Hyundai sen tunnustaa, vetyautot eivät myy, liian kalliita.

Anonyymi

"Hyundai päätti jo 2013 satsata vetyautoihin. Tucsonin vetyversio esiteltiin silloin, vuonna 2018 esiteltiin NEXO. Teknologinen linjaus ei kuitenkaan osoittautunut kannattavaksi; vetyautojen hinnat ovat edelleen selkeästi kalliimmat kuin sähköautojen. Se näkyy myyntiluvuissa; viime vuonna myytiin yhteensä vain 7707 kappaletta, kun sähköautoja myytiin 1,68 miljoonaa kappaletta."

Eli 7707 vastaan 1 680 000.... kyllä myyntiluvut vain sen kertovat kummasta ihmiset kiinnostuvat ja kumpaa ihmiset ostavat. Akkutekniikka vielä kehittyy kymmenessä vuodessa, niin vetyautojen nopeasta tankkauksestakaan ei ole enään niin paljoa hyötyä eikä kalliita vetyasemiakaan tarvita. Viimeinen niitti on nimittäin myös vedyn kalleus energiana verrattuna sähköautoon.... 3e vs 10e / 100km. Monta vuotta mennyt jo Toyotalla ja Hyundailla eikä kumpikaan suuri autonvalmistaja ole onnistunut läpimurrossa vaikka yritys on ollut kovaa.

Toisinsanoen kun valtavasti ollaan panostettu vetyasemien rakentamiseen viimeinkin suurella (veronmaksajien) rahalla, niin sitten sitä vetyinfraa ei enään tarvita kehittyneen akkutekniikan takia. Silloin vetyhypetys floppaa kun ihmisten tietoisuus lisääntyy että sähköautolla pääsee paljon helpommalla ja HALVEMMALLA autoilussa.

https://www.apu.fi/artikkelit/vaaraa-hevosta-pelannut-hyundai-kaansi-katseensa-sahkoautoihin-se-on-paljon-vaikeampaa-mita-ne-ovat-koskaan-kuvitelleetkaan

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vetyhöpötys on vain Hail Mary, ennen kuin vety pääsee samaan sarjaan häkäpönttöjen sun muiden kanssa henkilöautoista puhuttaessa.

      • Anonyymi

        Valitettavasti tähän vetyhömpötykseen uskovia vielä riittää ja EU:ssa siihen haaskataan rahaa. Esim. Saksassa käynnissä 450 000 000 € EU hanke, jonka tiimoilta rakennettu tähän mennessä 90 tankkausasemaa. Suuret oli suunnitelmat, asemia piti jo 2020 loppuun mennessä olla 120 ja autoja vuonna 2022 jo 60 000.

        2019 saatiin myytyä vain 400 autoa, mikä kasvatti Saksan vetyautokannan tuhanteen. 2020 lukuja ei enää raportoitu - taisivat olla liian masentavia. 60 000 auton tavoite olisi edellyttänyt 15-20 tuhannen auton myyntiä vuodessa. Ja tämänkin jälkeen vetypommiautoja olisi ollut vain 0,1 % Saksan autokannasta.

        Rahaa palaa kiitettävästi, mutta mitään ei ole saatu aikaan. Ei mitään. Vetypommiautojen osuus Saksassa on promillen murto-osia, joten määrää ei näe tilastoistakaan - ei siellä jakseta taulukoihin lisätä rivejä tällaille erikoisuuksille.

        Vrt. yhden vedyn tankkausaseman hinnalla rakentaa puolentusinaa kaasuautojen tankkausasemaa ja yhden vetyauton hinnalla ostaa 3 kaasuautoa. Samalla rahasummalla saa suuremman tiputuksen päästöihin näin!

        Yhden vetypommiaseman hinnalla rakentaa 10 suurteholaturia sähköautoille. Yhden vetyauton hinnalla ostaa 2 sähköautoa.

        Vetyyn siirtymisessä ei ole vähintäkään järkeä. Ei ole toimintasäteessäkään enää etua. Luvataan tottakai paperilla ump to 1000, mutta se edellyttää kihnuttamista tientukkona. Seka-ajossa muun liikenteen tahtiin kulutus väh 1 kg/100 km ja tankkiin mahtuu 5 kg. Laskekaa siitä.


    • Anonyymi

      Pikkuautoissakin b-sekmentin Ford Fiesta oli jossain vaiheessa euroopan myydyin auto. Veikkaan että ostohinta painaa monilla valinnassa ja tyytyvät ahtaampiin tiloihin (kahden lapsen kanssa) kuin maksavat yli 5000e enemmän. Samaan tapaan todennäköisesti käy myös vetyautoille että todetaan olevan liian kallis hankkia joten otetaan se 20-40 000e halvempi täyssähköauto mielummin. Auto uutena (tai uudehkona) on monille melko suuri ponnistus hankkia, joten hinnalla on suuri merkitys ostopäätöstä tehdessä.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Honda on toistaiseksi luopunut Clarityn valmistamisesta!
        Tietysti liian vähäisten myyntilukujen vuoksi!
        Mutta Honda ei ole luopunut aikeistaan tuoda jatkossa vetytekniikkaan perustuvia malleja!
        Suunnittelevat yhdessä GM: n kanssa volyymimallia massoille!
        Niin, ja Hondan, Toyotan, kuten esim. Hyundainkin yhteiskuntainfrastruktuurissa VEDYLLÄ
        tulee olemaan iso rooli!
        Näin!


    • Anonyymi

      Ei ole vedyn myyntikään lyönyt leiville. Ei, vaikka valtio maksoi aseman rakentamiskulut!

      "The government paid the 3 billion won ($2.5 million) cost - six times more than fast charging equipment for battery electric cars - and the two pumps, located next to Sung’s gasoline stand, see a steady flow of Hyundai Nexo SUVs daily.

      Even so, Sung hasn’t been able to turn a profit, hamstrung as the equipment can only refuel a limited number of cars each day and by the government’s decision to set retail hydrogen prices low to bring consumers on board."

      https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A

      Tankkaus kestää vain 3 minuuttia...

      "while refueling itself takes about 5-7 minutes, the next driver must wait another 20 minutes before sufficient pressure builds in the storage tank to supply the hydrogen or the car’s tank will not be full"

    • Anonyymi

      > vetyautojen nopeasta tankkauksestakaan ei ole enään niin paljoa hyötyä eikä kalliita vetyasemiakaan tarvita.

      Nopea tankkaus on vale. Halvimmat vetyasemat pystyvät tankkaamaan vain 20 henkilöautoa vuorokaudessa ja raskaalle kalustolle halvimmat vehkeet puolestaan tarkoitettu yön yli tankkaukseen varikolla. Nämä tiedot valmistajan esitteistä...

      Nopeudessa vertailukelpoisia 50 kW latausasemiin. Tosin 50 kW latausasemia taitaa saada 10 yhden vetyaseman hinnalla.

      Etelä-Korean uutisten perustella vähän jämerämpi asema pystyy tankkaamaan kahdella "pumpulla" yhteensä 100 autoa vuorokaudessa. Tällainen on siis vertailukelpoinen 100 kW pikalaturien kanssa. Mutta 100 tankkausta/vuorokausi vetyasema maksoi 2,5 miljoonaa dollaria = vähän reilu 2 miljoonaa euroa. Saman verran kuin 6 suurteholaturia (tarkoittanee 100 kW lataustehoja).

      Nopeampiakin tankkauasemia on, mutta taitaa hinta nousta. Saksassa on tähän mennessä saatu 450 miljoonan euron hankkeella aikaan 90 tankkausasemaa. Tästä laskettuna hinta 5 M€/kpl. Tosin rahaa on saattanut mennä muuallekin ja alkup. tavoite oli rakentaa 120 asemaa jo 2020 loppuun mennessä. Ehkä kaikkea budjettia ei vielä ole syöty.... mutta 450 M€/120 tekee kappalehinnaksi vajaa 4 miljoonaa.

      Pakollinen vertailu. Suomesta löytyi tieto, että metaanikäyttöisten autojen "standardimallin" (2 tankkauspistettä) tankkauasema 0,5 M€/kpl. Tietty tässä ei välttämättä ole ihan kaikkea (esim. tonttikustannus) mukana, mutta helposti näitä rakentaa 5 yhden vetyaseman hinnalla. Ja kaasuautojahan saa (uutena) 30 tonnilla ja käytettynä halvemmallakin. Saksassa vetyautoja on myyty aiemmin 70-80 tonnin hinnalla ja Suomessa hinta olisi tod. näk. ollut vieläkin korkeampi - Teknavin arvion mukaan liki satku. Eli yhden vetypommiauton hinnalla saa
      - 4 karvalakkimallin bensakäyttöistä autoa
      - 3 kaasuautoa (uutena)
      - 2 täyssähköautoa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1346
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe