Missäköhän vaiheessa kys. tiehanke menee tällähaavaa? Notta toteutuukos se, ja koska suunnilleen?
Valtatie 4-kaistaiseksi Seinäjoki-Lapua välillä..
54
1553
Vastaukset
- Anonyymi
Tehdään nyt edes ne ohituskaistat ensin. Seinäjoen puolella kaadetaan jo puut pois.
- Anonyymi
Käsittääkseni rahoitus kakkosvaiheelle on vielä avoin kysymys/ päättämättä. Ykkösvaihe vasta on saanut tiehankkeen rahoituksen 25milj.€
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käsittääkseni rahoitus kakkosvaiheelle on vielä avoin kysymys/ päättämättä. Ykkösvaihe vasta on saanut tiehankkeen rahoituksen 25milj.€
Lapualta kun lähdetään Seinäjokea kohden valtatietä, niin se ykkösvaiheen (rahoituksen saanut) monikaista alkaisi tuosta Nahkatehtaan tienoilta about 5,8km Tepontiehen asti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapualta kun lähdetään Seinäjokea kohden valtatietä, niin se ykkösvaiheen (rahoituksen saanut) monikaista alkaisi tuosta Nahkatehtaan tienoilta about 5,8km Tepontiehen asti.
korjaan.. siis Nahkatehtaan tienoilta about 5,8km MUURIMÄENTIElle.
(Tepontiehän on vasta tuolla Nurmoos liki sitä joenylisiltaa)
- Anonyymi
Lapualaasta suuduuden hulluutta
- Anonyymi
Hyvin passaa alkuunsa nuo ohituskaistat, niillä pärjää pitkän aikaa. Ollaan nyt tyytyväisiä kun sellaiset tulee. Josko sitä myötä 100:n rajootus koko välille, mikäli muutamasta kohtaa sivutienhaarat saadaan kokoojateille. Veikkaan että tämän uudistuksen jälkeen väki ei hetkeen ajattele nelikaistateistä mitään, kun liikenne vetää. Niin ja traktorit pitää saada pois tuolta.
- Anonyymi
Vanhemmat puhuu tuosta S-joki-Kauhavantie välisestä osuudesta vieläkin kantatie"KuusSeiskana" :) 1967 parannettu ja asfaltoitu. Nopeusraj. v.1968 ollut 110km/h.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhemmat puhuu tuosta S-joki-Kauhavantie välisestä osuudesta vieläkin kantatie"KuusSeiskana" :) 1967 parannettu ja asfaltoitu. Nopeusraj. v.1968 ollut 110km/h.
Ja paljon kuolonkolareita 70 luvulla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhemmat puhuu tuosta S-joki-Kauhavantie välisestä osuudesta vieläkin kantatie"KuusSeiskana" :) 1967 parannettu ja asfaltoitu. Nopeusraj. v.1968 ollut 110km/h.
Muistan kuinka 90-luvulla ajaminen oli aika joutuisaa, kun liikennettä oli huomattavasti vähemmän mitä nykyään. Myös ohittaminen oli helpompaa, kun vastaan ei montaa autoa tullut. Nykyäänhän ohittaminen on lähes mahdotonta tuolla välillä, kun autoja tulee solkenaan vastaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistan kuinka 90-luvulla ajaminen oli aika joutuisaa, kun liikennettä oli huomattavasti vähemmän mitä nykyään. Myös ohittaminen oli helpompaa, kun vastaan ei montaa autoa tullut. Nykyäänhän ohittaminen on lähes mahdotonta tuolla välillä, kun autoja tulee solkenaan vastaan.
Meinaan että ihan perusteltua on ollut nopeusen laskeminen 100:sta 80:iin. Liikennemäärien takia. Mitä enemmä autoja, sitä enemmän vaaratilanteita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistan kuinka 90-luvulla ajaminen oli aika joutuisaa, kun liikennettä oli huomattavasti vähemmän mitä nykyään. Myös ohittaminen oli helpompaa, kun vastaan ei montaa autoa tullut. Nykyäänhän ohittaminen on lähes mahdotonta tuolla välillä, kun autoja tulee solkenaan vastaan.
Koveron ja Prisman välisellä 20 km pätkällä ei olekkaan mitään tarvetta ohitella. Jonot ruuhka-aikoina liikkuvat 75-80 km/h nopeudella. Aikavoitto on kymmenissä sekunneissa ei minuuteissa. Ja ruuhkatunteja on vain muutama vuorokauden 24 tunnista. Verorahoja kerätään jo muutenkin tarpeeksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja paljon kuolonkolareita 70 luvulla
Koko tie Kt67 rakennettiin siltoineen 60-luvun lopussa Seinäjoelta Ytterjeppoon Uuteenkaarlepyyhyn. Tien suunniteltiin kaarteineen niin ettei pitkillä suorilla nukahdettaisi rattiin. Ei varmaan kukaan osannut ennustaa kuinka nopeasti Suomi autoistui. Alunperin Kt67 lähti Kaskisista ja päättyi Ytterjeppoon. Nyt päättyy Seinäjoelle, kun 1996 teitten numerointi uudistuksessa tuli Vt19 välille Jalasjärvi- Seinäjoki- Lapua- Kauhava- Ytterjeppo. Kt64 katosi kokonaan, Jalasjärvi- Seinäjoki väli. Vt19 numero tuli Iisalmi- Pulkkilan väliltä. Tämä tie liitettiin Kt88.
- Anonyymi
ja mopoautot ja kaikki ´´sunnuntai ajelijat´´
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistan kuinka 90-luvulla ajaminen oli aika joutuisaa, kun liikennettä oli huomattavasti vähemmän mitä nykyään. Myös ohittaminen oli helpompaa, kun vastaan ei montaa autoa tullut. Nykyäänhän ohittaminen on lähes mahdotonta tuolla välillä, kun autoja tulee solkenaan vastaan.
sitä se Lapuan kehitys on teettänyt
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koko tie Kt67 rakennettiin siltoineen 60-luvun lopussa Seinäjoelta Ytterjeppoon Uuteenkaarlepyyhyn. Tien suunniteltiin kaarteineen niin ettei pitkillä suorilla nukahdettaisi rattiin. Ei varmaan kukaan osannut ennustaa kuinka nopeasti Suomi autoistui. Alunperin Kt67 lähti Kaskisista ja päättyi Ytterjeppoon. Nyt päättyy Seinäjoelle, kun 1996 teitten numerointi uudistuksessa tuli Vt19 välille Jalasjärvi- Seinäjoki- Lapua- Kauhava- Ytterjeppo. Kt64 katosi kokonaan, Jalasjärvi- Seinäjoki väli. Vt19 numero tuli Iisalmi- Pulkkilan väliltä. Tämä tie liitettiin Kt88.
Lapualaisten tulisi ottaa kaikilta autoilijoilta tullivero kun menevät ohi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koveron ja Prisman välisellä 20 km pätkällä ei olekkaan mitään tarvetta ohitella. Jonot ruuhka-aikoina liikkuvat 75-80 km/h nopeudella. Aikavoitto on kymmenissä sekunneissa ei minuuteissa. Ja ruuhkatunteja on vain muutama vuorokauden 24 tunnista. Verorahoja kerätään jo muutenkin tarpeeksi.
Kyllä voittaa enemmän kunnioittaa koko jonon. Ja aina kun oot toista edellä oot voittaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koveron ja Prisman välisellä 20 km pätkällä ei olekkaan mitään tarvetta ohitella. Jonot ruuhka-aikoina liikkuvat 75-80 km/h nopeudella. Aikavoitto on kymmenissä sekunneissa ei minuuteissa. Ja ruuhkatunteja on vain muutama vuorokauden 24 tunnista. Verorahoja kerätään jo muutenkin tarpeeksi.
Jonot ruuhka-aikoina 60-80 km/h.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhemmat puhuu tuosta S-joki-Kauhavantie välisestä osuudesta vieläkin kantatie"KuusSeiskana" :) 1967 parannettu ja asfaltoitu. Nopeusraj. v.1968 ollut 110km/h.
120... Ohituskaistoilla tämä tulee olemaan uusi normaali.
- Anonyymi
Kantateistä eräs heikoiten suunniteltu tie on kuusseiska (nyk.vt19) Eritoten Seinäjoen ja Lapuan väli. Mahtanut 60-luvulla olla sen suunnittelija joko kiero ku korkkiruuvi tai pöhönäs?
- Anonyymi
"Kuuskutonen" tie on sitten tuota kuusseiskaa päinvastoin hyvä taidon-näyte onnistuneesta tiesuunnittelusta! Lapualta lähties on se pitkä "longinoikoonen" ja muita suoria missä ajaa ohittaa turvallisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kuuskutonen" tie on sitten tuota kuusseiskaa päinvastoin hyvä taidon-näyte onnistuneesta tiesuunnittelusta! Lapualta lähties on se pitkä "longinoikoonen" ja muita suoria missä ajaa ohittaa turvallisesti.
Eipä ole ajellut 66 silloin kun Raittisen Jussi teki laulun tiestä ruut66. On muuten oijottu, levennetty. Hienoa kun teinit jo muistelee.
Kt64 oli teon alla, hieno väli ajella Törnävältä Jalasjärvelle 70-luvulla. Oli koukkuusta tietä.
Eniten ihmettelen kuinka VT16 on menettänyt merkitystään. Savon tie. Sininen tie.
Seinäjoki VT18 hommillaan syö naapuriaan näinkin. Kuka ajaa Vaasasta Jyväskylään, Kuopioon tai Joensuuhin VT18 kautta? Haloo Lapuan päättäjät. Kieli ruskeana seinäjokelaisen persees! Lopettakaa.
- Anonyymi
Joo Seinäjoelta Kauhavalle tie kaartaa koko ajan johonkin, ettei kunnon ohituspaikkoja ole tuolla välillä. Toki riskillä pääsee aina ohi, mutta tarkoitan sellaisia turvallisia suoria, jossa näkemää riittävästi. Jos mutkat olisi aikanaan tehty pienemmällä kaarresäteellä, olisi suorat pidempiä. Nyt kaarteet ovat toodella loivia, mutta juuri sellaisia, ettei missään kohtaa näe tarpeeksi kauas. Esim hipin kaarre on kaksi kilometriä pitkä, aivan turhaa ja syö suorien pituutta. Toki nyt tulevat ohituskaistat helppaa tätä hommaa, onneksi.
- Anonyymi
Sininen tie on paljon käytännöllisemmin suunniteltu. Pitkiä suoria, ja sopivan jyrkkiä kaarteita, jotta suorat pysyy mahdollisimman pitkinä, ohituspaikkoineen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sininen tie on paljon käytännöllisemmin suunniteltu. Pitkiä suoria, ja sopivan jyrkkiä kaarteita, jotta suorat pysyy mahdollisimman pitkinä, ohituspaikkoineen.
Täh? Valtatietä 16 kai tarkoittanet, joka alkaa Ylistarosta ja menee Lapuan kautta Kyyjärveen. Alajärventieksi myös kutsutaan.
- Anonyymi
Sehän on viimeisiä ennen sotia tehtyjä muutamattomia tienpätkiä ei ole pahemmin oioottu
- Anonyymi
miksi pitää päästä ohi ? HÄ ??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täh? Valtatietä 16 kai tarkoittanet, joka alkaa Ylistarosta ja menee Lapuan kautta Kyyjärveen. Alajärventieksi myös kutsutaan.
se mistään ylistarosta ala,,,,alkaa kyyjärveltä ja päättyy laihialle tai toisinpäin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
miksi pitää päästä ohi ? HÄ ??
No ettei tarvi könnätä sun takana. Hä kuulikko!
- Anonyymi
jos ja kun toi duunataan niin koko tie nelikaistaiseksi kurikan kolmostieltä lapuanlle asti!sit se o hyvä!!olisi pitänyt tehdä 60luvulla jo!!niin pohjanmaakin ois aivan eri näköinen!!
- Anonyymi
oomma etelä-pohjalaasia ,asumme etelä-pohjanmaalla emme pohjanmaalla ,pohjanmaaksi kutsutaan ihan eri paikkoja
- Anonyymi
8 tiestä se pitää alkaa ja jatkua tampereelle muuten ei ole mitään järkeä.
- Anonyymi
Olis se kiva. Mutta ei missään muuallakaan Suomessa ole noilla Tampereentien liikennemäärillä nelikaistateitä tehty. Lapua-Seinäjoki-Ilmajoki liikennemäärillä periaattees voitais tehdä nelikaistat.
