.
Kun liisaa sähköauton , niin silloin maksaa 6 vuodessa auton hankinta hinnan . Joku pitää tätäkin liisaamista edullisena tapaa autoilla , lisäksi tämä on oiva osoitus arvon säilymisestä.
No eikä siinäkään ole mitään draamaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun liisaa sähköauton , niin silloin maksaa 6 vuodessa auton hankinta hinnan . Joku pitää tätäkin liisaamista edullisena tapaa autoilla , lisäksi tämä on oiva osoitus arvon säilymisestä.
No eikä siinäkään ole mitään draamaa.Tässä ei nyt ollut tarkoitus miettiä kuinka kallista leasing on vaan sitä että kun katsoo saman yhtiön leasinghintoja niin saa hyvän ja luotettavan kuvan siitä mikä on kahden vertailtavan auton kulut jos ostaisi sellaisen itselleen ja ajaisi sillä neljä vuotta ja ja vaihtaisi sitten pois.
Se on ne kulut jotka leasing-yhtiö maksaa ja pistää katteen päälle. Saman katteen ne ottaa kaikista automalleista joten vertailuun voi luottaa hyvin pitkälle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkien autojen arvo laskee nollaan 20 vuodessa. Myös sähköautojen. Ei mitään draamaa.
"Kaikkien autojen arvo laskee nollaan 20 vuodessa. Myös sähköautojen."
Laskee laskee, mutta jos halvemman sähköauton hinta sattuisi pysymään jotenkin ylhäällä sen ensimmäisen 5 - 8 vuotta niin mitä sen jälkeen tapahtuu?
Yksinhuoltajaäiti ostaa 20.000 euroa maksavan, 8 vuotta vanhan sähköauton, kun ne on niin ekologisia.
Kaksi vuotta myöhemmin auton arvo on romahtanut 4000 euroon, akku on lopuillaan, pyöränlaakerit huutaa hoosiannaa ja sähkövikaa on siellä ja täällä.
Ei ehkä aivan optimitilanne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kaikkien autojen arvo laskee nollaan 20 vuodessa. Myös sähköautojen."
Laskee laskee, mutta jos halvemman sähköauton hinta sattuisi pysymään jotenkin ylhäällä sen ensimmäisen 5 - 8 vuotta niin mitä sen jälkeen tapahtuu?
Yksinhuoltajaäiti ostaa 20.000 euroa maksavan, 8 vuotta vanhan sähköauton, kun ne on niin ekologisia.
Kaksi vuotta myöhemmin auton arvo on romahtanut 4000 euroon, akku on lopuillaan, pyöränlaakerit huutaa hoosiannaa ja sähkövikaa on siellä ja täällä.
Ei ehkä aivan optimitilanne.Aika lennokkaita ajatuskulkuja tuollaiset jossain iässä romahtamis-skenariot.
Ei kovin todennäköisiä oikeassa maailmassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika lennokkaita ajatuskulkuja tuollaiset jossain iässä romahtamis-skenariot.
Ei kovin todennäköisiä oikeassa maailmassa.Sehän romahtaa just sillä hetkellä kun akku sippaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika lennokkaita ajatuskulkuja tuollaiset jossain iässä romahtamis-skenariot.
Ei kovin todennäköisiä oikeassa maailmassa.Ei mitään skenarioita , esimerkki todellisuudesta edellinen autoni oli Toyota Auris 1,2 T
2015 kun vaihdoin tämän 2020 hieman yli 5 vuotiaana . arvo oli pudonnut 8000 euroa.
Kun vertaan sitä sähköautoon Nissan Leaf hinnan putoaminen 5 vuodessa 15000-25000
euroa. Miksi ? sähköautonhan pitäisi pitää hyvin hintansa, tai sähköautointoilijat väittävät näin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mitään skenarioita , esimerkki todellisuudesta edellinen autoni oli Toyota Auris 1,2 T
2015 kun vaihdoin tämän 2020 hieman yli 5 vuotiaana . arvo oli pudonnut 8000 euroa.
Kun vertaan sitä sähköautoon Nissan Leaf hinnan putoaminen 5 vuodessa 15000-25000
euroa. Miksi ? sähköautonhan pitäisi pitää hyvin hintansa, tai sähköautointoilijat väittävät näin.Yksitäiset esimerkit historiasta ja pyyntihinnoista ovat erittäin huono minkään päättelyn pohjaksi.
Nuo leasingyhtiöt ovat ammattilaisia ja heidän elantonsa riippuu siitä että he osaavat ennustaa sekä ylläpitokulut että jälleenmyynti-arvon oikein. Tuo C-HR vs ID.4 vertailu 48kk sopimushinnoilla kertoo miten jo 30.000 euron pikkukipon ylläpito ja arvonaleneminen on samaa luokkaa kuin 47.000 euron sähköauton.
