Vaikeeta on, PHEV lataaminen

Anonyymi

Homma on aivan helppo niin kauan kun lataat yöllä kotona. Kaapeli seinästä autoon kiinni ja lähtiessä kaapeli irti ja ajoon. Helppoa kuin mikä.
Jos kuitenkin jostain syystä lähdet plug-in hybridillä päivämatkaa kauemmas kotoa menee lataukset käsittämättömän vaikeaksi. Harvassa hotellissa edes on auton latausmahdollisuutta. Sähkötolppa kyllä useinkin olisi, mutta jostain käsittämättömästä syystä siitä ei ole sopivaa ladata, siinnä ei ole sähköä koska on kesä tai siitä saa sähköä vain kaksi tuntia koska enempää ei tarvita. Jos hotellissa taas jostain syystä onkin latausasema, näyttäisi olevan, että aina silloin tällöin joku repii pelihousunsa siitä kun auto on latausasemassa yön yli kiinni. Kun saavut myöhään illalla yöpymispaikkaasi pitäisi herätä keskellä yötä autoa siirtämään. Usein auton joutuisi jättämään johonkin ”läheiseen” parkkilaitokseen missä latausmahdollisuus olisi, mutta taitaa jäädä viemättä, jos autoa vielä pitäisi yöllä siirtää. Plugaria voi tietenkin ladata ajotauoilla, mutta kokonaisuuden kannalta sillä on lähinnä marginaalinen merkitys. Plug-iniä voi tietenkin ajaa pelkällä polttoaineella, mutta miksi niissä on niin olemattoman pienet tankit ja autoa joutuu tankkaamaan kahdestikin päivässä varsinkin jos lataamien yöllä on jäänyt. Järkevintä olisi tietenkin ajaa diesel autolla, mutta kokonaisuuden kannalta sekään ei ole järkevää, kun lähes puolet ajosta pystyy kuitenkin ajamaan täysin sähköllä, vaikka matkapäivinä mennään lähes 100% polttoianeella.
Helposta asiasta on tullut turhan vaikeeta outojen latausetiketti sääntöjen tuloksena.

33

299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Osta diisel pluggari.

      • Anonyymi

        Miksi? Menee vaan enemmän käyttövoimaveroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi? Menee vaan enemmän käyttövoimaveroa.

        Jos aloittajan mielestä on paras ajaa diiselillä, niin diiselpluggari voi olla hyvä vaihtoehto. Käyttövoimaveroa menee kaikista muista paitsi bensiinimoottorilla olevista autoista. Enemmän tai vähemmän. Mulla menee 360€/vuosi diiselhenkilöautossa.


    • Anonyymi

      Kyllä ne hotellit alkaa huomioida asiakkaiden plugarit. Lämmitystolpista ohitetaan kellot tai laitetaan vaihtokytkin jolla sähköä saa kellon kautta 2 h tai 24 h sähköautoa varten.

    • Anonyymi

      Hotels.com yhtenä hakuehtona on "sähköauton lataus". Ja jos oman firman toiseen toimipisteeseen menee, silloinkin onnistuu lataaminen.

      • Anonyymi

        Eihän ne sähköauton latauspaikat ole hybrideille tarkoitettu. Ärsyttää kun tulee latauspaikalle ja siinä on hybridi varaamassa paikkaa vaikka se ei edes latausta tarvitse.


    • Anonyymi

      Taas on käytetty paljon aikaa näppiken äärellä sille että pääsee esittelemään typeryyttään.

      On nämä niin huonoja provoja. Jos näytät tämän äidillesi niin näet häpeän ja pettymyksen hänen silmissään. Tällaisen luuserin takia hän valvoi yöt kun olit vauva.

      • Anonyymi

        Lienee pudonnut kehdosta se herkempi osa edellä?


      • Anonyymi

        Osui ja uppos?


    • Anonyymi

      Kyllä sillä plugarin pienelläkin tankilla ajaa 500 km, joka on jo melkoinen kusiväli.

      • Anonyymi

        Kuka tässä kusemisesta puhui, mutta siis lähtiessä ja matkalla putää tankata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka tässä kusemisesta puhui, mutta siis lähtiessä ja matkalla putää tankata.

        Samalla kun käy kusella, on helppo tankata auto samalla pysähdyksellä. Ei se ole mikään ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samalla kun käy kusella, on helppo tankata auto samalla pysähdyksellä. Ei se ole mikään ongelma.

        En kyllä kehtais kusta ja tankata samaan aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samalla kun käy kusella, on helppo tankata auto samalla pysähdyksellä. Ei se ole mikään ongelma.

        Kusen P-paikoilla jos kusettaa eikä tarvii tankata ollenkaan. Aikaa kuluu sellaiset 20 sekuntia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kusen P-paikoilla jos kusettaa eikä tarvii tankata ollenkaan. Aikaa kuluu sellaiset 20 sekuntia.

        Taidat olla oikein herrasmies


    • Anonyymi

      Sähköauto toimii välillä koti-työ. Siinäkin sillä edellytyksellä että molemmissa päissä voi ladata. Vaan lähdepä saarimökille, sukulaisiin, kaverien mökeille tai vaikka häihin ja ristiäisiin kotikaupungin ulkopuolelle. Sielläpä ei sitten ladatakaan ja jo lyhyellä turneella mallia Stadi-Pori-Stadi vietetään rattoisaa laatuaikaa huoltoasemien kahviloissa.

      • Anonyymi

        Plugari toimii siinä tarkoituksessa, mihin se on tarkoitettu - huijaamisessa. Ei plugaria ole tarkoitettukaan tien päällä ladattavaksi. Valtaosasta plugareita puuttuu moisessa tarvittava pikalatausmahdollisuus.

        Luvatut CO2 päästölukemat jotain 40 g/km -> verot sen mukaan. Ja todellisuudessa bensaa palaa sitten 3-4 l/100 km, vaikka autoa latailisi ahkerasti ... ja tästä huolimatta autolehdet kehuu, miten on loistava idea tämä ja polttoainetta säästyy????

        Vaikka todellinen CO2 päästö on sen 40 g/km sijaan vähän reilu 100 g/km eli 2,5 kertainen! Kun huomioidaan myös polttoaineen jalostus, jolloin päästö on 3003 g/l.

        Vrt. kaasuautolla bensankulutus paljon vähäisempää -> päästöt biokaasulla ajaen vähän pienemmät (vaikka huomioitaisiin myös polttoaineen tuotannon päästöt), hankintahinta roimasti halvempi, toimintasäde kaasulla samaa luokkaa kuin täyssähköautojen toimintasäde.... mutta lehdet hehkuttaa vain ja ainoastaan plugareita ja täyssähköautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Plugari toimii siinä tarkoituksessa, mihin se on tarkoitettu - huijaamisessa. Ei plugaria ole tarkoitettukaan tien päällä ladattavaksi. Valtaosasta plugareita puuttuu moisessa tarvittava pikalatausmahdollisuus.

        Luvatut CO2 päästölukemat jotain 40 g/km -> verot sen mukaan. Ja todellisuudessa bensaa palaa sitten 3-4 l/100 km, vaikka autoa latailisi ahkerasti ... ja tästä huolimatta autolehdet kehuu, miten on loistava idea tämä ja polttoainetta säästyy????

        Vaikka todellinen CO2 päästö on sen 40 g/km sijaan vähän reilu 100 g/km eli 2,5 kertainen! Kun huomioidaan myös polttoaineen jalostus, jolloin päästö on 3003 g/l.

        Vrt. kaasuautolla bensankulutus paljon vähäisempää -> päästöt biokaasulla ajaen vähän pienemmät (vaikka huomioitaisiin myös polttoaineen tuotannon päästöt), hankintahinta roimasti halvempi, toimintasäde kaasulla samaa luokkaa kuin täyssähköautojen toimintasäde.... mutta lehdet hehkuttaa vain ja ainoastaan plugareita ja täyssähköautoja.

        Kaasuautoihin on tullut jokin ihme määräys joka rajoittaa bensatankin koon jonnekkin hieman yli 10l. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että joutuu kuljettamaan varakanisteria mukanaan kun liikkuu Lapissa tai Itä-Suomessa. Muutoin kaasuauto olisi kyllä aivan varteenotettava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Plugari toimii siinä tarkoituksessa, mihin se on tarkoitettu - huijaamisessa. Ei plugaria ole tarkoitettukaan tien päällä ladattavaksi. Valtaosasta plugareita puuttuu moisessa tarvittava pikalatausmahdollisuus.

        Luvatut CO2 päästölukemat jotain 40 g/km -> verot sen mukaan. Ja todellisuudessa bensaa palaa sitten 3-4 l/100 km, vaikka autoa latailisi ahkerasti ... ja tästä huolimatta autolehdet kehuu, miten on loistava idea tämä ja polttoainetta säästyy????

        Vaikka todellinen CO2 päästö on sen 40 g/km sijaan vähän reilu 100 g/km eli 2,5 kertainen! Kun huomioidaan myös polttoaineen jalostus, jolloin päästö on 3003 g/l.

        Vrt. kaasuautolla bensankulutus paljon vähäisempää -> päästöt biokaasulla ajaen vähän pienemmät (vaikka huomioitaisiin myös polttoaineen tuotannon päästöt), hankintahinta roimasti halvempi, toimintasäde kaasulla samaa luokkaa kuin täyssähköautojen toimintasäde.... mutta lehdet hehkuttaa vain ja ainoastaan plugareita ja täyssähköautoja.

        Pluggarin akku on senverran pieni, ettei pikalatauksesta olisi paljon hyötyä.


      • Anonyymi

        Plugin toimii sentään noilla saarimökki- ym. skenarioilla kun voi tarvittaessa ajaa bensa/dieselillä. Täyssähkö kun hyytyy saarimökin mantere-parkkikselle, joka tyypillisesti on vähintään 40-50km mistään palvelusta, siinä tuleekin äitiä ikävä kun muksut huutaa takapenkillä isi koska päästään kotiin? Ja isi vastaa että voi kun ei isi tiedä.


    • Anonyymi

      FCEV olisi järkevin vaihtoehto uudistaa autokantaa. Tankkausinfra pitää saada pikaisesti kuntoon.

      • Anonyymi

        FCEV on tulevaisuutta.


    • Anonyymi

      Plugareita ei ole tarkoituskaan ladata pitkillä matkoilla. Aloitus on täyttä huuhaata.

      • Anonyymi

        Miksi ei, kyllä yöllä lataaminen vaikuttaa oleellisesti polttoaineen kulutukseen ja päästöihin maantieajossakin. Eikös se ole nimenomaan plugarin idea, muutoin kai tässä ajettaisiin dieselillä. Eri asia on taukolataukset niillä on plug-in autolla lähinnä olematon vaikutus, jos lataat 30min 3,7kW teholla silloin tällöin se ei vaikuta paljon mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei, kyllä yöllä lataaminen vaikuttaa oleellisesti polttoaineen kulutukseen ja päästöihin maantieajossakin. Eikös se ole nimenomaan plugarin idea, muutoin kai tässä ajettaisiin dieselillä. Eri asia on taukolataukset niillä on plug-in autolla lähinnä olematon vaikutus, jos lataat 30min 3,7kW teholla silloin tällöin se ei vaikuta paljon mitään.

        Joissakin paikoissa on ilmainen 22kW lataus (Ideapark). Siellä on tullut plugaria joka kerta ladattua 32A virralla yhdestä vaiheesta eli 7.2kW teholla.
        Samaten Ikean ilmaisia 16A latauksia on tullut käytettyä.

        Yleensä noissa ostoshelveteissä menee useampi tunti syömisen kanssa.

        Oma autoa latautuu 8A virralla noin 8km/h joten 32A virralla 32km/h . parissa tunnissa siis saa noin 60km rangea ja tämä siis plugarilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joissakin paikoissa on ilmainen 22kW lataus (Ideapark). Siellä on tullut plugaria joka kerta ladattua 32A virralla yhdestä vaiheesta eli 7.2kW teholla.
        Samaten Ikean ilmaisia 16A latauksia on tullut käytettyä.

        Yleensä noissa ostoshelveteissä menee useampi tunti syömisen kanssa.

        Oma autoa latautuu 8A virralla noin 8km/h joten 32A virralla 32km/h . parissa tunnissa siis saa noin 60km rangea ja tämä siis plugarilla.

        Joopa joo. Joka viikko pakolliset havaijinleikkeet ja apsiapinan nakit ostohelvetissä jotta pääsee liikkumaan? Ei kiitos.


    • Anonyymi

      Aloittajan kannattaisi ostaa oikea (täys)sähköauto ja hankkiutua eroon siitä "mukasähköautosta" = plugari!

      Ja onpa sitten ostamassa kumpaa tahansa niin kannattaa valita auto, jossa sisäinen laturi tukee 3-vaihelatausta 11kW (16A) tai 22kW (32A) teholla!

      • Anonyymi

        Nykytekniikalla sähköauto on kyllä pajon ajavalle lähinnä vitsi. Täyssähkön sopivuudesta matka-ajoon puhuu lähinnä ne joille 350km matka mummolan edustaa pitkää matka-ajoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykytekniikalla sähköauto on kyllä pajon ajavalle lähinnä vitsi. Täyssähkön sopivuudesta matka-ajoon puhuu lähinnä ne joille 350km matka mummolan edustaa pitkää matka-ajoa.

        Juuri noin. Jatkuvasti yli 300 km siivuja ajavan ei kannata vielä ostaa täyssähköä; ja vielä vähemmän plugaria! Onneksi myyvät vielä diesel-henkilöautoja matka-ajoon.

        Sen sijaan lähinnä kaupungissa alle 100 km päivämatkoja ajavalle täyssähkö on paras. Jos ei halua latailla niin sitten ei-ladattava bensahybridi.


    • Anonyymi

      Plugin hybrid on täysin turha välimuoto.

      • Anonyymi

        Aha, perustele


      • Anonyymi

        Oikeastaan aika hyvä yhdistelmä, kunhan valitsee auton jossa on mahdollisimman suuri akusto. Parhaimmillaan pienet asiointi- ja työmatkat pääsee sähköllä, mutta mukana kulkee "sähkölaitos" (polttomoottori ja generaattori) jonka turvin voi jatkaa matkaa pitkällekin ja tankkaus on helppoa.


    • Anonyymi

      Akasta pääsee helposti, kivuttomasti, eroon kun hankkii sähköauton.
      Sähkötuolin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oulun mellakoitsijat matuja? Kaasuakin tarvittiin

      Kantaväestö harvoin parveilee seurueittain. https://yle.fi/uutiset/3-12042173 "Poliisi: Väkijoukko vastusti aggressiivisesti miehen kiinniottoa Oulu
      Maailman menoa
      131
      3448
    2. Sofia ja Stefu onnellisesti festareilla.

      En halua juoruta enemmän kun on pakko mutta ihana oli nähdä kaunis Sofia ja komea Stefu festareilla Karjaalla.Ihan eri meno kun Martinan kanssa.Stefu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      2472
    3. Ässillä on taas vauhti päällä

      Somehiljaisuus ostosten kuvaamisen jälkeen ja viime yönä on taas Stefun instassa kerrottu totuuksia https://aijaa.com/DvaDp0
      Kotimaiset julkkisjuorut
      60
      1731
    4. Mikä on jäänyt parhaiten mieleen kaivatustasi?

      Laita vielä loppuun onko mies vai nainen. Älkää laittako negatiivisia juttuja.
      Ikävä
      60
      1156
    5. En vain pidä Martinasta.

      En tiedä mikä siinä on..en tiedä mitä on totta, mitä valetta enkä tunne Martinaa ollenkaan ihmisenä. Silti hän vain vaikuttaa kaikin tavoin niin kylm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      1031
    6. 83
      1004
    7. Miksi et enää halunnut kohdata mua?

      Miksi välttelet mua?
      Ikävä
      125
      966
    8. YLEkin ihmettelee Päivin paniikkia

      Ylen haastattelemat oikeusoppineet ihmettelevät Päivin aktiivista rikossyytteistään kirjoittelua ennen oikeudenkäyntejä. Pyrkiikö heikentämään oikeud
      Luterilaisuus
      427
      905
    9. Mä tiiän, et oon ilkee

      Mutta, rakastan sinua! ❤️.. Niin kuin oikeasti! se on vähän niin kuin kielletty rakkaus ja sitähän se on, yrität taistella tunnetta vastaan, mutta taa
      Ikävä
      91
      856
    Aihe