Onko moraali vain makuasia?

Anonyymi

Monet tunnetut filosofit, kuten B. Russell, ovat pitäneet moraaliväittämiä - siis kuinka ihmisen pitäisi käyttäytyä - makuasioina. Moraalinen väite on näin ollen vain subjektiivinen mieltymys; preferenssi jota ei voi johtaa siitä kuinka asiat todellisuudessa ovat.

Näin asiaa tarkasteluna oleellinen kysymys onkin: Kenellä on hyvää makua ja kenellä taas pahaa makua. Pahan makuaistin omaava ihminen on luonnollisestikin kelvoton kapistus eettisessä mielessä, kun taas hyvän makuaistin omaava henkilö on jalo ja hieno ihminen eettisessä mielessä.

Esim. kysymys siitä saako ranskalaisia syödä voi vaikuttaa ensivaikutelmana varsin viattomalta asialta, mutta tämä ilmentää juuri degeneroitunutta makuaistia. Pidän itse moraalisesti arvelluttavana ihmisistä, joka työntää tietoisesti suuhunsa ranskalaisia - usein vielä ketsupin kera - hampurilaisista nyt puhumattakaan. Ei kai nyt Porissakaan enää porilaisia syödä, se on mennyttä maailmaa.

Mitä tulee itse pääväittämääni: Pidän moraalista idealismia kaikin puolin jälkeenjääneenä ajatuksena älyllisessä mielessä. En tosin kiellä moraalia kokonaan, pidän vain sitä makuasiana.

Ja makuasioista on mukava kinastella - kuka nyt tosikkomaisesti haluaisi kinastella tosiasioista.

16

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei edes vitsi.

      • Anonyymi

        Moraalinen relativismi on tosia-asia, ei mikään vitsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moraalinen relativismi on tosia-asia, ei mikään vitsi.

        Moraalinen relativismi on tosiasia, mutta aloitus on naiiviudessaan korkeintaan vitsi. Tai ainakin se tavoittelee hauskuutta olematta hauska.


    • Anonyymi

      Makuasioiden vertailu johtaa kysymykseen: onko ideaalista makua ja makuaistia? Kirjoitus ruuasta, jonka itse teit voi kertoa joistain asioista joillekin jotain. Silti sen aiheen laajuus ja lopullisen tiedon rajallisuus on aivan sama kuin alkuperäisen.

      • Anonyymi

        Moraaliasioissa on korkeampaa makua ja matalampaa makua, tai toisin ilmaistuna matalampaa näköä ja korkeampaa näköä.

        Ei ole olemassa mitään ideaalista makua, koska ei ole olemassa mitään ideaalimaailmaa.

        Ihmisten on vaikea hyväksyä moraaliväittämien suhteellisuutta, mutta ajan suhteellisuus uppoaa kalloon hyvin, vaikka aikaa ei ole edes olemassa.

        Tuskin kukaan täysjärkinen ihminen, joka on edes hieman moraalifilosofiaan perehtynyt, usko objektiiviseen totuuteen moraalikysymyksissä. (Kun absoluuttista totuutta ei edes ole olemassa muutoinkaan kuin triviaalitapauksissa)

        On sinänsä ihan sama mitä termiä käyttää: Olkoon se relatiivisuus tai persoonallinen maku.

        Moraaliväittämät ovat subjektiivisia. Tai hieman lievemmin ilmaistuna riippuvat tarkastelun näkökulmasta.


    • Anonyymi

      Moraali kannattaa aina erottaa omatunnosta.

      Moraalikäsitykset voivat vaihdella paljonkin eri aikoina ja eri kulttuureissa kun taas omatunto eli se miltä joku valinta tai teko henkilökohtaisesti itsestä tuntuu ei vaihtele samalla tavalla vaan on universaali tapa kokea.

      Moraali on aina opittua ja omaksuttua. Omatunto taas toimii samalla tavalla kaikilla ihmisillä ja myös monilla kehittyneemmillä eläimillä ellei sitä ole elämän aikana pyritty itsen tai muiden kautta tukahduttamaan esim. koulutuksella ja kasvatuksella eli ehdollistamalla vallitsevan kulttuurin moraalikäsityksiä liian tiukasti.

      Vallitseva moraalikäsitys voi olla ristiriidassa omatunnon kanssa. Se tunnustetaan myös lainsäädännössä jossa otetaan joissain tapauksissa huomioon omatunnon syyt.

      Omatunto ei ole älyllisen määrittelyn asia vaan nimenomaan tuntemisen eli tunnepuolen asia. Eiikan ns. kultainen sääntö (Älä tee muille sellaista, mitä et haluaisi itsellesi tehtävän.) liittyy aika selkeästi omatuntoon koska se on laajimmin hyväksytty eettinen periaate kaikissa kulttuureissa kaikkina aikoina. Omatunto liittyy selkeästi empatiaan eli kykyyn asettua toisen asemaan. Moraali taas on lähinnä kokoelma vallitsevan yhteiskunnan käyttäytymissääntöjä ja jos ne eivät ole ristiriidassa omatunnon kanssa niin ne ovat yleensä myös toimivia käytännön tasolla.

      Omatunnolla on kyllä valitettavasti taipumus elämän aikana hautautua vähitellen yhä syvemmälle alitajuntaan koska pyritään välttämään sisäisten ristiriitojen kokemista ja näin syntyy ikäänkuin todellisuuden kokemista vääristäviä puskureita tai defenssejä eri osaminuuksien välille

      TrustNo1

      • Anonyymi

        "Omatunto ei ole älyllisen määrittelyn asia"

        Ehkä näinkin. Mutta on sellainen asia kuin älyllinen omatunto, joka tarkoittaa nykyisen terminologian mukaisesti älyllisistä rehellisyyttä. Tämä hienoa termiä käytetään paljon puheessa esim. tieteessä, mutta siitä on vähän tosiasiallisia jälkeä kun katsoo kuinka tiedettä faktisesti tehdään.