Siihen vaikuttaa toyotan erittäin kallis huolto-ohjelma ja bensa-auton vähäinen haluttavuus käytettynä 2025. ID.4 käy vain 320 euron tarkastuksessa kahden vuoden välein ja sellaisen revitään kösista käytettynä neljän vuoden päästä.
Tämä on hyvin yksinkertainen asia ymmärtää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksitäiset esimerkit historiasta ja pyyntihinnoista ovat erittäin huono minkään päättelyn pohjaksi.
Nuo leasingyhtiöt ovat ammattilaisia ja heidän elantonsa riippuu siitä että he osaavat ennustaa sekä ylläpitokulut että jälleenmyynti-arvon oikein. Tuo C-HR vs ID.4 vertailu 48kk sopimushinnoilla kertoo miten jo 30.000 euron pikkukipon ylläpito ja arvonaleneminen on samaa luokkaa kuin 47.000 euron sähköauton.
Siihen vaikuttaa toyotan erittäin kallis huolto-ohjelma ja bensa-auton vähäinen haluttavuus käytettynä 2025. ID.4 käy vain 320 euron tarkastuksessa kahden vuoden välein ja sellaisen revitään kösista käytettynä neljän vuoden päästä.
Tämä on hyvin yksinkertainen asia ymmärtää.Nyt jaetaan sähköautojen markkinaosuuksia vuosien päähän.
Tällä hetkellä leasinng-hinnoittelu on sähköautojen osalta osa markkinaosuustaistelua autojen maahantuojien suunnalta. Nyt on kaikilla tärkeää markkinaosuuden saaminen, joka varsinkin leasingin osalta yleensä takaa pitkät asiakassuhteet. Yleensähän markkinoinnilla tarkoitetaan mainontaa, mutta markkinaosuustaistelussa halvinta markkinointia saattaa olla leasinghinnoittelun sponsorointi. Se voidaan tehdä esimerkiksi takaamalla tavallista korkeampi lunastushinta leasingista palaavalle autolle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt jaetaan sähköautojen markkinaosuuksia vuosien päähän.
Tällä hetkellä leasinng-hinnoittelu on sähköautojen osalta osa markkinaosuustaistelua autojen maahantuojien suunnalta. Nyt on kaikilla tärkeää markkinaosuuden saaminen, joka varsinkin leasingin osalta yleensä takaa pitkät asiakassuhteet. Yleensähän markkinoinnilla tarkoitetaan mainontaa, mutta markkinaosuustaistelussa halvinta markkinointia saattaa olla leasinghinnoittelun sponsorointi. Se voidaan tehdä esimerkiksi takaamalla tavallista korkeampi lunastushinta leasingista palaavalle autolle."Tällä hetkellä leasinng-hinnoittelu on sähköautojen osalta osa markkinaosuustaistelua autojen maahantuojien suunnalta. "
Tämä leasing-firma ei ole yhdenkään maahantuojan pyörittämä firma vaan monimerkki-lafka. Heidän pitää repiä kate jokaisesta autostaan eivätkä he hae mitään markkinaosuuksia jollekin automerkille pitkällä aikavälillä.
Ja VW tuskin antaa hankintahinnassa mitään erikoisalennuksia koska tuo firma kilpailee suoraan VW:n oman leasing-toiminnan kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksitäiset esimerkit historiasta ja pyyntihinnoista ovat erittäin huono minkään päättelyn pohjaksi.
Nuo leasingyhtiöt ovat ammattilaisia ja heidän elantonsa riippuu siitä että he osaavat ennustaa sekä ylläpitokulut että jälleenmyynti-arvon oikein. Tuo C-HR vs ID.4 vertailu 48kk sopimushinnoilla kertoo miten jo 30.000 euron pikkukipon ylläpito ja arvonaleneminen on samaa luokkaa kuin 47.000 euron sähköauton.
Siihen vaikuttaa toyotan erittäin kallis huolto-ohjelma ja bensa-auton vähäinen haluttavuus käytettynä 2025. ID.4 käy vain 320 euron tarkastuksessa kahden vuoden välein ja sellaisen revitään kösista käytettynä neljän vuoden päästä.
Tämä on hyvin yksinkertainen asia ymmärtää.Kovat on haaveet, kyllä tämä tiedetään , käsistä repiminen esimerkiksi E- Golf .
- Anonyymi
Minä ostan auton ajoa varten. Ihan yksi ja hailee mikä on joku "jälleenmyyntiarvo". Köyhien sekoilua.
- Anonyymi
Sekoilua tai ei , mutta siinä nyt ei ole järjen häivääkään jos ja kun laittaa rahansa autoiluun , mihin eivät tulot riitä esimerkiksi 30-50 % ansiotuloista menee auton ylläpitoon .
No ulospäin näyttää kyllä varakkaalta ja pröystäilevältä , tietenkin jokainen voi heittää rahansa vaikka ikkunasta ulos , jos ja kun näin haluaa menetellä . - Anonyymi
Good for you. Useimmilla kuitenkin on auton hankintaan joku budjetti, ja osana auton kokonaiskustannuksia joutuu myös hieman miettimään jälleenmyyntiarvoa vaikka se ei auton valintaa yksistään ratkaisisikaan.
- Anonyymi
Tuon hintaisten bensa- ja dieselhärpäkkeitten arvonalenema on myös kova. Osta vaikka diesel-sakemanni hintaluokka 45 t€, pidä 3 vuotta ja kerro aikuisten oikeasti, mitä vaihto uuteen samanlaiseen maksoi? Auton arvon alenemaa kun ei voi laskea siitä autoliikkeen 3-vuotisen myyntihinnasta.
- Anonyymi
Onko ID huoltokulut 60000 km oikeasti melkein 4 tonnia?!
- Anonyymi
3 vuoden aikana reilu 50.000km ajetun Seat Miin huoltokulut ovat olleet 2x 110€ ja 50€ meni vielä uusiin jarrunesteisiin. 90€ on säästynyt huolloissa sen ansiosta, että olen vaihtanut raitisilmasuodattimen itse. Tämä 2 minuutin työ kun maksaa huollossa sen 60€ ja suodattimen saa tarvikeliikkeestä 15€:lla.
Omien laskelmieni mukaan sähköautoilu meille oli halvin vaihtoehto. Vanha dieselfarkku alkoi lahoamaan alta ja korjausvelka muodoistui moninkertaiseksi auton arvoon nähden. Käyttövoimavero ja polttoainekustannukset olivat reilun 200€/kk. Huollot ja jatkuva osien vaihtaminen varmasti olisi nostanut hintaa 50-100€/kk tasolla. Tilalle siis sähkökippo, vanha dieselrutku vaihdossa liikkeeseen ja 5v rahoituksella ”uusi” auto pihaan. Rahoituskustannus 210€/kk. Kotona sähköä autoon menee noin 15-20€/kk 27000km vuosittaisilla ajoilla. Osa latauksista on ilmaisia, kuten työpaikalla ja joissakin kauppakeskuksissa.
Vaikka auton arvo putoaa nollaan rahoituskauden aikana, se tulee samanhintaiseksi tai jopa halvemmaksi käyttökuluiltaan kuin aiempi polttisauto. Tämä siis edelltyttää sitä, että yllättäviä korjauskustannuksia ei tule. Mielenrauhaa tuo valmistajan 5v takuu, jota vielä 2v jäljellä. Akkutakuu jatkuu ajan ja kilsojen puolesta nippa nappa vielä rahoituskauden yli, joten dumppaaminen sen puolesta voi olla helpompaa. Kaikki mitä autosta tässä vaiheessa saa, on plussaa 😃. On hyvä huomioida, että kyseessä on täysin eri segmentin autot ja nämä eivät sillä saralla ole verrattavissa. 95% ajostamme kuitenkin pärjätään tällä autolla sillä kyydissä on 1-4 hlö ja venettä trailataan joka tapauksessa isommalla veturilla.
Päädyimme tällä laskelmalla taloudellisista syistä sähkäriin. Alkujaan oli tarkoitus ostaa 8-10k€ polttis rahoituksella, mutta siihen kun ynnäili vielä muut kustannukset päälle, kuten kalliit huollot, ei vaan kuukausittainen kassavirta riittänyt muuhun kuin sähköautoon. Tästä kakkosautosta tuli meille äkkiä ykkösauto, vaikka sillä ei mitään pitkiä reissuja talvella tehdä. Toimiva ratkaisu kuitenkin kahden auton taloudessa.
Tässä on pari vuotta kulunut ketjun aloituksesta ja akkukeskusteluun voisi tuoda sen verran päivitystä, että niiden korjaamiseen keskittyvä liiketoiminta on alkanut. Tulevaisuudessa kysynnän kasvaessa on luonnollista, että tarjontakin kasvaa. Nykyään akkuja siis pyritään korjaamaan eikä vaihtamaa. Myös käytettyjä varaosia akkuihin on saatavilla. Sama ilmiö pätee myös polttomoottoriautoissa vaihtomoottoreihin ja varsinkin vaihdelaatikoihin. Eihän kukaan osta niitäkään suoraan valmistajalta elinkaaren puolessa välissä olevaan autoon?
Malttia siis keskusteluun puolin ja toisin. Kun jättää omat ennakkoluulot ja -asenteet pois ja keskittyy tarkastelemaan aihetta objektiivisesti, niin voi oppia vaikka jotain uutta. Elämme vielä onnellisessa tilanteessa siinä mielessä, että meillä on mahdollisuus valita automme ja käyttövoimamme. Valitettava tosiasia on, että polttomoottoreista on päätetty luopua. Syyksi tähän on esitetty ihan järkeviä perusteita kylläkin, kuten energiankäytön kokonaistaloudellisuus tarkasteltuna yli liikennesektorin.
- Anonyymi
ID3 volkkareita on nettiautossa 230kpl.
Hinnoista lähtee muutamassa vuodessa 20k pois.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3612853Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151088Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28978En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849