Valtatie 4-kaistaiseksi Seinäjoki-Lapua välillä..

Anonyymi

Missäköhän vaiheessa kys. tiehanke menee tällähaavaa? Notta toteutuukos se, ja koska suunnilleen?

25

334

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tehdään nyt edes ne ohituskaistat ensin. Seinäjoen puolella kaadetaan jo puut pois.

      • Anonyymi

        Käsittääkseni rahoitus kakkosvaiheelle on vielä avoin kysymys/ päättämättä. Ykkösvaihe vasta on saanut tiehankkeen rahoituksen 25milj.€


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittääkseni rahoitus kakkosvaiheelle on vielä avoin kysymys/ päättämättä. Ykkösvaihe vasta on saanut tiehankkeen rahoituksen 25milj.€

        Lapualta kun lähdetään Seinäjokea kohden valtatietä, niin se ykkösvaiheen (rahoituksen saanut) monikaista alkaisi tuosta Nahkatehtaan tienoilta about 5,8km Tepontiehen asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapualta kun lähdetään Seinäjokea kohden valtatietä, niin se ykkösvaiheen (rahoituksen saanut) monikaista alkaisi tuosta Nahkatehtaan tienoilta about 5,8km Tepontiehen asti.

        korjaan.. siis Nahkatehtaan tienoilta about 5,8km MUURIMÄENTIElle.
        (Tepontiehän on vasta tuolla Nurmoos liki sitä joenylisiltaa)


    • Anonyymi

      Lapualaasta suuduuden hulluutta

    • Anonyymi

      Hyvin passaa alkuunsa nuo ohituskaistat, niillä pärjää pitkän aikaa. Ollaan nyt tyytyväisiä kun sellaiset tulee. Josko sitä myötä 100:n rajootus koko välille, mikäli muutamasta kohtaa sivutienhaarat saadaan kokoojateille. Veikkaan että tämän uudistuksen jälkeen väki ei hetkeen ajattele nelikaistateistä mitään, kun liikenne vetää. Niin ja traktorit pitää saada pois tuolta.

      • Anonyymi

        Vanhemmat puhuu tuosta S-joki-Kauhavantie välisestä osuudesta vieläkin kantatie"KuusSeiskana" :) 1967 parannettu ja asfaltoitu. Nopeusraj. v.1968 ollut 110km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhemmat puhuu tuosta S-joki-Kauhavantie välisestä osuudesta vieläkin kantatie"KuusSeiskana" :) 1967 parannettu ja asfaltoitu. Nopeusraj. v.1968 ollut 110km/h.

        Ja paljon kuolonkolareita 70 luvulla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhemmat puhuu tuosta S-joki-Kauhavantie välisestä osuudesta vieläkin kantatie"KuusSeiskana" :) 1967 parannettu ja asfaltoitu. Nopeusraj. v.1968 ollut 110km/h.

        Muistan kuinka 90-luvulla ajaminen oli aika joutuisaa, kun liikennettä oli huomattavasti vähemmän mitä nykyään. Myös ohittaminen oli helpompaa, kun vastaan ei montaa autoa tullut. Nykyäänhän ohittaminen on lähes mahdotonta tuolla välillä, kun autoja tulee solkenaan vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan kuinka 90-luvulla ajaminen oli aika joutuisaa, kun liikennettä oli huomattavasti vähemmän mitä nykyään. Myös ohittaminen oli helpompaa, kun vastaan ei montaa autoa tullut. Nykyäänhän ohittaminen on lähes mahdotonta tuolla välillä, kun autoja tulee solkenaan vastaan.

        Meinaan että ihan perusteltua on ollut nopeusen laskeminen 100:sta 80:iin. Liikennemäärien takia. Mitä enemmä autoja, sitä enemmän vaaratilanteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan kuinka 90-luvulla ajaminen oli aika joutuisaa, kun liikennettä oli huomattavasti vähemmän mitä nykyään. Myös ohittaminen oli helpompaa, kun vastaan ei montaa autoa tullut. Nykyäänhän ohittaminen on lähes mahdotonta tuolla välillä, kun autoja tulee solkenaan vastaan.

        Koveron ja Prisman välisellä 20 km pätkällä ei olekkaan mitään tarvetta ohitella. Jonot ruuhka-aikoina liikkuvat 75-80 km/h nopeudella. Aikavoitto on kymmenissä sekunneissa ei minuuteissa. Ja ruuhkatunteja on vain muutama vuorokauden 24 tunnista. Verorahoja kerätään jo muutenkin tarpeeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja paljon kuolonkolareita 70 luvulla

        Koko tie Kt67 rakennettiin siltoineen 60-luvun lopussa Seinäjoelta Ytterjeppoon Uuteenkaarlepyyhyn. Tien suunniteltiin kaarteineen niin ettei pitkillä suorilla nukahdettaisi rattiin. Ei varmaan kukaan osannut ennustaa kuinka nopeasti Suomi autoistui. Alunperin Kt67 lähti Kaskisista ja päättyi Ytterjeppoon. Nyt päättyy Seinäjoelle, kun 1996 teitten numerointi uudistuksessa tuli Vt19 välille Jalasjärvi- Seinäjoki- Lapua- Kauhava- Ytterjeppo. Kt64 katosi kokonaan, Jalasjärvi- Seinäjoki väli. Vt19 numero tuli Iisalmi- Pulkkilan väliltä. Tämä tie liitettiin Kt88.


    • Anonyymi

      Kantateistä eräs heikoiten suunniteltu tie on kuusseiska (nyk.vt19) Eritoten Seinäjoen ja Lapuan väli. Mahtanut 60-luvulla olla sen suunnittelija joko kiero ku korkkiruuvi tai pöhönäs?

      • Anonyymi

        "Kuuskutonen" tie on sitten tuota kuusseiskaa päinvastoin hyvä taidon-näyte onnistuneesta tiesuunnittelusta! Lapualta lähties on se pitkä "longinoikoonen" ja muita suoria missä ajaa +ohittaa turvallisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kuuskutonen" tie on sitten tuota kuusseiskaa päinvastoin hyvä taidon-näyte onnistuneesta tiesuunnittelusta! Lapualta lähties on se pitkä "longinoikoonen" ja muita suoria missä ajaa +ohittaa turvallisesti.

        Eipä ole ajellut 66 silloin kun Raittisen Jussi teki laulun tiestä ruut66. On muuten oijottu, levennetty. Hienoa kun teinit jo muistelee.
        Kt64 oli teon alla, hieno väli ajella Törnävältä Jalasjärvelle 70-luvulla. Oli koukkuusta tietä.
        Eniten ihmettelen kuinka VT16 on menettänyt merkitystään. Savon tie. Sininen tie.
        Seinäjoki VT18 hommillaan syö naapuriaan näinkin. Kuka ajaa Vaasasta Jyväskylään, Kuopioon tai Joensuuhin VT18 kautta? Haloo Lapuan päättäjät. Kieli ruskeana seinäjokelaisen persees! Lopettakaa.


    • Anonyymi

      Joo Seinäjoelta Kauhavalle tie kaartaa koko ajan johonkin, ettei kunnon ohituspaikkoja ole tuolla välillä. Toki riskillä pääsee aina ohi, mutta tarkoitan sellaisia turvallisia suoria, jossa näkemää riittävästi. Jos mutkat olisi aikanaan tehty pienemmällä kaarresäteellä, olisi suorat pidempiä. Nyt kaarteet ovat toodella loivia, mutta juuri sellaisia, ettei missään kohtaa näe tarpeeksi kauas. Esim hipin kaarre on kaksi kilometriä pitkä, aivan turhaa ja syö suorien pituutta. Toki nyt tulevat ohituskaistat helppaa tätä hommaa, onneksi.

      • Anonyymi

        Sininen tie on paljon käytännöllisemmin suunniteltu. Pitkiä suoria, ja sopivan jyrkkiä kaarteita, jotta suorat pysyy mahdollisimman pitkinä, ohituspaikkoineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sininen tie on paljon käytännöllisemmin suunniteltu. Pitkiä suoria, ja sopivan jyrkkiä kaarteita, jotta suorat pysyy mahdollisimman pitkinä, ohituspaikkoineen.

        Täh? Valtatietä 16 kai tarkoittanet, joka alkaa Ylistarosta ja menee Lapuan kautta Kyyjärveen. Alajärventieksi myös kutsutaan.


      • Anonyymi

        Sehän on viimeisiä ennen sotia tehtyjä muutamattomia tienpätkiä ei ole pahemmin oioottu


    • Anonyymi

      jos ja kun toi duunataan niin koko tie nelikaistaiseksi kurikan kolmostieltä lapuanlle asti!sit se o hyvä!!olisi pitänyt tehdä 60luvulla jo!!niin pohjanmaakin ois aivan eri näköinen!!

    • Anonyymi

      8 tiestä se pitää alkaa ja jatkua tampereelle muuten ei ole mitään järkeä.

      • Anonyymi

        Olis se kiva. Mutta ei missään muuallakaan Suomessa ole noilla Tampereentien liikennemäärillä nelikaistateitä tehty. Lapua-Seinäjoki-Ilmajoki liikennemäärillä periaattees voitais tehdä nelikaistat.

        Jalasjärvi-Parkano välillä on kuitenkin noin puolet vähemmän liikennettä, mitä Seinäjoki-Lapua tai Seinäjoki-Ilmajoki. Asian voi tarkistaa trafin tilastoista, jos ei muuten usko.

        Jos Tampereentie muutettais nelikaistaiseksi, pitäisi ympäri Suomen ruveta rakentamaan nelikaistateitä, koska samoja liikennemääriä muuallakin. Tampere-Pori esimerkiksi taikka Tampere-Jyväskylä, taikka Tampere-Lahti. Siellä on liikennemäärät vielä aavistuksen isommat, mitä Seinäjoki-Tampere välillä. Ja onhan nelostiekin, ihan samalla periaatteella ohituskaistoineen, vaikka liikennettä on enemmän, ja väylänä jopa tärkein pohjoisen ja etelän välillä.

        Joten miksi Seinäjoki olisi yhtäkkiä tärkeämpi kuin muut paikat? Etelästä pohjoiseenkin reitti menee nelostietä tai kasitietä, Seinäjoki jää siinäkin vähän paitsioon, ei ole läpikulkuliikennettäkään tästä ohi. Tampereelta jos ajellaan Ylläkselle, niin käytännössä väki ajelee Jyväskylän kautta nelostielle. Joku harva voi seikkailla Seinäjoen läpi tuuliselle rantatielle, harva uskaltaa pientä ja kiemuraista ylivieskantietä kokeilla, ainakaan etelämmästä tulijat.


    • Anonyymi

      Jos kokeilee google mapsista reittihakua Tampereelta esim Ylläkselle, niin se ei edes ehdota Seinäjoen kautta menemistä. Nelostietä ehdottaa. Yllättävän moni ajelee nykyään google mapsin avulla. Ihan jo senkin takia, että se näyttää arvioidun perilläoloajan, ja jos poikkeaa matkan varrella jonnekin, niin löytää äkkiä takaisin päätielle, sekä näyttää liikenneruuhkat punaisella ja ehdottaa onnettomuustapauksissa kiertotiet.

    • Anonyymi

      Lähtöö lapualta 5 minuuttia ennen seinäjoelle ei tartte ohitella

    • Anonyymi

      Olen kuullu suunnitelmia, 66 käännetään Mäyrystä Seinäjoelle. Lapua,- Mäyry paikallistie kategoriaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa meni synnyttämään

      Hyvinkään sairaalaan. https://www.seiska.fi/kotimaa/maisa-torppa-saapui-synnyttamaan-mikko-rakas-kuvasi-kultaansa-videokameralla-katso-kuvat?utm_sou
      Kotimaiset julkkisjuorut
      229
      11953
    2. 78
      3803
    3. Veneessä asuminen

      Moi Tässä on mieleen hiipinyt ajatus että muuttaisin veneeseen kun lapset tuosta katoaa omille teilleen. Se ei tapahdu ihan heti niin tässä oon koitta
      Yleistä veneilystä
      44
      1967
    4. Mama Aitolehti syömässä

      Ja säilyttää maskia käsivarressa. No onpa hygieenista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      1926
    5. Neekererijoukko nöyryytti suomalaispoliisia

      Poliisin oli pakko sanoa jatkakaa rikastamista.
      Oulu
      131
      1913
    6. Voi Pikkarainen

      Sun viimeisin insta kuva. Oot sit oikein taas asetellut Martinan shakkerin pöydälle ja kattokaa, Nalakin näkyy, unohdit vaan Fiatin avaimet. Teidän ka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1695
    7. Anne Aitolehti ei ole ottanut koronarokotusta

      Jopa Martina on ottanut yhden. Turisee näitä tietoja instassaan, eli ihan julkista tietoa on. Ja Espanjassa ovat. Hohhoijaa tuota typeryyttä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      1632
    8. Maisan vihaajille ikäviä uutisia

      Kaikista epäonnentoivotuksista ja muusta perseilyistä huolimatta Maisa ja Mikko saivat ihanan tyttövauvan. Voimia vihaajille 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      1453
    9. Poliisi vaatii viittä miestä vangittavaksi epäiltyinä Seinäjoella marraskuun lopulla tapahtuneesta

      Onkohan kukaan seuraamassa tai katsomassa oikeuden papereita. löytyyköhän vinkkejä henkilöistä sitten m-infosta tai y-laudalta?
      Seinäjoki
      59
      1447
    10. Onko ässien suhteen bilettäjä sittenkin Sofia

      Stefu yrittää pitää työmoodia päällä ja natku vaan bilettää? https://www.seiska.fi/kotimaa/sofia-belorf-ja-stefan-therman-herattivat-huomiota-aamuvarh
      Kotimaiset julkkisjuorut
      76
      1354
    Aihe