Sähköauto tulee aina halvemmaksi kuin polttomoottoriauto

Anonyymi

Sähköauton kalleus on myytti.

Sähköauton ostohinta on yleensä aina polttomoottoriautoa kalliimpi. Holmbergin mukaan sähköauton elinikäkustannukset pudottavat hinnan muutamassa vuodessa polttomoottoriautoa pienemmäksi.

https://www.verkkouutiset.fi/professori-vaittaa-sahkoauto-tulee-aina-halvemmaksi/

91

1562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kumma, että tuotakaan ei ole esitetty kuin vasta nyt. Käyttövoimakulujen säästö on todella suuri.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        No mietipä valopää! Tulen ostamaan sinulta 25 000 euron sähköautoa. Tosin rahaa minulla on vain 17 000 euroa (siihen polttomoottoriautoon tarvittava summa).

        Sovitaanko, että maksan nyt sinulle sen 17 000, ja loput 8 000 sitten kuuden vuoden päästä, kun olen saanut säästettyä sen käyttökustannusten ansiosta? (Toki sillä edellytyksellä, että kuuden vuoden aikana minulle ei ole tullut yllättäviä menoja, joihin tuon 8 000 olisin voinut tarvita).
        Syntyykö kaupat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mietipä valopää! Tulen ostamaan sinulta 25 000 euron sähköautoa. Tosin rahaa minulla on vain 17 000 euroa (siihen polttomoottoriautoon tarvittava summa).

        Sovitaanko, että maksan nyt sinulle sen 17 000, ja loput 8 000 sitten kuuden vuoden päästä, kun olen saanut säästettyä sen käyttökustannusten ansiosta? (Toki sillä edellytyksellä, että kuuden vuoden aikana minulle ei ole tullut yllättäviä menoja, joihin tuon 8 000 olisin voinut tarvita).
        Syntyykö kaupat?

        Outo ajatuksen kulku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mietipä valopää! Tulen ostamaan sinulta 25 000 euron sähköautoa. Tosin rahaa minulla on vain 17 000 euroa (siihen polttomoottoriautoon tarvittava summa).

        Sovitaanko, että maksan nyt sinulle sen 17 000, ja loput 8 000 sitten kuuden vuoden päästä, kun olen saanut säästettyä sen käyttökustannusten ansiosta? (Toki sillä edellytyksellä, että kuuden vuoden aikana minulle ei ole tullut yllättäviä menoja, joihin tuon 8 000 olisin voinut tarvita).
        Syntyykö kaupat?

        Viimeksi kun tarkistin, korot olivat negatiiviset, ovatko nousseet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimeksi kun tarkistin, korot olivat negatiiviset, ovatko nousseet?

        Mistä saat autolainan negatiivisella korolla ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outo ajatuksen kulku.

        Jep, näitä tulee vastaan.


      • Anonyymi

        Jutussa kerrottiin säästöä kertyvän 1500€/ vuosi . Menee hieman yli 5 vuotta ostohintojen eron säästämiseen . Kyseinen sähköauto on silloin 8 vuotias . Akkutakuu loppu . Sen jälkeen auton arvo on jotain , kuka tietää mitä . En pitäisi tuota 1500 vuosittaista säästöä " todella suurena " .


    • Anonyymi

      Kysynpä vaan, kuinkahan moni uuden sähköauton ostanut ajaa sillä niin kauan, että vie sen lopulta romutettavaksi. Voin sanoa, ettei yksikään. Elinkaarilaskelmat ovat ihan yhtä tyhjä kanssa.

      • Proffahan osti 3 vuotta vanhan auton ja jo 6 vuoden päästä se olisi polttista edullisempi. Mutta mutta; kummasta saat enemmän 6 vuoden päästä siitä polttiksesta vai siitä 9 vuotiaasta sähkiksestä, josta akkutakuu on loppu?
        Höpöhöpö-juttuja tällaiset.. Proffa munaa itsensä.


      • Anonyymi

        Ei sitä sähköautoa tarvitse koko elinkaarta pitää jotta se olisi polttista halvempi. Dorka.

        Halvemmat käyttökulut satavat laariin joka päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä sähköautoa tarvitse koko elinkaarta pitää jotta se olisi polttista halvempi. Dorka.

        Halvemmat käyttökulut satavat laariin joka päivä.

        Pääomakulut juoksevat myös joka päivä ajoit tai et.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Proffahan osti 3 vuotta vanhan auton ja jo 6 vuoden päästä se olisi polttista edullisempi. Mutta mutta; kummasta saat enemmän 6 vuoden päästä siitä polttiksesta vai siitä 9 vuotiaasta sähkiksestä, josta akkutakuu on loppu?
        Höpöhöpö-juttuja tällaiset.. Proffa munaa itsensä.

        Yhtä kannattavaa kuin Lappeenrannan proffien tuulivoima.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yhtä kannattavaa kuin Lappeenrannan proffien tuulivoima.

        Ja yhtä ympäristöystävällistä. Tuulimyllythän on lasikuitua, jota ei voi kierrättää (yksi siipi painaa 10 000 kg) ja sitten on melu ja näköhaitta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääomakulut juoksevat myös joka päivä ajoit tai et.

        "Pääomakulut juoksevat myös joka päivä ajoit tai et."

        En ole nähnyt että missään jaeltaisiin uusia polttiksia ilmaiseksi, pääomakulut juoksevat niissä aivan samalla tavalla. Erona sähköautoon se että polttiksella ajaminen ja sen huoltaminen maksaa viisi kertaa enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pääomakulut juoksevat myös joka päivä ajoit tai et."

        En ole nähnyt että missään jaeltaisiin uusia polttiksia ilmaiseksi, pääomakulut juoksevat niissä aivan samalla tavalla. Erona sähköautoon se että polttiksella ajaminen ja sen huoltaminen maksaa viisi kertaa enemmän.

        Paitsi että vanhoja käytettyjä, mutta kunnossa olevia katsastettuja polttiksia saa pariin tonniin. Sellaiseen saa tavallinen tehdasduunarikin rahat kasaan tuosta vain. Vastaavia sähköautoja ei ole eikä tule. Halvemmat käyttökulut eivät yhtään lohduta sitä persaukista perheellistä perusduunaria, joka tarvitsee välttämättä kulkineen mutta rahaa siihen on käytettävissä hyvin rajallisesti. Silloin on yksinkertaisesti ostettava se, mihin on varaa, ja käytännössä se on aina polttis.

        -Proletaari-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pääomakulut juoksevat myös joka päivä ajoit tai et."

        En ole nähnyt että missään jaeltaisiin uusia polttiksia ilmaiseksi, pääomakulut juoksevat niissä aivan samalla tavalla. Erona sähköautoon se että polttiksella ajaminen ja sen huoltaminen maksaa viisi kertaa enemmän.

        Erona on myös se että toimivan käytetyn polttiksen saat pariin tonniin, toimivaa sähkistä et.

        Aika oleellinen asia tavalliselle persaukiselle proletaarille.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Proffahan osti 3 vuotta vanhan auton ja jo 6 vuoden päästä se olisi polttista edullisempi. Mutta mutta; kummasta saat enemmän 6 vuoden päästä siitä polttiksesta vai siitä 9 vuotiaasta sähkiksestä, josta akkutakuu on loppu?
        Höpöhöpö-juttuja tällaiset.. Proffa munaa itsensä.

        Höpö höpö vain! Tottakai sähköautot paremmin pitävät hintansa kuin polttikset. Niistä alkaa olla pulaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääomakulut juoksevat myös joka päivä ajoit tai et.

        Pääomakulut juoksee kaikissa autoissa. Sähköautossa vain kulut huomattavasti pienemmät, joten näillä säästöillä saavutetaan sähköauton etu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erona on myös se että toimivan käytetyn polttiksen saat pariin tonniin, toimivaa sähkistä et.

        Aika oleellinen asia tavalliselle persaukiselle proletaarille.

        Totta, köyhät pysyy köyhinä, jos ei pysty hankkimaan sähköautoa. Suosittelen hankkimaan edullisella lainalla, niin säästöä alkaa syntyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, köyhät pysyy köyhinä, jos ei pysty hankkimaan sähköautoa. Suosittelen hankkimaan edullisella lainalla, niin säästöä alkaa syntyä.

        Itse ostan auton aina käteisellä ja se on minusta järkevin tapa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, köyhät pysyy köyhinä, jos ei pysty hankkimaan sähköautoa. Suosittelen hankkimaan edullisella lainalla, niin säästöä alkaa syntyä.

        Jos säästö käyttökuluissa on korkeintaan tonnin vuodessa niin mitään järkeä ei ole haaskata useita kymppitonneja sähköauton tapaiseen ylihintaiseen munanjatkeeseen. Ja köyhän ei ikinä kannata ottaa euroakaan lainaa auton takia. Auto ostetaan käteisellä tai ollenkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö vain! Tottakai sähköautot paremmin pitävät hintansa kuin polttikset. Niistä alkaa olla pulaa.

        Proffa osti oletettavasti 2016 mallisen eGolfin, akku 26kWh, hintaan 25 000€.
        Minkä arvoinen on tuo pikkuakkuinen Golffi 6 vuoden päästä, veikkaan; arvoton.
        17 000€ maksanut polttis taasen on vielä muuta,man tonnin arvoinen.
        Höpöjä juttelee proffa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pääomakulut juoksevat myös joka päivä ajoit tai et."

        En ole nähnyt että missään jaeltaisiin uusia polttiksia ilmaiseksi, pääomakulut juoksevat niissä aivan samalla tavalla. Erona sähköautoon se että polttiksella ajaminen ja sen huoltaminen maksaa viisi kertaa enemmän.

        Käytettyjä toimivia polttiksia saa melkein ilmaiseksi. Käytettyjä toimivia sähkiksiä ei saa, ei nyt eikä koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä sähköautoa tarvitse koko elinkaarta pitää jotta se olisi polttista halvempi. Dorka.

        Halvemmat käyttökulut satavat laariin joka päivä.

        ”Halvemmat käyttökulut satavat laariin joka päivä.”
        Siis sen jälkeen kun kalliimpi hankintakulu on kuoletettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, köyhät pysyy köyhinä, jos ei pysty hankkimaan sähköautoa. Suosittelen hankkimaan edullisella lainalla, niin säästöä alkaa syntyä.

        Että oikein suosittelet muutenkin persaukista velkaantumaan. Kiitos vaan vinkistä.


    • Anonyymi

      Miksi sähköauton ostoa pitää tukea, jos sillä kerran rikastuu. Luulisi jokaisen tekevän hyvä sijoituksen tukemattakin.

      • Anonyymi

        Kaikki ei vain ymmärrä. Lasketaan vaikka että säästö on 15eur /100km sähkö vs bensa.
        30tkm ajoa ja säästö on 4.500 eur vuodessa. Laskelmassa on verrattu isoa bensaa / isoa sähköautoa. Mutta ihmiset ei ymmärrä. Säästöä joka km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ei vain ymmärrä. Lasketaan vaikka että säästö on 15eur /100km sähkö vs bensa.
        30tkm ajoa ja säästö on 4.500 eur vuodessa. Laskelmassa on verrattu isoa bensaa / isoa sähköautoa. Mutta ihmiset ei ymmärrä. Säästöä joka km.

        Totta. Ja jos ajaa puolet tuosta, niin silti tuo säästö on melkein 200 eur/kk.

        Eikä sitä täyssähköä ole pakko omaksi ostaa. Ei tarvitse murehtia akunkestosta tai jälleenmyyntiarvosta. Ja kohta voi jo taas vaihtaa uuteen.


    • Anonyymi

      Tällä hetkellä sähköauton kallein kulu on pääomakulu.

      Uusia malleja tulee markkinoille koko ajan ja hinnat, jos ei nyt suoranaisesti halpene, niin ominaisuudet ja akun koko paranee.

