Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Stellantis tuo vetypakut ja toyota henkilöautot jo 2023

Anonyymi

soon nopea mullistus ja vety saadaan kuljetettua myös säiliöautoilla asemille juu

moottori lehti kertoo että vetyistäminen voi olla nopeaa pitkien välimatkojen suomessa

eli ajamma dieselillä ja ootamma vetyä

31

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi haluat maksaa ajamisesta niin paljon? Vety maksaa noin 10 kertaa enemmän kuin sähkö. Onko sinulla joku pakonomainen tarve tuhlata?

      • Anonyymi

        Vedyn hinta laskee 9 vuoden kuluessa noin 3€/kg.
        Hinta nykyisin Saksassa 9,50 euroa per kilo eli kustannukset jotakuinkin samat kuin noin 4,5l/100 km kuluttavalla bensa-autolla. Laskettu 1,70 €/l bensan hinnalla.
        Toisaalta hinnalla ei edes ole merkitystä.
        Vaakakupissa painavat ihan eri asiat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedyn hinta laskee 9 vuoden kuluessa noin 3€/kg.
        Hinta nykyisin Saksassa 9,50 euroa per kilo eli kustannukset jotakuinkin samat kuin noin 4,5l/100 km kuluttavalla bensa-autolla. Laskettu 1,70 €/l bensan hinnalla.
        Toisaalta hinnalla ei edes ole merkitystä.
        Vaakakupissa painavat ihan eri asiat.

        "Toisaalta hinnalla ei edes ole merkitystä.
        Vaakakupissa painavat ihan eri asiat."

        Miksi hinnalla ei olisi merkitystä? Jos päästöjä ajatellaan niin vety nelinkertaistaa sähköauton tarvitseman sähkön valmistuksen päästöt. Kas kun sata kilsaa vedyllä tarvitsee 400km ajamiseen kuluvan sähkön. Kun sähkön valmistus aiheuttaa päästöjä niin vetyauto kuluttaa neljä kertaa enemmän sähköä kuin sähköauto eli päästöt ovat nelinkertaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Toisaalta hinnalla ei edes ole merkitystä.
        Vaakakupissa painavat ihan eri asiat."

        Miksi hinnalla ei olisi merkitystä? Jos päästöjä ajatellaan niin vety nelinkertaistaa sähköauton tarvitseman sähkön valmistuksen päästöt. Kas kun sata kilsaa vedyllä tarvitsee 400km ajamiseen kuluvan sähkön. Kun sähkön valmistus aiheuttaa päästöjä niin vetyauto kuluttaa neljä kertaa enemmän sähköä kuin sähköauto eli päästöt ovat nelinkertaiset.

        Vihreä vety on aina päästötöntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihreä vety on aina päästötöntä.

        Vety valehdellaan aina päästöttömäksi, vaikka suurin osa vedystä valmistetaan fossiilisesta maakaasusta.

        Lisäksi vetyyn uskotaan lähinna Saksassa, Japanissa yms. maissa, joiden sähköntuotanto on hirveän saastuttavaa ja jotka eivät ole onnistuneet yhtään liikenteen päästöjä laskemaan.

        Vety valehdellaan päästöttömäksi, joten siihen tarraudutaan, kun ei enää muutakaan keksitä. Jos ny energiansektorin päästöt sitten kasvavat, niin se on sen ongelma. Riittää, kunhan saadaan autoliikenenteen päästöt näennäisesti laskemaan.

        Suomi on osannut hoitaa asiansa paremmin eikä meillä ole tarvetta paniikkiratkaisuihin eikä viherpesuun. Sähköntuotanoon päästöt ovat murto-osa USA yms. päästöistä ja autoilunkin päästöt on saaty hyvin lievään laskuun jo 2008 alkaen. Temppu on tehty biopolttoaineilla. Eihän sähköautoja vielä tuolloin ollut.

        Vetyuskovaisten ihmemaassa Saksassakin vetyautojen osuus on niin pieni, ettei näy edes tilastoissa. Oikeasti. Saksaan piti tulla 60 000 vetypommiautoa vuoteen 2022 mennessä, mutta taitaa todellinen vetyautokanta vielä olla reilu 1000 autoa. 60 000 autoakin olisi vain 0,1 % Saksan autokannasta. Kun tästä tavoitteesta ollaan pahasti jäljessä, osuus on prosentin sadas- tai tuhannesosia. Näin marginaalijuttuja ei säntilliset saksalaisetkaan jaksa virallisiin tilastoihin kirjata.

        Että semmoinen maailmanvalloitus tämä vetypommiautoilu.


    • Anonyymi

      Vetypakettiautoja on jo nyt markkinoilla ainakin Opelilla, Renaultilla, Citroenilla ja Peugeotilla.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      BMW tuo vetyauton markkinoille vuonna 2022.

      • Anonyymi

        BMW on ainoa saksalaisvalmistaja, joka ei vielä ole kyennyt lopettamaan kuolleen hevosen piiskaamista. Mersu ja VW sanoivat jo kiitos ei vedylle.


    • Anonyymi

      Lexukselta on tulossa myös vetyauto markkinoille 2022.

      • Anonyymi

        Se on varmasti yhtä edistyksellinen kuin lepsuksen täyssähköauto, joka maksaa 60 000 € ja jonka luvattu toimintasäde on 350 km, mutta käytännössä 200 km. Luonnollisesti näin halpaan täyssähköautoon ei ole raaskittu laittaa 3-vaihelaturia, joten töpselistä ladataan samalla 3,7 kW teholla kuin lataushybridit lataavaat. Muut kuin itämaiden riisikipot osaavat melkein poikkeuksetta ladata 11 kW teholla.

        Japaninponit ovat jo vakiintunut käsite, mutta nyt pitäisi kehittää yhtä napakka ilmaus kuvaamaan itäautojen katteettomia lupauksia toimintamatkan suhteen. Samaahan on jo vetypommiautoissa nähty, tojohöhöt hehkuttaa 700-800 km toimintamatkaa, vaikka tankkiin sopii 5 kg ja todellinen kulutus vaihtelee 0,8-1,5 kg/km. Nätissä kesäkelissä. Talvipakkasilla taitaa olla edessä toimintamatkan puoliintuminen.

        Siihen lienee syynsä, että Kaliforniassa Mirai -kammotukset ovat menettäneet arvoaan lähes 40 % vuodessa.


    • Anonyymi

      Blaa, blaa, blaa! Vetyä tulisi voida valmistaa päästöttömästi, eli vihreällä sähköllä ja sähköä kuluu vedyn valmistamisessa paljon enemmän kuin mitä vety takaisin sähköksi muutettuna luovuttaa. Ydinvoima ei ole vihreää energiaa, kaukana siitä.

    • Anonyymi

      aivan vittu sama kun vain tankillisella pääsee tuhat kilsaa että ei tarvi roikkaa joka pysähdyksellä vedellä

      vety on dieselin kehitys kaari

    • Anonyymi

      Myös Land Rover tuo vetyauton markkinoille.

    • Anonyymi

      Hyundai Nexo on upea vetyauto.

      • Anonyymi

        Kuten myös Toyota Mirai.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      hyundai kasvattaa vetymallistoa

    • Anonyymi

      äkkiä se tapahtuu

      ja tankkiautoilla vetyä jokapaikkaan

    • Anonyymi

      Koska voi Rääkkylässä tankata vetyä?

    • Anonyymi

      eli toyota myös

      ei niillä ole yhteistyötä muutenkin?

      ja BMW siinä samalla oma Mirai mutta BMW locolla.... jne

    • Anonyymi

      Puhtaalla etanolilla käyvät autot kaikkein parhaita koska minulla on nytkin viinat loppu.

      • Anonyymi

        hahahhahah


    • Anonyymi

      "Vedyn hinta laskee 9 vuoden kuluessa noin 3€/kg."

      Linkki tällä väitteelle? Miten perustelet väitteesi?

      Uskallan väittää ettei ylijäämäsähköä (vihreätä sähköä) hirmuisesti ole vuositasolla tarjolla josta voisi valtavia määriä valmistaa halvalla vetyä. Perustelu on se että täyssähköautoja on myös 9 vuoden päästä reilusti enemmän ja sähkön kysyntä nousee eikä jää vedylle halpaa sähköä juuri ollenkaan. Sähköä varmasti on.... mutta se ei ole halpaa eli ei voi vedyn valmistuksen kulut olla matalat, jotta vety maksaisi pumpulla 3e/kg.

      Tässä on jo noin 7 vuotta mennyt kun Toyota ja Huyndai on vetyautojansa kovasti koittanut saada markkinoille heikoin tuloksin... eikä vedyn hintakaan ole reilusti tippunut tässä ajassa.

      • Anonyymi

        Näiltä ressukoilta menee myös aina yli hilseen se, että myyntihinta ja tuotantokustannus ovat eri asia.

        Vedyn valmistus kuluttaa sähköä 50-60 kWh per kilo vetyä ja mikäli sitä vetyä pitää rekalla kuljettaa, niin se pitää vielä nesteyttää, mikä kasvattaa kulutusta kolmanneksen. Silloin ollaan jo reilun 70 kWh/kg lukemissa.

