Voiko hammaskivi muodostua kahdessa päivässä?

Anonyymi

Nyt masentaa kun olin hyvällä hammaslääkärilläni pari viikkoa sitten. Poistettiin hammaskivet jota ei ollut paljoa. Ei tuo tietenkään masenna vaan se että nyt viimepäivinä anemian ja kilpparin aiheuttaman lihasheikkouden ja uupumuksen takia jäi hampaat puhdistamatta 2 vrk ajan(!). Tänään puhdistin monen tunnin ajan. Illalla uudestaan.

Tavallinen on minulla 2 krt päivässä samalla myös lankaukset. En syö sokeria.
Kysymykseni kuuluu: Onko hammaslääkärini työ nyt pilalla?!! Voiko hammaskivi muodostua kahdessa vuorokaudessa kun oli niin kauan pesemättä? Varaanko jo huomenna uuden hammaskiven poiston? En kai sentään...lääkäri pitäisi hulluna. Mutta olen ahdistunut nyt siitä mahdollisuudesta että olen pilannut hampaiden tilanteeni vaikka vasta olin hampparilla. Minua tosiaan häiritsee. Menen syksyllä uudestaan viimeistään mutta joudun miettimään asiaa siihen saakka? Olen myös pitänyt tapana langata sekä ennen ja jälkeen harjauksen. Mietin jos tekisin kaikki joka aterian jälkeen vastedes.

N-from-here

9

288

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jos sulla on varaa käydä niin voithan sä käydä vaikka joka päivä hammaslääkärillä yksityisellä.Kunnallisessa ei pääse joka päivä hammaslääkärille.Ainakin Lahdessa pääsee muutaman vuoden välein.Mutta jos yksityisellä käyt niin varaa toki aika hammaskiven poistoon.

• Anonyymi

Ehkä minun pitäisi kysyä hammaslääkäriltäni voiko kahdessa päiväsää muodostua kiveä? Mutta en kehtaa, vaikutan neuroottiselta ja hysteeriseltä jos kysyn. Jos sitä on jo ienrajan alla eikä enää lähde harjaamalla? Olen tosiaan käynyt mukavalla yksityisellä 2 krt vuodessa, mutta ei ole paljoa kiveä koskaan. Nyt pelkään myös ettei ole lihassairautta tai ms-tautia, mutta kaiketi oireet johtunevat anemiastani (oikeastaan alarajan ferritiini).

N-from-here

• Anonyymi

Sulla on anemia mutta et tee asialle mitään.Sun suurin oneglma on hammaskivi vaikka sulla on lihasheikkoutta ja anemia.Etkö niihin halua hakea apua vaan murehdit hammaskivestä koska et anemian takia jaksanut pestä hampaita.Laita hyvä ihminen asiat tärkeysjärjestykseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sulla on anemia mutta et tee asialle mitään.Sun suurin oneglma on hammaskivi vaikka sulla on lihasheikkoutta ja anemia.Etkö niihin halua hakea apua vaan murehdit hammaskivestä koska et anemian takia jaksanut pestä hampaita.Laita hyvä ihminen asiat tärkeysjärjestykseen.

Olen kyllä aloittanut rautatabletit, mutta veriarvojen nosto on hidasta kuulemma. Samoin kilpparilääke ei täysillä heti tehoa, vaikka jotakin vaikutusta voin jo huomata. Olen myös huomannut että liika kahvin juonti voi väsyttää, vaikka tarkoitukseni on ollut päinvastain kahvin kippaamisella. Totta, että on keskityttävä tärkeämpiin asioihin. Parempi palata syksyllä hampparikäynnille!

N-from-here

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen kyllä aloittanut rautatabletit, mutta veriarvojen nosto on hidasta kuulemma. Samoin kilpparilääke ei täysillä heti tehoa, vaikka jotakin vaikutusta voin jo huomata. Olen myös huomannut että liika kahvin juonti voi väsyttää, vaikka tarkoitukseni on ollut päinvastain kahvin kippaamisella. Totta, että on keskityttävä tärkeämpiin asioihin. Parempi palata syksyllä hampparikäynnille!

