Auton peräkärryn valot ei toimi tai toimii miten sattuu. Pistoketta nitkuttelemalla palaa ihan sattumanvaraisesti mikä valo milloinkin tai sitten ei pala.
Kytkennät pitäisi olla oikein ja kärryn liitokset puhdistin vetämällä koko hoidon pystyasentoon. Maadoitus tulee yhteen pisteeseen joka lampulta, mutta pitäisikö vielä yksi johto vetää kärryn kiinnityskitaankin? Ottaako se sen kautta maadoitusta?
Ikuinen ongelma, kärryn valot.
27
10784
Vastaukset
- Anonyymi
Pistoketta nitkuttelemalla?
Kertoo jo että tarvitset laittaa sähköt kuntoon, käydä läpi. Entä jos tiukkaat pinnit, niitä voi levittää
Uuden kunnollisen laadukkaan pistokkeen ja rasian autoon. Minä käytän tiettyä mallia jossa alukuorinen, pistoke on aina kumilla kiinni rasiassa että ei johdo vedä ja ajettaessa tärise.
Kärryn pistokkeesta pitää lähteä johdot suojattuna valoille ei teräviin reunoihin. - Anonyymi
Kun pistokkeen työntää keväisin ensi kertaa kiinni auton perään, niin todennäköisesti on ongelmia ja jossakin linjassa on katkoksia. MUTTA
Kun suihkauttaa molempiin kytkettäviin puoliskoihin CRC tai WD-40 ainetta, niin eipä ole ongelmaa koko ajokauden aikana. Tämän oppii helposti kantapään kautta.
Sitten vanhana saattaa tuo pistoke olla sen verran löysä, että voi joutua pikku meisselillä vähän raottamaan noita pistokkeen piikkejä leveämmäksi. - Anonyymi
Sen jälkeen, kun kiinnitin kärryn johdot pistokkeeseen juottamalla, ei ole ollut ongelmia.
- Anonyymi
Nykyään on auton puoleisessa rasiassa sitten vielä se pikkunamikka, joka kytkee auton takasumuvalon toimimasta, kun laitetaan kärryn tms pistoke rasiaan. Ja sitten ei auton takasumuvalo toimi, kun sekin systeemi jumii siihen asentoon kuin olisi peräkärryn pistoke paikallaan. Onnetonta tekniikkaa, vaikka ihminen on kyennyt käymään kuussa, se ei ole kyennyt tekemään luotettavaa sähkösysteemiä auton peräkärryn liittämiseksi autoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyään on auton puoleisessa rasiassa sitten vielä se pikkunamikka, joka kytkee auton takasumuvalon toimimasta, kun laitetaan kärryn tms pistoke rasiaan. Ja sitten ei auton takasumuvalo toimi, kun sekin systeemi jumii siihen asentoon kuin olisi peräkärryn pistoke paikallaan. Onnetonta tekniikkaa, vaikka ihminen on kyennyt käymään kuussa, se ei ole kyennyt tekemään luotettavaa sähkösysteemiä auton peräkärryn liittämiseksi autoon.
No eihän kuulapää vetokoukku ole hyvä alunperinkään.
Siihenkin on paljon parempia systeemejä nykyisin.
Tässä hyvä https://youtu.be/BmNqKrEFq8U
- Anonyymi
itsellä kärry lähinnä seisoo pihassa. Pidän pistokkeen runkoputken sisällä sateelta suojassa. Ehkä vielä parempi olisi pistää siihen muovipussi kumilenkillä sen jälkeen kun on suihkaissut sprayöljyä kontakteihin.
- Anonyymi
Sinä tarvitset laittaa sähkön kunnossa.
- Anonyymi
Aika paskoja joo nämä kärryn töpselit ja pistorasiat. Alumiinikuorisissa on taas ongelmana hapettuminen vaikka muuten lujempia ovatkin. Uusissa autoissa on johdotukset auton takaosaan tehty muutenkin naurettavilla pinta-aloilla säästösyistä niin ei niistä oikein riitä tehot peräkärryn hehkulanka polttimoille. Tiiviimpi kansi pitäisi olla pistorasiassa ja joku tiivis suojus pistokkeessa.
Kuparitahna niissä piikeissä auttaa myös. - Anonyymi
Peräkärryn sähköjen maadoitus tulee omana kaapelinaan ja pistokkeen napana. Maadoitus ei tule vetokytkimen kautta.
- Anonyymi
Likaiset tai ruostuneet liittimet?
- Anonyymi
> Sinä tarvitset laittaa sähkön kunnossa.
Useille suomen kielen kirjoittaminen on hankalaa, ja oikein kirjoittaminen on vielä hankalampaa. On kuitenkin hyvä, jos autossa ja kärryssä sähköt ovat kunnossa.
Sinä siis tarvitset laittaa viat olemattomiksi. - Anonyymi
Sivuaa kysyjän ongelmaa..
Miten on mahdollista kun takavaloissa on heikko maadoitus tai muuten huono kontakti. Mikä saa tuossa tilanteessa esim. parkit tai jarruvalot vilkkumaan vilkun tahdissa. Itse vilkkulamppu ei tuolloin vilku ja muitakin outoja oireita.
Sanotaan usein että maadoitus on huono ja vikatilanteessa valot voivat palaa tai vilkkua miten tahansa. Selittäkää tämä miten joku voi maadoittaa jotain muuta kautta ?
Korjannut olen usein tälläisia vikoja liitoksia läpikäymällä ja puhdistamalla. Mutta se miten em vika voi syntyä on jäänyt hämärän peittoon.
Vanhemmissa pösöissä tuota ongelmaa ja muissakin.- Anonyymi
Maadoituksessa häikkää, niinhän sitä usein sanotaan.
Mutta tuohon hyvään kysymykseen haluaisin minäkin jonkun asiasta tosiaan ymmärtävän vastauksen! Sellaisen minkä maallikkokin ymmärtää. - Anonyymi
Kyllä se on miinusjohdinvika. Virta kiertää silloin lampun yhteiseen runkokontaktiin, jossa pitäisi olla miinus. Jos siinä ei miinusta ole, jonkinlainen miinus löytyy jonkin lampun puolen kautta, jossa ei ole plusohjausta päällä. Miinuksen puute tekee esim. sen, että vilkku ja parkkivalot vilkuttaa vuorotellen.
7- napaisessa liittimessä miinus on nastassa 3, yleensä valkoinen johdin.
Pitäisi muistaa katsoa myös auton pistorasian puoli, onko siellä luotettava miinuskontakti nastaan 3. Jos se on otettu auton rungosta, niin pitäisi käyttää runkokontaktin rengasliittimessä tähtiprikkaa. Myös johdinliitoksissa pistokkeeseen olisi hyvä käyttää pääteholkkeja ja itse lampuissa laattaliitintä, rengasliitintä, tai muuta sopivaa liitintä.
Tälläaisia olen tässä vuosien varrella korjaillut hyväntekeväisyystyönä hyvällä menestyksellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maadoituksessa häikkää, niinhän sitä usein sanotaan.
Mutta tuohon hyvään kysymykseen haluaisin minäkin jonkun asiasta tosiaan ymmärtävän vastauksen! Sellaisen minkä maallikkokin ymmärtää.Katso edellisen viestin vastaukseni!
- Anonyymi
Kun lampussa oleva yhteinen miinus puuttuu, lamput kytkeytyvät sarjaan miinuskontaktinkautta ja jonkin lampun plus- puolelta löytyy miinusta sen verran, että lamput syttyy. Sarjakytkennässä kirkkaimmin palaa pienitehoisin lamppu. Auton pistorasian miinuskontakti pistorasian nastaan 3 pitäisi takistaa ja varsinkin auton puoli. Sinnehän voi vetää auton rungosta erillisen miinusjohtimen. Muista puhdistaa runkokontakti kunnolla ja jos mahdollista käyttää tähtiprikkaa ja rengasliitintä, niin kyllä se siitä korjaantuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se on miinusjohdinvika. Virta kiertää silloin lampun yhteiseen runkokontaktiin, jossa pitäisi olla miinus. Jos siinä ei miinusta ole, jonkinlainen miinus löytyy jonkin lampun puolen kautta, jossa ei ole plusohjausta päällä. Miinuksen puute tekee esim. sen, että vilkku ja parkkivalot vilkuttaa vuorotellen.
7- napaisessa liittimessä miinus on nastassa 3, yleensä valkoinen johdin.
Pitäisi muistaa katsoa myös auton pistorasian puoli, onko siellä luotettava miinuskontakti nastaan 3. Jos se on otettu auton rungosta, niin pitäisi käyttää runkokontaktin rengasliittimessä tähtiprikkaa. Myös johdinliitoksissa pistokkeeseen olisi hyvä käyttää pääteholkkeja ja itse lampuissa laattaliitintä, rengasliitintä, tai muuta sopivaa liitintä.
Tälläaisia olen tässä vuosien varrella korjaillut hyväntekeväisyystyönä hyvällä menestyksellä.Kirjoittaja sama. Onhan kuitenkin yksi mahdollisuus myös se, että miinus- johdin on lampun puoleisessa päässä väärässä paikassa. Senhän pitää olla molempien lamppujen runkokontaktissa ja pistokkeen puoleisessa päässä tietenkin nastassa 3. Auton pistorasian 3- nastaan menevän miinusjohtimen kunto ja kiinnitys pitäisi tarkistaa ehdottomasti. Miinusjohtimen vastuksenhan voi mitatakin pistotulpasta molempiin valaisimiin, kun irroittaa kaikki polttimot, jotta ne ei vaikuta mittaustulokseen. Vastuksenhan pitäisi olla lähellä nollaa.
Ps. Auton puoleiseen päähän, pistorasian liittimeltä 3 olen joskus joutunut vetämään auton runkoon erillisen maadoitusjohtimen, jonka jälkeen valot on toimineet moitteettomasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun lampussa oleva yhteinen miinus puuttuu, lamput kytkeytyvät sarjaan miinuskontaktinkautta ja jonkin lampun plus- puolelta löytyy miinusta sen verran, että lamput syttyy. Sarjakytkennässä kirkkaimmin palaa pienitehoisin lamppu. Auton pistorasian miinuskontakti pistorasian nastaan 3 pitäisi takistaa ja varsinkin auton puoli. Sinnehän voi vetää auton rungosta erillisen miinusjohtimen. Muista puhdistaa runkokontakti kunnolla ja jos mahdollista käyttää tähtiprikkaa ja rengasliitintä, niin kyllä se siitä korjaantuu.
On mahdollista sekin, että pistoke on työnnettu pistorasiaan puoli kierrosta väärässä asennossa, tai pistokepidike on pistokkeen runko-osassa puoli kierrosta väärässä kohdassa. Tämä näkyy niin, että suuntavalot vilkuttavat ristiin (miinusjohdin kytkeytyy jarruvalon nastaan, jonka kautta vilkut saa miinuksen auton jarruvalojen kautta).
Pistokkeen nasta 1 pitää olla ylhäällä, kello kahdessatoista ja miinusnasta 3 noin kello 5:ssä.
Yksi tällainen tapaus korjaantui pelkällä puhelinneuvonnalla! Anonyymi kirjoitti:
Kun lampussa oleva yhteinen miinus puuttuu, lamput kytkeytyvät sarjaan miinuskontaktinkautta ja jonkin lampun plus- puolelta löytyy miinusta sen verran, että lamput syttyy. Sarjakytkennässä kirkkaimmin palaa pienitehoisin lamppu. Auton pistorasian miinuskontakti pistorasian nastaan 3 pitäisi takistaa ja varsinkin auton puoli. Sinnehän voi vetää auton rungosta erillisen miinusjohtimen. Muista puhdistaa runkokontakti kunnolla ja jos mahdollista käyttää tähtiprikkaa ja rengasliitintä, niin kyllä se siitä korjaantuu.
Miinus kiertää auton miinuksesta auton parkki, vilkku ja jarruvalojen kautta peräkärryn edellä mainittujen lamppujen peräkärryn plus- puolen johtimien kautta peräkärryn vastaavien lamppujen kautta peräkärryn lamppujen yhteiseen metalliseen pidikkeeseen, josta takavalot saavat miinuksen.
- Anonyymi
Missäs ne oikeat autosähkömiehet nyssit on ?
Vastausta odotellaan ...- Anonyymi
Turuss.
- Anonyymi
Itelläkin oli alkoi kärrystä mennä sähköt vaikka ajoa on ollut vain jokunen kymmene kertaa ja nekin pääaisassa 5km päähän kaatopaikalle.
Ongelma oli pistokkeessa. Johdot oli luokattoman huonosti ruuvattu paikoilleen ja mikä pahinta vedonpoistin oli ilmeisesti alusta asti liian löysällä. Mahdollisesti myös pistokkeen sisällä ei johtimet olleet riittävästi mutkalla. niillä pitää olla mahdollista liikkua ja joustaa jos se vedonpoistin ei täysin tapa kaikkea liikettä kaapelissa.
TUon kun nakreteli uusiksi niin on toiminut loistavasti.
Toinen asia on tietty se hapettuminen. Kun pistokkeen kasasin, suihkutin valkovasliinia spry pullosta pistokkeen sisään johtojen ruuviliittimiin.
Lisäksi samaa vaseliinia pistokkeen nastoihin ja auton päähän.
Auton päässä tietty on tulppa runkoliittimessä mutta jonkinlainen tulppa pitäisi olla myös siihen kärryn pistokkeeseen. Minulla ei ole mutta tungenkin sen pistokkeen aina aisan sisään sateelta suojaan. Sen pistokkeen voisi myös työntää muovipussiin ja kumilenkillä sulkien johdon ympäri.
Koko jutun juoni on ennaltaehkäisy.- Anonyymi
Pääteholkkeja olisi hyvä käyttää johtimien päissä, varsinkin, kun nykyisin johtimet ovat niin ohuet, että ne tahvat kääntyä ruuvia kiristettäessä ruuvin sivun!
- Anonyymi
Se maajohdin eli miinusjohdin pitää vetää kummankin puolen lamppujen runkokontaktista kärryn pistotulpan nastaan 3. Yleensä kaapelissa on valkoinen johdin sitä tarkoitusta varten ja kaikkein tärkein johdin.
- Anonyymi
Tuollaisessa tilanteessa on paras uusia se moninapapistoke ja käydä kaikki valot läpi että saavat kunnon kontaktin ja maata.
- Anonyymi
Jees. Sama vaiva. Jotenkin pinnit päässeet työntymään liian syvälle kärryn johdon päässä ja ei saanut kontaktia. Niitä kun vähän ruuvarilla ja sormilla veti ulospäin niin tsädääm valot toimi taas.
- Anonyymi
🙂↔️
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan824206Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303191- 1672566
- 141925
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631366Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131150- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13862