Vetyauto Toyota Mirai arvonalennus posketon.

Anonyymi

Californiassa moni haluaa päästä vetyautostaan eroon. Noin 70 000 dollarin auto on tippunut noin 10 000 dollariin. Eräässä ilmoituksessa 2019 (2 vuotta vanha) enään 9000 dollaria.

Sama tilanne myös suomessakin edessä jos ei kunnolla tule vetytankkausasemia. Kaikki pettyy lopulta nurkka-ajoon kun ei voi kauemmaksi lähteä, pottuuntuvat ja koittavat vain päästä eroon.... surkealla hinnalla.

https://www.cargurus.com/Cars/l-Used-Toyota-Mirai-Los-Angeles-d2359_L2163

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuka hullu ne tankkausasemat rakentaisi?

      Siis muutoin, kuin kokonaan veronmaksajien piikkiin... sitähän tololootan lobbarit ja aivopestyt tojohönöt ovat täällä kerjäämässä.

      Saksaan rakennettiin verovaroin toista sataa tankkausasemaa. Piti tulla liikenteeseen kymmeniä tuhansia autoja, mutta myynti ollut muutama sata vuodessa. Piti tulla useampi sata autoa yhtä asemaa kohti sen kuluja kattamaan. Viimeisimmän tiedon mukaan autoja on 9 asemaa kohti eli saattaa jopa pari kertaa viikossa käydä joku yksittäisellä asemalla tankkaamassa. Siitä onkin hyvä 2 M€ rakentamiskuluja kattaa...

      BTW jenkeissä varmaan aiheutti sapetusta, kun 2 vedyn tuotantolaitosta räjähti ja aiheutti vedyn loppumisen monelta lähiseudun jakeluasemalta.

      Norjassakin oli välillä kaikki vetypommiautot tyhjänpanttina, kun vedyn jakelu keskeytettiin yhden tankkausaseman räjähdettyä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mutta suomessa todennäköisesti uusi Mirai 70 000 -100 000e kaikkine autoveroineen ja maksuineen. Ja kuvitelkaa siihen samassa suhteessa arvonalennus muutamassa vuodessa. Kyllä vetyautoilu on pirun kallista!

      • Anonyymi

        Myös tankkausasemat tolkuttoman kalliita. Jenkeissä on myönnetty rakentamistukea miljoona per asema ja kaikkiaan rahaa poltettu julkista rahaa toista sataa miljoonaa, millä on saatu aikaan surkeat 50 tankkausasemaa.

        Suomessa kaasuautoja palvelee sama määrä tankkausasemia, mutta näiden hinta on vain puoli miljoonaa kappaleelta. Samalla rahalla olisi rakennettu vaivaiset 10 vedyn tankkausasemaa. Toinenkin pieni ero on - kaasuautoissa käytetään varapolttoaineena bensaa, jota saa 1800 asemalta.

        Toimintasäteessä ei juuri eroa. Teknavin testissä vetypommiauton kulutus äärimmäisellä pihistelyllä maantieajossa 0,8 kg/100 km, mutta taajamassa meni 1,0-1,5 kg/100 km. Tankkiin mahtuu max. 5 kg, joten taajamassa pääsee 300-500 km ja maantiellä enintään 600. Tosin silloin riskeerataan, että auto hyytyy tienposkeen kaasun loppuessa.

        Teknavin testissä vetypommiautolla piti ajaa 1000 km. Tähän olisi tarvittu 3 tankillista vetyä. Viimeinen tankkaus jäi tekemättä, koska asema rikki. Loput 200 km hinausautokyydillä.

        Kaasuautoillakin pääsee parhaimmillaan 400 km eikä kaasun loppumista tarvitse varoa, koska matka jatkuu kaasun loputtua bensalla. Vetypommiautolla hinausautolla. Se pieni ero.

        Ai niin, on pari muutakin eroa. Vety maksaa noin kympin kilo eli PA kustannus on reilu kymppi per 100 km. Biokaasu maksaa 1,44 €/kg ja sitä kuluu nelisen kiloa satkulle vähän bensaa päälle. Kaikkiaan 7-8 €/100 km kulut.

        Ja kaasuautojahan saa jo 30 tonnilla eli niitä saa 3 yhden vetyauton hinnalla. Toisaalta täyssähköautojakin saa 2 vetyauton hinnalla. Sähköautolla voi toimintasäde olla hitusen pienempi, mutta sellaisen voi tankata myös kotipihalla ja kesämökin pihalla, joten ei "tankin" tarvitsekaan riittää edestakaiseen matkaan.

        Vetyasemat ovat niin kalliita, ettei niitä ikinä tulla syrjäseuduille rakentamaan.

        Saksaan on 450 M€ EU hankkeen tiimoilta saatu rakennettua 90 tankkausasemaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös tankkausasemat tolkuttoman kalliita. Jenkeissä on myönnetty rakentamistukea miljoona per asema ja kaikkiaan rahaa poltettu julkista rahaa toista sataa miljoonaa, millä on saatu aikaan surkeat 50 tankkausasemaa.

        Suomessa kaasuautoja palvelee sama määrä tankkausasemia, mutta näiden hinta on vain puoli miljoonaa kappaleelta. Samalla rahalla olisi rakennettu vaivaiset 10 vedyn tankkausasemaa. Toinenkin pieni ero on - kaasuautoissa käytetään varapolttoaineena bensaa, jota saa 1800 asemalta.

        Toimintasäteessä ei juuri eroa. Teknavin testissä vetypommiauton kulutus äärimmäisellä pihistelyllä maantieajossa 0,8 kg/100 km, mutta taajamassa meni 1,0-1,5 kg/100 km. Tankkiin mahtuu max. 5 kg, joten taajamassa pääsee 300-500 km ja maantiellä enintään 600. Tosin silloin riskeerataan, että auto hyytyy tienposkeen kaasun loppuessa.

        Teknavin testissä vetypommiautolla piti ajaa 1000 km. Tähän olisi tarvittu 3 tankillista vetyä. Viimeinen tankkaus jäi tekemättä, koska asema rikki. Loput 200 km hinausautokyydillä.

        Kaasuautoillakin pääsee parhaimmillaan 400 km eikä kaasun loppumista tarvitse varoa, koska matka jatkuu kaasun loputtua bensalla. Vetypommiautolla hinausautolla. Se pieni ero.

        Ai niin, on pari muutakin eroa. Vety maksaa noin kympin kilo eli PA kustannus on reilu kymppi per 100 km. Biokaasu maksaa 1,44 €/kg ja sitä kuluu nelisen kiloa satkulle vähän bensaa päälle. Kaikkiaan 7-8 €/100 km kulut.

        Ja kaasuautojahan saa jo 30 tonnilla eli niitä saa 3 yhden vetyauton hinnalla. Toisaalta täyssähköautojakin saa 2 vetyauton hinnalla. Sähköautolla voi toimintasäde olla hitusen pienempi, mutta sellaisen voi tankata myös kotipihalla ja kesämökin pihalla, joten ei "tankin" tarvitsekaan riittää edestakaiseen matkaan.

        Vetyasemat ovat niin kalliita, ettei niitä ikinä tulla syrjäseuduille rakentamaan.

        Saksaan on 450 M€ EU hankkeen tiimoilta saatu rakennettua 90 tankkausasemaa.

        50 tankkausasemaa on Suomenkin kokoiseen maahan aivan liian vähän autolle, jota ei voi tankata kanisterista tien poskessa eikä töpselistä kesämökin pihalla. Toimintasäde vetypommiautolla vähän lyhyempi kuin tankillisella bensaa ja sitä bensaahan saa 1800 asemalta.

        Jotta vetypommiautoilla pystyisi pyörähtämään yli 200 km etäisyydellä Kehä III:sta tankkausasemia pitäisi olla 50 sijaan ainakin 500 ja mieluummin tuhat. Noo, sehän kustantaisi vaivaiset 1-3 miljardia. Plus tämän päälle sitten hankitatuet ja polttoaineen hinnan subventointi (koska ei kilpailukykyistä ilman tukia) ja tuki tankkausasemien ylläpitoon. Kuten on jo monessa maassa opittu, tämä ei kaupalliselta pohjalta toimi. Veronmaksajien taskuja kouritaan huolella.

        Vaan jos sama raha käytettäisiin toisin, sillä saataisiin
        - 10-kertaisteittua metaanin tankkausasemien määrä (50->500), hintaa vaivaiset 0,25 miljardia
        - rakennettua 1000 suurteholaturia (100 kW) ja muutama kymmenen tuhatta 50 kW laturia ympäri valtakuntaa
        - vielä olisi varaa jakaa vappusatanen kaikille kansalaisille ...pariinkin kertaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50 tankkausasemaa on Suomenkin kokoiseen maahan aivan liian vähän autolle, jota ei voi tankata kanisterista tien poskessa eikä töpselistä kesämökin pihalla. Toimintasäde vetypommiautolla vähän lyhyempi kuin tankillisella bensaa ja sitä bensaahan saa 1800 asemalta.

        Jotta vetypommiautoilla pystyisi pyörähtämään yli 200 km etäisyydellä Kehä III:sta tankkausasemia pitäisi olla 50 sijaan ainakin 500 ja mieluummin tuhat. Noo, sehän kustantaisi vaivaiset 1-3 miljardia. Plus tämän päälle sitten hankitatuet ja polttoaineen hinnan subventointi (koska ei kilpailukykyistä ilman tukia) ja tuki tankkausasemien ylläpitoon. Kuten on jo monessa maassa opittu, tämä ei kaupalliselta pohjalta toimi. Veronmaksajien taskuja kouritaan huolella.

        Vaan jos sama raha käytettäisiin toisin, sillä saataisiin
        - 10-kertaisteittua metaanin tankkausasemien määrä (50->500), hintaa vaivaiset 0,25 miljardia
        - rakennettua 1000 suurteholaturia (100 kW) ja muutama kymmenen tuhatta 50 kW laturia ympäri valtakuntaa
        - vielä olisi varaa jakaa vappusatanen kaikille kansalaisille ...pariinkin kertaan!

        Kolmas esimerkki. Saksalla tavoitteena kasvattaa vetyautojen määrä 600 -> 60 000 vuosina 2019-2022. Tätä varten piti rakentaa 120 tankkausasemaa.

        Jos homma olisi mennyt suunnitellulla tavalla, olisi 2022 yhtä asemaa kohti 500 autoa.

        Tällä hetkellä asemien rakentaminen aikataulusta vähän jäljessä ja autojen myynti vähän enemmän. Siellä taitaa olla vain parikymmentä autoa yhtä tankkausasemaa kohti. Miten lie kannattavuuden kanssa, kun tankkaajia on 2 päivässä?

        60 000 kuulostaa isolta luvulta, mutta se on 0,1 % Saksan autokannasta. Jos vetypommiautojen osuudeksi haluttaisiin 50 %, niin autojen määrä pitäisi vielä 500-kertaistaa ja varmaan tankkausasemiakin tarvittaisiin 10 000 lisää.

        Tähän mennessä peuhattu liki puolen miljardin euron budjetilla ja saatu n. 100 asemaa. Pilkkua pitää siirtää pari kertaa ennen kuin selviää koko tankkausasemaverkon rakentamiskustannus. Luonnollisesti vedyn tuotanto, asemien ylläpito ja autojen hankintatuet siihen päälle.

        Verovaroista koko hoito, tottakai. Ei ole tolloloota & co valmiita osallistumaan talkoisiin.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Nyt vaan jostakin etsimään vetyatomeita eikä vinkua vimmatusti!😛😝😜

    • Anonyymi

      Mahtavaa ja upeaa

    • Anonyymi

      No nyt on huikaiseva uutinen

    • Anonyymi

      Vety on sellainen rahat pois hölmöiltä ja yhteiskunnalta. Näkihän sen jo Nikolan vetyrekoista, jotka kulkivat vain alamäkeä...

      • Anonyymi

        Nikolan vetyrekka on oikeasti metaanikäyttöinen (ja kulkee polttomoottorin voimin). Vetyä ja polttokennoja siinä on vain kylkiin liimattujen tarrojen verran.


    • Anonyymi

      Fossiiliset polttoaineet tarttis kumminkin ekana kieltää armeijoilta ja metsäpalojen sammuttajilta?🆘🆘🆘

    • Anonyymi

      Mirain arvo lähestyy nollaa kiihtyvällä tahdilla. Romu mikä romu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1366
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1181
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe