Elikkäs jään eläkkeelle ensi vuoden kesäkuussa 64 vuotiaana. Eläke tosin aika vaatimaton, n. 1000€/kk, mutta se tulee sitten minulle "ylimääräisenä", kun jatkan kuitenkin vähäisten ansiotulojen hankintaa ja pärjään hyvin niillä. Mihin kannattaisi sijoittaa tuo summa, että se tuottaisi parhaiten. Lisäksi minulta jää n. 3000€ eläkemaksuun menevä raha sitten myös käyttämättä, eli minulle vuosittain n. 15000€(-verot), käyttämättä. Pankissa ei saa korkoa rahalle, olisiko osakkeet vai rahastot hyviä sijoituskohteita??
Jään eläkkeelle ensi vuonna, miten sijoitan eläkerahat?
93
1509
Vastaukset
- Anonyymi
Minulla on aukaistu tili mihin laittaa noin 300€/kk. Pikkuisen olen nostellut sieltä jouluna, juhannuksena ja syksyllä. 3600€ per vuosi jää ylimääräistä, kolmesti vuodessa pystyy nostamaan rahaa. Nyt syksyllä nostin tonnin, kun on säångyn osto edessä. Tavoitteena on että 10 000€ on säästötilillä, nyt on 10500€. Viisisataa pystyy siis vielä nostamaan fyffee ja tasapaino on hyvä. Eli tilille kertyy ja kymmenen kilon jälkeen kaikki kulutukseen. Olen tyytyväinen 500€/kk kolmesti vuodessa, sillä potti kasvaisi hieman. Tämäkin on hyvä. Äkkinäisiä yllätyksiä ei pääse tapahtumaan tyyliin "joulu tuli yllätyksenä".
Säästötileissä on kyllä järkeä, suosittelen!
Mb_76- Anonyymi
Paljonko säästötilille maksetaan korkoa? Nythän pankit ei maksa korkoa juuri lainkaan säästötileille. Tiedän tämän siksi, että meillä on kavereiden (130 osakasta) kanssa porukassa "ongelmana" 50000€, kun mikään pankki ei maksa siitä 75€/v. enempää korkoa. Virolainen pankki olisi maksanut meille hieman suurempaa korkoa, mutta meillä on tuo porukka, emme ole pankin mielestä yksityishenkilö ja tuo virolainen pankki epäili rahanpesua ja ei ottanut tuota 50000€ vastaan. Sama juttu myös ruotsalaisen pankin kanssa. Tuo raha tuli meidän porukalle aikoinaan sattumalta, meidän tietämättä valtiolle oli kertynyt meidän rahaa 50000mk ja se oli menossa valtion pohjattomaan kassaan, ellemme olisi järjestäytyneet ja siten saimme rahan porukan tilille. Silloin pankit maksoivat talletuskorkoa 13%, joten tuo rahasumma kasvoi pitkillä talletuksilla tuohon 50000€. Ongelma tuon rahan kanssa on, että me ei voida sitä jakaa kovin helposti, kun kaikilla meistä 130 henkilöstä ei ole saman suuruisia osuuksia ja pienet osuudet menisivät pankin kuluihin ja lainsäädäntö tulee siinä vastaan, jos kaikki eivät saa osuuksiaan.
Voisin nyt tietty yksityishenkilönä sijoittaa nuo eläkerahat ruotsalaiseen tai virolaiseen pankkiin, että saisin edes hieman parempaa korkoa suomalaisiin pankkeihin verrattuna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljonko säästötilille maksetaan korkoa? Nythän pankit ei maksa korkoa juuri lainkaan säästötileille. Tiedän tämän siksi, että meillä on kavereiden (130 osakasta) kanssa porukassa "ongelmana" 50000€, kun mikään pankki ei maksa siitä 75€/v. enempää korkoa. Virolainen pankki olisi maksanut meille hieman suurempaa korkoa, mutta meillä on tuo porukka, emme ole pankin mielestä yksityishenkilö ja tuo virolainen pankki epäili rahanpesua ja ei ottanut tuota 50000€ vastaan. Sama juttu myös ruotsalaisen pankin kanssa. Tuo raha tuli meidän porukalle aikoinaan sattumalta, meidän tietämättä valtiolle oli kertynyt meidän rahaa 50000mk ja se oli menossa valtion pohjattomaan kassaan, ellemme olisi järjestäytyneet ja siten saimme rahan porukan tilille. Silloin pankit maksoivat talletuskorkoa 13%, joten tuo rahasumma kasvoi pitkillä talletuksilla tuohon 50000€. Ongelma tuon rahan kanssa on, että me ei voida sitä jakaa kovin helposti, kun kaikilla meistä 130 henkilöstä ei ole saman suuruisia osuuksia ja pienet osuudet menisivät pankin kuluihin ja lainsäädäntö tulee siinä vastaan, jos kaikki eivät saa osuuksiaan.
Voisin nyt tietty yksityishenkilönä sijoittaa nuo eläkerahat ruotsalaiseen tai virolaiseen pankkiin, että saisin edes hieman parempaa korkoa suomalaisiin pankkeihin verrattuna.Minunkin kannattaisi kilpailuttaa säästötilit. Nyt olen vain kerryttänyt tavalliselle tilille summaa ja hups! 10 000€ on kasassa. Loppu menee siis kulutukseen. Kymppi on sellainen vedentasaaja ja maltillisilla nostoilla summa tulee kasvamaan. 500€ kolmesti vuodessa on hyvä tuotto odotus. Elän sillä samalla 500€/kk ja nämä "boonukset". laitetaan linkkejä vielä säästötileistä. Korko odotukset ovat kyllä vähän mitättömät, mutta hyvä apuri tällainen toinen tili on.
https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/paivittaiset/tilit
Nostot: neljä kertaa vuodessa maksutta. Hyvät ehdot.
Mb_76 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minunkin kannattaisi kilpailuttaa säästötilit. Nyt olen vain kerryttänyt tavalliselle tilille summaa ja hups! 10 000€ on kasassa. Loppu menee siis kulutukseen. Kymppi on sellainen vedentasaaja ja maltillisilla nostoilla summa tulee kasvamaan. 500€ kolmesti vuodessa on hyvä tuotto odotus. Elän sillä samalla 500€/kk ja nämä "boonukset". laitetaan linkkejä vielä säästötileistä. Korko odotukset ovat kyllä vähän mitättömät, mutta hyvä apuri tällainen toinen tili on.
https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/paivittaiset/tilit
Nostot: neljä kertaa vuodessa maksutta. Hyvät ehdot.
Mb_76Pitkä jänteisyyttä tällainen säästäminen kyllä vaatii. On nimittäin kolmen vuoden urakka saada 10 000€ kasaan. Itse aion jatkaa kuitenkin säästämistä tyyliin 3600€ vuosi ja nostot 1500€ per vuosi. 2100€ jää säästötilille pottia nostamaan. Elämän tilanteet on eri ja muutama vuosi sitten oli kodin laittamista joten kaikki rahat meni siihen, Nyt on tilanne eri ja mennään kulutuksen suhteen 500e/kk ja "poonukset". Vähän niukkaa ja vaatii laskemista, mutta missään puutteessa en ole elänyt. Sinkkutalous.
En ole sosiaalitoimiston toim.tulotuki asiakas. Heillähän tilanne on eri ja kaikki kannattaa heittää kulutukseen ja uutta korvausta odotella.
Mb_76 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkä jänteisyyttä tällainen säästäminen kyllä vaatii. On nimittäin kolmen vuoden urakka saada 10 000€ kasaan. Itse aion jatkaa kuitenkin säästämistä tyyliin 3600€ vuosi ja nostot 1500€ per vuosi. 2100€ jää säästötilille pottia nostamaan. Elämän tilanteet on eri ja muutama vuosi sitten oli kodin laittamista joten kaikki rahat meni siihen, Nyt on tilanne eri ja mennään kulutuksen suhteen 500e/kk ja "poonukset". Vähän niukkaa ja vaatii laskemista, mutta missään puutteessa en ole elänyt. Sinkkutalous.
En ole sosiaalitoimiston toim.tulotuki asiakas. Heillähän tilanne on eri ja kaikki kannattaa heittää kulutukseen ja uutta korvausta odotella.
Mb_76Mihinkä laittaa rajan säästötilissä? Olisiko 20 000€ hyvä? Viisi vuotta tällä menolla, vai unohtaisiko koko asian ja kertyy mitä kertyy. Ehkä tärkeintä on tuotot, eli se 500€ kolmesti vuodessa. Mitään velkoja minulla ei ole ja tulen tosi vähällä toimeen tyyliin 200€/kk Siitäkin 300€ jää shoppailuun! Sinkun elämä on helppoa, kun ei ole paljon vievää perhe-elämää, Kokemusta siitäkin on.
Kyllä se viisi vuotta äkkiä menee, ainakin taakse päin katsottuna. Calkulaattori näyttää että sitten tosiaan on se 20 000€ kasassa. Osta ja unohda. Tässähän alkaa ajattelemaan kuin sijoittaja!
Mb_76
- Anonyymi
Itsellä 3 asunto osaketta tuottamassa ja n, 2500eur kk pääomatuloa ja työkyveläke 1800eur kk
- Anonyymi
Käy hakemassa ruokaa ruoanhausta.
- Anonyymi
Mikä on omaisuutesi kartuttamisen tavoite?
- Anonyymi
Minulla on nyt kuitenkin tavoite se, että ansiotulot pienenee kuitenkin jossain vaiheessa, kun vuosia vielä kuluu. Eli haluan kartuttaa tuolla eläkkeelläni vielä tulevaisuuteen pelivaraa. Olen laskenut, ettei kannata enää maksella eläkemaksuja, koska ne ei kartuta vastaavasti eläkettä. Eli jos jäisin eläkkeelle 68 vuotiaana, maksaisin eläkemaksuja n. 15000€ ja vastaavasti eläkkeeni ei kovin suuria kuitenkaan nousisi. Nyt saisin n. 75000€ samassa ajassa hyötyä, kun jään eläkkeelle ensi kesänä, eli erotusta olisi 60000€, jonka voisin sijoittaa mahdollisimman hyvin.
- Anonyymi
Pääomatulo 2500eur työkyveläke 1800eur ja asumiskulut oma rivari kolmio missä yhtiövastike 350eur kuinka oikeen pärjään.
- Anonyymi
Sitten heräsit ja päästit kissan ulos? Puheet on kuin 500hv ja kyllä lähtee! Dx corollalla!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten heräsit ja päästit kissan ulos? Puheet on kuin 500hv ja kyllä lähtee! Dx corollalla!
Esim työssä käyvän pariskunnan on aivan helppoa hankkia sijoitusasunto, vaikka sellainen halpa yksiö, rempata se ja laittaa vuokralle. Vuokralainen maksaa osin lainat pois.
Sen jälkeen voi jo hankkia toisen sijoitusasunnon ja kahden sunnon tuloilla on helppoa maksaa se toinenkin nopeasti velattaomaksi. Sen jälkeen asunnot alkavat lisääntyä lumivyöryilmiön tavoin, jos vain siihen on halukkuutta.
Vanhempana voi sitten tuota omaisuusmassaa myydä hiljakseen pois suhdanteiden mukaan ja käyttää saadut varat eläkkeen lisänä mukavaan elämään.
Juopottelun sijaan ihminen voi siis harrastaa pitkän tähtäimen taloussuunnittelua.
- Anonyymi
Köyhyyspalsta hyvä kysyä jostain sijoitusvinkeistä niinkuin aloituksessa. Toimeentulotuki yksinasuvalle 500eur kk.
- Anonyymi
Kyllä ei kaikki köyhiksi luokitellut saa toimeentulotukea, kuten en minäkään. Tulojen puoleen olen luokiteltu köyhäksi. Pärjään kuitenkin pienillä tuloillani ja kun jään eläkkeelle tulee tuo eläke nykyisten vähäisten ansiotulojen päälle. Siksi nyt kyselen sijoitusvinkkiä eläkerahoilleni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ei kaikki köyhiksi luokitellut saa toimeentulotukea, kuten en minäkään. Tulojen puoleen olen luokiteltu köyhäksi. Pärjään kuitenkin pienillä tuloillani ja kun jään eläkkeelle tulee tuo eläke nykyisten vähäisten ansiotulojen päälle. Siksi nyt kyselen sijoitusvinkkiä eläkerahoilleni.
Juu ei saa kaikki köyhiksi luokitellut tukia jos ei ole elänyt kädestä suuhun vaan on jäänyt kituliaasti pennejä ja senttejä venyttäen vähän säästöönkin.
- Anonyymi
Ei köyhällä mitään säästöjä ole ni siirry toiselle palstalle.
- Anonyymi
Timanttinen arkku ehkä.
- Anonyymi
Eihän aloittaja mikään köyhä ole tulojen perusteella toki naurettavan pieni eläke vaivaiset 1000eur ni onko töitä edes tehnyt. Tuohon tuloja sitten päälle heh heh kysyy sijoitusvinkkejä.....kysy sossusta.
- Anonyymi
Olen kyllä tehnyt töitä, mutta olen itse maksanut eläkemaksuni ammatinharjoittajana, joten olen pitänyt eläkemaksun varsin opitimaalisena. Eli siitä syystä eläkkeeni on tuo n. 1000€/kk.
Syy miksi en ole maksanut suurempaa eläkemaksua on, että eläkettä en voi jättää lapsilleni perinnöksi, mutta sijoitukset voin jättää.
Olen tehnyt varsin pitkäjännitteistä sijoitustoimintaa vuosien varrella juuri eläkkeelle jäämistä ajatellen ja siten myös lapsiani ajatellen. Ja olen ollut myös tuottelias muutenkin, joten saan tekijänoikeuksista korvauksia ja perilliseni aikanaan saavat niitä melko pitkään kuolemani jälkeenkin, eli 70 vuotta kuolemani jälkeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen kyllä tehnyt töitä, mutta olen itse maksanut eläkemaksuni ammatinharjoittajana, joten olen pitänyt eläkemaksun varsin opitimaalisena. Eli siitä syystä eläkkeeni on tuo n. 1000€/kk.
Syy miksi en ole maksanut suurempaa eläkemaksua on, että eläkettä en voi jättää lapsilleni perinnöksi, mutta sijoitukset voin jättää.
Olen tehnyt varsin pitkäjännitteistä sijoitustoimintaa vuosien varrella juuri eläkkeelle jäämistä ajatellen ja siten myös lapsiani ajatellen. Ja olen ollut myös tuottelias muutenkin, joten saan tekijänoikeuksista korvauksia ja perilliseni aikanaan saavat niitä melko pitkään kuolemani jälkeenkin, eli 70 vuotta kuolemani jälkeen.Tuossa olisi ajatusta aloittajallekin. Aloittajan ikäisenä on hieman myöhäistä ajatella sijoitustoimintaa mutta siitä olisi syytä keskustella perikunnan kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa olisi ajatusta aloittajallekin. Aloittajan ikäisenä on hieman myöhäistä ajatella sijoitustoimintaa mutta siitä olisi syytä keskustella perikunnan kanssa.
Niin, minä olen tuo tämän viestiketjun aloittaja! Eli en aloita sijoitustoimintaa, vaan kyselen nyt neuvoja, jos jotain uutta löytyisi tähän.
Olen toki nyt keskustellut perillisten kanssa näin koronan aikana, että osaavat toimia sitten oikein, jos ja kun poistun tästä elämästä.
Eli en ole myöhässä sijoitustoiminnan kanssa! Laskin vain, että tuleva eläke joutaisi nyt sijoittaa jotenkin tuottavasti. Pankkitilille sitä ei kannata jättää makaamaan, koska korko aivan olematon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, minä olen tuo tämän viestiketjun aloittaja! Eli en aloita sijoitustoimintaa, vaan kyselen nyt neuvoja, jos jotain uutta löytyisi tähän.
Olen toki nyt keskustellut perillisten kanssa näin koronan aikana, että osaavat toimia sitten oikein, jos ja kun poistun tästä elämästä.
Eli en ole myöhässä sijoitustoiminnan kanssa! Laskin vain, että tuleva eläke joutaisi nyt sijoittaa jotenkin tuottavasti. Pankkitilille sitä ei kannata jättää makaamaan, koska korko aivan olematon.Jättäisit vastuun perikunnan jäsenille.
Me siirrämme kuukusittain määräsumman lastenlapsillemme sopimuksella, että heidän vanhempansa merkitsevät kuukausittain ko. summalla valitsemiaan osakepainotteisia yhdistelmärahastoja.
Vanhin "rahastoija" on nyt 9v.
Oma perikuntamme on hoidettu ja loppukin valmisteltu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli en ole myöhässä sijoitustoiminnan kanssa! Laskin vain, että tuleva eläke joutaisi nyt sijoittaa jotenkin tuottavasti. Pankkitilille sitä ei kannata jättää makaamaan, koska korko aivan olematon.Höpö höpö köyhällä mitään varallisuutta ole, vaatteita ja vuokra asunto.Jos muuta väität niin olet väärällä palstalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö köyhällä mitään varallisuutta ole, vaatteita ja vuokra asunto.Jos muuta väität niin olet väärällä palstalla.
Kyllä meitä köyhiä on muitakin. Me ollaan ihan virallisesti tulojen puoleen luokiteltu köyhiksi. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006168099.html
Sijoitustoimintaa voi olla köyhälläkin, esim olen sijoittanut listaamattoman yhtiön osakkeisiin, sieltä kuitenkin hyvät osinkotulot suhteessa sijoitettuun pääomaan. Olen ostanut myös nykytaidetta, jotka eivät ole olleet kovin arvokkaita ostettaessa, mutta jotkut niistä tulevat olemaan aikanaan arvokkaita, koska jo nyt jotkut niistä ovat nousseet arvoonsa.
Minulla on myös postimerkkikokoelma ja olen kerännyt mm. kunniamerkkejä ja vanhoja rahoja perikunnilta.
Omassa asutaan, tämänkään verotusarvo ei ole kummoinen.
Kyllä köyhäkin voi harrastaa myös verosuunnittelua, käytämme kaikki lailliset mahdollisuudet kohdallamme verotuksen suunnitteluun.
- Anonyymi
Aikoja jo sitten olisi pitänyt sijoittaa eikä sillon kun eläkkeelle jää
- Anonyymi
Toimeentulotukia saavan ei kannata säästää, vaan laittaa kaikki menemään. Itsensä saa kuseen jos säästöjä on. Ne syödään ensiksi ja sitten vasta toimareille.
- Anonyymi
Voi olla järkevää, ettei näin ruohonjuuri tasolla paljon kerrytä pottia. 10 000€ jättää ja loput nostaa jo nyt käyttöön. Ikinä ei tiedä milloin tippuu toimareille. Kiire tulee nostojen kanssa vielä! Kovin vakavasti säästämistä ei kannata ottaa. Ei hiki otsalla. Boonukset tulee ja taas hymyilyttää!
Mb_76 - Anonyymi
Ei ainakaan tilillä säilyttää vaan nostaa käteiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi olla järkevää, ettei näin ruohonjuuri tasolla paljon kerrytä pottia. 10 000€ jättää ja loput nostaa jo nyt käyttöön. Ikinä ei tiedä milloin tippuu toimareille. Kiire tulee nostojen kanssa vielä! Kovin vakavasti säästämistä ei kannata ottaa. Ei hiki otsalla. Boonukset tulee ja taas hymyilyttää!
Mb_76Joku raja pitää laittaa ja se on ylitetty. Palaan siihen alkuperäiseen ajatukseen että on summa X ja ylimenevä osa kulutukseen. Sossu alkaa muuten kummittelemaan! Pahimmassa tapauksessa tulee kiire päästä eroon rahoista. Auton osto? Mutta miten sossu suhtautuu autoon?
Mb_76 - Anonyymi
Toimeentulotuella olevat kyllä sijoittaa, kuten lastensa tai lastenlasten kautta vaikka maksamalla heidän asuntojaan. Moni mummo avustaa lapsiaan tai lapsenlapsiaan rahallisesti, koska rahaa kuitenkin säästyy pienistä eläkkeistäkin ja toimeentulotuesta.
- Anonyymi
Kannattaa säästää sen verran, että voi kuolla. Suomessa kuolema on tosi kallista. Yleensä siihen liittyy myös sairastelua, mikä maksaa paljon. Mikäli on vaara, että joutuu hoitokotiin, niin se maksaakin paljon. Pelkästään vessapaperirullan vaihto tai vast toimenpiteet laskutetaan niin rajusti, että tilit tyhjätään nopeasti ja omaisuus lunastetaan.
- Anonyymi
Kannattaa olla p/a, niin sossu hoitaa eikä tarvitse maksaa mitään! Täällä on kyllä niitä maksuautomaatteja liikaa ja maksajista pulaa!
- Anonyymi
Rahat voi tuhlata huoletta, 10 000 e on sopiva hätävara pankissa.
Sen yli menevät varsinkin vanhana kannattaa käyttää.
Lisäksi tulee vain stressi osakekurssien ym. kyttäämisestä.
Hautuumailla makaa rivissä maailman rikkaimpia ihmisiä.
"Puupalttoossa(arkussa) ei ole taskuja"- Anonyymi
Ajattelin kyllä turvat sijoituksillani oman loppuelämäni ja siten, että sijoitukset jäävät lapsilleni. Ei täältä mukaan mitään saa ja siksi olen maksanut optimaalista eläkemaksua. Siirrän kyllä osan sijoituksistani jo hyvissä ajoin lapsilleni ja jätän hallintaoikeudet itselle.
Eläkettä ei voi siirtää perillisille, eikä täältä saa mukaansa mitään, ellei lapset laita arkkuuni jotain. Kaverin isälle laittoivat ajokortin mukaan, kun se oli ollut papalle niin rakas.
Mitään oikein konkreettista sijoitusvinkkiä ei ole tullut. Pankissa ei makseta suuria korkoja talletuksille. Ilmeisesti jotain rahastosijoituksia on mietittävä tai hankittava sijoitusasunto. - Anonyymi
Itse kanssa vältän stressin ottamista, joka helposti tulee sijoitustoiminnassa. Pitää potin tarpeeksi pienenä, ettei tule ahneus. Pörssikurssithan sahaa ylös ja alas, eli siinä on riski.
- Anonyymi
Liikaa tuhlattavaa, 900€ neljästi vuodessa ja potti ei kasva yhtään. Jos helposti tulee säästöjä niin antaa tulla vaan. 500€ kolmella nostolla on kohtuu. Tällä potti kasvaa. Stressiä näistä asioista ei kannata ottaa. Jotkut vedättää päämärkänä pörssissä ja yö-uniinkin tulee nämä jutut. Hauskaa voi kyllä pitää. 10 000€ oli tavoitteena ja nyt sitten kertyy mitä kertyy.
Mb_76
- Anonyymi
Jos olet mies ? Niin sijoita rahat naisiin ja leppoisaan juopotteluun . Nauti elämästäsi kun elät vielä .
- Anonyymi
Nuorempana tuli sijoitettua naisiin, enää en. Ihan luille meni. Nyt sijoitan vain itseeni.
- Anonyymi
Olen kyllä nauttinut elämästäni ja toteuttanut sellaisia asioita, mitä olen halunnut. Matkustellut ja voinut harrastaa monenlaista. Nainen minulla on vaimona, joten en nyt taida muihin naisiin sijoittaa, ellei omia tyttäriä nyt lasketa lukuun.
Juopottelua en ole oikein koskaan harrastanut, tosin hyvää viiniä menee lasillinen vaikkapa jouluruokien kanssa tai pääsiäisenä. Saunaoluen saatan joskus juoda löylyttelyn lomassa, vaan nytkin join kivennäisvettä saunomisen yhteydessä.
Koronan hellittäessä, lähden varmaan matkustamaan johonkin suuntaan maailmalle, mutta nekään reissut ei tule kovin kalliiksi, kun olen matkustanut vuosikymmenet maailmalla omatoimimatkoilla.
Ja nyt on kuitenkin ideana, että sijoitukseni tuottaisi niin, että voisin tuottoa käyttää extrana pienien ansiotulojen lisäksi. En ole tottunut tuhlaamaan rahaa, pärjään vähällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen kyllä nauttinut elämästäni ja toteuttanut sellaisia asioita, mitä olen halunnut. Matkustellut ja voinut harrastaa monenlaista. Nainen minulla on vaimona, joten en nyt taida muihin naisiin sijoittaa, ellei omia tyttäriä nyt lasketa lukuun.
Juopottelua en ole oikein koskaan harrastanut, tosin hyvää viiniä menee lasillinen vaikkapa jouluruokien kanssa tai pääsiäisenä. Saunaoluen saatan joskus juoda löylyttelyn lomassa, vaan nytkin join kivennäisvettä saunomisen yhteydessä.
Koronan hellittäessä, lähden varmaan matkustamaan johonkin suuntaan maailmalle, mutta nekään reissut ei tule kovin kalliiksi, kun olen matkustanut vuosikymmenet maailmalla omatoimimatkoilla.
Ja nyt on kuitenkin ideana, että sijoitukseni tuottaisi niin, että voisin tuottoa käyttää extrana pienien ansiotulojen lisäksi. En ole tottunut tuhlaamaan rahaa, pärjään vähällä."Nyt on kuitenkin ideana, että sijoitukseni tuottaisi niin, että voisin tuottoa käyttää extrana pienien ansiotulojen lisäksi."
Näihän se menee, pientä tuottoa 100-500€ Monesti tulee laitettua sijoituksiin enemmän kuin tulee takaisin. Olkoon se sitten niitä säästöjä. Tällainen elämäntyyli on ihan mukavaa! Tuotot on hyvä lisä, mutta monesti tulee mietittyä paljonko sijoituksiin törsää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Nyt on kuitenkin ideana, että sijoitukseni tuottaisi niin, että voisin tuottoa käyttää extrana pienien ansiotulojen lisäksi."
Näihän se menee, pientä tuottoa 100-500€ Monesti tulee laitettua sijoituksiin enemmän kuin tulee takaisin. Olkoon se sitten niitä säästöjä. Tällainen elämäntyyli on ihan mukavaa! Tuotot on hyvä lisä, mutta monesti tulee mietittyä paljonko sijoituksiin törsää.Mikä sijoitus se silloin on, jos menee enempi mitä tulee takaisin??
Mielestäni sijoituksistani hyvä esimerkki on, kun nuorena 23 vuotiaana ostin osakkeita v. 1981 silloisella 1500markalla (nykyrahassa 692,40€), ovat nuo osakkeet tuottaneet minulle vuosien varrella todella hyvin osinkoina. Pelkästään kolmena viimeisenä vuotena olen saanut osinkoina 6000€ ja minulla on nuo osakkeet edelleen, joiden arvo lienee nyt n. 6000€, jos myymään lähtisin.
Ostin myös yhdellä eurolla (1€) suurelta valtionyhtiöltä kiinteistön 6 vuotta sitten v. 2015, kuluja tuosta kaupasta kirjasin 1000€ (kauppasumma 1€, kaupanvahvistaja 240€, lainhuuto 119€ ja matkakulut 640€), jotka tosin sain vähentää verotuksessani. Olen nyt hieman fiksannut tuota kiinteistöä muutaman tunnin ja nyt saisin siitä myydessäni n. 20000€. Mielestäni hyvä sijoitus ja arvo vain kasvaa tässä vuosien varrella.
Postimerkkeihin ja vanhoihin rahoihin ja kunniamerkkeihin en ole suuria summia sijoittanut, viimeksi vain hain yhden perikunnan haltuun jääneen pahvilaatikollisen "joutavaa roinaa", joka olisi mennyt vain jätteisiin. Tuo laatikko sisälsi tietenkin paljon ihan roinaa, mutta siellä oli muutamia harvinaisia kunniamerkkejä, joiden arvo varsin huomattava. Lisäksi oli vanhoja rahoja, osalla ei mitään arvoa, mutta joukossa muutama harvinaisuus, joilla on arvoa. Hieman oli romuhopeaa vanhojen silmälasikoteloiden muodossa. Jouduin ajamaan tuon laatikon vuoksi 80km autolla, kun hain sen sieltä perikunnan kesämökiltä. Minulla on vielä siinä laatikossa olevien vanhojen kirjeiden postimerkit tarkistamatta, niissäkin voi olla jokunen arvokas, mahdollisesti ei ole. Jos myyn tuon laatikon sisältä löytyneet mitalit ja rahat saan niistä pelkästään vähintään 2000€! - Anonyymi
Jupottelu ei ole leppoisaa eikä tupakointi, jatkuvasti hermot kireällä ja väsyttää.
Mieluummin likuntaa ja hyvää ruokaa.
uni maittaa ja askareet.
LISÄNÄ RAHAHUOLIEN POISTUMINEN JA TERVEYS HYVÄÅ MIELI
- Anonyymi
Sijoita hajaututetusti ja nosta pois hyvän sään aikana.
- Anonyymi
Olen ollut vuosia eläkkeellä. Vaikka tulot vähenivät, vähenivät myös menot..
Aikaa kun on, metsämarjojen, ja sienten keruusta on tullut suurta huvia. Mehuja ja marjoja ei huoli ostaa. Samoin kokkaus erilaisia ruokia on hyvää ajanvietettä.
Velattomana, ja pienet menot ovat kerryttäneet pankkitilille melkoiset summat, jotka pitäisi sijoittaa, mutta mihin. Se on varmaan monelle eläkeläiselle vaikea päättää. Onko rahat nostettavissa, niitä nopeasti tarvitessa, kuten pankkitililtä.
Mielessä on pyörinyt auton tai moottoripyörän vaihto uusiin, mutta järki vastustaa, kumpikin on hyvässä ajokunnossa, ja matkat ovat lyhentyneet.- Anonyymi
Ei kannata tehdä mitään muuta kuin kerryttää pottia tilille. Tälleen rahat ovat hyvässä turvassa. Houkutuksia rahoille on maailma täynnä, mutta kannattaa kieltäytyä, autot ja motskarit. Jos on oikein mittava summa, niin siitä voi irroittaa esim. autoon.
Monet on nykyään sos. toimen asiakkaita. Nämä saa vain unelmoida säästöistä tai pitää kateisenä .
- Anonyymi
Mihinkä sijoittaa niin ostaa kultaa ja eipä kai isoa notkahdusta sen hintaan tule. Eikös sijoittamisessa riskejä ja joskus juttua kuinka suomaisilla miljardeja makaamassa pankkitileillä.Ikää kun tulee niin mukavaa kun sitä rahnua tilillä. Varmaan lötyy henkilöitä jotka saavat toimeentulotukea niin 500eur ja tuosta laittaa 200eur sivuun ja elää 10eur päivä.
- Anonyymi
Kyllä 200€/kk pärjää, mutta ylimääräisiä menoja ei saa tulla, ruokaraha. Menoja varten on sitten se 300€. 500€/kk ja muutamat "boonukset" niin voi elää ihan hyvää elämää. Sinkkutalous.
Mb_76 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä 200€/kk pärjää, mutta ylimääräisiä menoja ei saa tulla, ruokaraha. Menoja varten on sitten se 300€. 500€/kk ja muutamat "boonukset" niin voi elää ihan hyvää elämää. Sinkkutalous.
Mb_76Niimpä jos noin menee että 200eur varaa ruokiin kuukaudessa ni ei aina tarvi sitä halvinta edes ostaa. Joillekki ei riitä mikään rahamäärä vaikka tulot melko isot.
- Anonyymi
Ei tainnu onnistua kateuden lietsobta
- Anonyymi
Minulla nyt tämän viestiketjun aloittajana ei ollut tarkoitusta mitään kateutta lietsoa. Koska tuleva eläkkeeni on pieni n. 1000€/kk, se tuskin kenessäkään herättää kateutta. Minulla on kuitenkin tilanne, että vähäiset ansiotuloni jatkuvat ainakin toistaiseksi, vaikka jäänkin eläkkeelle, niin tuo eläke jää ylimääräiseksi ja siten voisin sijoittaa sen.
Olen oppinut elämään varsin vaatimattomasti, joten en ala eläkkeelle päästyäni muuttamaan tottumuksiani. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla nyt tämän viestiketjun aloittajana ei ollut tarkoitusta mitään kateutta lietsoa. Koska tuleva eläkkeeni on pieni n. 1000€/kk, se tuskin kenessäkään herättää kateutta. Minulla on kuitenkin tilanne, että vähäiset ansiotuloni jatkuvat ainakin toistaiseksi, vaikka jäänkin eläkkeelle, niin tuo eläke jää ylimääräiseksi ja siten voisin sijoittaa sen.
Olen oppinut elämään varsin vaatimattomasti, joten en ala eläkkeelle päästyäni muuttamaan tottumuksiani.Eihän tuossa nyt mitään kateutta tule mutta huomioi se että kirjoitat köyhyyspalstalle eikä köyhällä mitään säästöjä ole. Monikin toimeentulotuella 500eur kk.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen oppinut elämään varsin vaatimattomasti, joten en ala eläkkeelle päästyäni muuttamaan tottumuksiani.Katso peiliin niin näet kateellisen henkilön voi voi 1000eur vaan kuukaudessa eläkettä ni helvetti olisit elämän aikana säästänyt enemmän eikä nyt sitten kun eläkeikä pohtii rahoja.
- Anonyymi
Suomen eläkeläiset rahoittavat veroillaan maahnmuuttajien ja kotimaamme ideaali- ossien lorvimisen.
Eläkkeistä ei järjen mukaan kuuluisi enää tuplaverottaa, mutta veroja menee silti pienestäkin eläkkeestä jopa 20-30 %. - Anonyymi
Monet työeläkeläiset ovat hyvin toimeentulevia, ja säästöön jää kuukausittain aina jotain. Omaisuus karttuu, ja pankkitili kasvaa. Suomalaiset ovat varakkaampia kuin koskaan, pätee myös eläkeläisiin. Omaisuudet ovat suuret.
Monelle käy vain etteivät ehdi nauttia varoistaan, ennenkuin joutuvat hoitolaitokseen dementian tai muun syyn tähden. Siellä hoidetaan, olet sitten köyhä tai rikas samalla lailla.
Varakkaalta otetaan suuremmat maksut. Köyhemmät hoitaa yhteiskunta. Siksi kannattaakin tuhlata, antaa lahjana, tai ennakkoperintönä jälkipolville pienempiä summia vuosittain, ettei yhteiskunta jälleen kerran "rokota" ahkeruudella saatua omaisuutta.- Anonyymi
Kyllä toimeen tulee monet työeläkeläiset kun asunnot maksettu yms ja voinu elää nuukasti,voi löytyä sijoitusasuntoja ja kaikkea mutta mitä järkeä haalia omaisuutta ja säästöjä jossei niillä mitään tee. Onhan tuosta ollut juttua että suomalaisilla miljardeja pankkitileillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä toimeen tulee monet työeläkeläiset kun asunnot maksettu yms ja voinu elää nuukasti,voi löytyä sijoitusasuntoja ja kaikkea mutta mitä järkeä haalia omaisuutta ja säästöjä jossei niillä mitään tee. Onhan tuosta ollut juttua että suomalaisilla miljardeja pankkitileillä.
Ei raha onnelliseksi tee, mutta se rauhoittaa. Ei tarvitse koko ajan vinkua köyhyydestä kun on koko elämänsä hoitanut raha-asiansa huolellisesti.
Omaisuutta on kertynyt sen verran, mitä tavallinen ihminen tarvitsee ja perheen talous on vakaalla pohjalla. Jos tulee joku yllättävän iso menoerä tai hajoaa jokin kodinkone tai laite, niin maksaa sen vain jemmatililtä ja elämä jatkuu häiriöittä. Einfach aber praktisch .
- Anonyymi
Näitten kanssa se tekee kymmenen yhteensä.
https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/other/9-helppoa-psykologista-kikkaa-joiden-avulla-saat-muut-pitämään-sinusta/ar-AANBmEo?li=BBr5KbI - Anonyymi
Olen jo työikäisestä saakka pitänyt tärkeänä, että tilillä on vähintään 2-3 kuukauden palkka yllättäviä menoja varten, etenkin kun omakotilalossa asuu. Ja omakotitalossa niitä yllätyksiä tulee.
Nyt eläkeläisenä tuo varararahasto on kasvanut turhan suureksi kun vuotuiset ulkomaanmatkat on parina vuonna jäänyt tekemättä, ja sijoitustoiminnot vaatisivat parempaa netin osaamista. Onhan se niinkin, kun on vaatimattomista oloista, ja on oppinut vähällä toimeen tulemaan, niin vanhempana on vaikea muuttaa elämäntapoja, vaikka nyt siihen olisi mahdollisuus.- Anonyymi
Olen ollut sairaseläkkeellä 21 vuotta. Eläke on nyt hieman yli 1000€.
En ole koskaan säästänyt mitään varten enkä mistään syystä.
Kouluttamattoman naisihmisen päivittäistavarakaupan palkat ovat aina olleet vaatimattomat ja olivat sitä varsinkin aikanaan kun miehillä ja naisilla oli samoista töistä eri taulukot.
Pienestä palkasta, ja nyt pienestä eläkkeestä on aina jäänyt enemmän tai vähemmnän, yleensä vähemmän kuluttamatta. olen elänyt tarpeellisiksi kokemieni tarpeiden mukaan.
Tililläni on tällä hetkellä noin 1,5:n vuoden eläkkeeni verran rahaa.
Mieheni kanssa yhteisten pörssisijoitusten puolikas on vastaavasti noin 15 vuoden eläkkeeni kokoinen.
Matkailu on minunkin heikkouteni jonka korona ja viimeisen vajaan vuoden aikana myös terveyteni heikkeneminen on estänyt.
Mitään muuta tyydyttämätöntä mielitekoa minulla ei olekaan.
- Anonyymi
Varmasti parempia kuin monen kymmenen tuhannen auto.
- Anonyymi
En minä ole mitenkään pihi. Minun mieheni on silloin kun kyse on autosta.
Hiljaisesta painostuksestani huolimatta mieheni on ollut huono auton uusija.
Edellistä edellisellä ajelimme yli 14 vuotta. Nykyistä edellisellä yli 19 vuotta. Tämä on ollut käytössä yli 4 vuotta.
Aikaisemmin teimme omalla autolla muutaman viikon matkoja Eurooppaan.
Minua hirvitti kun kerrankin lähtöä edellisenä iltana klo23:n tienoissa kun ukko oli pää moottoritilassa ja näpit rasvassa.
40:n vuoden aikana on matka häiriintynyt kolmesti. Muut on ukko hoitanut tien päällä mutta 1971 ensimmäiseltä 4,5:n viikon matkalta Välimerelle, oli loppuetappimme SOS vakuutuksella Köpenhaminasta kotiin. Se menopeli käytettynä ostettu könkkyrä. 3 viimeistä on ostettu tilattuina maahantuojilta. Ovat olleet halvahkoja korkeintaan keskikokoisia.
- Anonyymi
Miks vaikka at jotain sijoitusneuvoja köyhyyspalstalla? Luuletko saavasi jonkun kateelliseksi. Etsi trollialoituksellesi jokin sijoittamista koskeva palsta.
- Anonyymi
Kyllä ei ole mitään trollia aloitukseni, eikä mitään tarkoitusta saada kateelliseksi ketään. Nyt vain on niin, että laskeskelin, että minun kannattaa jäädä eläkkeelle ensi vuonna, kun täytän 64 vuotta. Eläke on pieni, mutta minulle tulee edelleen vähäisiä ansiotuloja ja hieman pääomatulojakin kuten ennenkin, millä olen pärjännyt tähänkin asti. Eli tuo eläke vuosittainen eläkemaksuni jäävät nyt ylimääräiseksi ja voisin sen sijoittaa mahdollisimman tuottavasti.
Tulojen puoleen olen köyhäksi luokiteltu. Olen kyllä huolehtinut eläketurvastani aikoinaan maksamalla optimaalisesti elälkemaksuja ja sen lisäksi olen ahkeroinut, että minulla on myös eläkeläisenä vähäisiä ansiotuloja ja pääomatulojakin, vaikka en enää suuremmin töitä tekisikään. tiedostin jo varsin nuorena, että joskus tulee vanhuus ja on jäätävä eläkkeelle tai voi joutua jäämään työkyvyttömänä eläkkeelle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ei ole mitään trollia aloitukseni, eikä mitään tarkoitusta saada kateelliseksi ketään. Nyt vain on niin, että laskeskelin, että minun kannattaa jäädä eläkkeelle ensi vuonna, kun täytän 64 vuotta. Eläke on pieni, mutta minulle tulee edelleen vähäisiä ansiotuloja ja hieman pääomatulojakin kuten ennenkin, millä olen pärjännyt tähänkin asti. Eli tuo eläke vuosittainen eläkemaksuni jäävät nyt ylimääräiseksi ja voisin sen sijoittaa mahdollisimman tuottavasti.
Tulojen puoleen olen köyhäksi luokiteltu. Olen kyllä huolehtinut eläketurvastani aikoinaan maksamalla optimaalisesti elälkemaksuja ja sen lisäksi olen ahkeroinut, että minulla on myös eläkeläisenä vähäisiä ansiotuloja ja pääomatulojakin, vaikka en enää suuremmin töitä tekisikään. tiedostin jo varsin nuorena, että joskus tulee vanhuus ja on jäätävä eläkkeelle tai voi joutua jäämään työkyvyttömänä eläkkeelle.Tulojen, ja tilastojen mukaan monet eläkeläiset elävät köyhyysrajalla, mutta tilastot ei kerro kuinka paljon on talletuksia, tai omaisuutta.
Eläkeläisillä on suuria talletuksia. Ovat aina säästäneet pankkiin, niin eivät myöhemminkään osaa toimia toisin.
Ilmankos valepoliisitkin näkevät vanhuksissa helpon kohteen, ja ovat harhauttaneet satoja, ellei tuhansia vanhuksia antamaan pankkitunnukset.
Muistan lukeneeni eräänkin menettäneen 73 000 euroa vähemmistöön kuuluneille "poliiseille". - Anonyymi
Humoristista että kysyy köyhyyspalstalta neuvoja sijoutuksille ni melkeimpä säälittävää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Humoristista että kysyy köyhyyspalstalta neuvoja sijoutuksille ni melkeimpä säälittävää.
Miten niin humoristista? Monella köyhällä tulot nousevat, kun jäädään eläkkeelle! Jos on oppinut elämää ja tulemaan vähällä toimeen, niin toki eläkkeelle jäädessä jää sitten rahaa sijoitettavaksi, ei siinä ole mitään säälittävää.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007996990.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulojen, ja tilastojen mukaan monet eläkeläiset elävät köyhyysrajalla, mutta tilastot ei kerro kuinka paljon on talletuksia, tai omaisuutta.
Eläkeläisillä on suuria talletuksia. Ovat aina säästäneet pankkiin, niin eivät myöhemminkään osaa toimia toisin.
Ilmankos valepoliisitkin näkevät vanhuksissa helpon kohteen, ja ovat harhauttaneet satoja, ellei tuhansia vanhuksia antamaan pankkitunnukset.
Muistan lukeneeni eräänkin menettäneen 73 000 euroa vähemmistöön kuuluneille "poliiseille".Kyllä yllättävän paljon on monella köyhällä eläkeläisellä rahaa säästöissä. Kun on opittu tulemaan vähällä toimeen, niin eläkkeelle jäädessä tulot nousevat, siitä riittää säästää.
- Anonyymi
Eihän kokemuksista kertominen, tai neuvoa kysyvän pitäisi kenenkään mieltä pahoittaa
Täytyy muistaa, että omista nuoruuden, ja keski-iän valinnoista on pitkälti kiinni miten vanhemmiten pärjäillään. Puhun nyt terveistä, työkykyisistä ihmisistä.- Anonyymi
Nuoruuden ja keski-iän valinnat.
Eräs tarina lukuisista.
Sinkku lankoni ainoa muodollinen pätevyys oli ammattimainen kuorma-auton kortti.
Heppu oli erään panimoketjun aluevaraston trukki- ja kuormurikuskina.
Hänet lavastettiin vissyvarkaaksi. Hänen liittonsa riitautti asian ja lankoni sai korvauksena perusteettomasta työsopimuksen purkamisesta 6kk:n palkan.
Heppu asui vuokra-asunnossa.
Hepun 30v synttäripäivät osuivat samoihin tietämiin joten hän järjesti koko kolmekerroksiselle, kolmerappuiselle talolle viikonlopun kestävät synttärit talon kellaritiloissa. Syömisistä en tiedä mutta juomia riitti.
Kaveri osti ABU AMBASSADOR kullitetun virvelisetin ikuisella takuulla. Kyllä kai kävi joskus heittelemässä. Ehkä.
Sähköurut vaikka ei ole koskaan soittanut aikaisemmin eikä sen jälkeenkään.
Neonvaatteet olivat muotia joten vaatteet uusiksi.
Uudesta työpaikasta ei ollut tietoakaan.
Kun anoppini kuoli niin lankoni osuus perinnöstä vastasi vähintään hänen kuskiajan vuoden nettopalkkaansa. Hän olisi saanut rantatotin verotusarvoa vastaavalla hinnalla eräältä kaveriltaan ja loput rahat olisivat riittäneet kohtuullisen mökin tarvikkeiden ja harvojen valmiiden osien ostamiseen. Monitaitoista talkooporukkaa olisi löytynyt.
Äijä empi muutaman kuukauden eikä niiden jälkeen ollut enää mitään empimistä.
Heppu ajautui johonkin kaupungin 6kk puuhasteluun. Jossakin keskuksessa hän kävi tappamassa aikaansa enkä tiedä likimainkaan kaikkea.
Jotenkin hän sinnitteli viime talveen saakka jolloin massivinen tukos jossakin päin päänuppia teki selvän.
Laiskuudesta häntä ei voi moittia mutta lyhytjännitteisyys ja täydellinen holtittomuus rahan kassa piti hänet köyhänä siihen liittyvine ilmiöineen.
Minä järjestin hänelle kaksi vakituista työpaikkaa metallin sopimuksen mukaisine palkkoineen mutta nekin olisivat vaatineet hieman suunnittelua ja vastuuullisuuta.
- Anonyymi
Rahastoihin kannattaa sijoittaa. Tuotto 6-10% vuodessa, kun hieman vertailee.
- Anonyymi
Juu sijoittakaa vaan ihan rauhassa toimeentulotuella 500eur kk. ja pah ei köyhällä mitään varallisuutta ole hyvin yksinkertaista. Väärällä palstalla kirjoitatte.
- Anonyymi
Kyllä en ole toimeentulotuella, vaikka olenkin tulojen puoleen köyhäksi luokiteltu. Ei kaikki köyhät ole toimeentulotuella!
Minulla on tilanne, että jäädessäni eläkkeelle, vähäiset ansio- ja pääomatulot jatkuvat ja eläke tulee siten ylimääräisenä. Olen pärjännyt näillä vähillä tuloillani ihan hyvin tähän asti, joten en ala elämääni muuttamaan eläkkeelle jäätyäni ainakaan ihan heti, joten tuo pieni 1000€/kk eläke joutaa sijoituksiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä en ole toimeentulotuella, vaikka olenkin tulojen puoleen köyhäksi luokiteltu. Ei kaikki köyhät ole toimeentulotuella!
Minulla on tilanne, että jäädessäni eläkkeelle, vähäiset ansio- ja pääomatulot jatkuvat ja eläke tulee siten ylimääräisenä. Olen pärjännyt näillä vähillä tuloillani ihan hyvin tähän asti, joten en ala elämääni muuttamaan eläkkeelle jäätyäni ainakaan ihan heti, joten tuo pieni 1000€/kk eläke joutaa sijoituksiin.Ei köyhällä mitään sijoituksia ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei köyhällä mitään sijoituksia ole.
Hyvinkin monella köyhällä on sijoituksia, koska köyhyysrajat on määritelty sellaisiksi, että sijoituksia voi olla paljon. Osa köyhän sijoituksista voi olla hyvinkin alhaisesti luokiteltuja verotusarvoltaan ja eivät siten vaikuta köyhyyden määritelmään.
Perilliset voivat perunkirjoitukseen laittaa verotusarvon ja maksaa perintöveron verotusarvon mukaan, joten myöhemmin realisoidessaan sijoitukset voi perintö olla hyvinkin mahtava.
Ajatellaan vaikka köyhää taitelijaa, joka jättää perinnöksi tekijänoikeuksia melkoisen määrän. Perilliset voivat tehdä niillä tekijänoikeuksilla melkoisen tilin myydessään vaikka oikeuksia mm. mainoksiin, jolloin perintö voi olla hyvin mittava.
Muutaman suomalaisen tekstin tekijän perikunnat kuittaavat melkoiset tulot tekijänoikeuksista, vaikka taitelija ei eläessään ollut kovinkaan hyvä tuloinen tai varakas.
Olen omille lapsilleni painottanut moneen kertaan, että he eivät myisi jäämistöäni selvittämättä ensin sen todellista arvoa. Olen kerännyt taidetta ostamalla pitkäjänteisesti sitä halvalla. Osa on silkkaa "leipätaidetta", mutta osalla on tulevaisuudessa arvoa. Jo yhdellä taululla perilliseni voivat saada melkoisen tilin huutokaupassa, jonka ostin aikoinaan 40markalla. Ostin sen ihan sattumalta eräältä torilta yhden kuolinpesän jäämistön tavaroiden joukosta. Selvitin maalauksen taustaa, taiteilija on ateneumin käynyt ja hyvin tunnettu. Työ vain ei ole kovin tunnettu, joten sen arvo ei nouse huutokaupassa huippuunsa, mutta sijoitukseeni nähden melkoisesti.
Kaverini sai isältään aikoinaan arvottomiksi luultuja "kalossi" osakkeita, nettosi niillä (Nokian osakkeilla) kuitenkin kerralla liki miljoonan! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei köyhällä mitään sijoituksia ole.
Kyllä voi olla sijoituksia. Ei kaikki köyhät ole korvienväliköyhiä tai kioskiköyhiä, että kaikki raha menee turhuuteen. Jos ei polta tupakkaa ja ei ole peliriippuvainen, jää takuueläkeläiselläkin rahaa säästöön ja sijoituksiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvinkin monella köyhällä on sijoituksia, koska köyhyysrajat on määritelty sellaisiksi, että sijoituksia voi olla paljon. Osa köyhän sijoituksista voi olla hyvinkin alhaisesti luokiteltuja verotusarvoltaan ja eivät siten vaikuta köyhyyden määritelmään.
Perilliset voivat perunkirjoitukseen laittaa verotusarvon ja maksaa perintöveron verotusarvon mukaan, joten myöhemmin realisoidessaan sijoitukset voi perintö olla hyvinkin mahtava.
Ajatellaan vaikka köyhää taitelijaa, joka jättää perinnöksi tekijänoikeuksia melkoisen määrän. Perilliset voivat tehdä niillä tekijänoikeuksilla melkoisen tilin myydessään vaikka oikeuksia mm. mainoksiin, jolloin perintö voi olla hyvin mittava.
Muutaman suomalaisen tekstin tekijän perikunnat kuittaavat melkoiset tulot tekijänoikeuksista, vaikka taitelija ei eläessään ollut kovinkaan hyvä tuloinen tai varakas.
Olen omille lapsilleni painottanut moneen kertaan, että he eivät myisi jäämistöäni selvittämättä ensin sen todellista arvoa. Olen kerännyt taidetta ostamalla pitkäjänteisesti sitä halvalla. Osa on silkkaa "leipätaidetta", mutta osalla on tulevaisuudessa arvoa. Jo yhdellä taululla perilliseni voivat saada melkoisen tilin huutokaupassa, jonka ostin aikoinaan 40markalla. Ostin sen ihan sattumalta eräältä torilta yhden kuolinpesän jäämistön tavaroiden joukosta. Selvitin maalauksen taustaa, taiteilija on ateneumin käynyt ja hyvin tunnettu. Työ vain ei ole kovin tunnettu, joten sen arvo ei nouse huutokaupassa huippuunsa, mutta sijoitukseeni nähden melkoisesti.
Kaverini sai isältään aikoinaan arvottomiksi luultuja "kalossi" osakkeita, nettosi niillä (Nokian osakkeilla) kuitenkin kerralla liki miljoonan!Titte sinä menet sinne ja tänne titte teet sitä ja tätä. Omaat hyvät kyvyt satukirjallisuuteen. Ei köyhän vanhemmilla mitään omaisuutta ole.
- Anonyymi
Purkkielintarvikkeita. Työkaluja; Lapioita. Vesikannuja.
Ainoa varma asia on tämä: Kaikki muuttuu.- Anonyymi
Voi toki muuttua, mutta minulla on aika hyvät kotivarat muutenkin, koska en ole mikään "kädestä suuhun" eläjä. Voisi hyvin elää vuodenkin ilman, että kävisin missään vanhan taloni tontin ulkopuolella.
En nyt jaksa uskoa, että kaikki muuttua NIIN paljoa, että ihan todellisesti minun tarvitsisi olla pelkästään tontilleni linnoittautuneena. Joten sijoitan kyllä tulevan eläkkeeni johonkin muuhun. Mahdollisesti hajautan, osa rahastoihin ja osa johonkin muuhun. Se mitä tuo muu on, on vielä auki.
- Anonyymi
Miksi säästää eläkkeestä? Lukaisin kyllä aloituksen mutta se antoi vaikutelman uskosta hyvin pitkään elämään!
Päästyämme talovelkojen pahimmasta puristuksesta ryhdyimme hahmottelemaan tulevaisuuttamme pitemmällä tähtäyksellä.
Olimme -40v ikäisiä.
Hahmotelmaan sisältyi tavoite päättää itse työelämästä vetäytymisen ajankohta.