      Kaikkihan me muistamme eGolfin hintakehityksen.
      Kolmessa vuodessa uuden eGolfin hinta tippui 7000€.
      On siinä naurattanut sitä henkilöä, kuka osti eGolffin ensimmäisten joukossa ja kolmen vuoden päästä auton arvosta oli kadonnut reilu 20 000€

      • Anonyymi

        Kysyn viiden vuoden päästä kuinka herkässä on hymy niillä jotka ovat ostaneet latauskelvottoman polttiksen vuonna 2021.
        Käyttökulut ovat sitä luokkaa että arvo on verkonpainon luokkaa verrattuna vuoden 2021 sähköautoihin.
        Tässä viiden vuoden aikana nimittäin se hitaampikin väestönosa oppii ymmärtämään kupletin juonen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyn viiden vuoden päästä kuinka herkässä on hymy niillä jotka ovat ostaneet latauskelvottoman polttiksen vuonna 2021.
        Käyttökulut ovat sitä luokkaa että arvo on verkonpainon luokkaa verrattuna vuoden 2021 sähköautoihin.
        Tässä viiden vuoden aikana nimittäin se hitaampikin väestönosa oppii ymmärtämään kupletin juonen.

        Typo: ovat ostaneet uuden latauskelvottoman polttiksen vuonna 2021.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyn viiden vuoden päästä kuinka herkässä on hymy niillä jotka ovat ostaneet latauskelvottoman polttiksen vuonna 2021.
        Käyttökulut ovat sitä luokkaa että arvo on verkonpainon luokkaa verrattuna vuoden 2021 sähköautoihin.
        Tässä viiden vuoden aikana nimittäin se hitaampikin väestönosa oppii ymmärtämään kupletin juonen.

        Kilometrikorvaukset juoksevat eikä tarvitse miettiä, että voinko lähteä, kun akku ei ole täynnä ja ei ole aikaa latailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyn viiden vuoden päästä kuinka herkässä on hymy niillä jotka ovat ostaneet latauskelvottoman polttiksen vuonna 2021.
        Käyttökulut ovat sitä luokkaa että arvo on verkonpainon luokkaa verrattuna vuoden 2021 sähköautoihin.
        Tässä viiden vuoden aikana nimittäin se hitaampikin väestönosa oppii ymmärtämään kupletin juonen.

        Viiden vuoden kuluttua useimmat niistä, joiden on helppo järjestää kotilataus, ovat hankkineet sähköauton tai pistokehybridin. Siis lähinnä omakotiasujat ja ruuhkasuomen haja-asutusalueilla asuvat.

        Sen jälkeen sähköautojen myynti tyssää latauspaikkojen puutteeseen. Sitten ihmrtellään hämmästyksen sormi ihmetyksenbsuussa, että miten tässä nyt näin kävi. Jos viherhörhöt ovat hallituksessa (mistä Luoja meitä varjelkoon) , aletaan investoida miljardeja latausverkostoon. Vanhojen lähiöiden puistomaiset pihat tärvellään tunkemalla niille latauspaikkoja. Keskustan puistot samoin. Joka puolella myllätään kadut auki, kun sähkön jakeluverkkoja vahvistetaan autojen vaatiman lataustehon mukaisiksi. Ja kansa maksaa koko sirkuksen veroina ja yhä nousevina sähkön siirtohintoina.

        Kun bensaveron tuotto hiipuu, tulee sähköautoiluun kilometriperusteinen käyttövero. Siihen sitten loppuu halpa sähköautoilu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilometrikorvaukset juoksevat eikä tarvitse miettiä, että voinko lähteä, kun akku ei ole täynnä ja ei ole aikaa latailla.

        "Kilometrikorvaukset juoksevat"

        Oletko ajatellut että saisit samansuuruisen kilometrikorvauksen sähköautolla? Ja maksaisit per 100km vain kaksi euroa sähköstä. Nyt maksat moninkertaisesti polttoaineesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viiden vuoden kuluttua useimmat niistä, joiden on helppo järjestää kotilataus, ovat hankkineet sähköauton tai pistokehybridin. Siis lähinnä omakotiasujat ja ruuhkasuomen haja-asutusalueilla asuvat.

        Sen jälkeen sähköautojen myynti tyssää latauspaikkojen puutteeseen. Sitten ihmrtellään hämmästyksen sormi ihmetyksenbsuussa, että miten tässä nyt näin kävi. Jos viherhörhöt ovat hallituksessa (mistä Luoja meitä varjelkoon) , aletaan investoida miljardeja latausverkostoon. Vanhojen lähiöiden puistomaiset pihat tärvellään tunkemalla niille latauspaikkoja. Keskustan puistot samoin. Joka puolella myllätään kadut auki, kun sähkön jakeluverkkoja vahvistetaan autojen vaatiman lataustehon mukaisiksi. Ja kansa maksaa koko sirkuksen veroina ja yhä nousevina sähkön siirtohintoina.

        Kun bensaveron tuotto hiipuu, tulee sähköautoiluun kilometriperusteinen käyttövero. Siihen sitten loppuu halpa sähköautoilu.

        Mitä tahansa uusia maksuja autoille tulee niin ne tulevat aina korkeampina saastuttaville polttiksille kuin sähköautoille. Siinä mielessä sähköauto on ultraturvallinen valinta kustannusmielessä ja polttiskuskilla on mustapekka kädessä.
        Ei tule mitään maksua joka olisi vain sähköautolle ja ne maksut joita tulee ovat sähköautoille pienemmät kuin polttiksille.

        Julkiset latauspaikat rakentaa kaupalliset toimijat, ei valtio tai kunnat. Niihin ei verovaroja käytetä. Dorkakin tietää sen.
        Nykyinen runkoverkko kestää enemmän kuin hyvin sähköaot. Vaikka kaikki autot olisivat sähköautoja niin mitään ei tarvitsisi rakentaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kilometrikorvaukset juoksevat"

        Oletko ajatellut että saisit samansuuruisen kilometrikorvauksen sähköautolla? Ja maksaisit per 100km vain kaksi euroa sähköstä. Nyt maksat moninkertaisesti polttoaineesta.

        Nyt voin ajaa huoletta pitkänkin matka. Samankokoinen uusi sähköauto maksaisi ainakin tuplaten nykyiseen diesel-Mersuun verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt voin ajaa huoletta pitkänkin matka. Samankokoinen uusi sähköauto maksaisi ainakin tuplaten nykyiseen diesel-Mersuun verrattuna.

        Mitä maksaisi sun diesel-mersu uutena? Uutta pitää aina verrata uuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kilometrikorvaukset juoksevat"

        Oletko ajatellut että saisit samansuuruisen kilometrikorvauksen sähköautolla? Ja maksaisit per 100km vain kaksi euroa sähköstä. Nyt maksat moninkertaisesti polttoaineesta.

