Miksi sähköautoissa ja plugineissä ole yksinkertaisesti vain normaalia standardin mukaista kolmivaihe pistorasiaa. Jos sähköissä on vikavirtasuoja niin miksei se tyhmä kontaktori voi olla autossa. Tällä vältyttäisiin latausasemien ja erityisten latausjohtojen tarpeelta. Latauspisteeksi kävisi mikä tahansa kolmivaihepistoke ja latauskaapeliksi muutaman kympin arvoinen jatkojohto.
Jos nyt latausaseman rakentaminen maksaa tuhansia euroja niin tekemällä asian yksinkertaisemmaksi latasuasema järjestyisi muutamalla satasella.
Miksi sähköautoissa ei ole kolmivaihepistorasiaa
38
148
Vastaukset
- Anonyymi
Auton latauspistokkeella on vähän eri vaatimukset kuin tavallisilla kolmivaihetökkeleillä. Auton latausjohtojen täytyy kestää pölyä ja lämpöä ja kylmyyttä ja ennen kaikea kulutusta, kun niitä tökitän paikoilleen jokus jopa useamman kerran päivässä.
Latausasema sisältää elektronikkaa, joten se maksaa vähän enemmän kuin pelkkä laatikkoon laitettu pistorasia.- Anonyymi
Ei siellä ole kuin kontaktori ja joku simppeli varsin tyhmä kontrolleri ohjaamassa edellistä. Työmailla kolmivaihejatkojohdot joutuu myös kesämään varsin paljon kulutusta.
- Anonyymi
"Jos nyt latausaseman rakentaminen maksaa tuhansia euroja niin tekemällä asian yksinkertaisemmaksi latasuasema järjestyisi muutamalla satasella."
Ei se maksa tuhansia vaan satasia. Monessa talossa on jo kolmivaihepistoke valmiina jolloin rakennuskustannukset ovat tasan nolla euroa.
Autonhan voi aivan hyvin ladata standardista kolmivaihepistorasiasta, mitään muuta ei kotiin tarvitse rakentaa. Välipiuha maksaa jotain neljäsataa mutta muita kuluja ei tule. - Anonyymi
https://yle.fi/uutiset/3-9609714
"Esimerkiksi Teslan sähköautoissa on varusteena latausjohto, joka sellaisenaan sopii tyypilliseen 3 x 16 A pistorasiaan. Vastaavia johtoja ja sovitteita on saatavilla joihinkin muihinkin sähköautoihin. "- Anonyymi
Niin mutta miksi tarvitaan monen sadan euron erikoisjohto kun saman asian ajaisi muutaman kympin tavallinen jatkojohto tyyppiä 3×32A
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin mutta miksi tarvitaan monen sadan euron erikoisjohto kun saman asian ajaisi muutaman kympin tavallinen jatkojohto tyyppiä 3×32A
Niinkuin tuossa sanottiin niin Teslassa tuollainen johto vakiona ja moneen muuhunkin sellaisen saa pienillä kustannuksilla. Ei tässä mistään tonneista puhuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinkuin tuossa sanottiin niin Teslassa tuollainen johto vakiona ja moneen muuhunkin sellaisen saa pienillä kustannuksilla. Ei tässä mistään tonneista puhuta.
No satasista kuitenkin., ja on outoa että osa auton toiminnoista on ilman järkevää syytä ulkoistettu. Miten olisi autoon integroitu latausasema.
Nykyinen ratkaisu ei vaan vaikuta kovin älykkäältä. Kaikki muut kolmivaihe laitteet käyttää samaa liitäntää ja niihin sopii sama johto. Vähän niinkuin olisi keksitty leivänpaahdin mutta sen kytkemiseksi sähköön tarvittaisiin erikoisadapteri millä leivänpaahdin laitetaan päälle. Ei ole kovin fiksua suunnittelua. Anonyymi kirjoitti:
No satasista kuitenkin., ja on outoa että osa auton toiminnoista on ilman järkevää syytä ulkoistettu. Miten olisi autoon integroitu latausasema.
Nykyinen ratkaisu ei vaan vaikuta kovin älykkäältä. Kaikki muut kolmivaihe laitteet käyttää samaa liitäntää ja niihin sopii sama johto. Vähän niinkuin olisi keksitty leivänpaahdin mutta sen kytkemiseksi sähköön tarvittaisiin erikoisadapteri millä leivänpaahdin laitetaan päälle. Ei ole kovin fiksua suunnittelua.Autoissahan on integroitu laturi ja kun käyttää auton mukana tullutta sukolaturia, niin voi ladata normaalista sukosta. Reilun kolmenkympin adapterilla voi sen laturin liittää 3-vaihepistorasiaan ja voit valita, että mihin vaiheeseen se laturi kytketään. Aika harvalla on niin isot pääsulakkeet, että kykenisi lataamaan täysillä 3-vaihe-pistokkeesta.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Autoissahan on integroitu laturi ja kun käyttää auton mukana tullutta sukolaturia, niin voi ladata normaalista sukosta. Reilun kolmenkympin adapterilla voi sen laturin liittää 3-vaihepistorasiaan ja voit valita, että mihin vaiheeseen se laturi kytketään. Aika harvalla on niin isot pääsulakkeet, että kykenisi lataamaan täysillä 3-vaihe-pistokkeesta.
" Aika harvalla on niin isot pääsulakkeet, että kykenisi lataamaan täysillä 3-vaihe-pistokkeesta."
Vaan mitäpä väliä sillä- Akku on täynnä aina aamulla pienemmilläkin lataustehoilla. - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Autoissahan on integroitu laturi ja kun käyttää auton mukana tullutta sukolaturia, niin voi ladata normaalista sukosta. Reilun kolmenkympin adapterilla voi sen laturin liittää 3-vaihepistorasiaan ja voit valita, että mihin vaiheeseen se laturi kytketään. Aika harvalla on niin isot pääsulakkeet, että kykenisi lataamaan täysillä 3-vaihe-pistokkeesta.
>Aika harvalla on niin isot pääsulakkeet, että kykenisi lataamaan täysillä 3-vaihe-pistokkeesta.
Aika harvalla on pienemmät kuin 25 A pääsulakkeet. 3x25 A = 17,3 kW maksimiteho. Sähköauton verkkovirtalataus yleensä 3x16 A = 11 kW teholla. Isommissa/vanhemmissa sähkölämmitteisissä taloissa pääsulakkeet voivat olla suuremmatkin.
Eipä pitäisi *yhden* sähköauton lataamisessa paljoa haastetta olla missään omakotitalossa. Pääsulakkeissa/liittymässä käytönnössä varoja aina tähän 11 kW ja 6 kW jää vielä yli. Tosin kovien kulutushuippujen (talvipakkanen, sauna lämpiämässä yms) aikana voi olla tarpeen rajoittaa lataustehoa, ettei pääsulakkeet pala. Juuri tähän puuhaan se latausasema tarvitaan - latausasemaan liitetään pääkeskukseen asennettava virtamittaus ja asema käskee auton sis. rak. laturia tarvittaessa pienentämään lataustehoa.
Koska 11 kWh teholla latausaika tyyliin 5 h, yön aikana akun saa täyteen, vaikka lataustehoa pitäisi koko ajan rajoittaa pienemmäksi.
Todelliset ongelmat alkavat, kun pitää ladata useampaa autoa. Jos taloudessa onkin 2 täyssähköautoa, niin niille ei 3x25 A paukut ehkä enää oikein riitä. Puhumattakaan rivi ja kerrostaloista, joiden pihalla voi olla iso joukko lämpötolppia 3x25 paukkujen perässä. Hidauslatauskin (1x8 A) kuluttaa sähköä moninkertaisesti verrattuna lohko sisätilanlämmittimeen verrattuna, joten ei onnistu "otetaan kellot pois ja se oli siinä" -ratkaisu. Anonyymi kirjoitti:
" Aika harvalla on niin isot pääsulakkeet, että kykenisi lataamaan täysillä 3-vaihe-pistokkeesta."
Vaan mitäpä väliä sillä- Akku on täynnä aina aamulla pienemmilläkin lataustehoilla.Jos on pieni akku, niin sitten, mutta muuten...
- Anonyymi
Nykyisinkin 16 A virralla ja 3,7 kilovatin teholla olevan latausjohdon ja jatkuvaa latausvirtaaa kestävän supersukopistorasian saa alle kolmellasadalla eurolla kun ostaa oikeasta paikasta. Niillä lataa yön aikana autoon yli 300 km ajomatkaa. Joka aamu on ajoakku eli "tankki" täysi ajoon lähtiessä, sillä eihän päivässä tule ajettua 300 km.
https://www.aliexpress.com/item/1005001523850977.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.56ad28afNNQI5O&algo_pvid=6023d290-f1b1-41c8-bac2-201e88e0f6e2&algo_expid=6023d290-f1b1-41c8-bac2-201e88e0f6e2-5&btsid=0bb0624516022482327032926eac03&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
https://www.rakennusosa.fi/product/126/pinta-asennettava-latauspistorasia - Anonyymi
Vaatii aika jäykkää peruskaapelia jo nykyiset tehot. Megawatin jäähdytetty kaapeli on sen sijaan notkeaa kuin puutarhaletku.
- Anonyymi
Täysin asiasta irrallinen kommentti.
- Anonyymi
kodin 3,6-11kW on aika kaukana megawatista ja jäähdytetyistä kaapeleista.
- Anonyymi
Miten tekstisi kaapeleista muutoin liittyy aloitukseen, kuin siten että asiaa tuntematon saisi väärän kuvan sähköatuon lataamisesta.
- Anonyymi
Helpointa olisikin tankata tankki täyteen vetyä 3-4 minuutissa ja jatkaa matkaa. Vetyautolla ajaa yhdellä tankkauksella 700 kilometriä.
- Anonyymi
Vielä helpommalla pääsee kun tankkaa bensaa ja diiseliä autoonsa ja unohtaa kaikenmaailman vihreiden viritykset jotka pahimmassa tapauksessa palavat ja räjähtävät tappaen koko asuinkorttelin asukkaineen heidän nukkuessaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vielä helpommalla pääsee kun tankkaa bensaa ja diiseliä autoonsa ja unohtaa kaikenmaailman vihreiden viritykset jotka pahimmassa tapauksessa palavat ja räjähtävät tappaen koko asuinkorttelin asukkaineen heidän nukkuessaan.
Minä voin jo kotona tankata alvitonta dieseliä, en tarvitse matkalla tankkailla.
- Anonyymi
Mutta sähköauton voi ladata kotona yön aikana eikä tarvitse metriäkään kotoa latauksen takia. Koska vetyautoa ei voi tankata kotona niin se ei tule korvaamaan sähköautoja.
Ja vetyautojen surkeat myyntiluvut todistavat tämän. Esimerkiksi USA:ssa Toyota Miraita myytiin kesäkuussa vaivaiset 109 autoa. Ja USA:ssa myydään jo yli 50 000 sähköautoa kuukaudessa. Eli Mirai on flopannut surkeasti. Ja Euroopassa Miraita ei näy minkään maan listoilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta sähköauton voi ladata kotona yön aikana eikä tarvitse metriäkään kotoa latauksen takia. Koska vetyautoa ei voi tankata kotona niin se ei tule korvaamaan sähköautoja.
Ja vetyautojen surkeat myyntiluvut todistavat tämän. Esimerkiksi USA:ssa Toyota Miraita myytiin kesäkuussa vaivaiset 109 autoa. Ja USA:ssa myydään jo yli 50 000 sähköautoa kuukaudessa. Eli Mirai on flopannut surkeasti. Ja Euroopassa Miraita ei näy minkään maan listoilla.Lisään… Ja kalleimmissa autoissa ollaan jo hyvin lähellä 700 kilometriä ja on tulevia malleja joiden kerrotaan ylittävän 700 km. Eli toimintamatka kasvaa koko ajan ja jos jossain vaiheessa vetyauto tulisikin Suomeen, on siinä vaiheessa 700 km jo normaalia uusissa sähköautoissa.