Tuolloin päätöksen tekemisen jälkeen aloitimme varovaisen sijoitustoiminnan.
Kerran tuli takkiin pahemman kerran mutta siihen mennessä oli jo kertynyt pelivaraa.
50v vaiheesta alkaen olemme tuhlanneet eläkesäästöjämme matkusteluun ja yksityiseen terveyden huoltoon. Miksi emme olisi?
Rahamarkkinoihin täysin tietämättömänä on tuntuva osa "eläkesäästöistämme" ollut, ja on edelleenkin ns. kuorissa joihin osingot kertyvät ilman verotusta. Sijoitetun pääoman voi nostaa ilman veroseuraamuksia mutta tuottojen nostot ovat verollisia.
Oman asunnon lisäksi kaksi muuta. Yhden Suomessa olevan siirsimme jo 90-luvun alussa lastemme nimiin.
Espanjan asunnon suhteen tarkoitukseni on tehdä tänä syksynä järjestelyjä.
Olemme nyt eläneet tätä "eläkeläisten"elämää 25 vuotta ajattellen etupäässä itseämme ja marginaalien puitteissa lapsiamme ja heidän lapsiaan.
Ajatuskin, että olisimme roikkuneet työelämässä yli 60 vuotiaiksi ja ryhtyneet säästämään loppuvuosille, tuntuu hurjalta.
Tämä nyt oli meidän ratkaisumme eläkesäästämiseen.
Ps. Vaimoni eläke on KELAn täydennyksineen 1027,57€/kk joten lienee alle köyhyysrajan?- Anonyymi
Aloitukseen sen verran niin on satukirjoitus kun jos yrittäjänä ollut ni miksi ihmeessä ei elämän aikana kartuttanut varallisuuttaa vaan nyt kysyy sijoitus vinkkejä jollekki 15000eurolle.Siitä pitäisi lähteä että köyhä se on jolla 500eur toimeentulotuki tai jos 2aikuista lapsi niin toimeentulotuen laskelmasta en tiedä tuossa tapauksessa. Mitä ihmettä aloittaja mukamas meinaa tehdä töitä vielä vaikka oikeutettu eläkkeeseen. Viettäs lomapäiviä kun kyllä se sairaus sieltä tulee. Väärä palsta mainita mitään varallisuutta kun köyhällä ei ole. Satukertomus koko aloitus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloitukseen sen verran niin on satukirjoitus kun jos yrittäjänä ollut ni miksi ihmeessä ei elämän aikana kartuttanut varallisuuttaa vaan nyt kysyy sijoitus vinkkejä jollekki 15000eurolle.Siitä pitäisi lähteä että köyhä se on jolla 500eur toimeentulotuki tai jos 2aikuista lapsi niin toimeentulotuen laskelmasta en tiedä tuossa tapauksessa. Mitä ihmettä aloittaja mukamas meinaa tehdä töitä vielä vaikka oikeutettu eläkkeeseen. Viettäs lomapäiviä kun kyllä se sairaus sieltä tulee. Väärä palsta mainita mitään varallisuutta kun köyhällä ei ole. Satukertomus koko aloitus.
Minä uskon köyhyyden viralliseen määritelmään. Tuloraja! Siinä ei kysytä mahdollista omaisuutta.
En ole aloittaja vaan tuon virallisen rajan arvostelija! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ei ole satukertomus tämä aloitukseni! Nyt ei ole kyse siitä, ettenkö ole kartuttanut varallisuuttani elämäni aikana. Ja jäädessäni eläkkeelle ei minun tarvitse tehdä juuri mitään, kun vähäiset ansio- ja pääomatuloni jatkuvat, eli olen kyllä hoitanut asiat ja siksi tuo minulle tuleva n. 1000€/kk tulee ylimääräisenä, joten voin hyvin sijoittaa sen.
Tämä tilanne on käsittääkseni monella muullakin, joka jää eläkkeelle ja on ottanut huomioon tulevat eläkevuodet.
- Anonyymi
Perittävät omaisuudet ovat nousseet hurjasti lähi vuosina, ja tulevat edelleen nousemaan. Vaikka niitä verotetaan, niin suomalaiset vaurastuvat, ja onkin mielenkiintoista nähdä mihin ylimääräinen varallisuus suuntautuu. Todennäköistä on että kulutus, ja matkailu tulee lisääntymään, mikä taas sotii tätä ilmastonmuutos-ja luonnonvarojen käytön vähentämispuheita vastaan. Kertakäyttö kulttuuri lisääntyy, mitään ei kannata korjata, kun työnhinta on liian korkea. Uuden saa halvemmalla, vaikka vika olisi pieni. Tuotteet kannattaa valmistaa siellä missä se on halvinta, ja kuljettaa valtamerten takaa.
- Anonyymi
Mitä perittävää siinä on jos vanhemmat ei mitään töitä ole koskaan tehnytkään ja asuu vuokralla sitten ulosotossa vielä velkaa. Mitä ihmeen varallisuutta köyhällä on niin ei mitään. Se on köyhä tulejen puolesta joka työmarkkinatuella. Kyllähän näillä justiin sotien jälkeen jotka syntyneet ovat niin varallisuutta löytyy.
- Anonyymi
Kyllä monella ihan rupuliköyhällä, joka asuu vuokralla, voi olla paljonkin perittävää. Minäkin olen ollut varsin tuottelias elämäni aikana, olen kirjoittanut ahkerasti moneenkin kirjaan ja niistä KAIKKI tekijänoikeudet on minulla. Olen lisäksi kuvannut aika paljon, joten minulla on myös kuvatallenteisiin liittyvät tekijänoikeudet. Perilliseni saavat minun tekijänoikeuksistani korvauksia vielä kuolemani jälkeen 50 tai 70 vuotta.
No, minä nyt olen tulojen puolesta luokiteltu köyhäksi. Voisin olla työmarkkinatuellakin ja silti minulla olisi nuo tekijänoikeudet. Ja vaikka on työmarkkinatuella, ei se merkitse sitä, etteikö olisi perittävää ja sijoituksia.
- Anonyymi
Ei suomessa huoli kenenkään olla köyhä, jos on täysissä ruumiin, ja sielun voimissa.. Mahdollisuuksia silloin on.
- Anonyymi
Kuinka lujaa ottaisit ihan turpaasi?
- Anonyymi
Mitä ihmeen perittäviä sellaisilla on jotka kirjoittavat että työttömyys ihanaa niin eipä vanhenmmatkaan mitään tehnyt. Vuokrallla asuu paskojen seassa.
Mitä ihmettä väitätte että köyhällä mitään varallisuutta ole. Siirry yhteiskuntapalstalle.Nyt ollaan köyhyyspalstalla eikä köyhä mitään töitä tee vaan on päihdeongelman kanssa ja tupakki palaa. - Anonyymi
Suosittelen ,wiskyä ja autolla ajoa samaan aikaan, Tässä riskitekijät kumoavat toisensa ja pitkältä matkalta sijoitukseksi kertaantuu saapumalla selvänä mestarina maaliin.
- Anonyymi
Viimeiset 10 vuotta. Alkuvuosina ostin lapsenlapsilleni synttärilahjoiksi unssin kultaharkkoja. Säilytys käyttämäni pankin tallelokerossa.
Sittemmin olen kuukausittain siirtänyt tenavien tileille tasasummat ja sopinut heidän isänsä kanssa, että isukki merkitsee ko. summalla kuukausittain valitsemansa osake- tai yhdistelmärahaston osuuksia. - Anonyymi
Olisin yhdistelmärahaston kannalla tai sjoitukset kannattaa ainakin hajauttaa.
- Anonyymi
Täälläkö kyselet? Tuolla on ihan oikeitakin palstoja kysellä sijoitusvinkkejä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial281828Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1571802Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3501545- 1451160
Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2131154Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221128- 285995
- 11995
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt4979Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks49938