Palstalla väitetään toistuvasti, että kotilatausasema kustantaa pari kolme sataa euroa.
TÄMÄ EI OLE TOTTA! Pyysin itse neljä tarjousta (asennettuna, koska en ole sähkömies) ja haarukka oli 1160-3441 euroa.
Todisteena myös tämä linkki, ettei kukaan menisi uskomaan näitä höpöpuheita:
https://www.rintajouppi.fi/lisapalvelut-ja-rahoitus/sahkoauton-latauspiste/
Pelkkä 11W asema maksaa reilusti yli tonnin ja kaapelit vielä 259 euroa siihen päälle.
Kun puhutaan 22W asemasta kaapeleineen, ei 2000 e riitä.
Kotilatausasema 200 e?
45
1583
Vastaukset
- Anonyymi
Tarkoitat varmaan kW. Ainakin 22 kW -asema on liioittelu kotiin, jopa 11 kW on paljon. Jopa 7 kW riittäisi hyvin normaalille ihmiselle.
- Anonyymi
Jos taloudessa on kaksi sähköautoa/plugaria, tuollainen 22 kW asema on melkein pakollinen.
- Anonyymi
Oikeastaan latausasema voi maksaa 0 euroa, jos lataa vain normaalista ulkopistorasiasta. Tämäkin kun on mahdollista, lataaminen on toki hidasta.
- Anonyymi
" Tukes sekä Suomen sähköteknisen alan standardointijärjestö Sesko eivät vaaratilanteiden välttämiseksi suosittele lataamista tavallisesta pistorasiasta, vaan siihen tarkoitetulla latauslaitteella."
Mitä kohtaa tuosta tekstistä et ymmärtänyt? - Anonyymi
Hidasta on myös korvaukset vakuutusyhtiöltä kun talopalaa, puutteellisen latausaseman johdosta.
Lapsilta otetaan tulitikutpois, ettei synny vaaratilanteita.
Nyt pitää ottaa sähköauton latauskaapeli pois aikuiselta, joka aikoo tuikata sen peruspistorasiaan. - Anonyymi
Kannattaa miettiä, mitä pelastusviranomaiset sanovat asiasta jos palotarkastusta pukkaa.
- Anonyymi
8 Ampeerin virralla saa ladata tavallisesta pistorasiasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
8 Ampeerin virralla saa ladata tavallisesta pistorasiasta.
Jos työpaikalla ei ole latauspistettä, akun lataaminen täyteen vie tavallisesta sukorasiasta helposti 20 tuntia. Ei oikein toimi, jos työmatkaa on 120 km suuntaansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Tukes sekä Suomen sähköteknisen alan standardointijärjestö Sesko eivät vaaratilanteiden välttämiseksi suosittele lataamista tavallisesta pistorasiasta, vaan siihen tarkoitetulla latauslaitteella."
Mitä kohtaa tuosta tekstistä et ymmärtänyt?Ainoa järkiperuste tuolle suositukselle on se, että tyhmimmät lataajat yrittävät ottaa liikaa tehoa normipistorasiasta.
Lataus korkeintaan 2,3 kW teholla onnistuu ihan hyvin, eikä sen kieltämiselle ole mitään perusteita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hidasta on myös korvaukset vakuutusyhtiöltä kun talopalaa, puutteellisen latausaseman johdosta.
Lapsilta otetaan tulitikutpois, ettei synny vaaratilanteita.
Nyt pitää ottaa sähköauton latauskaapeli pois aikuiselta, joka aikoo tuikata sen peruspistorasiaan.Kuitenkin auton valmista laitaa auton mukaan tavallisen sukonpistotulpallisen latauskaapelin.
Siis selaisen jitabei suositella käyttää.....
- Anonyymi
Aloitus on täyttä valehtelua. Suurimman osan asemista saa kotiin asennettuna alle 1000 eurolla. Olen ajanut sähköautolla viisi vuotta ja tunnen asian.
- Anonyymi
Kerro hyvä ihminen mistä! Ja minkä tehoisen. 2 kW?
- Anonyymi
Ja maailma pelastuu sähköautopelle? Vai mistä ne akkuun tarvitut metallit on louhittu? Voi mitä URPOJA sähköautopellet ovat...................Pelkkää saastetta koko auto. Eipä ihme et ilmasto lämpenee, tosin SUOMESSAKIN 100 vuotta sitten on lyöty lämpöennätys ja paljokos autoja 100 vuotta sitten oli???
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja maailma pelastuu sähköautopelle? Vai mistä ne akkuun tarvitut metallit on louhittu? Voi mitä URPOJA sähköautopellet ovat...................Pelkkää saastetta koko auto. Eipä ihme et ilmasto lämpenee, tosin SUOMESSAKIN 100 vuotta sitten on lyöty lämpöennätys ja paljokos autoja 100 vuotta sitten oli???
Juuri näin! Minä ainakin haluan ajaa edelleenkin tuolla upealla Audi Quattrollani tuota 250km/h, mitä pidän turvallisena nopeutena. Kaiken maailman toyottimet sen kun vaan väistykööt edestä pois, kun minä tulen takaa. Olenhan sentään tärkeä henkilö valtiolle yleisellä tasolla, kun maksan verojen muodossa myös kaiken maailman pummienkin elämisen! Ja mitä ilmaston lämpenemiseen taas tulee, niin kaikki ovat jo paniikissa heti, jos yksi vähänkin helteisempi kesä sattuu omalle kohdalle tuohon sataan vuoteen!
Eli niin sanotusti JÄITÄ HATTUUN VAAN Vihreäpoliitikkopellet!
Audi King.
-Teiden King-
- Anonyymi
Laite pitää ostaa erikseen ja asennus erikseen niin hinnat ovat matalia.
- Anonyymi
Nuo parin-kolmensadan hinnat tarkoittaa hidaslataukseen tarkoitettuja laitteita, jotka voidaan kytkeä vahvistettuun shukopistokkeeseen tai kolmivaihepistokkeeseen. Tavallisen shukokoskettimen voi vaihdattaa vahvistettuun malliin joka kestää jatkuvaa 8 A virtaa pitkään kuumenematta.
- Anonyymi
Ja tuo 8A lataa millä aikataululla tyhjästä täyteen? 24H?.....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tuo 8A lataa millä aikataululla tyhjästä täyteen? 24H?.....
Lasketaanpa: 8 A ja 10 h latauksessa niin akkuun saadaan n. 18,5 kWh, joka riittää useimmilla sähköautoilla 100 km ajoon kesällä. 24 tunnissa lataa jo 44 kWh.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lasketaanpa: 8 A ja 10 h latauksessa niin akkuun saadaan n. 18,5 kWh, joka riittää useimmilla sähköautoilla 100 km ajoon kesällä. 24 tunnissa lataa jo 44 kWh.
"Lasketaanpa: 8 A ja 10 h latauksessa niin akkuun saadaan n. 18,5 kWh, joka riittää useimmilla sähköautoilla 100 km ajoon kesällä."
Mutta kun näillä leveysasteilla tulee tuo talvikin. Vääjäämättä..... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lasketaanpa: 8 A ja 10 h latauksessa niin akkuun saadaan n. 18,5 kWh, joka riittää useimmilla sähköautoilla 100 km ajoon kesällä. 24 tunnissa lataa jo 44 kWh.
Olen sen verran laiska, ja laskuinnoton muutenkin, että minulle riittää se, kun tankkaan kolme vuotta vanhaan bensanelikkooni (jatkuva neliveto) tankin täyteen kerran kahdessa viikossa, niin sillä saan 850km lisää rangea. Muuta en tarvitse/halaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen sen verran laiska, ja laskuinnoton muutenkin, että minulle riittää se, kun tankkaan kolme vuotta vanhaan bensanelikkooni (jatkuva neliveto) tankin täyteen kerran kahdessa viikossa, niin sillä saan 850km lisää rangea. Muuta en tarvitse/halaja.
Ei tana... ihanko jatkuva neliveto, wauh!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tana... ihanko jatkuva neliveto, wauh!
Juuri näin. Ymmärsit asian ihan oikein! Ten Points sinulle!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen sen verran laiska, ja laskuinnoton muutenkin, että minulle riittää se, kun tankkaan kolme vuotta vanhaan bensanelikkooni (jatkuva neliveto) tankin täyteen kerran kahdessa viikossa, niin sillä saan 850km lisää rangea. Muuta en tarvitse/halaja.
Minä olen vielä laiskempi. Tankkaan kerran kuussa 80 litraa My-dieseliä. Sillä pääsee 1500 kilometriä. CO2-päästöt 12 g/km - vähemmän kuin yhdelläkään sähköautolla Suomessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen sen verran laiska, ja laskuinnoton muutenkin, että minulle riittää se, kun tankkaan kolme vuotta vanhaan bensanelikkooni (jatkuva neliveto) tankin täyteen kerran kahdessa viikossa, niin sillä saan 850km lisää rangea. Muuta en tarvitse/halaja.
Mitä lisäarvoa asiaan tuo maininta auton vetotavasta ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä lisäarvoa asiaan tuo maininta auton vetotavasta ?
Sellaista lisäarvoa vaan, että lähes kaikki luulee jatkuvan nelivedon lisäävän kulutusta paljonkin. Omani vie kuitenkin sen 6,9L/100km, joka ei mielestäni ole ollenkaan paha kulutus jatkuvan nelivedon omaavalle autolle. Toivottavasti tämä vastaus tyydytti tiedonnälkääsi.
- Anonyymi
Etippä poika latauslaitteesi noista kaupoista, äläkä jauha paskaa ja asennuta lähimmällä sähkömiehellä.
http://www.laturille.com/latauslaitteiden-jalleenmyyjat/ - Anonyymi
Ei kotiin kannata mitään latausasemaa asentaa. Täysin turha kapistus. Tavallinen kolmivaihe-pistoke seinään ja siinä kaikki mitä tarvitsee. Ei maksa montaa kymppiä ja monesta talosta varsinkin maalla tuo löytyy jo valmiiksi. Kustannukset nolla euroa.
- Anonyymi
Se johto, jossa on se kolmivaihevirtaa antava voimavirtapistoke maksaa ja se pistorasiakin pitää monesti vaihdattaa ja kaapeli pitää olla sellainen, että sen sisällä on viisi johtoa johon sen pistorasian voi asentaa. Sitä kaapelia ei yleensä omakotitaloista valmiina löydy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se johto, jossa on se kolmivaihevirtaa antava voimavirtapistoke maksaa ja se pistorasiakin pitää monesti vaihdattaa ja kaapeli pitää olla sellainen, että sen sisällä on viisi johtoa johon sen pistorasian voi asentaa. Sitä kaapelia ei yleensä omakotitaloista valmiina löydy.
Tuo kaapeli ja pistorasia eivät maksa kuin kymppejä.
- Anonyymi
Olen ladannut 13A tavallisesta pistorasiasta puoli vuotta. Olennaista on, että kaapeli ei mene palavissa lämpöeristeissä ja on muutenkin kunnossa ja on kunnon kaapelia. 28 vuotta sitten asennettu ulkopistorasia ja käytetty joka talvi sisä- ja moottorilämppärin kanssa. Turhaa panikointia tuo pelottelu.
- Anonyymi
"Turhaa panikointia tuo pelottelu"
Tarkoitushakuisuus ja ymmärryksen puute paistaa läpi tuhannen kilometrin päähän noissa "ei-voi-ladata"-kommenteissa. Suomi ei kuitenkaan ole mikään viidakkovaltio.
Suomessa on saatu helposti asennettua miljoona sähkökiuasta jotka vievät kertaluokkaa enemmän ampeereita kuin sähköauton lataus.
12kW sähkökias- No problems
6kw auton lataus - tai´vas putoaa niskaan ja tarvitaan neljä ydinvoimalaa lisää.
Naurettavaa pelleilyä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Turhaa panikointia tuo pelottelu"
Tarkoitushakuisuus ja ymmärryksen puute paistaa läpi tuhannen kilometrin päähän noissa "ei-voi-ladata"-kommenteissa. Suomi ei kuitenkaan ole mikään viidakkovaltio.
Suomessa on saatu helposti asennettua miljoona sähkökiuasta jotka vievät kertaluokkaa enemmän ampeereita kuin sähköauton lataus.
12kW sähkökias- No problems
6kw auton lataus - tai´vas putoaa niskaan ja tarvitaan neljä ydinvoimalaa lisää.
Naurettavaa pelleilyä.Kotilatauksessa latausaika on tyypillisesti yön yli 10-12 tuntia.
3,6kW teholla se tarkoittaa 150km ja 6kW Tarkoittaanoin 250km matkaa per päivä.
Vuositasolla siis 50.000-75.000 km. Todella harvat ajaa edes puolta tuosta matkasta.