        Patteriauton km korvaukset eivät varmaankaan pysy polttomoottoriautojen tasolla.
        Nyt jo puhutaan korvauksien laskusta sillä patteriauton km korvaus on verovapaata tuottoa johon verottaja puuttuu ennemmin tai myöhemmin, kunhan laki tulee voimaan.
        Nyt toki vedätetään vielä vähän aikaa että saavat patteriautoja kaupaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyn viiden vuoden päästä kuinka herkässä on hymy niillä jotka ovat ostaneet latauskelvottoman polttiksen vuonna 2021.
        Käyttökulut ovat sitä luokkaa että arvo on verkonpainon luokkaa verrattuna vuoden 2021 sähköautoihin.
        Tässä viiden vuoden aikana nimittäin se hitaampikin väestönosa oppii ymmärtämään kupletin juonen.

        Jep, hitaammat kärsivät kyllä jatkossa, jos hankinta on uutena muuta kuin sähköauto. Aika harvalle on enää mikään muu vaihtoehto järkevä kuin sähköauto. Toki jos ei ole latausmahdollisuutta kotinurkilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilometrikorvaukset juoksevat eikä tarvitse miettiä, että voinko lähteä, kun akku ei ole täynnä ja ei ole aikaa latailla.

        Heh heh! Nyt kyllä naurattaa tyhmät kommentit.
        Työmatka-ajoa 40.000km vuodessa. Kilometrikorvaukset liki 20.000eur vuodessa.
        Mitä luulette, että lataukset on maksaneet. Tällä laskelmalla kannatti hankkia jo vähän parempi sähköauto työmatkoille ja auto on kohta maksanut itsensä takaisin. Ja akku on lähes aina täynnä. Pikalatautuu sopivasti joutoaikana.

        Vain tyhmä miettii muuta kuin sähköautoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kilometrikorvaukset juoksevat"

        Oletko ajatellut että saisit samansuuruisen kilometrikorvauksen sähköautolla? Ja maksaisit per 100km vain kaksi euroa sähköstä. Nyt maksat moninkertaisesti polttoaineesta.

        Juuri näin. Moni säästäisi muutamassa vuodessa sen Teslan hinnan polttoainekuluissa. Moni vain ei ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt voin ajaa huoletta pitkänkin matka. Samankokoinen uusi sähköauto maksaisi ainakin tuplaten nykyiseen diesel-Mersuun verrattuna.

        Vuosittaisella 15.000euron säästöllä sähkö vs polttoaine voisi jo vähän kalliimman sähköauton hankkia. Tai itse tein niin, mutta jos ei ymmärrä, niin ajelkaa dieselillä.
        Toki edellyttää että ajaa enemmän kuin muutama tuhat km vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Moni säästäisi muutamassa vuodessa sen Teslan hinnan polttoainekuluissa. Moni vain ei ymmärrä.

        Normaaleilla ajomäärillä ei saa edes neljäsosaa Teslasta muutamassa vuodessa. Ja pitää myös huomioida korkeammat hankintakustannukset. Itse olen laskenut, että sähköauton ostaminen ei kannata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuosittaisella 15.000euron säästöllä sähkö vs polttoaine voisi jo vähän kalliimman sähköauton hankkia. Tai itse tein niin, mutta jos ei ymmärrä, niin ajelkaa dieselillä.
        Toki edellyttää että ajaa enemmän kuin muutama tuhat km vuodessa.

        Normaaleilla ihmisillä säästö on pikemminkin tonnin koko vuonna. Ja tuollainen 15000 euron säästö vuodessa tarkoittaa että kuljet varmaan yli 120 000 km vuodessa. Lähinnä ammattikuskit kulkevat tuon verran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Moni säästäisi muutamassa vuodessa sen Teslan hinnan polttoainekuluissa. Moni vain ei ymmärrä.

        Vaikka pystyisi niin Teslaa ei kannata ostaa, koska se on heikkolaatuinen romu. Ja tämä on todettu jo monessa paikassa. Ainoastaan softa on hyvä eikä sekään niin hyvä kuin jotkut väittävät. Ja softa ei minusta ole tärkeä asia autossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyn viiden vuoden päästä kuinka herkässä on hymy niillä jotka ovat ostaneet latauskelvottoman polttiksen vuonna 2021.
        Käyttökulut ovat sitä luokkaa että arvo on verkonpainon luokkaa verrattuna vuoden 2021 sähköautoihin.
        Tässä viiden vuoden aikana nimittäin se hitaampikin väestönosa oppii ymmärtämään kupletin juonen.

        Kyllähän kupletin juoni on jo selvillä. Kansan kahtiajakoonhan tällä sähköautoistamisella ja samanaikaisella polttomoottoriauton käyttökulujen nostolla pyritään, ja jyrkkien luokkaerojen palauttamiseen. Siihen sähköauto on kyllä erinomainen väline. Kun taviksella ei ole enää velkaantumatta varaa sellaiseen autoon, jolla olisi varaa liikkua, on hän melkoisen aseeton ja toisten armoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kilometrikorvaukset juoksevat"

        Oletko ajatellut että saisit samansuuruisen kilometrikorvauksen sähköautolla? Ja maksaisit per 100km vain kaksi euroa sähköstä. Nyt maksat moninkertaisesti polttoaineesta.

        Tuo onkin sellainen epäkohta johon tulisi kiireesti puuttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tahansa uusia maksuja autoille tulee niin ne tulevat aina korkeampina saastuttaville polttiksille kuin sähköautoille. Siinä mielessä sähköauto on ultraturvallinen valinta kustannusmielessä ja polttiskuskilla on mustapekka kädessä.
        Ei tule mitään maksua joka olisi vain sähköautolle ja ne maksut joita tulee ovat sähköautoille pienemmät kuin polttiksille.

        Julkiset latauspaikat rakentaa kaupalliset toimijat, ei valtio tai kunnat. Niihin ei verovaroja käytetä. Dorkakin tietää sen.
        Nykyinen runkoverkko kestää enemmän kuin hyvin sähköaot. Vaikka kaikki autot olisivat sähköautoja niin mitään ei tarvitsisi rakentaa.

        " Ei tule mitään maksua vain sähköautoille " En tiedä tuleeko vielä , mutta viime vuonna vain sähköautojen vuosittaista veroa korotettiin . Etkö tuota muistanut ? Vai halunnut muistaa ?


    • Anonyymi

      Aiheuttaja maksaa. Sähköautoilijat maksamaan sähköistyksen kustannukset.

      Nythän viherhörhöt tukevat ja tekevät tulonsiirtoa varakkaille sähköautoilijoille kaikilta muilta veronmaksajilta. Nykyiset pistkehybridit eivöt edes ole ympäristöystävällisiä
      , vaan isoja myrkkyjä useimmat.

      • Anonyymi

        "Aiheuttaja maksaa. Sähköautoilijat maksamaan sähköistyksen kustannukset."

        Ni juuri noinhan se on. Julkiset latausasemat rakentavat sähkönmyyjät ja ne ottavat rahansa pois niiltä jotka latauspisteitä käyttävät.
        Yksityiset latauspisteet maksavat sen rakentaja.
        Ei veronmaksaja kummassakaan tapauksessa. Avustukset yksityisiin latauspisteisiin ovat pennejä.


    • Anonyymi

      Käytetty normaali polttomoottoriauto tulee halvemmaksi. Paljon, tiedän kun itse laitan eurot

      Sähköauton ostaja maksaa ensiksi 5000-8000eur käsirahan ja alkaa lyhemtämään auton hintaa joka kk. Se maksu tulee

      Vuodessa on 12 kuukautta, ei mene montaa viikkoa kun tulee 300-600eur lyhennys eteen. Ja noin voi mennä 5 - 6 vuotta!


      Useimmilla polttomoottoriauton käyttäjillä ei ole koskaan, autosta lyhennyksiä ja vuoden kulut bensoineen alittaa akkuauton kk kulut.

      • Anonyymi

        "Käytetty normaali polttomoottoriauto tulee halvemmaksi. Paljon, tiedän kun itse laitan eurot
        Useimmilla polttomoottoriauton käyttäjillä ei ole koskaan, autosta lyhennyksiä ja vuoden kulut bensoineen alittaa akkuauton kk kulut."

        Se uusi polttis olisi aivan samanlainen kuluerä kuin sähköauto.
        Miksi käytettyjä linttoja sotketaan uusista autoista käytyyn keskusteluun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Käytetty normaali polttomoottoriauto tulee halvemmaksi. Paljon, tiedän kun itse laitan eurot
        Useimmilla polttomoottoriauton käyttäjillä ei ole koskaan, autosta lyhennyksiä ja vuoden kulut bensoineen alittaa akkuauton kk kulut."

        Se uusi polttis olisi aivan samanlainen kuluerä kuin sähköauto.
        Miksi käytettyjä linttoja sotketaan uusista autoista käytyyn keskusteluun?

        "Se uusi polttis olisi aivan samanlainen kuluerä kuin sähköauto.
        Miksi käytettyjä linttoja sotketaan uusista autoista käytyyn keskusteluun?"

        Ilmeisesti sinulle ei vielä ole mennyt jakeluun sellainen asia, että se vanha polttis on jo maksettu ajat sitten, eikä siitä näin ollen ole pääomakuluja ollenkaan, kuten uusilla markkinoille tulleilla sähkiksillä on. Kukaan järkevä, omilla aivoillaan ajatteleva ihminen ei osta käytettyä sähkistä tänä päivänä.


      • Anonyymi

        Jaaha nyt en ymmärrä mikä logiikka kirjoittajalla oli. Hyvin epäselvä.

        Vertaa käytettyä autoa uuteen. Aivan eri asia.
        Kannattaa verrata käytettyä käytettyyn tai uutta uuteen.

        Polttomoottoriauto ja käytetty sellainen kannattaa ehkä vasta sitten kun jos ajaa vain muutaman tuhat km vuodessa.


    • Anonyymi

      Sähköauton latauskulut ovat selvästi pienemmät kuin polttomoottoriauton polttoainekulut. Jos voi ladata kotona ja ajaa noin 20 tkm vuodessa, niin täyssähköauton kk-kulut ovat noin 80-100 € pienemmät kuin polttomoottoriautolla. Se tarkoittaa, että sähköautosta voi maksaa noin 8 000 - 10 000 € enemmän kuin polttomoottoriautosta ja silti ei tule kalliimmaksi.

      Väitän myös, että kymppitonnin hintainen käytetty polttomoottoriauto, jonka huolto- ja korjauskulut ovat tonnin vuodessa, tulee yhtä kalliiksi kuin 30 000 € hintainen uusi sähköauto, jossa ei ole korjauskuluja moneen vuoteen. Tai noin 40 000 € hintainen uusi ID.3 tulee yhtä edulliseksi kuin 20 000 € käytetty, jos korjaus- ja huoltokulut ovat tonnin vuodessa.

      Auton kuluja tai sen kalleutta ei pidä miettiä liikaa auton hinnan kautta vaan nimenomaan kuukausikulujen kautta. Siinäkin pitää ymmärtää, että osamaksun kuukausierä ei ole sama asia kuin todellinen pääomakustannus. Parasta on, jos mitoittaa maksuaikaa säätämällä kuukausierän samansuuruiseksi kuin mitä auton arvonalennus on. Sitä on vaikea arvioida, mutta se on normaaleilla kilometreilla noin 1 % auton arvosta kuukaudessa (myös käytetyillä).

      Käytettyjen kuluja arvioitaessa tulee helposti aliarvioitua korjauskulujen vaikutus kk-kustannuksiin. Tonnin remontti kerran vuodessa tarkoittaa 83 € kuukaudessa. Se on kulu, jota uudessa autossa ei ole.

      Alkuperäiseen viestiin voisi lisätä, että myös uuden auton kalleus on myytti.

      Laskutaidottomat voivat olla toista mieltä.

      • Anonyymi

        Kyllähän nämä vanha-katiska-koulukunnan kaverit ovat aivan oikeassa siinä että jos ajaa kolmen tonnin koslalla niin uusi sähköauto on rahareikä ja järjetön ostos. Ei kahta sanaa. Eivät varmaan säästä rahaa jos investoivat 30.000 uuteen autoon.

        Se juttu on vaan niin ettei sillä ole mitään tekemista sen kanssa kun puhutaan eri käyttövoimien kustannuksista. 35.000 uusi auto on aivan eri juttu kuin kolmen tonnin vanha kosla.

