Lataus hybridi on ainoa järkevä auto suomessa 95% autonkäyttäjistä

Anonyymi

5% riittää pelkkä akku auto.
Monet ihmiset käy töissä ja joku 100km sähköllä riittää todella monelle sähköliikkumiseen. Omakin työ 99% riittäisi pelkkä sähköauto mutta ajelen etanolilla koska ei ole käyttööni sopivaa sähköautoa ja hybridinä olisi mutta olen vain työssäkäyvä pienipalkkainen joten ei ole mahdollisuutta ostaa ja jo pelkkä ylläpito olisi liian kallista. Uudet kertakäyttö autot on liian kalliita ylläpitää. Harmi ettei työnteko riitä auton ostoon. No saastutan nyt vähemmän kuin sähköautoiliat.

21

1500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ladattava töpselihybridi eli päästöhuijausauto saa roiman veronalennuksen, koska kuluttaa paperilla 1,5 l/100 km. Todellisuus voi kyllä olla 2-4 kertainen kulutus luvattuun verrattuna. Tästä syystä lataushybridi on vain poikkeustapauksessa päästöjen suhteen hyvä valinta.

      Perus bensavehkeen saa paljon halvemmalla.

      Lataushybridillä ei tee hevon vittua, jos ei ole latausmahdollisuutta kotipihassa tai työpaikalla tai mieluummin sekä että. Perustapauksessa lataus vain 3,7 kW teholla, joten normi lämpötolpasta saatava 2 h "esilämmitys" ei riitä. Ja muistammehan senkin, että Kian yms. lataushybridit ovat lataushybridejä vain kesällä. Kun ulkolämpötila painuu alle 7 C, niissä pörisee polttomoottori aina lämmön tuottamiseksi. Mikä tarkoittaa näitä 300 % todellisia kulutuksia.

      Päästöjen suhteen täyssähköauto on paljon parempi, mutta siinä sama latausongelma. Vaan jos täyssähköauton saa ladattua kotipihassa, niin ajelee sillä muutakin kuin 30 km työmatkaa...

      Sitten on pikaladattava kaasuhybridi. 3 min pikalatauksella 300 km ajomatkaa. Tosin tällaista pikalaturia ei kotipihaa saa ja niitä löytyy vain suurimmista kaupungeista. Pääkaupunkiseudulta toistakymmentä, mutta useimmissa muissa kaupungeissa vain 1-2. Vaan jos osuu pikalatausasema omien reittien varrelle, niin tämä on oiva vaihtoehto. Hankintahinnaltaankin selvästi töpselilataushybridiä halvempi.

    • Anonyymi

      Lataushybridi soveltuu vain ja ainoastaan omakoti- ja osalle rivitaloasujista, joilla on mahdollisuus kotipihassa yön yli lataamiseen. Ja toisen edellytyksenä yleensä max. 50 km ajot per päivä.

      Muille sitten päästöjen kannalta onkin parempi joko täyssähkö tai järkevän kokoinen ja tehoinen bensa/diesel-auto.

      Mutta noita lataus- eli "huijauhybridejä" tietysti ostavat myös veroetujen vuoksi myös ne, joilla ei ole latausmahdollisuutta tai -halua => liikenteen päästöt eivät niillä vähene!

    • Anonyymi

      Lataushybridi on hyvä ratkaisu ennen kuin maahan saadaan kattava pikalatausverkosto. Kun lataa kotona niin kaikki lyhyet matkat menee sähköllä. Jos on mahdollisuus ladata töissä tai muualla tilanne on vielä parempi. Akun lataaminen kotilatausasemalla on erittäin vaivatonta ja täyteen lataaminen kestää muutaman tunnin. Sillä ajaa useamman kymmenen kilometriä sähköllä. Auto on talvisin lämmin aamulla, kun käyttää esilämmitystä jolloin lämmitykseen tarvittava sähkö tulee sähköverkosta ja akku on ajoa varten täynnä.

      Pitkät lomamatkat ja vastaavat ajetaan pääosin bensalla. Näitä ajoja on vähän verrattuna lyhyihin arkiajoihin verrattuna. Lopputuloksena bensa-asemalla tulee käytyä todella harvoin ja se on vain positiivista, koska sähköllä ajaminen on moninkertaisesti halvempaa bensaan verrattuna.

