Sähköautolla ajaminen tulee kymmenen kertaa halvemmaksi kuin polttomoottoriautolla ajaminen

Anonyymi

Itselläni sähkön hinnan mukaan laskettuna 100km:n ajamisen hinnaksi käyttövoiman osalta tulee 1,80 euroa ja kauppakeskuksissa käydessä aina tulomatkan saa ilmaiseksi, kun lataus on ilmaista, joten 100km:n hinnaksi tulee 91 senttiä. Se on siten juuri kymmenen kertaa halvempaa kuin polttomoottoriautolla ajaminen.

Eikä moottoriöljyihin mene myöskään rahaa lainkaan.

114

1570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköllä ajaessa kustannus on noin 1/4 .. 1/5 bensasta ja 1/3 dieselistä.

      • Anonyymi

        Kaikki kustannukset huomioiden patteriauto on kallein, erityisesti vähän ajavalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki kustannukset huomioiden patteriauto on kallein, erityisesti vähän ajavalle.

        Pääomakustannus on kallein yksittäinen kustannus sähköauton hintaisessa autossa..


      • Anonyymi

        Entäs kun sähkön hinta nousee 1e kilovattitunti mitä maksaa ajo

        Ja veeot päälle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs kun sähkön hinta nousee 1e kilovattitunti mitä maksaa ajo

        Ja veeot päälle

        SIlloin ei saunaa lämmitetä enää sähköllä, eikä valoja turhaan poltella. Puu-uuni on taas kova sana.


      • Anonyymi

        mitenka sie lasket nuo kun ammattiautoilijat, jotka joutuu pitamaan kirjanpitoa autokuluista ja kirjanpito nayttaa etta sahkoautolla ajo maksaa tuplan verrattuna saman kokoluokan bensa autoon.


        nuo sun ikmottamat rahasummat riittaa vain sahkoauton sisatilan lammittimen bensaan, piste, lopeta hoperehtaminen sahkoautojen halpuudesta.

        lisaksi akku kestaa max 100 000 km ja uusi sahkoauton akku maksaa puolet uuden auton hinnasta, HALOO, MISSA ON SAHKO AUTON KANNATTAJAN KUSTANNUS LASKENTA TAITO JA KOKONAIS YMMARRYS, ETTA SAHKOAUTO ON MAAPALLON SAASTUTTAVINTA YDIN JATETTA ELI TAPPAVAA MYRKKYA LATAUS AIKANA TUOTTAVA YDIN JATTEEN TEKO KONE. JOTA AJAA YDIN VOIMA YHTIOT MARKKINOILLE, KOSKA SE TUO HEILLE RAHAA JA LAPSEN LAPSILLE TAPPAAVAA MYRKKYA.

        LYHYT NAKOISYYS POIS JA MIETI AINA ENSIN, KENELLE SAHKOAUTOSTA MENEE RAHAT, SIITA TIEDAT KUKA VALEHTELEE ETTA SAHKOAUTO MUKA ON YMPARISTO TEKO.

        SE ON YMPARISTON SAASTUTUS TEKO.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääomakustannus on kallein yksittäinen kustannus sähköauton hintaisessa autossa..

        akut ei sahkoautossa kesta ja sen hankinta on kuulema niin jarkyttavan kallis, etta auto romutetaan siina vaiheessa kun akku sippaa, kestaa kuulema ehka 100 000 km


      • Anonyymi

        Sähkön siirtomaksut on noin 75% lisättävä vielä kWh hintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SIlloin ei saunaa lämmitetä enää sähköllä, eikä valoja turhaan poltella. Puu-uuni on taas kova sana.

        Paljon Tolonen Tesla Mosel s kirppu maksaa eihän aikuinen mahdu edes sisään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SIlloin ei saunaa lämmitetä enää sähköllä, eikä valoja turhaan poltella. Puu-uuni on taas kova sana.

        Ei vaan autosähkö on verollista "polttoinetta" kuin muu sähkö kuten muillakin ajoneuvoilla. kWh mittarit autoihin ja lukemat verottajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs kun sähkön hinta nousee 1e kilovattitunti mitä maksaa ajo

        Ja veeot päälle

        Fortum julkaisi tänään huomiset hinnat ja aamulla on mukavaa keitellä kahvia sähkön hinnan ollessa 124 cent/kwh. Oikea havainto on se. että luvuissa ei ole enää pilkkua välissä


    • Anonyymi

      Missä kauppakeskuksissa on ilmainen sähkö? EI ainkaan Prismoissa eikä Cittareissa.
      Ainoa minkö tiedän on Ideapark.

    • Anonyymi

      Öljynvaihdon hinnalla voi ajaa melkeim 4000 km.

      • Anonyymi

        Paljonko oikein öljyt ja suodatin teidän suunnalla maksaa?


      • Anonyymi

        taa palstan avaaja on ydin voima yhtion markkinamies ja valehtelee etta korvat lepattaa kun han esittaa naurettavia summia sahkoauton kuluiksi.

        voi olla etta aloittaja on lapsi ja osaa laskea vain sisatilan lammittimen kusrannukset, jotka toimii jonkinlaisella polttomoottorilla sahkoautossa.


    • Anonyymi

      Vero ei ole hinta vaan poliittista sairautta nykyään. Emme puhu muista todellisista hinnoista vaan veroista tai niiden tukemisesta.
      Diesel on puhtain ja halvin mutta jonkun poliitikon umpisolmu aivoissa josta johtuen asiat vääristyvät. Ymmärrän että sivistys haluaa eroon ählyjen öljystä etenkin kun ählykulttuuri on sairaan mielivaltaista sheikeistä lähtien. Kukaan ei halua olla enää tekemisissä noiden sekopäiden kanssa. Niinpä kasviöljyt tuotantoon ja ählyt voi alkaa tavallisiin töihin ja unohtaa sheikki leikit.

      • Anonyymi

        Eiköhän sähkö vero nouse ja sähkön kin Hinta pomppaa ja Sähköauto Erkin kiva.

        Ei tietenkään koske kun duunareita kun yrittäjät saavat autonsa ja ajonsa verotta firman piikkiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän sähkö vero nouse ja sähkön kin Hinta pomppaa ja Sähköauto Erkin kiva.

        Ei tietenkään koske kun duunareita kun yrittäjät saavat autonsa ja ajonsa verotta firman piikkiin

        Kyllä yrittäjät joutuvat maksamaan verot auton käytöstä omiin ajoihinsa. Elleivät maksa veroja, ei se poikkea millään tavalla muusta varastamisesta. Varastaa voit itsekin vaikka ruokakaupasta, mutta en suosittele sitä.


      • Anonyymi

        Milloin sähkön hinta nousee ja tule sähköautoveeo ja lataus vero ja sähköauto maksu ja ...

        Kun sählön hinta kohta nousee kun käyt y ölisääntyy esim sähkö maksaa 1 e kilovattituntu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milloin sähkön hinta nousee ja tule sähköautoveeo ja lataus vero ja sähköauto maksu ja ...

        Kun sählön hinta kohta nousee kun käyt y ölisääntyy esim sähkö maksaa 1 e kilovattituntu

        Jos sahkoautojen maara kolminkertaistuu, niin sahkon hinta vakisin kysunnan ja tarjonnan lain mukaan kolmikertaistuu.

        jos sahkoautot kymmen kertaisesti lisaantyy on sahkon nousu 10 kertainen.

        on siis tyhmaa menna yhteen energiaan.

        biokaasu auto on ainut ymparisto teko.

        se ei sido meita ruskie rosatomeihin,

        biokaasua saa perunan kuorista, kompostista, lehman lannasta jne.

        sahkoautolle on viipymatta pantava 70 %saaste vero, silla kylla se niin tappavaa on se ydinjate, jota tumbataan sitten kallioomme tayteen ja ruostuvat 200 vuodessa ja vuotavat pohjavesiin ja lapsen lapsesi kuolee sinun tuottamiin jatteisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän sähkö vero nouse ja sähkön kin Hinta pomppaa ja Sähköauto Erkin kiva.

        Ei tietenkään koske kun duunareita kun yrittäjät saavat autonsa ja ajonsa verotta firman piikkiin

        autoja voi ajaa puusta tehdylla alkoholilla.
        lehman lannasta tehdylla biokaasulla ja taatusti kotimaista, ellei viher tyoerykset pakota tappamaan lehmia, eli maapallon ymparisto ystavallisinta biokaasun tuotanto laitosta, joka tuottaa lisaksi maitoa ja lhaa.

        sahkoauto on saastuttavin auto, mutta saaste tulee lataus eika ajon aikana, niin ydin voima yhtiot markkinoi sahkoautoa valheella, etta se e muka saastuta.


    • Anonyymi

      Persaukisen avautuminen taas kyseessä, jolla ei ole varaa edes siihen kolmen tonnin golffiin.

