Yle uutisoi juuri uskonrauhan suojelusta. Kansanedustajien enemmistö ei muuttaisi nykylakia. Varsinkin keskusta seisoo Jumalan itsensä herkän hipiän loukkaamisen rankaistavuuden puolesta:
https://yle.fi/uutiset/3-11989586
Entinen "Jumalanpilkkalaki" muutettiin pari vuosikymmentä sitten laiksi uskonrauhan rikkomisesta, mutta mitä sen teksti edelleen sanoo:
Uskonrauhan rikkominen
"Joka julkisesti pilkkaa Jumalaa ... on tuomittava uskonrauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."
(Lähde: Finlex)
Siis puoli vuotta linnaa ehdottomana Suomen valtion langettamana voi pamahtaa esimerkiksi tästä nyt julkisesti esittämästäni lauseesta: "Sinä paska Jumala!"
Oudoille teille lakiteksti päätyi jo siinä vaiheessa, kun se päätti ottaa kantaa jumaluuden olemassaoloon kirjoittamalla Jumalan isolla kirjaimella tarkoittaen kristinuskon, juutalaisuuden ja islamin jumalaa. Näitä pienemmät jumaluudet eivät Suomen valtion erikoissuojelua nauti.
Uskonrauha vai Jumalan pilkka?
6
111
Vastaukset
- Anonyymi
Lain kannattajat eivät näemmä jaksa uskoa että jumalat tuomitsevat.
- Anonyymi
Jumalanpilkan pitäisi olla asianomistajarikos. Jumala tulkoon ulos kaapista poliisille pillittämään, jos kaverit kiusaa.
Mutta ei se tietenkään niin onnistu. Jumala ei valita, koska Jumalaa ei ole olemassa. - Anonyymi
Ainoa tapa äänestää on jaloillaan. Mikäli lakia ei muuteta tulee erota evlut kirkosta.
- Anonyymi
Jumalanpilkkalaki tulisi tietysti poistaa, mutta toisaalta silloin tällöin voi sen ansiosta tulla niin järjettömiä oikeudenkäyntejä, että ne saavat ihmiset eroamaan kirkosta.
- Anonyymi
Saanko minäkin mennä saarnastuoliin puhumaan ilman pelkoa jumalanpilkasta?
Käskisin seurakuntalaisia eroamaan kirkosta
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/8efaa0fa-b2d1-4060-b41c-1bdf4c920806
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1058287- 1125784
- 565297
- 2895216
- 783881
- 583051
- 662767
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222558Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292532- 452501