    • Anonyymi

      Lataushybridillä ajo ja hallinta tulee selvästi kalliimmaksi hankintahinnan takia. Siksi ei hybridiä tule hankittua. Plussana vielä kaapeliton auto ja ei tarvitse miettiä latauksia.

      Varmasti riskittömämpi vikojen puolestakin.


      Vanhempana 10v voi olla vaikea myydä lataushybrideitä ja arvo putoaa.

    • Anonyymi

      Sähköauto olisi monelle se paras valinta, mutta vielä nyt sen yleistymistä hidastaa korkea hankintahinta ja latausmahdollisuuksien puute. Sähköauton yleistymistä ei myöskään mitenkään edistetä muun autoilun kustannusten nousu vaan investointia siirretään myöhemmäksi. Kaikille sähköauto ei kuitenkaan sovi. Omalla kohdalla valita oli lataushybridin ja dieselin välillä ja olisi sitä vielä nytkin sillä täyssähköautojen tekniikka ja latausinfra ei ole vielä riittävällä tasolla. Tähän on sitten turha vetää mitään keskivertoautoiljija korttia koska autoni käyttö on kaukana keskivertoautoilijan tarpeesta. Lataushybridillä on minun kohdalla yli 3/4 ajosta täysin sähköllä, myös talvella, ja pidemmätmatkat matkat menee alle 4l/100km kulutuksella. Vastoin esson baarin tietotoimiston juttuja ovat lataushybridin kuljettajat ainakin tutkimusten mukaan ahkeria lataajia.
      Lataushybridin mustamaalaamisella ympäristöaktivistit potkaisivat omaan nilkaan tajuamatta että monelle lataushybridin käyttäjälle se vaihtoehto ei ole sähköauto vaan diesel.

      • Anonyymi

        Täyssähköauto on ainoa järkevä auto jos nykypäivänä uuden auton ostaa. Lataushybridissä kuljetat mukana suurimmaksi osaksi turhaan paljon huoltoa vaativaa polttomoottoria. Sähköautolla pitkänkin matkan ajaa yhtä joutuisasti kuin polttiksella koska normi ihminen tarvitsee neljän tunnin välein noin puolen tunnin tauon jolloin autokin latautuu. Moni jolla ei ole kotilataus mahdollisuutta on todennut ettei ole mitään ongelmaa koska ladata voi asioidessa ym. vapaa ajan käytön yhteydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyssähköauto on ainoa järkevä auto jos nykypäivänä uuden auton ostaa. Lataushybridissä kuljetat mukana suurimmaksi osaksi turhaan paljon huoltoa vaativaa polttomoottoria. Sähköautolla pitkänkin matkan ajaa yhtä joutuisasti kuin polttiksella koska normi ihminen tarvitsee neljän tunnin välein noin puolen tunnin tauon jolloin autokin latautuu. Moni jolla ei ole kotilataus mahdollisuutta on todennut ettei ole mitään ongelmaa koska ladata voi asioidessa ym. vapaa ajan käytön yhteydessä.

        Lueppa Moottori lehdestä kuinka sähköauto soveltuu pitkään säännölliseen matka ajoon. Sähköauto sopii silloin kun reitti, kohde ja aikataulu on sähköauton ehdoilla. Kun sähköauto vielä hieman kehittyy käy se minullekin, mutta nyt siitä ei vielä työvälineeksi ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lueppa Moottori lehdestä kuinka sähköauto soveltuu pitkään säännölliseen matka ajoon. Sähköauto sopii silloin kun reitti, kohde ja aikataulu on sähköauton ehdoilla. Kun sähköauto vielä hieman kehittyy käy se minullekin, mutta nyt siitä ei vielä työvälineeksi ole.

        Ajan työajoja ja omia noin 60 000km vuodessa, nyt reilu kaksi viimeistä vuotta sähköautolla. Ei mainittavia ongelmia ole ollut.. Polttikseen kanssa ongelmia oli selvästi enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajan työajoja ja omia noin 60 000km vuodessa, nyt reilu kaksi viimeistä vuotta sähköautolla. Ei mainittavia ongelmia ole ollut.. Polttikseen kanssa ongelmia oli selvästi enemmän.

        Hihii, juupa juu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajan työajoja ja omia noin 60 000km vuodessa, nyt reilu kaksi viimeistä vuotta sähköautolla. Ei mainittavia ongelmia ole ollut.. Polttikseen kanssa ongelmia oli selvästi enemmän.

        Kai se onnistuu kun jos työajo tapahtuu samoilla nurkilla, mm takseina on sähköautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai se onnistuu kun jos työajo tapahtuu samoilla nurkilla, mm takseina on sähköautoja.

        Jos Oulu-Kajaani linjan koko eteläpuoli on nurkka-ajoa niin sitten joo.
        Oikeesti. Itselle sattunut tuon reilu kahden vuoden aikana neljä kertaa toimimaton laturi, mutta läheltä löytynyt toimiva joten ongelmaksi se ei ole tullut, asiakkaan luona on aina saanut sähköä joko lähistöllä olevasta julkisesta laturista tai esim. pahvipuristimen 3-vaihepistokkeesta. Tapanani ei ole ajaa, ja työnantajani on kieltänyt ajaa yli 4-tunnin rupeamia ilman puolen tunnin taukoa, tuolloin autoni latautuu samalla. Olen säästänyt firman ajoissa ja muutenkin tuhansia euroja puhdasta rahaa sähköautolla ajaen, erotus sähköauton ja polttiksen hinnasta on jo kuitattu aikaa sitten, ja bonuksena vielä sähkiksen ylivoimainen voimalinja joka tuo turvallisuutta matka-ajoon.
        Tuo polttisten ongelma oli lähinnä autojen jatkuva vikaantuminen. Jopa tielle jäin kolmesti, sähkiksellä ei tuommoisia ongelmia ole ollut (koputtaa puuta).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Oulu-Kajaani linjan koko eteläpuoli on nurkka-ajoa niin sitten joo.
        Oikeesti. Itselle sattunut tuon reilu kahden vuoden aikana neljä kertaa toimimaton laturi, mutta läheltä löytynyt toimiva joten ongelmaksi se ei ole tullut, asiakkaan luona on aina saanut sähköä joko lähistöllä olevasta julkisesta laturista tai esim. pahvipuristimen 3-vaihepistokkeesta. Tapanani ei ole ajaa, ja työnantajani on kieltänyt ajaa yli 4-tunnin rupeamia ilman puolen tunnin taukoa, tuolloin autoni latautuu samalla. Olen säästänyt firman ajoissa ja muutenkin tuhansia euroja puhdasta rahaa sähköautolla ajaen, erotus sähköauton ja polttiksen hinnasta on jo kuitattu aikaa sitten, ja bonuksena vielä sähkiksen ylivoimainen voimalinja joka tuo turvallisuutta matka-ajoon.
        Tuo polttisten ongelma oli lähinnä autojen jatkuva vikaantuminen. Jopa tielle jäin kolmesti, sähkiksellä ei tuommoisia ongelmia ole ollut (koputtaa puuta).

        Olipa taas ruusuiset selitykset. Niitä 50 kW pikalatureita löytyy keskisuuristakin kaupungeista vain pari ja muutama yksittäistapaus 1-numeroisten valtaväylien varrelta.

        Esim. suositulla kesämökkialuella Puumalan suunnalla tasan 1. Forssassa ja laajalla alueella Forssan ympärillä 0 kpl, vaikka alueen läpi kulkee Turku-Tampere ja H:ki - Pori väylät.

        Töpselilataus, vaikka sitten jätepuristimesta, on pelleilyä. 11 kW teholla 100 km ajomatkan tankkaus kestää kesällä 1,5 h ja talvella (jolloin sähköä kuluu reilu 20 kWh/100 km) 2 tuntia.

        Elämä on liian lyhyt 1½-2 h kahvitaukoihin tuhlattavaksi. Kun näitä kahvitaukoja vielä täytyisi pitää pitkällä matkalla 100 km eli reilun tunnin välein!

        Patteriauto toimii, jos ei tarvi kuin sahata parin ison kaupungin väliä.


    • Anonyymi

      Vetyauto (polttokennoauto, FCEV) on mainio vaihtoehto akkusähköautolle.
      Vetyauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km. Toyota Mirailla on päästy säästeliäästi ajettuna jopa yli 1000 km yhdellä tankkauksella ja Hyundai Nexolla lähes 900 km.
      Vetysähköauton yksi hyvä puoli on myös se ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa.
      Myöskään toimintamatka ei iän myötä lyhene kuten käy akkusähköautoille.
      Vetyauto jopa puhdistaa ilmaa ajon aikana.
      Suomi on Euroopan ainut maa jossa ei ole vielä vetytankkausasemia.
      Suomeenkin pitäisi pikkuhiljaa alkaa rakentamaan vedyntankkausverkostoa.

      • Anonyymi

        "Vetyauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km"
        Harva kuitenkaan ajaa yhdellä rupeamalla 700km ilman taukoja. Mikä ongelma on ladata auto samalla kun käy kahvilla?
        "Vetysähköauton yksi hyvä puoli on myös se ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa."
        Pidät siis polttokennon huonoa hyötysuhdetta hyvänä asiana? Oletko miettinyt että myös kesällä hukkaat sen lämmön taivaalle? Sähköauto käyttää kaiken saatavilla olevan energian oleelliseen.
        "Myöskään toimintamatka ei iän myötä lyhene kuten käy akkusähköautoille."
        Taksi Teslan jolla ajettu 600 000km akku oli menettänyt kapasiteettiaan 8%. Polttokenno uusitaan 300 000 km.n välein. Kumpi mielestäsi parempi?
        "Suomi on Euroopan ainut maa jossa ei ole vielä vetytankkausasemia."
        Vety toimii järkevästi vain laivoissa, rekoissa ym. raskaassa liikenteessä. Kuka on oikeasti valmis maksamaan vedystä enemmän kuin polttoaine henkilöautoissa sekä vetyautosta enemmän kuin sähköautosta? Ei oikeasti kukaan.


      • Anonyymi

        Vetypommiautolla pääsee yhdellä tankkauksella vain pari sataa kilometriä

        Kas näin nolosti kävi, kun petolinnun perseeltä näyttävä Mirai yritettiin ajaa 1000 km matka Tanskasta Suomeen. 800 km matkaan Tanskasta Tukholmaan tarvittiin 2 tankkausta. Tukholmassa auto piti tankata kolmannen kerran, mutta tankkausasema rikki. Matka jatkui peräkärryssä.

        https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/

        Suomessa oli silloin vielä tankkausasema, mutta se olikin bussien tankkaamiseen tarkoitettua mallia, mistä sai vetyä 350 bar paineella. Sehän ei riitä, kun henkilöautot tarvitsevat 700 bar.

        Tässä yksi pikkuseikka, jota vedyn mainostajat eivät ole kiimassaan tajunneet. 700 bar vaatii kalliit hiilikuituvahvisteiset tankit, joten raskaassa kalustossa käytetään matalampaa painetta, jolloin terästankit OK. Luonnollisesti tarvitaan myös erikseen 350 ja 700 ber tankkausasemaverkot.

        Toinen on, että vedyn tankkaus kestää 6-7 min (valehdellaan aina kolmeen minuuttiin) ja sen jälkeen voi mennä jopa tunti (halvimmilla tankkausasemilla) ennen kuin asema on saanut paineet pumpattua ylös seuraavaa tankkaajaa varten.

        https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A

        Koreassa käytetty malli maksoi 2,5 miljoonaa dollaria, mutta sillä kykenee tankkaamaan vain 100 autoa vuorokaudessa, vaikka tankkauspisteitä on 2. Siis suunnilleen 2 autoa/tunti/tankkauspiste.

        Ei käytönnön eroa sähköautojen pikalataukseen. Paitsi että pikalatureita rakentaa 6 samalla rahalla.

        Myös metaanikäyttöisten kaasuautojen tankkaus sujuu vauhdikkaasti ja aseman hinta on vain puoli miljoonaa euroa (Suomessa) eli näitä rakentaa 4 yhden hitaan vetypommiaseman hinnalla. Ja autokantaakin on jo.... saman verran kuin vetypommiautoja koko maailmassa.

        Metaannin tankkausasemia on jo 60, joista henkilöauton tankkaukseen kelpaa 50. Vrt. koko USAssa on 50 vedyn tankkausasemaa. Käytännössä kaikki Kaliforniassa, josta pääsee vetypommiautolla ei yhtään minnekään.

        Vedystä on hössötetty 30 vuotta ja vety/polttokennobusseja on joissain kaupungeissa kokeiltu jo yli 10 vuotta sitten, mutta edelleen ollaan lähtökuopissa ja edelleen luvataan maailmavalloitusta 30 vuoden päästä.

        Eikö olisi jo aika lopettaa kuolleen hevosen piiskaaminen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetypommiautolla pääsee yhdellä tankkauksella vain pari sataa kilometriä

        Kas näin nolosti kävi, kun petolinnun perseeltä näyttävä Mirai yritettiin ajaa 1000 km matka Tanskasta Suomeen. 800 km matkaan Tanskasta Tukholmaan tarvittiin 2 tankkausta. Tukholmassa auto piti tankata kolmannen kerran, mutta tankkausasema rikki. Matka jatkui peräkärryssä.

        https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/

        Suomessa oli silloin vielä tankkausasema, mutta se olikin bussien tankkaamiseen tarkoitettua mallia, mistä sai vetyä 350 bar paineella. Sehän ei riitä, kun henkilöautot tarvitsevat 700 bar.

        Tässä yksi pikkuseikka, jota vedyn mainostajat eivät ole kiimassaan tajunneet. 700 bar vaatii kalliit hiilikuituvahvisteiset tankit, joten raskaassa kalustossa käytetään matalampaa painetta, jolloin terästankit OK. Luonnollisesti tarvitaan myös erikseen 350 ja 700 ber tankkausasemaverkot.

        Toinen on, että vedyn tankkaus kestää 6-7 min (valehdellaan aina kolmeen minuuttiin) ja sen jälkeen voi mennä jopa tunti (halvimmilla tankkausasemilla) ennen kuin asema on saanut paineet pumpattua ylös seuraavaa tankkaajaa varten.

        https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A

        Koreassa käytetty malli maksoi 2,5 miljoonaa dollaria, mutta sillä kykenee tankkaamaan vain 100 autoa vuorokaudessa, vaikka tankkauspisteitä on 2. Siis suunnilleen 2 autoa/tunti/tankkauspiste.

        Ei käytönnön eroa sähköautojen pikalataukseen. Paitsi että pikalatureita rakentaa 6 samalla rahalla.

        Myös metaanikäyttöisten kaasuautojen tankkaus sujuu vauhdikkaasti ja aseman hinta on vain puoli miljoonaa euroa (Suomessa) eli näitä rakentaa 4 yhden hitaan vetypommiaseman hinnalla. Ja autokantaakin on jo.... saman verran kuin vetypommiautoja koko maailmassa.

        Metaannin tankkausasemia on jo 60, joista henkilöauton tankkaukseen kelpaa 50. Vrt. koko USAssa on 50 vedyn tankkausasemaa. Käytännössä kaikki Kaliforniassa, josta pääsee vetypommiautolla ei yhtään minnekään.

        Vedystä on hössötetty 30 vuotta ja vety/polttokennobusseja on joissain kaupungeissa kokeiltu jo yli 10 vuotta sitten, mutta edelleen ollaan lähtökuopissa ja edelleen luvataan maailmavalloitusta 30 vuoden päästä.

        Eikö olisi jo aika lopettaa kuolleen hevosen piiskaaminen?

        ” Vedystä on hössötetty 30 vuotta ja vety/polttokennobusseja on joissain kaupungeissa kokeiltu jo yli 10 vuotta sitten, mutta edelleen ollaan lähtökuopissa ja edelleen luvataan maailmavalloitusta 30 vuoden päästä.
        Eikö olisi jo aika lopettaa kuolleen hevosen piiskaaminen?”

        Olen samaa mieltä, ja vähän samaa voisi kyllä sanoa sähköautoistakin sikäli, että ne olivat samalla viivalla polttomoottoriauton kanssa viimeksi 1900-luvun alussa. 20-luvun loppuun mennessä polttomoottoriautot olivat syrjäyttäneet ne käytännön syistä. Sitten yriteltiin sähköautoa herättää henkiin 60-luvulla, ja sitten 90-luvulla, ja taas nyt. Aina ovat ongelmat olleet ne samat: suuri paino, kallis hinta, lyhyt range ja hidas lataus. Mitään mullistavaa muutosta näihin ei ole tullut, vaikka aina se on ollut ”ihan nurkan takana”.