N-from-here

Ja voisin mitata kilpparit, jotta varmistutaan ettei annos ole liiann suuri.

N-from-here

• Anonyymi

Parissa päivässä ei kehity varsinaista hammaskiveä, mutta kertyy plakkia joka pidemmän ajan kuluessa kovettuu hammaskiveksi, ellei plakkia pese pois.

Hanki sähköhammasharja niin hampaiden pesu on kevyttä ja tehokasta. Niihin on saatavissa eri kovuuksisia harjoja ja myös erityistehoisia puhdistusteholtaan.

Hampaiden pesua ei suositella heti ruokailun jälkeen, koska hammaskivi on silloin arimmillaan. Joka aterian jälkeen ei tarvitse pestä hampaita, usein riittää puhtaalla vedellä huuhtelu ja veden juominenkin viimeiseksi auttaa. "Jälkiruuaksi" voi ottaa ksylitolipurkan.

• Anonyymi

SEhän on hyvä jos sen plakin saa vielä pestyä pois, eli se ei siis mene heti ikenien alle, vaan vasta kivi menee jos ei pese plakkia pois. Tätä juuri kaipasinkin tietää! Kiitos vastauksesta!

Mulla on kaksi sähköhammasharjaa, hyviä laadultaan, mutta en oikein pidä surinasta ja sitten koko ajan pitää yskiä ja sylkeä ja yökkäillä kun (kaikkiharjat) laukaisee refluksin. Ja harjan joutuu sammuttaa vähäväliä. En tiedä, jos niitäkin kokeilisi vielä. Apteekin curaprox extra pehmeä harja on ollut nyt ja fluoriton tahna ainakin 5 vuotta tav. lanka.

Ajatten että voisi olla kiva ja raikas olo jos pesisi joka aterian jälkeen, syön paleoruokaa 2-4 krt/vrk. En tykkää purkasta ja pastillista. Juon liikaakin, miten siitäkin riippuvuudesta eroon?

KIvaa kesän jatkoa kaikille!

N-from-here

• Anonyymi

Aloittaja, murehdit suotta. Hammaskivi on pidempi prosessi kuin kaksi päivää. Minäkin murehdin vaikka mitä hampaistani, kun on ollut ongelmia. mutta silti en kahden päivän hammaskiveen usko.

• Anonyymi

Plakki ei kovetu hammaskiveksi kahdessa päivässä. Jos hampaat jättää puhdistamatta tai tekee sen huolimattomasti, hampaisiin jäävä plakki eli bakteerimassa eli biofilmi aiheuttaa noin 3-4 päivässä ientulehduksen. Ientulehdus paranee muutamassa päivässä tai noin viikossa, jos ryhtyy taas huolellisemmaksi. Jos hampaisiin jää puhdistuksen (tai oikeammin puhdistamattomuuden) jäljiltä plakkia, sylki ja ientaskuneste alkavat kovettaa sitä hammaskiveksi. Tämä voi nopeimmilla tapahtua jopa parissa kolmessa viikossa, jos on mineraalipitoinen sylki, usein kuluu vähän kauemmin aikaa. Hammaskiveä ei saa itse pois, eikä ikenet parane, ennen kuin kivi on poistettu. Jos hammaskivi saa olla rauhassa, se alkaa kasvaa myös ikenen alle. Toisilla hammaskiveä voi muodostua jopa suoraan ikenen alle, tämä on hyvin yksilöllistä. Silloin hammaskiven poistossa on käytävä tavallista useammin.
      Hampaiden harjaus fluorihammastahnalla aamuin illoin riittää. Välien puhdistus väliharjalla, silikonitikulla tai langalla kerran päivässä. Useammin ei kannata harjata, eikä etenkään ruuan jälkeen, jolloin happohyökkäys on käynnissä, harjaus voi jopa kuluttaa hampaita. Mieluummin ksylitolipurkka tai -pastilli aterian jälkeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      327
      7839
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2196
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1876
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1432
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1297
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1281
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      172
      1249
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1220
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1091
    10. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      139
      1047
    Aihe