Jalasjärvi-Parkano välillä on kuitenkin noin puolet vähemmän liikennettä, mitä Seinäjoki-Lapua tai Seinäjoki-Ilmajoki. Asian voi tarkistaa trafin tilastoista, jos ei muuten usko.
Jos Tampereentie muutettais nelikaistaiseksi, pitäisi ympäri Suomen ruveta rakentamaan nelikaistateitä, koska samoja liikennemääriä muuallakin. Tampere-Pori esimerkiksi taikka Tampere-Jyväskylä, taikka Tampere-Lahti. Siellä on liikennemäärät vielä aavistuksen isommat, mitä Seinäjoki-Tampere välillä. Ja onhan nelostiekin, ihan samalla periaatteella ohituskaistoineen, vaikka liikennettä on enemmän, ja väylänä jopa tärkein pohjoisen ja etelän välillä.
Joten miksi Seinäjoki olisi yhtäkkiä tärkeämpi kuin muut paikat? Etelästä pohjoiseenkin reitti menee nelostietä tai kasitietä, Seinäjoki jää siinäkin vähän paitsioon, ei ole läpikulkuliikennettäkään tästä ohi. Tampereelta jos ajellaan Ylläkselle, niin käytännössä väki ajelee Jyväskylän kautta nelostielle. Joku harva voi seikkailla Seinäjoen läpi tuuliselle rantatielle, harva uskaltaa pientä ja kiemuraista ylivieskantietä kokeilla, ainakaan etelämmästä tulijat.
- Anonyymi
Jos kokeilee google mapsista reittihakua Tampereelta esim Ylläkselle, niin se ei edes ehdota Seinäjoen kautta menemistä. Nelostietä ehdottaa. Yllättävän moni ajelee nykyään google mapsin avulla. Ihan jo senkin takia, että se näyttää arvioidun perilläoloajan, ja jos poikkeaa matkan varrella jonnekin, niin löytää äkkiä takaisin päätielle, sekä näyttää liikenneruuhkat punaisella ja ehdottaa onnettomuustapauksissa kiertotiet.
- Anonyymi
Lähtöö lapualta 5 minuuttia ennen seinäjoelle ei tartte ohitella
- Anonyymi
5 minuuttia riittääkökään?.., aamu-tai iltäpäivä ruuhkaan työmatkalle.. Vs. illalla myöhään kuluva ajoaika.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
5 minuuttia riittääkökään?.., aamu-tai iltäpäivä ruuhkaan työmatkalle.. Vs. illalla myöhään kuluva ajoaika.
Onneks ei itsellä oo enää nykyään tarvetta ajaa sahata päivittäin edestakas tuota Sjoki-Lapua väliä, vaan arkiset ajelut on ihan toisella suunnalla.
- Anonyymi
miksi assjoelle ylipäätänsä tarttee mennä HÄ ??
- Anonyymi
Kyllä siinä menee ainakin 9 minuuttia kun täysiä ajaa.
- Anonyymi
Olen kuullu suunnitelmia, 66 käännetään Mäyrystä Seinäjoelle. Lapua,- Mäyry paikallistie kategoriaan.
- Anonyymi
mä kuulin huhuh että assjoen ympärille laitetaan piikkilankaaidat ettei ne hullut pääse sieltä pois
- Anonyymi
se on nyt niin et toi on ensimmäinen askel kohti kuntaliitosta KUNINGAS SEINÄJOKEEN!!! on kyyti pian kylmää, mut ainut keino talttapää valtakunnan pelastamiseksi!!kyllä juttu on näin!!!
- Anonyymi
juurikin näin!!talttapäitä viedään kuin pässiä narussa!!
