Kimalaisille ei enää riitä mettä luonnossa, toivottavasti monella on kukkia puutarhassaan ja parvekkeilla.
Ne ovat tänä kesänä olleet niin epätoivoisia, että tulevat pörräämään pitkän aikaa ympärille, kun haistavat esim. deodorantin hajun. Aiempina kesinä ei koskaan ole kimalaiset tulleet "kimppuun".
Kedonkukat kuolleet - kimalaiset nääntyvät
116
3865
Vastaukset
- Anonyymi
https://yle.fi/uutiset/3-12010072
Pitkään jatkunut lämpö on toisaalta uhka etelämmän Suomen hyvälle kimalaiskannalle. Esimerkiksi Varsinais-Suomessa mesikasvit kuivuvat, ja kimalaisille se voi tarkoittaa ruuan loppumista.
– Jos kuumuus ja kuivuus jatkuu, kasvit kukkivat ja lakastuvat nopeasti. Niille se ei ole ongelma, mutta pölyttäjiltä menee ravinto alta, sanoo Janne Heliölä Suomen Ympäristökeskuksesta.- Anonyymi
Maatalous on suurimpia syypäitä myös ilmastonmuutokseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpöö. Ilman maataloutta kuolette nälkään, järkeä tähän hulluuteen.
Lisäksi maatalous on suojellut tuhansia ötököitä ja pörriäisiä tässä maailmassa niityillään.
Ilmastoa tuhoaa tehtaat ja laivat, lentokoneet ym. joissa mieluusti itse matkustatte maailman ääriin jos vähänkin pääsette. Eikö kolkuta?
Pörriäisille voi jokainen laittaa vaikka vedellä laimennettua hunajaa tai sokerivettä asuntojensa lähelle että ne selviää kuivasta kaudesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi maatalous on suojellut tuhansia ötököitä ja pörriäisiä tässä maailmassa niityillään.
Ilmastoa tuhoaa tehtaat ja laivat, lentokoneet ym. joissa mieluusti itse matkustatte maailman ääriin jos vähänkin pääsette. Eikö kolkuta?
Pörriäisille voi jokainen laittaa vaikka vedellä laimennettua hunajaa tai sokerivettä asuntojensa lähelle että ne selviää kuivasta kaudesta.Suomen maatalous saastutta kun tatvutaa kaliita saastuttavia diiselitraktoreita.
Milloin dunarit maksaa talonpojille uudet söhkötraktorit - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, hampurilaisenhan voi ostaa grilliltä tai kaupasta niinkuin maidonkin. Mihin sitä maataloutta tarvitaan. Rahaa saa seinästä ja sähkö tulee tepselistä. Homma bueno!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulepa katsomaan meidän lehmälaitumelle, varmaan on enemmän pörriäisiä kuin sinun kotipihassa. Puhumattakaan pääskysistä ja kottaraisista, kyllä vähissä olisivat ilman karjataloutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pörriäisille voi jokainen laittaa vaikka vedellä laimennettua hunajaa tai sokerivettä asuntojensa lähelle että ne selviää kuivasta kaudesta.Höpö höpöö on myös maatalouden otököiden suojelu. Kasvinsuojeluaineet on tappaneet miljartitolkulla pörriäisiä. Se on totta, että ilman maataloutta kuolemme nälkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, hampurilaisenhan voi ostaa grilliltä tai kaupasta niinkuin maidonkin. Mihin sitä maataloutta tarvitaan. Rahaa saa seinästä ja sähkö tulee tepselistä. Homma bueno!
Tuo on taas tuota kokoomuspersu totuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulepa katsomaan meidän lehmälaitumelle, varmaan on enemmän pörriäisiä kuin sinun kotipihassa. Puhumattakaan pääskysistä ja kottaraisista, kyllä vähissä olisivat ilman karjataloutta.
Tänä vuonna on enempi pörriäisiä pihassa, mitä vuosikymmeniiin, tiedä sitten mistä johtuu, mutta epäilen, että ei karjataloudesta. Silloin joskus kuuskymmenluvulla meilläkin oli lehmiä, niin raatokärpäset ja paarmat voitti määrässä kyllä hyötypörriäiset, meinaan siinä navetan liepeillä. Vuosiin en ole nähnyt kunnon ampiaispesää, mutta nyt on tullut vajan harjan alle oikein komea pesä, halkaisia varmaan 25 cm, arvio meinaan, kun en viittinyt mennä lähempää mittaan ja lisää kerroksia tulee päivittäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomen maatalous saastutta kun tatvutaa kaliita saastuttavia diiselitraktoreita.
Milloin dunarit maksaa talonpojille uudet söhkötraktoritMitenkä mm. https://www.lantmannenagro.fi/tuotteet/kasvinsuojeluaineet/pellon-tuhohyonteisten-torjunta/ vaikuttavat pölyttäjiin ??!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomen maatalous saastutta kun tatvutaa kaliita saastuttavia diiselitraktoreita.
Milloin dunarit maksaa talonpojille uudet söhkötraktoritKaupunkilaisten pitää maksaa maalaisten elämä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hahhahaa:)
Juuri noin se menee.
Erittäin bueno!
- Anonyymi
Tienvarsien niittykukkien niittäminen pitäisi kieltää lailla.
- Anonyymi
Juuri näin. Onko törkeämpää kuin keskikesällä tapahtuva pientareiden niittäminen paljaaksi, menee kukat, menee hyönteiset, menee pikkulintuja.
Minulla on piha täynnä kukkia. Ikinä ei ole ollut niin paljon pörrejä ja perhosia kuin tänä vuonna. Ilmeisesti muualla ei ole mitään tarjolla. Lähinaapurissakin vaan ruskettunut nurmikko, ei kukan kukkaa. - Anonyymi
Ne on pakko niittää, muuten pientareet metsittyisivät joka taas olisi vaarallista liikenteen kannalta. Niittämisen keskittäminen pelkästään syksyyn olisi luultavasti myös aika mahdoton toteuttaa. Sen lisäksi iso osa suomen luontoa tuhoavista lupiineista kasvaa pientareilla, ja niiden niittäminen ennen siementen leviämistä on ensiarvoisen tärkeää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne on pakko niittää, muuten pientareet metsittyisivät joka taas olisi vaarallista liikenteen kannalta. Niittämisen keskittäminen pelkästään syksyyn olisi luultavasti myös aika mahdoton toteuttaa. Sen lisäksi iso osa suomen luontoa tuhoavista lupiineista kasvaa pientareilla, ja niiden niittäminen ennen siementen leviämistä on ensiarvoisen tärkeää.
Onko ne pakko niittää sieltä, missä ei ole liikenteelle haittaa? Kevyenliikenteen väylien varrella ei ne matalat ruohikot joissa kasvaa ihan luonnonkukkia, eivät estä kenenkään näkyvyyttä ja ole vaaraksi liikenteelle, mutta nekin höylätään monta kertaa kesässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko ne pakko niittää sieltä, missä ei ole liikenteelle haittaa? Kevyenliikenteen väylien varrella ei ne matalat ruohikot joissa kasvaa ihan luonnonkukkia, estä kenenkään näkyvyyttä ja ole vaaraksi liikenteelle, mutta nekin höylätään monta kertaa kesässä.
- Anonyymi
Miks? Tappaahan tukijussienkin myrkyt pörriäisiä vieläpä veronmaksajien rahoilla. Kielletäänkö samalla maatalous etenkin Varsinais-Suomesta?
- Anonyymi
Ei mun syy ajan sähköautolla ja en saastuta mitään
Lämmitys aurinkosöhköllä.
Samoin ilampumpuilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miks? Tappaahan tukijussienkin myrkyt pörriäisiä vieläpä veronmaksajien rahoilla. Kielletäänkö samalla maatalous etenkin Varsinais-Suomesta?
Duunarit maksaa talonpoikien myrkyt ja maksaa myös kun tuki jussit joutuu korvaamaan luonnollneekemänsä bahingon
Lidletä saa halvemma parempaa ruokaa kun yukijussinkallista
Sosiaalituki ruikaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mun syy ajan sähköautolla ja en saastuta mitään
Lämmitys aurinkosöhköllä.
Samoin ilampumpuilla.Etkö saastuta mitään ? Minusta olet saastuttanut jo ennen sähköauton ja aurinkopaneelien ostamista, kun ne on valmistettu, eli ne saasteet on sinun saasteita, eikä se sähkön tuottaminenkaan saasteetonta ole. Syöminenkin saastuttaa, eikä ruuan tuotanto vähiten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmetellä täytyy ihmisten intoa keksiä kaikenlaisia selityksiä vimmalleen tuhota luontoa ympäristössään. Pääasia, että pääsee koneilla saastuttamaan mahdollisimman paljon. Miten ennen vanhaan sujui tieliikenne kesäisin ilman piennarten kasvien tuhoamista? Miksi ei syksyllä ole mahdollista niittää? Keksitäänkö selityksiä, jotta totuttuja tapoja ei tarvitse muuttaa? Ja lupiinit kelpaavat nykyään syntipukeiksi lähes kaikkeen, mutta silti niitetään sieltäkin missä niitä ei kasva. Onko kulottunut kuiva vihermassa mieltä ylentävä näky tienvarressa, jossa ennen niittoa kasvoi mitä kauneimpia heiniä ja luonnonkukkia? Lopettakaa jo ennen kuin luonto lopettaa ihmisen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ne ehtii niittää alkusyksystäkin. Siinä sitä on turhuuksien turhuutta, kun isoilla koneilla niitetään 20- 30 senttistä kukkapeltoa tienvarsilta. Niin tehdään myös Kittilässä keskellä kauneinta kesää ja tienvarret keltaisena sen jälkeen. Eikö mitään järkeä tähän asiaan saada. Siinä sitä ilmastokin kiittää kun parhaimmillaan kaksi traktoria peräkanaa saastuttaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko ne pakko niittää sieltä, missä ei ole liikenteelle haittaa? Kevyenliikenteen väylien varrella ei ne matalat ruohikot joissa kasvaa ihan luonnonkukkia, estä kenenkään näkyvyyttä ja ole vaaraksi liikenteelle, mutta nekin höylätään monta kertaa kesässä.
NIIN SE KUSENKELTAINEN SÄNKINURMIKKO ON KAI PAREMPI!
- Anonyymi
On pakko karsia kasveja sekä eläimiä. Litteälle maalle eivät kaikki mahdu.
- Anonyymi
Ei mikään pakko, mutta muut vain karsiutuvat automaattisesti kun yksi laji alkaa lisääntymään ja öykkäröimään liikaa.
- Anonyymi
Hyönteiset karttavat hajuvesiä ja muita vahvoja kemiallisia hajuja. Näet vain sitä mitä haluat, aina ne on ihmistenkin ympärillä pörränneet ihmettelemässä.
- Anonyymi
Hirveästi oli pörriäisiä viljelypalstalla. Niille voi myös tehdä juomabaareja, netistä löytyy ohjeet.
- Anonyymi
Ei ole ei enää, kun ei ole karjanhoitoa juuri enää.
Tähänkin pihaan tulee ruskea palanut nurmi loppukesäksi, kun taloyhtiö veti sängelle ja sateita ei näy. Oli edes hieman apiloita ja muita kukkia, eikä ollut pitkä muuten.- Anonyymi
En ymmärrä tuota ruohonleikkauvimmaa tällaisena aikana. Medänkin taloyhtiön nurmikkoalueet ajettiin vielä pari päivää sitten Multa vain pölisi, mutta kun on kalenteriin ajat sitten merkitty ruohonleikkaus, niin sehän tehdään vaikka ei mitään leikattavaa olisi viikkokausiin kasvanutkaan.
Samoin tienvieret, joissa vielä muutamia luonnonkukkia kasvaisi, mutta eipä kasva enää! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ymmärrä tuota ruohonleikkauvimmaa tällaisena aikana. Medänkin taloyhtiön nurmikkoalueet ajettiin vielä pari päivää sitten Multa vain pölisi, mutta kun on kalenteriin ajat sitten merkitty ruohonleikkaus, niin sehän tehdään vaikka ei mitään leikattavaa olisi viikkokausiin kasvanutkaan.
Samoin tienvieret, joissa vielä muutamia luonnonkukkia kasvaisi, mutta eipä kasva enää!Meillä rivitalossa yksi puliukko ajaa nurmikot joka päivä jotta saa kalja ja tupakkarahaa.
- Anonyymi
Minua raivostuttaa oikein saa-t-anasti tuo YLE:llä pyörivä "Pelasta pörriäinen" niminen syyllistämisohjelma.
Raivostuttaa se, kun tässä lässytysohjelmassa ei sanallakaan kerrota millä tavalla pörriäisiä voisi pelastaa. Niitä "pörriäishotellin" teko-ohjeitakaan ei kerrota koskaan.
Koko YLE-ohjelman anti on se, että voivotellaan että mustikat ei tee satoa, ja kaakaon saantikin loppuu, jos pörriäiset katoavat. Tää pelkkä voivottelu ja tilastotietojen jatkuva toistaminen ovat silkkaa Yleisradion ajanhaaskausta.
Pitäisi KERTOA JA KERRATA NIITÄ TOIMIA, joita tavallinen kansalainen voi tehdä pörriäisten hyväksi.
Just lauantaina katsoin taas yhden YLE-lässytyksen, ei sanaakaan siitä että mitä
a) kaupunkilainen
b) maaseudulla asuva voisi tehdä pörriäisten hyväksi.
Niitä konkreettisia TOIMENPITEITÄ ja OHJEITA nyt kaivataan, eikä jonninjoutavaa tilastolässytystä.- Anonyymi
Googletapa sana "hyönteishotelli", niin sieltä löydät ohjeet tekoon ja sijoitteluun ja mikäli et halua/osaa itse valmistaa, niin löytyy kauppoja joka niitä ihan valmiina myy.
Minua raivostuttaa ihmiset, jotka ei osaa itse hakea tietoa, vaan kaikki pitää tuoda valmiiksi luettavaksi. Pihallani kasvaa luonnon kukkia. Osa nurmikosta on jätetty leikkamatta ja siinä kasvoi keväällä valkovuokkoja. Nyt kasvaa päivänkakkaroita ja muita luonnonkasveja. Kasvatan myös auringonkukkia, että olisi syksymmällä kukkia kukkimassa. Orvokkeja ja apiloita on myös. Pörriäiset pesivät katolla, mutta tänä kesänä ei ole niitä ollut paljon.
Horsmakin kukkii jo nyt, mietin, mitkä kukat kukkivat elokuussa. Usein, kun olen ollut vadelmia poimimassa, ovat horsmat kukkineet. Vadelmien kukista pörriäiset myös pitävät. Mökillä, kun katselee vadelmapuskia, siellä käy kova kuhina.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Googletapa sana "hyönteishotelli", niin sieltä löydät ohjeet tekoon ja sijoitteluun ja mikäli et halua/osaa itse valmistaa, niin löytyy kauppoja joka niitä ihan valmiina myy.
Minua raivostuttaa ihmiset, jotka ei osaa itse hakea tietoa, vaan kaikki pitää tuoda valmiiksi luettavaksi.Onko kyse siitä, että osaako edellinen kommentoija etsiä tietoa, vai siitä, oliko ylen ohjelma epäonnistunut välittämään oleellista tietoa, pystytkö päättelemään ihan itse, vai pitääkö kaivaa vastaus netistä
- Anonyymi
Ja enemmän kimalaisia, mehiläisiä, perhosia ja muita hyödllisiä hyönteisiä kuolee, mitä enemmän levitellään kaiken maailman Thermashell myrkkyjä pihoille ja metsiin, kartanoille ja tahuville! Syyttäkää kuivuutta, muttta kattokaapa miten ITSE toimitte!
- Anonyymi
lopettaa peltojen myrkytys, jota joksikin "suojeluksi" nimitetään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko kyse siitä, että osaako edellinen kommentoija etsiä tietoa, vai siitä, oliko ylen ohjelma epäonnistunut välittämään oleellista tietoa, pystytkö päättelemään ihan itse, vai pitääkö kaivaa vastaus netistä
Kyse olikin siitä, että hänelle Ylen olisi pitänyt ne ötökkähotellin teko-ohjeet laittaa valmiiksi. Niitä on niin monenlaista ja eri paikkohin sopivia, joten lyhyeen artikkeliin on mahdoton niitä kaikkia ohjeita laittaa, kyllä ne ihan itse voi netistä etsiä.
Niitä konkreettisia ohjeita on netti pullollaan, jos asia oikeasti kiinnostaa. - Anonyymi
tässä; en ole tänäkesänä tonttiain leikkurillai ajanut enkä hehtaarin peltoani on kukkaa vaikka minkälaista,,
- Anonyymi
Jos haluat auttaa kimalaisia sun muita niin istuta pihaan sellasia kukkia kimalaiset sun muut arvostaa kukkien meden ja siitepölyn takia. Tässä jo tällänen hyvä ohje.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko kyse siitä, että osaako edellinen kommentoija etsiä tietoa, vai siitä, oliko ylen ohjelma epäonnistunut välittämään oleellista tietoa, pystytkö päättelemään ihan itse, vai pitääkö kaivaa vastaus netistä
Pelasta Pörriäinen on kuitenkin parhaita Ylen ohjelmia, eli vähiten politisoitunut.
- Anonyymi
Olen kävellyt koirieni kanssa samaa maastolenkkiä jo vuosia. Viime kesänä jo ihmettelin pölyttäjien vähyyttä. Nyt tänä kesänä on ollut molemmat monenlaista kukkaa kasvavat niittyosuudet aivan tyhjänä pölyttäjistä niin pitkälle kuin silmä kykenee erottamaan. Tänään lenkillä jäin katselemaan ja odottelemaan, josko edes muutaman näkisi, mutta ei ainuttakaan ötökkää näkynyt, ei edes perhosia.
- Anonyymi
Mitä ovat nämät huonekärpäsen kokoiset mehiläiset jotka pörräävä minun kurtturuusuni kukissa. Nämät ovat vielä paljon pienempiä kuin tarhamehiläiset. Osaako joku kertoa ????????????
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ovat nämät huonekärpäsen kokoiset mehiläiset jotka pörräävä minun kurtturuusuni kukissa. Nämät ovat vielä paljon pienempiä kuin tarhamehiläiset. Osaako joku kertoa ????????????
Ne ovat todennäköisesti kukkakärpäsiä, jotka elävät kukkien medellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne ovat todennäköisesti kukkakärpäsiä, jotka elävät kukkien medellä.
Höpö höpö kyllä ne ovat selvästi mehiläisiä. Ovat nikotiini pitoisten rikaruoho myrkkyjen kutistamia . Jollei näitä myrkkyjä pian kielletä ei ole mehiläisiäkään!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ensinkään mitään mehiläisiä, luultavasti pistiäisiä.
- Anonyymi
Minä levitän hunajaa puupenkin reunoille ja vähän vettä sekaan ja kova on pörinä
T:
h
i
i
h
t
ä
j
ä 47 härmästä - Anonyymi
Ostakaa nyt edes kaikki kynnelle kykenevät kunnon parveke- ja terassikukat, sellaiset joissa hyönteiset käyvät.
- Anonyymi
Hyvä nostaa asiaa esille.
Kävin Lohjan asintomessuilla. Ihmettelen sitä kuinka pieniä ovat tontit, kuinka robotti leikkaa nurmen ja kuinka perennat valitaan ja samalla ihmetellään ettei pörriäisiä näy. Mistä saadaa pölytyksiä, satoa ja syömistä!
Nimim Puksipuita vain- Anonyymi
Ne modernit pihat on ihan säälittäviä. Pelkkää nurmikkoa, katetta, betonia ja jokunen havupensas. Mahdollisimman helpolla kun pitää päästä ja muutenkin pihan näyttää ällöttävän steriililtä, ei siihen oikeat puutarhakasvit kuulu.
Tiedän kyllä kun sellaisia pihoja joudun rakentamaan. - Anonyymi
Kimalaiset ja muut vast. hyönteiset kuolevat tienreunan ojissa olevaan suolankorvike litkuun. Luulevat sitä vedeksi . Se säilyy ojissa kun se ei edes haihdu . Koskee myös perhosia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne modernit pihat on ihan säälittäviä. Pelkkää nurmikkoa, katetta, betonia ja jokunen havupensas. Mahdollisimman helpolla kun pitää päästä ja muutenkin pihan näyttää ällöttävän steriililtä, ei siihen oikeat puutarhakasvit kuulu.
Tiedän kyllä kun sellaisia pihoja joudun rakentamaan.Vielä nuo kaupunkialueella tuollaisetkin pihat menettelee, mutta nämä "huvila ja huussi" pihat ihan hirveitä. Kaikki kauniit luonnon kasvit tuhotaan ja pihat laatoitetaan puulla, kivillä ja loput päällystetään kivisoralla ja hakkeella johon tökätään muutama tuija tai joku muu havukasvi. Jos minulla olisi mökki järven rannalla, nämä "ammattilaiset" ei kyllä minun pihaani pääsisi remontoimaan, vaiika maltaita maksaisivat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vielä nuo kaupunkialueella tuollaisetkin pihat menettelee, mutta nämä "huvila ja huussi" pihat ihan hirveitä. Kaikki kauniit luonnon kasvit tuhotaan ja pihat laatoitetaan puulla, kivillä ja loput päällystetään kivisoralla ja hakkeella johon tökätään muutama tuija tai joku muu havukasvi. Jos minulla olisi mökki järven rannalla, nämä "ammattilaiset" ei kyllä minun pihaani pääsisi remontoimaan, vaiika maltaita maksaisivat.
Kun aletaan näyttää valmista, laitan minäkin silmät kiinni ja vaihdan kanavaa. Täysin liioiteltua ellei tule useampi sata vierasta kerralla. Ammattitaitoa en epäile mutta huonoa mainosta tuollainen. Itämismiskykyisiä omenan siemeniä voisi heitellä metsiin, kukkivat aikanaan vaikkei hedelmät ole kummoisia. Eikä leviä vieraslajeina. Omppupuut mökillä on parempi kuin nurmi, linnuillekin laulupuita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun aletaan näyttää valmista, laitan minäkin silmät kiinni ja vaihdan kanavaa. Täysin liioiteltua ellei tule useampi sata vierasta kerralla. Ammattitaitoa en epäile mutta huonoa mainosta tuollainen. Itämismiskykyisiä omenan siemeniä voisi heitellä metsiin, kukkivat aikanaan vaikkei hedelmät ole kummoisia. Eikä leviä vieraslajeina. Omppupuut mökillä on parempi kuin nurmi, linnuillekin laulupuita.
Eikä tuulessa kaatunut hedelmäpuu vahingoita mökkiä. Puun virkaa hoitaa kuitenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vielä nuo kaupunkialueella tuollaisetkin pihat menettelee, mutta nämä "huvila ja huussi" pihat ihan hirveitä. Kaikki kauniit luonnon kasvit tuhotaan ja pihat laatoitetaan puulla, kivillä ja loput päällystetään kivisoralla ja hakkeella johon tökätään muutama tuija tai joku muu havukasvi. Jos minulla olisi mökki järven rannalla, nämä "ammattilaiset" ei kyllä minun pihaani pääsisi remontoimaan, vaiika maltaita maksaisivat.
Onhan niissä tyynyt ja kynttilät ainakin oikeassa paikassa nätisti aseteltuina.
- Anonyymi
niinhan sita kiinaankin vietiin jo vuosia sitten mehilaisia, kimalaisia kun ei niilla itsella enaa ole.
- Anonyymi
Omalla pihalla riittää onneksi. Olen päästänyt yli puolet tontistani kasvamaan vapaasti nurmikollani kasvaa apilaa joista leikkaan vain puolet kerrallaan ja toisen puolen annan kasvaa. Sellaisella viiden neliön alalla niitä pörrää aina 20-30 yksilöä. Jos pitää heittää kokonaisluku niin 500 on liian vähän ja 5000 on ehkä jo liikaa. Mutta ihan sama minne katsoo niin niitä pörrää aina satoja. Nurmikolla kävely on tarkkaa puuhaa kun en halua astua niiden päälle enkä varsinkaan ajaa niiden yli leikkurilla.
- Anonyymi
Heheh.
Luonto on Kuollut.
Metsässä on vain puita. Siellä ei elä mikään.
Ja kaupungit täyttää uudet suomalaiset.
Onneksi Olkoon pikkuväki. - Anonyymi
Katovuosi on jo "kirkossa kuulutettu". Näitä kun muutamia maailman tai Euroopan laajuisesti tulee, huudetaan kuka tekisi meille ruokaa.
- Anonyymi
Suomen maajussit tulevat arvoonsa. Mutta hekään eivät force majorille mitään mahda.
- Anonyymi
Tuossa vähän esimakua tulevasta:
Ilmestyskirja 16:9
16:9 Ja ihmiset paahtuivat kovassa helteessä ja pilkkasivat Jumalan nimeä, hänen, jolla on vallassaan nämä vitsaukset; mutta he eivät tehneet parannusta, niin että olisivat antaneet hänelle kunnian.- Anonyymi
Jesaja
24:4 Maa murehtii ja lakastuu, maanpiiri nääntyy ja lakastuu; kansan ylhäiset maassa nääntyvät.
40:30 Nuorukaiset väsyvät ja nääntyvät, nuoret miehet kompastuvat ja kaatuvat
- Anonyymi
Kiinteistölläni olevan noin 1000 neliön vanhan pellon annan pääosin olla luonnontilassa, on siinä ollut näinä päivinä kimalainen jos toinenkin. Nurmikonleikkuut lopetin lapsellisina ja turhina nekin vuosia sitten, nyt on kukkaa moneen lähtöön ja pörriäistäkin moneen lähtöön. Kuihtuneet nurmikot kukkineen ja osin tuon pellonkin leikkaan viikatteella sitten syksyllä ensimmäisten yöpakkasten jälkeen, silloin se katkeaa mukavasti.
- Anonyymi
Minä olen nähnyt myös viime päivinä valtavasti kimalaisia ihan taajamassa (Espoossa) tietyissä kukissa. En tiedä, onko niiden määrä lisääntynyt hiljattain, vai onko säällä merkitystä. Eri värisiä lajeja samassa kukassa. Ilahduttava näky joka tapauksessa.
- Anonyymi
Oikeastaan täytyisi puutarhureiden myydä vain sellaisia kukkia joista kärpäset, mehiläiset ja ampiaiset voisivat hakea sitä mettä ja samalla pölyyttä kasvit. Tuntuu että nämä nykyajan parveke-ja puutarhakukat on niin jalostettuja ettei nämä pörriäiset löydä niistä mitään ravintoa itselleen.
Haudoillekin voisi oikeastaan kylvää vanhanajan kukkaistutuksia, kotimaisia kissankelloja, ruisohdakkeita, ym. joissa pörriäiset viihtyivät. - Anonyymi
Kurtturuusut ja lupiinit kiskotaan kohta juurineen, mitäs pörriäiset siihen reakoi, ilmeisesti kuolevat sukupuuttoon.Kyllä ihminen tuhoaa luonnon, siitähän on ollut jo varoittavia merkkejä.
- Anonyymi
Myrkyilläkö nuo yritetään muka hävittää ja kukas sen tekee? Roskiakaan ei ole varaa korjata edes kaupungeista nyky-Suomessa.
- Anonyymi
Totta, ihme hävitys vimma täällä Suomessa, vieraslaji.... selitykset ei mene läpi. Täällä meillä päin. kaupunkiin porukat ovat tuhonneet kaikki vähäiset lupiinit, nyt kiskotaan juurineen kurtturuusut. Mitä seuraavaksi? Täällä mehiläiset ovat hävinneet
melkein kokonaan, sääli.
I
- Anonyymi
Ja enemmän kimalaisia, mehiläisiä, perhosia ja muita hyödllisiä hyönteisiä kuolee, mitä enemmän levitellään kaiken maailman Thermashell myrkkyjä pihoille ja metsiin, kartanoille ja tahuville!
- Anonyymi
Pellolla kaikki myrkytetään ja kemiallisesti säädellään kasvien kasvamista muutenkin ja tästä seuraa että ihmistenkin hormonitoiminta on aivan sekaisin. Muunsukupuolisia, tuhkamunamiehiä jne jne
- Anonyymi
Mitäs kielsitte kurtturuusut ja lupiinit!
Nyt kimalaisten joukkotuho uhkaa! Samalla katoaa luonnon tasapaino.- Anonyymi
Olisi ollut sen sijaan asiaa kieltää arabit ja negroidit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi ollut sen sijaan asiaa kieltää arabit ja negroidit.
....kauankohan saa asiateksti olla ennenkuin ylipyyhkijä ylipyyhkii.... siis tekstin...ei niitä vieraslajeja...
- Anonyymi
Pörriäisiä on ollut miljoonia vuosia. Siihen mahtuu jos jonkinlaista kesää. Siitä huolimatta yhä pörräävät.
- Anonyymi
Miksi niitä kuitenkin on aina vaan vähemmän pörräämässä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi niitä kuitenkin on aina vaan vähemmän pörräämässä?
Siksi kun sinulle uskotellaan sellaista. Pelko tekee hyvää pisnekselle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Logiikka? Mikä on tämä suuri bisnes, hyönteishotellit vai?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei kyllä se on todella näin, että mehiläiset ym. pölyttäjät ovat tyystin hävinneet täältäpäin, Varsinais-suomen alueella ollaan ja hiljaista on kukissa, ruusupensaissa ollut koko kesän. Jo viime kesänä ihmeteltiin tienvarsilta pörriäiset kadonneet tyystin. Ikävä ja huolestuttava tilanne.
- Anonyymi
Tuosta tien reunojen niitosta sanoisin, että se pitää ajoittaa loppukesään kun kukinta on jo pääosin ohi. Kukat kumminkin levittävät siemenensä maahan ensi kesää varten.
- Anonyymi
Tien varsien kukat ovat kimalaisten surma; autojen alle liiskaantuvat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tien varsien kukat ovat kimalaisten surma; autojen alle liiskaantuvat.
Eikös ne autot ajele siellä tiellä, eikä tienpientareella heinikossa kukkien päällä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös ne autot ajele siellä tiellä, eikä tienpientareella heinikossa kukkien päällä?
Etkös ole koskaan nähnyt auton nokassa kuollutta pörriäistä, eikä varmaan sillä ole penkoilla ajettu.
- Anonyymi
Hurrien ym vihervasureiden yksi typerimmästä ideoista eli kurtturuusujen ja lupiinien hävittäminen on pölyttäjien tuho. Miten tämä sopii yhteen lyonnonsuojelun kanssa. Nyt Emma Kari silmät pyöreinä selittelemään niitänäitä ja lopuksi toteamaan, että EU meillä määrää.
- Anonyymi
Suomessa kasvaa myös muita ruusuja kuin vain kurtturuusu mm. luonnonvarainen metsäruusu.
Pihallani kukkii tällä hetkellä vanhanajan marianruusu, jota ei ole julistettu hävitettäväksi.
- Anonyymi
Sitä se tehomaatalous kahden miljardin euron tukineen teettää.
- Anonyymi
Upea aloitus, itse olen alkanut ruokkia pikkulintuja ja oravia kesät talvet, kesällä tosin heittelen vain hieman pähkinöitä kun ovat paikalla, usein aamulla ovat jo kytiksellä, näin kesällä ei ole käytössä mitään ruokinta-automaattia jotta syövät myös luonnosta, talvella sitten automaatista hakevat. On nimittäin tämän lähialueen laajat peltoalueet nyt rakennettu viimeistä hehtaaria myöten täyteen kerrostaloja ja parkkipaikkoja, ei ole linnuilla eikä jyrsijöillä enää luonnollisia ravintolähteitä nimeksikään.
- Anonyymi
muutama myrkyttynyt kimalainen näkyi.... ja sitten nokkosperhonen joka ei maasta herännyt... jotakin roundup myrkkyä luonnossa... kerääntyy sitten pölyttäjiin...
- Anonyymi
Erittäin huolestuttava ilmiö. Kukkakedot on hävitetty ja kohta kimalaiset ym. pölyttäjät häviävät. Monet hyödylliset ravintokasvit ovat pölyttäjistä riippuvaisia!
- Anonyymi
Muistan kun vielä 80 luvulla näkyi yleisesti tienvarsilla pelloilla upeita kukkaniittyjä.
- Anonyymi
Maailmanlopun edellä ensimmäisenä häviävät pölyttäjät. Suuri joukko ihmisistä on niin tyhmiä ja ahneita, että ajattelevat asioita talous edellä. Eivät tajua, että rahalla ei ole mitään merkitystä siinä vaiheessa kun planeetta on elinkelvoton.
- Anonyymi
Rahalla on arvo.
Oli maapalloa tai ei.
Tämä on totuuus.
- Anonyymi
Ilmastonmuutos ei ole suurin ja pahin syy. Maapallolla on ollut ennenkin alarmistien märkien unien kuumia jaksoja, kuin myös kylmiäkin, mutta pölyttäjät ovat aina niistä selvinneet.
Suurimmat syyt pölyttäjien vähenemiseen on niiden elinympäristöjen väheneminen ja heikkeneminen. Mitä enemmän maata muokataan asumiseen ja tuotantoon ja käytetään torjuntamyrkkyjä, ja mitä enemmän teollisuus tuottaa ympäristömyrkkyjä, sitä enemmän tuhoutuu pölyttäjien elinympäristöjä ja sitä mukaa pölyttäjiäkin.
Politisoitu "ilmastonmuutos" on typerä vitsi. - Anonyymi
ilmaston lämpeneminen ja kuumat kesät ovat uusi normi. Vieraslajit kurtturuusut ja lupiinit jne ovat joutuneet aiheetta lainsuojattomiksi. Ihan täyttä hulluutta hävittää kasveja joilla on hyvä tulevaisuus maassamme. Lupiini ja kurtturuusu kestävät pahtaava hellettä toisin kuin aidot kotoperäiset kasvimme. Hävittämällä kurtturuusut hävität kimalaiset.
- Anonyymi
Pihojen järjetön tehohoito tuottaa tuhoa.
- Anonyymi
Kyllä niitä pörriäisiä on ja kedon kukkiakin vaikka kuinka. Tietty helteet on vaikuttaneet, että kasvien kukinta on edennyt. Meilläkin pellolla 15 hehtaaria auringonkukkaa ja monta hehtaaria rypsiä. Alsikeapila pellolla täydessä kukassa, sielläkin katselin pörriäisiä. Monet kasvit kukkii eri aikaan, kyllä niistä riittää pörriäisille.
- Anonyymi
Kiitos sinulle peltojesi käytöstä hyötykasveille ja aivan ilmeisestikään et käytä hyönteismyrkkyjäkään.
Monet meistä pienten omakotipihojen omistajista huomioimme vain mitä meidän tonteillamme tapahtuu ja luullaan ettei muuallakaan pörriäisiä ole, vaikka onneksi tilanne on parempi kaltaistesi maata viljelevien henkilöiden ansiosta.
- Anonyymi
toista oli Kekkosen aikaan.
- Anonyymi
Niin oli, silloin myrkytettiin DDT:llä ja se vasta myrkkyä onkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin oli, silloin myrkytettiin DDT:llä ja se vasta myrkkyä onkin.
SIllä loppui malaria Italiasta, mutta ei pölyttäjät kadonneet.