- Anonyymi
Ladattaess 16 Ampeerin virralla ja 3,6 kW;n teholla 40 kWh:n akku täyteen niin siinä menee (40 kWh : 3,68 = 10,87 tuntia). Jos 5 kWh:lla pääsee ajamaan 50 km, niin kymmenen tunnin latuksella kesällä saa ajomatkaa (40:5 x 50 km =400 km.) tai jos 6 kWh:lla pääsee 50 km niin (40:6 x 50= 330 km)
No, tuo ensimmäinen nyt on vähän yläkanttiin, mutta erittäin paljon kertyy ajomatkaa jo peruslatauksella kotona. Kotilatauksessa riittää lähes jokaiselle läpöä sietävä pistorasia, 16 A sulake ja 3,6 kW:n latausteho.
Tuo 150 km on aivan liian vähän.- Anonyymi
Laskin että 3,6kW x 10h = 36 kWh. Kun laskee vähän varman päälle 22kWh / 100km niin siitä tulee tulokseksi 164km.
Noilla huitteilla se pyörii kun laskee kulutukseen vähän varmuuskerrointa ja pakkasvaraa.
15kWh / 100km antaisi tulokseksi jo 240km.
Mutta täällä on parempi laskea hyvin varman päälle nämä ranget kun isossa osassa Suomea on vuodet ympäri reoilut 20 astetta pakkasta, vastatuuli ja ylämäki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laskin että 3,6kW x 10h = 36 kWh. Kun laskee vähän varman päälle 22kWh / 100km niin siitä tulee tulokseksi 164km.
Noilla huitteilla se pyörii kun laskee kulutukseen vähän varmuuskerrointa ja pakkasvaraa.
15kWh / 100km antaisi tulokseksi jo 240km.
Mutta täällä on parempi laskea hyvin varman päälle nämä ranget kun isossa osassa Suomea on vuodet ympäri reoilut 20 astetta pakkasta, vastatuuli ja ylämäki.Talviajoa.
- Anonyymi
Talviajoa kovalla pakkasella.
- Anonyymi
Mun autolla menee kesällä 17.kWh/100km ja talvella 28kWh/100km.
- Anonyymi
40 kWh:n akun lataamiseen 3,68 kilowatin teholla menee aikaa hiukan yli 10 tuntia:
40 kWh/ 3,68 = 10,8 tuntia ja sillä pääsee sen hiukan yli 300 km kesäoloissa.
Esim. 9kWh:n plug-in hybridin lataus tyhjästä-täyteen 3,6kW:n latausteholla:
9kWh / 3,6kW = 2,5h - Anonyymi
Kai sitä omakotitalossa voi ladata pienellä riskillä, lautaseinässä kiinnitetystä tavallisesta pistorasiasta sähköautoa, jos hermot kestää leikin.
Sävellaji muuttuu astetta korkeammaksi kun kyseessä rivi/kerrostalo.
En usko, että lupa heltiää nykyisiin lämpötolppiin, ladata sähköautoa.
Kahden tunnin aikarajoitin olisi purettava ja laitettava kulutuksenmittaus sähkölle.
Näissä pihoissa kun pitää ottaa huomioon myös naapureitten turvallisuus, ihan lapsista lähtien.
Kyllä niihin on laitettava toimiva hyväksytty latausasema ja uusittava kaapelointi.- Anonyymi
" ja uusittava kaapelointi."
Pitää olla joku todella vanha murju jos ei lämpötolppien kaapelointi kestä 3,6 kW tehoja. Puhutaan aivan marginaalisesta määrästä taloja Suomessa.
Tässä taas yritetään tehdä aivan perushommasta jotenkin todella vaikea.
90% Suomalaisista asunnoista (omakoti, rivi, kerros) yksi puhelinsoitto riittää ja hinta per latausaikka lasketaan satasissa koska latausasemaa ei oikeasti tarvita. Pelkkä pistorasia (ja AsOy:ssä sähkömittari) riittää.
Toki latausasema on kätevä, mutta ei mitenkään pakollinen. Esim Tesloissa on vakiona kaapeli jolla voi ladata suoraan kolmivaihe-pistorasiasta. Muihinkin sen saa halvalla. - Anonyymi
Monissa taloyhtiöissä tavallisten piastorasioiden tilalle lämpötolpissa on vaihdettu supersukot ja se riittää.
https://www.rakennusosa.fi/product/123/kojepistorasia-sahkoajoneuvon-lataukseen - Anonyymi
Siinä sitä tuli taas kuvitelmaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" ja uusittava kaapelointi."
Pitää olla joku todella vanha murju jos ei lämpötolppien kaapelointi kestä 3,6 kW tehoja. Puhutaan aivan marginaalisesta määrästä taloja Suomessa.
Tässä taas yritetään tehdä aivan perushommasta jotenkin todella vaikea.
90% Suomalaisista asunnoista (omakoti, rivi, kerros) yksi puhelinsoitto riittää ja hinta per latausaikka lasketaan satasissa koska latausasemaa ei oikeasti tarvita. Pelkkä pistorasia (ja AsOy:ssä sähkömittari) riittää.
Toki latausasema on kätevä, mutta ei mitenkään pakollinen. Esim Tesloissa on vakiona kaapeli jolla voi ladata suoraan kolmivaihe-pistorasiasta. Muihinkin sen saa halvalla.Etpä tiedä talohtiöitten vastuulaista. Kuka isännöitsijä ja hallituksen puheenjohtaja ottaisi pienintäkään riskiä siitä, että autojenlatauspisteet eivät täytä asetuksia, sähköautojen osalta? Sisältäen myös pikalatauksen.
Ei kukaan täysijärkinen. Ei ole kyse siitä mikä kestää mitäkin.
Vaan siitä, että taloyhtiön teettämät sähköasennukset ovat lainmukaiset.
Eli jos joudutaan käräjille, siellä katsotaan lakikirjaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etpä tiedä talohtiöitten vastuulaista. Kuka isännöitsijä ja hallituksen puheenjohtaja ottaisi pienintäkään riskiä siitä, että autojenlatauspisteet eivät täytä asetuksia, sähköautojen osalta? Sisältäen myös pikalatauksen.
Ei kukaan täysijärkinen. Ei ole kyse siitä mikä kestää mitäkin.
Vaan siitä, että taloyhtiön teettämät sähköasennukset ovat lainmukaiset.
Eli jos joudutaan käräjille, siellä katsotaan lakikirjaa.Et taida olla yhtään kartalla siitä mistä puhut. Ei sitä sähköurakkaa kukaan maallikko suunnittele vaan taloyhtiö pyytää suunnitelman ja tarjouksen alan ammattilaiselta. Tämä ammattilainen vastaa siitä että kaikki tehdään säännösten mukaan.
Taloyhtiö on asiakas. Toimittaja vastaa suunnittelusta ja työn laadusta.
Mutta ei se tarkoita että pitäisi alkaa heti repimään asvalttia auki ja uusimaan sähkökeskus. Ei sinne päinkään. Kyllä ammattilainen osaa uusia vain tarpeellisen jos hänelle antaa oikeat speksit.
Pitää vain varoa kusettajia eli kysyä useammalta firmalta tarjous asiasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et taida olla yhtään kartalla siitä mistä puhut. Ei sitä sähköurakkaa kukaan maallikko suunnittele vaan taloyhtiö pyytää suunnitelman ja tarjouksen alan ammattilaiselta. Tämä ammattilainen vastaa siitä että kaikki tehdään säännösten mukaan.
Taloyhtiö on asiakas. Toimittaja vastaa suunnittelusta ja työn laadusta.
Mutta ei se tarkoita että pitäisi alkaa heti repimään asvalttia auki ja uusimaan sähkökeskus. Ei sinne päinkään. Kyllä ammattilainen osaa uusia vain tarpeellisen jos hänelle antaa oikeat speksit.
Pitää vain varoa kusettajia eli kysyä useammalta firmalta tarjous asiasta."Että taloyhtiön teettämät sähköasennukset ovat lainmukaiset. "
Ymmärrätkö sinä luetun?
Ydin on juuri se, että mitä taloyhtiö haluaa. Tässä tapauksessa sähköautojen latausaseman.
Silloin urakoitsija asentaa nämä latausaseman.
Melkoisella varmuudella tarvitaan uudet kaapeloinnit. Miksi?
Koska urakoitsija ei ota turhaa riskiä.
Kun taloyhtiön hallitus tekee päätöksen latausaseman tarpeellisuudesta, silloin ne myös asennetaan.
Koska ainoastaan siten taloyhtiön hallitus toimii vastuulain mukaan.
Vertaa: jalkakäytävän hiekoitus ja lumenpudotus kerrostalonkatolta!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3482805Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151046Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933- 80908
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839