Koronaepidemia ei ole vielä ohi

https://yle.fi/uutiset/3-12053300
"Viime viikon aikana tartuntaluvuissa tehtiin jälleen uusi ennätys: 559 tartuntaa. Koronan ilmaantuvuus kuluneen kahden viikon ajalta on 200 tartuntaa 100 000 asukasta kohden. Positiivisten osuus Fimlabissa tehdyistä testeistä oli 5,3 prosenttia viikolla 31.

Tartuntoja saadaan nyt erityisesti kotipiiristä. Sairastuessaan jo karanteenissa olevien osuus on kasvanut: kolmasosa diagnoosin saaneista oli valmiiksi karanteenissa. Tämä antaa toivoa, että tartuntojen leviäminen voisi olla tasaantumassa."

Tämä siis Pirkanmaalla.

"Ravintoloista saaduista tartunnoista on ollut liikkeellä vääriä käsityksiä. Tartuntaa ei tilastoida ravintolatartunnaksi vain sen perusteella, että sairastunut on käynyt ravintolassa, vaan tartuntaan täytyy olla yhdistettävissä selkeä altistumistilanne, eli todetusti koronaan sairastunut kontakti."

Erittäin hyvä asia on, että ns. koronanyrkit ovat hallituksen päätöksen mukaisesti jalkautuneet alueellisiksi pandemiaohjausryhmiksi.

Koronan alkaessahan viime vuonna mm. PS.n puoluesihteeri vahvan johtajan puutteessaan hinkui presidenttiämme koronanyrkin johtoon, ilmeisimmin tarkoittaen, että hänelle olisi suotu diktatoriset valtuudet demokraattisten menettelytapojen sijasta. Onneksemme tällaiseen ei ryhdytty ja hallitus ottikin hyvin ohjat käsiinsä. Tästä parhaana todisteena erittäin pieni tautiin menehtyneiden määrä.

Nyt kun ollaan tilanteessa jossa tartuntatapaukset lisääntyvät mutta sairaalaan, ja tehohoitoon joutuvien määrä on erittäin pien, samoin kuin kuolemantapausten, on alueellisten pandemiaohjausryhmien toiminta tärkeää. Paino sanalla "alueellisten" sillä pandemia kohtelee alueita eri tavalla.

Nyt on kansalaisten syytä muistaa, ettei koronaepidemia ole vielä ohi. Kaikkien kannattaa ottaa rokote ja huolehtia turvaväleistä ja maskien käytöstä ja välttää turhia kontakteja toisiin ihmisiin.

10

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Silkkaa asiaa. Nyt ei ole syytä avata yhteiskuntaa ja matkustella. Se huomattiin kesällä kun jengi toi jalkapallokisoista lukuisia tartuntoja

• Anonyymi

Rokote- ja yhteiskuntavastaiset persut on se jengi.

• Puhut täyttä asiaa. Noin on kuin sanot, kaikessa. Joten ei minulla siihen lisättävää eikä pois otettavaa.

Omalta kohdaltani vain haluan sanoa, että kaupoissa ja muissa sisätiloissa joissa on useampia ihmisiä, aina käytän maskia. En itseni vuoksi, kun olen tietysti kahteen kertaan rokotettu vaan siksi, etteivät muut pelkäisi minua. Käyttäisin varmaan maskia ulkotiloissakin, joissa olisi useampia ihmisiä koolla. Mutta en käytä sitä lenkeilläni täällä Stadin hienoimmissa ulkoilumaisemissa, joissa tänäänkin tein kolme lenkkiä, kun sää sellaisen tänään salli.

• Anonyymi

Tuo koronapassi olisi hyvä ja yksinkertainen ja auttaisi yhteiskuntaa paljon.

• Anonyymi

Minun mielestäni voisimme ottaa nyt käyttöön Englannin mallin ja avata yhteiskunta. Kohta 4 miljoonaa saanut ensimmäisen rokotteen ja riskiryhmät rokotettu kahteen kertaan joten tuskin tässä enää mitään vuoden takaisia kuoleman lukemia nähtäisiin.

• Olet oikeassa. Tätä väläytteli jo THL:n Hanna Nohynek kesällä. Myös THL:n Salmisen aprikointi siitä että missä vaiheessa tartuntaketjujen jäljitys alkaa olemaan resurssien haaskaamista oli huomionarvoista.
        Miksi kahteen kertaan rokotetut passin tarvitsisivat kun kannasta voi tulostaa rokotustodistuksen?

• Anonyymi

Arska se jaksaa kehua tätä koronatoimissaan surkeasti onnistunutta hallitustamme.

Pitäisikö muistuttaa alkukevään, vai oliko se lopputalven, keskusteluista täällä, kun koronarokotukset saatiin alkuun.

Arska hoki kuinka hienosti hallitus hoitaa asiaa ja kaikki ovat varmasti rokotetut juhannukseen mennessä, niinkuin jotkut ministerit tosiaan lupailivat. No, nyt tiedämme, ettei vieläkään olla kuin alle 40% rokotuskattavuudessa molempien annosten osalta, eikä ensimmäisen annoksenkaan saaneita ole vielä sitä 70%:ia joka oli tavoite. Se siitä asian hyvästä hoidosta.

Rajoitusten ja muiden turvatoimien kohdalla mennään samaa rataa, hallitus on aina askeleen myöhässä. Rokotepassia ryhdytään miettimään vasta nyt kun neljäs aalto vyöryy koko voimallaan päälle, sen sijaan hallitus on nysvännyt koko ajan joidenkin ravintolarajoitusten kanssa, ikäänkuin ravintolat olisi koronan ainut lähde. Kesällähän hallitus ei tehnyt mitään, ellei sellaiseksi lasketa pääministerin antamia huuhaa haastatteluja huuhaa lehdille.

• Anonyymi

Minun ja 90% muiden mielestä koronan vastaisissa toimissa on onnistuttu erinomaisesti ja siitä paras esimerkki on se, että koronaan kuolleiden määrä on miltei pysähtynyt kevään huippulukemista. Samoin sairaalahoitoa ja tehohoitoa tarvitsevien määrä on erittäin pieni.

Ketäs näistä muita kehuu kuin vastuussa olevia.

Onko jollainen jotain muita mittareita?

• Anonyymi

Kyllä Sannan olisi pitänyt perua lomansa ja olla itse rajalla vahtimassa, etteivät suomalaiset tuo Pietarin kisoista koronaa suomeen.

• Anonyymi

Marinin korona-koordinaatioryhmä on toiminnassa ainoastaan arkisin virka-ajalla 9:00-15:30 ja ei loma-aikoina lainkaan

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      260
      5502
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      125
      2353
    3. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      258
      2099
    4. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      64
      1864
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      180
      1700
    6. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      189
      1562
    7. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      55
      1443
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      64
      1385
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      75
      1331
    10. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1191
    Aihe