Kaupunki - ja työkaluarvionnnissa vuorossa Hanko (hanko).

Viimeksi kävin paikkakunnalla 20 vuotta sitten. Ensimmäinen huomio oli, että Karjaan kaltaisesta kielitasapainoisesta kaupungista oli tullut selkeästi suomenkielinen. Asukaslukukin on tippunut vuoden - 80, 12 000:sta, nykyiseen ,n. 8 000:een.

Kaupunki on maatieteellisistä syistä pitkä ja ohut ja se näkyy mantereen puolen talojen autioitumisena ja rappeutumisena. 35 kilometriä pitkällä Hankoniemellä ei ole maanviljelystä ulkotiloissa lainkaan - muutamilla kaupunkilaisilla on kuitenkin sisätiloissa pieniä viljelmiä, omaan käyttöön.

Kuvitelkaa kaikista vastenmielisin -70- luvun elementtikerrostalo. Tälläiseltä näyttää Hangon kirkko, joka seisoo kaupungin korkeimmalla mäellä, vieressään räikeän punaiseksi maalattu vesitorni, jonka huipulla on seivästettynä iso affen.

Vaikka sielläpäin ei viljelläkään viljoja, niin kaupungissa oli pitkään maankuulu keksitehdas. Alunperin Suomalais- Englantilaisen Buiscuit Factoryn nimellä toimineen yrityksen tehdasrakennus on edelleenkin seisomassa Lidlin ja rautatien vieressä. Sittemmin nimi muuttui Hangon Keksiksi. Jethro Rostedtin iso- isä, Retro Rostedt toimi mallina ja niin sai Hangon keksi tuon tunnetun hymynaamansa, joka painettiin joka keksiin. Retro teki diilin, jonka mukaan hän sai pennin jokaisesta keksistä, jossa on hänen naamansa. Keksejä myytiin satoja miljoonia.

Jumalalla on huumorintajua! Keksi on nimittäin myös Hanko.

Kaupugissa on satoja samannäköisiä vanhoja, isoja, puolikoristeellisia, valkoisia puutaloja. Nämä vaikuttavat olleen pehtooreiden asuntoja, joita on täytynyt siis asua paikkakunnalla satamäärin, joskus 1900- luvun alkupuolella.

Hanko vuokrattiin sodan jälkeen venäläisille, mutta eivät nämäkään viihtyneet siellä, kuin hetken. Se kertoo paikasta kaiken!

Poispääsymatkalla mietin Tammisaaren kohdalla, että kuinka ne asfalttimiehet valavat sen nostosillan, sitten kun päällystettä uusitaan?

Jos olisin asunnoton rappioalkoholisti, viettäisin ehkä kesän Hangossa ja talvet hesoissa. Hangossa on hyviä, kuivia kangasmetsiä leiriytymistä varten, suhteellisen lähellä keskustaa ja kaupungin naakkakanta on pulleata, joten varmaan ruokaa löytyisi minullekin.

8

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Et siis löytänyt poikulibaaria sieltä, ja meni käsitöiksi?

    • Anonyymi

      Hanko. Hyvässä kesäsäässä viihtyisä merenrantakaupunki. Äkkiä se on liikkuvasta autosta nähty.
      Oltiin niin pa-sakkia, että yövyttiin isossa soramontussa kaupungin ulkopuolella.

    • Olen käynyt hankoossa joskus hmm 2005 ehkä viimeksi. Hankooseen kävi usein reissu lapsena meriteitse mökiltä. Hankoon kirkko on tuntematon mutta regatan casinot ja ne hienot huvilat muistan. Siellä oli joku meksikolaistyyppinen ravintola jonka ruoka oli hmm no kehnoa.
      Tamminiemessä käytiin useammin. Siellä onkin se hyvä ruokapaikka missä on todella runsaat annokset tällaiselle kevytsyöjälle. mutta pirun hyvää. Voisi mennä sinne tamminiemeen (ekenäs) ihan pelkästään ruoan vuoksi.

      Nii ja nykysuomen ahneille gryndereille ja betongki-ihannoitsisjoille tiedoksi. Hankoossa löytyy purkamattomia huuviloita. Äkkiä nyt purkamaan. Niin kuin lepuski ja kruunuvuori helsinki turku jne.

      Nyt otan sisäistä lääkettä nimeltä koskenkorva tähän jatkuvaan potutukseen kun hammaslääkärilaskukin on 223 eukkua..mutta pakko hoitaa hampaat kuntoon ettei leuka putoa kuin Eben Buyersillä.

      KYllähän toi koskenkorvakin tuhoaa sisuskalut syöpää aiheuttaen mutta minkäs teet? MINKÄ*S TEET?

    • Ja niin.. Jos olisin asunnoton rappioalkoholisti, viettäisin kesän kesäkulkurina hankoo nuorgam..mutta niinpä se taisi jäädä tältäkin kesältä kokematta. potututus kossu..

      Metsässä ei ollut sieniä mutta pirusti hirvikärpäsiä. Onnea sieniretkille..kavereita saatte mukaan.

      • Tamminiemessä on jäätelökioski, jossa voi tyydyttää suurimmatkin tarpeensa. Ovatkos Tamminiemen pesänjakajat tuttuja? Kannattaa myös poiketa viereisessä Seurasaaressa (Tinder Island).

        Hangosta on lähtöisin Suomen laajin pikaruokaketju, Hanko Sushi. Ravintoloita brandillä on joka kauppakeskuksessa, ympäri, ämpäri- Suomea. Eikä ihme, sillä Hankoa ympäröivässä meressä on raakaa kalaa runsaasti.

        Yllättäen Hangossa on myöskin suuri ortodoksinen kirkko, Rukki Areenan vieressä, lähellä Lidliä ja entistä keksitehdasta. Sinähän olet wannabe- ortodoksi, joten sopisi sinulle, koska pääsiäisyön ristisaatossa on kaksi matkaa; perinteisesti koko kirkkorakennus ympäri tai sitten rapakuntoisille, puolen kirkkorakennuksen lenkki. Jälkimmäisessä mennään sivuovesta takaisin kirkkoon ja ovella on mehutarjoilu, sekä venäläistyyppistä suolakurkkua saatavilla, kramppien ehkäisemiseksi. Kummankin matkan suorittaneet saavat lopuksi leiman ja mitalin.

        Black Lies Matter- liike on myöskin rantautunut Hankoon ja näinkin rautatieaseman vieressä poltetun skootterin.


      • Anonyymi
        roskapostirobotti1 kirjoitti:

        Tamminiemessä on jäätelökioski, jossa voi tyydyttää suurimmatkin tarpeensa. Ovatkos Tamminiemen pesänjakajat tuttuja? Kannattaa myös poiketa viereisessä Seurasaaressa (Tinder Island).

        Hangosta on lähtöisin Suomen laajin pikaruokaketju, Hanko Sushi. Ravintoloita brandillä on joka kauppakeskuksessa, ympäri, ämpäri- Suomea. Eikä ihme, sillä Hankoa ympäröivässä meressä on raakaa kalaa runsaasti.

        Yllättäen Hangossa on myöskin suuri ortodoksinen kirkko, Rukki Areenan vieressä, lähellä Lidliä ja entistä keksitehdasta. Sinähän olet wannabe- ortodoksi, joten sopisi sinulle, koska pääsiäisyön ristisaatossa on kaksi matkaa; perinteisesti koko kirkkorakennus ympäri tai sitten rapakuntoisille, puolen kirkkorakennuksen lenkki. Jälkimmäisessä mennään sivuovesta takaisin kirkkoon ja ovella on mehutarjoilu, sekä venäläistyyppistä suolakurkkua saatavilla, kramppien ehkäisemiseksi. Kummankin matkan suorittaneet saavat lopuksi leiman ja mitalin.

        Black Lies Matter- liike on myöskin rantautunut Hankoon ja näinkin rautatieaseman vieressä poltetun skootterin.

        Olisin huolissani jos hankoon edustan kalat olisi kypsynyttä kalaa.

        Potututus, saasteet, lyijy, tsernobyl -laskeuma. Sienissä on on paljon tsernobyl-saatetta (päijät-häme).. (mitä teit kun tsernobyl posahti?) olin hiekkalaatikolla ja nautin etelän ja idän tuuluista .. ja tienvarsien vieruksilla lyijyä (entiset synnit)..eki on hyvä mennä se 2oo metriä mettkköö. Suomi on saatutettu mutta toistaiseksi pysyvät piilossa. kATSO 1950-LUVUN MAINOKSIA https://www.youtube.com/watch?v=lRZrnRvISbE ei jomota hammas muta se 223 eukkuu..no koskis puuduttaa..pityääkin lhtee retklle..litra kossuu..ja a keski-ikä avoinna..


      • roskapostirobotti1 kirjoitti:

        Tamminiemessä on jäätelökioski, jossa voi tyydyttää suurimmatkin tarpeensa. Ovatkos Tamminiemen pesänjakajat tuttuja? Kannattaa myös poiketa viereisessä Seurasaaressa (Tinder Island).

        Hangosta on lähtöisin Suomen laajin pikaruokaketju, Hanko Sushi. Ravintoloita brandillä on joka kauppakeskuksessa, ympäri, ämpäri- Suomea. Eikä ihme, sillä Hankoa ympäröivässä meressä on raakaa kalaa runsaasti.

        Yllättäen Hangossa on myöskin suuri ortodoksinen kirkko, Rukki Areenan vieressä, lähellä Lidliä ja entistä keksitehdasta. Sinähän olet wannabe- ortodoksi, joten sopisi sinulle, koska pääsiäisyön ristisaatossa on kaksi matkaa; perinteisesti koko kirkkorakennus ympäri tai sitten rapakuntoisille, puolen kirkkorakennuksen lenkki. Jälkimmäisessä mennään sivuovesta takaisin kirkkoon ja ovella on mehutarjoilu, sekä venäläistyyppistä suolakurkkua saatavilla, kramppien ehkäisemiseksi. Kummankin matkan suorittaneet saavat lopuksi leiman ja mitalin.

        Black Lies Matter- liike on myöskin rantautunut Hankoon ja näinkin rautatieaseman vieressä poltetun skootterin.

        Suomessa on raakaa kalaa runsaashti. Enemmän olisin huolissani päijhhätmämeen laskeumasienistä ja tienvarsien lyijysienistä. Kankasalan vehkajärvellä on ongittu radioaktiivisin hauki.

        Jotain mörkökaloja on alkanut tulla mailta vierailta pilssisäiliössä kuten se vuonna 1984 kadonnut jäppinen ryyppyreissulla. Mitä kaikkea löytyykään piipuista ja säiliöstä??..aika sinister-kamaa nämä kyllä. Hiukan ihmettelen ette herra roskisbotti et ole ottanut kantaa EBEN BUYERSIN tapaukseen. Meinaan siinä varsin omituinen tapaus. Kun puhutaan radioaktiivsuudesta.


    • Anonyymi

      Sain osuman heinähangosta heinäladossa penskana kun aikuiset korjasivat kuivaa heinää.
      Meitin piti olla polkemassa niitä heiniä, että enemmän mahtuis latoon.
      Mourusin, miksei huudettu että tulee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1258
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      914
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      894
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      22
      828
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      283
      723
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      33
      617
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      129
      550
    Aihe