- Anonyymi
Mieluummin kuntaliitos Kauhavan kans, sikäli jos vielä kuntaliitoksia tehtaillaan :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mieluummin kuntaliitos Kauhavan kans, sikäli jos vielä kuntaliitoksia tehtaillaan :)
Seinäjokihan on saanut jo Ilmajoen ja Ylistaron.. Niinnotta Lapua taitaas olla paremminkin Kauhavaan liitettävis :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seinäjokihan on saanut jo Ilmajoen ja Ylistaron.. Niinnotta Lapua taitaas olla paremminkin Kauhavaan liitettävis :)
happijokis on kuule ittellisiä ilimajokisia!!eikä ole velkainen ongelma kunta niin kuin kaikki ympärillä!!ei ole tarvinnut liittyy mihinkään ja eikä kyllä ole liittänyt muita itteensä!! mitään hyvää happijoesta ei sitten olekaan!! kuinkas tasapää kunnas liitoksia o tullut niinkuin sienii sateella!!ja pian seinämäes liitettynä!!seinäjoki vaan yrittää liittää happijokee kun on ääsmäel kassa tyhjä toisin happijoella!!muutama vuosi palautettiin 6mill sos rahoi kun ei käyttöö!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seinäjokihan on saanut jo Ilmajoen ja Ylistaron.. Niinnotta Lapua taitaas olla paremminkin Kauhavaan liitettävis :)
Hupsista.. korjataan, siis Peräseinäjoesta poiketen.. tuo Ilmajoki on vielä nykyäänkin Seinäjoesta erillään oleva itsenäinen KUNTA :) https://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmajoki
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hupsista.. korjataan, siis Peräseinäjoesta poiketen.. tuo Ilmajoki on vielä nykyäänkin Seinäjoesta erillään oleva itsenäinen KUNTA :) https://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmajoki
Kuuluisa lähinnä kuningas-juapoistaan
- Anonyymi
I-P 13.8.2021; Lapuan ja Seinäjoen välin rakennustyöt viivästyvät
Valtatie 19 on Seinäjoen ja Lapuan välillä myllerrysten alla. Tieosuudelle tehdään kaksi ohituskaistaparia sekä yksi eritasoliittymä, joiden kehitystyöt on juuri aloitettu.
Ohituskaistat tulevat Atrian eritasoliittymän ja Hipintien väliselle osuudelle sekä Muurimäen ja Patruunatehtaantien välille. Uusi eritasoliittymä rakennetaan Muurimäen kohdalle.
Rakennustyöt pyritään aloittamaan loka-marraskuussa ja niiden arvioidaan kestävän kaksi vuotta. Vielä huhtikuussa hankkeen arvioitiin valmistuvan syksyllä 2022, mutta tämän hetkinen arvio on syksy 2023.
– Hankkeen suunnittelu- ja kilpailutusvaihe hieman pidentyivät, ja tämän kesän paras rakennusaika meni ohi. Siksi otimme suosiolla vuoden enemmän rakennusaikaa, kertoo projektipäällikkö Pasi Kivioja Väylävirastosta.- Anonyymi
Tien parantaminen Lapuan ja Seinäjoen välillä alkaa rakennustöiden osalta lokakuussa -21...
https://yle.fi/uutiset/3-12055708
Lapuanpuoleinen osuus on ainakin saanut tiehankkeeseen rahoituksen, ja suunnittelutöiden yms. osalta valmiina. Notta ei muutaku maansiirtokoneet ja kaivurit paikalle, ja sillähän on työllistävä vaikutus pariksivuodeksi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tien parantaminen Lapuan ja Seinäjoen välillä alkaa rakennustöiden osalta lokakuussa -21...
https://yle.fi/uutiset/3-12055708
Lapuanpuoleinen osuus on ainakin saanut tiehankkeeseen rahoituksen, ja suunnittelutöiden yms. osalta valmiina. Notta ei muutaku maansiirtokoneet ja kaivurit paikalle, ja sillähän on työllistävä vaikutus pariksivuodeksiEi muuten ala. Siihen mennessä Lapuan väkiluku laskee puoleen, kun joka toinen rokotteen ottaja kuolee kahden vuoden sisällä. Vai oliko se jokainen? 😅
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei muuten ala. Siihen mennessä Lapuan väkiluku laskee puoleen, kun joka toinen rokotteen ottaja kuolee kahden vuoden sisällä. Vai oliko se jokainen? 😅
Mistähän päättelit notta tuohon tarttetaan just lapualaisia.. Pölijä !
- Anonyymi
Novaparkki valamistuu ennen nelikaistatiätä. Siälä on ollu kepit pystys jo palio kauvemman.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931682
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2031322- 771283
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9844- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799