Sähköautojen akut kestävät nykyisen tiedon valossa jopa ennakoitua paremmin.
Uuden sähköauton akustolle luvataan usein pitkä takuu, kuten 8 vuotta ja/tai 200 000 kilometriä. Akustoja on toistaiseksi vaihdettu hyvin vähän autoilijan kustannuksella, toteutuneiden hintojen ollessa muutamia tuhansia euroja.
Sähköautoja on ollut käytössä nykyisellä akkutekniikalla jo pitkään, jolloin akkujen kestävyydestä on saatu paljon käyttökokemusta. Esimerkiksi Teslan akut kestävät yli 500 000 km ajon, jonka jälkeen niiden kapasiteetista on yhä käytettävissä yli 80 %.
Käytetyt akut ovat myös rahanarvoisia, sillä niille löytyy jälkimarkkinat mm. energiavarastoina. Uuden akun hinta on kapasiteetista riippuen noin 2000 – 10 000 €.
Sähköautojen akut kestävät auton koko käyttöiän
43
454
Vastaukset
- Anonyymi
Huuhaa-Hannut levittävät akuista täysin väärää tietoa. Ne kestävät loputtomasti:
https://www.hameensanomat.fi/mielipiteet/mielipide-sahkoautojen-akut-kestavat-ammattikaytossakin-en-palaisi-enaa-bensaan-tai-dieseliin-1938050/- Anonyymi
St1, Shell ja Toyota tekevät mitä vain, jotta tuo totuus pysyisi pimennossa.
"Akkujen hinnatkin vaihtelevat alle 10 000 eurosta 35 000 euroon." On asiantuntijoiden arvio akkujen hinnoista.
- Anonyymi
Kas, tulihan se trolli kolostaan. Kalleimmat akut maksavat 200€/kWh. Teslan akut pyörivät siinä 100€/kWh paikkeilla. Mukaanlukien kotelointi ja BMS. Joten kerrotko vielä missä autossa on 170-350 kWh:n akku, vai menetkö takaisin koloosi?
Anonyymi kirjoitti:
Kas, tulihan se trolli kolostaan. Kalleimmat akut maksavat 200€/kWh. Teslan akut pyörivät siinä 100€/kWh paikkeilla. Mukaanlukien kotelointi ja BMS. Joten kerrotko vielä missä autossa on 170-350 kWh:n akku, vai menetkö takaisin koloosi?
Tuo linkkaamani kommentti oli seuraavien henkilöiden jutusta;
"sähkötekniikan diplomi-insinööri ja Energiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilä, SATL:n puheenjohtaja ja Taitotalon kehitysjohtaja Kari Kaihonen, Metropolian autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho, sähkö- ja hybridiajotekniikan kouluttaja ja asiantuntija Frans Malmari "
Ehkä he ovat trolleja, en kuitenkaan usko...
https://www.is.fi/autot/art-2000008074186.html- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kas, tulihan se trolli kolostaan. Kalleimmat akut maksavat 200€/kWh. Teslan akut pyörivät siinä 100€/kWh paikkeilla. Mukaanlukien kotelointi ja BMS. Joten kerrotko vielä missä autossa on 170-350 kWh:n akku, vai menetkö takaisin koloosi?
Aika paljon on sitten Mersun akussa kwh , kun kun akun vaihto maksaa 63 000 € . Tai sitten vaihtotyö on todella kallista .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika paljon on sitten Mersun akussa kwh , kun kun akun vaihto maksaa 63 000 € . Tai sitten vaihtotyö on todella kallista .
Mikään mitä mainostetaan kokoajan ei myy koska se on huoma ja suunattu baan rikaille momimiljonääreille ja niile kokoomuslaislle jotka luulee olevansa eikauta baikka käyvätkin töissä joka päivä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika paljon on sitten Mersun akussa kwh , kun kun akun vaihto maksaa 63 000 € . Tai sitten vaihtotyö on todella kallista .
Porsche Taycanin akun korjaus maksoi yli 80 000 euroa, Teslassakin jopa yli 15 000 euron korjauskustannukset
- Anonyymi
Halpaa kuin makkara, ja uudella akulla mennään taas 200 000 km.
- Anonyymi
Mitähän tuo valheellinen taistelu sähköakkuautoja vastaan hyödyttää? Se vain liaää akkuautojen suosioita kun valheet oiotaan ja tieto leviää.
Missä on ollut valheita sähköautoja vastaan? Enemmän olen huomannut valheita sähköautojen puolesta.
- Anonyymi
Nettiautossa on myynnissä tesloja 200tkm joissa, omistaja ilmoittaa että akku on uusittu. Ei ole edes 10v ikäisiä!
Myös sähkömoottorieita uusittu noilla km
Siinä se elinikä ja riskejä.
Kävin juuri hakemassa puhtaan leiman 2003 bensa autoon jonka hinta uutena 19800eur. Tässä on vielä km 270 000km. Kaikki toimii- Anonyymi
Juuri tätä rupesin itsekin ihmettelemään. Patteripetterit huutaa että akut kestää ikuisesti, nettiautossa suunnilleen joka toiseen on akkua vaihdettu takuuseen. Mistä tämä johtuu?
- Anonyymi
Harvinaisen totta. Sähköauton käyttöikä loppuu akun loppumiseen.
- Anonyymi
Tai ainakin vaihtaa omistajaa hyvissä ajoin ennen akun lopahtamista.
- Anonyymi
Jos se ei hajoa, niin hyvinkin voi kestää ns. loppuun asti.
- Anonyymi
Niin ne nyt historiatiedon valossa kestävät eikä asiassa ole mitään epäselvää.
- Anonyymi
Sähköauton akku kestää täsmälleen auton koko käyttöiän. Sähköautot nimittäin paalataan juuri sillä hetkellä, kun akku menee käyttökelvottomaksi. Käytännössä tämä tapahtuu 5 - 8 vuoden käytön jälkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton akku kestää täsmälleen auton koko käyttöiän. Sähköautot nimittäin paalataan juuri sillä hetkellä, kun akku menee käyttökelvottomaksi. Käytännössä tämä tapahtuu 5 - 8 vuoden käytön jälkeen.
Kyllä, mutta valitettavasti tämä tosiasia ei vielä näy käytettyjen sähköautojen hinnoissa !
Valtaosa ihmisistä ei asiaa hahmota !? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton akku kestää täsmälleen auton koko käyttöiän. Sähköautot nimittäin paalataan juuri sillä hetkellä, kun akku menee käyttökelvottomaksi. Käytännössä tämä tapahtuu 5 - 8 vuoden käytön jälkeen.
Kohta on Kuusankoskella ruuhkaa sähköautojen romutuspisteessä.
- Anonyymi
Kosteus ja sen aiheuttama korroosio sekä säännöllinen pikalataus ovat akun pahin uhka. Suurin osa autoilijoista pärjää 3x16A laturilla.
- Anonyymi
Siis akkuhan voi kestää hyvällä tuurilla vaikka iäisyyden, mutta kapasiteetti voi lopussa olla enää alle 50% alkuperäisestä. Nykyaikaiset BMS eli akunhallintajärjestelmät estävät auton käytön, jos kapsu tippuu alle 70%, koska sellainen ei enää anna virtaa riittävästi kiihdyttämiseen pienellä lataustasolla ja on liikenteessä vaarallinen. Akun kestoikään voi vaikuttaa positiivisesti, kun välttää pikalataamista ja käyttää akun esilämmitystä aina alle +10C lämpötiloissa litiumkerrostumien välttämiseksi.
- Anonyymi
Parissa kymmenenssä vuodessa se kapasiteetti ei katoa mihinkään kertoo kokemus kymmeneltä vuodelta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parissa kymmenenssä vuodessa se kapasiteetti ei katoa mihinkään kertoo kokemus kymmeneltä vuodelta.
Hauska väite mutta ei kestä reality checkkausta.
- Anonyymi
Tietysti kestää koska uusiminen on niin kallista että kun akut on loppu niin romu pannaan paaliin.
- Anonyymi
Akkutakuuseen vetoaminen on hupaisaa. Akkutakuu yleensä - mutta ei aina - korvaa vain akkuja jotka on oikosulussa. Akun kapasiteetin alenemaa ei yleensä korvata takuuseen. Hupiukot puhuvat 8 vuoden akkutakuusta. Kyllä vamistaja voi taata että akku toimii 8 vuoden ajan ja tekee korjaukset jos ei toimi. On kokonaan toinen juttu missä kunnossa akku on takuun päättymisen jälkeen. Jos 8-vuotiaassa akussa kapasiteettia on jäljellä vaikka 65 %, mikä on sähköauton jm-arvo, kun tiedetään että akun korjaaminen/uusaus maksaa kymmeniä tuhansia.
- Anonyymi
Käytettyjen autojen käyttötarkoitus myös muuttuu kun autoihin tulee ikää. Siis käytännössä voimakkaastikin heikentyneet akut pysyvät autoissa paalaukseen asti, mikäli halvoille työmatka-autoille ja kauppakasseille on tarpeeksi kysyntää. Noin 120 km kesärange, riittää talvellakin varmasti 25 km työmatka + 8 km kauppamatkaan, pakkasillakin.
Pahempi homma sitten on, mikäli akkuja alkaa runsaasti vikaantumaan ajamisen estävällä tavalla jossain 10-15 vuotiaissa autoissa. No ehkä niihinkin kehitetään jotain kohtuuhintaista korjausvaihtoehtoa koko akkupaketin vaihdon sijaan, näyttää vain autonvalmistajat olevan tätä vaihtoehtoa jarruttamassa. - Anonyymi
Akkutakuu tarkoittaa nimenomaan sitä, että kapasiteetti säilyy määritellyissä rajoissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytettyjen autojen käyttötarkoitus myös muuttuu kun autoihin tulee ikää. Siis käytännössä voimakkaastikin heikentyneet akut pysyvät autoissa paalaukseen asti, mikäli halvoille työmatka-autoille ja kauppakasseille on tarpeeksi kysyntää. Noin 120 km kesärange, riittää talvellakin varmasti 25 km työmatka 8 km kauppamatkaan, pakkasillakin.
Pahempi homma sitten on, mikäli akkuja alkaa runsaasti vikaantumaan ajamisen estävällä tavalla jossain 10-15 vuotiaissa autoissa. No ehkä niihinkin kehitetään jotain kohtuuhintaista korjausvaihtoehtoa koko akkupaketin vaihdon sijaan, näyttää vain autonvalmistajat olevan tätä vaihtoehtoa jarruttamassa.Kyllä nykyisillä edullisilla polttiksilla ajetaan suuriakin määriä, vaikka autoilla onkin jo paljon ikää. Millä nuo ajotarpeet hoidetaan vanhoilla sähkiksillä, jos akusta riittää virtaa vain 150 km?
- Anonyymi
Voi akku hyvinkin osoittautua uudeksi "katalysaattoriksi". Kun ensimmäiset katalysaattorilla varustetut autot tulivat suomen markkinoille, ennustettiin katalysaattoreille noin 80 000 -120 000 km kestävyyttä. Totuudeksi kuitenkin osoittautui, että ne kestävät auton iän, ellei käy tankkaamassa venäjällä tai kolhi auton pohjassa olevaa katalysaattoria kiveen.
- Anonyymi
Tyypillisesti kirjoittaja ei hahmota pulmaa !?
Sähköauton akuston hinta on 10000-15000€ tai enemmän !!! Polttomoottorin katalysaattori ei maksa lähellekään tuota !?
Fakta on se, että ennenkuin sähköauto romutetaan niin akuston vaihto on edessä !
Kuka haluaa maksaa 15000€ remontin autoon jonka markkina-arvo on 10000€ ??
Tämä tosiasia ei vielä näy käytettyjen sähköautojen hinnassa !!
- Anonyymi
Viikko sitten iltalehti uutisoi Jannesta joka oli ostanut 43,000 euron käytetyn Teslan. Puolen vuoden päästä akku söko ja akun vaihdon hinta 12,000 euroa. Vaikka Jannella oli ylimääräinen takuu niin myyjä ei suostunut maksamaan akun vaihdosta kuon vain puolet.
Yli 10 vuotta vanhan sähköauton osto on valtava riski. Voi käydä niin että akun hinta on autoa arvokkaampi.
Kun auto joudutaan romuttamaan ennen aikojaan niin auton elinkaari lyhenee ja ilmastonmuutos kiihtyy. Vanha polttomoottoriauto on sähköautoa turvallisempi ostos. - Anonyymi
Kyllä noiden halpojen kinkkisähkisten kori ruostuu ennemmin kuin akku lopahtaa. Hesarissa oli MG koeajon yhteydessä kommentti auton ruostesuojauksesta.
"Sen näkee tasan tarkkaan, miten tässä käy. Pari vuotta, niin alkaa tuosta kukkimaan, ja viisi vuotta, niin on ruostunut puhki.” - Anonyymi
Pitää kyllä paikkansa. Koska useimmiten auton käyttöoikä on sama kuin akun käyttöikä. Uutisoitu Volvon ällistyttävän halpa yli 50te maksanut akunvaihto johtaa siihen että koko auton joutuu paalaamaan.
- Anonyymi
Koskee kaikkia sähköautoja ennemmin tai myöhemmin !
- Anonyymi
Sähköauto hankitaan max 3 vuoden käyttöä varten ja sitten vaihtoon.
- Anonyymi
Pulma on se, että akuston vaihtokustannukset eivät vielä näy käytettyjen sähköautojen hyvitys hinnoissa !?
Mutta, tulevat näkymään !! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pulma on se, että akuston vaihtokustannukset eivät vielä näy käytettyjen sähköautojen hyvitys hinnoissa !?
Mutta, tulevat näkymään !!Ei ne näy kun niitä ei tarvitse vaihtaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne näy kun niitä ei tarvitse vaihtaa.
???????
- Anonyymi
Miksi sinä valehtelet?????
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sinä valehtelet?????
Kun ei ole muuta sanottavaa totuuden edessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun ei ole muuta sanottavaa totuuden edessä.
Silloin ei pitäisi kirjoittaa mitään.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .17310041Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523335Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja493093- 642805
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2022159- 1142113
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251973Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä651591Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121336Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221336