Vetyautoilu Kaliforniassa: polttoaineen löytäminen on jatkuvaa työtä

Anonyymi

56

771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Raakaa, kun vetyautoilijat pääse edes töissä käymään vedyn metsästyksen lomassa.

      Tätäkö halutaan Suomeenkin? Tuhlata veronmaksajien rahoja ja ihmisten aikaa?

      • Anonyymi

        Ainakin polttoaineiden jakeluyhtiöt haluaisivat ettei tarvitsisi pistää omia rahojaan kiinni hyvin epävarmaan sijoitukseen. Mutta eihän Suomen valtio myy bensiiniäkään, miksi se myisi vetyä?


      • Anonyymi

        Polttokennoauto (FCEV) on mainio vaihtoehto akkusähköautolle.
        Polttokennoauto tankkaa 3-4minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km.
        Toyota Mirailla on ajettu normaalissa liikenteessä yhdellä tankkauksella yli 1000 km.
        Polttokennoauton yksi hyvä puoli on myös se ettei sisätilojen lämmitys lyhennä toiminta toimintamatkaa.
        Myöskään toimintamatka ei lyhene iän myötä kuten käy akkusähköautolle.
        Polttokennoauto jopa puhdistaa ilmaa ajon aikana.
        Suomi on tällä hetkellä Euroopan ainoa maa jossa ei ole vielä vetytankkausasemia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttokennoauto (FCEV) on mainio vaihtoehto akkusähköautolle.
        Polttokennoauto tankkaa 3-4minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km.
        Toyota Mirailla on ajettu normaalissa liikenteessä yhdellä tankkauksella yli 1000 km.
        Polttokennoauton yksi hyvä puoli on myös se ettei sisätilojen lämmitys lyhennä toiminta toimintamatkaa.
        Myöskään toimintamatka ei lyhene iän myötä kuten käy akkusähköautolle.
        Polttokennoauto jopa puhdistaa ilmaa ajon aikana.
        Suomi on tällä hetkellä Euroopan ainoa maa jossa ei ole vielä vetytankkausasemia.

        Valheiden korjaukset:

        1) Vuonna 2024 tankkaus vaatii Suomessa tyypillisesti 3-4 minuuttia 100-200 km ajoa 20 minuuttia odottelua paineistuksiin edellisen jälkeen.
        2) Toimintamatka Mirailla on käytännössä 400-500 km.
        3) 1000 km on päästy vain tolkuttomalla 40 km/h himmauksella. Ei kovin yllättäen samalla tavalla sähköautoilla ajamalla pääsee myös 1000 km...
        4) Sähköautojen akut tuhoutuvat nopeasti JOS 20-30 vuotta on "nopeasti". Ei käytännössä ongelma vuoden 2015-16 (pl. Nissan) jälkeen valmistettujen sähköautojen osalta.
        5) Vetyautoilla sisätilojen lämmitys kuluttaa toimintamatkaa. Lisäksi kylmässä lisääntyvä kitka ja tiheämmän ilman vastus vaikuttavat rangeen aivan vastaavasti.
        6) Polttokennon elinikä on 3000-5000 tuntia, mutta voi se hajota aiemminkin. Toisin kuin sähköautojen akut, korjaus täysin mahdotonta.
        7) Polttokennon teho laskee iän myötä, kun solut tukkeutuvat tai hajoavat. Esim. Miraissa näitä on 370 kappaletta.
        8) Vetyautojen polttoainetankki pitää uusia vähintään 15 vuoden välein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valheiden korjaukset:

        1) Vuonna 2024 tankkaus vaatii Suomessa tyypillisesti 3-4 minuuttia 100-200 km ajoa 20 minuuttia odottelua paineistuksiin edellisen jälkeen.
        2) Toimintamatka Mirailla on käytännössä 400-500 km.
        3) 1000 km on päästy vain tolkuttomalla 40 km/h himmauksella. Ei kovin yllättäen samalla tavalla sähköautoilla ajamalla pääsee myös 1000 km...
        4) Sähköautojen akut tuhoutuvat nopeasti JOS 20-30 vuotta on "nopeasti". Ei käytännössä ongelma vuoden 2015-16 (pl. Nissan) jälkeen valmistettujen sähköautojen osalta.
        5) Vetyautoilla sisätilojen lämmitys kuluttaa toimintamatkaa. Lisäksi kylmässä lisääntyvä kitka ja tiheämmän ilman vastus vaikuttavat rangeen aivan vastaavasti.
        6) Polttokennon elinikä on 3000-5000 tuntia, mutta voi se hajota aiemminkin. Toisin kuin sähköautojen akut, korjaus täysin mahdotonta.
        7) Polttokennon teho laskee iän myötä, kun solut tukkeutuvat tai hajoavat. Esim. Miraissa näitä on 370 kappaletta.
        8) Vetyautojen polttoainetankki pitää uusia vähintään 15 vuoden välein.

        Kerrankin näkee asiasta totuuden!


    • Anonyymi

      Parasta oli se, että Mirain hintaan kuuluu ilmainen hinauspalvelu ja sijaisauto. 😂

      • Anonyymi

        Ei kun tehdään Miraista plugari, niin sen voi ladata kotipihassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kun tehdään Miraista plugari, niin sen voi ladata kotipihassa.

        Tehdään siitä saman tien täyssähköauto.

        Enemmän sisätiloja, range pysyy samana, tehokkaampi, hiljaisempi, eikä tarvitse tankata!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tehdään siitä saman tien täyssähköauto.

        Enemmän sisätiloja, range pysyy samana, tehokkaampi, hiljaisempi, eikä tarvitse tankata!

        > Tehdään siitä saman tien täyssähköauto.

        Ei onnistu täyssähköauton teko tollolootalta. Ensimmäinen yritelmä (RAV4 EV) jo reilun 20 vuoden takaa kaatui patenttirikkomukseen. 10 vuotta myöhemmin sama auto uudelleen myyntiin Teslalta lisensoidulla akulla, mutta menestystä ei tullut tästäkään. Toimintasäde jotain 150 km ja sitä rataa.

        Nyt uusinta uutta edustaa Lelux ux 300e, jolle luvataan vähän reilu 300 km, mutta todellisuus 200 km luokkaa (Tuulilasin koeajon mukaan). Myös tässä sisätilat (takapenkki ja takakontti) onnettoman ahtaat, kunnon pikalatausmahdollisuus puuttuu jne eli tämä on ainakin 5 vuotta muiden valmistajien malleja jäljessä jo markkinoille tullessaan.

        Joten hyvin sopii kuvioihin 90-luvulla keksityn vetypommiautoidean uudelleenlämmittely. Kun ei muutakaan osata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Tehdään siitä saman tien täyssähköauto.

        Ei onnistu täyssähköauton teko tollolootalta. Ensimmäinen yritelmä (RAV4 EV) jo reilun 20 vuoden takaa kaatui patenttirikkomukseen. 10 vuotta myöhemmin sama auto uudelleen myyntiin Teslalta lisensoidulla akulla, mutta menestystä ei tullut tästäkään. Toimintasäde jotain 150 km ja sitä rataa.

        Nyt uusinta uutta edustaa Lelux ux 300e, jolle luvataan vähän reilu 300 km, mutta todellisuus 200 km luokkaa (Tuulilasin koeajon mukaan). Myös tässä sisätilat (takapenkki ja takakontti) onnettoman ahtaat, kunnon pikalatausmahdollisuus puuttuu jne eli tämä on ainakin 5 vuotta muiden valmistajien malleja jäljessä jo markkinoille tullessaan.

        Joten hyvin sopii kuvioihin 90-luvulla keksityn vetypommiautoidean uudelleenlämmittely. Kun ei muutakaan osata.

        Kyllä Toyota tekee täyssähköauton ja valmistaa niitä miljoonia vuodessa tai muutoin Toyotaa ei enää ole 10-15 vuoden kuluttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Toyota tekee täyssähköauton ja valmistaa niitä miljoonia vuodessa tai muutoin Toyotaa ei enää ole 10-15 vuoden kuluttua.

        Toyota ei ala valmistamaan sähköautoja kovin äkkiä, koska se tarkoittaisi kasvojen menettämistä massiivisen strategisen virheen vuoksi. Myös Japanin poliittisessa johdossa.

        Toyota tulee olemaan paljon pienempi yritys 10 vuoden kuluttua. Kasvojen menetys on pahempaa kuin järkevimmän teknologian valinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota ei ala valmistamaan sähköautoja kovin äkkiä, koska se tarkoittaisi kasvojen menettämistä massiivisen strategisen virheen vuoksi. Myös Japanin poliittisessa johdossa.

        Toyota tulee olemaan paljon pienempi yritys 10 vuoden kuluttua. Kasvojen menetys on pahempaa kuin järkevimmän teknologian valinta.

        Toyota valmistaa ehkä kolmanneksen 2020 lukemista vuonna 2030. Kaivavat omaa hautaansa kiihtyvällä tahdilla olemalla hitaita akkuautoihin siirtymisessä.


    • Anonyymi

      No? Mikä onkaan vetyhörhön kommentti tähän?

      • Anonyymi

        Ei sitä kaveria totuus kiinnosta missään muotoa, ainoastaan hypettää vetyä. Varmaan omat taloudelliset intressit kyseessä, muuta järjellistä syytä en keksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä kaveria totuus kiinnosta missään muotoa, ainoastaan hypettää vetyä. Varmaan omat taloudelliset intressit kyseessä, muuta järjellistä syytä en keksi.

        Se on Toyotan omapoika joka luulee että Mirai on joka lahja tulevaisuuteen, hihii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on Toyotan omapoika joka luulee että Mirai on joka lahja tulevaisuuteen, hihii!

        Joka täydellisen höynäytetty tai jotain omia taloudellisia intressejä.

        Vetyautoilu on muissa maissa veronmaksajien lompakolla ja silti se ei kannata. Ei käyttäjille, eikä tankkausasemien omistajille.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Vety henkilöautokäytössä on käytännössä jo kuollut.

      • Anonyymi

        Vaikea ymmärtää miten Toyotan osakkeen omistajat hyväksyvät Mirai-pelleilyn. Vetää tulosta niin paljon alaspäin, eikä siitä koskaan voi tulla mitään.


    • Anonyymi

      Etteks te nyt tajuu? Mutku Toyota Mirai, nyyh!

      • Anonyymi

        😀😀😀


    • Anonyymi

      Mainiota!

      • Anonyymi

        Hienoa! Tätä on odotettu!


    • Anonyymi

      Suomessa se vasta vaikeaa on löytää vetytankkausasemaa.

    • Anonyymi

      Mahtavaa ja upeaa

      • Anonyymi

        Ihanaa, vetyautoilu tarkoittaa viimeinkin autoilun loppumista Suomessa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihanaa, vetyautoilu tarkoittaa viimeinkin autoilun loppumista Suomessa!

        Juuri tätä me vedyn puolesta puhujat halutaan, autoilun loppumista!


    • Anonyymi

      Mainiota.

      • Anonyymi

        Kyllä kerrassaan...


    • Anonyymi

      Artikkelista:

      "Californian "Hydrogen Highway"-huoltoasemaverkosto silloinen Gov. Arnold Schwarzenegger unelmoi houkuttelevansa amerikkalaisia ​​massoja vetyajoneuvoihin-jopa kaikkein ilmastotietoisimmat, tekniikkaa taitavimmat autoilijat kysyvät: Mitä järkeä? Vetymoottoritien oli tarkoitus ulottua rannikolta rannikolle. Mutta 17 vuoden jälkeen se ei ole vielä päässyt valtion linjan ohi."

      Siis ilmastokriitikotkin ovat kyseenalaistaneet että onko vedyn valmistus järkevää luonnon (ilmaston) kannalta kun se vie niin paljon energiaa.

      Ja 17 vuotta... siis niin kauan on jo haaveiltu kattavasta vetyverkostosta edes pitkän suoran muodossa, josta se sitten vähitellen alkaa rönsyilemään kysynnän mukana niin eteleen kuin pohjoiseen.... mutta ei. Eikö tämä todista sen että on kautta aikojen ollut jo liikaa ongelmia vedyn kanssa?

      "Valtio on käyttänyt 125 miljoonaa dollaria saadakseen kamppailevan 50 julkisen vedyn tankkausaseman verkoston toimimaan. Verkko on edelleen niin heikko - asemien toimintahäiriö tai polttoaineen loppu -, että Toyota tarjoaa ilmaisen hinaus- ja autonvuokrauspalvelun Mirai -autoa ostaville kuljettajille, koska jääminen on jatkuva riski.
      Tämä on valtion myöntämä yli miljoonan dollarin tuki asemaa kohti, lähinnä noin 9 000 yksityisajoneuvokannalle . Ne ovat pääasiassa Miraisia, mutta myös Hyundain ja Hondan vetyautoja on valtaväylillä. Viimeisimmässä Hydrogen Highway -evankelistojen epämiellyttävässä merkissä Honda ilmoitti tässä kuussa, että se lopettaa pian Clarityn myymisen."

      Eli melkoinen hintalappu vetyasemien muodossa, jotka eivät edes kunnolla toimi. Honda on sentään kuunnellut asiakkaitaan vetyautoilun arjesta ja tullut siihen tulokseen että myydään ne viimeiset vetyautot pois, mutta lisää ei valmisteta?

      "Santa Monicassa asuva Aslani sanoi, että Toyota antaa 15 000 dollarin ilmaista polttoainetta vedyn edelläkävijöille liian hyväksi sopimukseksi, ja ajoneuvot toimivat hyvin Angelenosille länsipuolella, jossa on kriittinen massa tankkausasemia. "

      Eli kun ei autot myy niin lahjotaan sitten vetykorteilla? Jossain toisessa artikkelissa oltiin käärmeissään kun vetyasemia oli suljettu vedyn loppumisen takia tai oli epäkunnossa, niin vetykorttia ei kerennyt käyttämään kokonaan ennenkuin sen voimassaolo umpeutui, jolloin ihmiset kokivat tulleensa petetyiksi.

      Kiitos aloittajalle linkistä. Tätä se tulee olemaan myös suomessakin ehkä joskus 2030 jälkeen kun muutamia vetytankkausasemia ja parisataa autoa saadaan myytyä suomeen. Tietää sitten olla ostamatta vetyautoa kun en halua maksaa siitä kalliisti ja vielä lisäksi stressata saanko edes tankattua sitä.

      • Anonyymi

        Ei huono. Saksassa on rakennettu 90 tankkausasemaa 450 miljoonan euron EU hankkeen rahoilla. Tämäkin jo aikataulusta jäljessä - asemia pitäisi olla jo 120.

        Etelä-Koreassa rakennettiin tankkausasemia (hintaan 2,5 miljoonaa dollaria kappale = reilu 2 miljoonaa euroa) 100 % valtion rahalla. Mutta tällaisella "halpamallin" asemalla pystyy tankkaamaan vain 100 autoa vuorokaudessa eikä tästä saatavat myyntitulot riitä edes kattamaan käyttökuluja!

        Tuulilasin mukaan myös Saksassa ja Kiinassa oli kymmenkunta vuotta sitten suuruudenhullut suunnitelmat tankkausasemaverkon eli "vetykäytävän" rakentamisesta kaikkien valtaväylien varrelle. Muuten hyvä suunnitelma, mutta aivan liian kallia = haudattiin vähin äänin.

        Suomeenkin rakennettiin vetykiimassa 2 tankkausasemaa jo vuosia sitten. Taisi siihenkin aika monta miljoonaa palaa. Pari esittelyautoa täällä pyöri, mutta 0 kpl saatiin kaupaksi. Vähin äänin ajettu ne asematkin alas.

        Vetypellet jättävät aina mainitsematta sekin, että asemia pitää olla kahta eri mallia. 700 bar henkilöautoille ja 350 bar raskaalle kalustolle. 700 bar vaatii kalliit ja säännöllisesti uusittavat hiilikuituvahvisteiset tankit. Busseissa yms. enemmän tilaa, joten niissä käytetään 350 bar painetta, jolloin pärjätään halvemmilla terästankeilla.

        Tässä koeajossa käy ilmi vetypelleilyn ihanuus. Tojohönöt koko ajan valehtelee, miten tankillisella ajetaan 700-800-1000 km. Todellisuudessa 1000 km ajomatka olisi vaatinut 3 tankkausta. Autolla päästiin kahdella tankkauksella 800 km, mutta kolmas tankkausasema oli rikki ja matka jatkui hinausautokyydillä.

        https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/

        Lisäksi paljastui, että ne Suomen tankkausasemat olivat 350 bar mallia, joista saatiin auton tankkiin vain pari kiloa vetyä.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Ni nyt on hyviä uutisia

      • Anonyymi

        Mainiota todellakin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mainiota todellakin

        On kyllä hyvä. Mahtava juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kyllä hyvä. Mahtava juttu.

        Ihanaa leijonat, ihanaa!


    • Anonyymi

      Näinhän se juuri on

    • Anonyymi

      Tällainen kaaos täytyy saada Suomeenkin! Turhaan ihmiset töissä käyvät, parempi että etsivät vetyä päivät pitkät.

    • Anonyymi

      Ei vetyautoilu ole toiminut edes välttävästi missään päin maailmaa.

    • Anonyymi

      Näin se juuri on

    • Anonyymi

      Ihan mielettömän huikeaa

    • Anonyymi

      Tuo on huikeista huikeinta

    • Anonyymi

      Vaikuttaa aivan mahtavalta jutulta. Vety henkilöautoissa on selvästi kokeiltu ja toimimattomaksi havaittu.

    • Anonyymi

      Tässä on totuus vetyautoilusta. Muutamalle hassulle firmalle tuottoisa, muut sitten saavat kärsiä.

      • Anonyymi

        Eipä taida olla kenellekään tuottoisaa. Vetyasemat ovat taloudellisissa vaikeuksissa jättimäisistä tuista riippumatta. Toyotan kustannukset yhtä Miraita kohti ovat pitkälti yli miljoona euroa kappaleelta.


    • Anonyymi

      Melko järkyttävää. Toimivan vetytankkauspaikan löytäminen vie ihmisiltä puolet päivästä?! Miten tuollaista voi jaksaa?

      Ei ihme, että vetyautoja myydään pois 90% alennuksella alkuperäisestä hinnasta!

    • Anonyymi

      Tätä vetypelleilyä joku yrittää ajaa Suomeenkin?

      Pidetään se vety ihan vain teollisuuskäytössä, muuhun siitä ei ole.

    • Anonyymi

      Tälläkin palstalla on intoilijoita, jotka haluavat tällaista paskaa Suomeen... vetypellejen tarkoitus on vain lopettaa kaikki autoilu Suomesta.

    • Anonyymi

      Pian Suomessakin auton tankkaus kokopäivätyötä? Ainakin jos vetypellet saavat asiansa eteenpäin...

    • Anonyymi

      Entä saadaanko Suomessa myös 15000€ ilmaista vetyä ja hinausautopalvelu Mirain ostajille?

      • Anonyymi

        Eiköhän tänne saada samat edut kuin Kaliforniaankin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tänne saada samat edut kuin Kaliforniaankin?

        Mirai vaatii lavetin pariksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mirai vaatii lavetin pariksi.

        Mirain omistajilla se ei ole ainoa auto. Pihassa on myös Toyota Tundra ja autonkuljetustraileri. Kun Mirai hyytyy, eikä vetyä ole saatavana mailla halmeilla, ajetaan taksilla kotiin noutamaan Tundra ja traileri jolla saadaan Mirai noudettua tankkausasemalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mirain omistajilla se ei ole ainoa auto. Pihassa on myös Toyota Tundra ja autonkuljetustraileri. Kun Mirai hyytyy, eikä vetyä ole saatavana mailla halmeilla, ajetaan taksilla kotiin noutamaan Tundra ja traileri jolla saadaan Mirai noudettua tankkausasemalle.

        Nyt Toyotan ansaintaidea alkaa hahmottumaan. Myydään niin huonoja autoja, jotta asiakas joutuu ostamaan kolme yhden sijaan!


    • Anonyymi

      Edelleenkin työlästä tankata vetyautoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe