Etelä-Norjaan uusia vetytankkausasemia

Anonyymi

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suomeenkin pitää saada pikaisesti vetyasemien verkosto.

      • Anonyymi

        Kyllä


      • Anonyymi

        Aivan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan

        Vetypommiasemat 2 M€/kappale ja tankkaus on aika hidasta, joten yksi asema ei kovin suurta määrää autoja palvele.

        Polttoaineen myynti ei riitä kattamaan rakentamis- ja käyttökuluja, joten näitä pitäisi subventoida verovaroista koko ajan. Sakassa rakennettu n. 90 asemaa ja rahat EU hakkeesta. Muistaakseni 450 M€ projekti.

        Mutta onhan meillä rahaa tuuleen heiteltäväksi?

        Vetypommiautot 20 k€ täyssähköautoja ja 40 k€ kaasuautoja kalliimpia.

        Kaasuautoja saa 2-3 yhden vetypommiauton hinnalla ja metaanin jakeluasemia saa 4 yhde vetypommiaseman hinnalla.

        Vetypommiauton kulutus kesäkelissä 0,8-1,5 kg/100 km ja tankkiin mahtuu 5 kg. 0,8 kg/100 km toteutuu, kun ajaa maantieajoa 80 mittarissa ja antaa vauhdin puutua ylämäissä. Luonnollisesti moottoritieajokin pitää suorittaa rekkoja peesaten.

        Eli se todellinen kulutus on 1-2 kg/100 km, kun otetaan myös talvikelit huomioon. Tankkia ei kannata ajaa tyhjäksi asti, jos ei halua päätyä hinausautokyytiin, joten reaalimaailmassa tankkausväli on 200-500 km. Eipä hirveää eroa uusiin täyssähköautoihin, joissa 350-400 alkaa olla jo tavanomainen lukema (ja heikoimmillaankin "tankillisella" pääsee 200-250 km).

        Tosin tässä on se pieni ero, että täyssähköauton saa tankattua kotipihassa tai kesämökin pihassa. Jos saa. Mikäli ei saa, ei moista tietenkään kannata hankkia.

        Todellinen vetypommiautojen tappaja ovat kaasuautot. Näitä on jo Suomessa 14000 ja tankkausasemia n. 60 ja lisää tulossa. Toimintasäde kaasulla up to 400 km, mutta varapolttoaineena on bensa, jota saa 1800 asemalta. Ja auton hinta 30..40 % vetypommiauton hinnasta ja myös polttoaine on halvempaa. Biokaasu maksaa 1,44 €/kg, kun vedyn hinta (Saksassa) on 9,50 €/kg. Vaikka biokaasua kuluu polttomoottorissa enemmän (tyyliin 4 kg/100 km), niin silti tulee halvemmaksi.


    • Anonyymi

      Nyt on hyvä meininki

    • Anonyymi

      Eipä kauheasti lämmitä mitä muissa maissa suunnitellaan, mutta joku noistakin innostuu?🤭

    • Anonyymi

      suomessa voitaisiin aloittaa Lapista

      saadaan dieselit pois

    • Anonyymi

      Vedyn valmistamisessa ei ole mitään järkeä, se ei ole energianlähde, vaan huonolla hyötysuhteella oleva varasto, joka antaa energiaa takaisin vähemmän kuin sen valmistus vie.

      • Anonyymi

        Vedyn valmistamisessa on järkeä silloin, kun sähköstä on ylituotantoa. Nykyään sähköa tuotetaan tarpeen mukaan, mutta tuulivoiman yms uusiutuvien osuus tuotannosta kasvaa koko ajan ja ajan mittaan alkaa tulla tilanteita, missä tuotantoa > sähköntarve. Hetkellisesti tämä ihme on jo nähty 2020 keväällä, jolloin sähkön pörssihinta käväisi negatiivisena.

        Vetypellet valehtelevat, että vetyä voi käyttää akkuna. Jep, mutta tämä akku on tolkuttoman kallis ja sen hyötysuhde on noin 25 %. Kas suunnilleen 1/3 osa energiasta hukataan joka vaiheessa
        - vedyn tuotanto elektrolyyisillä
        - nesteytys varastointia varten (kukaan ei osaa rakentaa ISOJA korkeapainetankkeja)
        - muutos takaisin sähköksi joko polttokennossa tai kombivoimalaitoksessa

        Vetypellet luonnollisesti valehtelee, että polttokennon hyötysuhde on 70-80 %. Jep, mutta se on kokonaishyötysuhde, sähkö lämpö. Sähköä syntyy enintään 50-60 %.... uudet kombi- ja dieselvoimalaitokset pystyvät samoihin lukemiin (ja niissä kokonaishyötysuhde voi olla liki 90 %).

        Vaan jos sitä ylituotantoa kuitenkin tulee, niin fiksumpaa voi olla vedyn tuottaminen jatkojalostus helpommin varastoitaviksi ja käytettäviksi polttoaineiksi. Alkuun tuotetaan synteettistä metaania, joska kelpaa kaikkiin maakaasua/biokaasua syöviin kohteisiin (voimalaitokset, kaasuautot, kaupunkibussit, jakelukuorma-autot ja jopa laivat, esimerkkinä Viking Grace).

        https://www.lut.fi/uutiset/-/asset_publisher/h33vOeufOQWn/content/power-to-x-p2x-–-mita-se-tarkoittaa-ja-miten-se-mullistaa-energian-ja-ruoantuotannon-

        https://www.vantaanenergia.fi/suomen-suurin-power-to-gas-laitos-wartsila-ja-vantaan-energia-ovat-sopineet-suunnittelun-jatkamisesta-kohti-investointipaatosta/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedyn valmistamisessa on järkeä silloin, kun sähköstä on ylituotantoa. Nykyään sähköa tuotetaan tarpeen mukaan, mutta tuulivoiman yms uusiutuvien osuus tuotannosta kasvaa koko ajan ja ajan mittaan alkaa tulla tilanteita, missä tuotantoa > sähköntarve. Hetkellisesti tämä ihme on jo nähty 2020 keväällä, jolloin sähkön pörssihinta käväisi negatiivisena.

        Vetypellet valehtelevat, että vetyä voi käyttää akkuna. Jep, mutta tämä akku on tolkuttoman kallis ja sen hyötysuhde on noin 25 %. Kas suunnilleen 1/3 osa energiasta hukataan joka vaiheessa
        - vedyn tuotanto elektrolyyisillä
        - nesteytys varastointia varten (kukaan ei osaa rakentaa ISOJA korkeapainetankkeja)
        - muutos takaisin sähköksi joko polttokennossa tai kombivoimalaitoksessa

        Vetypellet luonnollisesti valehtelee, että polttokennon hyötysuhde on 70-80 %. Jep, mutta se on kokonaishyötysuhde, sähkö lämpö. Sähköä syntyy enintään 50-60 %.... uudet kombi- ja dieselvoimalaitokset pystyvät samoihin lukemiin (ja niissä kokonaishyötysuhde voi olla liki 90 %).

        Vaan jos sitä ylituotantoa kuitenkin tulee, niin fiksumpaa voi olla vedyn tuottaminen jatkojalostus helpommin varastoitaviksi ja käytettäviksi polttoaineiksi. Alkuun tuotetaan synteettistä metaania, joska kelpaa kaikkiin maakaasua/biokaasua syöviin kohteisiin (voimalaitokset, kaasuautot, kaupunkibussit, jakelukuorma-autot ja jopa laivat, esimerkkinä Viking Grace).

        https://www.lut.fi/uutiset/-/asset_publisher/h33vOeufOQWn/content/power-to-x-p2x-–-mita-se-tarkoittaa-ja-miten-se-mullistaa-energian-ja-ruoantuotannon-

        https://www.vantaanenergia.fi/suomen-suurin-power-to-gas-laitos-wartsila-ja-vantaan-energia-ovat-sopineet-suunnittelun-jatkamisesta-kohti-investointipaatosta/

        Onneksi vetyuskovilla on viimeisenä oljenkortenaan Anttonen/ST1, joka vetyuskovien mukaan haluaa rakentaa maamme täyteen vetypommiasemia. Aika luovaa tulkintaa saa harrastaa, jos tämän "faktan" haluaa uutisista löytää...

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/st1n-mika-anttonen-uskoo-nyt-vain-yhteen-skaalautuvaan-energiaratkaisuun-tieto-lisaa-tuskaa/c5585550-2200-4046-b44e-5e1be9448c73


    • Anonyymi

      Mihin Suomessa tarvittaisiin vetyasemia? Ei Corollakansalla ole vetyautojakaan.

    • Anonyymi

      Suomeen riittää kun vetykaivosta vanhalla käsipumpulla pumppaa vetyä ämpäriin ja siitä tratin kautta Corollan tankkiin ja eikun menoks!

      • Anonyymi

        Tuo on hyvä idea! Tulee siinä polttoainen mukana myös happi, niin ei tarvi ilmansuodattimiakaan vaihdella.


    • Anonyymi

      teslat katoaa norjasta?

    • Anonyymi

      Oikein hyvä juttu

    • Anonyymi

      Hieno juttu

    • Anonyymi

      Nyt on vauhti kovaa

    • Anonyymi

      Nyt on hieno homma

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mainiota jälleen kerran

    • Anonyymi

      jää muuten suomen kehitykjsestä...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe