Shell ja Daimler vety-yhteistyöhön

Anonyymi

114

1159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Renaultilla on myös vetypakettiautoja.
        https://www.renault.fi/renaultin-uusimmat-pakettiautomallit-toimivat-vedylla/


    • Anonyymi

      Tuohan on tiedossa ettei sähkötekniikka sovi raskaaseen liikenteeseen massansa takia ja vety tulee sinne puolelle. Toinen juttu on sitten henkilöautot, sinne puolelle se voi tulla joskus pitkällä viiveellä jos tulee lainkaan, riippuu paljon poliittisista päätökistä, akkutekniikan kehityksestä jne...

      • Anonyymi

        Voipi olla, että Tesla Semi nappaa melkoisen osan raskaasta liikenteestä. Täydellä kuormalla ajettaessa 500 km ja 800 km akuilla mallit tulossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voipi olla, että Tesla Semi nappaa melkoisen osan raskaasta liikenteestä. Täydellä kuormalla ajettaessa 500 km ja 800 km akuilla mallit tulossa.

        -Vetyrekan tankkaa 6,5 minuutissa ja sillä ajaa täydellä lastilla 1000 km.
        - Akkukuormauton, jonka toimintamatka on 500 km, joutuu lataamaan superchargerilla 5,5 tuntia.
        - 800 kilometrin toimintamatkan akkukuorma-autoa saakin sitten ladata 8,5 tuntia.

        Eipä taida kannattaa kovin tuottavaan työhön noita akkuautoja hommata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -Vetyrekan tankkaa 6,5 minuutissa ja sillä ajaa täydellä lastilla 1000 km.
        - Akkukuormauton, jonka toimintamatka on 500 km, joutuu lataamaan superchargerilla 5,5 tuntia.
        - 800 kilometrin toimintamatkan akkukuorma-autoa saakin sitten ladata 8,5 tuntia.

        Eipä taida kannattaa kovin tuottavaan työhön noita akkuautoja hommata.

        Usassa logistiikkakeskuksissa on monin paikoin siirrytty vetytoimisiin trukkeihin!
        Juurikin tuo nopea lataus! Ei tarvitse pitää "varalla" trukkeja, kun akut ryytyy päivän pöhinöissä! Rahan säästö, tilan säästö..... jne!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -Vetyrekan tankkaa 6,5 minuutissa ja sillä ajaa täydellä lastilla 1000 km.
        - Akkukuormauton, jonka toimintamatka on 500 km, joutuu lataamaan superchargerilla 5,5 tuntia.
        - 800 kilometrin toimintamatkan akkukuorma-autoa saakin sitten ladata 8,5 tuntia.

        Eipä taida kannattaa kovin tuottavaan työhön noita akkuautoja hommata.

        Juu, ja ainakin Tesla Semi Truckin ekoissa versioissa oli akkumassaa 11.000 kg.
        ISTU JA PALA! Sittemmin on kait saatu "laihdutettua" ehkäpä peräti "vain" 9000 kg.
        Täytyy olla kuljetusliikkeen omistajan melkoinen akkufani, tai sitten tosi hyvin sponsoroitu, mikäli valitsee moiset kuljetuskalustokseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voipi olla, että Tesla Semi nappaa melkoisen osan raskaasta liikenteestä. Täydellä kuormalla ajettaessa 500 km ja 800 km akuilla mallit tulossa.

        USA:n 40 tonnin maksimipainoilla kukaan ei osta noita laitteita Suomessa rekka-autoksi.
        Tukkirekat ovat 76 t ja myös 100 t.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        USA:n 40 tonnin maksimipainoilla kukaan ei osta noita laitteita Suomessa rekka-autoksi.
        Tukkirekat ovat 76 t ja myös 100 t.

        Ei ainoastaan tukkirekat. 76 t saa painaa mikä rekka tahansa, kun akseleita on tarpeeksi.


      • Anonyymi

        Vetysähköauto on mainio vaihtoehto akkusähköautolle. Vetysähköauto ei tarvitse raskaita akkuja.
        - So?

        Vetyauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km.
        - Missä on lähin vetytankkausema, missä tankkaat sen polttokennoautosi?
        - Monta polttokennoautoa arvelet, että Suomessa olisi seuraavan viiden vuoden aikana?

        Vetysähköauton yksi hyvä puoli on myös ettei talvella sisätilojen lämmitys lyhennä toimintamatkaa.
        - Niin polttokennoauton epätehokkaassa prosessissa jossa vety muutetaan sähköksi, syntyy lämpöä.

