Sähkön varastointi merkittävissä määrin on mahdoton taloudellisesti ja teknisesti. Mietitääs, miten paljon akkuja tarvitaan, että saadaan akustosta vaikka 1000 MW teho puolen vuorokauden ajan. Li-akkujen energia tiheys on luokkaa alle 200 Wh/kg. Akuston vaadittava koko olisi 60 milj. kiloa! Vaikka akusto jaettaisiin 1000 paikkaan, yhden akuston koko olisi 60000 kg.
Sähkön varastointi akkuihin on kuollut ajatus
14
1107
Vastaukset
- Anonyymi
Helen rakensi 0,6 MWh sähkövaraston. Siitä ei pitkäksi aikaa energiaa riitä.
Aloituksen otsikko on väärin muotoiltu. Ajatus säköakuista ei ole mihinkään kadonnut, päinvastoin. Mutta kustannustehokasta ratkaisua ei vaan ole löytynyt, eikä sellaista näytä olevan lähitulevaisuudessakaan.
- Anonyymi
Eikös energiaa jo yritetä varastoida maaperään ja sieltä hyödynnetään maalämmön tapaan ?
- Anonyymi
Pienimuotoisia akkuvoima varastoja myydään Tesla home power tai käytetyistä sähköautoista kierrätettyjä akkupaketteja.
Periaate on sama kuin 12 / 24 / 48 V aurinkosähkölaitteissa. - Anonyymi
Mites jos käännettäisiin yösähköajatus päinvastoin, eli päiväsähkö olisi halvempaa, ja yösähkö kalliimpaa. Se ohjaisi kulutusta enempi valoisaan aikaan, jolloin akkuja tarvittaisiin vähemmän. Nim. Kyntäjän poika
- Anonyymi
Mutta miksi koko yösähköhinnoittelu alkujaan otettiin käyttöön? Se tapahtui siksi että yöllä sähköä kulutettiin huomattavasti vähemmän kuin päivällä, siis ohjaisit kulutusta yhä voimakkaammin sinne valoisaan aikaan jolloin sähkönkulutuksen päivä- ja yöaikojen erot ja voimaloiden tehonsäätötarpeet kasvaisivat...
Esim. voimaloiden/kaukolämpöjärjestelmien akkujen käyttöön vaikuttavat monet seikat, nykyisin kun sähkön tuottajahinnatkin saattavat vaihdella jopa tunneittain, sähkön hintakin on siellä vaikuttamassa. Toista se oli ennen vanhaan kun vielä hevoisilla kynnettiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta miksi koko yösähköhinnoittelu alkujaan otettiin käyttöön? Se tapahtui siksi että yöllä sähköä kulutettiin huomattavasti vähemmän kuin päivällä, siis ohjaisit kulutusta yhä voimakkaammin sinne valoisaan aikaan jolloin sähkönkulutuksen päivä- ja yöaikojen erot ja voimaloiden tehonsäätötarpeet kasvaisivat...
Esim. voimaloiden/kaukolämpöjärjestelmien akkujen käyttöön vaikuttavat monet seikat, nykyisin kun sähkön tuottajahinnatkin saattavat vaihdella jopa tunneittain, sähkön hintakin on siellä vaikuttamassa. Toista se oli ennen vanhaan kun vielä hevoisilla kynnettiin.Aurinkovoimalassa nimenomaan päivisin tulee tuottoa, siksi kulutuskin pitäisi keskittää valoisaan aikaan. Normaalistihan öisin kuluu vähemmän sähköä, joten pienempikin akusto saattaisi riittää.
- Anonyymi
QuantumScape on firma, joka ratkaisee akkuongelman. Rajaton latausnopeus, melkein salamalla voi ladata.
- Anonyymi
Kerran pari äkkilataus ja sitten se solid state akku on halki. Eivät tule kaupalliseen käyttöön ainakaan tällä vuosikymmenellä jos koskaan.
