https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=fi&u=https://www.latimes.com/politics/story/2021-08-10/hydrogen-highway-or-highway-to-nowhere
Kaliforniassa vetyautoilulla ei mene hyvin. Veronmaksajien rahaa palaa, eikä mikään toimi.
Vetyautoilu Kaliforniassa: polttoaineen löytäminen on jatkuvaa työtä
56
930
Vastaukset
- Anonyymi
Raakaa, kun vetyautoilijat pääse edes töissä käymään vedyn metsästyksen lomassa.
Tätäkö halutaan Suomeenkin? Tuhlata veronmaksajien rahoja ja ihmisten aikaa?- Anonyymi
Ainakin polttoaineiden jakeluyhtiöt haluaisivat ettei tarvitsisi pistää omia rahojaan kiinni hyvin epävarmaan sijoitukseen. Mutta eihän Suomen valtio myy bensiiniäkään, miksi se myisi vetyä?
- Anonyymi
Polttokennoauto (FCEV) on mainio vaihtoehto akkusähköautolle.
Polttokennoauto tankkaa 3-4minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km.
Toyota Mirailla on ajettu normaalissa liikenteessä yhdellä tankkauksella yli 1000 km.
Polttokennoauton yksi hyvä puoli on myös se ettei sisätilojen lämmitys lyhennä toiminta toimintamatkaa.
Myöskään toimintamatka ei lyhene iän myötä kuten käy akkusähköautolle.
Polttokennoauto jopa puhdistaa ilmaa ajon aikana.
Suomi on tällä hetkellä Euroopan ainoa maa jossa ei ole vielä vetytankkausasemia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttokennoauto (FCEV) on mainio vaihtoehto akkusähköautolle.
Polttokennoauto tankkaa 3-4minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km.
Toyota Mirailla on ajettu normaalissa liikenteessä yhdellä tankkauksella yli 1000 km.
Polttokennoauton yksi hyvä puoli on myös se ettei sisätilojen lämmitys lyhennä toiminta toimintamatkaa.
Myöskään toimintamatka ei lyhene iän myötä kuten käy akkusähköautolle.
Polttokennoauto jopa puhdistaa ilmaa ajon aikana.
Suomi on tällä hetkellä Euroopan ainoa maa jossa ei ole vielä vetytankkausasemia.Valheiden korjaukset:
1) Vuonna 2024 tankkaus vaatii Suomessa tyypillisesti 3-4 minuuttia 100-200 km ajoa 20 minuuttia odottelua paineistuksiin edellisen jälkeen.
2) Toimintamatka Mirailla on käytännössä 400-500 km.
3) 1000 km on päästy vain tolkuttomalla 40 km/h himmauksella. Ei kovin yllättäen samalla tavalla sähköautoilla ajamalla pääsee myös 1000 km...
4) Sähköautojen akut tuhoutuvat nopeasti JOS 20-30 vuotta on "nopeasti". Ei käytännössä ongelma vuoden 2015-16 (pl. Nissan) jälkeen valmistettujen sähköautojen osalta.
5) Vetyautoilla sisätilojen lämmitys kuluttaa toimintamatkaa. Lisäksi kylmässä lisääntyvä kitka ja tiheämmän ilman vastus vaikuttavat rangeen aivan vastaavasti.
6) Polttokennon elinikä on 3000-5000 tuntia, mutta voi se hajota aiemminkin. Toisin kuin sähköautojen akut, korjaus täysin mahdotonta.
7) Polttokennon teho laskee iän myötä, kun solut tukkeutuvat tai hajoavat. Esim. Miraissa näitä on 370 kappaletta.
8) Vetyautojen polttoainetankki pitää uusia vähintään 15 vuoden välein. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valheiden korjaukset:
1) Vuonna 2024 tankkaus vaatii Suomessa tyypillisesti 3-4 minuuttia 100-200 km ajoa 20 minuuttia odottelua paineistuksiin edellisen jälkeen.
2) Toimintamatka Mirailla on käytännössä 400-500 km.
3) 1000 km on päästy vain tolkuttomalla 40 km/h himmauksella. Ei kovin yllättäen samalla tavalla sähköautoilla ajamalla pääsee myös 1000 km...
4) Sähköautojen akut tuhoutuvat nopeasti JOS 20-30 vuotta on "nopeasti". Ei käytännössä ongelma vuoden 2015-16 (pl. Nissan) jälkeen valmistettujen sähköautojen osalta.
5) Vetyautoilla sisätilojen lämmitys kuluttaa toimintamatkaa. Lisäksi kylmässä lisääntyvä kitka ja tiheämmän ilman vastus vaikuttavat rangeen aivan vastaavasti.
6) Polttokennon elinikä on 3000-5000 tuntia, mutta voi se hajota aiemminkin. Toisin kuin sähköautojen akut, korjaus täysin mahdotonta.
7) Polttokennon teho laskee iän myötä, kun solut tukkeutuvat tai hajoavat. Esim. Miraissa näitä on 370 kappaletta.
8) Vetyautojen polttoainetankki pitää uusia vähintään 15 vuoden välein.Kerrankin näkee asiasta totuuden!
- Anonyymi
Parasta oli se, että Mirain hintaan kuuluu ilmainen hinauspalvelu ja sijaisauto. 😂
- Anonyymi
Ei kun tehdään Miraista plugari, niin sen voi ladata kotipihassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kun tehdään Miraista plugari, niin sen voi ladata kotipihassa.
Tehdään siitä saman tien täyssähköauto.
Enemmän sisätiloja, range pysyy samana, tehokkaampi, hiljaisempi, eikä tarvitse tankata! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tehdään siitä saman tien täyssähköauto.
Enemmän sisätiloja, range pysyy samana, tehokkaampi, hiljaisempi, eikä tarvitse tankata!> Tehdään siitä saman tien täyssähköauto.
Ei onnistu täyssähköauton teko tollolootalta. Ensimmäinen yritelmä (RAV4 EV) jo reilun 20 vuoden takaa kaatui patenttirikkomukseen. 10 vuotta myöhemmin sama auto uudelleen myyntiin Teslalta lisensoidulla akulla, mutta menestystä ei tullut tästäkään. Toimintasäde jotain 150 km ja sitä rataa.
Nyt uusinta uutta edustaa Lelux ux 300e, jolle luvataan vähän reilu 300 km, mutta todellisuus 200 km luokkaa (Tuulilasin koeajon mukaan). Myös tässä sisätilat (takapenkki ja takakontti) onnettoman ahtaat, kunnon pikalatausmahdollisuus puuttuu jne eli tämä on ainakin 5 vuotta muiden valmistajien malleja jäljessä jo markkinoille tullessaan.
Joten hyvin sopii kuvioihin 90-luvulla keksityn vetypommiautoidean uudelleenlämmittely. Kun ei muutakaan osata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Tehdään siitä saman tien täyssähköauto.
Ei onnistu täyssähköauton teko tollolootalta. Ensimmäinen yritelmä (RAV4 EV) jo reilun 20 vuoden takaa kaatui patenttirikkomukseen. 10 vuotta myöhemmin sama auto uudelleen myyntiin Teslalta lisensoidulla akulla, mutta menestystä ei tullut tästäkään. Toimintasäde jotain 150 km ja sitä rataa.
Nyt uusinta uutta edustaa Lelux ux 300e, jolle luvataan vähän reilu 300 km, mutta todellisuus 200 km luokkaa (Tuulilasin koeajon mukaan). Myös tässä sisätilat (takapenkki ja takakontti) onnettoman ahtaat, kunnon pikalatausmahdollisuus puuttuu jne eli tämä on ainakin 5 vuotta muiden valmistajien malleja jäljessä jo markkinoille tullessaan.
Joten hyvin sopii kuvioihin 90-luvulla keksityn vetypommiautoidean uudelleenlämmittely. Kun ei muutakaan osata.Kyllä Toyota tekee täyssähköauton ja valmistaa niitä miljoonia vuodessa tai muutoin Toyotaa ei enää ole 10-15 vuoden kuluttua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä Toyota tekee täyssähköauton ja valmistaa niitä miljoonia vuodessa tai muutoin Toyotaa ei enää ole 10-15 vuoden kuluttua.
Toyota ei ala valmistamaan sähköautoja kovin äkkiä, koska se tarkoittaisi kasvojen menettämistä massiivisen strategisen virheen vuoksi. Myös Japanin poliittisessa johdossa.
Toyota tulee olemaan paljon pienempi yritys 10 vuoden kuluttua. Kasvojen menetys on pahempaa kuin järkevimmän teknologian valinta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyota ei ala valmistamaan sähköautoja kovin äkkiä, koska se tarkoittaisi kasvojen menettämistä massiivisen strategisen virheen vuoksi. Myös Japanin poliittisessa johdossa.
Toyota tulee olemaan paljon pienempi yritys 10 vuoden kuluttua. Kasvojen menetys on pahempaa kuin järkevimmän teknologian valinta.Toyota valmistaa ehkä kolmanneksen 2020 lukemista vuonna 2030. Kaivavat omaa hautaansa kiihtyvällä tahdilla olemalla hitaita akkuautoihin siirtymisessä.
- Anonyymi
No? Mikä onkaan vetyhörhön kommentti tähän?
- Anonyymi
Ei sitä kaveria totuus kiinnosta missään muotoa, ainoastaan hypettää vetyä. Varmaan omat taloudelliset intressit kyseessä, muuta järjellistä syytä en keksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä kaveria totuus kiinnosta missään muotoa, ainoastaan hypettää vetyä. Varmaan omat taloudelliset intressit kyseessä, muuta järjellistä syytä en keksi.
Se on Toyotan omapoika joka luulee että Mirai on joka lahja tulevaisuuteen, hihii!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on Toyotan omapoika joka luulee että Mirai on joka lahja tulevaisuuteen, hihii!
Joka täydellisen höynäytetty tai jotain omia taloudellisia intressejä.
Vetyautoilu on muissa maissa veronmaksajien lompakolla ja silti se ei kannata. Ei käyttäjille, eikä tankkausasemien omistajille. - Anonyymi
Tiedä hörhöstä, mutta otas akkujuuso tuosta!!!!!
https://www.h2-view.com/story/new-us-bill-set-to-make-a-historic-investment-in-a-clean-hydrogen-economy/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedä hörhöstä, mutta otas akkujuuso tuosta!!!!!
https://www.h2-view.com/story/new-us-bill-set-to-make-a-historic-investment-in-a-clean-hydrogen-economy/Mistä tunnistaa vetyautoilijan pankissa? No tietenkin siitä, että se ottaa innoissaan lainan 70% korolla!
- Anonyymi
Vety henkilöautokäytössä on käytännössä jo kuollut.
- Anonyymi
Vaikea ymmärtää miten Toyotan osakkeen omistajat hyväksyvät Mirai-pelleilyn. Vetää tulosta niin paljon alaspäin, eikä siitä koskaan voi tulla mitään.
- Anonyymi
Etteks te nyt tajuu? Mutku Toyota Mirai, nyyh!
- Anonyymi
😀😀😀
- Anonyymi
Mainiota!
- Anonyymi
Hienoa! Tätä on odotettu!
- Anonyymi
Suomessa se vasta vaikeaa on löytää vetytankkausasemaa.
- Anonyymi
Mahtavaa ja upeaa
- Anonyymi
Ihanaa, vetyautoilu tarkoittaa viimeinkin autoilun loppumista Suomessa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihanaa, vetyautoilu tarkoittaa viimeinkin autoilun loppumista Suomessa!
Juuri tätä me vedyn puolesta puhujat halutaan, autoilun loppumista!
- Anonyymi
Mainiota.
- Anonyymi
Kyllä kerrassaan...
- Anonyymi
Artikkelista:
"Californian "Hydrogen Highway"-huoltoasemaverkosto silloinen Gov. Arnold Schwarzenegger unelmoi houkuttelevansa amerikkalaisia massoja vetyajoneuvoihin-jopa kaikkein ilmastotietoisimmat, tekniikkaa taitavimmat autoilijat kysyvät: Mitä järkeä? Vetymoottoritien oli tarkoitus ulottua rannikolta rannikolle. Mutta 17 vuoden jälkeen se ei ole vielä päässyt valtion linjan ohi."
Siis ilmastokriitikotkin ovat kyseenalaistaneet että onko vedyn valmistus järkevää luonnon (ilmaston) kannalta kun se vie niin paljon energiaa.
Ja 17 vuotta... siis niin kauan on jo haaveiltu kattavasta vetyverkostosta edes pitkän suoran muodossa, josta se sitten vähitellen alkaa rönsyilemään kysynnän mukana niin eteleen kuin pohjoiseen.... mutta ei. Eikö tämä todista sen että on kautta aikojen ollut jo liikaa ongelmia vedyn kanssa?
"Valtio on käyttänyt 125 miljoonaa dollaria saadakseen kamppailevan 50 julkisen vedyn tankkausaseman verkoston toimimaan. Verkko on edelleen niin heikko - asemien toimintahäiriö tai polttoaineen loppu -, että Toyota tarjoaa ilmaisen hinaus- ja autonvuokrauspalvelun Mirai -autoa ostaville kuljettajille, koska jääminen on jatkuva riski.
Tämä on valtion myöntämä yli miljoonan dollarin tuki asemaa kohti, lähinnä noin 9 000 yksityisajoneuvokannalle . Ne ovat pääasiassa Miraisia, mutta myös Hyundain ja Hondan vetyautoja on valtaväylillä. Viimeisimmässä Hydrogen Highway -evankelistojen epämiellyttävässä merkissä Honda ilmoitti tässä kuussa, että se lopettaa pian Clarityn myymisen."
Eli melkoinen hintalappu vetyasemien muodossa, jotka eivät edes kunnolla toimi. Honda on sentään kuunnellut asiakkaitaan vetyautoilun arjesta ja tullut siihen tulokseen että myydään ne viimeiset vetyautot pois, mutta lisää ei valmisteta?
"Santa Monicassa asuva Aslani sanoi, että Toyota antaa 15 000 dollarin ilmaista polttoainetta vedyn edelläkävijöille liian hyväksi sopimukseksi, ja ajoneuvot toimivat hyvin Angelenosille länsipuolella, jossa on kriittinen massa tankkausasemia. "
Eli kun ei autot myy niin lahjotaan sitten vetykorteilla? Jossain toisessa artikkelissa oltiin käärmeissään kun vetyasemia oli suljettu vedyn loppumisen takia tai oli epäkunnossa, niin vetykorttia ei kerennyt käyttämään kokonaan ennenkuin sen voimassaolo umpeutui, jolloin ihmiset kokivat tulleensa petetyiksi.
Kiitos aloittajalle linkistä. Tätä se tulee olemaan myös suomessakin ehkä joskus 2030 jälkeen kun muutamia vetytankkausasemia ja parisataa autoa saadaan myytyä suomeen. Tietää sitten olla ostamatta vetyautoa kun en halua maksaa siitä kalliisti ja vielä lisäksi stressata saanko edes tankattua sitä.- Anonyymi
Ei huono. Saksassa on rakennettu 90 tankkausasemaa 450 miljoonan euron EU hankkeen rahoilla. Tämäkin jo aikataulusta jäljessä - asemia pitäisi olla jo 120.
Etelä-Koreassa rakennettiin tankkausasemia (hintaan 2,5 miljoonaa dollaria kappale = reilu 2 miljoonaa euroa) 100 % valtion rahalla. Mutta tällaisella "halpamallin" asemalla pystyy tankkaamaan vain 100 autoa vuorokaudessa eikä tästä saatavat myyntitulot riitä edes kattamaan käyttökuluja!
Tuulilasin mukaan myös Saksassa ja Kiinassa oli kymmenkunta vuotta sitten suuruudenhullut suunnitelmat tankkausasemaverkon eli "vetykäytävän" rakentamisesta kaikkien valtaväylien varrelle. Muuten hyvä suunnitelma, mutta aivan liian kallia = haudattiin vähin äänin.
Suomeenkin rakennettiin vetykiimassa 2 tankkausasemaa jo vuosia sitten. Taisi siihenkin aika monta miljoonaa palaa. Pari esittelyautoa täällä pyöri, mutta 0 kpl saatiin kaupaksi. Vähin äänin ajettu ne asematkin alas.
Vetypellet jättävät aina mainitsematta sekin, että asemia pitää olla kahta eri mallia. 700 bar henkilöautoille ja 350 bar raskaalle kalustolle. 700 bar vaatii kalliit ja säännöllisesti uusittavat hiilikuituvahvisteiset tankit. Busseissa yms. enemmän tilaa, joten niissä käytetään 350 bar painetta, jolloin pärjätään halvemmilla terästankeilla.
Tässä koeajossa käy ilmi vetypelleilyn ihanuus. Tojohönöt koko ajan valehtelee, miten tankillisella ajetaan 700-800-1000 km. Todellisuudessa 1000 km ajomatka olisi vaatinut 3 tankkausta. Autolla päästiin kahdella tankkauksella 800 km, mutta kolmas tankkausasema oli rikki ja matka jatkui hinausautokyydillä.
https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/
Lisäksi paljastui, että ne Suomen tankkausasemat olivat 350 bar mallia, joista saatiin auton tankkiin vain pari kiloa vetyä. - Anonyymi
Ongelmat vedyn saatavuudessa USA:ssa taisivat johtua tankkausasemien vikojen lisäksi siitä, että kaksi vedyn tuotantolaitosta otti ja räjähti
https://www.cnet.com/roadshow/news/hydrogen-fuel-cell-car-california-explosion/
https://www.hazardexonthenet.net/article/177803/Explosion-at-hydrogen-fuel-plant-in-US-damages-around-60-buildings.aspx
Myös Norjassa tuli lunta tupaan
https://electrek.co/2019/06/11/hydrogen-station-explodes-toyota-halts-sales-fuel-cell-cars/
- Anonyymi
Ni nyt on hyviä uutisia
- Anonyymi
Mainiota todellakin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mainiota todellakin
On kyllä hyvä. Mahtava juttu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kyllä hyvä. Mahtava juttu.
Ihanaa leijonat, ihanaa!
- Anonyymi
Näinhän se juuri on
- Anonyymi
Tällainen kaaos täytyy saada Suomeenkin! Turhaan ihmiset töissä käyvät, parempi että etsivät vetyä päivät pitkät.
- Anonyymi
Ei vetyautoilu ole toiminut edes välttävästi missään päin maailmaa.
- Anonyymi
Näin se juuri on
- Anonyymi
Ihan mielettömän huikeaa
- Anonyymi
Tuo on huikeista huikeinta
- Anonyymi
Vaikuttaa aivan mahtavalta jutulta. Vety henkilöautoissa on selvästi kokeiltu ja toimimattomaksi havaittu.
- Anonyymi
Tässä on totuus vetyautoilusta. Muutamalle hassulle firmalle tuottoisa, muut sitten saavat kärsiä.
- Anonyymi
Eipä taida olla kenellekään tuottoisaa. Vetyasemat ovat taloudellisissa vaikeuksissa jättimäisistä tuista riippumatta. Toyotan kustannukset yhtä Miraita kohti ovat pitkälti yli miljoona euroa kappaleelta.
- Anonyymi
Melko järkyttävää. Toimivan vetytankkauspaikan löytäminen vie ihmisiltä puolet päivästä?! Miten tuollaista voi jaksaa?
Ei ihme, että vetyautoja myydään pois 90% alennuksella alkuperäisestä hinnasta! - Anonyymi
Tätä vetypelleilyä joku yrittää ajaa Suomeenkin?
Pidetään se vety ihan vain teollisuuskäytössä, muuhun siitä ei ole. - Anonyymi
Tälläkin palstalla on intoilijoita, jotka haluavat tällaista paskaa Suomeen... vetypellejen tarkoitus on vain lopettaa kaikki autoilu Suomesta.
- Anonyymi
Pian Suomessakin auton tankkaus kokopäivätyötä? Ainakin jos vetypellet saavat asiansa eteenpäin...
- Anonyymi
Entä saadaanko Suomessa myös 15000€ ilmaista vetyä ja hinausautopalvelu Mirain ostajille?
- Anonyymi
Eiköhän tänne saada samat edut kuin Kaliforniaankin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän tänne saada samat edut kuin Kaliforniaankin?
Mirai vaatii lavetin pariksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mirai vaatii lavetin pariksi.
Mirain omistajilla se ei ole ainoa auto. Pihassa on myös Toyota Tundra ja autonkuljetustraileri. Kun Mirai hyytyy, eikä vetyä ole saatavana mailla halmeilla, ajetaan taksilla kotiin noutamaan Tundra ja traileri jolla saadaan Mirai noudettua tankkausasemalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mirain omistajilla se ei ole ainoa auto. Pihassa on myös Toyota Tundra ja autonkuljetustraileri. Kun Mirai hyytyy, eikä vetyä ole saatavana mailla halmeilla, ajetaan taksilla kotiin noutamaan Tundra ja traileri jolla saadaan Mirai noudettua tankkausasemalle.
Nyt Toyotan ansaintaidea alkaa hahmottumaan. Myydään niin huonoja autoja, jotta asiakas joutuu ostamaan kolme yhden sijaan!
- Anonyymi
Edelleenkin työlästä tankata vetyautoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk244122Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin132938Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_111213Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.22900Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.39876PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht115743- 36717
Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport37715- 104657
- 134645