        Myöskään toimintamatka ei iän myötä lyhene kuten käy akkusähköautoille.
        - Mutta vetysäiliöitä ja muita kriittisiä komponentteja pitää vaihtaa kahden vuoden välein?

        Suomi on Euroopan ainut maa jossa ei ole vielä vetytankkausasemia.
        - Suomella ei ole varaa aivan jokaiseen mahdolliseen tankkausmuotoon, iso maa ja vähän ihmisiä.

        Suomeen pitäisikin pikaisesti alkaa rakentamaan vedynjakeluverkostoa.
        - Eikös sellainen olekin tavoitteena, mutta ehdottomasti vain raskasta liikennettä varten.
        Copy and paste linjalla jatketaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -Vetyrekan tankkaa 6,5 minuutissa ja sillä ajaa täydellä lastilla 1000 km.
        - Akkukuormauton, jonka toimintamatka on 500 km, joutuu lataamaan superchargerilla 5,5 tuntia.
        - 800 kilometrin toimintamatkan akkukuorma-autoa saakin sitten ladata 8,5 tuntia.

        Eipä taida kannattaa kovin tuottavaan työhön noita akkuautoja hommata.

        PAKOPUTKISTOSSA sijaitsee rodiumia, palladiumia ja platinaa sisältävä, päästöjä suodattava katalysaattori.

        Halvin tapa tuottaa vetyä on erottaa se maakaasusta höyryreformoinilla.
        Yksi vetykilo pitää sisällään energiaa 39 kWh. Vetykilon tuottamiseen elektrolyysillä kuluu sähköä 46 kWh.
        Vetykilon kompressoimiseen 700 bar paineeseen, jakeluun ja varastointiin menee 5-6 kWh.
        Kilosta vetyä saadaan polttokennolla tehtyä vajaa 20 kWh sähköä.


      • Anonyymi

        PAKOPUTKISTOSSA sijaitsee rodiumia, palladiumia ja platinaa sisältävä, päästöjä suodattava katalysaattori.

        Halvin tapa tuottaa vetyä on erottaa se maakaasusta höyryreformoinilla.
        Yksi vetykilo pitää sisällään energiaa 39 kWh. Vetykilon tuottamiseen elektrolyysillä kuluu sähköä 46 kWh.
        Vetykilon kompressoimiseen 700 bar paineeseen, jakeluun ja varastointiin menee 5-6 kWh.
        Kilosta vetyä saadaan polttokennolla tehtyä vajaa 20 kWh sähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PAKOPUTKISTOSSA sijaitsee rodiumia, palladiumia ja platinaa sisältävä, päästöjä suodattava katalysaattori.

        Halvin tapa tuottaa vetyä on erottaa se maakaasusta höyryreformoinilla.
        Yksi vetykilo pitää sisällään energiaa 39 kWh. Vetykilon tuottamiseen elektrolyysillä kuluu sähköä 46 kWh.
        Vetykilon kompressoimiseen 700 bar paineeseen, jakeluun ja varastointiin menee 5-6 kWh.
        Kilosta vetyä saadaan polttokennolla tehtyä vajaa 20 kWh sähköä.

        > PAKOPUTKISTOSSA sijaitsee rodiumia, palladiumia ja platinaa sisältävä, päästöjä suodattava katalysaattori.

        Ahaa, sinun rekassasi on siis kolmitoimikatalysaattorilla varustettu bensakone.

        Vai tarkoititko, että tällaisia kalliita metalleja tarvitaan katalyyttina polttokennossa. Tai että tarvitaan myös ns akkumineraaleija akussa,mikä vetyautossa pitää olla tasaamassa tehonkulutuspiikkejä ja antamassa energiaa polttokennon esilämmitykseen. Se kun ei voi toimia alle 0 °C lämpötilassa.

        > Vetykilon tuottamiseen elektrolyysillä kuluu sähköä 46 kWh.
        > Vetykilon kompressoimiseen 700 bar paineeseen, jakeluun ja varastointiin menee 5-6 kWh.

        Vetyp ei kompressoida 700 bar paineeseen jakelua ja varastointia varten. Kukaan ei osaa tehdä näin hurjalle paineelle mitoitettuja isoja tankkeja. Varastointi joko kaasuna matalammassa paineessa tai nesteytettynä. Mutta nesteytys vaatii hurjasti energiaa, jotain 20 kWh/kg tyylistä.

        Koska 700 bar paineen kestävät tankit ovat pieniä ja kalliita, raskaassa kalustossa käytetään 350 bar painetta. 700 bar on henkilöautojen juttu. Siksi tankkausasemalla täytyy painettaa pumputella ylemmäs.

        > Kilosta vetyä saadaan polttokennolla tehtyä vajaa 20 kWh sähköä.

        Aika vähän verrattuna siihen, että vedyn tuottamiseen on upotettu 50-70 kWh energiaa.


    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Hienoja ovat


    • Anonyymi

      Aloittaja sivulla monilla kommenteilla itsensä kanssa keskustelee...

      • Anonyymi

        Sillä on vaaleanpunaisia vetyunelmia, eikä niissä suvaita vedyn tuottamisen ongelmia, koska Toyota Mirai ja Japani.


    • Anonyymi

      Upea homma

    • Anonyymi

      Jos vetyrekkoja rakennetaan, tietenkin niille tarvitaan tankkauspaikkoja. Henkilöautoille ne ei käy, joten se siitä !

      • Anonyymi

        Kyllä ne käy.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vaan kun ei v.ttu ole sitä puhtaasti tuotettua vetyä, uskokaa jo! Aivan sama onko vetybusseja tai ei, jos ei ole niihin tankata vihreää vetyä. Ei Nestekään pysty taikomaan vihreää sähköä vihreän vedyn tuottamiseksi. Meneekö jakeluun?

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Eipä ole mullistanut. Katsos fysiikan lait eivät ole kadonneet mihinkään.

      • Anonyymi

        Kyllä fysiikan lait ovat edelleen voimassa. Linkkaamasi Ylen uutisjutun kuvassa 55 kWh:sta sähköenergiaa saadaan muuntohäviöiden jälkeen takaisin enää 15 kWh, kun välivarastona käytetään vetyä. Hyötysuhde on siis 27 %.


    • Anonyymi

      Meillä ei ole ylimääräistä sähköä saati ylimääräistä vihreää sähköä, vaan Suomi joutuu ostamaan ulkomailta sähköä joten nämä uutiset ovat aivan huuhaata.

    • Anonyymi

      No nyt kuulostaa tosi hyvältä

    • Anonyymi

      Sähköautot ajautuvat jo nyt marginaaliin!

    • Anonyymi

      Upea homma tosiaan

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Juuri näin.


    • Anonyymi

      Suomessa ST1, Neste ja Teboil ovat myös mukana vetybuumissa.

      • Anonyymi

        Kyllähän se näin on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se näin on

        Tieteestä viis, kunhan on vetyuskossaan luja, eikö niin?


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Hieno juttu tosiaan että Suomessakin edetään.

    • Anonyymi

      Hyvä juttu.

    • Anonyymi

      Hienoa että se asia on edennyt

    • Anonyymi

      Tämä on jo todella huikeaa

    • Anonyymi

      Shell ja DaimlerChrysler tuskin saavat aikaan, kuin skeidaa?😭😂🤣

    • Anonyymi

      Minä poikapa se taas uskon joulupukkiin!

      • Anonyymi

        Sehän on hyvä asia


    • Anonyymi

      Tämähän on hieno juttu

    • Anonyymi

      Kyllä kyllä

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Maukka Perusjätkä: " En usko uutisiin, uskon vain mainoksiin."

    • Anonyymi

      Upea homma on tosiaan

    • Anonyymi

      Hyvä juttu

    • Anonyymi

      Suomeenkin pitäisi saada vetytankkausasemia

      • Anonyymi

        Kyllä.
        Ajelen omalla vetyautollani seututietä numero 500, enkä ole vielä nähnyt siellä yhtään vetytankkausasemaa.


    • Anonyymi

      Kuulostaa todella hyvältä

    • Anonyymi

      ja toyota

    • Anonyymi

      Tosi upeaa

    • Anonyymi

      Hyvä juttu tosiaan

    • Anonyymi

      Vety tulee ja lujaa.

    • Anonyymi

      Todella upea homma

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Vaan kun sitä ylijäämäistä vihreää sähköä ei ole, niin millä sitä vitun vihreää vetyä valmistat? Tanan tunarit, niin kuin Kekkonen sanoisi.


    • Anonyymi

      On tosiaan huikea juttu

      • Anonyymi

        Sanoisinpa jopa että mieletöntä


    • Anonyymi

      Kuulostaa todella mainiolta

    • Anonyymi

      Kuulostaa aivan mahtavalta

    • Anonyymi

      Myös Total ja EverFuel ovat panostaneet vetyyn.

    • Anonyymi

      Kuulostaa todella hyvältä.

    • Anonyymi

      Mainio juttu kertakaikkiaan

    • Anonyymi

      Ihan huikean mahtava juttu

    • Anonyymi

      No nyt on sitten todella huikeaa!!

    • Anonyymi

      Upea juttu tosiaan

    • Anonyymi

      Ihan huikaiseva homma

    • Anonyymi

      No nythän vasta onkin huikeaa

    • Anonyymi

      Vaikuttaa aivan mahtavalta jutulta

    • Anonyymi

      No nyt on hieno juttu

    • Anonyymi

      Eikös tämä olekin aivan mahtavan huikeaa?

    • Anonyymi

      Tämä on niin huikeaa että voiko tämä olla tottakaan...

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ohhoh! Vetybuumi sen kun kiihtyy.

    • Anonyymi

      No nyt on huikeaa. Upea juttu.

    • Anonyymi

      Myös Total ja EverFuel rakennuttavat Euroopassa vetytankkausverkostoa.

    • Anonyymi

      Kuulostaapa aivan erinomaisen hyvältä

    • Anonyymi

      Hieno yhteistyö on menossa

    • Anonyymi

      Mainio juttu tosiaan

    • Anonyymi

      Mercedes-Benz on yksi isoimmista vetybuumin autonvalmistajista.

    • Anonyymi

      Hyvä Shell ja Daimler

    • Anonyymi

      Daimler on kai sama kuin mersu?

      • Anonyymi

        Kyllä se on.


    • Anonyymi

      Suomeen on tulossa ensimmäinen vetytankkausasema.

    • Anonyymi

      Nyt Suomeen tulossa oleva ensimmäinen vetytankkausasema on liikuteltavaa mallia.

      • Anonyymi

        Kerrassaan upeasti liikuteltava.
        Huikea juttu.


    • Anonyymi

      Suomi saa pian ensimmäisen vetyaseman

    • Anonyymi

      Tosi hyvä ja toimiva juttu

    • Anonyymi

      On kyllä hieno ja vallan huikea juttu.

    • Anonyymi

      Näinhän se asia on

    • Anonyymi

      Kyllä vety on tätä päivää

    • Anonyymi

      Todella mainiota

    • Anonyymi

      Suomeen kannattaa alkaa tuomaan käytettyjä vetyautoja Saksasta.

    • Anonyymi

      Bill Gates sijoittaa 1 500 000 000 USD vetyyn.

    • Anonyymi

      Kyllä nyt vaikuttaa aivan mahtavalta jutulta.

    • Anonyymi

      Tuo on tosi hyvä juttu

    • Anonyymi

      Onpa kerrassaan mainiota

    • Anonyymi

      Kaikista tämänkin ketjun viesteistä, joissa yritetään mainostaa vetyä huokuu epätoivo. Kun hiljalleen ollaan tajuamassa, että rakas vety on kuolemassa ainakin henkilöautojen puolella niin yritetään epätoivoisesti etsiä jokainen positiivinen uutinen. Olkoonkin, että jokaisessa niissä vain epämääräisesti "luvataan" jotain vuosien päähän. Nuo lupaukset voidaan helposti pettää, koska ne eivät ole mitenkään sitovia.

      Voi olla, että jotkin rekat kulkevat vedyllä, mutta se ei tarkoita, että henkilöautot kulkisivat suuressa määrin vedyllä. Kaikki nuo suunnitelmat vetyasemistakin on liian pieniä, jotta ne riittäisivät suurelle määrälle henkilöautoja. Samaan aikaan, kun optimistisimmissakin ennusteissa saavutettaisiin miljoonan polttokennoauton määrä maailmassa saavutettaisiin vasta kaukaisessa tulevaisuudessa, parhaimmillaan vuonna 2030. Siinä samassa ajassa täyssähköautoja on myyty ainakin 100 miljoonaa, ehkä jopa useita satoja miljoonia.

      Ja edelleen, rekat ovat hieman eri asia kuin henkilöautot. Ensinnäkin, pitkän matkan rekoille ei tarvita yhtä monta asemaa. Toiseksi, niiden rakenne on täysin toinen. Kolmanneksi, niillä voi olla eri polttoaine kuin henkilöautoissa. Nytkin lähes kaikki rekat kulkevat dieselillä, henkilöautot pääosin bensalla. Varsinkin USA:ssa on erittäin vähän diesel-henkilöautoja, mutta rekat kulkevat dieselillä.

    • Anonyymi

      Nyt kuulostaa jo aivan erinomaisen hyvältä

    • Anonyymi

      Kuulostaa ihan upealta

    • Anonyymi

      No olipas uutinen jälleen kerran

    • Anonyymi

      Hienoa.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4348
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      143
      3087
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      47
      2398
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      46
      2323
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

      Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      97
      1961
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1883
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1596
    8. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      22
      1574
    9. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      149
      1402
    10. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      34
      1233
    Aihe