Kekkonen olikin kovempi äijä.
- Anonyymi
> Minua raivostuttaa ihmiset, jotka ei osaa itse hakea tietoa, vaan kaikki
> pitää tuoda valmiiksi luettavaksi.
Oletkos ihan pönttö? Mainonta on tällaista. Juuri sen takiahan noita YLE;n joka päivä toistettavia "Pelasta pörriäinen" kampanjoita taukoamatta pyöritetään, että kansalaisille saadaan se asiaan liittyvä keskeisin tieto toimitettua.
> Googletapa sana "hyönteishotelli", niin sieltä löydät ohjeet tekoon ja
> sijoitteluun ja mikäli et halua/osaa itse valmistaa, niin löytyy kauppoja joka
> niitä ihan valmiina myy.
Tuolla mainitulla Hyönteishotellilla on merkitystä vain huhti-toukokuulla. Muutama reikätiili kyljelleen, jonnekin aurinkoiseen paikkaan.
Onko tuö Hyönteishotelli se ainoa asia, ja keino, joka YLE:n massiivisella Pörriäiskampanjalla saadaan kansalaisille toitotettua? Pitäisi olla kunnolla ohjeita, jotka auttavat pölyttäjiä myös kesäkuu...elokuu välisenä aikana.
Mitä siis voin omassa kaupunkikaksiossani tehdä kesäkuu...elokuu välisenä aikana, että pörriäiset pelastuu??? Tätä asiaa YLE:n valtaisa kampanja ei ole kyennyt minulle kertomaan.>Pitäisi olla kunnolla ohjeita, jotka auttavat pölyttäjiä myös kesäkuu...elokuu välisenä aikana.
Istuta pihlaja-angervoa. Aivan sairas kuhina koko ajan. Mikä parasta, se kuksii vaiheittain eli pörinää riittää viikkojen ajan. Otin äsken muutamia lähikuvia:
https://aijaa.com/uYKerJRepe.RuutikaIIo kirjoitti:
>Pitäisi olla kunnolla ohjeita, jotka auttavat pölyttäjiä myös kesäkuu...elokuu välisenä aikana.
Istuta pihlaja-angervoa. Aivan sairas kuhina koko ajan. Mikä parasta, se kuksii vaiheittain eli pörinää riittää viikkojen ajan. Otin äsken muutamia lähikuvia:
https://aijaa.com/uYKerJTietenkään kaupunkikaksiossa ei onnistu. Kyllä rintamavastuu on meillä jotka omistamme maata.
- Anonyymi
Repe.RuutikaIIo kirjoitti:
>Pitäisi olla kunnolla ohjeita, jotka auttavat pölyttäjiä myös kesäkuu...elokuu välisenä aikana.
https://aijaa.com/uYKerJEi paskoja fotoja. Kiitos. :)
- Anonyymi
Pahemmaksi tulee, kun taas tehdään yksi turha toimenpide poistamalla kurttulehtiruusu. Tämä kaunis ja vaatimattomilla paikoilla elävä ruusu hyödyttää enemmän kuin on haitaksi Suomen luonnolle.
- Anonyymi
Pihallani kasvaa mäkimeirami eli oregano yrttikasveja. Niissä on pitkin päivää runsaasti kimalaisia. Taimi alunperin ostettu Virosta, olin siellä puutarhamatkalla aikoinaan.
- Anonyymi
Ja vihreät kiertää totuuden puhuttaessa siitä kuka saastuttaa. Katsokaa jo tilastoja miten suuri saastuttaja on Saksa--puhukaa vihreät siitä. Puola ja Ranska myös isoja saastuttajia tässä hiilidioksiidipäästö touhussa. Isot saastuttajat on saatava kuriin ei kaikein pienimmät ensin. Eteläeurooppa on tuhonnut metsänsäkin ei todellakaan Suomi. Vihreät on ihan hukassa--isot saastuttajat on saatava kuriin muuten moni luonnosta häviää. Luontomme ei kestä jatkuvaa kasvua josta torvelot toitottaa.
- Anonyymi
Luontomme ei kestä jatkuvaa talouden kasvua-selvitys edelliseen torveloille.
- Anonyymi
Jättäkää pihanurmikko ajamatta, niin siinä alkaa kasvaa apilaa, joista kimalaiset voivat imeä mettä.
- Anonyymi
Kimalaisilla menee suhteellisen hyvin.
Kaverillakin yks pesä ja aktiivisesti pörisevät :)
Samoin helle on tehnyt hyvää perhosille. - Anonyymi
Tienvarsien ja pientareiden tuhoniitto on maalaisisännille räätälöity bisnes julkisista varoista. Isännät saavat rahaa kun ajelevat joutoaikoinaan leikkureillaan kukat ja ruohot mataliksi sekä pörriäiset ja perhoset sekä muut hyönteiset silpuksi. Tätä luonnon tuhoamista rahoitetaan valtion ja kuntien varoilla.
Maatalousmyrkytykset ja luonnon mylläys ovat osa muuta maataloustuhoa.
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html3234197Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html3172580- 702261
- 821909
Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M4181663MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/311439Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2121281Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku231261"Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta
löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko341212- 661163