Aurinkoallergia?

Anonyymi

Olin sunnuntaina pari tuntia pihalla ilman paitaa. Eilen tiistaina ja nyt keskiviikkona minulla on sietämätön kutina selässä. En ole saanut juuri nukuttua pariin yöhön. Mitään paukamia tai punoitusta ei iholla näy, eikä iho vaikuta mitenkään palaneelta. Tämä toistuu jähes joka kesä, kun ensimmäisen kerran saan aurinkoa ylävartaloon, eli muuallekin kuin käsivarsiin, jalkoihin ja kasvoihin. Kutina on yleensä pahin seuraavana päivänä ja kestää 2-4 päivää. Olen ensimmäisen kerran saanut tällaisen reaktion parikymppisenä (30 v sitten), kun poltin varomattomuuttani selän todella pahasti. Yritin taas aloittaa paidattoman kauden varovasti, mutta parikin tuntia piha-askareita oli liikaa. Olen kokeillut vuosien varrella kaikkia keinoja lievittää kuitinaa, mutta mikään (ainakaan aurinkorasvat, aloe vera, kortisonirasvat, tulehduskipulääkkeet, kyypakkaus tai kylmät suihkut) ei tunnu auttavan - jotkut vain pahentavat oireita. Työterveyslääkärit ovat olleet aina myös asiasta ulalla. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja onko kenelläkään keinoa päästä tästä piinaavasta kutinasta?

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Autrinko vanhentaa ihoa ja altistaa ihosyövälle. Siltä kannalta olisi järkevintä pitää paita päällä.

      Itse sain nuorena joskus kämmenselkiin (pyöräillessä) aurinkoihottumaa. Nousi kunnon paukamat. Olen saanut ihoreaktioita myös kylmästä (kutina ja isommat paukamat reisiin). Nyt ei ole ollut oireita pitkiin aikoihin. Suojaudun parhaani mukaan auringolta vaatteilla. Kasvoihin ja joskus muuallekin laitan aurinkovoidetta. Lapsena olin punahiuksinen, joten oman ihoni pigmentti on heikkolaatuista. Koetan välttyä palamasta, vuosikymmenien palamiset näkyvät jo ihovaurioina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1405
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1127
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      957
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      857
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      79
      807
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      733
    7. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe