Shell ja Daimler ovat aloittaneey vety-yhteistyön, jonka tarkoituksena on saada Eurooppaan tien päälle 5000 vetyrekkaa ja vetytankkausasemien verkosto.
https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/teknologia/shell-ja-daimler-vety-yhteistyohon
Shell ja Daimler vety-yhteistyöhön
114
1159
Vastaukset
- Anonyymi
Volvo ja Daimler ovat myös solmineet sopimuksen vetyautojen kehityksestä.
https://tekniikanmaailma.fi/vedyssa-on-tulevaisuus-uskovat-volvo-group-ja-daimler-truck-siksi-ne-ryhtyvat-yhteistyohon-polttokennokuormureiden-kehittamisessa/- Anonyymi
Vetybusseilla olisi varmasti käyttöä Suomessa.
https://www.apu.fi/artikkelit/hyundai-tuo-vetybussit-eurooppaan-olisi-kayttoa-myos-suomessa
- Anonyymi
Peugeot tuo vuonna 2021 markkinoille täysin uuden vetypakettiauton.
https://autotoday.fi/peugeot-tuo-jo-tana-vuonna-expert-mallistaan-sarjavalmisteisen-polttokennoversion-euroopan-markkinoille/- Anonyymi
Kuten myös Citroen ja Opel.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/vety-tankkiin-ja-jakelukierrokselle-peugeot-citroen-ja-opel-mukaan-polttokennoihin/ - Anonyymi
Renaultilla on myös vetypakettiautoja.
https://www.renault.fi/renaultin-uusimmat-pakettiautomallit-toimivat-vedylla/
- Anonyymi
Tuohan on tiedossa ettei sähkötekniikka sovi raskaaseen liikenteeseen massansa takia ja vety tulee sinne puolelle. Toinen juttu on sitten henkilöautot, sinne puolelle se voi tulla joskus pitkällä viiveellä jos tulee lainkaan, riippuu paljon poliittisista päätökistä, akkutekniikan kehityksestä jne...
- Anonyymi
Voipi olla, että Tesla Semi nappaa melkoisen osan raskaasta liikenteestä. Täydellä kuormalla ajettaessa 500 km ja 800 km akuilla mallit tulossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voipi olla, että Tesla Semi nappaa melkoisen osan raskaasta liikenteestä. Täydellä kuormalla ajettaessa 500 km ja 800 km akuilla mallit tulossa.
-Vetyrekan tankkaa 6,5 minuutissa ja sillä ajaa täydellä lastilla 1000 km.
- Akkukuormauton, jonka toimintamatka on 500 km, joutuu lataamaan superchargerilla 5,5 tuntia.
- 800 kilometrin toimintamatkan akkukuorma-autoa saakin sitten ladata 8,5 tuntia.
Eipä taida kannattaa kovin tuottavaan työhön noita akkuautoja hommata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-Vetyrekan tankkaa 6,5 minuutissa ja sillä ajaa täydellä lastilla 1000 km.
- Akkukuormauton, jonka toimintamatka on 500 km, joutuu lataamaan superchargerilla 5,5 tuntia.
- 800 kilometrin toimintamatkan akkukuorma-autoa saakin sitten ladata 8,5 tuntia.
Eipä taida kannattaa kovin tuottavaan työhön noita akkuautoja hommata.Usassa logistiikkakeskuksissa on monin paikoin siirrytty vetytoimisiin trukkeihin!
Juurikin tuo nopea lataus! Ei tarvitse pitää "varalla" trukkeja, kun akut ryytyy päivän pöhinöissä! Rahan säästö, tilan säästö..... jne! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-Vetyrekan tankkaa 6,5 minuutissa ja sillä ajaa täydellä lastilla 1000 km.
- Akkukuormauton, jonka toimintamatka on 500 km, joutuu lataamaan superchargerilla 5,5 tuntia.
- 800 kilometrin toimintamatkan akkukuorma-autoa saakin sitten ladata 8,5 tuntia.
Eipä taida kannattaa kovin tuottavaan työhön noita akkuautoja hommata.Juu, ja ainakin Tesla Semi Truckin ekoissa versioissa oli akkumassaa 11.000 kg.
ISTU JA PALA! Sittemmin on kait saatu "laihdutettua" ehkäpä peräti "vain" 9000 kg.
Täytyy olla kuljetusliikkeen omistajan melkoinen akkufani, tai sitten tosi hyvin sponsoroitu, mikäli valitsee moiset kuljetuskalustokseen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voipi olla, että Tesla Semi nappaa melkoisen osan raskaasta liikenteestä. Täydellä kuormalla ajettaessa 500 km ja 800 km akuilla mallit tulossa.
USA:n 40 tonnin maksimipainoilla kukaan ei osta noita laitteita Suomessa rekka-autoksi.
Tukkirekat ovat 76 t ja myös 100 t. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
USA:n 40 tonnin maksimipainoilla kukaan ei osta noita laitteita Suomessa rekka-autoksi.
Tukkirekat ovat 76 t ja myös 100 t.Ei ainoastaan tukkirekat. 76 t saa painaa mikä rekka tahansa, kun akseleita on tarpeeksi.
- Anonyymi
Vetysähköauto on mainio vaihtoehto akkusähköautolle. Vetysähköauto ei tarvitse raskaita akkuja.
- So?
Vetyauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km.
- Missä on lähin vetytankkausema, missä tankkaat sen polttokennoautosi?
- Monta polttokennoautoa arvelet, että Suomessa olisi seuraavan viiden vuoden aikana?
Vetysähköauton yksi hyvä puoli on myös ettei talvella sisätilojen lämmitys lyhennä toimintamatkaa.
- Niin polttokennoauton epätehokkaassa prosessissa jossa vety muutetaan sähköksi, syntyy lämpöä.
Myöskään toimintamatka ei iän myötä lyhene kuten käy akkusähköautoille.
- Mutta vetysäiliöitä ja muita kriittisiä komponentteja pitää vaihtaa kahden vuoden välein?
Suomi on Euroopan ainut maa jossa ei ole vielä vetytankkausasemia.
- Suomella ei ole varaa aivan jokaiseen mahdolliseen tankkausmuotoon, iso maa ja vähän ihmisiä.
Suomeen pitäisikin pikaisesti alkaa rakentamaan vedynjakeluverkostoa.
- Eikös sellainen olekin tavoitteena, mutta ehdottomasti vain raskasta liikennettä varten.
Copy and paste linjalla jatketaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-Vetyrekan tankkaa 6,5 minuutissa ja sillä ajaa täydellä lastilla 1000 km.
- Akkukuormauton, jonka toimintamatka on 500 km, joutuu lataamaan superchargerilla 5,5 tuntia.
- 800 kilometrin toimintamatkan akkukuorma-autoa saakin sitten ladata 8,5 tuntia.
Eipä taida kannattaa kovin tuottavaan työhön noita akkuautoja hommata.PAKOPUTKISTOSSA sijaitsee rodiumia, palladiumia ja platinaa sisältävä, päästöjä suodattava katalysaattori.
Halvin tapa tuottaa vetyä on erottaa se maakaasusta höyryreformoinilla.
Yksi vetykilo pitää sisällään energiaa 39 kWh. Vetykilon tuottamiseen elektrolyysillä kuluu sähköä 46 kWh.
Vetykilon kompressoimiseen 700 bar paineeseen, jakeluun ja varastointiin menee 5-6 kWh.
Kilosta vetyä saadaan polttokennolla tehtyä vajaa 20 kWh sähköä. - Anonyymi
PAKOPUTKISTOSSA sijaitsee rodiumia, palladiumia ja platinaa sisältävä, päästöjä suodattava katalysaattori.
Halvin tapa tuottaa vetyä on erottaa se maakaasusta höyryreformoinilla.
Yksi vetykilo pitää sisällään energiaa 39 kWh. Vetykilon tuottamiseen elektrolyysillä kuluu sähköä 46 kWh.
Vetykilon kompressoimiseen 700 bar paineeseen, jakeluun ja varastointiin menee 5-6 kWh.
Kilosta vetyä saadaan polttokennolla tehtyä vajaa 20 kWh sähköä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
PAKOPUTKISTOSSA sijaitsee rodiumia, palladiumia ja platinaa sisältävä, päästöjä suodattava katalysaattori.
Halvin tapa tuottaa vetyä on erottaa se maakaasusta höyryreformoinilla.
Yksi vetykilo pitää sisällään energiaa 39 kWh. Vetykilon tuottamiseen elektrolyysillä kuluu sähköä 46 kWh.
Vetykilon kompressoimiseen 700 bar paineeseen, jakeluun ja varastointiin menee 5-6 kWh.
Kilosta vetyä saadaan polttokennolla tehtyä vajaa 20 kWh sähköä.> PAKOPUTKISTOSSA sijaitsee rodiumia, palladiumia ja platinaa sisältävä, päästöjä suodattava katalysaattori.
Ahaa, sinun rekassasi on siis kolmitoimikatalysaattorilla varustettu bensakone.
Vai tarkoititko, että tällaisia kalliita metalleja tarvitaan katalyyttina polttokennossa. Tai että tarvitaan myös ns akkumineraaleija akussa,mikä vetyautossa pitää olla tasaamassa tehonkulutuspiikkejä ja antamassa energiaa polttokennon esilämmitykseen. Se kun ei voi toimia alle 0 °C lämpötilassa.
> Vetykilon tuottamiseen elektrolyysillä kuluu sähköä 46 kWh.
> Vetykilon kompressoimiseen 700 bar paineeseen, jakeluun ja varastointiin menee 5-6 kWh.
Vetyp ei kompressoida 700 bar paineeseen jakelua ja varastointia varten. Kukaan ei osaa tehdä näin hurjalle paineelle mitoitettuja isoja tankkeja. Varastointi joko kaasuna matalammassa paineessa tai nesteytettynä. Mutta nesteytys vaatii hurjasti energiaa, jotain 20 kWh/kg tyylistä.
Koska 700 bar paineen kestävät tankit ovat pieniä ja kalliita, raskaassa kalustossa käytetään 350 bar painetta. 700 bar on henkilöautojen juttu. Siksi tankkausasemalla täytyy painettaa pumputella ylemmäs.
> Kilosta vetyä saadaan polttokennolla tehtyä vajaa 20 kWh sähköä.
Aika vähän verrattuna siihen, että vedyn tuottamiseen on upotettu 50-70 kWh energiaa.
- Anonyymi
Hyundai nexo on upea vetyauto.
https://www.hyundai.fi/mallisto/nexo/ - Anonyymi
Toyota Mirai - vetyvoimaa sen kauneimmassa muodossa.
https://www.toyota.fi/ajankohtaista/uutiset/mirai-2020.json- Anonyymi
Top Gearin juontaja James May vaihtoi vanhan Toyota Mirainsa uuteen Miraihin. Onkin varsin tyytyväinen valintaansa.
https://m.youtube.com/watch?v=v99AthjW78U&feature=youtu.be
- Anonyymi
Tuolta löytyy käytettyjä vetyautoja.
Hakuun vain käyttövoimaksi Hydrogen.
https://www.mobile.de- Anonyymi
Hienoja ovat
- Anonyymi
Aloittaja sivulla monilla kommenteilla itsensä kanssa keskustelee...
- Anonyymi
Sillä on vaaleanpunaisia vetyunelmia, eikä niissä suvaita vedyn tuottamisen ongelmia, koska Toyota Mirai ja Japani.
- Anonyymi
Upea homma
- Anonyymi
Australiassa vetyautoilu etenee todella kovaa vauhtia.
https://www.carsguide.com.au/car-news/hydrogen-fuel-cell-cars-and-trucks-one-step-closer-to-reality-in-australia-84275
- Anonyymi
Jos vetyrekkoja rakennetaan, tietenkin niille tarvitaan tankkauspaikkoja. Henkilöautoille ne ei käy, joten se siitä !
- Anonyymi
Kyllä ne käy.
- Anonyymi
Myös vetysähköbusseja olisi tarjolla Suomeen.
https://www.apu.fi/artikkelit/hyundai-tuo-vetybussit-eurooppaan-olisi-kayttoa-myos-suomessa - Anonyymi
Vaan kun ei v.ttu ole sitä puhtaasti tuotettua vetyä, uskokaa jo! Aivan sama onko vetybusseja tai ei, jos ei ole niihin tankata vihreää vetyä. Ei Nestekään pysty taikomaan vihreää sähköä vihreän vedyn tuottamiseksi. Meneekö jakeluun?
- Anonyymi
Itävaltalainen tavarataloketju hankkii 70 vetyjakeluautoa.
https://fuelcellsworks.com/news/hyzon-motors-announces-order-for-up-to-70-hydrogen-trucks-for-austrian-supermarket-chain/
- Anonyymi
Vihreä vety mullistaa Suomen energiantuotannon ja se tapahtuu juuri nyt.
https://yle.fi/uutiset/3-11841773 - Anonyymi
Eipä ole mullistanut. Katsos fysiikan lait eivät ole kadonneet mihinkään.
- Anonyymi
Kyllä fysiikan lait ovat edelleen voimassa. Linkkaamasi Ylen uutisjutun kuvassa 55 kWh:sta sähköenergiaa saadaan muuntohäviöiden jälkeen takaisin enää 15 kWh, kun välivarastona käytetään vetyä. Hyötysuhde on siis 27 %.
- Anonyymi
Meillä ei ole ylimääräistä sähköä saati ylimääräistä vihreää sähköä, vaan Suomi joutuu ostamaan ulkomailta sähköä joten nämä uutiset ovat aivan huuhaata.
- Anonyymi
No nyt kuulostaa tosi hyvältä
- Anonyymi
Sähköautot ajautuvat jo nyt marginaaliin!
- Anonyymi
Upea homma tosiaan
- Anonyymi
Kyllä vetytankkausasemat ovat tulossa Suomeenkin. Tärkeän asian puolesta.
https://fb.watch/72BiUDxFaX/- Anonyymi
Juuri näin.
- Anonyymi
Suomessa ST1, Neste ja Teboil ovat myös mukana vetybuumissa.
- Anonyymi
Kyllähän se näin on
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän se näin on
Tieteestä viis, kunhan on vetyuskossaan luja, eikö niin?
- Anonyymi
Kyllä ovat ja tuossa lista vetybuumissa mukana olevista.
https://teknologiateollisuus.fi/fi/ajankohtaista/uutinen/kansallinen-vetyklusteri-avaa-ovia-eurooppalaisiin-verkostoihin
- Anonyymi
Hieno juttu tosiaan että Suomessakin edetään.
- Anonyymi
Hyvä juttu.
- Anonyymi
Hienoa että se asia on edennyt
- Anonyymi
Tämä on jo todella huikeaa
- Anonyymi
Shell ja DaimlerChrysler tuskin saavat aikaan, kuin skeidaa?😭😂🤣
- Anonyymi
Minä poikapa se taas uskon joulupukkiin!
- Anonyymi
Sehän on hyvä asia
- Anonyymi
Tämähän on hieno juttu
- Anonyymi
Kyllä kyllä
- Anonyymi
Woikoski on vedyn edelläkävijä Suomessa.
https://www.woikoski.fi/woikoski/uutiset-ja-tapahtumat/woikoski-vedyn-edellakavijana-suomessa.html - Anonyymi
Maukka Perusjätkä: " En usko uutisiin, uskon vain mainoksiin."
- Anonyymi
Upea homma on tosiaan
- Anonyymi
Hyvä juttu
- Anonyymi
Suomeenkin pitäisi saada vetytankkausasemia
- Anonyymi
Kyllä.
Ajelen omalla vetyautollani seututietä numero 500, enkä ole vielä nähnyt siellä yhtään vetytankkausasemaa.
- Anonyymi
Kuulostaa todella hyvältä
- Anonyymi
ja toyota
- Anonyymi
Tosi upeaa
- Anonyymi
Hyvä juttu tosiaan
- Anonyymi
Vety tulee ja lujaa.
- Anonyymi
Todella upea homma
- Anonyymi
Vety on tulevaisuutta
https://fuelcellsworks.com/news/green-hydrogen-will-save-200-billion-for-gulf-countries-by-2050/ - Anonyymi
Italiassa ollaan jo siirtymässä vetybuumissa uuteen vaiheeseen.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008140597.html?share=73615f3380fd7faffe159dfc01f877b4- Anonyymi
Vaan kun sitä ylijäämäistä vihreää sähköä ei ole, niin millä sitä vitun vihreää vetyä valmistat? Tanan tunarit, niin kuin Kekkonen sanoisi.
- Anonyymi
On tosiaan huikea juttu
- Anonyymi
Sanoisinpa jopa että mieletöntä
- Anonyymi
Kuulostaa todella mainiolta
- Anonyymi
Kuulostaa aivan mahtavalta
- Anonyymi
Myös Total ja EverFuel ovat panostaneet vetyyn.
- Anonyymi
Kuulostaa todella hyvältä.
- Anonyymi
Mainio juttu kertakaikkiaan
- Anonyymi
Ihan huikean mahtava juttu
- Anonyymi
No nyt on sitten todella huikeaa!!
- Anonyymi
Upea juttu tosiaan
- Anonyymi
Ihan huikaiseva homma
- Anonyymi
No nythän vasta onkin huikeaa
- Anonyymi
Vaikuttaa aivan mahtavalta jutulta
- Anonyymi
No nyt on hieno juttu
- Anonyymi
Eikös tämä olekin aivan mahtavan huikeaa?
- Anonyymi
Tämä on niin huikeaa että voiko tämä olla tottakaan...
- Anonyymi
Pekingiin rakennetaan 37 vetytankkausasemaa vuoteen 2023 mennessä.
https://fuelcellsworks.com/news/beijing-releases-new-hydrogen-industry-five-year-plan/ - Anonyymi
Ohhoh! Vetybuumi sen kun kiihtyy.
- Anonyymi
No nyt on huikeaa. Upea juttu.
- Anonyymi
Myös Total ja EverFuel rakennuttavat Euroopassa vetytankkausverkostoa.
- Anonyymi
Kuulostaapa aivan erinomaisen hyvältä
- Anonyymi
Hieno yhteistyö on menossa
- Anonyymi
Mainio juttu tosiaan
- Anonyymi
Mercedes-Benz on yksi isoimmista vetybuumin autonvalmistajista.
- Anonyymi
Hyvä Shell ja Daimler
- Anonyymi
Daimler on kai sama kuin mersu?
- Anonyymi
Kyllä se on.
- Anonyymi
Suomeen on tulossa ensimmäinen vetytankkausasema.
- Anonyymi
Nyt Suomeen tulossa oleva ensimmäinen vetytankkausasema on liikuteltavaa mallia.
- Anonyymi
Kerrassaan upeasti liikuteltava.
Huikea juttu.
- Anonyymi
Suomi saa pian ensimmäisen vetyaseman
- Anonyymi
Tosi hyvä ja toimiva juttu
- Anonyymi
On kyllä hieno ja vallan huikea juttu.
- Anonyymi
Näinhän se asia on
- Anonyymi
Kyllä vety on tätä päivää
- Anonyymi
Todella mainiota
- Anonyymi
Suomeen kannattaa alkaa tuomaan käytettyjä vetyautoja Saksasta.
- Anonyymi
Bill Gates sijoittaa 1 500 000 000 USD vetyyn.
- Anonyymi
Kyllä nyt vaikuttaa aivan mahtavalta jutulta.
- Anonyymi
Tuo on tosi hyvä juttu
- Anonyymi
Onpa kerrassaan mainiota
- Anonyymi
Kaikista tämänkin ketjun viesteistä, joissa yritetään mainostaa vetyä huokuu epätoivo. Kun hiljalleen ollaan tajuamassa, että rakas vety on kuolemassa ainakin henkilöautojen puolella niin yritetään epätoivoisesti etsiä jokainen positiivinen uutinen. Olkoonkin, että jokaisessa niissä vain epämääräisesti "luvataan" jotain vuosien päähän. Nuo lupaukset voidaan helposti pettää, koska ne eivät ole mitenkään sitovia.
Voi olla, että jotkin rekat kulkevat vedyllä, mutta se ei tarkoita, että henkilöautot kulkisivat suuressa määrin vedyllä. Kaikki nuo suunnitelmat vetyasemistakin on liian pieniä, jotta ne riittäisivät suurelle määrälle henkilöautoja. Samaan aikaan, kun optimistisimmissakin ennusteissa saavutettaisiin miljoonan polttokennoauton määrä maailmassa saavutettaisiin vasta kaukaisessa tulevaisuudessa, parhaimmillaan vuonna 2030. Siinä samassa ajassa täyssähköautoja on myyty ainakin 100 miljoonaa, ehkä jopa useita satoja miljoonia.
Ja edelleen, rekat ovat hieman eri asia kuin henkilöautot. Ensinnäkin, pitkän matkan rekoille ei tarvita yhtä monta asemaa. Toiseksi, niiden rakenne on täysin toinen. Kolmanneksi, niillä voi olla eri polttoaine kuin henkilöautoissa. Nytkin lähes kaikki rekat kulkevat dieselillä, henkilöautot pääosin bensalla. Varsinkin USA:ssa on erittäin vähän diesel-henkilöautoja, mutta rekat kulkevat dieselillä. - Anonyymi
Nyt kuulostaa jo aivan erinomaisen hyvältä
- Anonyymi
Kuulostaa ihan upealta
- Anonyymi
No olipas uutinen jälleen kerran
- Anonyymi
Hienoa.
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614348KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1433087Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo472398Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?462323- 971961
- 241883
- 281596
- 221574
- 1491402
- 341233