- Anonyymi
Vetypommiauton tankkaus voi kestää 3 min... tai olisiko kuitenkin 10 min kaikkineen lähempänä totuutta? Mutta se todellinen ongelma on tankkausasemalla tarvittava paineenkorotus. Auton tankeissa paine max 700 bar, mutta asemalla pitää paine nostaa tätäkin korkeammaksi, jotta kaasu saadaan sujahtamaan autoon kohtuu nopeasti. Vaan ei kukaan osaa valmistaa isoja 1000 bar tankkeja, joten varastosäiliöissä on matalampi paine ja tankkausta varten paine pitää pumputella ylös. Mikä vie aikaa ja rajoittaa vuorokaudessa tankkaavien autojen määrän pieneksi. Ilmeisesti tankkausten max. määrässä/vuorokausi ei ole hirveän suurta eroa verrattuna sähköautojen suurteholataukseen (100 kW).... mutta sähköautojen latauspisteitä rakentaa 10 yhden vetypommiaseman hinnalla!
https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A
Pienestä tankkausmäärästä johtuen vetypommiasemat on ainakin Koreassa havaittu taloudellisesti kannattamattomiksi silloinkin, kun aseman rakentamiseen saatiin valtion tukea. Ei riitä polttoaineen myyntitulot edes ylläpitoa kattamaan eli veronmaksajien taskusta pitää koko touhu rahoittaa... jotta pääsee yksi menneisyyden tekniikkaan jämähtänyt itäautovalmistaja myymään ylihintaisia vetypommiautojaan!
700 km joo pääsee nätissä kesäkelissä 70 km/h körötellen. Samalla lailla bensakäyttöisellä autolla pääsee 800-1000 km ja dieselillä 1200 km. Vaan kun pusketaan vastatuuleen, kontataan ruuhkassa, lumessa TAI AJETAAN KESÄISTÄ 120 km/h MOOTTORITIENOPEUTTA kulutus on suurempi. Sähköautoista nähty, että 400 km toimintasäteestä tulee moottoriteillä 250 km... ellei tyydy ajamaan 80 km/h rekkoja peesaten (Teslojenkin näkee tekevän tätä).
Oolrait, reaalimaailman toimintasäde lähempänä 500 km ja kun minkäänlaista tankkausmahdollisuutta kotipihassa tai tienposkessa ei vetypommiautolla ole, niin ei uskalla 200 km kauempana tankkauasemasta piipahtaa. Pitäähän tankkiin aina jättää vähän varoja siltä varalta, että tulee tietyön tai onnettomuuden vuoksi ylimääräinen koukkaus matkalle tai kulutus on vastatuulen, pumppaavan ruuhkan tms. vuoksi normaalia suurempi.
Jotta vetypommiautolla pääsisi liikkumaan ympäri valtakuntaa, tankkausasemia tarvittaisiin useita kymmeniä. Eipä näy eikä niihin ole tarkoitus rahaa tuhlata. Vety liikennepolttoaineena ei sisälly vuoteen 2045 ulottuviin suunnitelmiin ja hyvä niin. Kallis ja vaikeasti varastoitava polttoaine. Täyssähköautot ovat kolmanneksen halvempia ja niiden energiatehokkuus on huimasti parempi. Sähköautoja voivat OK asukkaat hidasladata kotipihassa ja pikalataustakin on tarjolla valtaväylillä. Tosin enemmistöltä (kerros- rivitaloasukkaat) latausmahdollisuus pääsääntöisesti vielä puuttuu eikä pikalatureita löydy pienempien teiden varsilta. Mutta monelle sähköauto on jo nyt toimiva ratkaisu ja eiköhän nämä lataussysteemit saada seuraavien 10-15 vuoden aikana kuntoon.
Vetypommiasemaverkoston rakentamiseen palaisi satoja miljoonia ja aikaa kuluisi kanssa vuosikymmen tai pari. Miksi edes yrittää, kun sähköautot halvempia ja niillä on jo pitkä etumatka tankkausmahdollisuuksissa ja autotarjonnassa?
Lopullinen naula vetypommiautojen arkkuun ovat kaasuautot. Niitä on Suomessa jo 14 000 ja tankkausasemia 60 ja lisää tulossa. Vetypommiauton hinnalla saa 1½ täyssähköautoa ja 2-3 kaasuautoa. Kaasulla pääsee maantieajossa noin 400 km, mutta kaasun loputtua matka jatkuu bensalla. Biokaasu maksaa 1,44 €/kg ja sitä kuluu noin 4 kg/100 km. Halvempi polttoaine kuin vety, jota kuluu noin kilo/100 km ja joka maksaa Saksassa kympin/kg.
Nimenomaan sähkö ja metaani ovat ne, mihin Suomessa panostetaan. Koska meillä nämä asiat osataan tehdä oikein. Liikenteen päästöt ovat olleet pienessä laskussa jo 2008 lähtien. Tämä on biopolttoaineiden ansiota. Vetyyn uskotaan viimeisenä oljenkortena Saksassa, USA:sa ja Japanissa. Näille on yhteistä hirveän saastuttava sähköntuotanto ja ainakin kahdessa ensin mainitussa liikenteen päästöt ovat olleet viime aikoina sitkeästi kasvussa.
Vety on huijausta - vetypommiautot lasketaan päästöttömiksi, vaikka em. maissa vety tehdään joko maakaasusta (sivutuotteena CO2) tai hirveän saastuttavan sähköntuotannon voimin. Mutta nämä päästöt menevät liikennesektorin sijaan energiantuotannon/teollisuuden piikkiin. Vedyllä siis lakaistaan roskat maton alle. Kalliilla hinnalla.
Meillä on tosiaan liikenteen päästöt osattu taittaa loivaan laskuun jo aikaa sitten, joten tarvetta kalliiseen kikkailuun ja huijaukseen ei ole. Samalla tiellä jatketaan. Kun biopolttoaineiden tuotanto ei kaikkeen kulutukseen tule riittämään, on seuraava askel synteettisten polttoaineiden valmistus. Tämä sitä vetytaloutta on - vetyä käytetään muiden tuotteiden valmistukseen eikä sellaisenaan. Puhdas vety on liian vaikeaa käsitellä pienen tiheytensä ja suuren syttymisherkkyytensä vuoksi.
https://www.vantaanenergia.fi/suomen-suurin-power-to-gas-laitos-wartsila-ja-vantaan-energia-ovat-sopineet-suunnittelun-jatkamisesta-kohti-investointipaatosta/
- Anonyymi
Niitä aloittajan haluamia standartoituja 3-vaihepistorasioita kun on montaa eri kokoa fyysisesti nimellisvirran mukaan.
- Anonyymi
Onhan niitä. Ja niiden vaihtokin on helppoa ja halpaa, jos vain 3-vaiihesyöttö löytyy.
- Anonyymi
Sähköauto ei ole sopiva kulkuneuvo paljon ajaville kun lataukseen menee kohtuuttoman paljon työaikaa ja autonhankinta hinta on korkea eikä jälleenmyyntiarvo ole juuri mikään. Sähköautolla ajo bisneksiäpyörittävällä yrittäjälle ei tule kuuloonkaan jos pitää hoitaa eri työkohteita maakunnissa ehkä kotipuolessa olevalle yrittäjille ja hyvillä ansioilla olevalle palkkatyöläiselle sopii jos autolla liikkuu vähäisellä kuormituksella ja aikaa on paljon. Latauspistokkeet pitää muistaa lukita latauksen aikana ettei pienet lapset eikä isommatkaan pääse niitä irrotteleen.
