Oletko tullut huijatuksi

Anonyymi

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000008214222.html
"Petos on havaittu. Tilisi on estetty turvallisuussyist{. Siirry osoitteeseen: [nettiosoite] vahvistaaksesi henkil|llisyytesi ja peruuttaaksesi maksun."

No onkos palstalaiset hyväuskoisina menneet ja klikkailleet nettilinkin auki ja antaneet sinne pankkitunnuksensa ja salasanan.
Meikäläiselle on muutamia huijaus viestejä tullut, mutta meikäläistä ei kannata huijata, tiedän heti onko kyseessä huijausviesti.
Pankki ei koskaan lähetä tekstiviestiä tai sähköpostia, jossa pyydetään klikkailemaan liitettyä pankin osoitetiedostoa ja sieltä kirjautumaan pankin sivuille.
Miten voi olla niin tyhmää porukkaa, että tuollaiseen lankeaa.
Kun on vielä kirjoitettu täynä kirjoitus virheitä olevalla suomen kielellä.
"henkilllisyytesi" vai että oikeen henkilllllisytesi, monta ällää peräkkäin.

18

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä täällä muistaakseni kerran ääneen ihmettelin yhtä tekstaria, jossa mulle oli tulossa paketti. Olis pitäny käydä jossaan nettisivulla kirjautumassa.

      Nä täällähän sit pari palstaälykääpiötä piti mua vainoharhaisena kun en oitis avannut vaan tarkistin kyseisen osoitteen toista kautta. No ihan tyypillinen huijauslinkkihän se oli, ja löysin hyvän sitä koskevan youtubevideonkin, jonka joku oli kuvannut paikassa, missä linkin omistavan firman tilat olevinaan sijaitsivat. Joku purkutuomiota odottava tyhjillään oleva kerrostalo jossain v!itun nevadassa. Tai etelä-Euroopassa se muistaakseni jossain kyllä oli.

      • Anonyymi

        Noinko koville otti 😂😂😂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noinko koville otti 😂😂😂

        Täh?

        Ei mua mikään koville ottanut. Nauratti vaan ku täällä jotkut valopäät (hyväuskoiset hölmöt) sano mua vainoharhaiseksi kun en käy huijareiden koukkuun.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Täh?

        Ei mua mikään koville ottanut. Nauratti vaan ku täällä jotkut valopäät (hyväuskoiset hölmöt) sano mua vainoharhaiseksi kun en käy huijareiden koukkuun.

        Eli koville otti! 😂😂


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Täh?

        Ei mua mikään koville ottanut. Nauratti vaan ku täällä jotkut valopäät (hyväuskoiset hölmöt) sano mua vainoharhaiseksi kun en käy huijareiden koukkuun.

        Yön tarkistelit lähetyskoodeja ja hilluit ihan paniikissa palstalla 😂😁

        Me muut olimme ihmeissämme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yön tarkistelit lähetyskoodeja ja hilluit ihan paniikissa palstalla 😂😁

        Me muut olimme ihmeissämme.

        Kyllä muistamme. Justjust koodaili täällä otsa hiessä menemään 😁👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä muistamme. Justjust koodaili täällä otsa hiessä menemään 😁👍

        Joku siinä yritti rauhoitella ettei mitään hätää?


    • Anonyymi

      Just eilen piistin kyaeisen kaltasen viestin äitini puhelimesta. Jostain kumman syystä mutsille on tullut lähes kaikki mahdolliset huijausviestityypit mitä liikkeellä on ollut. Just eilen pohdin, että mistähän ne ne numerot nappaa, kun mutsi tosiaan ei ole numeroaan koskaan mihinkään ilmotellut. Itse taas en ole ikinä yhtään tollasta viestiä saanut, eikä siskonikaan. Sen sijaan useammallekin tuntemalleni ikäihmisella noita tulee lähes jatkuvasti. Jostakin rekisteristä selvästi saavat numerotietoja ikäprofiilin mukaan.

      • Kyseessä on miljoonabisnes ja ammattirikolliset hommissa, joten hyvinkin voivat käyttää omaan rekisteriinsä eri sivustojen tietovuodoista paljastettuja henkilötietoja sekä operaattorien ja somesivustojen henkilöstöön solutettuje myyrien välittämää dataa.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Kyseessä on miljoonabisnes ja ammattirikolliset hommissa, joten hyvinkin voivat käyttää omaan rekisteriinsä eri sivustojen tietovuodoista paljastettuja henkilötietoja sekä operaattorien ja somesivustojen henkilöstöön solutettuje myyrien välittämää dataa.

        Saahan noita eri tavoin suodatettuja listoja tilattua ihan laillisesti puhelinmyynninkin käyttöön.


    • Anonyymi

      Minkään hakukoneen haun kautta ei pitäisi pankin sivuille mennä, vaan kirjoittaa osoite osoitesivulle.
      Eikä ainakaan osuuspankissa tekemään tililtä rahansiirtoja, koska aina tulee ilmoitus tekstiviestiilä kun on jotain maksua maksamassa ja tekstiviestissä koodi, jonka perusteella täytyy syöttää avainlukulistan tunnusluku, joka vaihtuu joka kerta.

    • Anonyymi

      Se on hyvä että petos on havaittu ja tili estetty turvallisuussyistä. Kiittäisin ilmoituksesta ja jättäisin asian silleen.

    • Anonyymi

      Minua ei voi huijata olen sen verran viisas että tunnistan huijaukset. On yritetty kyllä.

      • Anonyymi

        Mulla on pari tiliä, ei mee kaikki rahat kerralla

        Veli viisas neuvoi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on pari tiliä, ei mee kaikki rahat kerralla

        Veli viisas neuvoi

        Mulla on niin vähän rahaa, ettei voi paljoo mennä vaikka kaikki meniskin.

        Vaikka on mulla nyttenkin varmaan melkeen viiskymppiä tilillä. Tai lähes ainakin.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Mulla on niin vähän rahaa, ettei voi paljoo mennä vaikka kaikki meniskin.

        Vaikka on mulla nyttenkin varmaan melkeen viiskymppiä tilillä. Tai lähes ainakin.

        Sitten ne haluaa auton.


    • Anonyymi

      Voi veikkoset!
      Jakelen tilinnumeroani, henkilötunnustani, osoitettani ja puhelinnumeroani joka puolelle.
      Minulta on pyydetty passini kopiota ja sen tietysti lähetin kysyjälle.
      Pankkikorttini numero on ties miten monen tiedossa.
      Totta kai. Miksi en?

    • Anonyymi

      Eiks verottajaa tai kaupunkia vois kans huijata, jos täyttää tilisiirto lapulle maksajaksi verohallitus ja varottajan tilisiirtonumeron sit siihen.
      Saajaksi sitten oma nimi, tilinumero ja siirrettävä summa, vaikka 10 000€.
      Kun tietää tilinumeron ja tilinumeron haltijan, niin väsää vaan tilisiirtolappuja ja rahaa tulee tilille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      258
      5434
    2. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      79
      3184
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2832
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      40
      2269
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      82
      2086
    6. Seinäjoen ampumistapaus

      Kyseessä olivat helluntainkirkkoon kuuluvia. Niin myös Jyväskylän tapauksessa. Mistä he saavat aseet ?
      Seinäjoki
      48
      1876
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1707
    8. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1675
    9. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      25
      1647
    10. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      253
      1494
    Aihe