        Jos sähkö maksaa 5 c/kWh, niin vetykilon tuottaminen elektrolyysillä nesteytys maksaa pelkän energian osalta vähintään 3,50 €/kg. Tähän päälle kuljetuskustannukset, laiteinvestointien kuoletus, laitteiden ylläpito, verot ja katteet. Buahhahhaa, ei taida kauheasti alle 10 €/kg jäädä. Niinpä myyntihinta Saksassa on 9,50 €/kg.

        Sellaisia laskealmia on kyllä näkynyt, että myyntihinta voisi olla 2030 kieppeillä 6 €/kg. Tai pikemminkin pitäisi olla. Nykytilanteessa vedyn käyttö on 30 % kalliimpaa kuin biokaasu. Siis pelkän polttoaineen osalta. Auto onkin hankintakuluiltaan ilmavat 200 % kaasuautoa kalliimpi.


    • Anonyymi

      Kannattaako suomen lähteä juoksemaan vetyasioiden keulilla...?

      Olemme vähäväkinen maa, jossa on pitkät välimatkat ja talvi.

      Antaa esim. sakemannien touhuta sen vedyn kanssa ja katsellaan sitten, onko siellä päästy asiassa eteenpäin.
      Sitten, kun näyttää siltä, että hommalla on jonkinlaisia onnistumisen edellytyksiä, niin katsellana tilannetta uudestaan.
      Toki aikaa voi vierähätää hiukan enemmän kuin kovimmat vetyintoilijat toivoo, mutta jokainen odotettu vuosi säästää suuria summia veronmaksajien rahaa.

      On ihan eri tilanne tehdä vetyinfra kaupunkiin, jossa asuu saman verran ihmisiä kuin suomessa.

      • Anonyymi

        Tässähän on jo vetyhössötys n:o 2 tai 3 käynnissä.

        Jo 80-luvulla ainakin Mersu ja BWM kohkasi vetyautoista. Tosin vety piti silloin polttaa polttomoottorissa. Jotain demoautojakin rakenneltiin. Sitten asia unohtui.

        Vuosituhannen vaihteessa uusi yritys. Nyt hirveä into polttokennoista, joiden piti tulla jopa läppärien voimanlähteeksi - polttoaineena näissä metanoli.

        Puhuttiin myös esim. talokohtaisista polttokennovoimaloista ja Wärtsilä lähti kehittämään metanilla/maakaasulla toimivia polttokennovoimaloita. Kiinan huhuttiin kehittävän vetykäyttöisiä polttokennobusseja. Muutamat kaupungit vetybussseja hankkivatkin, mutta ne ei kait Kiinasta asti tulleet...

        Sitten into taas hiipui. Ja nyt on taas sama savikiekko pyörimässä. Polttokennoa pukkaa ja vedyn kulta-aika alkaa 2050 tai 2070. Kas kummaa, pari vuosikymmentä vierähti, mutta tavoite karkasikin vaan kauemmas. Taannoin piti vetyautoilun alkaa jo 2020 luvulla.

        On vain maailma ehtinyt muuttua 20 vuodessa:
        - nyt täyssähköautot tekee jo sen, mitä vetyautojen rooliksi kaavailtiin... ja täyssähköautot ovat jopa HALVEMPIA hankkia ja käyttää -> juna meni jo ja vety jäi laiturille
        - vedyn varastointi on hankalaa pienen tiheyden ja räjähdysherkkyyden vuoksi -> tähänkin on jo keksitty fiksumpia vaihtoehtoje korvaamaan fossiilisia polttoaineita:
        - biopolttoaineet (etanoli, biodiesel, biometaani), jotka jo vuosia käytössä ollutta tekniikkaa ja sopivat nykyiseen autokantaan
        - power-to-X tai niinsanotut E/sähköpolttoaineet.... ensimmäinen tuotantolaitos saattaa olla pyörimässä Vantaalla jo 2025

        Vety polki paikoillaa 20 vuotta. Nyt siihen uskovat lähinnä ne, jotka eivät kykene myöntämään tappiotaan ja päästämään irti pitkään kehitellystä ja rakkaasta ideastaan.


    • Anonyymi

      nopeaan tulee

    • Anonyymi

      hienoa

    • Anonyymi

      jessss

    • Anonyymi

      Paljon näitä jo liikenteessä Suomessa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      84
      2200
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      49
      1916
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      72
      1590
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1578
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1482
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1393
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1352
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1311
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1294
    Aihe