Ihanaa, pitkä kuuma helle on tullut ainakin tilapäisesti katkolle! Sateita tässä vaan

Anonyymi

odotellaan, luonto tarvitsee vettä niin kasvit kuin eläimetkin. Meillä lähes jokaisella ihmisellä on vesijohtovettä käytettävissä, joten me emme ole niin riippuvaisia satunnaisista sateista.
Maaseudulla ei kaikilla talouksilla tietenkään ole samaa etuisuutta, vaan saattavat täysinkin olla kaivoveden käyttäjiä. Silloin olisi pohjaveden saanti: porakaivon kautta järkevin ratkaisu. Siitä saisi hyötypuutarhakin oman osansa ja eläimet, unohtamatta niitä asukkaitakaan.

Alkaa olla jo satokauden keruu aika käsillä, monenkin kasvin osalta, hedelmien kohdalla alkanut jo säilöntä aika. Mustaherukkaa olen jo hyytelöksi säilönyt, hieman myöhemmin keitän mehuksi loput herukat. Terveellistä kuumana juomana talvisin ja vaihtelua tee kupposelle. Yks parhaista juomista kylmästä hytiseville, sekä kuumeiselle tai yleensäkin flunssaa sairastaville.

Oma mansikka sato tuli syötyä ihan tuoreena sellaisenaan. Sitä kun uusista taimista saa rajoitteisesti vielä, ehkä ens vuonna jo parempi satoisuus odotettavissa.
Ostin pakastettavat mansikat ja tilasin myös 3 laatikkoa vadelmia, (oman vadelma satoni) me syödään suoraan pienistä puskista... sitä ei juuri sanottavasti ole ollut. Osansa tästä ovat ottaneet myös linnut, käyneet varkaissa.

Tässäpä tämä turina tällä kertaa.
Alan keittämään perunoita, teen valkokastikkeen ja lisään siihen murskatut keitetyt munat, matjes sillipurkki, savustetut kylmät kyljykset, ja kaalisalaattia jukurttikastike. Tämän päivän lounas menuu. Jätskit ja kahvi, jälkäriksi.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ois hellettä nii kaljaki maistus paljo paremmin, iha tärisyttää näin kylmällä ilmalla

    • Mukavampi olla kun ei ole niin kuuma, mutta sitä sadetta ei vieläkään ole luvassa tänne etelään.
      Milloinkohan täällä on viimeksi satanut. Tuo myrskykin osui vaan jonnekin Lappiin (Lappi alkaa ekalta salpausselältä. Oma määritelmäni.)

      • Anonyymi

        Sataa sataa ropisee, piri piri pom... lastenlaulun tapaan, tosi maltillisesti pisaroiden.
        Kyll ulkona kuitenkin kastuu, jos ei muuta niin kuivamassa olleet lakanat.
        Tuli nukuttua viime yö levollisesti, siis lepotunteja kertyi viimeinkin runsaanlaisesti.
        Mulla on tunne ett koko pien perheeni nukkui makeasti, kuin "sammalvuotehella", sekin jostain lastenlaulusta, jos oikein muistan. Pappa niitä lauloi, mun ilokseni silloin, kun olin natiainen.

        Kunnon vesisadetta odotan yöks. Minulla alkava migreeni oletettavasti, ensi oireet tunnen jo. Päätä särkee jonkin verran, mutt ei vielä ole sahalaitaa vilautellut silmissä.
        Migreeni mulla onkin iän myötä helpottunut huomattavasti, tämä on varmaan ensimmäinen kerta pariin vuoteen, kun antaa jonkinlaista merkkiä... vielä olemassa olostaan.

        No, varmaa on ettei Lappi ainakaan Turusta ala, mutt aikast kovaa myräkkää luultavasti tännekin yön myötä on tulossa. Mun kroppani oma ilmatieteellinenlaitos ainakin ennustaa niin.

        Eikä tosiaankaan ole kysymys mistään peräpään ilmavaivoista!
        Tämä jälkimmäinen huomautus on tarkoitettu, niille koiranleuoille, joita täälläkin on mittaamaton määrä!
        Luin tossa kilometrin pituisen rotlan palstalta, ilmeisemmin mulle vastanneen tyypin; vitsiksi tarkoittamasta kertomuksesta!
        Nousihan siitä mielenkiintoinen keskustelu; puolesta ja vastaan.

        Mutt tosiasiassahan vitsiä ei oikein mistään vääntää, aina loukkaa jotakin tiukkapipoista; jollaiseksi minutkin usein tunnistetaan.
        Tosiasiassa mä kyllä tällä kertaa nauroin... ei tullut edes mieleeni arvioida sitä mitenkään alistavaksi. Ainoastaan sen edustajan osaamattomuudeksi, moneltakin kantilta.

        Samoin keinosiementäjä saa lemmenkipeän sonnin antamaan siittiö satsin talteen, kun sonni ensin johonkin märkään & kosteaan läpeen on saanut kalunsa työntää! Roiskis!
        Elämä on tätä... miehiä pystyy huijaamaan; tarjoamalla teille "hunajaa"!
        Liki tasoissa ollaan; miehet puolestaan lupaa kestävää parisuhdetta.
        Kertomatta sen suhteen lyhyehköä pituutta... monasti vain yhden yön suhde, ja aktin päätyttyä loppuu suhdekin. Sen pituinen se.... tarina.

        terveisin trollikka


    • Vesisade on ihanaa. Tykkään kun sataa ja luonto saa vettä. Tykkään luonnossa liikkua.

    • Anonyymi

      Ihana sade!

      - Sheena

    • Anonyymi

      Nurmikko piti kastella joten tilasin pari tankki autollista vettä ja valutin nurmikolle. Kuumassa pitkään nurmikko menee kyllä pilalle ja kellastuu.

      • Anonyymi

        Palokunnalta voi tilata esim. uimaaltaan, tai sellaisen ison paljun kokoisen; altaan tai lammikon täyttöön vettä. Onnistui ainakin Turussa, eikä maksanut maltaita, kaiken kukkuraksi sen työn tekee joku toinen kuin omistaja itse... kunhan on tyhjentänyt ja puhdistuttanut sen kyseisen kohteen ensin. Tosin laki tullaan muuttamaan kuulemma, koska se ei ole kannattavaa toimintaa ja saattaa myös johtaa vaaratilanteisiin, jos tulee useampi hälytys samaan aikaan.

        No joka tapauksessa lampi on kunnostettu yksityisellä ja palokunta toimitti veden siihen. Jatkossa lampi hoidetaan oman porukan voimin, mutt porakaivon puhdistuksen hoitakoot ensi kesänä ammattilaiset... vedessä on jälleen sivumaku.
        Ei nyt käytetä enää juoma- tai talousvetenäkään, vaan kaupungin vesijohtoverkon vesi jälleen varmuuden vuoksi käytössä. Se niistä säästöistä sitten!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      326
      3634
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      223
      3146
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      146
      2613
    4. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      20
      2112
    5. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2105
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      16
      1947
    7. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1755
    8. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1732
    9. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      290
      1451
    10. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      123
      1352
    Aihe