- Anonyymi
Sähkön varastoinnissa on huono hyötysuhde mutta lämpöakuissa saattaisi olla ideaa. Aurinkolämpöä voi hyödyntää lämminvesivaraajassa ja lisäksi siihen voisi varastoida autojen polttomoottoreiden hukkalämpöä jota syntyy lyhyelläkin ajolla valtavat määrät. Polttomoottori käy usein vain 1/3 hyötysuhteella ja loppu energia muuttuu vain lämmöksi,esim. tunnin ajolla saa jo monta, jopa kymmeniä kilowatteja energiaa. Tämä energia pitäisi vaan säilöä esim suolalämpöakkuun ja käyttää sitten esim.talonsa lämmitykseen tai jos ei itse tarvitse lämmön voisi myydä sitä tarvitsevalle. Hyöty olisi moninkertainen nykymenoon verrattuna jossa kaikki tuotettu hukkalämpö valuu hukkaan kun sitä ei varastoida mitenkään.
Ja mitä suurempi ajoneuvo ,sitä enemmän se tuottaa hukkalämpöä,esim isossa rekassa ja laivoissa hukkalämpöä syntyy valtavat määrät joka käyttötunti,vain sen varastointia ei ole vielä suunniteltu ollenkaan.
Lentokoneiden suihkumoottorit tuottaa myös valtavat määrät hukkaenergia mutta sen varastointi on suurempi ongelma koska ne ei pysty kantamaan yhtään nykyistä enempää ylimääräistä painoa mutta planeetan pinta kulkuneuvot kyllä.
Ydinkäyttöisistä laivoista ja sukellusveneistä saisi myös valtavat määrät hukkaenergiaa,nekin voisi purkaa lämpöakkuja aina satamiin ajaessaan.
Sekin ihmetyttää kyllä miksi ydinvoimaloista ei samalla systeemillä oteta kaikkea hukkalämpöä talteen vaan yleensä se johdetaan vaan lähivesistöihin eikä kaukolämpöön mutta voimalan tuottamaa sähköä käytetään kyllä lämmitykseen hyvin paljon?
Paljon tuntuu olevan vielä lämpö tehostamisvaraa myös sillä saralla.
Ja vielä jos kaikki polttomoottorit kävisi fossiilittomilla polttoaineilla,päästöongelmat olisi aika pitkälle jo ratkaistu maailmassa.- Anonyymi
Lämpöakut ovat esim. Helsingin kaukolämpöjärjestelmässä olleet käytössä vuosikymmeniä!
Muistaakseni suomessa kehitettiin aikanaan autokäyttöä ajatellen autonmoottorin hukkalämmöllä lämpiävä lämpöakku, ajatuksena saattoi olla mm. hyödyntää lämpöä kun kylmillä ilmoilla lähdettiin jäähtyneellä autolla liikkeelle, eli akusta olisi otettu lämpöä joka nyt tehdään mm. ns. lohkolämmittimillä tms, en muista tarkemmin. Tuo ei sitten tullut käyttöön, oliko siinä kustannuskysymystä ja mitä oli, ei se lyönyt läpi kuitenkaan.
Mutta mitä tarkoitat "fossiilittomilla" polttoaineilla, polttomoottorihan on polttomoottori nimen omaan toimiessaan fossiilisilla polttoaineilla?
- Anonyymi
Autossa lämpöakku korvasi webaston, eli lyhyillä tauoilla jäähdytysneste pysyi pitempään lämpimänä. Aikaansa edellä ollut keksintö, samoinkuin lämmitettävä ratti muistaakseni -90 luvun volvoissa lisävarusteena, naurettiin kuoliaaksi. Itse pidin maailman parhaana keksintönä, en tykkää käyttää hanskoja ajaessa.
- Anonyymi
Ettekö ymmärrä miksi ihmisillä ostatellaan sähköautoja. Ne ovat tulevaisuuden akku, joka joustaa tarjonnan mukaan.
- Anonyymi
Eli lataat kun tuulee ja pakkasella ajat dieselillä?
Sähkön hinta tulee olemaan tulevaisuudessa olla niin korkea, että sähköautoilu ei ole halpaa, vaikka sellaisen pystyisit jollain ihmeellä hankkimaankin. Tämä vihreä siirtymä kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Ei himisillä ole siihen varaa. Se jää pienen vihreän eliitin unelmaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti31336917Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s895825Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos294914Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2584112Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori1053383Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta
Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös203328Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta632798Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi512301En suuttunut missään vaiheessa
Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk122084Trump on jo ihan seonnut...
Nato maa uhkailee toista Natomaata....Amerikan tuho näyttää toteutuvan Trumpin kaudella 100 varmasti.4721830