Niin ja pitää muistaa että ne sähkökaapelitkin pitää uusia kun kuoret alkaa näyttään kulumisen merkkejä varsinkin pistokkeiden juuret ovat niitä herkimpiäkohteita jossa näkyy käytönjälki ensimäisenä.
Ulkomaille en lähtisi sähköautolla nyt jos pitää ilmastointia käyttään ja latailla autoa tiheään suuren kuorman ja virtakulutuksen vuoksi.- Anonyymi
Kyllä tämä on moneen kertaan todettu asia että sähköauto ei sovi kaikille.
Se ei kuitenkaan vaikuta mitenkään niiden ihmisten elämään joille sähköauto sopii. Sata kilsaa maksaa kaksi euroa ja mitään kilometripohjaisia huoltoja ei edes ole. Joka toinen vuosi 320 euron huolto. Vaikka ajaisi kuinka paljon.
Oletteko ajatellut että jos ajaa puolet sähköauton akusta päivittäin eli 200km niin se tekee noin 70.000km vuodessa. Eikä yarvitse koskaan miettiä rangea tai ladata missään muualla kuin kotipihassa. Vain puolet rangesta = 70.000 km. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tämä on moneen kertaan todettu asia että sähköauto ei sovi kaikille.
Se ei kuitenkaan vaikuta mitenkään niiden ihmisten elämään joille sähköauto sopii. Sata kilsaa maksaa kaksi euroa ja mitään kilometripohjaisia huoltoja ei edes ole. Joka toinen vuosi 320 euron huolto. Vaikka ajaisi kuinka paljon.
Oletteko ajatellut että jos ajaa puolet sähköauton akusta päivittäin eli 200km niin se tekee noin 70.000km vuodessa. Eikä yarvitse koskaan miettiä rangea tai ladata missään muualla kuin kotipihassa. Vain puolet rangesta = 70.000 km.Tuo 70.000km vuodessa tarkoittaa rahassa noin 4.900 euron eroa bensa-autoon.
Dieseliin jotain 3.000 euroa.
Vuodessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo 70.000km vuodessa tarkoittaa rahassa noin 4.900 euron eroa bensa-autoon.
Dieseliin jotain 3.000 euroa.
Vuodessa.20000 km vuodessa tekee vain 1400 euroa. Jo 15000 euron ostohintaeroa joutuu kirimään kauan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
20000 km vuodessa tekee vain 1400 euroa. Jo 15000 euron ostohintaeroa joutuu kirimään kauan.
ID.3 maksaa vain parituhatta euroa enemmän kuin vastaava Corolla tai Golf.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tämä on moneen kertaan todettu asia että sähköauto ei sovi kaikille.
Se ei kuitenkaan vaikuta mitenkään niiden ihmisten elämään joille sähköauto sopii. Sata kilsaa maksaa kaksi euroa ja mitään kilometripohjaisia huoltoja ei edes ole. Joka toinen vuosi 320 euron huolto. Vaikka ajaisi kuinka paljon.
Oletteko ajatellut että jos ajaa puolet sähköauton akusta päivittäin eli 200km niin se tekee noin 70.000km vuodessa. Eikä yarvitse koskaan miettiä rangea tai ladata missään muualla kuin kotipihassa. Vain puolet rangesta = 70.000 km.> Sata kilsaa maksaa kaksi euroa ja mitään kilometripohjaisia huoltoja ei edes ole.
Mistä tietää, että patteripetteri valehtelee?
Patteripetteri valehtelee aina,kun suunsa avaa!
Maantieajoon kelvollisista patteriautoista pitää maksaa yli 40 000 €. Esim. TM 12b/2021 "entistä tavallisemmat sähköautot" vertailussa autojen hinnat 41-57 tonnia. Ja vähän aiemmin oli jossain lehdessä (TM/Tuuliasi) testissä "edulliset" sähköautot... joiden hinnat pyörivät 40 k€ molemmin puolin ja erinäisiä lastentauteja piisasi.
Patteriautojen arvonalenema on ollut jopa nopeampaa kuin polttomoottoriautoilla. Jos 4 vuoden/70 tkm jälkeen on 49 k€ auton arvosta sulanut puolet pois, niin pelkästään tästä tulee 35 €/100 km kustannus. Kummasti tuppaa "unohtumaan" tämä pettereiltä...
Sitten se huollon tarve. TM vertailun täyssähköautoilla huoltoväli lyhyimmillään 15 tkm/1 vuosi (Huihai) ja Citikka vaati ensihuollon 12,5 tkm/1 vuoden kohdalla, vaikka tästä eteenpäin huoltoväli 25 tkm/2 vuotta.
Polttomoottoriautoissa huoltovälit 15 tkm/1 vuosi ....30 tkm/2 vuotta haarukassa, joten ihan samaa tasoa patteriautot keskimäärin. Ja tosiaan osa patteriautoista vaatii "öljynvaihtoa" paljon useammin kuin polttomoottoriautot.
Patteriauton huolto voi itsessään olla vähän halvempi, mutta huolloista on myös oma riesansa. Sekin on jo hyvin tiedossa, että patteriautojen sähköpuoleen vihkiytyneet korjaamot ovat harvassa ja korjaukset (ml. kolarikorjaukset) kalliita. Mikä näkyy kalliina vakuutusmaksuina.
TM laskelmien mukaan patteriauton ylläpitokulut 60 tkm/3 vuotta 5-8 tonnia. Eli suuruusluokkana 10 €/100 km. Tähän päälle arvonalenema ja "polttoainekulu" yms. niin ei välttämättä riitä 50 €/100 km.
- Anonyymi
Luin tämän ketjun läpi ja yllätyin ettei kukaan älynnyt että sähköauton akkuihin ladataan TASAVIRTAA. Se voimapistorasian VAIHTOVIRTA pitää muuttaa tasavirraksi ja mahdollisesti vielä eri jännitteelle. Lataustapahtuma on monimutkainen tilanne ja siihen tarvitaan elektroniikkaa.
Kun sähköautoa ladataan pikalatauksella, sille syötetään paksuilla kaapeleilla suurivirtaista tasavirtaa ja siihen tarvitaan tehokas latausasema. Hitaammilla lataustavoilla latauslaitteisto on pienempi kooltaan, shukosta tehtävään hidaslataukseen riittää kohtuullisen kokoinen "mokkula" johtoon.
Jos sähköautoa halutaan ladata suoraan voimakoskettimesta jatkojohdolla, pitää asentaa autoon tarvittava latauslaitteisto. Type 2 ja pikalatauslaitteet ovat jo isompia ja kalliimpia eikä niitä kannata rakentaa jokaiseen autoon, vaan käytetään yhteistä latauslaitetta vuorotellen.- Anonyymi
"Jos sähköautoa halutaan ladata suoraan voimakoskettimesta jatkojohdolla, pitää asentaa autoon tarvittava latauslaitteisto."
Sähköautoissa on itsessään tuo laturi joka ottaa sisään vaihtovirtaa ja muuntaa sen tasavirraksi akkuun. Kaikissa sähköautoissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jos sähköautoa halutaan ladata suoraan voimakoskettimesta jatkojohdolla, pitää asentaa autoon tarvittava latauslaitteisto."
Sähköautoissa on itsessään tuo laturi joka ottaa sisään vaihtovirtaa ja muuntaa sen tasavirraksi akkuun. Kaikissa sähköautoissa.> Sähköautoissa on itsessään tuo laturi joka ottaa sisään vaihtovirtaa ja muuntaa sen tasavirraksi akkuun. Kaikissa sähköautoissa.
No joo, MUTTA sähköautoiksi kutsutaan myös lataushybridejä, jotka osaavat tyypillisesti ladata vain 1x16 A virralla = 3,7 kW teholla. Tosin muutama mallin, mitä lataa joko 2x16 A (7,2 kW) tai 1x32 A. Viimeksi mainittua lähinnä itäautoissa (Kia ym) ja ihan järjetön tuo on, kun 1x32 A pistorasioita ei ole olemassa, joten lataukseen tarvitaan 3x32 A, mistä hyödynnetään vain yhtä vaihetta.
Täyssähköautot YLEENSÄ osaavat ladata voimavirtatöpselistä 3x16 A = 11 k W, teholla... paitsi idän ihmeet. Jonkinsortin pohjanoteeraus tässä lajissa on upouusi tollolootan patteriauto, joka lataa verkkovirrasta 1x16 A eli samalla teholla kuin lataushybridit... tähän kun yhdistetään vielä huono energiatehokkuus, niin saadaan 62 000 € patteriauto, jolla pääsee 200 km yhdellä latauksella ja lataus kestää puoli vuorokautta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Sähköautoissa on itsessään tuo laturi joka ottaa sisään vaihtovirtaa ja muuntaa sen tasavirraksi akkuun. Kaikissa sähköautoissa.
No joo, MUTTA sähköautoiksi kutsutaan myös lataushybridejä, jotka osaavat tyypillisesti ladata vain 1x16 A virralla = 3,7 kW teholla. Tosin muutama mallin, mitä lataa joko 2x16 A (7,2 kW) tai 1x32 A. Viimeksi mainittua lähinnä itäautoissa (Kia ym) ja ihan järjetön tuo on, kun 1x32 A pistorasioita ei ole olemassa, joten lataukseen tarvitaan 3x32 A, mistä hyödynnetään vain yhtä vaihetta.
Täyssähköautot YLEENSÄ osaavat ladata voimavirtatöpselistä 3x16 A = 11 k W, teholla... paitsi idän ihmeet. Jonkinsortin pohjanoteeraus tässä lajissa on upouusi tollolootan patteriauto, joka lataa verkkovirrasta 1x16 A eli samalla teholla kuin lataushybridit... tähän kun yhdistetään vielä huono energiatehokkuus, niin saadaan 62 000 € patteriauto, jolla pääsee 200 km yhdellä latauksella ja lataus kestää puoli vuorokautta."Jonkinsortin pohjanoteeraus tässä lajissa on upouusi tollolootan patteriauto, joka lataa verkkovirrasta 1x16 A eli samalla teholla kuin lataushybridit... tähän kun yhdistetään vielä huono energiatehokkuus, niin saadaan 62 000 € patteriauto, jolla pääsee 200 km yhdellä latauksella ja lataus kestää puoli vuorokautta."
Ei tule olemaan mikään myyntimenestys. Susi jo syntyessään.
- Anonyymi
Yksi syy saattaa olla se että maailmassa on vielä monia eri sähköstandardeja, eroja on jännitteissä ja taajuuksissa. Euroopassa yleinen 400V 50Hz ei toteudu esimerkiksi Yhdysvalloissa, eri markkinoille pitäisi tehdä erilaisia malleja ja tyyppihyväksyntöjä
- Anonyymi
Jenkkilässä ei tule 3-vaihesähköä kotitalouksiin, joten sinne suunnatuissa patteriautoissa on 1x32 A sisäänrakennettu laturi. Sillä on sitten kiva ladata kotosuomessa 3x16 A voimavirtatöpselistä huikealla 3,7 kW teholla, kun naapuri tankkaa 11 kW teholla.
- Anonyymi
Johtoibisnes kukoistaa,, kumman vähän puhutaan siitä että sähköautolla pitää ajaa lähes 100 000 km ennenkuin on ekologisempi ja akut pitääkin sitten uusia että se siitä ekologisuudesta
- Anonyymi
Ei kaikkialla maailmassa myytävään autoon kannata laittaa pistoketta joka toimii vain Euroopassa. Siksi autossa on globaalin standardin mukainen pistoke ja adapterit eri maanosia varten.
Aivan niinkuin kaikissa sähkövehkeissä vain se viimeinen piuha vaihdetaan kun mennään eri maihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663105
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai262193Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681759Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t251627Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161361- 281321
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61246Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281200Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101157Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631057