        Sen vaan sanon että nämä samat polttisjannut huutavat kuorossa sähköauto-hoosiannaa kun saavat ostettua viidellä tonnilla käytetyn sähköauton ja pääsevät ajamaan oikeasti halvalla. Siihen vaan menee vielä reilut 10 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän nämä vanha-katiska-koulukunnan kaverit ovat aivan oikeassa siinä että jos ajaa kolmen tonnin koslalla niin uusi sähköauto on rahareikä ja järjetön ostos. Ei kahta sanaa. Eivät varmaan säästä rahaa jos investoivat 30.000 uuteen autoon.

        Se juttu on vaan niin ettei sillä ole mitään tekemista sen kanssa kun puhutaan eri käyttövoimien kustannuksista. 35.000 uusi auto on aivan eri juttu kuin kolmen tonnin vanha kosla.

        Sen vaan sanon että nämä samat polttisjannut huutavat kuorossa sähköauto-hoosiannaa kun saavat ostettua viidellä tonnilla käytetyn sähköauton ja pääsevät ajamaan oikeasti halvalla. Siihen vaan menee vielä reilut 10 vuotta.

        Se on juuri noin. Paitsi että 10 vuoden päästä sähköautolla ajaminen ei enää ole halpaa, koska jostain on kerättävät vastaavat verotulot kuin nyt saadaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on juuri noin. Paitsi että 10 vuoden päästä sähköautolla ajaminen ei enää ole halpaa, koska jostain on kerättävät vastaavat verotulot kuin nyt saadaan.

        "Paitsi että 10 vuoden päästä sähköautolla ajaminen ei enää ole halpaa, koska jostain on kerättävät vastaavat verotulot kuin nyt saadaan."

        Kymmenen vuoden päästä Suomen polttiskanta liikenteessä on edelleen niin suuri että sieltä kerätään ne rahat mitä valtio tarvitsee.
        Suomen autokannasta uusiutuu vain 5% vuodessa. Vuonna 2031 Suomessa on edelleen niin pieni sähköautokanta että sieltä ei verottaja lähde eurojaan kaivamaan. Se mitä tulee kassaan vajetta niin suurelle polttismassalle lyödään lisää maksuja.

        Sähköautoja aletaan rokottamaan joskus 2035-2040. Sitä ennen sähköautojen osuus on niin pieni ettei sietä voi kunnolla kupata. Polttikset ovat ainakin sinne saakka valtion lypsylehmä. Verokarhu kaivaa syvältä polttismiesten taskuja kunnes ne on tapettu pois kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Paitsi että 10 vuoden päästä sähköautolla ajaminen ei enää ole halpaa, koska jostain on kerättävät vastaavat verotulot kuin nyt saadaan."

        Kymmenen vuoden päästä Suomen polttiskanta liikenteessä on edelleen niin suuri että sieltä kerätään ne rahat mitä valtio tarvitsee.
        Suomen autokannasta uusiutuu vain 5% vuodessa. Vuonna 2031 Suomessa on edelleen niin pieni sähköautokanta että sieltä ei verottaja lähde eurojaan kaivamaan. Se mitä tulee kassaan vajetta niin suurelle polttismassalle lyödään lisää maksuja.

        Sähköautoja aletaan rokottamaan joskus 2035-2040. Sitä ennen sähköautojen osuus on niin pieni ettei sietä voi kunnolla kupata. Polttikset ovat ainakin sinne saakka valtion lypsylehmä. Verokarhu kaivaa syvältä polttismiesten taskuja kunnes ne on tapettu pois kokonaan.

        "Kymmenen vuoden päästä Suomen polttiskanta liikenteessä on edelleen niin suuri että sieltä kerätään ne rahat mitä valtio tarvitsee.
        Suomen autokannasta uusiutuu vain 5% vuodessa. Vuonna 2031 Suomessa on edelleen niin pieni sähköautokanta että sieltä ei verottaja lähde eurojaan kaivamaan. Se mitä tulee kassaan vajetta niin suurelle polttismassalle lyödään lisää maksuja."

        Olipa autokanta polttis/sähkö mitä tahansa kymmenen tai kymmenien vuosien päästä, niin satavarmasti tämä Suomen valtio (meidän vaaleissa valitsemamme valioyksilöt valtuutuksensa puolesta) edelleen rokottaa auton käyttäjiä verolla tai lisäverolla tai väliaikaisella verolla, joka saattaa muuttua pysyväksi. Karhu kaivaa kyllä taskuja myös sähkömiehiltä ja -naisilta.


    • Anonyymi

      Autonvalmistajat tekevät bisnestä. Haluavat tietenkin mahdollisimman hyvät voitot. Jos oikeasti haluttaisiin nopeasti tulosta, niin sähköautojen hinnat tulisi olla reilusti pienemmät kuin nyt. Tuskin tulee tapahtumaan, ellei Kiinasta tule niitä alle kymppitonnin autoja markkinoille.

      • Anonyymi

        Kiinasta tulee halpoja sähköautoja markkinoille, mikä tuo paineita perinteisille valmistajille tuoda halvempia malleja saataville. Markkinat ja kilpailu pitävät huolen, että ylihinnoittelua ei pääse tapahtumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinasta tulee halpoja sähköautoja markkinoille, mikä tuo paineita perinteisille valmistajille tuoda halvempia malleja saataville. Markkinat ja kilpailu pitävät huolen, että ylihinnoittelua ei pääse tapahtumaan.

        Halpoja Kiinan romuja, niitäkö me köyhät aina halutaan??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halpoja Kiinan romuja, niitäkö me köyhät aina halutaan??

        Ei ehkä haluta, mutta monen on tyytyminen siihen mihin rahat riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinasta tulee halpoja sähköautoja markkinoille, mikä tuo paineita perinteisille valmistajille tuoda halvempia malleja saataville. Markkinat ja kilpailu pitävät huolen, että ylihinnoittelua ei pääse tapahtumaan.

        Paitsi että EU ja Suomen valtio voivat kyllä säädöksillään varsin tehokkaasti torpata vapaan kilpailun ja pitää markkinat omilla merkeillään. Ovat sen tehneetkin jo. Koitapa nimittäin tuoda Kiinasta halpa sähköauto ja ottaa se täällä rekisteriin ja liikennekäyttöön.
        Miten luulisit että onnistuu?


    • Anonyymi

      "Sähköauto tulee aina halvemmaksi kuin polttomoottoriauto"

      Tämän takia sähköauton hankintaa ei pitäisi tukea verovaroin, "halvemmat" kustannukset ovat riittävä korvaus!

      • Anonyymi

        Sähköauton käytöstä säästyneitä rahoja voi pitää tulona, josta pitää maksaa verot.


    • Anonyymi

      Sähköauton käyttö on kallista sen hinnan takia jos maksat itse sen kk lyhennystä ja kaskoa. Pitää valehdella itselle jos luulet että halpaa.


      Minulla 12 kk, kustannus auton pitoon ja polttoaineisiin yhteensä 650eur. Voin myös ajaa tarvittaessa 300km 300km asumatta teiden varsilla ja toiminta talvella ei ota päähän.

      Tulisi aika helvetin kallista, jos ostaisin käytetyn teslan tai id3, tai uuden sellaisen.


      Vain hölmölöinen unohtaa käytetyt polttomottoriautot koska niitä ostaa suomessa miljoonat kaikista ajokortillisista.

      • Anonyymi

        "Vain hölmölöinen unohtaa käytetyt polttomottoriautot koska niitä ostaa suomessa miljoonat kaikista ajokortillisista."

        Nyt ei puutu enää kuin automerkki joka alkaisi tekemään valmiiksi käytettyjä autoja halvalla.

        Tässä ei edelleenkään puhuta siitä onko halvempaa pitää vanhaa linttaa kuin ostaa uusi auto. Aivan samalla tavalla uusi polttis on paljon kalliimpi kuin vanha polttislintta. Se ei riipu käytövoimasta.
        Kun ostaa uuden auton niin sähköauton yläpitokustannukset ovat noin yksi viidesosa polttikseen verrattuna.


      • Anonyymi

        Itse säästän sähköautolla tuhansia euroja vuodessa. Sillä kun on paljon halvempi ajaa. Näillä euroilla maksetaan lyhennykset ja jää vielä ylikin. Puhdasta säästöä.

        Eri asia on jos ajaa tosiaan ei juuri yhtään mitään. Eli jos rullaa sen 300km 300km muutaman kerran vuodessa niin ole hyvä ja aja polttomoottorilla.

        Mutta pitää muistaa että moni ajaa sen 10-20tkm, jolloin sähkö on halvin.


      • Anonyymi

        Ioniq 5 rwd premium maksaa 560€/kk ja sähkö noin 50€-70€ vakuutus olisi n. 2000€/vuodessa eli 166kk mikä tekee kuukausi hinta yhteensä n776€-800€/kk

        Millainen diesel tai bensiini auto saisin sillä hinnalla jos ajaan joka viikko 400-600km? Onko se sama luokkansa sähköauto verrattuna? Bensaa maksaisi 230-350€/kk ja auto 350-450€/kk vakuutus 130-160€/kk ja se tekee n. 710€-960€/kk

        Kyllä sähköauto on vaan mun mielestä parempi vastinetta rahaa


    • Anonyymi

      EXCEL tuo kaikkien pahin vihollinen.
      Voi tuntea, tietää tai olla jopa jotain mieltä, mutta kaikki kalpenee EXCELIN tulosten edessä.

    • Anonyymi

      Luulisi olevan vetypellen elämä surkeaaa kun joka kuukausi uusien ensirekisteröityjen akkusähköautojen suhteellinen osuus vain nousee ja nousee.

    • Anonyymi

      "Karhu kaivaa kyllä taskuja myös sähkömiehiltä ja -naisilta."

      Toki näin on. Sitä ei ole kukaan koskaan kiistänyt.
      Nyt on kuitenkin niin että verokarhu piehtaroi edelleen ensisijaisesti polttismiesten ja -naisten taskuilla niin kauan kauan kuin niitä liikenteessä on. Ja niitähän on ainakin vielä 15-20 vuotta. Vasta sitten kun polttisautot on tapettu veroilla pois niin verokarhu kääntää katseensa sähköautoihin.

      Ei tule olemaan mitään verokarhun käpälänojennusta joka kohdistuisi enemmän sähköautoihin kuin polttiksiin. Polttikset ovat olleet ja tulevat olemaan elämänsä loppuun saakka verokarhun ykköskohde. Päästöt pois polttisveroilla ja sähköautoille porkkanaa. Valtion sanoma on hyvin selkeä.

      Valtion sähköporkkana kääntyy kepiksi vasta sitten kun kun polttiksia ei ole enää verotettavaksi.

      • Anonyymi

        ” Valtion sähköporkkana kääntyy kepiksi vasta sitten kun kun polttiksia ei ole enää verotettavaksi.”
        Voi olla ettei käänny vielä sittenkään, koska tuolloin autoja on enää vain rikkailla, ja heitähän ei perinteisen näkemyksen mukaan kannata paljon verottaa. Luultavasti tulee joku YLE-veron kaltainen yleinen liikennemaksu, jonka joutuu jokainen maksamaan huolimatta siitä, omistaako autoa vai ei. Niin sillä saataisiin tehokkaimmin lyötyä köyhempää kansanosaa, mikä tässä liikenteen murroksessa on yksi keskeinen tavoite.


    • Anonyymi

      Miksi nuo täyssähkärit ovat kalliimpia, kuin polttomoottoriautot, ja vuosittainen verokin suht. saman hintainen? Kertokaa siis YKSIKIN järkevä syy, miksi menisin ostamaan sähkärin. Latausmahdollisuuttakaan kun ei ole.

    • Anonyymi

      Aloitus on samanlaista viisastelua kuin asumisen suhteen:
      miksi ihmeessä köyhä asuu vuokralla 30 vuotta, ja maksaa 700 euroa kuussa vuokraan.
      Sen 30 vuoden aikana tulee maksettua 252 000 euroa vuokria, miksi ei heti kättelyssä ostanut vaikka 200 000 eurolla asuntoa, säästyisi 52 000 euroa.

      No, mennäänpä siihen hetkeen, kun se köyhä on asuntoa hakemassa, ja lompsassa on 700 euroa. Mistäpä taiot siihen hätään sen 200 000? Lainaa hakemaan tyhjätaskuna?

      Se ostetaan mihin rahat riittää, ja sähköauto ei ole se juttu vähävaraisille.

    • Anonyymi

      Ostat 50000 euron sähköauton tai 30000 euron polttisauton, ajat 3 vuotta ja 50 tkm. Kummankohan ylläpitokulut ovat suuremmat?

      • Anonyymi

        Työmatka-ajona sähköllä saa työmatkakorvauksia 23.000eur, jos ajaa vain tuon 50.000km.
        Sähköautolle ei ole juuri mitään tarvinnut tehdä ja sähkökustannukset ovat olemattomia.
        Kummanko kysyn vaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työmatka-ajona sähköllä saa työmatkakorvauksia 23.000eur, jos ajaa vain tuon 50.000km.
        Sähköautolle ei ole juuri mitään tarvinnut tehdä ja sähkökustannukset ovat olemattomia.
        Kummanko kysyn vaan?

        Hmmm... Saahan nuo työmatkakorvaukset mille tahansa autolle muutenkin. Ehkä kannattaisi keskittyä polttoainekustannuksiin vs sähkökustannuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hmmm... Saahan nuo työmatkakorvaukset mille tahansa autolle muutenkin. Ehkä kannattaisi keskittyä polttoainekustannuksiin vs sähkökustannuksiin.

        Tuolla 50 tkm matkalla sähköauton "polttoainekustannukset" ovat luokkaa 5-6 k€ pienemmät kuin polttiksen.

        Jälleenmyyntiarvo/arvonalenema ratkaisee varsinaisen kannattavuuden. Sähköauto kuitenkin euromääräisesti selvästi kalliimpana pudottaa euroissa arvoaan enemmän. Jos kummankin hinnasta lähtee kolmessa vuodessa 30% niin kokonaisuus menee aika lailla tasoihin.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuo ei kerro mitään edes tuosta sähköautoyksilöstä, mutta sitäkin enemmän kyseisestä liikkeestä Tuusulassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei kerro mitään edes tuosta sähköautoyksilöstä, mutta sitäkin enemmän kyseisestä liikkeestä Tuusulassa.

        Tiedän, koska selvitin todennäköisen vian ja korjauskustannukset: n. 20 Eur. Hintaan sisältyy kaksi kondensaattoria, uusi lasiputkisulake ja lämpöä johtavaa tahnaa. Tuo yksilö kannattaa korjata itse. Siksi työtunnit maksuttomia.

        Käytetyn sähköauton uskaltaa ostaa vain sähköalan ammattilainen. Korjaamoista ei apua saa järjelliseen hintaan. Ostajille, jotka eivät tunne tekniikkaa ja siksi osaa arvioida huollon korjausehdotuksia voi jäädä mustapekka käteen. Sähköautotkaan eivät kestä ikuisesti.

        Sähköauton huoltopalvelut ovat vielä lapsen kengissä. Murheellista on, että uudenkaan auton ostaneet eivät ole palveluihin tyytyväisiä. Eikä sähköautojen kysynnän liian nopea kasvu mitenkään helpota tilannetta.

        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/5dab1449-cd81-4431-9192-00ca6f3c6b9d

        Se on totta, että pelkät energiakustannukset huomioiden sähköautolla ajo on toistaiseksi edullista. Sähköautojen valinnanmahdollisuuksien ja fossiilivoimalla käyvien verotuksen lisääntyessä uuden auton tapauksessa pääomakuluilla eikä korjauskuluilla ei ole jatkossa merkittävää eroa käyttövoimien kesken. Uusi sähköauto kannattaa ostaa, jos on latausmahdollisuus ja ajelee lyhyitä pätkiä enimmäkseen.

        Käytetyn sähköauton tapauksessa voi niinikään nauttia halvoista energiakuluista. Samalla on syytä varautua kalliisiin korjauskuluihin ellei osaa itse etsiä ja korjata mahdollista vikaa.


    • Anonyymi

      Halvemmat käyttökulut ei auta sitä, jolla ei ole maksaa sitä korkeampaa hankintahintaa. Siinä mielessä se ei ole myytti. Toki jonkun Dacia Springin saa samaan hintaan kuin halvan polttomoottoriautonkin (paitsi ei Suomesta, koska tänne sitä ei tuoda) mutta koska se on paljon pienempi ja köyhempi ja tehottomampi (!) kuin polttisvastineensa, niin onhan sekin silloin suhteessa kallis.
      Ja ylivoimaisesti suurin osa suomalaisista ostaa autonsa käytettynä, ja mehän tiedämme että sähköautoille ei koskaan tule muodostumaan samanlaista halpiskäytettyjen markkinaa kuin polttiksilla on nyt. Tämä tarkoittaa sitä, että pienituloisemmalta kansanosalta loppuu itsenäinen liikkuminen.

    • Anonyymi

      Korkeampi hankintahinta merkkaa korkeampaa hintalappua sille kun ajat pois marmorin pihasta. Eka vuosi -15% ja seuraavat -10%. Sähköautolla jopa enemmän koska nuo ovat muutaman vuoden päästä alenneen kapasiteettinsa kanssa ongelmajätettä.

      • Anonyymi

        Hinnanalennus ei pidä paikkaansa, sain yli vuoden ja 120 ooo km ajetusta telastani saman kun maksoin.


    • Anonyymi

      Minun autoilu on ilmaista kun sen kustantaa 100%:sti yhteiskunta.

      • Anonyymi

        Joo periaatteessa kaiken kustantaa valtio.


    • Anonyymi

      Kuka ajaa sen uutena ostamansa sähköauton hamaan paaliin. Luulen, että jo 4-5 vuoden paikkeilla lähtee vaihtoon ja kokonaistaloudellisuus on niin ja näin.

    • Anonyymi

      Odottelen suosiolla sillä vanhalla polttiksella vielä 3-5v.
      Ehkä sitten alkaa olla selvää, mikä teknologia vie voiton.
      Varhaiset omaksujat maksavat lopulta kovimman hinnan ja kärsivät uusien häpäkkeiden lastentaudit.

      Jos ei tarvitse käydä töissä, niin voiton vie varmasti sähköpyörä tai -mopo.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      18
      5443
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      118
      2828
    3. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      14
      2688
    4. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      602
      2074
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      128
      1827
    6. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      70
      1372
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      42
      1345
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1138
    9. Veda uskonto vs. muut uskonnot

      Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan
      Ateismi
      400
      1084
    10. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1077
    Aihe