Vedyn myyjät ja vetyautoilijat maksakoon vetyinfran!

Anonyymi

Olen vahvasti sitä mieltä että jos se pieni joukko fanittaa vetyä, niin saavat myös itse maksaa koko vetyintoilunsa ihan itse. Siihen ei pidä veronmaksajien rahoja pistää.

Rahat vetytankkausasemiin kerätään joukkorahoituksella muutamilta isoilta sijoittajilta ja yksityisiltä ihmisiltä, jotta saadaan muutama kymmenen asemaa isompiin kaupunkeihin (etelä-suomeen missä eniten asukkaita eli käyttäjiä).

Vetyautoilijat maksavat ilman vastalauseita 20e/kilo (20e/100km) alkuvuosina "kannatusmaksuna" kunnes vetyboomin perustamiskulut (infrastruktuuri) saadaan jotenkuten maksettua. Tähän tosin voi mennä todella monta vuotta, sillä näillä hinnoilla moni ei suostu ostamaan vetyautoa sen kilometrien kalleuden takia vaan sitä tukevat aidosti vetyä fanittavat autoilijat (vertaa uskovaiset). On vain pieni marginaaliryhmä joka suostuu maksamaan vetyautoilusta kalliisti. Ehkä sitten monen vuoden jälkeen vedyn pumppuhinta saadaan viimeinkin puristettua kenties 8e kilolta jos oikein hyvin menee (nyt noin 10e kilo naapurimaissa).

Vastustamiseni perustuu siihen että veronmaksajia koitetaan saada kalliin vetyautoiluinfran maksajiksi EU tukien muodossa. Autoilijoita kuritetaan vielä nykyisestäänkin lisää tulevina vuosina ja vetyautoilu on juuri sitä myös tulevaisuudessa. Kun akkuteknologia kehittyy ja ehkä 10-15 vuoden päästä perus sähköautollakin halvemmillakin pääsee vähintään 700km yhdellä latauksella, niin kallis vetyinfra jää tarpeettomaksi koska ei pysty kilpailemaan kilometrihinnoissa täyssähköautolle (vertaa 2,5e vs 10e/100km) eikä vedyn nopeasta tankkauksesta ole enään niin paljoa hyötyä isolle määrälle autoilijoita.

https://www.facebook.com/groups/1595868463917799/

"STOP! Autoilijoiden kuritukselle! -ryhmän tarkoituksena on vastustaa kaikkia poliittisia autoilun kustannusten korotuksia. Autoilijoita on kuritettu valtiovallan taholta jo aivan riittävästi, joten on tullut aika sanoa NYT RIITTÄÄ!
Ryhmä toimii paikkana, jossa me autoilijat voimme järjestäytyä, jakaa tietoa autoiluun liittyvistä asioista, purkaa autoilun kustannuksien nostattamia tunteita ja suunnitella yhdessä toimenpiteitä autoilijoiden kurittamisen vastustamiseksi, esim. mielenosoitukset.
Ryhmässä on voimaa, joten kasvatetaan ryhmä yhdessä suureksi, etteivät niin nykyiset kuin tulevatkaan päättäjät voi meidän sanomaamme sivuuttaa."

P.S. Jäseniä nyt noin 285 000, joten autoilun kalleus ottaa todellakin päähän!

16

412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vety tulee häviämään tämän kisan. Nyt ne jotka ovat ajelleet pari vuotta täyssähköautoilla ja pitäisi siirtyä kalliimpaan vetyautoiluun (2,5e nousee 10e /100km), niin aivan varmasti pistävät kampoihin. Siihen vielä riskit polttokennon huolloista ja korjauksista (ei kunnolla oikean elämän tietoa) versus sähkömoottorin ja akkupatterin hajoaminen (josta on jo oikean elämän kokemusta useilta vuosilta että melko kestävää). Kyllä vetyautoilua tullaan vastustamaan tulevaisuudessa rajusti kun ihmisille selviävät kustannukset ja kuinka stressaavaa on vetytankkausaseman metsästämänen kun haluaisi laajemmin autoilla. Nousee jäsenmäärät hurjasti jos suomen valtio tekee poliittisen päätöksen vedyn eduksi.

      Kukakohan kansanedustaja tai puolue ei kannata vetyautoilua?

    • Anonyymi

      On väärin vaatia vetyautoilijoita kustantamaan jakeluinfraa!!!
      Toinen jäi juuri eläkkeelle, ja toisella iso asuntolaina, ei tule onnistumaan!

    • Anonyymi

      Me akkusähköautoilijat ajetaan veronmaksajien rahoilla joten rahaa ei jää enää vetyautoilijoille.
      Kärsikää!!!

    • Anonyymi

      Kannattaako tuosta mahdottomuuteen hyytyvästä vetyautoilusta kauheasti meuhkata kun se ei tule koskaan Suomen henkilöautoilussa olemaan korkeintaan kuin murto-osassa, jos sitäkään.

    • Anonyymi

      Jos vihervasurit / tyttöpändi ihastuu tuollaiseen niin rahahanat aukeavat . Heille itselleen on turvattu tulevaisuus joten yhteiskunnan kuluerät eivät hetkauta .

      • Anonyymi

        Tyttöbändi! Vittu kun näkisin sinut pienikullisen persun, niin et sen jälkeen näkisi kuin mustaa helvettiä, saatanan runkkuperse!


    • Anonyymi

      Kuinkahan paljon on aloittaja maksanut veroja tälle Suomi nimiselle valtiolle?
      Aivan....Et vielä yhtään, joten pidäppä vaan pienempää älämölöä, ja käy tuo meidän vanhempiemme verovaroilla maksama koulusi loppuun ensin. Tule sitten vasta tänne rääkymään.

    • Anonyymi

      Eihän valtio maksa verovaroista bensa-asemienkaan rakentamista. Miksi maksaisi vetyasemien rakentamisesta?

    • Anonyymi

      "Aivan....Et vielä yhtään, joten pidäppä vaan pienempää älämölöä, ja käy tuo meidän vanhempiemme verovaroilla maksama koulusi loppuun ensin. Tule sitten vasta tänne rääkymään."

      Taisi aloituksen sanoma nyt osua tosiaan siihen mitä vetyspämmääjä parhaansa mukaan yrittää: Halutaan rakentaa omaa bisnestä (suoraan tai epäsuorasti) veronmaksajien rahoilla ja siitä puhujia koitetaan hiljentää asiattomilla kommenteilla kun ei mitään fiksua pystytä sanomaan puolustaen uskottavasti vetybisnestä. ;)

      Kysynkin siis miksi ihmeessä sinun rahoillasi ei saa rakentaa vetyverkostoa, mutta verorahoilla kylläkin? Johtuuko se siitä ettet itsekkään usko vedyn todelliseen voittoon eli et halua ottaa riskiä sijoittamalla itse joukkorahoituksella omaa rahaasi siihen vaan haluat että yhteiskunta sen häviää? Tai uskot oikeasti totuuteen että tuskin laajamittaisesti vapaaehtoisesti ihmiset ostavat vetyautoja kun täyssähköautot ovat paljon halvempia?

      Maailmalta on jo kantautunut uutisia että vetybisnes on hankalaa ja kallista laajamittaisessa henkilöautoliikenteessä. On suoranaista tyhmyyttä jos siitä ei oteta opiksi kuvitellen harhaisesti että kyllä täällä suomessa osataan homma hoitaa!

    • Anonyymi

      Jopa Woikoski yli 100 vuoden vetykokemuksella sen myöntää:

      "Meiltä on usein kysytty myös, mikä on Woikosken rooli tankkausasemissa, jos ne viimein Suomeen saadaan. Vastauksena kysyjille toteamme, että itse tankkausinfran rakentaminen ei ole pk-yrityksen, jollainen Woikoski on, tehtävä, mutta toimimme mielellämme kehitysprojekteissa asiantuntijoina ja vedyn toimittajina mahdolliseen infraan, mehän hoidamme mittavasti vetylogistiikkaa omalla kuljetuskalustollamme kaiken aikaa, meillä on iso fleet ja osaamme sen loistavasti. Teemme myös paljon asiakasprojekteja, joissa vedyn toimituksen lisäksi suunnittelemme ja rakennamme verkostoratkaisuja, sekä ylläpidämme ja huollamme niitä. Näiden lisäksi toimimme asiantuntijoina erilaisissa foorumeissa vetyyn liittyen, ja olemme mukana useissa mittavissa vetyprojekteissa. Tämä on luonteva rooli Woikoskelle, olemmehan kotimaisia vedyn asiantuntijoita."

      Eli vetyasiantuntija näkee ettei kannata omalla rahalla vetytankkausasemia rakentaa, koska ovat kalliita ja liikaa riskejä ettei vetyautot lyö läpi laajamittaisesti eli vetyä ei saada tarpeeksi myytyä vetyaseman (lainojen) kuolettamiseen?

      https://www.woikoski.fi/woikoski/uutiset-ja-tapahtumat/woikoski-vedyn-edellakavijana-suomessa.html

    • Anonyymi

      Sijoittajia on kovin hankalaa löytää vetyverkoston rakentamiseen. Sen jopa Woikoski myönsi muutama vuosi sitten:

      "Mäntyharjulainen Woikoski Oy luopuu toistaiseksi vetyautojen tankkausverkoston rakentamissuunnitelmista. Suomeen suunniteltiin kaksi vuotta sitten jopa 20–30 tankkauspistettä ja Woikoski oli rakentamissuunnitelmissa vahvasti mukana. Yhtiön toimitusjohtaja Clas Palmberg kertoo, että nyt miljoonaprojekti on päätetty laittaa toistaiseksi jäihin. Syynä on kysynnän puute.

      – Kaikki ovat olleet valtavan kiinnostuneita tästä projektista, mutta kukaan ei ole halukas maksamaan siitä mitään, Palmberg summaa."

      Ja taisi sijoittajatkin tulla viime hetkillä järkiinsä kun tekivät omat laskelmat raakoina lukuina ja ottivat huomioon riskit:

      "Yhtiön rakentamia tankkauspisteitä on ollut tähän mennessä muun muassa Helsingin Vuosaaressa ja Mäntyharjun Voikoskella. Viimeinen käytössä oleva piste löytyy Ruotsin Göteborgista. Tällä hetkellä yhtiö etsii pisteelle jatkajaa."

      Vuosaaren ja Mäntyharjun pisteet purettu. Ja Göteborgin asema myös myynnissä ilmeisesti heikon vedyn myymisen takia?

      Huomioikaa että artikkeli on jo kirjoitettu 2017 ja jo silloin oli kova innostus vetyverkoston rakentamiseen.... ja epäonnistuttiin jopa vetyasiantuntijan voimin. Mikä nyt on muuttunut että se onkin taas kannattavaa ryhtyä vetyverkostoa rakentamaan? MIKÄ?

      https://www.pitajanuutiset.fi/paikalliset/4072469

    • Anonyymi

      Vetytekniikka ei ole vielä kilpailukykyistä täyssähköautoihin verrattuna, mutta autonvalmistajien vetyautojen myyntiä koitetaan uskotella ihmisille että nyt olisi hyvä aika lähteä vetyautoiluun mukaan, jotta vetyautoja saadaan myytyä. Eli vetyautojen mallien lisääntyminen on muuttunut, mutta vetyautoilun ongelmat pysyneet pitkälti samana. Ja toiveekkaasti toivotaan että joku muu ratkaisee nämä ongelmat pohjattomalla kassallaan.

    • Anonyymi

      Vetytankkausasemien kivikkoisesta tiestä on kokemusta jo Norjassa noin 20 vuoden ajalta. Silti lopputulos on aika heikko edes automäärällisesti.

      "Ennen kuin valtio on valmis käyttämään rahaa infrastruktuuriin ja riittävän huoltoasemien käyttöön, vety on Norjan henkilöautojen omistajien lentolinna.

      Mukaan Tieliikennelain Information neuvoston, 213 vetyautoihin (uusia ja käytettyjä tuonti) on rekisteröity Norjassa. Sitten 15 Kalifornian uudelleen rakennettua Priusta ei sisälly hintaan. 104 autoa on edelleen rekisteröity."

      Eli ei ole sinnikkäästä yrityksestä saatu vetyautoja voittavaksi käyttövoimassa. Jopa kaasuautojakin on suomessa huomattavasti enemmän noin 14 000 kappaletta ja noin 60 tankkausasemaa.

      https://translate.google.com/translate?sl=no&tl=fi&u=https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=54840

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ajatteleeko kukaan lapsiaan ja lasten lapsia ? Aivan, ei niillä niin väliä, kunhan mää vaan. Helppo arvata minkä puolueen väki täällä meuhkaa. Ei mulla muuta. Jatkakaa:)

    • Anonyymi

      Mitkä vedyn myyjät? Mitkä vetyautoilijat?

      Kun kumpaakaan ei ole, lasku taitaa olla 0 €.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      266
      4654
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      133
      3019
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2847
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      23
      2590
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1791
    6. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1644
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1511
    8. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      59
      1400
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1282
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1169
    Aihe