En osta sähköautoa = En osta uutta autoa:Tämä asia selvä

Anonyymi

Täällä on hyvin paljon kirjoituksia jossa kerrotaan että sähköautoa ei kannata ostaa koska vanhalla polttisautolla ajaminen on paljon halvempaa kuin ostaa uusi sähköauto.

Se on aivan totta. Uuden ostamiseen menee aina paljon rahaa eikä sitä koskaan saa takaisin vaikka sähköautolla ajaminen onkin moninkerroin halvempaa kuin polttiksella.

Pitäisi kuitenkin ymmärtää että tuollaiset kommentit eivät liity mitenkään eri käyttövoimien käyttö- tai kokonaiskustannusten vertailuun. Tämä sinänsä tosi kommentti kertoo vain sen että vanhan halvan auton arvonalenema= pääomakustannus on pienempi kuin uuden auto. Ja että jos vaihtaa 10 vuotta vanhan auton uuteen niin tarvitaan paljon rahaa. Ja sen että suurimmalla osalla suomalaisista ei edes ole sellaisia rahoja, he eivät eläissään ole ostaneet tai tule ostamaan uutta autoa.
Ja sitten on vielä tämä joukko jolle on tärkeää kertoa että vaikka rahaa olisi, niin eivät halua laittaa niin paljon rahaa autoon koska se on huono "sijoitus". Lainausmerkeissä siksi että sanan "sijoitus" käyttäminen auton yhteydessä on absurdia ja kornia. Auto on kulutushyödyke jonka käyttäminen maksaa. Sijoitus on aivan eri asia.

Kaikki nämä asiat ovat totta mutta niillä ei ole mitään tekemistä sähköautojen tai eri käyttövoimien kanssa. Nämä ottavat kantaa ainoastaan uusien ja vanhojen autojen pääomakulujen eroihin. Vanhalla polttiksella on halvempi ajaa kuin uudella polttiksella. Samoin vanhalla polttiksella on halvempi ajaa kuin uudella sähköautolla.

Jos oikeasti haluaa ottaa kantaa käyttövoimien välisiin eroihin niin kannattaa keskittyä miettimään samanikäisten autojen kustannusten eroa.

Toistan: Ei ole mikään uutinen että uuden ostaminen on paljon kalliimpaa kuin vanhan auton. Eikä myöskään se ettei useimmilla ole rahaa ostaa minkäänlaista uutta autoa. Tämä asia on jo hyvin perusteellisesti käsitelty. On hyvin vaikeaa tuoda enää mitään uutta tämän aiheen ympäriltä.

59

403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa odottaa että Suomeenkin rakennetaan vetyasemia ja ostaa sitten suoraan vetyauton.
      Suomi on tällä hetkellä Euroopan ainut maa jossa ei ole vielä vetytankkausasemia.
      Tuolta löytyy käytettyjä vetyautoja.
      Hakuun vain käyttövoimaksi Hydrogen.
      https://www.mobile.de/

      • Anonyymi

        Suomeen ei rakenneta vetyasemia henkilöautoiile !


      • Anonyymi

        Palkkatuloni ovat vain 120 t€ vuodessa, en usko että se riittää vetyautoiluun siirtymiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palkkatuloni ovat vain 120 t€ vuodessa, en usko että se riittää vetyautoiluun siirtymiseen.

        Mulla on 60t€ vuodessa, ja komeasti riittää. (velkaa ei ole minnekään suuntaan mitään ). Asun omassa maksetussa talossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on 60t€ vuodessa, ja komeasti riittää. (velkaa ei ole minnekään suuntaan mitään ). Asun omassa maksetussa talossa.

        Sähköauto on ylivoimaisesti halvin pitää ja ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto on ylivoimaisesti halvin pitää ja ajaa.

        Jotain esimerkkejä varmaan voisit esittää väitteesi tuekse.
        Et tainnut lukea aloittajan viestiä ollenkaan. Jutun juoni on pitkälti että käytetyn käyttökulut on halvemmat kuin uuden, eikä sähköauto tee tähän poikkeusta.

        Jos kerrostaloasuja vertaa, ajaako 4 vuotta vanhalla perusautolla 10tkm vuodessa vai ostaako uuden sähköauton ja lataa sen maksullisissa latausasemissa, tulos on aika selvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on 60t€ vuodessa, ja komeasti riittää. (velkaa ei ole minnekään suuntaan mitään ). Asun omassa maksetussa talossa.

        Minkälainen vetyauto sinulla on ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palkkatuloni ovat vain 120 t€ vuodessa, en usko että se riittää vetyautoiluun siirtymiseen.

        ” Palkkatuloni ovat vain 120 t€ vuodessa, en usko että se riittää vetyautoiluun siirtymiseen.”

        Palkkatuloni ovat vain 30 t€ vuodessa, en usko että se riittää sähköautoiluun siirtymiseen.
        Siksi ajan vanhalla polttiksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto on ylivoimaisesti halvin pitää ja ajaa.

        Varmaan, kunhan sellaisen jostain ensin saa hankituksi. Ja harvalle ainoaksi autoksi käy joku vanha Leaf, jonka käytännön kantama on 100 km. Samanikäinen polttis taas usein käykin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto on ylivoimaisesti halvin pitää ja ajaa.

        Vetyauto on vielä halvempi. Polttoainekulut nolla, ajokilometrit nolla, huoltojen tarve noilla kilometreilla täysin olematon.
        Ainoastaan hankintahinta on kova.

        Tilanne toki muuttuu jos sen voi joskus tankata ja sillä pystyisi ajamaan, mutta riski siihen taitaa olla hyvin pieni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälainen vetyauto sinulla on ?

        Mirai. Sillä pääsee säästellen 700 km. Nexeo oli toinen vaihtoehto.
        Pariisilaista taksia mietin myös.
        Tankkaa parissa minuutissa, eikä lämmitys vähennä toimintasädettä. Puhdistaa jopa ilmaa ajaessaan.
        Todella huikea juttu. Hienoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälainen vetyauto sinulla on ?

        Missä niin kerroin, että minulla ON vetyauto? Kerroin vain sen, että nuo vuosituloni riittää komeasti sellaisen hankkimiseen, kunhan niitä tänne lähitulevaisuudessa ensin saadaan. You know?....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto on ylivoimaisesti halvin pitää ja ajaa.

        Ja saastuttaa eniten
        Akkujen metallin kaivuu ja louhimene saastuttaa ja sähkö tehdään saatu tavalla ydinsähkölä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on 60t€ vuodessa, ja komeasti riittää. (velkaa ei ole minnekään suuntaan mitään ). Asun omassa maksetussa talossa.

        Mulla on omakotitaloja ja maastureeitaja tililäkin satoja t

        Muta eihän tässä pitänyt puhu vaan autoista kehuvat

        SDP ajaa heidänkin köyhien etuja kun olette työssäkäyviä työläisä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälainen vetyauto sinulla on ?

        Milaine sähköauto kehuilla on

        Saastutaako sähköauton valmistus paljon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto on ylivoimaisesti halvin pitää ja ajaa.

        Epäilen, uudehkolla autolla autoilun suurin kulu on kuitenkin pääomakulu, vaikka ajaisi suhteellisen paljonkin.


    • Anonyymi

      Vetyä suhautellaan tankkiin jo 10v päästä. Sitä ennen on turhaa hötkyillä.

    • Anonyymi

      Hyvä aloittaja.

      Laitappas käytetty polttis ja käytetty sähköauto tähän laskuriin. Ominaisuudet pitäisi olla teknisesti melko samat.

      Eli polttiksessa:
      - Automaattivaihteisto
      - Webasto (sähköauton NOPEA lämpeneminen sisältä)
      - Sama kokoluokka
      - Sama teholuokka moottorissa (esim. kiihtyvyys)

      Kerro meille kaikille mihin autoihin vertasit ja mikä oli tulos.

      Väitän että jos TASAPUOLISESTI teet vertailun niin alat pohtimaan aloitustasi uudestaan. On eri asia verrata omenaa ja vesimeloonia...

      https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/

      • Anonyymi

        Aika huono on tehdä vertailua, kun tavallista perusautoa vastaavaa sähköautoa ei oikein meinaa löytyä. Tuota automaattivaihteistoa on vähän turha verrokkiin vaatia. Kaikkihan tietävät, ettei nykyaikainen sähköauto tarvitse vaihteistoa ensinkään, mutta se ei monelle tavis käyttöauton ostajalle ole mikään tärkeä asia. Sellaiset ominaisuudet joita ostaja ei vaadi tai välttämättä edes halua, ovat merkityksettömiä tässä. TavisCorollaa tai -Golfia vastaavia sähköautoja ei oikein ole. Lähin vastine vanhemmista taitaa olla joku Leaf. Ja uusista Dacia Spring, mikäli sitä nyt koskaan Suomeen tulee. Se tosin on tehottomampi kuin mikään nykyaikainen polttomoottoriauto (33kW!), joten ei siihenkään oikein hyvää vertailuparia löydy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika huono on tehdä vertailua, kun tavallista perusautoa vastaavaa sähköautoa ei oikein meinaa löytyä. Tuota automaattivaihteistoa on vähän turha verrokkiin vaatia. Kaikkihan tietävät, ettei nykyaikainen sähköauto tarvitse vaihteistoa ensinkään, mutta se ei monelle tavis käyttöauton ostajalle ole mikään tärkeä asia. Sellaiset ominaisuudet joita ostaja ei vaadi tai välttämättä edes halua, ovat merkityksettömiä tässä. TavisCorollaa tai -Golfia vastaavia sähköautoja ei oikein ole. Lähin vastine vanhemmista taitaa olla joku Leaf. Ja uusista Dacia Spring, mikäli sitä nyt koskaan Suomeen tulee. Se tosin on tehottomampi kuin mikään nykyaikainen polttomoottoriauto (33kW!), joten ei siihenkään oikein hyvää vertailuparia löydy.

        Ja sitten taas toisena ääripäänä Tesla. Mutta jos näitä poikkeuksia ei lasketa, niin sähkiksien ja polttiksien kilowatit on nykyään aika lähellä toisiaan.


    • Anonyymi

      Ja tietysti myös sama vuosimalli ja kilometrit.

    • Anonyymi

      Mikä tahansa tilasto saadaan näyttämään väärin kun otetaan jokin yksi kriteeri useiden joukosta (raha) ja tehdään se tietyt olosuhteet täyttäen (esim. autoa pidetään 2 vuotta 10 vuoden sijaan).

    • Anonyymi

      ” Jos oikeasti haluaa ottaa kantaa käyttövoimien välisiin eroihin niin kannattaa keskittyä miettimään samanikäisten autojen kustannusten eroa.”
      Totta! Eli kumpikohan olisi kannattavampi hankinta perheen ainoaksi käyttöautoksi, 12-vuotias täyssähköauto vai samanikäinen polttomoottoriauto?

      • Anonyymi

        Helppo valinta 12 vuotias ID.3 on paljon fiksumpi valinta kuin 12 vuotias Corolla.
        Sen käyttökustannukset ja päästöt ovat niin paljon pienemmät ja se on lisäksi paljon mukavampi ajaa. Lisäksi ID.3 on alumiinirunkoinen joten Corollan ruosteongelmia ei tarvitsisi pelätä.
        Vain jos ajaisi päivittäin yli 400km taipaleita niin Corolla olisi noista kahdesta parempi. Tosin silloin ei kannattaisi ottaa kumpaakaan noista vaan biokaasu tai diesel.


    • Anonyymi

      Käytiin puoli vuotta sitten pilkillä. Ajettiin 20 asteen pakkasessa sähköautolla. HITTO ETTÄ OLI KYLMÄ. Lämmitys täysillä oli vitsi. Varaus putosi heti kaasua painaessa. Ennen perille pääsyä piti käydä lataamassa. No tavalliset oli paikoilla ja kaupassa. Puoli tuntia ooteltiin ja puoli tuntia ladattiin.
      Kalaa ei tullut.

      • Anonyymi

        TM:n talvivertailussa sähköautot ovat piesseet polttikset lämpiämisnopeudessa jo monta vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TM:n talvivertailussa sähköautot ovat piesseet polttikset lämpiämisnopeudessa jo monta vuotta.

        Parhaimmat sähköautot kyllä, mutta vertailuissa on ollut myös sähköautoja joiden lämmityslaite on ollut selvästi polttista surkeampi. Eli sähköautoon on mahdollista tehdä hyvä lämmityslaite, mutta se ei tarkoita että jokaisen sähköauton lämmityslaite on hyvä.


    • Anonyymi

      Okei. Lähdetään sitten vertailemaan siltä pohjalta, että ostetaan samanhintaiset autot, sähkis ja polttis, vaikkapa hintaluokassa noin 20 000 € ja katsotaan mitä sillä saa.

      • Anonyymi

        Puhtaasti ja halvalla liikkuvan sähkiksen ja kallista bensaa polttavan auton jonka ylläpito maksaa paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhtaasti ja halvalla liikkuvan sähkiksen ja kallista bensaa polttavan auton jonka ylläpito maksaa paljon.

        Et ymmärtänyt kysymystä , siis minkä auton saa ostettua 20 000 eurolla uusi auto .
        Käytettynä saa kyllä 20 000 eurolla sähköauton jonka taloudellinen käyttöikä alkaa olla tiesä päässä.


      • Anonyymi

        "Okei. Lähdetään sitten vertailemaan siltä pohjalta, että ostetaan samanhintaiset autot, sähkis ja polttis, vaikkapa hintaluokassa noin 20 000 € ja katsotaan mitä sillä saa."

        Nyt täytyy pitää mielessä että ei sotketa käytettyjä ja uusia autoja keskenään.
        Sähköautojen ja polttisten käytettyjen markkinat ovat hyvin eri vaiheessa vuonna 2021.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Okei. Lähdetään sitten vertailemaan siltä pohjalta, että ostetaan samanhintaiset autot, sähkis ja polttis, vaikkapa hintaluokassa noin 20 000 € ja katsotaan mitä sillä saa."

        Nyt täytyy pitää mielessä että ei sotketa käytettyjä ja uusia autoja keskenään.
        Sähköautojen ja polttisten käytettyjen markkinat ovat hyvin eri vaiheessa vuonna 2021.

        Typistetysti voidaan sanoa että jos budjetti on 20.000 niin sähköauto ei ole vaihtoehto vuonna 2021. Tuohon hintaan käytetyt ovat ylihintaisia ja uusia ei ole tarjolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Typistetysti voidaan sanoa että jos budjetti on 20.000 niin sähköauto ei ole vaihtoehto vuonna 2021. Tuohon hintaan käytetyt ovat ylihintaisia ja uusia ei ole tarjolla.

        Mutta eipä 20.000 eurolla saa oikeastaan mitään uutta autoa. Joku Yariksen kippanakin maksaa 21.500.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Typistetysti voidaan sanoa että jos budjetti on 20.000 niin sähköauto ei ole vaihtoehto vuonna 2021. Tuohon hintaan käytetyt ovat ylihintaisia ja uusia ei ole tarjolla.

        Totta tämä.

        Mutta auton valinta ostohinnan perusteella ei minusta ole mitenkään päin mielekästä. Kiinnostavampaa on paljonko sen pitäminen maksaa kaikkineen per kilometri tai per kuukausi. Ainakaan minulla se tarve ei ole auton omistaminen vaan paikasta toiseen siirtyminen, ja siinä voi sopivilla reunaehdoilla osari- tai liisariauto olla ihan kilpailukykyinen valinta.

        Sähköautossa tuppaavat noin keskimäärin olemaan ylläpitokulut arvon alenemaa lukuun ottamatta pienempiä kuin muissa autoissa. Sillä sitten kompensoi jonkin verran sitä korkeammasta hankintahinnasta johtuvaa suurempaa arvon alenemaa.


    • Anonyymi

      Ihan sama millaisella munan jatkeella kukin ajaa pääosin yksin työmatka-ajoa. Mitä pidempää matkaa joutuu ajamaan aamuin illoin, sitä todennäköisemmin joko koti tai työpaikka on väärässä paikassa.

      • Anonyymi

        Niin siitä puhe mistä puute.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin siitä puhe mistä puute.

        Työmatkaan en tarvitse autoa, vapaa-aikana kylläkin.


    • Anonyymi

      Sähköauto tulee paljon kalliimmaksi kokonaiskustannukset laskien , sen lisäksi ovat vielä kehittymättömiä ja muutamien vuosien jälkeen paalaamo kamaa , ei ainakaan kelleen kelpaa eli arvottomia.

      • Anonyymi

        Olipa muuten hämmentävä kokemus myydä kohta yhdeksänvuotias Opel Ampera tuossa kuukausi sitten. Hintaan 11.500€ se käytännössä vietiin käsistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa muuten hämmentävä kokemus myydä kohta yhdeksänvuotias Opel Ampera tuossa kuukausi sitten. Hintaan 11.500€ se käytännössä vietiin käsistä.

        Näin se menee. Käytetyille sähköautoille on suuri kysyntä mutta pieni tarjonta. Siksi niiden hinnat pysyvät epäterveen korkkealla vielä useita vuosia.
        Toivottavasti tuontiautot järkevöittävät hintatasoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa muuten hämmentävä kokemus myydä kohta yhdeksänvuotias Opel Ampera tuossa kuukausi sitten. Hintaan 11.500€ se käytännössä vietiin käsistä.

        No varmasti myönteinen yllätys eihän siinä mennyt kuin hieman vajaa 40 000 euroa .
        Ainakin siinä tapauksessa jos oli odottanut auton olevan vailla rahallista arvoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No varmasti myönteinen yllätys eihän siinä mennyt kuin hieman vajaa 40 000 euroa .
        Ainakin siinä tapauksessa jos oli odottanut auton olevan vailla rahallista arvoa.

        Nimenomaan odottanut auton olevan vailla rahallista arvoa. Niinhän täällä on kovasti kerrottu että paalikamaa ovat takuun loppumisen jäkeen, ja auton kolme vuotta vanhana ostaessani laskinkin tuon niin että jos se on takuun loputtua arvoton, kokonaiskulut per kuukausi ovat edelleen ihan siedettävät.

        Se ei varmaan yllätä ketään että 50 tonnia maksanut uusi auto on jonain päivänä arvoton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan odottanut auton olevan vailla rahallista arvoa. Niinhän täällä on kovasti kerrottu että paalikamaa ovat takuun loppumisen jäkeen, ja auton kolme vuotta vanhana ostaessani laskinkin tuon niin että jos se on takuun loputtua arvoton, kokonaiskulut per kuukausi ovat edelleen ihan siedettävät.

        Se ei varmaan yllätä ketään että 50 tonnia maksanut uusi auto on jonain päivänä arvoton.

        Samanikäisestä ja saman hinnan uutena maksaneesta polttiksesta ei saa lähellekään tuollaista hintaa nyt.
        Tämä kahtiajako tulee korostumaan eli käytetyt polttikset ovat verkonpainon arvoisia jatkossa. Käytetyille sähköautolle riittää kysyntää kun niillä ajaminen on melkein ilmaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan odottanut auton olevan vailla rahallista arvoa. Niinhän täällä on kovasti kerrottu että paalikamaa ovat takuun loppumisen jäkeen, ja auton kolme vuotta vanhana ostaessani laskinkin tuon niin että jos se on takuun loputtua arvoton, kokonaiskulut per kuukausi ovat edelleen ihan siedettävät.

        Se ei varmaan yllätä ketään että 50 tonnia maksanut uusi auto on jonain päivänä arvoton.

        Hybridin akku kestää yli kaksinkertaisen määrän vuosia ja ajokilometrejä verrattuna sähköauton ajoakkuun .


      • Anonyymi

        Tuosta haluaisin kyllä nähdä laskelman mihin tuo väite perustuu.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samanikäisestä ja saman hinnan uutena maksaneesta polttiksesta ei saa lähellekään tuollaista hintaa nyt.
        Tämä kahtiajako tulee korostumaan eli käytetyt polttikset ovat verkonpainon arvoisia jatkossa. Käytetyille sähköautolle riittää kysyntää kun niillä ajaminen on melkein ilmaista.

        Polttiksesta saa helpostikin saman hinnan, tuossa hintaluokassa vastaavia polttiksia on esim. 5-sarjan BMW ja Audi A6:n perusmallit. Kohtuullisilla ajokilometreillä tuossa ikäluokassa noiden pyynnit ovat reilusti toista kymppiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttiksesta saa helpostikin saman hinnan, tuossa hintaluokassa vastaavia polttiksia on esim. 5-sarjan BMW ja Audi A6:n perusmallit. Kohtuullisilla ajokilometreillä tuossa ikäluokassa noiden pyynnit ovat reilusti toista kymppiä.

        Niin ovat. Erona tosin vielä se, että Amperan myin suoraan. Varsinkin liikkeiden pyyntihinnat ovat jotain muuta kuin se mitä itse pistin käteisenä liivintaskuun.

        Olisi tuosta ehkä tonnin enemmänkin saanut, kun nyt meni alle vuorokaudessa ja vielä autoliikkeelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta haluaisin kyllä nähdä laskelman mihin tuo väite perustuu.

        Opel ampera liikkuu noin 10% akun voimin noin 90 % polttomoottorilla , maantieajossa .
        Taajama ajossa ensinmäiset kymmenet kilometrit akulla ja polttomoottorilla niin kauan kun akussa riittää virtaa . sen jälkeen polttomoottorin voimin , polttomoottori ei varsinaisesti lataa akkua pitää sen ainoastaan minimitasossa. Tästä syystä akkun käyttöikä on pitkä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opel ampera liikkuu noin 10% akun voimin noin 90 % polttomoottorilla , maantieajossa .
        Taajama ajossa ensinmäiset kymmenet kilometrit akulla ja polttomoottorilla niin kauan kun akussa riittää virtaa . sen jälkeen polttomoottorin voimin , polttomoottori ei varsinaisesti lataa akkua pitää sen ainoastaan minimitasossa. Tästä syystä akkun käyttöikä on pitkä .

        Tämä selvä, viittasin tuolla kommentilla tuohon aiempaan kirjoitukseen jossa väitettiin että sähköauto tulee kokonaiskustannuksiltaan selvästi kalliimmaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opel ampera liikkuu noin 10% akun voimin noin 90 % polttomoottorilla , maantieajossa .
        Taajama ajossa ensinmäiset kymmenet kilometrit akulla ja polttomoottorilla niin kauan kun akussa riittää virtaa . sen jälkeen polttomoottorin voimin , polttomoottori ei varsinaisesti lataa akkua pitää sen ainoastaan minimitasossa. Tästä syystä akkun käyttöikä on pitkä .

        Joo, paitsi että ei.

        Polttomoottorilla ja voimansiirrolla voi olla suora yhteys ainoastaan silloin kun vauhtia on noin 120 tai yli ja akku on tyhjä tai sen varausta jemmataan. Muulloin elektroni käy aina enemmän tai vähemmän kääntymässä akun kautta, ja tuossa ensin mainitussa tilanteessakin ajellaan ajoittain pelkällä sähköllä.

        Reilut viisi vuotta ajelin joka arkipäivä vähintään yhden akullisen sähköä. Olisi muuten akustolle aika kuluttavaa, mutta Amperassa on akkukapasiteetista käytössä vain luokkaa 60% joten eihän sitä todellisuudessa koskaan täydestä tyhjäksi ajeta.

        Persoonalliset nuo esittämäsi prosentit. Oman autoni elinikäinen keskikulutus oli 1,9 litraa sadalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, paitsi että ei.

        Polttomoottorilla ja voimansiirrolla voi olla suora yhteys ainoastaan silloin kun vauhtia on noin 120 tai yli ja akku on tyhjä tai sen varausta jemmataan. Muulloin elektroni käy aina enemmän tai vähemmän kääntymässä akun kautta, ja tuossa ensin mainitussa tilanteessakin ajellaan ajoittain pelkällä sähköllä.

        Reilut viisi vuotta ajelin joka arkipäivä vähintään yhden akullisen sähköä. Olisi muuten akustolle aika kuluttavaa, mutta Amperassa on akkukapasiteetista käytössä vain luokkaa 60% joten eihän sitä todellisuudessa koskaan täydestä tyhjäksi ajeta.

        Persoonalliset nuo esittämäsi prosentit. Oman autoni elinikäinen keskikulutus oli 1,9 litraa sadalla.

        Tuo kulutus osoittaa maantieajoa ja pidempiä matkoja on ollut vähän .Pääasiassa taajamaajoa . Jos olisi ollut enemmän maantieajoa ja pidemmälle kuin 50-60 km kulutus on silloin helposti luokkaa 5-6 litraa 100km. Tämän kaltaisessa ajossa kun polttoaineen kulutus on näin vähäistä , täys-sähköauto on paljon järkevämpi ratkaisu. On turhaa raahata polttomoottoria mukana jos ja kun sitä ei käytetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo kulutus osoittaa maantieajoa ja pidempiä matkoja on ollut vähän .Pääasiassa taajamaajoa . Jos olisi ollut enemmän maantieajoa ja pidemmälle kuin 50-60 km kulutus on silloin helposti luokkaa 5-6 litraa 100km. Tämän kaltaisessa ajossa kun polttoaineen kulutus on näin vähäistä , täys-sähköauto on paljon järkevämpi ratkaisu. On turhaa raahata polttomoottoria mukana jos ja kun sitä ei käytetä.

        Ei se mitään taajama-ajoa ollut. Työmatkat moottoritietä ja kehäteitä aamuin illoin. Veikkaisin että aika normaali käyttöprofiili, 20 tkm vuoteen. Pidempiäkin siivuja tuli varsinkin työn puolesta, mutta jos kaiken työmatkahinkkaamisen voi tehdä sähköllä niin keskikulutus on silti tuon alle pari litraa.

        Nyt on sähköauto alla, ja polttomoottorin sijaan raahaan mukana muutaman sata kiloa ylimääräisiä akkuja. 10 kWh riittäisi suurimpaan osaan päivistä, mutta ei kuitenkaan kaikkiin joten akustoa ei sen pohjalta voi mitoittaa.


    • Anonyymi

      Eli selvästi vetyauto on paras ratkaisu. Hyvä niin.

    • Anonyymi

      Kolmen tonnin Korolla tulee olemaan vielä pitkään Suomen ostetuin auto.

      • Anonyymi

        Niin varmaan, mutta uudemmankin saa, kun rahoittaa auton hankinnan järkevästi.


      • Anonyymi

        On paljon porukkaa jotka joutuvat pakon edessä tyytymään tuollaiseen. Takuuvarmaa on että jos heillä olisi vähänkin parempi toimeentulo niin se kolmen tonnin corolla vaihtuisi parempaan autoon.
        Ei se kolmen tonnin Corolla ole kovin kummoinen auto. Ei sitä osteta sen takia että se olisi hyvä auto. Se ostetaan pakosta kun muuhun ei ole rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On paljon porukkaa jotka joutuvat pakon edessä tyytymään tuollaiseen. Takuuvarmaa on että jos heillä olisi vähänkin parempi toimeentulo niin se kolmen tonnin corolla vaihtuisi parempaan autoon.
        Ei se kolmen tonnin Corolla ole kovin kummoinen auto. Ei sitä osteta sen takia että se olisi hyvä auto. Se ostetaan pakosta kun muuhun ei ole rahaa.

        On paljon porukkaa joka ajaa muutaman tonnin käytetyllä vaikka rahaa olisi vaikka kahteen teslaan. Auton tarve on monella eläkeläisellä niin pientä että ei nähdä tarpeelliseksi ostaa parempaa lue hintavampaa ajoneuvoa.
        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008183280.html
        Toisilla on rahaa ja toisilla ei . Toisilla on velkaa ja toisilla ei . Myöskin on niitä joilla on sekä että.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On paljon porukkaa joka ajaa muutaman tonnin käytetyllä vaikka rahaa olisi vaikka kahteen teslaan. Auton tarve on monella eläkeläisellä niin pientä että ei nähdä tarpeelliseksi ostaa parempaa lue hintavampaa ajoneuvoa.
        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008183280.html
        Toisilla on rahaa ja toisilla ei . Toisilla on velkaa ja toisilla ei . Myöskin on niitä joilla on sekä että.

        "On paljon porukkaa joka ajaa muutaman tonnin käytetyllä vaikka rahaa olisi vaikka kahteen teslaan. Auton tarve on monella eläkeläisellä niin pientä että ei nähdä tarpeelliseksi ostaa parempaa lue hintavampaa ajoneuvoa."

        Toki näin. En kuitenkaan usko että nämä joille auto ei merkitse mitään lukisivat autopalstoja tai kommentoisivat autojuttuja. Jokaiselle autosta kiinnostuneelle tuollaisella kolmen tonnin pommilla ajaminen on pakkorako. Ei sitä mikään muu selitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Bile-Sanna vai pääministeri-Marin? Lue Ukkolan kolumni

      Bile Dani on saanut haastajan Bile Sanna. Seiska ja Iltalehti uutisoivat alkoholin huuruisista julkkisjuhlista, jollaisia pääministerimme Sanna Marin
      Maailman menoa
      486
      7547
    2. Mikko Kuustonen paljastaa Hanna-rakkaan yllättävän teon kriisin keskellä: "Ne on rankkoja..."

      Mikko Kuustonen ja Hanna Brotherus on kyllä mielenkiintoinen pari. Rakastuneet kypsissä kymmenissä ja uusioperhettä pukkaa: https://www.suomi24.fi/vii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      2454
    3. Kepulaiset arvioivat Marinin ruumiinrakennetta

      Keskustan pää-äänenkannattajalehti Suomenmaa teki arvioita Marinin terveydentilasta muun muassa hänen siivousintonsa, ruumiinrakenteen ja juoksuharras
      Maailman menoa
      157
      2427
    4. Uuh! Mediapersoona Janni Hussi yllättää kuumana narubikineissä ilkamoiden: "Yritin sihdata tota..."

      Janni Hussi viettää Kreetalla kuumaa lomaa kihlattunsa Joel Harkimon kanssa. Tämä kuva on saanut eniten tykkäyksiä Instassa, eikä ihme! https://www.su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      1376
    5. Et halua mitään väärinkäsityksiä

      ja että siksi käännät selkäsi mulle. Älä tee omia johtopäätöksiä. Joohan ihana?
      Ikävä
      81
      641
    6. Nyt tiedän, meidän pitäisi nainen

      harrastaa seksiä niin ei kumpaakaan ujostuttaisi.
      Ikävä
      41
      621
    7. Rokottamattomat ovat tehneet itse itsestään panttivankeja

      Olisiko nyt pikkuhiljaa aika luopua rokotevastaisuudesta ja hakea se rokote? "Presidentti ei esimerkiksi puhu siitä, että koronarokotetut olisivat ro
      Kokkola
      83
      588
    8. Matematiikkaa

      Mitä tiukemmat vaatimukset puolison tai seksikumppanin suhteen, sitä pienempi valinnanvara. Pätee molempiin sukupuoliin. Monilla on niin suuret vaatim
      Sinkut
      134
      548
    Aihe