Etelä-Norjaan rakennetaan vuoteen 2023 mennessä 15 uutta vetytankkausasemaa.
https://www.petrolplaza.com/news/26883
Etelä-Norjaan uusia vetytankkausasemia
21
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Suomeenkin pitää saada pikaisesti vetyasemien verkosto.
- Anonyymi
Kyllä
- Anonyymi
Aivan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan
Vetypommiasemat 2 M€/kappale ja tankkaus on aika hidasta, joten yksi asema ei kovin suurta määrää autoja palvele.
Polttoaineen myynti ei riitä kattamaan rakentamis- ja käyttökuluja, joten näitä pitäisi subventoida verovaroista koko ajan. Sakassa rakennettu n. 90 asemaa ja rahat EU hakkeesta. Muistaakseni 450 M€ projekti.
Mutta onhan meillä rahaa tuuleen heiteltäväksi?
Vetypommiautot 20 k€ täyssähköautoja ja 40 k€ kaasuautoja kalliimpia.
Kaasuautoja saa 2-3 yhden vetypommiauton hinnalla ja metaanin jakeluasemia saa 4 yhde vetypommiaseman hinnalla.
Vetypommiauton kulutus kesäkelissä 0,8-1,5 kg/100 km ja tankkiin mahtuu 5 kg. 0,8 kg/100 km toteutuu, kun ajaa maantieajoa 80 mittarissa ja antaa vauhdin puutua ylämäissä. Luonnollisesti moottoritieajokin pitää suorittaa rekkoja peesaten.
Eli se todellinen kulutus on 1-2 kg/100 km, kun otetaan myös talvikelit huomioon. Tankkia ei kannata ajaa tyhjäksi asti, jos ei halua päätyä hinausautokyytiin, joten reaalimaailmassa tankkausväli on 200-500 km. Eipä hirveää eroa uusiin täyssähköautoihin, joissa 350-400 alkaa olla jo tavanomainen lukema (ja heikoimmillaankin "tankillisella" pääsee 200-250 km).
Tosin tässä on se pieni ero, että täyssähköauton saa tankattua kotipihassa tai kesämökin pihassa. Jos saa. Mikäli ei saa, ei moista tietenkään kannata hankkia.
Todellinen vetypommiautojen tappaja ovat kaasuautot. Näitä on jo Suomessa 14000 ja tankkausasemia n. 60 ja lisää tulossa. Toimintasäde kaasulla up to 400 km, mutta varapolttoaineena on bensa, jota saa 1800 asemalta. Ja auton hinta 30..40 % vetypommiauton hinnasta ja myös polttoaine on halvempaa. Biokaasu maksaa 1,44 €/kg, kun vedyn hinta (Saksassa) on 9,50 €/kg. Vaikka biokaasua kuluu polttomoottorissa enemmän (tyyliin 4 kg/100 km), niin silti tulee halvemmaksi.
- Anonyymi
Nyt on hyvä meininki
- Anonyymi
Eipä kauheasti lämmitä mitä muissa maissa suunnitellaan, mutta joku noistakin innostuu?🤭
- Anonyymi
suomessa voitaisiin aloittaa Lapista
saadaan dieselit pois - Anonyymi
Vedyn valmistamisessa ei ole mitään järkeä, se ei ole energianlähde, vaan huonolla hyötysuhteella oleva varasto, joka antaa energiaa takaisin vähemmän kuin sen valmistus vie.
- Anonyymi
Vedyn valmistamisessa on järkeä silloin, kun sähköstä on ylituotantoa. Nykyään sähköa tuotetaan tarpeen mukaan, mutta tuulivoiman yms uusiutuvien osuus tuotannosta kasvaa koko ajan ja ajan mittaan alkaa tulla tilanteita, missä tuotantoa > sähköntarve. Hetkellisesti tämä ihme on jo nähty 2020 keväällä, jolloin sähkön pörssihinta käväisi negatiivisena.
Vetypellet valehtelevat, että vetyä voi käyttää akkuna. Jep, mutta tämä akku on tolkuttoman kallis ja sen hyötysuhde on noin 25 %. Kas suunnilleen 1/3 osa energiasta hukataan joka vaiheessa
- vedyn tuotanto elektrolyyisillä
- nesteytys varastointia varten (kukaan ei osaa rakentaa ISOJA korkeapainetankkeja)
- muutos takaisin sähköksi joko polttokennossa tai kombivoimalaitoksessa
Vetypellet luonnollisesti valehtelee, että polttokennon hyötysuhde on 70-80 %. Jep, mutta se on kokonaishyötysuhde, sähkö lämpö. Sähköä syntyy enintään 50-60 %.... uudet kombi- ja dieselvoimalaitokset pystyvät samoihin lukemiin (ja niissä kokonaishyötysuhde voi olla liki 90 %).
Vaan jos sitä ylituotantoa kuitenkin tulee, niin fiksumpaa voi olla vedyn tuottaminen jatkojalostus helpommin varastoitaviksi ja käytettäviksi polttoaineiksi. Alkuun tuotetaan synteettistä metaania, joska kelpaa kaikkiin maakaasua/biokaasua syöviin kohteisiin (voimalaitokset, kaasuautot, kaupunkibussit, jakelukuorma-autot ja jopa laivat, esimerkkinä Viking Grace).
https://www.lut.fi/uutiset/-/asset_publisher/h33vOeufOQWn/content/power-to-x-p2x-–-mita-se-tarkoittaa-ja-miten-se-mullistaa-energian-ja-ruoantuotannon-
https://www.vantaanenergia.fi/suomen-suurin-power-to-gas-laitos-wartsila-ja-vantaan-energia-ovat-sopineet-suunnittelun-jatkamisesta-kohti-investointipaatosta/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vedyn valmistamisessa on järkeä silloin, kun sähköstä on ylituotantoa. Nykyään sähköa tuotetaan tarpeen mukaan, mutta tuulivoiman yms uusiutuvien osuus tuotannosta kasvaa koko ajan ja ajan mittaan alkaa tulla tilanteita, missä tuotantoa > sähköntarve. Hetkellisesti tämä ihme on jo nähty 2020 keväällä, jolloin sähkön pörssihinta käväisi negatiivisena.
Vetypellet valehtelevat, että vetyä voi käyttää akkuna. Jep, mutta tämä akku on tolkuttoman kallis ja sen hyötysuhde on noin 25 %. Kas suunnilleen 1/3 osa energiasta hukataan joka vaiheessa
- vedyn tuotanto elektrolyyisillä
- nesteytys varastointia varten (kukaan ei osaa rakentaa ISOJA korkeapainetankkeja)
- muutos takaisin sähköksi joko polttokennossa tai kombivoimalaitoksessa
Vetypellet luonnollisesti valehtelee, että polttokennon hyötysuhde on 70-80 %. Jep, mutta se on kokonaishyötysuhde, sähkö lämpö. Sähköä syntyy enintään 50-60 %.... uudet kombi- ja dieselvoimalaitokset pystyvät samoihin lukemiin (ja niissä kokonaishyötysuhde voi olla liki 90 %).
Vaan jos sitä ylituotantoa kuitenkin tulee, niin fiksumpaa voi olla vedyn tuottaminen jatkojalostus helpommin varastoitaviksi ja käytettäviksi polttoaineiksi. Alkuun tuotetaan synteettistä metaania, joska kelpaa kaikkiin maakaasua/biokaasua syöviin kohteisiin (voimalaitokset, kaasuautot, kaupunkibussit, jakelukuorma-autot ja jopa laivat, esimerkkinä Viking Grace).
https://www.lut.fi/uutiset/-/asset_publisher/h33vOeufOQWn/content/power-to-x-p2x-–-mita-se-tarkoittaa-ja-miten-se-mullistaa-energian-ja-ruoantuotannon-
https://www.vantaanenergia.fi/suomen-suurin-power-to-gas-laitos-wartsila-ja-vantaan-energia-ovat-sopineet-suunnittelun-jatkamisesta-kohti-investointipaatosta/Onneksi vetyuskovilla on viimeisenä oljenkortenaan Anttonen/ST1, joka vetyuskovien mukaan haluaa rakentaa maamme täyteen vetypommiasemia. Aika luovaa tulkintaa saa harrastaa, jos tämän "faktan" haluaa uutisista löytää...
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/st1n-mika-anttonen-uskoo-nyt-vain-yhteen-skaalautuvaan-energiaratkaisuun-tieto-lisaa-tuskaa/c5585550-2200-4046-b44e-5e1be9448c73
- Anonyymi
Mihin Suomessa tarvittaisiin vetyasemia? Ei Corollakansalla ole vetyautojakaan.
- Anonyymi
Suomeen riittää kun vetykaivosta vanhalla käsipumpulla pumppaa vetyä ämpäriin ja siitä tratin kautta Corollan tankkiin ja eikun menoks!
- Anonyymi
Tuo on hyvä idea! Tulee siinä polttoainen mukana myös happi, niin ei tarvi ilmansuodattimiakaan vaihdella.
- Anonyymi
teslat katoaa norjasta?
- Anonyymi
Oikein hyvä juttu
- Anonyymi
Hieno juttu
- Anonyymi
Nyt on vauhti kovaa
- Anonyymi
Nyt on hieno homma
- Anonyymi
Nyt kun BMW tuo myös vetyauton markkinoille niin vetyasemia tarvitaan.
https://www.bmwblog.com/2021/08/04/bmw-ceo-hydrogen-technology-will-become-more-important-going-forward/ - Anonyymi
Mainiota jälleen kerran
- Anonyymi
jää muuten suomen kehitykjsestä...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713240
- 2012832
- 222648
- 492608
- 202486
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412325Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez2101783Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v241727- 371600
- 181446