Venäläinen historian kirjoitus

Sattui silmiin uutinen, jossa kerrottiin, kuinka Venäjän ulkoministeriön varajohtaja Aleksei Sazonov suitsi lehdistön kirjoittelua fasismin ja kommunismin yhteisistä piirteistä. Hänen kerrotaan mm. todenneen, että kommunistien tavoitteena oli 'koko ihmiskunnan onnellisuus'. Voi sitä onnen määrää, joka kohtasi kaikkia kommunismin vaikutuspiiriin joutuneita.

Molemmilla ismeillä oli pitkä lista niistä ihmisistä, joita ei laskettu kuuluviksi ihmiskuntaan. Myös kummankin atteen levittäminen tapahtui asein ja leirein.

Näyttää siltä, että Venäjällä on palattu tapaan, jossa historiaa kirjoitetaan valtiojohtoisesti ja valikoivasti.

8

611

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Otto Ville

Onko siellä sitten ollut vallalla jokin toinenkin tapa? Minä ainakaan ole huomannut. Samaa paskaa tuutin täydeltä vuodesta 1917.

• uudelleenkirjoitus?

"Sazonov suitsi lehdistön kirjoittelua fasismin ja kommunismin yhteisistä piirteistä. Hänen kerrotaan mm. todenneen, että kommunistien tavoitteena oli 'koko ihmiskunnan onnellisuus'. "

Sazonov mainitsi kommunismin ja fasismin, ts. natsismin eroksi myös sen, ettei kommunismi harrastanut rotuerottelua.

Miksei kommunismin tavoitteena olisi voinut olla "koko ihmiskunnan onnellisuus"? Kapitalismihan ei pyri kuin vahvempien (rikkaampien) onnellisuuteen. Ei kommunismi ihmisiä pakkotyöleireillä Siperiassa tappanut, vaan totalitarinen järjestelmä. Saksalaisten keskitysleireillä ihmisiä tappoi rikollinen aate rotuoppeineen.

• En väittänytkään, etteikö myös eroja löytyisi. Mutta onko missään voitu toteuttaa kumpaakaan ajautumatta totalitarismiin?

• periaate.

Kommunismin pääperiaatteisin kuului NIMENOMAAN RAIVATA TIELTÄ KAIKKI VASTUSTAJAT JA TOISINAJATTELIJAT!

Pääarkkitehti V.I.Lenin itse vaati tappamaan kommunistien vastustajat "viimeiseen mieheen".Kommunismia tuli nimenomaan levittää VÄKIVALTAISESTI kaikkialle maailmaan.

• MisFit
        EsaH kirjoitti:

En väittänytkään, etteikö myös eroja löytyisi. Mutta onko missään voitu toteuttaa kumpaakaan ajautumatta totalitarismiin?

Mikään -ismi ei toimi niin kauan kun on fundamentalisteja. Toisaalta, ihmisen luonto on sellainen, että valtaa kerran maistettuasi, sinusta hyvinkin kehittyy fundamentalisti.
        Hyvä kuvaus mielestäni on Orwelin eläinten vallankumous.

Mielestäni Marxilla oli hyviäkin juttuja, filosofisesti.

(Oletan, että fasismilla tarkoitit esim. Mussolinin sosiaalidemokraattista, Hitlerin kansallissosialistista fasismia. Mielestäni Stalinin "kommunismi" (bolševismi) täyttää fasismin tunnuspiirteet siinä missä natsismikin.)

• tasapuolisuutta

Ainakaan Marxilta ei löydy mitään listaa ihmiskuntaan "kuulumattomista". Jos joku poliitikko on 50 vuotta Marxin kuoleman jälkeen jotain sellaista hautonut, niin se ei ole ainakaan Marxin ismin vika. Myös kapitalismia on levitetty asein ja leirein joskus historiassa. Se ei silti tarkoita, että itse kaupankäynnin idea sinänsä tai nykyajan porvarit olisivat yhtä syyllisiä esim. orjakauppaan kuin joku Royal African Company.

• MisFit

Sama juttu. Nietzchen sisko oli natsimielinen, seurusteli puolueen jäsenen kanssa, toimitti veljensä tekstit siihen muotoon, että puolue pystyi niitä käyttämään omiin tarkoituksiinsa.
        Marxin ajatukset myös tulkittiin puolueen omia tarkoituksia silmällä pitäen.
        Suosittelen molempia ajattelijoita lukemaan, ennen kuin tekee johtopäätöksensä tai uskoo mitä joku omanedun tavoittelija on heidän väittänyt sanoneen.

• miten nietse kirjoitettiinkaan
        MisFit kirjoitti:

Sama juttu. Nietzchen sisko oli natsimielinen, seurusteli puolueen jäsenen kanssa, toimitti veljensä tekstit siihen muotoon, että puolue pystyi niitä käyttämään omiin tarkoituksiinsa.
        Marxin ajatukset myös tulkittiin puolueen omia tarkoituksia silmällä pitäen.
        Suosittelen molempia ajattelijoita lukemaan, ennen kuin tekee johtopäätöksensä tai uskoo mitä joku omanedun tavoittelija on heidän väittänyt sanoneen.

Ota selvää milloin Nietze eli..ei elänyt
        Hitlerin aikaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6754
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4562
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      32
      3618
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      3047
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1915
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1630
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1626
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      40
      1543
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1409
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      47
      1360
    Aihe