        "(Älä tee muille sellaista, mitä et haluaisi itsellesi tehtävän.)"

        Ehkä näinkin. Itse näen asian että pitää vaatia itseltään enemmän kuin muilta. En halua olla keskivertoihminen, jolle em. kultainen sääntö on tarkoitettu.

        "empatiaan eli kykyyn asettua toisen asemaan"

        Empatia eli myötätunto on sinänsä ihan hyvä asia. Käytännön ongelma on usein vain se, että empaattisuus on valikoiva piirre ihmisessä. Siis ihminen voi olla hyvin empaattinen oman lauman tai heimon jäsenille, mutta täysin tyly, jopa julma, muita ihmisiä kohtaan.

        Ammatillisesti pidän velvollisuusetiikkaa tärkeämpäna kuin empatiaa ja siitä syntyvää moraalia. Kaikkein parasta olisi seurausetiikan noudattaminen, mutta tämä vaati paljon mm. kykyä nähdä tulevaisuuteen.

        Kaiken kaikkiaan, voidaan varamaankin sanoa, että moraalin tai "hyvyyden" nimessä on todennäköisesti tehty enemmän pahaa kuin minkään muun ajatuksen nimissä.


    • Anonyymi

      Moraali ei koskaan ole sidoksissa yhteen henkilöön, vaan se on ennemminkin yhteisön kollektiivinen makuasia.

    • Anonyymi

      ÄOni on 142 ja pidän ranskalaisista ketsupin kera. Usein myös syön rinnuksilleni ja röyhtäilen äänekkäästi. Olen myös ajatellut räjäyttää Helsingin ja se onnistuu, koska olen älykäs. Ranskalaisista saan motivaatiota ja ideoita. Kaipa se jotenkin pitää tuo makuasia paikkaansa.

    • Anonyymi

      Koittaa ryhmitellä ihmistyyppejä, väestöryhmiä ja kulttuureita yms joukoiksi, ja koittaa havainnoida moraalia heidän toimintansa perusteella?

      Ei tästä mitään eksaktia dataa saa millään

    • Anonyymi

      Moraali ei taida olla yleistettävä luonnonlaki.

      Entä onko moraali opittu koodi, jonka jokin yhteisö tai kulttuuri määrittelee kollektiivisesti ja kokee, kuten ovat sen oppineet kokemaan?

      Kuinka iso siivu itse ilmiöstä tämä selitys sitten olisi?

      Laajimmassa näkökulmassa täytyisi ehkä huomioida muidenkin laumaeläinten käyttäytymiskoodeja...

      • Anonyymi

        Käyttäytymiskoodit ovat sosiaalisia normeja, joilla taas ei ole mitään tekemistä etiikan kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttäytymiskoodit ovat sosiaalisia normeja, joilla taas ei ole mitään tekemistä etiikan kanssa.

        On paljonkin.
        Toiminta ja suhtautuminen vslintoihin heijastelee kulttuurin liittyvää eettistä puolta.


    • Anonyymi

      Moraali on subjektiivista, mutta ei mieltymys. Parhaimmillaan moraali on intersubjektiivista ja rationaalista. Tämä edellyttää tietenkin avointa kommunikaatiota ja älykkyyttä. Koska molempia on rajallisesti, moraali on usein heikoissa kantimissa.

      • Anonyymi

        Mutta entä moraalin kollektiivinen ulottuvuus...
        Laumaa/ryhmää koossa pitävä ominaisuus.


    • Anonyymi

      Antiikin filosofian, joka hyväksyi nautinnon ja uskonnon välillä näyttää olevan ristiriita. Se selittyy kuitenkin että on KAKSI eri alkuperän ja maailmankuvan omaavaa ihmislajia. 60000 vuotta ennen Aadamia tuli HYVÄ ihminen, joka erottaa oikean ja väärän ollen uskonnon perustaja. (kts. Barnabaan evankeliumi).
      Aadami luotiin täydelliseksi ei hyväksi 6241 vuotta sitten. Hän ei tee eroa hyvän ja pahan välillä, vaan hyväksyi mm. Eevan ja Cainin kapinat. Täydellinen kykenee hyväksymään pahat. Aadami olikin tiedon ja filosofian perusta eikä uskonnon.
      Kuitenkin pitää Aadamin ottaa uskonto huomioon koska maailmassa on muitakin lajeja kuin hän.

      Kahden eri ihmislajin lisäksi on otettava huomioon , että jälleensyntyneet eläinlajit säilyttävät oman lajinsa piirteitä itsessään syntyessään ihmiseksi. Se sekoittaa pakkaa entisestään. Tulee olemaan maailmassa 36525 pyhää kirjoitusta koskien tiedettä, heimoja ja aikoja.
      400000 lajeja koskevaa kirjoitusta ja 8000000 sukukirjaa. Jokainen suku, laji ja heimo omaavat eri maailmankuvan ja asennoitumisen asioihin.
      Ristiriidat ovat ilmeisiä, mutta eivät kaiketi mahdottomia.
      (kts. Gnostilainen Aadamin Ilmestys ja Hare Krishna liikkeen kirjat, joiden mukaan on 8400000 lajia, joista 400000 eri ihmislajeja.)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      58
      5050
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      54
      4562
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      122
      4489
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      293
      1617
    5. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      228
      1308
    6. 81
      1301
    7. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      68
      1265
    8. 305
      988
    9. Kadutko mitään?

      Minä kadun ikävässä kirjoittamista, mutta en saa sitä tekemättömäksi.
      Sinkut
      199
      930
    10. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      50
      810
    Aihe