      • Anonyymi

        Kyllä jossakin mättää jos tuliterä autosta joutuu maksamaan yli 20 000 €.


      • Anonyymi

        Koko suomi on pa nykyisen hallituksen jäljiltä.


    • Anonyymi

      Pitää vaan vielä muistaa kuinka iso investointi pitää tehdä, että pääsee "säästämään" Bensa-autolla ajaminen on kokonaisuudessa paljon halvempaa ja helpointa.

      • Anonyymi

        Jos sähköauton hankkii markettimatkoja varten, niin kalliita ovat ne kilometrit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sähköauton hankkii markettimatkoja varten, niin kalliita ovat ne kilometrit.

        Kyllä se bensautokin 50 000€ on kallis markettiautoksi minun mielestä. On se kallis työmatka autoksikin kotipihasta tehtaan parkkipaikalle seison...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se bensautokin 50 000€ on kallis markettiautoksi minun mielestä. On se kallis työmatka autoksikin kotipihasta tehtaan parkkipaikalle seison...

        Suurin osa suomen kauppakasseista on käytettynä ostettuja. Vain hullu tukee autoveron kautta konkurssi hallitusta ostamalla 50000 hintaisen auton, siis uuden.


    • Anonyymi

      käytätkö autoa ainoastaan kaupassa käyntiin ?
      onko töissä myös ilmaset sähköt ? harvemmissa on.
      paljonko se uusi sähköauto maksaa ja paljonko sen arvo tippuu esim 6-vuodessa ? Kuinka usein akut tarvii vaihtaa ja paljon ne maksaa ?

    • Anonyymi

      Tuollaisella autolla tienaa ja paljon. Jos bensalla maksaa 10 €/100km, niin sähköllä -90 €/100km

      • Anonyymi

        Kyllä siinä saa polkea rajusti markettien matkoja ennenkuin auton hinta on säästynyt.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Näkyy olevan rankan sähköauton vastustajan tekstejä molemmissä linkeissä. Lukekaa huolellisesti.


      • Anonyymi

        Lyhytnäköistä ajatusmaailmaa. En vastusta sähköä periaatteessa, mutta kun tulee talvi, akun pitää olla aamulla plussan puolella jos meinaa ajaa.


    • Anonyymi

      Aloittaja on täysin oikessa. Hän puhuu sähköautolla AJAMISEN hinnasata. Eikä pääomakustannusten lisääminen muuta tilannetta,

      • Anonyymi

        Juuri näin.
        Pysytään aiheessa.

        Pääomalle on omat keskustelut.


      • Anonyymi

        Tietenkin kaikki kustannukset tulee laskea mukaan. Hankinta, huolto, vakuutukse, "polttoaine" jne. Ei muuten tule oikea vertailusummaa.


      • Anonyymi

        Köyhää latinaa. Pelkällä energia hinnalla ei noita vempeleitä myydä. Elämme markkinataloudessa piste.


    • Anonyymi

      Mitäs sitten?
      Vuokrakanakopissa on 10 kertaa halvempaa asua kuin omassa talossa, mutta onko kivaa?

      • Anonyymi

        Omasta maksamastaan talosta ei kuitenkaan tarvitse lähteä mihinkään, jos ei itse halua, toisin kuin siitä "vuokrakanakopista"....


    • Anonyymi

      Pitääkin laittaa hetimiten tommonen rahaa palaa 35 000 e ja sitten voi alkaa säästämään kyllä Kongolaiset kaivaa ja nekin saasteet jää sinne

      • Anonyymi

        Minäkin ajattelin siirtyä sähkäriin, ja alkaa säästämään esim. motarilla siten, että ajan sen edellä menevän rekan imussa, jotta pääsisin vielä kotiin lataamaan. 🤣


    • Anonyymi

      Sähköautoilu on näillä nykysähköautoilla rikkaiden tekopyhyyttä. 10 vuotta vanhalla sähköautolla ei tee enää mitään jos niitä 10 vuodem päästä mistään enää löytää.

      • Anonyymi

        Vuonna 2012 ostettujen Teslojen akut ovat vielä täydessä kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuonna 2012 ostettujen Teslojen akut ovat vielä täydessä kunnossa.

        joo jos ne on kahteen kertaan vaihdettu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joo jos ne on kahteen kertaan vaihdettu

        Löytyikös sieltä jotain faktaa väitteen tuoeksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuonna 2012 ostettujen Teslojen akut ovat vielä täydessä kunnossa.

        Jaa, no mitäs sitten. Ei noin vanhaan akustoon kukaan sijoita mitään. Sinne ne jää myyjien riesaksi auto kerrallaan. Odottamaan 20000€ akkuremonttia.


    • Anonyymi

      Kertoisiko joku viisas, että miksi SEAT Mii:n huoltoohjelmaan kuuluva raitisilmasuodattimen vaihto voi maksaa 170€!

      • Anonyymi

        Siksi, että autoilun kulua on siirretty jo pitkään sen ostamisesta sen ylläpitoon. Suodatin maksaa suodatintehtaalla n. 5 euroa. Vaihtotyön kustannus on n. 5 euroa. Kuljetus maksaa n. 3 euroa. Loppu on sitten pitkälti eri portaiden katetta.


    • Siinähän ne sähköautoilun kulut sitten ovatkin; sähkö ja ilmainen sähkö.
      Kuinka joku voi olla noin pihalla autoilusta?

      • Anonyymi

        Hankintakistannus on jokaisessa autossa. Ero sähköauton ja polttiksen välillä on siinä että polttiksen huolto ja kilometrikustannukset ovat noin viisinkertaiset.

        Lisäksi polttiksien myyminen käytettynä on vuosi vuodelta hankalempaa. Ne korkeat käyttökustannukset rassaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hankintakistannus on jokaisessa autossa. Ero sähköauton ja polttiksen välillä on siinä että polttiksen huolto ja kilometrikustannukset ovat noin viisinkertaiset.

        Lisäksi polttiksien myyminen käytettynä on vuosi vuodelta hankalempaa. Ne korkeat käyttökustannukset rassaa.

        Autoton persaukinen se täällä taas vaikertaa kurjuuttaan, kun ei ole itsellään varaa minkäänlaiseen autoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hankintakistannus on jokaisessa autossa. Ero sähköauton ja polttiksen välillä on siinä että polttiksen huolto ja kilometrikustannukset ovat noin viisinkertaiset.

        Lisäksi polttiksien myyminen käytettynä on vuosi vuodelta hankalempaa. Ne korkeat käyttökustannukset rassaa.

        Ero tasoittuu kun täyssähkäriin vaihdetaan uudet kumit. Kysyykkepä hintaa.


    • Anonyymi

      Paljonko maksaa kymmenen kertaa halvempi?

      • Anonyymi

        Jäikö matematiikan opinnot väliin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäikö matematiikan opinnot väliin?

        Ei, sillä käsite x kertaa halvempi on matemaattisesti mahdoton. Kymmenesosa on kyllä oikea.


      • Anonyymi

        Tuota itsekin mietin.

        Jos lähtöhinta on vaikkapa 100 €. Minkä verran maksaa:

        - 10 kertaa halvempi?
        - 2 kertaa halvempi?
        - 1 kerran halvempi?
        - puolet halvempi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota itsekin mietin.

        Jos lähtöhinta on vaikkapa 100 €. Minkä verran maksaa:

        - 10 kertaa halvempi?
        - 2 kertaa halvempi?
        - 1 kerran halvempi?
        - puolet halvempi?

        Puolet halvempi on noista ainoa järkevä eli 50 euroa. 1 kerran halvempihan on jo ilmainen? 10 kertaa halvempi olisi -900 euroa?


    • Anonyymi

      Kylllä teitä marketin latauspaikoilla autossa istuvia papparaisia riittää. Joukossa joku ressukka kravattimies Teslassaankin.

      • Anonyymi

        Se on korona-aikana täysin luonnollista kun toinen puoliso on kaupassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on korona-aikana täysin luonnollista kun toinen puoliso on kaupassa.

        Säästyyhän siinä rahat, kun jää kaupan parkkiin.


    • Anonyymi

      Minulla ei ole tapana viettää aikaa kauppakeskuksissa. Minkä verran ajan viettäminen kauppakeskuksessa maksaa per tunti?

      • Anonyymi

        Työnantajille ainakin.


    • Anonyymi

      Sähköauton huollot on määrältään vähäisemmät kuin bensa-/deselautoihin.
      Akut on suuniteltu kestämään auton iän, moottorien kestävyys on itsestään selvää, koska s.moottori on todella vanha keksintö.

      S.auton akut on kierrätyskelpoisia eli arvokkaat mineraalit voidaan kierrättää uusiin akkuihin. Ne eivät katoa akusta mihinkään iän myötä.

      https://ls24.fi/uutiset/uudenkaupungin-autotehtaalta-iso-sopimusuutinen-valmet-automotive-valmistanee-ensi-vuonna-lightyear-one-autoja

      Suomessa aloitetaan uusien s.autojen koontityöt ja kyseinen tuotantoauto on varustettu aurinkopaneelilla jotka lataavat auto myös ajon aikana.

      Systeemit kehittyvät hyvää vauhtia, kun aletaan toimintasäteen määrää kehittämään eikä pelkkää hevosvoimien määrää!

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Jaa, maksetaanko akku remontissa välirahaa vanhoista?


    • Anonyymi

      Sähköauto on noin 20000€ kalliimpi kuin vastaavan kokoluokan bensa-auto eli:
      -arvonalennus noin 2000€ vuodessa suurempi sähköautolla.
      -oman pääoman tuotto noin 800€ vuodessa pienempi sähköautolla. (Vaihtoehtosijoitus pörssiin)
      -bensakulut 12tkm/v noin 1200€ bensa-autolla.
      Koska muut kulut autoilla noin yhtä suuret bensa-auto tulee vuodessa noin 1600€ halvemmaksi vaikka sähkö olisi ilmaista.
      Johtuu siitä, että polttoainekulut ovat bensa-autossa vain noin neljäsosan kaikista kuluista.
      Pääomakulut ja arvonalennus ovat suurin menoerä autoilussa ja juuri ne ovat sähköautolla ratkaisevasti kalliimmat.
      Eli vielä pitää odottaa sähköautojen halpenemista.

    • Anonyymi

      Sähköllä ajaminen on todella halpaa. Polttoaine maksaa vähintään neljä kertaa enenemmän.

    • Anonyymi

      Taa tuli ajettua ladattavalla 80 km ja puolet siitä ilmaisella sähköllä.

      • Anonyymi

        Minä piipahdin tänään Helsingistä Tampereelle ja takaisin pelkällä bensalla. Keskikulutus 5,6 l/100 km. Paljonko hävisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä piipahdin tänään Helsingistä Tampereelle ja takaisin pelkällä bensalla. Keskikulutus 5,6 l/100 km. Paljonko hävisin.

        Bensaa kului 20 litraa ja litra maksaa 1,55 niin hintaa tuli 31 euroa. Sähköautolla olisi tullut maksamaan kotona ladaten 4 x 1,80 euroa eli 7,20 euroa. Hävisit 23,80 euroa.

        Jos olisit vielä ladannut Tampereella ilmaiseksi olisi tullut vielä halvemmaksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Bensaa kului 20 litraa ja litra maksaa 1,55 niin hintaa tuli 31 euroa. Sähköautolla olisi tullut maksamaan kotona ladaten 4 x 1,80 euroa eli 7,20 euroa. Hävisit 23,80 euroa.

        Jos olisit vielä ladannut Tampereella ilmaiseksi olisi tullut vielä halvemmaksi.

        Millä autolla olisi päässyt ilman välilatausta jos olisi ajellut 120km/h?


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Millä autolla olisi päässyt ilman välilatausta jos olisi ajellut 120km/h?

        Ja kannattaa antaa arvoa myös sille että ei tarvitse asua pitkiä aikoja asemilla ja teiden varsilla polttomoottorilla.

        En voisi kuvitella olla laturissa aseman pihassa odottelemassa jopa 30 minuuttia tai pidempiä aikoja. Ja näitä on useita vähän pidemmälle matkalle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja kannattaa antaa arvoa myös sille että ei tarvitse asua pitkiä aikoja asemilla ja teiden varsilla polttomoottorilla.

        En voisi kuvitella olla laturissa aseman pihassa odottelemassa jopa 30 minuuttia tai pidempiä aikoja. Ja näitä on useita vähän pidemmälle matkalle.

        Juuri luin yhden kertomuksen täyssähköllä tehdystä lomamatkasta. Siinä latailtiin 26 kertaa ja matkaa tuli 4000km. Auto oli kuitenkin uusi isohkoakkuinen lähes 70 000€ hintainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensaa kului 20 litraa ja litra maksaa 1,55 niin hintaa tuli 31 euroa. Sähköautolla olisi tullut maksamaan kotona ladaten 4 x 1,80 euroa eli 7,20 euroa. Hävisit 23,80 euroa.

        Jos olisit vielä ladannut Tampereella ilmaiseksi olisi tullut vielä halvemmaksi.

        Mitenkä paljon sitä bensaa palaa kun ajat työmatkaa kehi 1 pitkin puolet ja puolet pikkukatuja valosita toiseen?
        Ei taida ihan 5.6L/100km riitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensaa kului 20 litraa ja litra maksaa 1,55 niin hintaa tuli 31 euroa. Sähköautolla olisi tullut maksamaan kotona ladaten 4 x 1,80 euroa eli 7,20 euroa. Hävisit 23,80 euroa.

        Jos olisit vielä ladannut Tampereella ilmaiseksi olisi tullut vielä halvemmaksi.

        Laskitko mukaan myös uuden täyssähkärin pääoma kuoletukset vs, maksettu polttisauto?

        No et tietenkään.....


      • Anonyymi

        Minäkin ajoin 100000 kiesillä 2km ilmaiseksi. Naapuri kiskoi korjaamolle, mahtavaa😂


    • Anonyymi

      Ei kyllä pidä paikkaansa.

      Sähköautolla tulee ajaminen halvaksi jos toinen maksaa auton ja muut kulut.

      • Anonyymi

        Vakuutusmaksuissa jopa 1000 euron ero.


      • Polttomoottorillakin tulee ajaminen halvaksi, jos joku muu maksaa auton ja kulut.


    • Anonyymi

      Ajoin juuri savossa 104km n 50km suuntaansa ja tulin sieltä takaisin.

      4,6L näyttää bensa vw 1.6L kulutusmittari kulutusmittari koko matkalle. Nopeus oli hyvä pienelle kulutukselle.

      Auto on ostettu 3,5v sitten 1600eur, 285 000km silloin mittarissa
      Vw golf Variant 2002

      Vakuutuksia maksanut 150eur vuodessa

      Katsastus kerran vuoteen viimeksi 65eur pari viikkoa sitten illman huomautuksia.

      Kolmen vuoden huollot 90eur ( vaihdan öljyt ja suodattimet kerran vuoteen)

      • Anonyymi

        Tässä nyt vertaillaan taas kerran omenoita appelsiineihin.
        Aivan samalla tavalla vanha polttiskatiska on halvempi ajaa kuin uusi polttis. Vanhan katiskan vertaaminen uuteen ei ole käyttövoimien kustannusten vertailua vaan uusien vertaamista katiskoihin. Täysin riippumatta käyttövoimasta.

        Olisi hyvä ymmärtää ero näiden kahden asian välillä. Käyttövoima tai ikä. Ei pitäisi olla vaikea asia ymmärtää.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Moni ei edes vielä tiedä kuinka edullista se on.


      • Anonyymi

        Esson baarissa leviävät aivan omanlaisensa uskomukset ja kuvitelmat. Tieto ei ensinkään.


    • Anonyymi

      Vakuutukset mukaan laskettuna?

    • Anonyymi

      Keppiviahteinen diesel elää vahvana hevosen paskan katkuisessa Esson baarissa.

    • Anonyymi

      Normaalin kokoisen sähköauton latauskustannus kotilatauksella on enimmillään 2€/100km.

      • Anonyymi

        Paskan marjat.


    • Anonyymi

      Mulla bensalla ajellessa noin 20e/100km. Lompsassa löytyy vääntöä💰💰💰💰. Viritelkää te persaukiset johtoja autoihinne

      • Anonyymi

        Ajoin taas tampereelta helsinkiin ilmaiseksi polttiksella, joka ei maksa minulle henkilökohtaisesti senttiäkään.
        Työnantajan liisinki kun on nääs!!


    • Anonyymi

      Halpaa lystiä. Aina toinen puoli matkasta ilmaisella käyttövoimalla.

    • Anonyymi

      Sähköautoista keskustellan vaikka lähdetään pyörästä liikkeelle.

      Ostin heräteostona 2016 halvan sähköavusteisen pyörän 10Ah LiNiCoMn-akulla. Akustossa on Samsungin kennot. Muutamana kesänä pyörää tuli käytettyä kauppareissuilla. Joitakin työmatkoja tehty myös. Nyt oli välissä yhden vuoden käyttämättä. Sitä ennen asetettu lepotilaan käyttöohjeen mukaisesti

      Ajatelin ottaa käyttöön taas. Mutta eipä akku herännyt henkiin. Eikä huolinut latausta. Ei hätää, uuden päivitetyn akkupakentin saa hintaan 399 Eur. Vanhoihin kuoriin asennetaan uudet akut ja ohjain. Hinta on enemmän kuin puolet koko pyörän alkuperäisestä hinnasta. Nettiä nyt selaamalla selvisi, että ongelma on yleinen ja akun kesto ko. mallille on vain muutama vuosi. Eipä sitä silloin ostaessaan mistään saanut tietää.

      Ja sitten niihin sähköautoihin. Aivan samoin näen vanhat sähköautot riskiostoksina. Uusi on takuineen eri asia. On varmaa, että käytetyn ostossa jonkun kohdalle osuu yksilö, missä on huono akusto. Uutena nuo toimivat. Mutta entä, jos jätät seisomaan syystä tai toisesta kuukausiksi. Tai lataat väärin.

      On kallista uusia sähköauton akusto, kun se polkupyöräänkin maksaa satoja euroja. Tuolle akkuongelmalle on löydettävä ratkaisu, ennenkuin käytetyt sähköautot tulevat myyntiin ja kalliit kuluttajariidat alkavat oikeussaleissa. Kukapa ei lähtisi käräjöimään, jos vuoden kahden kuluttua ostosta joutuu maksamaan autonsa toiseen kertaan. Juristit terottelevat jo kyniään.

      Halpa sähköpyörä ja sillä ajetut kilometrit tuli kalliiksi. Rahanmenoa en sure. Enemmän harmittaa tuhlatut luonnonvarat.

    • Anonyymi

      Juu, siihen lisätään auton ostohinta ja muut kustannukset. Jos ajat eka vuonna 10000km,
      Paljonko on kilometrin hinta?

    • Anonyymi

      meneppa kysymaan huoltoasemalta paljonko sahkoauton akun lataus tekee 45 euroa ja kesalla paasee jos on tulitera 100 000 euron pikku sahkoauto
      noin 300 km ja talvella n 120-150 km lisaksi sisatilan lammitys pitaa hoitaa polttomoottorilla, johon yksitaan kuluu tuo laskemasi summa.

      kysy taksi kuskeilta joilla on ollut tesla, jokainen sanoo: tulee hiton kalliksi, ettei niilla kannata ajaa lainkaan.

      JOS SITOUDUT LAITTAMAAN SAHKO AUTOSI TUOTTAMAN YDIN JATTEEN TYNNYREISSASI OMAN PERUNAPELTOSI ALLE, NIIN VAIN JA AINOSTAAN SIINA TAPAUKSESSA SAA ANTAA LUVAN OSTAA VENALAISELLA ROSATOMIN VOIMALASSA TUOTETULLA SAHKOLLA, JOKA ON JO SITONUT FORTUMIN RAHAT PANNAAN VENAJALLE, ELI JOS ROSATOMEJA EI OSTETA SAHKOAUTOJA VARTEN NIIN FORTUMIN ELI SINUN MAKSAMAT RAHAT SAHKOSTASI JAA VEMAJALLE.

      ELI SAHKOAUTO SITOO MEIDAT POIS EU,STA VENAJAN ENERGIA RIIPPUVUUTEEN.

      JOS KUVITTELET ETTA SUO MAA LLA ELI SUO MESSA TUULEE NIIN LAITA TUULIMYLLYJA SUOLLE JA HUOMAAT ETTA YKSIKAAN MYLLY EI PYORI.

      SAHKOAUTO ON MAAPALLON VAARALLISINTA SATEILY MYRKKYA LATAUKSESSA TUOTTAVA AUTOA JA SILLE ON ASETETTAVA NYT MAAPALLON KORKEIN SAASTEVERO, SILLA 200 VUODEN KULUTTUA TYNNYRIT ON RUOSTUNEET JA SATEILY JATTEETVALUNEET VESIIN, ETTEI LAPSEMME VOI VILLJELLA, JA NIIN IHMISET KUIN KALAT KUOKEVAT.

      MAPALLON ILMASTO MUUTTUU ILMAN SAASTEITA.
      ON OLLUT JAAKAUSIA (ELI VEDENPAISUMUS) JA AURINGON PURKAUKSIA.

      JA TOISET TIETEILIJAT SANOO : MAAPALLO VIILENEE KOSKA GOLF VIRTA PYSAHTYY.
      TOISET (ROSATOMIN TALOUS ETUA AJAVAT) SANOO ETTA MAAPALLO LAMPENEE JA KUN ON TAVALLINEN TUULI, UUTISOIDAAN PELOTELLEN "HIRMUMYRSKY TULEE" VARMA MERKKI ILMASTON LAMOENEMISESTA ja se hirmumyrsky on melkein vieno tuuli, eli media paksuntaa ilmasto ongelmaa rosatomin eduksi.

    • Anonyymi

      eninmakin sita sahkoautoa ei pysty lataamaan sinun kotona olevilla sahkomittareilla eika johdotkaan kesta, koska sahkon kukutus on valtava, eli sille pitaa olla paljon tuhdimmat vehkeet kun sun kotisahko ja jos asennat shakoauton lataus mittariston kotiisi saat panna siiehen muutaman kymppitonnin tai lataat lataus pisteessa joka on 45€ jolla ajat lampotilasta riipuen 100-300 km.

    • Anonyymi

      Olen kuullut, että sähköautot kulkevat paljon halvemmalla kuin polttomoottoriautot. Minun oikeustajuni mukaan sähköauton " tankkaaminen" pitäisi maksaa enemmän kuin polttomoottoriautojen koska ovathan he sähköautolla ajelijat pystyneet maksamaan autostaankin suuret summat eli kyllä heillä pitäisi olla maksukykyä sähkön tankkaukseen enemmänkin kuin polttomoottorilla ajelevat?

    • Anonyymi

      missa sahko eli lataus on ilmaista.

      luuletko yhdenkaan sahko yhtion antavan sinulle ilmaiseksi sahkoa.
      ehka alussa verovaroin voidaan rahoittaa ydin voima yhtioille rahaa ja suomeen ydinjatetta tuottavaa sahkoautoa,
      mutta sen saat arvata etta verossa maksat sen kymmenkertaisena.

      eli mikaan ei ole ilmaista koskaan.

      maksamme kaikesta ajan hinnan mutta jos ne maksetaan verojen kautta, silloin se on kallein, koska kansalle ei ilmoiteta kuinka paljon valtio maksaa ydin jate tynnyreiden pii!ottamisesta maamme alle ja hinnat pidetaan salassa, etta kansaa voidaan ohjata harhaan.

    • Anonyymi

      Mitenkäs sitten suu pannaan kun verottaja huomaa että lataus tulikin työnantajan töpselistä?

      • Anonyymi

        Työnantajan tarjoama lataussähkö on verovapaa työsuhde etu.
        Työnantaja voi myös maksaa julkisten latauspisteiden käytön ja sekin on verotonta.


    • Anonyymi

      Kotiinpaluu matka ajetaan aina ilmaisella käyttövoimalla eli sähköllä.

    • Anonyymi

      Viisi vuotta tässä on ajeltu ja paljon säästelty.

    • Anonyymi

      Sähköautolla on erityisen mukava näinä päivinä ajaa huoltoaseman hintataulujen ohi ja kun on lähtiessä latannut akut ilmaiseksi.

      • Anonyymi

        Hurjia ovat polttoaineiden hinnat. Katseet kääntyvät akkusähköautoihin.


    • Anonyymi

      On se vaan mukava ohittaa huoltoasema ja sen hintataulu sähköautolla.

      • Anonyymi

        Polttisautolla voi ohitta monia huoltoasemia ja hintatauluja ja jatkaa matkaa tyytyväisenä!


    • Anonyymi

      Telemetrian mahdollistamaa vakuutusalennusta unohtamatta. Esim Teslan oma vakuutus halpenee safety scoren perusteella. Tällä hetkellä taisi olla ainakin teksasissa mahdollista hommata.

      • Anonyymi

        Joku taho pitäisi laittaa noita liikenne- ja autovakuutusten hintoja tutkimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku taho pitäisi laittaa noita liikenne- ja autovakuutusten hintoja tutkimaan.

        Uskomattoman kalliita, vaikka vahingot jatkuvasti vähentyneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku taho pitäisi laittaa noita liikenne- ja autovakuutusten hintoja tutkimaan.

        Jokainen voi kilpailuttaa vakuutukset, helppoa.


    • Anonyymi

      Kumman sinä maksaisit, kaksi euroa vai 10 euroa sadasta kilometristä?

    • Anonyymi

      Sähköautoilu pilaa ympäristöä yhtä lailla.

      • Anonyymi

        On sulla kuvitelmat.


      • Anonyymi

        Miksihän sitä pitää valehdella?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3075
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      26
      2143
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1719
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1597
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1341
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1311
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1226
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1190
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1137
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1031
    Aihe