Sähköauto on ylivoimainen luotettavuuden ja käyttökulujen suhteen

Anonyymi

Sähköautot ovat osoittaneet ylivertaisuutensa ylläpitokustannusten suhteen.
Se on selvää että sähköautolla ajaminen on todella halpaa. 100km maksaa vain kaksi euroa.
On hyvä muistaa että tuo on vain yksi sähköauton eduista. Se toinen merkittävä juttu on huoltokulujen määrä. Corollan huolto 60.000km maksaa 1.300 euroa kun ID.3 selviää saman matkan 320 eurolla.

Kun laskee yhteen polttoainekulut ja huollot niin ID.3lla ajaminen maksaa 5.500 euroa vähemmän per kolme vuotta / 20.000km per vuosi.

Ja hyvä muistaa että sähkömoottori on kaikessa käytössä ikuinen ja huoleton peli. Missään ei koskaan ole vaihdettu sähkökäyttöä polttikseen paremman luotettavuuden takia. Päinvastaisia esimerkkejä on maailma täynnä.
Polttis on luotettavuuden ja ylläpitokustannusten kannalta pohjasakkaa.

20

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Uudessa moottorilehdessä oli pitkä juttu ID.3.sta. Pahuksen tuuliherkkänä sitä pitivät. Kyllä auton pitää suoraan kulkea myys tuulisella kelillä.

      VAG muuten tuppaa jättämään huoltohinnoista pois oleellisia asioita kuten DSG öljynvaihdon, jarrunesteiden vaihdon ym.
      Useimmat DSG vauriot olisi vältetty jos öljyt olisi vaihdettu useammin mutta olipa halvat huollot ja sehän se on tärkeintä.

      • Anonyymi

        Automaattivaihteisto, olipa se sitten turbiinimallia tai kaksoiskytkin, onkin itse polttomoottorin jälkeen käytetyn polttisauton omistajalle kalliimpia osia. Ja nämä molemmathan puuttuvat sähköautoista.

        Plugin-hybrideissä sitten onkin molempien ongelmat ja kustannukset, jotka realisoituvat toiselle tai kolmannelle omistajalle!


      • Anonyymi

        Hauskaa jos näin on. Kai tiedät ettei ID:ssä ole minkäänlaista vaihdelaatikkoa. Aika vaikea huoltaa vaihdelaatikkoa jota ei ole edes olemassa. Samoin on aika vaikeaa saada vikaa sellaiseen vaihdelaatikkoon jota ei ole olemassa.

        Juuri tämän takia sähköautot nostavat auton luotettavuuden täysin uudelle tasolle, Se mitä ei ole olemassa ei voi mennä rikki.


      • Anonyymi

        Kaikissa muissa lehdissä idn ajettavuutta on kehuttu kovin. Moni on sanonut että eivät ymmärrä miksi etuvetoisia sähköautoja edes tehdään kun takaveto on niin paljon parempi.


      • Anonyymi

        Sähköautossa ei ole DSG vaihteistoa, eikä missään automerkissä jarrunesteenvaihto kuulu huolto-ohjelmaan, vaan sitä suositellaan tehtäväksi tietyn ohjelman mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa muissa lehdissä idn ajettavuutta on kehuttu kovin. Moni on sanonut että eivät ymmärrä miksi etuvetoisia sähköautoja edes tehdään kun takaveto on niin paljon parempi.

        Makuasia.


    • Anonyymi

      Jos sähköauton ottaa, kannattaa valita Tesla, jos haluaa myös hyvän ja nopean latauksen pikalatureilla. Ja tietysti Teslan oman Supercharger latausverkostoon pääsyn. Ainoa laturiverkosto, joka toimii kuin junan vessa.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuossahan sanottiin että voi tulla kalliiksi autohoillille kun moottorin öljynvaihtoa ei tarvita.
        Halvemmaksi auton omistajalle.


    • Anonyymi

      Ilmaisia lounaita ei ole joten harhaa on halvat ylivertaisuudet.Oletko kuullut että kansan annetaan liikkua halvalla suomessa? et ole kuullut koska se ei ole totta. Hetkellisiä lounaoita on ja maksu seuraa perässä pikku viiveellä. Lue ja opi historiasta ja hämmästy sähkökuplassasi.

      • Anonyymi

        "Ilmaisia lounaita ei ole joten harhaa on halvat ylivertaisuudet.Oletko kuullut että kansan annetaan liikkua halvalla suomessa? "

        Suomessa verottaja on tehnyt autoilusta kallista. Nyt kun sähköautoja ei tarvitse huoltaa samalla tavalla kuin pokttiksia niin se on pois vain huoltofirmojen tuloista. Ei valtion.
        Ei valtiolla ole intressiä alkaa tasaamaan sähköautojen ylivoimaa huoltokuluissa kun sillä on edelleen helppoa lisätä bensaveroja aina kun tulee rahanpuute. Ja miten valtio edes voisi alkaa ottamaan rahaa sähköautojen huolloista?


        Sama juttu sähkön hinnan kanssa. Sähkön veronkorotus tappaisi koko Suomen talouden.

        Kaikki ne lisäverot mitä autoille tulee koskevat kaikkia autoja ja eniten saastuttavia autoja. Ne eivät korvaa mitään polttiksen maksamaa vaan tulevat vanhojen maksujen päälle.


    • Anonyymi

      Oikeaoppinen täyssähkäristi ostaa ensinnäkin sen uuden sähkärin luotolla, huoltaa sen itse, ja trollaa, ja provoilee suoli24 palstalla sen kaikkivoipaisuudesta. Se on sitä täyssähköautoilua parhaimmillaan! 😂

      • Anonyymi

        "ostaa ensinnäkin sen uuden sähkärin luotolla,"

        Suurinpiirtein kaikki uudet autot ostetaan rahoituksella ja nykyään yhä enemmän autoa ei osteta lainkaan vaan se leasataan. Sähköautot eivät ole millään tavalla poikkeus uusiin polttiksiin.



        "huoltaa sen itse"

        Kuten olemme TMstä lukeneet niin volsun sähköautoissa ei ole mitään kilometripohjaisia huoltoja. Ei ole mitään huoltoja joita turata itse omassa pihassaan.
        Vain 320 euron tarkastus joka toinen vuosi.


        Ei kovin hyvä provoyritys.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Nyt puhut faktaa. Vetyautot onvat vähävikaisimpia kaikissa maailman katsastustilastoissa. Yksinkertainen ja koeteltu tekniikka takaa sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt puhut faktaa. Vetyautot onvat vähävikaisimpia kaikissa maailman katsastustilastoissa. Yksinkertainen ja koeteltu tekniikka takaa sen.

        Juu, kauheasti löytyy maailmalta katsastustilastoa vetyautoista, hiii!


      • Anonyymi

        Ja nythän puhutaan sähköautosta.
        Ei oikein onnistu meillä vetyautoilu, se on vähän kuin sinun persaukisen auton hankinta, kun ei ole rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, kauheasti löytyy maailmalta katsastustilastoa vetyautoista, hiii!

        Niinpä on todella vähän näyttöa siitä että vetyautot olöisivat vikaherkkiä


    • Anonyymi

      Järkevä ostaa aina käytetyn auton jolloin omistus ja pitäminen, käyttökuluineen on murto osa sähköauton kuluista tai mistään uudemmasta

      Esim kuukaisikuluista puuttuu kokonaan usein auton hinnan maksaminen. Tuosta voi olla helposti 300-500Eur


      Meillä on 0 eur kk auton lyhennys ollut aina, kuukausikulut jossa kaikki, vakuutukset, katsastus, bensat, huollot, rengaskulut jää XX euroihin. Auto on ostettu tietysti käytettynä,

      • Anonyymi

        "Järkevä ostaa aina käytetyn auton jolloin omistus ja pitäminen, käyttökuluineen on murto osa sähköauton kuluista tai mistään uudemmasta"

        Nyt tässä taas jälleen kerran esittelet isoa puutettasi loogisen ajatttelun suhteen.

        Et ymmärrä mikä ero on se kun puhutaan eri autojen käyttövoimien vaikutuksesta kokonaiskustannuksiin ja siihen kun puhutaan uudesta autosta ja vanhasta katiskasta.

        Vanha polttiskatiska on aina halvempi ajaa kuin uusi polttis. Sähköautoissa ei vaan vielä ole tarjolla niitä vanhoja sähkökatiskoja. Siinä menet isosti harhaan kun mesoat polttisautojen puolesta joiden ylläpitokustannukset ovat erittäin korkeat.

        Kaikissa hintaluokissa sähköauto on aina käyttökustannuksiltaan ylivoimainen. Nyt on vaan niin että sähköautoja ei vielä ole tarjolla siellä vanha-katiska-osastolla. Hyvin helppo asia ymmärtää kun vähän miettii.

        Eikä siinä mitään jos ei ymmärrä. Kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6979
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1062
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      901
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      855
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe