Maassa hyvin - niin minullakin

Maassa on hyvä hallitus, siinä vahvasti mukana keskustakin, joka sai maaliin tärkeimmän hankkeensa, jossa aiemmat hallitukset ovat epäonnistuneet - Soten. Eipä siitä taida olla hyötyä meille stadilaisille, mutta ensisijaisesti täytyy auttaa siellä, missä apua tarvitaan. Hyvin on hallitus toiminut koronaakin estäessään, mutta ei pystynyt estämään kisaturisteja menemästä Pietariin uutta koronalastia noutamaan.

Minä puolestani olen yltänyt saavutukseen, johon ei yltänyt edes Kekkonen. Täytin eilen 86 vuotta. Kekkosella (03.09.1900 - 31.08.1986) tämä saavutus jäi kolmea päivää vaille. Paljon sain onnitteluja; puhelimitse, sähköpostitse, peräti 35 facebookilleni ja kaksi kävi minua tapaamassa, toinen jälkipolveani, toinen evp-kavereitani, jonka kanssa nautimme kuohujuomat.

Onhan tässä jo eletty, monena oltu pitkässä elämässä. Paljon olen elämäni vaiheista kertoillut täälläkin, kun siihen on ollut kiinnostusta ja eräillä siitä kovin vääriä oletuksia. Kun tämä käyntini täällä saattaa jäädä viimeisekseni, pistänpä vielä tiiviin paketin elämästäni:

Lapsuuteni ja varhaisnuoruuteni Rautavaaran syrjäseudulla isovanhempieni kasvattina olleena lähdin 16-vuotiaana tänne Stadiin. Kansakoulun opettajani järjesti minulle täällä kodin tuntemaansa perheeseen ja perhe järjesti minulle ensimmäisen työpaikkani Stockmannin tsupparina eli juoksupoikana. Noin alkoi palkallinen työelämäni. Sen jälkeen ehdin olla täällä monissa muissakin hommissa. 18-vuotiaana lähdin Lappiin, jossa olin eri puolilla metsätöissä, uitossa ja ojitussuunnitelmiin liittyvissä maanmittaushommissa. Siellä sitten pääsin ”herran tieni” alkuun: aputyönjohtajaksi Pohjoismaiden suurimmalle savotalle Kittilän Kuolavaaraan käytyäni tehtävään pätevöittävän lyhyen kurssin. Sieltä sotaväkeen JP 2:een Santahaminaan ja varusmieskersantiksi ylenneenä vakinaiseen väkeen. Useissa joukoissa, monissa erilaisissa tehtävissä suorittamani vaiherikas sotilasurani päättyi Pääesikunnassa, josta 45-vuotiaana kapteenina täydelle eläkkeelle. Välittömästi siviilitöihin Valiolle, jossa konttoripalveluesimiehenä aloitettuani minusta viisi vuotta myöhemmin tuli isännöitsijä yhtiön keskushallinnossa. Siitä tehtävästä jäin eläkkeelle 63-vuotiaana. 47 vuotta kestäneen työurani vain varusmiespalvelus 11 kuukaudeksi keskeytti. Nyt olen ollut jo 23 vuotta ”vain” eläkeläinen - tosin kahdella eläkkeellä;))

Vaiherikas on ollut yksityiselämänikin. Jo varusmiesaikanani tutustuin itseäni kaksi vuotta vanhempaan oikein viehkoon naiseen, jonka kanssa avioiduin 21 vuotta täytettyäni. Jo avioliittomme alkuvuosina saimme kaksi hienoa poikaa. Olin kai avioitunut liian nuorena, kun alkoi tulla ”syrjähyppyjä”, joiden vuoksi avioliittomme kariutui 20 vuotta kestettyään. Sitten jatkoin huikenteluani monia vuosia ja lopulta sorruin itseäni 10 vuotta nuoremman naisen kanssa avioliittoon, jonka paras puoli oli, että se kesti vain vuoden. Pian sen jälkeen tutustuin todella hienoon naiseen, jonka kanssa avioiduin ja huikenteluni loppuivat siihen. Toivoin ja uskoinkin eläväni hänen kanssansa loppuelämäni, mutta aika jäi vain 20 vuoteen, kun jo lähes 17 vuotta sitten syöpä vei itseäni neljä vuotta nuoremman rakkaan vaimoni.

Useita vuosia rakkaani menetyksen surussa kipuiltuani elämääni tuli vielä nainen, varsin tiiviiseen suhteeseen. Lähes 10 vuotta jatkunut suhde kuitenkin päättyi muutama vuosi sitten ja hyvä niin, kun se oli muodostumassa sellaiseksi, mikä ei ollut tarkoituksenani.

Kun olen varmaan saanut elämältä jo kaiken, mitä sillä on ollut minulle annettavanaan, päätän tämän Eino Leinon runon Nocturne viimeiseen säkeistöön:

En ma enää aja virvatulta,
onpa kädessäni onnen kulta;
pienentyy mun ympär’ elon piiri;
aika seisoo, nukkuu tuuliviiri;
edessäni hämäräinen tie
tuntemattomahan tupaan vie.

(Tätä edellinen viestini oli kesäkuun puolivälistä, jonka jälkeen olen palstan muutamia kertoja avannut, mutta näkemäni ei ole houkuttanut siihen tarttumaan. Tässä sanomani halusin kuitenkin sanoa. Tälle mahdollisesti tuleviin asiallisiin viesteihin saatan vielä vastailla, mutta eiköhän se sitten jo riitä osuudekseni täällä).

68

769

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Paljon onnea, hyvää jatkoa ja pitkää ikää toivotan Sinulle.
      Toivottaa
      Lukijasi

    • Paljon onnea ja hyvää jatkoa!

    • Onnea vanhalle faitterille merkkipäivästäsi. Toivottavasti vastaavia juhlia saat viettää vielä moninaisia kertoja!

    • Anonyymi

      Sydämelliset Syntymäpäivä Onnittelut Herra Kapille! Kunnioitettava ikä!

    • Anonyymi

      Onnittelut yhdelle palsan mielenkiintoisempia avauksia tekevälle!!!

      • Anonyymi

        Palsa. Kalervo Palsa.


    • Anonyymi

      Myöhäiset onnittelut merkkipäivästäsi täältä Oulun sivultakin!. Sinulla on ollut monipuolisesti rikas elämä. Olet edelleen hyvissä henkisissä ja fyysisissäkin voimissa. Elämä voi antaa Sinulle vielä paljon. Turhan pessimistinen on loppurunosi.

    • Anonyymi

      Moneskohan sadas kapihönön elämänkerta tämä on tällä saitilla?

      Ei olisi noin surkeassa jollotuksessa paljon toistamista mutta onhan se opettavainen tarina yhteiskunnan elätistä yli kuusikymmentä vuotta.

      • Anonyymi

        Ja taas yksi köyhä kateellinen.. Mistä näitä lestakepuja oikein sikiää ja paljon...


      • Anonyymi

        Niin olet ja sinulle ei kukaan ole kateellinen, lähinnä säälitään sinua.


    • Onhan avaukseni jo tuottanut vastineviestejä. Mieltäni lämmittäneistä viesteistä synttärionnitteluineen kiitän kaikkia lähettäjiä yhteisesti! On tullut toisenlaisiakin viestejä, jotka jätän arvottomuuteensa huolimatta siitä, että yhdessä niistä minua luuvitosella uhkaillaan.

      Puhuin avauksessani lähinnä menneisyydestäni. Toki tuo kaikki on ollut minulle merkittävää aikanaan ja on sillä edelleen vaikutusta elämääni; jos ei muuten, niin ainakin eläkkeissäni;)) Elämääni nyt vaikuttamassa on merkittävämpääkin:

      Merkittävintä ovat jälkeläiseni. Niitä on jo kolmessa polvessa. Vain kaksi lastani - nuo jo ikämiespoikani - mutta heillä yhteensä viisi lasta joilla yhteensä viisi lasta - siis minun lapsenlapsenlapsiani. Määrän saatan nähdä lisääntyvänkin, jos vielä jonkin aikaa elää saan.

      Pojistani toinen asuu Länsi-Uudellamaalla, toinen Varsinais-Suomessa ja noilla seuduilla on suurin osa lapsenlapsiani ja heidän lapsiaan. Aina minulla on kuitenkin ollut heihin kaikkiin tiiviit yhteydet ja paljon tapahtumia, joissa olen ollut mukana. On ollut ristiäisiä, syntymäpäivä-, koulu- rippi- ja ylioppilasjuhlia ym.

      Edesmenneellä vaimollanikin oli ollut lyhyt avioliitto ennen meidän liittoamme, josta liitosta hänellä oli naimisiin mennessäni 14-vuotias poika. Tuo poika tietysti tuli äitinsä kanssa perustamaamme kotimme ja oli minulle kuin oma poika. Nyt tuo jo 51-vuotias ”poika” vaimoineen ja nuoremman lapsensa kanssa asuu vain parin kilometrin päässä täältä kotoani. Pojan ylioppilasjuhlia vietimme tänä keväänä. Vanhempi lapsensa, tyttö - asuu jo ”omillaan” ja opiskelee yliopistossa.

      Vaikka avauksessani puhun menneisyydestäni, kyllä minä edelleen ihan tätä päivää elän ja ajattelen enemmän tulevaa kuin mennyttä. Avaukseni loppuruno saattoi tosiaan olla liian pessimistinen, kuten kivan viestin lähettäjä sanoo. Laitanpa nyt runon, joka paremmin kuvaa tämänhetkisiä mielialojani (Eino Leinoa tämäkin):

      Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
      jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
      mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
      jos vielä on valkeutta sulla!

      Varmaan vielä käyn tämän avaukseni mahdollisesti tuottamaa vilkaisemassa, mutta en enää tänään, kun ihan kohta alkavat futiksen EM-kisojen puolivälierämatsit, joiden tv-anti tarjoaa mielenkiintoa ainakin puoliyöhön.

      • Anonyymi

        Tänään sinulla on hyvä syy ottaa pienet ginit ja katsoa jalkapalloa, Espanja-Sveitsi ottelu voi olla mielenkiintoinen, on niin kaksi erilaista joukkuetta vastakkainen. Oikein mukavaa syntymäpäivän iltaa ja jännitystä peliin.


      • Anonyymi

        Olipas jännät ottelut, ikävä kyllä Sveitsi kaatui rankkareissa, mutta pelasivat upeasti. Jotenkin Sveitsistä tulee mieleen Suomen jääkiekko, vuosikymmenet ilman huipulle pääsyä, mutta kova työ palkittiin ja en tiedä miksi, aina kun Suomi lyö ryssät, niin tulee mahtavat fiilikset ja selvästi ollaan yksi pahimpia vastustajia heille, myös jääkiekossa. Kaikkonen tekee hyvää työtä puolustusministerinä, nyt olemme taas paljon syvemmällä länsimaiden järjestelmää ja Kaikkonen isännöin Englannin luomaa JEF maiden kokousta ja olemme vihdoin jo ytimessä, aina siihen asti, kun rohkeus riittää Natoon liitymiseen. Venäjä eristetään omien tyhmyyksien takia hitaasti ja varmasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipas jännät ottelut, ikävä kyllä Sveitsi kaatui rankkareissa, mutta pelasivat upeasti. Jotenkin Sveitsistä tulee mieleen Suomen jääkiekko, vuosikymmenet ilman huipulle pääsyä, mutta kova työ palkittiin ja en tiedä miksi, aina kun Suomi lyö ryssät, niin tulee mahtavat fiilikset ja selvästi ollaan yksi pahimpia vastustajia heille, myös jääkiekossa. Kaikkonen tekee hyvää työtä puolustusministerinä, nyt olemme taas paljon syvemmällä länsimaiden järjestelmää ja Kaikkonen isännöin Englannin luomaa JEF maiden kokousta ja olemme vihdoin jo ytimessä, aina siihen asti, kun rohkeus riittää Natoon liitymiseen. Venäjä eristetään omien tyhmyyksien takia hitaasti ja varmasti.

        Ja nyt otetaan koekäyttöön MQ-9 Reaper dronet Jenkeistä, paras mahdollinen järjestelmä ja tehokas. Kaikkonen tekee kyllä hyvää työtä, vaikka on kepulainen, mutta ei onneksi Cajander, vaan realisti.


    • Anonyymi

      Sinä olet kyllä hieno esimerkki siitä, että vaatimattomistakin olosuhteista voi älykäs kaveri nousta pitkälle ja tehdä hyvän työelämän. Kaiken olet ansainnut ja ihan omasta syystästi, olet harvinaisen pätevä ja älykäs kaveri.

    • Anonyymi

      Vaikken arvosta omahyväisä tyyliäsi kertoa suht vaatimattomasta elämästäsi yhdyn onnittelijoiden jatkoksi.
      Korkea ikäsi on kunnioitettava saavutus.

    • Anonyymi

      Itseänsä kehuu, vaikka isänsä Rietin on haukkunut netissäkin. 2015 viimeksi kävi isänsä haudalla, vaikka muuten on kulkenut pitkin poikin Suomea.

    • Anonyymi

      Kaikki ovat onnitelleet, paitsi yksi - moukka.

      • Anonyymi

        Olet niin oikeassa, kuin olla voi...


    • Anonyymi

      Kaikkihan me täytetään pyöreitä jokavuosi. Vuosirengas tulee aina lisää.
      Ei tämä nyt mitenkään poikkkeus ole siinä mielessä.
      Poikkeuden vain tekee sosialistien toistensa kehu, nyt vuosirenkaista toisilla.!

    • Anonyymi

      Huomenta kaikille helvetin esikartanon asukkaille tänäkin kesäpäivänä.

      • Anonyymi

        Eikös se teille lestakepuille ole tulijärvi, jotenkin hupaisa mielikuva kepulaisuudesta, järvi tulessa, ei metsä tai joku kuiva paikka;-)) Seuraava lestakepulaiset määritelmä on varmaan tulimerijärvi;-))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se teille lestakepuille ole tulijärvi, jotenkin hupaisa mielikuva kepulaisuudesta, järvi tulessa, ei metsä tai joku kuiva paikka;-)) Seuraava lestakepulaiset määritelmä on varmaan tulimerijärvi;-))

        Todella upeata tajunnan virtaa, kertoo kaiken sinusta.
        Varaa aika mielenterveystoimistoon heti maanantaina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella upeata tajunnan virtaa, kertoo kaiken sinusta.
        Varaa aika mielenterveystoimistoon heti maanantaina.

        Siellä on lestakeput ja muut lohet jonossa, yksityisellä kyllä pääsee.


    • Anonyymi

      Myös terveisiä täältä Turusta ja oikein hyvää Syntymäpäivää, tosin, päivä myöhässä, mutta onnittelut ei ole koskaan myöhässä.

    • Anonyymi

      Toivottavasti syntymäpäivät meni hyvin ja ottelut oli kyllä jänniä ja mielenkiintoisia katsoa.

      • Ittekseni juhlin ja täällä onnittelin.


      • Anonyymi
        EsikuvallinenSOTILAS kirjoitti:

        Ittekseni juhlin ja täällä onnittelin.

        Kateus, kateus, kateus ja kateus! Se sisintä päivästä toiseen syövä ja riivaava "tauti", jonka pitää päivästä toiseen korostaa itseään ja väheksyä kateuden kohdetta. Lopulta siitä tulee riivaaja, joka saa kateellisen kokonaan valtaansa.


      • Anonyymi

        Ne äänet olivat todennäköisesti epähuomiossa tehtyjä virheitä, koska sen verran lie tapahtunut mokia äänestyksessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne äänet olivat todennäköisesti epähuomiossa tehtyjä virheitä, koska sen verran lie tapahtunut mokia äänestyksessä.

        Inkeroisissa tutkitaan äänestykseen liittyvää lahjonta tapausta, neljä äänestäjää oli vastaanottanut seuraavia epäilyttäviä lahjuksia, yksi autonkuvatuhkiksen, 1 ruotsin alkeet kirjan, ja kaksi tyhjiä tölkkejä. Inkeroisen johtava poliisiviranomainen toteaa, että heillä on vahvat epäilykset syyllisestä, pamppua saa tälläkin viikolla.


    • Anonyymi

      Ansaitsee noston!

    • Anonyymi

      Tanska-Tsekki myös jännittävä peli, tsemppiä Tanskalla. Tanskassa maatalous on osattu hoitaa hyvin, maailman toiseksi suurin sianlihan tuottaja ja vievät uskomattomia määriä todella laadukasta tavaraa ja tuottavat ilman meikäläisten käsittämättömiä tukia.

      • Anonyymi

        Tiukille menee, mutta Tanska pelaa fiksusti.


      • Anonyymi

        Tanskalainen joulukinkku jyrää suomalaisen kinkun 6-0. Ja on edullisempikin.


      • Anonyymi

        Vuonna 2016 käytettiin 41,96 miljardia Tanskan kruunua. euroa perinteisesti maataloustukeen. Maatalouden kokonaismenot olivat 54,7 miljardia Tanskan kruunua. Josta summat nousseet...
        Erityisesti maito- ja kasvituottajille sekä pienemmille maatiloille tuki oli ratkaisevan tärkeää maatalouden taloudelle.
        Myös sikatilat saavat maataloustukea Tanskassa. Ei niillä perushinnoilla muuten kukaan sikoja kasvattaisi.
        -tuki on edelleen tärkeää erityisesti kasvinviljelylaitoksille ja maidontuottajille. Molemmille ryhmille tuki ylitti liikevoiton. Muuhun EU: hun verrattuna tanskalaisten viljelijöiden tuki muodostaa suhteellisen suuren osan liikevoitosta, kun taas tuki muodostaa pienemmän osan kokonaisliikevaihdosta.

        Mistä olet saanut käsityksen ettei Tanka käytä maataloutukeja
        Ne jopa meitä suurtemmat, kun nimike erilaista meihin verraten, sama Ruotsissakin.

        Minua kyllä ihmetytti esin Mielipidepankin kirjoitus joka väitti samaa ettei Ruotsissa ole maataloustukeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuonna 2016 käytettiin 41,96 miljardia Tanskan kruunua. euroa perinteisesti maataloustukeen. Maatalouden kokonaismenot olivat 54,7 miljardia Tanskan kruunua. Josta summat nousseet...
        Erityisesti maito- ja kasvituottajille sekä pienemmille maatiloille tuki oli ratkaisevan tärkeää maatalouden taloudelle.
        Myös sikatilat saavat maataloustukea Tanskassa. Ei niillä perushinnoilla muuten kukaan sikoja kasvattaisi.
        -tuki on edelleen tärkeää erityisesti kasvinviljelylaitoksille ja maidontuottajille. Molemmille ryhmille tuki ylitti liikevoiton. Muuhun EU: hun verrattuna tanskalaisten viljelijöiden tuki muodostaa suhteellisen suuren osan liikevoitosta, kun taas tuki muodostaa pienemmän osan kokonaisliikevaihdosta.

        Mistä olet saanut käsityksen ettei Tanka käytä maataloutukeja
        Ne jopa meitä suurtemmat, kun nimike erilaista meihin verraten, sama Ruotsissakin.

        Minua kyllä ihmetytti esin Mielipidepankin kirjoitus joka väitti samaa ettei Ruotsissa ole maataloustukeja.

        Tanka on varmaan joku afrikkalainen maa... Suomessa on yli kaksisataa erilaista maataloustukea ja per henkilö suurin verotuksen vaikutus. Meillä ei tehokkuuteen panosteta ja hinta on todella korkea laatuun verrattuna. Suomalaisilla elintarvikkeilla on kysyntää lähinnä venäjällä ja kunnolla tuettuna kiinassa.


    • Anonyymi

      AVALLA oli aamulla hauska viesti, tosin hyvin totta. "Paloheinässä asuu varakkaita ja tasapainoisia ihmisiä. Inkeroisissa on toisinpäin."
      Tämä palsta kyllä vahvasti todistaa tuota asiaa...

    • Anonyymi

      Kohta 300 lukukertaa, tyypillisen hyvä ja menee luultavasti Kapi-luokkaan avauksena.

    • Anonyymi

      Inkeroinen on on maaseutua, jossa "sotilas" jähmettyy itseenä ongelmiensa edessä. Kyynisyyskin on menttaalista jäykkyyttä. Siellä pidetään kiinni siitä mitä on saavutettu ja mitä on aina ollut, vaikka uusia aika aukeaa mahdollisuuksineen portin ulkopuolella.

      • Anonyymi

        Meillä Kouvolassa sanotaan, että jos Inkeroisen rajalle rakennettaisi 3 metriä korkea ait, niin kaikki mielenterveysongelmat katoaisi Kouvolasta. Pitää yllättävän hyvin paikkansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä Kouvolassa sanotaan, että jos Inkeroisen rajalle rakennettaisi 3 metriä korkea ait, niin kaikki mielenterveysongelmat katoaisi Kouvolasta. Pitää yllättävän hyvin paikkansa.

        Lain mukaan kunnan on tarjottava hoitoa kaikille sellaista tarvitseville. Aidan tulisi olla vasta viimeinen keinovalikoimassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lain mukaan kunnan on tarjottava hoitoa kaikille sellaista tarvitseville. Aidan tulisi olla vasta viimeinen keinovalikoimassa.

        Ei Inkeroisissa, tietäsitpä mitä sekopäitä täällä asuu. Yksi sentään pääsee kerran viikossa vesiterapiaan, mutta sitten on vedet vaihdettava altaassa.


    • Anonyymi

      Sataa pukkaa tällekin avaukselle!

    • Anonyymi

      Kapillakin on hikinen rinki hanurin ympärillä korsumallisessa perikunnan rivarikämpässä näin helteillä.Jäi Pridekin väliin, kun ukko ei enää pysty edes pyllistämään.

      • Anonyymi

        Lestakepulaisen märkä päiväuni? Suku on käyttöä varten... Mistä näitä lestoja oikein sikiää..


    • Anonyymi

      Enää kaksi ja Kapi-Luokka on siinä! Miten Kapi kykenee siihen kerta kerran jälkeen! Mahtava kaveri!!

    • Anonyymi

      Tämä oli nähtävissä, 300 lukukertaa! Kuka muu tällä palstalla pystyy samaan. Great job again Kapi!

      • Anonyymi

        400 jo lähellä ja sataa paukkuu kohta vastauksissa! Kapi on Upseeri isolla UULLA.


    • Perjantaina 02.07. tein tämän avaukseni. jonka lopussa arvelin, että eiköhän tämä jo riitä osuudekseni täällä. Saamistani hyvistä vastineista kiitellen vielä samana päivänä heitin avaukselleni viestin, enkä sen jälkeen ole palstalla käynyt.

      Muutaman päivän avaukseni lopussa sanomaani pohdiskeltuani olen tullut tulokseen, että nyt tämä touhu saa minulta todellakin lopullisesti riittää. Meno täällä on mennyt sellaiseksi, että se ei houkuta siihen osallistumaan. Esitystaitonikin on tietysti hiipunut korkean ikäni myötä, joten en ole ryhtynyt keskusteluihin minua korkeammin oppineiden majurien, lääketieteen tohtorien, asiatieteilijöiden yms. kanssa. Palstan SOTILAS on koettanut saada minua keskustelemaan sotilasasioista, mutta enhän minä ole niistä kiinnostunut kun sotilasaikani on jo hyvin kaukaista menneisyyttäni ja varmaan kokemukseni sillä olivat yksipuolisempia kuin hänellä, joka sanoo hahmottavansa kokonaisuuksia. No, vitsailut sikseen.

      Kun korkeasta iästäni huolimatta minulla on vielä mahdollisuuksia muuhunkin kuin tällaiseen touhuun, keskityn nyt niihin. Koronana hellittäessä palaan jälleen tiiviisiin yhteyksiin läheisteni kanssa. Ensi viikolla ajelen Karjaalle, Saloon ja Turkuun jälkeläisiäni tapaamaan ja reissulla varmaan yövynkin pari yötä. Elokuussa ajelen lapsuusmaisemiini Rautavaaralle, jossa minulla on vielä pari serkkua. Samalla reissulla käyn Siilinjärvellä ja Iisalmessa sisaruksiani tapaamassa.

      Syyskuun alussa alkavat taas Helsingin sydänkuntoutus ry:n jumpat Oulunkylän sydäntalolla ja niissä alan käydä maanantaisin ja torstaisin. Elpyy taas toiminta Päällystöliiton evp-yhdistyksessä, Rauhanturvaajissa ja Valioeläkeläisissä ja niihin toimintoihin tietysti innolla osallistun. Evp-yhdistyksellä varmaan on taas perinteinen itsenäisyyspäivän iltajuhla Santahaminan varuskuntakerholla, jo yhdistyksen kunniajäsenenä tietysti saan sinne kutsunkin. Eli monenlaista ajankulua tulee riittämään.

      Jos näissäkin voimissani olen vielä talvella, lähden varmasti jollekin kaukomatkalle etelän maille. Euroopan olen kolunnut tarkkaan, laajalti myös Aasian ja jonkin verran myös Pohjois-, Keski- ja Etelä-Amerikkaa, mutta Australia on ainoa asuttu maanosa, jossa en ole vielä käynyt; se nyt houkuttaisi talvimatkaa maanosan kesään. Saa nähdä, uskallunko sellaiseen vai joudunko tyytymään vain johonkin Kanariaan tai Madeiraan - kivoja nekin, mutta jo monta kertaa koluamiani.

      Tämä touhu kuitenkin saa nyt riittää minulta. Ei tässä mitään dramatiikkaa ole. Ihminen voi kyllästyä mieluiseenkin puuhaan, jos on jatkanut sitä kauan. Minulla tätä ”puuhaa” on ollut jo 18 vuotta. Ei toki ensisijaisena, sen ohella on koko ajan ollut muuta tärkeämpää ja mielenkiintoisempaa, mm. nelisenkymmentä kaukomatkaa olen tehnyt. Ja tietysti on ollut tiiviit läheis- ja ystävyyssuhteet, toiminta noissa mainitsemissani yhdistyksissä ym. Sellainen jatkuu taas, kun esteenä ollut korona vihdoin hellittänee.

      Vielä vain kiitän kaikkia minua täällä kivasti tukeneita ja toivon, että te - Arska, Mielipidepankki, Pystyyn_kuollut ja moni muukin rekisteröityneenä tai anonyyminakin esiintynyt jatkaisitte asiakirjoitteluanne, jottei tämä palsta täysin vajoaisi sellaisten täällä jo enemmistöksi tulleiden hallintaan, joilla asiakirjoitteluun ei ole kykyä eikä kai haluakaan. Itse en kuitenkaan mahdollisista pyynnöistännekään tänne tule, ellei politiikassa, maassa tai maailmalla yleisemmin tai omassa elämässäni tapahdu jotakin niin merkittävää, että siitä täytyisi tulla täällä jotain sanomaan. En usko tai en ainakaan toivo sellaista tapahtuvan.

      • Käymistäni maanosista näkyy unohtuneen Afrikka. Olenhan ollut sielläkin, Egyptissä eli Siinailla puolitoista vuotta ja useita matkoja sinne sen jälkeenkin ja viime vuoden tammikuussa olin pitkällä Etelä-Afrikan kiertomatkalla. Keskinen Afrikka on jäänyt ja saa jäädäkin käymättäni.


      • Kovin on kapea käsityksesi sotilasasioista, kuten myös vaikkapa johtamisesta.


      • kapi_

        Kävinpä vielä vilkaisemassa, onko minulle tullut toivotuksia. Eipä näy tulleen. Huomaan, että olen sanonut tehneeni tuon Etelä-Afrikan matkan viime vuoden alussa. Kyllä se oli jo toissavuoden alussa. Siitä laitoin asianmukaiselle palstalle matkakertomuksen, joka avautuu tästä:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15542036/hieno-matka-etela-afrikassa

        Toistaiseksi viimeinen kaukomatkanikin oli jo v. 2019 lopussa, Thaimaan kiertomatka. Toivottavasti matkoja tulee vielä vastakin, ja jos sellainen on Australian matka, laitan siitä matkakertomuksen tännekin. Sitä ennen minulta ei tule tänne enää muuta, jollei maassamme tai maailmassa tahi yksityiselämässäni tapahdu jotakin merkittävää. Jääkää hyvästi!


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Kävinpä vielä vilkaisemassa, onko minulle tullut toivotuksia. Eipä näy tulleen. Huomaan, että olen sanonut tehneeni tuon Etelä-Afrikan matkan viime vuoden alussa. Kyllä se oli jo toissavuoden alussa. Siitä laitoin asianmukaiselle palstalle matkakertomuksen, joka avautuu tästä:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15542036/hieno-matka-etela-afrikassa

        Toistaiseksi viimeinen kaukomatkanikin oli jo v. 2019 lopussa, Thaimaan kiertomatka. Toivottavasti matkoja tulee vielä vastakin, ja jos sellainen on Australian matka, laitan siitä matkakertomuksen tännekin. Sitä ennen minulta ei tule tänne enää muuta, jollei maassamme tai maailmassa tahi yksityiselämässäni tapahdu jotakin merkittävää. Jääkää hyvästi!

        Tapaat kirjoittaa hyvin, vaikka politiikasta Keskustan suhteen emme olekaan samaa mieltä. Minulle Sipilä on ollut tämän vuosisadan toistaiseksi todennäköisesti paras pääministeri. Koronan suhteen olen ollut kyllä tyytyväinen myös Mariniin. Mutta kun olen seurannut hänen toimintaansa jo aikanaan Tampereen politiikassa, niin hänen toimintaansa muuten en kovin korkealle arvosta. On pelannut kaksoisstandardeilla: omille joukoille sallii sellaista toimintaa, mitä ei muille hyväksy.

        Matkustelu sinänsä on kyllä mielenkiintoista. Itsellä eri maita on takana vajaa 30. Aikanaan Israelin matkan jälkeen tuli sellainen tunne, että elämysten tai vastaavien suhteen matkat ei anna enää kipinää. Mutta onhan niitä matkoja senkin jälkeen tullut tehtyä; pari Venäjälle vapaaehtoistyössä, yksi Kiinaan ystäväperheen luo, yksi USAan yhteen tapahtumaan ja joitain työmatkoja Eurooppaan.

        M47v, Tampere


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapaat kirjoittaa hyvin, vaikka politiikasta Keskustan suhteen emme olekaan samaa mieltä. Minulle Sipilä on ollut tämän vuosisadan toistaiseksi todennäköisesti paras pääministeri. Koronan suhteen olen ollut kyllä tyytyväinen myös Mariniin. Mutta kun olen seurannut hänen toimintaansa jo aikanaan Tampereen politiikassa, niin hänen toimintaansa muuten en kovin korkealle arvosta. On pelannut kaksoisstandardeilla: omille joukoille sallii sellaista toimintaa, mitä ei muille hyväksy.

        Matkustelu sinänsä on kyllä mielenkiintoista. Itsellä eri maita on takana vajaa 30. Aikanaan Israelin matkan jälkeen tuli sellainen tunne, että elämysten tai vastaavien suhteen matkat ei anna enää kipinää. Mutta onhan niitä matkoja senkin jälkeen tullut tehtyä; pari Venäjälle vapaaehtoistyössä, yksi Kiinaan ystäväperheen luo, yksi USAan yhteen tapahtumaan ja joitain työmatkoja Eurooppaan.

        M47v, Tampere

        ... Joo, ja Italia meni finaaliin! Kisojen avausottelu Italia-Turkki oli sellainen, että ajattelin silloin, että Italia taitaa olla kisojen mestari. Ei tullut kuitenkaan niin vahvana kuin 2018 kisoissa ennen kisojen alkua, että "mikä muu joukkue voisi voittaa mestaruuden kuin Ranska".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapaat kirjoittaa hyvin, vaikka politiikasta Keskustan suhteen emme olekaan samaa mieltä. Minulle Sipilä on ollut tämän vuosisadan toistaiseksi todennäköisesti paras pääministeri. Koronan suhteen olen ollut kyllä tyytyväinen myös Mariniin. Mutta kun olen seurannut hänen toimintaansa jo aikanaan Tampereen politiikassa, niin hänen toimintaansa muuten en kovin korkealle arvosta. On pelannut kaksoisstandardeilla: omille joukoille sallii sellaista toimintaa, mitä ei muille hyväksy.

        Matkustelu sinänsä on kyllä mielenkiintoista. Itsellä eri maita on takana vajaa 30. Aikanaan Israelin matkan jälkeen tuli sellainen tunne, että elämysten tai vastaavien suhteen matkat ei anna enää kipinää. Mutta onhan niitä matkoja senkin jälkeen tullut tehtyä; pari Venäjälle vapaaehtoistyössä, yksi Kiinaan ystäväperheen luo, yksi USAan yhteen tapahtumaan ja joitain työmatkoja Eurooppaan.

        M47v, Tampere

        Nyt Marinin tavoitteena on lopettaa metsätalous ja lisätä hiilidioksidia vapauttavaa puustoa ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi:
        https://corporateeurope.org/en/big-con

        Kun EU tuon aikanaan allekirjoittaa, niin Marin edustaa siinä Suomea.


    • Anonyymi

      Kiitoksia Kapi, sinun kommentit on niin hienoja ja järkeviä, ei ihme, että elämäsi aikana olet niin hienosti pärjännyt.

      • Anonyymi

        Tämä hupsu se kehuu alituiseen, Pankkolängvitsi. Vajaa älyinen !


      • Anonyymi

        Usean lestakepulaisen märkä päiväuni. Yleensä eivät ylenneet urallaan kapteeneiksi.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usean lestakepulaisen märkä päiväuni. Yleensä eivät ylenneet urallaan kapteeneiksi.

        Kaåpikin oikeasti ylivääpeli. SDP otti nämä muutamat suojelukseensa kun alkoivat vaaliehdokkaiksieen varuskunnissa. Demarijohto oli ovela, että kun lupaa ylennyksiä sai ehdokkaita.


    • Anonyymi

      Luoja varjele, jo yli 450 lukukertaa! Herra Kapi on palstan King!

    • Anonyymi

      Miksi katsoit Telluzzia?

    • Anonyymi

      Jo nyt on tullut ilmi, että pelkästään aloittamiseen tarvitaankin yli kolme kertaa enemmän rahaa, se tarkoittaa sitä, että palvelut ei parane.

    • Anonyymi

      Hieno ura sinulla ja mielenkiintoisia avauksia!

    Ketjusta on poistettu 31 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe