Sushia etsimässä

Anonyymi

Katson lähtökohtien olevan erinomaiset, syystä että asun keskeisellä paikalla suuressa kaupungissa. Näin nopeasti laskettuna kilometrin säteellä asunnosta on yhdeksäntoista paikkaa, josta saa japanilaista ruokaa. Päätin lähteä lähimarkettiin, koska ilma oli kurja. En esimerkiksi päättänyt mennä metrolla Rediin - joka olisi ollut älykkäämpi veto, vaan kävin käännättämässä sontsani nurinniskoin matkalla Ässään.

En muista koska viimeksi käytin ostoskärryjä. Tällaisesta ei ole minkäänlaista muistijälkeä. Minulla on aina kori käsipuolessa, ja olen aina yksin kaupassa. Kuitenkin olin lukenut keskustelupalstalta, jossa tapaa kipaista viskaamassa kuulumiset, että ostoskärryjä voi todella käyttää.

Täällä ei kukaan koskaan käytä ostoskärryjä. Kenelläkään ei tuntunut olevan suurperhettä tai tarvetta kasata järjetöntä ruokamäärää jääkaappiin. Sellaisessa ei ollut mitään järkeä, sillä huomenna saattoi käydä uudelleen kaupassa, ja tuulettaa samalla hiuksensa sekaisin. Ei. Kaikilla oli ostoskori käsipuolessa, paitsi teineillä, joilla oli jälleen hyppytunti. Spesiaali efektinä voitiin pitää vanhempia leskirouvia, jotka käyttivät ostosreissuilla perässä vedettäviä ja pyörillä varustettuja suurempia koreja, joihin mahtui paljon pullaa ja pakettikahvia.

Katselin ostoskärryjonoa. Se ulottui maasta kuuhun asti. Mieleni tekin kokeilla sellaista. Halusin työnnellä sellaista pitkin ja poikin markettia. Kenties halusin leikkiä jotain stressaantunutta suurperheellistä, jolla oli kilometrin mittainen ostoslista, josta ei oltaisi ruksattu yli vielä ainuttakaan artikkelia. Se olisi käsin kirjoitettu kuulakärkikynällä keltaiselle tarrapaperilapulle, joita oltaisiin liimattu yhteen metrin pituiseksi ostoslistaksi. Otsani voisi olla hieman hikinen ja katse epätoivoinen. Olisin kalvakka, posket arjen lommolla ja silmänaluset sinertäisivät. Käteni tärisisi hieman, kun yrittäisin saada omasta käsialastani selvää.

(hihitystä)

50

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Osta joku kala ja eikun syömään niin siinä on sushia ja sen jälkeen etsii suskin ja panee susannaa rai suskia ja palaa kotiin

    • Anonyymi

      Hahah! Kuule. Tällä sateella lähtee sushi uimaan.

      • Anonyymi

        Kerran olin villilohi. Joen huimien virtausten.
        En kuulu Kallioon.

        -palstan suuri ajattelija-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerran olin villilohi. Joen huimien virtausten.
        En kuulu Kallioon.

        -palstan suuri ajattelija-

        Hai(ku).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerran olin villilohi. Joen huimien virtausten.
        En kuulu Kallioon.

        -palstan suuri ajattelija-

        Voisit muuttaa Merihakaan


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Voisit muuttaa Merihakaan

        Eikö suoraan Kalasatamaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö suoraan Kalasatamaan?

        Ne kuuluu itseasiassa samaan kaupunginosaan vaikka onkin kyllä aika eri paikassa.
        Merihaka tuli vaan mieleen, kun se kuulostaa niin ihanan idylliseltä :D


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Ne kuuluu itseasiassa samaan kaupunginosaan vaikka onkin kyllä aika eri paikassa.
        Merihaka tuli vaan mieleen, kun se kuulostaa niin ihanan idylliseltä :D

        Aha :) En tiennyt. Tiesin vain Jaajon, Diilin ja tornitalot sieltä. Jaa ja meren.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aha :) En tiennyt. Tiesin vain Jaajon, Diilin ja tornitalot sieltä. Jaa ja meren.

        No merihaka on just sellanen missä on vain harmaita korkeita kerrostaloja. Luotaantyöntävä paikka.
        Pari kertaa siellä piti aikoinaan käydä, kun Verotoimisto sijaitsi aikoinaan Merihaassa.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        No merihaka on just sellanen missä on vain harmaita korkeita kerrostaloja. Luotaantyöntävä paikka.
        Pari kertaa siellä piti aikoinaan käydä, kun Verotoimisto sijaitsi aikoinaan Merihaassa.

        Entä Kruununhaka? Ja miksi se on nimetty niin? Ja oliko sitä edes?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Entä Kruununhaka? Ja miksi se on nimetty niin? Ja oliko sitä edes?

        Krunikka on sit ihan eri juttu.

        Mutta pohjana on tietenkin sana "haka" eli laidun.
        Kruununhaka oli.. no kruunun elikoiden laidunmaa. Muistaakseni Helsingin 1. kaupunginosa.
        Merihaka oli sit jo kaukana keskustasta (siis kaukana silloin, kaupunkihan on sittemmin laajentunut). Sitten on vielä Kivihakakin jossain.

        Kyllähän noista on artikkelit ihan Wikipediassakin.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Krunikka on sit ihan eri juttu.

        Mutta pohjana on tietenkin sana "haka" eli laidun.
        Kruununhaka oli.. no kruunun elikoiden laidunmaa. Muistaakseni Helsingin 1. kaupunginosa.
        Merihaka oli sit jo kaukana keskustasta (siis kaukana silloin, kaupunkihan on sittemmin laajentunut). Sitten on vielä Kivihakakin jossain.

        Kyllähän noista on artikkelit ihan Wikipediassakin.

        Laidunsiko Merihaassakin lehmät?


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Krunikka on sit ihan eri juttu.

        Mutta pohjana on tietenkin sana "haka" eli laidun.
        Kruununhaka oli.. no kruunun elikoiden laidunmaa. Muistaakseni Helsingin 1. kaupunginosa.
        Merihaka oli sit jo kaukana keskustasta (siis kaukana silloin, kaupunkihan on sittemmin laajentunut). Sitten on vielä Kivihakakin jossain.

        Kyllähän noista on artikkelit ihan Wikipediassakin.

        Onpa se vanha kaupunginosa sitten. Oho.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Krunikka on sit ihan eri juttu.

        Mutta pohjana on tietenkin sana "haka" eli laidun.
        Kruununhaka oli.. no kruunun elikoiden laidunmaa. Muistaakseni Helsingin 1. kaupunginosa.
        Merihaka oli sit jo kaukana keskustasta (siis kaukana silloin, kaupunkihan on sittemmin laajentunut). Sitten on vielä Kivihakakin jossain.

        Kyllähän noista on artikkelit ihan Wikipediassakin.

        Mikä alue on Helsingissä parasta asumiseen? Missä on viihtyvyyttä. Ei heti ratikkaa.


      • JustJust kirjoitti:

        Krunikka on sit ihan eri juttu.

        Mutta pohjana on tietenkin sana "haka" eli laidun.
        Kruununhaka oli.. no kruunun elikoiden laidunmaa. Muistaakseni Helsingin 1. kaupunginosa.
        Merihaka oli sit jo kaukana keskustasta (siis kaukana silloin, kaupunkihan on sittemmin laajentunut). Sitten on vielä Kivihakakin jossain.

        Kyllähän noista on artikkelit ihan Wikipediassakin.

        Niin hauskahan on se, että Kivihaka on Hakaniemessä. Vaikka oikeammin se taitaa olla Siltasaari. Tai mikä nyt on oikea, virallinen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Laidunsiko Merihaassakin lehmät?

        Ei ainakaan silloin kun mä siellä viimeks kävin...


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Niin hauskahan on se, että Kivihaka on Hakaniemessä. Vaikka oikeammin se taitaa olla Siltasaari. Tai mikä nyt on oikea, virallinen.

        Kaikki on hakoja. Hassua.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Krunikka on sit ihan eri juttu.

        Mutta pohjana on tietenkin sana "haka" eli laidun.
        Kruununhaka oli.. no kruunun elikoiden laidunmaa. Muistaakseni Helsingin 1. kaupunginosa.
        Merihaka oli sit jo kaukana keskustasta (siis kaukana silloin, kaupunkihan on sittemmin laajentunut). Sitten on vielä Kivihakakin jossain.

        Kyllähän noista on artikkelit ihan Wikipediassakin.

        Siis mä häviäisin Helsinkiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis mä häviäisin Helsinkiin.

        Stadi on snadi, kuten kaikki hyvin tietää.


    • Mä en söis sushia vaikka maksettais. Yks kerta riitti.

      • Anonyymi

        Eikö ollut maistuva pimppi eikö ollut pessyt sitä vai mikä vikana kun ei maistunut


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö ollut maistuva pimppi eikö ollut pessyt sitä vai mikä vikana kun ei maistunut

        Täh?

        Sushista oli kyse.


    • Anonyymi

      Päätin ensimmäiseksi kasata ostoskärryihin vaippapaketteja. Valitsin ekologisimmat, eli kalleimmat. Tämän jälkeen käväisin hakemassa painavan megalastin Pepsiä, kevyen lastin suolatikkuja ja muita kevyttuotteita. Erilaisia dippejä valitsin nuorison vaativaan makuun soveltuvaksi. Kermaviilit, maidot ja jogurtit sain samasta kulmauksesta marketin perältä. Ostin myös hiivaa, sillä tuorehiivan ostaminen tarkoitti sitä että osasi tehdä jotain keittiössä - muutakin kuin kiskoa punaviiniä. Erilaisia säilykkeitä valitsin huolella: artisokkaa, kokonaisia oliiveja, venäläisiä suolakurkkuja, pyrettä ja kasan tomaattimurskapurkkeja. Käväisin myös maustehyllyllä, jossa törmäsin ostoskärryillä Maustetyttöihin. Rupattelimme hetken mukavia, sitten päätin lähteä liha- ja kalatiskille. Kärryihin kasatusta lihamäärästä puuttui vain elämä, niin olisin voinut taluttaa kasan kotiin. Lopulta koukkasin vauvanruokahyllyn kautta kierteellä leipäosastolle, ja sieltä vihannes- ja hedelmäpuolelle.

      Aloin olla jo aika puhki. Tavaraa oli kärryissä niin paljon, että sitä putoili lattialle, ja tämän tästä oli kyykittävä noukkimassa elämää takaisin hetkelliseen häkkivarastoon. Viimeisenä asetin kasan päällimmäiseksi tillinipun. Se tuoksui hyvältä.

      Nuuhkaisin sitä. Tämän jälkeen asetin sen takaisin kärryyn päällimmäiseksi ja kävelin ulos.

      - Pitäkööt tunkkinsa, ajattelin pihalla.



      (hihitystä)

      • Anonyymi

        Mjoo

        Jos tähän olisi ympännyt mukaan jotain naisten hygieniatarvikkeita, niin tämä olisi mennyt ihan reisille.

        PItää säilyttää taso.

        (reps)


    • Meillä maalla on helpompaa, koska japanilaista ruokaa eli sushia saa tasan kahdesta paikasta. Niistä voi valita, mutta valinta ei kuitenkaan ole ylivoimaisen vaikea. Tuotannollisista ja taloudellisista syistä toisesta sushia tarjoavasta ravintolasta saa myös kaikkea muuta tarpeellista aasialaista ruokaa, eli se on hyvin suvaitsevainen ja monikulttuurinen paikka. Aasialaiseksi ruuaksi voidaan laajasti laskea kaikki minkä voi syödä puikoilla tai lusikalla.

      • Anonyymi

        Mjaa

        Aasialainen tapa syödä on tällaiselle minun kaltaiselleni kulttuuri-ihmiselle järkytys, sillä tapa koostuu erilaisista tavoista heilutella näitä tahtipuikkoja, sekä ällöttävästä ryystämisestä ja latkimisesta.

        Lusikka on minulle uusi tuttavuus tässä kontekstissa.

        (naurua)


      • Anonyymi

        Joo, ja noista kahdesta pystyy pysymään kaukana. Ei kiitos sushia koskaan tänne.


      • Kaikissa Aasian maissa ei käytetä puikkoja. Osassa syödään ihan sormin.
        Niinku vaikka Intiassa.


      • JustJust kirjoitti:

        Kaikissa Aasian maissa ei käytetä puikkoja. Osassa syödään ihan sormin.
        Niinku vaikka Intiassa.

        Juuh. Jotenkin niin, että oikealla kädellä syödään ja vasemmalla pestään perse. Mutta mä ainakin pärjään oikein hyvin ilman intialaista ruokaa. Mausteita kun sotketaan ruokaan niin paljon, että ei varmasti maistu vaikka raaka-aineet olisi kuinka pilalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mjaa

        Aasialainen tapa syödä on tällaiselle minun kaltaiselleni kulttuuri-ihmiselle järkytys, sillä tapa koostuu erilaisista tavoista heilutella näitä tahtipuikkoja, sekä ällöttävästä ryystämisestä ja latkimisesta.

        Lusikka on minulle uusi tuttavuus tässä kontekstissa.

        (naurua)

        No semmoinen posliinilusikka. Kai ne keitot voi ryystää niistä kulhoistakin, mutta isommat sattumat on kätevää lapioida niillä suuhun.

        Puikot on muuten haarukka ja veistä epäkäytännöllisempiä, mutta riisipallerot tosiaan pysyy niiden kanssa paremmin kasassa.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        No semmoinen posliinilusikka. Kai ne keitot voi ryystää niistä kulhoistakin, mutta isommat sattumat on kätevää lapioida niillä suuhun.

        Puikot on muuten haarukka ja veistä epäkäytännöllisempiä, mutta riisipallerot tosiaan pysyy niiden kanssa paremmin kasassa.

        Aaa!

        Joo siis kiinalaisessa kattauksessa on tuollainen lusikka mukana.

        Juurikin niin.

        (hihitystä)


      • scrg kirjoitti:

        Juuh. Jotenkin niin, että oikealla kädellä syödään ja vasemmalla pestään perse. Mutta mä ainakin pärjään oikein hyvin ilman intialaista ruokaa. Mausteita kun sotketaan ruokaan niin paljon, että ei varmasti maistu vaikka raaka-aineet olisi kuinka pilalla.

        Kyllä ne taitaa tänä päivänä Intiassa ihan paperilla pyyhkiä perseensä. Ihan varma en ole, kun en ole heidän kanssaa paskahuussissa käynyt.
        Sormin syöminen on silti siellä aivan tavallista, joskin ravintoloissa on tietenkin myös aterimet tarjolla.

        Intialainen ruoka on hyvää. Todella.

        Siihen tulisuuteen kun tottuu, niin ei se enää sen jälkeen peitä muita makuja. Itseasiassa intialaiset maustavat hyvinkin hienovaraisesti ruokansa, tarkkaan harkituilla mausteyhdistelmillä.

        Toista se on Suomessa missä laitetaan suolaa, suolaa, enemmän suolaa ja ketsuppia päälle. Hyi helvetti. Silloinhan on ihan sama mitä syö, kun kaikki maistuu vain ylisuolatulle ketsupille.


      • scrg kirjoitti:

        No semmoinen posliinilusikka. Kai ne keitot voi ryystää niistä kulhoistakin, mutta isommat sattumat on kätevää lapioida niillä suuhun.

        Puikot on muuten haarukka ja veistä epäkäytännöllisempiä, mutta riisipallerot tosiaan pysyy niiden kanssa paremmin kasassa.

        Eikös ne posliinilusikat ole tarkoitettu sitä varten, että niillä otetaan ruokaa omalle lautaselle niistä pienistä kulhoista. Ei niillä kuulu syödä, ei ne mitään ruokalusikoita ole.


      • JustJust kirjoitti:

        Eikös ne posliinilusikat ole tarkoitettu sitä varten, että niillä otetaan ruokaa omalle lautaselle niistä pienistä kulhoista. Ei niillä kuulu syödä, ei ne mitään ruokalusikoita ole.

        Mä ainakin otan soppaa kattilasta kulhoon. Ja sitten syön sen niillä posliinilusikoilla, jos metallisia ei ole tarjolla, koska en ala ryystämään soppaa kulhon reunasta.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Eikös ne posliinilusikat ole tarkoitettu sitä varten, että niillä otetaan ruokaa omalle lautaselle niistä pienistä kulhoista. Ei niillä kuulu syödä, ei ne mitään ruokalusikoita ole.

        Tosiaan

        Näinkin voi olla.

        Ilmankos ne muut asiakkaat katselivat vähän kummissaan mun syömistapoja.

        (hirn)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan

        Näinkin voi olla.

        Ilmankos ne muut asiakkaat katselivat vähän kummissaan mun syömistapoja.

        (hirn)

        Jokaisessa meissä asuu pikkukiinalainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan

        Näinkin voi olla.

        Ilmankos ne muut asiakkaat katselivat vähän kummissaan mun syömistapoja.

        (hirn)

        Ehkä pitää ottaa oma lusikka mukaan sitten, että saa syötyä kiinalaisten sopat. :D


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Eikös ne posliinilusikat ole tarkoitettu sitä varten, että niillä otetaan ruokaa omalle lautaselle niistä pienistä kulhoista. Ei niillä kuulu syödä, ei ne mitään ruokalusikoita ole.

        Ihan liian vaikeaa! Minä vedän haarukalla!


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Jokaisessa meissä asuu pikkukiinalainen.

        Minussa ei vaan keskustalainen 👆


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan liian vaikeaa! Minä vedän haarukalla!

        Ja pillillä liemet :D
        (OPM, eli oma pilli mukaan)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minussa ei vaan keskustalainen 👆

        Jonkinlainen papatti kuitenkin.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Jonkinlainen papatti kuitenkin.

        Pyrf…


    • Anonyymi

      Älkää syökö raakaa kalaa!

      Ennen syötiin raakaa kalaa ja saatiin loisia suolistoon!

      • Anonyymi

        Pah

        Jokainen nainen tietää että pari Mato Matalaa elimistössä pitää linjat kurissa.

        (hihitystä)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pah

        Jokainen nainen tietää että pari Mato Matalaa elimistössä pitää linjat kurissa.

        (hihitystä)

        Loiset olivat tippuneet pihanperän huussiin jopa lapsista, koska silloin syötiin paljon särkeä, ahventa haukea, tosin melkein joka päivä. N. 50-luvulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loiset olivat tippuneet pihanperän huussiin jopa lapsista, koska silloin syötiin paljon särkeä, ahventa haukea, tosin melkein joka päivä. N. 50-luvulla.

        Mummot opettavat tärkeitä asioita. Ilman mummoja ei olisi maailmaa. ❤️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loiset olivat tippuneet pihanperän huussiin jopa lapsista, koska silloin syötiin paljon särkeä, ahventa haukea, tosin melkein joka päivä. N. 50-luvulla.

        Näen aloittajan työntämässä sushirasiaa loitommalle 😂


      • Anonyymi

        Joko se seulonta alkoi? Nopeaa.


      • Raaka ja raaka. Kyllä esmes graavilohi on myös raakaa kalaa, ja kyllä se mulle ainakin maistuu.


      • Anonyymi
        JustJust kirjoitti:

        Raaka ja raaka. Kyllä esmes graavilohi on myös raakaa kalaa, ja kyllä se mulle ainakin maistuu.

        Ceviche saattaa myös olla petollista. Eikös jossakin näistä kalaa ei silleen kypsennetä vaan käsitellään vain jonkun sitruunahapon kautta syötäväksi?

        Entä sitten jos pöydässä on japanilaista pallokalaa ja se olis tehty väärin?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      209
      4387
    2. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      65
      2996
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2782
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      40
      2239
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      81
      2047
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1687
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1635
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      24
      1588
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1449
    10. Seinäjoen ampumistapaus

      Kyseessä olivat helluntainkirkkoon kuuluvia. Niin myös Jyväskylän tapauksessa. Mistä he saavat aseet ?
      Seinäjoki
      44
      1405
    Aihe