    • Anonyymi

      Plug in hybridi on meillä ollut erinomainen ratkaisu kun perheen kulkutarpeet vähenivät ja muuttuivat lasten muutettua pois. Nyt tulemme yhdellä autolla toimeen kun samassa autossa yhdistyy sekä edullinen sähköauton kyyti ja bensa-auton huolettomuus pidemmillä matkoilla.

    • Anonyymi

      On muuten kummalista että hallitus ei vie enemän henkilöautoilua hiilineutraalien polttoaineiden suuntaan. Sähköauto ei vain ole realistinen vaihtoehto monelle jakäytettyjen autojen kautta sen yleistyminen vie vielä useita vuosikymmeniä. Sen sijaan tukemalla hiilineutraaleja polttoaineita ja "halpuuttamalla" niitä jo nyt käytetty kalusto voitaisiin saada hyvinkin nopeasti hiilineutraaliksi.

      • Anonyymi

        "Sen sijaan tukemalla hiilineutraaleja polttoaineita ja "halpuuttamalla" niitä jo nyt käytetty kalusto voitaisiin saada hyvinkin nopeasti hiilineutraaliksi."
        Niitä tuetaan jo ja paljon! Hiilineutraalisten polttoaineiden valmistus on todella kallista puuhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sen sijaan tukemalla hiilineutraaleja polttoaineita ja "halpuuttamalla" niitä jo nyt käytetty kalusto voitaisiin saada hyvinkin nopeasti hiilineutraaliksi."
        Niitä tuetaan jo ja paljon! Hiilineutraalisten polttoaineiden valmistus on todella kallista puuhaa.

        Polttoaineentuotannon saa laitettua uusiksi paljon nopeammin kuin autokannan.

        Ensimmäinen ns. sähköpolttoainetta tuottava teollisuuslaitos saattaa käynnistyä jo 2025.

        https://www.vantaanenergia.fi/suomen-suurin-power-to-gas-laitos-wartsila-ja-vantaan-energia-ovat-sopineet-suunnittelun-jatkamisesta-kohti-investointipaatosta/

        Tuotanto tuskin on heti alkuun kannattavaa, mutta....
        - tuulivoima seisoo jo omilla jaloillaan eli rakentaminen kannattaa ilman tukia -> tuulivoimaa tulee jatkossa lisää "automaattisesti" ja sen myötä tullaan myös saamaan (ajoittaisen ylituotannon vuoksi) halpaa ja päästötöntä sähköä

        - vetypommiautojen liputtajat yrittävät myydä sitä aivopierua, että vedyn tuotanto elektrolyysillä ja tuotetun vedyn muuntaminen polttokennossa takaisin sähköksi on ainoa mahdollinen tapa varastoida sähköä.... niin, tyhjistä tynnyreistä lähtee kovin ääni

        - vetyhönöt koko ajan valehtelevat (tyhmyyttään), että vain vety kelpaa polttokennoihin. Ehei, on myös mm. metanolilla ja metaanilla toimivia polttokennoja. Itseasiassa metaania syövät SOFC polttokennot ovat hyötysuhteeltaan parempia kuin autoissa käytettävät polymeeripolttokennot.

        Uuden polttoaineen jakeluverkon rakentaminen ja autokannan päivitys on monen vuosikymmenen työ. Ja turhaa, kun nykyään on jo näitä parempia vaihtoehtoja. Joilla saadaan aikaan vaikutuksia jo 2030 luvulla eikä vasta 2050 alkaen.

        Metaanille on jo käyttökohteet ja jakeluverkostot olemassa. Siksi metaani onkin valittu tulevaisuuden polttoaineeksi Suomessa (ks liikenteen tiekartta -suunnitelma).


    • Anonyymi

      Vuositasolla moni ladattava möhköfantti kuluttaa enemmän polttoainetta kuin peruspolttis.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      65
      3442
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2990
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      12
      1424
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1098
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      822
    Aihe